הללויה, הללו עבדי ה' | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 28.03.2017, שעה: 08:22
הללויה, הללו עבד ה'.
שמעתי את הגאון רבי אלחנן וסרמן, זצ"ל, ה' ינקום דמו, מספיד את מורו ורבו, רבן של ישראל, החפץ חיים זצ"ל. את זה אומר, הרב יעקב גלינסקי, זכרונו לחיי עולם הבא.
ומה הוא אמר? קשה להספיד דמות ענקים כחפץ חיים. מה נאמר איפה?! אם היינו מתבקשים להפסיד את משה רבנו עליו השלום, האדם הגדול בענקים, שבלידתו נתמלא בית אורה, שעלה למרום והתעמת עם מלאכים. ששכינה דיברה מתוך גרונו, ולא קם נביא כמוהו, שהוא סמל ודוגמה למי שזכה וזיכה את הרבים. אז במה נתמקד?
אבל הכתוב בעצמו מספיד אותו ומתמקד בדבר אחד בשתי מילים: "וימת שמה משה עבד ה'". והכל כלול בכלל. מדוע? אז רבותינו מספרים לנו סיפור נודע, מעשה בסוחר עשיר, נסע למסחריו במדינת הים ואיתו עבדו הכנעני. וחלה בנחר ועמד למות. אמר לעבדו: "עבד נאמן היית בכל כחך טרחת לשרתי, אתה יודע שהשארתי בן יחיד ואיני רוצה להדירו מן הירושה. על כן, הבה נא נייר וקולמוס ואכתוב צוואה. הרני מותיר לך כל רכושי ותכתוב לבני על פטרתי ותן לו לבחור דבר אחד מן הירושה, אחד ויחיד בלבד כרצונו". שמח העבד, הביא עדים, שמעו, אישרו בחתימתם.
הסוחר נפטר, והעבד השתלט על כל הרכוש. סחר בו והכפיל ושילש. גם הודיע לבן על מות אביו וצוואתו. התאבל הבן ותמה. פנה אל הרב והשתאה על החלטה שלו להדירו מן הירושה. האיר הרב את הרב והמריצו לנסוע אל מעבר לים. התכבד בכבוד ע"י העבד העשיר, אירח אותו ברוחב יד, הרשהו לבחור כראות עיניו. ואמר לו כעצת הרב: "אעשה זאת רק בפני בית דין". הלכו יחדיו, ואמר הבן: "מכל הירושה, הריני בוחר בך, עבד". ומה שקנה עבד, קנה רבו. וזכה בירושה כולה.
כי הרב העיר את עיניו שאביו נהג בחוכמה מופלאה. שאילו היה מורה לעבד למסור את הירושה לבנו, הרי אין אמונה בעבדים. והיה מבריח את הרכוש ומפקיעו. כיון שהורה לתת לבנו רק דבר אחד בלבד, הוא לא חשד ולא חשש והודיע והזמין, ומי שבחר הבן בעבד, זכה בכל.
וזו אמר רבי אלחנן, זוהי בחינת עבד ה'. שאין לו משלו דבר, והוא כמו יד ארוכה ומה שקנה עבד, קנה רבו ויד עבד כיד רבו. וכשהרמב"ם כותב שיכול כל אדם להיות כמשה, הכוונה לבחינת עבד ה' של משה. כמו שמשה היה עבד ה', כל אחד יכול להיות עבד ה'.
כזה היה החפץ חיים, זצ"ל. ויש אין ספור בחינות בזה. אבל זאת המשימה שלנו. להכפיף את עצמנו יותר ויותר לבורא ולהיות יותר ויותר לעבדם.
בגמרא, בתענית ד' אמרו שאליעזר עבד אברהם שאל שלא כהוגן, וזכה שהשיבוהו כהוגן. מה הוא שאל לא כהוגן? הוא אמר: "הנערה אשר אומר לה הטי נא כדך". שואלת הגמרא: יכול אפילו חיגרת, אילו עיוורת?
והשיבוהו כהוגן ונזדמנה לו רבקה. איך אתה אומר כזה דבר? אותה הוכחתה ליצחק? ואם תצא אחת לקראתו אחת כזאת שהיא כזאת או חגרת או עיוורת? זה מה שאתה הולך להביא לבו אדונך?
ועוד תמוה: רבותינו קראהו בשם "עבד משכיל", ואיפה ההשכלה אם הוא שאל שלא כהוגן? אבל הן אמרו חכמים זכרונם לברכה שהייתה לאליעזר בת, בת ראויה והשתוקק להשיאה ליצחק. ואברהם אבינו השיבו: "אתה ארור ובני ברוך ואין ארור מתדבק בברוך".
ודאי שהוא נפגע מהתשובה. הרי הוא היה זקן בתו של אברהם אבינו. הוא היה מושל בכל אשר לו, ברוחניות. והיה זיו דיוקנו דומה לשל אברהם, והיה שליט ביצרו כמותו. והיה דולה ומשקה מתורת רבו. וככה דוחה אותו אברהם? אנשי חרן עובדי עבודה זרה עדיפים עליו? הושבע ונשלח והלך.
יכל היה לברר ולמצוא שאכן יש לבתואל בת, אבל בת כמה היא? בת שלוש שנים. ויצחק בן 40 שנה. הגילאים אינם מתאימים. יכול היה לשוב לכנען ולשכנע לשאת את ביתו. אבל הוא היה עבד נאמן. הוא ביטל כליל את דעתו ורצונו. עד כדי כך שהציב מבחן שבו הוא לא יהיה מעורב כלל. שהקב"ה יזמן ויביא. שדעתו לא תקבע. ולהחלטתו לא יהיה משקל. ולכן השיבוהו כהוגן. ונזדמנה לו רבקה. ובישרו לו שיצא מכלל ארור לכלל ברוך ע"י ