טוען...

קנין מ' - מעמידו על השלום - חלק ב'

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 17.06.2014, שעה: 20:21

הורדת MP4 הורדת MP3


יט' סיון תשע"ד - קניין מ'- מעמידו על השלום – חלק ב' - מח' קנייני התורה

 

הגמרא בסנהדרין ו' עמוד ב' שנינו, "רבי אלעזר בנו של יוסי הגלילי אומר: "אסור לבצוע וכל הבוצע הרי זה חוטא":

הכוונה אסור לבצוע אסור לפשר כשבאים לפני הדיינים, וכל הבוצע הרי הוא חוטא, וכל המברך את הבוצע הרי זה מנאץ, וכל המשבח מי שעשה פשרה בדין הרי זה מנאץ. ועל זה נאמר: "ובוצע ברך ניאץ ה' אלא "יקוב הדין את ההר", שנאמר: "כי המשפט לאלוקים הוא", וכן משה היה אומר "יקוב הדין את ההר", עד כאן הם דברי רבי אלעזר בנו של רבי יוסי הגלילי.

 

הוא אומר שבשום אופן אין לעשות פשרות, יש דעות נוספות בגמרא, אבל שם נאמר אם מותר לפשר ותלוי מתי, אם זה לפני שהתחילו הדיינים לשמוע בכלל, האם מותר אחרי ובאיזה ציור אחרי, בקיצור יש דיון, אבל דעת רבי אלעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אסור לבצוע אין פשרה, יקוב הדין את ההר כי המשפט לאלוקים הוא.

אבל אהרון אוהב שלום רודף שלום ומשים שלום בין אדם לחברו שנאמר: "תורת אמת היתה בפיהו, ועוולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך איתי, ורבים השיב מעוון".

 

אז מה זה אומר: משה אומר: יקוב הדין את ההר, ואהרן: אוהב שלום ורודף שלום ומשים שלום, וגם עליו נאמר תורת אמת היתה בפיהו, אז איך זה מסתדר?

"רואים לכאורה" אומר רבי יוסף יהודה לייב בלוך: "כי ההנהגה צריכה להיות מכוונת על פי האמת בלי שום וויתור, וזוהי דרכו של משה: "יקוב הדין את ההר", ועוד יפלא בעינינו בה בשעה שחכמים זכרונם לברכה גינו את הבוצע מי שהולך על דרך פשרה ולא אומר את הדין לאמיתו, בשעה שהם גינו את הבוצע והציבו לנס ולסמל את דרכו של משה שאמר: יקוב הדין את ההר, מראים לנו דבריהם: שדרכו של אהרן אחרת היתה, ומדבריהם אלה נראה שדרך צדק היתה ולאמת נחשבה. איך זה מסתדר?.

 

אלא ההסבר של העניין כך הוא: משה רבינו שהיה סמל התורה, ועל ידו נתנה התורה לישראל, תורת השם התגשמה בכל מציאותו ומהותו, עליו היה להביע בכל דרכיו ומעשיו את קולו של השם בכוח. תפקידו היה להורות את האמת בכל חריפותה טהרתה ושלמותה, "יקוב הדין את ההר", שאם לא כן, יחסר מה בדעת התורה וכל האמת שצריך להישמע בעולם.

זאת אומרת: אם ילך על דרך פשרה ולא יגיד את האמת כמות שהיא, יחסר מה בדעת התורה וכל האמת שצריך להישמע בעולם, אז לא ידעו מה בתורה ומה דעת תורה באמת, וזה צריך להישמע בעולם. וגם אם לא תשמע עתה, לא יהיה בפני מי לדבר כי אנשים לא מקבלים את הכל כמות שהוא, בשביל אי הכשרתם של המושפעים אז תישמע לאחר זמן, כשהדור יוכשר אז הדברים שאמר משה רבינו בשעה שאמר יישמעו.

אם הדור הזה לא מוכשר לקבל את הדברים, אבל האמת נשארה כמות שהיא, כשיבוא דור כשר: יקבל את הדברים. לכן, צריך להגיד את האמת כמות שהיא ללא כחל וללא סרק".

 

נחזור: משה רבינו שהיה סמל התורה, ועל ידו נתנה התורה לישראל, תורת השם התגשמה בכל מציאותו ומהותו עליו היה להביע בכל דרכיו ומעשיו קולו של ה' בכוח. תפקידו היה להורות את האמת בכל חריפותה טהרתה ושלמותה, "יקוב הדין את ההר", ומזה יקוב הדין את ההר? "צדקתך כהררי אל משפטך תהום רבה", יקוב הדין את ההר: דרך הצדקה זה דרך הפישור כאילו, ופה יקוב הדין את ההר: אין לעשות דרך פשרה לפי מה שלמדנו. שאם לא כן יחסר מה בדעת התורה וכל האמת שצריך להישמע בעולם.

ואם גם לא תישמע עתה בשביל הכשרתם של המושפעים תשמע לאחר זמן כשהדור יוכשר אז הדברים יתקבלו. זה משה.

 

אבל אהרון: אחרי שהאמת כבר נשמעה בין החיים, {משה כבר פרסם את האמת כבר ידועה} וכבשה לה בחלל העולם את מקומה, בבואו לטעת בליבות בני אדם בליבו של כל אחד ואחד את תורת השם הניתנת על ידי משה, צריך היה להתחשב עם כוחותיו וסגולותיו של הפרט: כל אחד לפי כוחו ומסוגלותו, לתת לו את הדברים של משה רבינו וליישבם על ליבו, ולתת למהלכים בקרב עם ישראל כולו, ולזה דרושה מידת דרך השלום בשביל זה, ואופן הגשמתו ודרך הנהגתו היתה על ידי כוח ההדר. כתוב: "קול השם בכוח וקול השם בהדר", משה בכוח ואהרן בהדר, הם שתי בחינות: הוד והדר, כתוב: "קול השם בכח וקול השם בהדר", משה בכח ואהרן בהדר, הם שתי בחינות: הוד והדר.

מכל מקום: זאת היתה בחינתו של אהרן, להעמיד את האמת כמות שהיא, אבל להגיד אותה בדרך שהיא תתקבל אצל השומע ותיכנס.

 

האמת בטהרתה שנשמעה על ידי משה נתקבלה ונכנסה בליבו של כל אחד דרך מבוא השלום על ידי אהרן. אומנם צריכים אנו לדעת כי זה הצועק בדרך השלום בא למטרתו המקווה רק משהיסוד ההתחלה והתכלית אמת הם. העניין בעיקרו נשאר אמת.

נגיד: אם אחד אומר 'אסור לשמוע זמרים פסולים, אסור לשמוע מוסיקה בימות בחול, יש גזרת החורבן', אומר את מה שכתוב בתורה בגמרא במפורש ובכל מקום אומר מה שאמרו כל גדולי ישראל, אמר!.

עכשיו יש אחד כן מבין זאת, לא מבין זאת, ופוגש אותו האחד שרוצה ליישב את הדברים על ליבו, והוא לא רוצה לחזור על אותם דברים שאומר א', והוא רוצה להגיד ב' הוא רוצה להיות אהרן, אז הוא יכול לישב לו את הדברים: תראה ידוע לך שיש את החורבן והחורבן הוא דבר קשה שאפילו חתן ביום חתונתו צריך לעשות זכר, ואפילו ההלכה אומרת: שאם יש שולחן ויש סעודה צריך להשאיר מקום חלל כדי שיהיה זכר ויש עוד כל מיני דברים וסימנים שעושים זכר, אחד מן הדברים שגזרו חכמים בשביל לקרב את הגאולה כדי שיבנה בית שלישי, ומתחיל ליישב לו את הדברים וכו', ומה אתה צריך בזמן שהקב"ה אבל על החורבן ועל שהבנים גלו מעל שולחנם אתה יכול לשבת לשמוע מוסיקה?

כלומר אדם צריך להבין: שאפשר להעביר לו את זאת יותר בקלות אבל- עם הבסיס של האמת בלבד, לא להגיד 'זה מותר', לא להתיר משהוא כזה ואחר, אלא להישאר עם האמת, כי אי אפשר להסביר בהרצאה לכולם לפי כל אחד מה שהוא, זה כשנפגשים עם כל אחד ואחד כדי להסביר לו, אבל כשאומרים את הדברים צריך להגיד אותם חד וחלק לפי אמיתה של התורה.

 

אלא בוודאי שאהרן לא נטה מהאמת אפילו בשביל השלום, כי הלוא גם על אהרן נאמר עליו: "תורת השם היתה בפיהו", אין שתי תורות לקב"ה, אותה תורה שאמר משה אותה תורה שנתן השם, "תורת משה עבדי", אז אהרן לא יכול להגיד משהו אחר, ואם מעידה עליו התורה שתורת השם היתה בפיהו, אז מה הוא אמר? הוא אמר בדיוק כמו משה, איך הוא אמר אבל: בדרך שלו.

 

אלא שתחת אשר לומר לאדם: 'סרחת!', או לבוא אליו ולהגיד ריחוקים - להרחיק אותו וכו', אהרן מוסר לו את האמת רק בדרך מבוא השלום, אהרן לא החריש כשראה חטא, הוא לא התעלם ממעשה פשע, הוא וודאי שלא הצדיק אותו, כי אם הוכיחו על החטא בייסרו על הפשע, מצא את צד המעלה בחוטא, 'אני לא מאמין עליך! שאתה תרצה להכעיס את השם?! ותעשה נגד מה שהוא אומר', בשבילי - זה שיר של זמר פסול שאתה אוהב! ובשביל זה אתה מוכן לעזוב את השם ולהתרחק מצוויו?! ואז הוא מצא מקום בליבו של החוטא שאליו הוא יכול להתקשר וממקום זה עצמו הוא יוכל להעמידו על האמת. זהו השלום המביא לתכלית האמת, אבל כשכופים את האמת בשביל השלום: דהיינו כשמכסים אותה, כשמטמינים ומחביאים את האמת בשביל האהבה ובשביל השלום: לא רק שהאמת תיפגם ותחסר, גם השלום לא יבוא, והיה שלו"ם קטיעה, שלום קטוע, כי שלום זה שאינו מבוסס על ייסוד האמת, הריסה הוא ולא בנין, פחד! ולא שלום, אז מי שעוד מצדיק את החוטאים רחמנא לצלן מה דינו".

 

אלה דברי יהודה יוסף לייב בלוך כיצד צריך ליישב את הדברים שכתובים בגמרא בסנהדרין ו': שמצד אחד אסור לבצוע וכל הבוצע הרי זה חוטא, וכל המברך את הבוצע הרי זה מנאץ, לפי דברי אלעזר בנו של רבי יוסי הגלילי.

ומצד שני: אהרון אוהב שלום רודף שלום ומשים שלום בין אדם לחברו ונאמר: "תורת אמת היתה בפיהו, ועוולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך איתי, ורבים השיב מעוון".

אז בדרך השלום שלו הוא הצליח להביא את האמת גם כן בדיוק כמות שהיא, ללא כחל וללא סרק. אבל יותר התייחסות אישית לכל אחד ואחד איך להעביר לו את הדברים.

 

אם כן זה נקרא: "מעמידו על השלום", ובדרך של שלום הוא יכול להעמידו גם על האמת וגם על השלום.

 

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 19.12 18:12

    צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!

  • 19.12 10:55

    חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.

  • 19.12 10:54

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

  • 10.12 16:59

    אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.

  • 02.12 13:32

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..

  • 02.12 11:32

    ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים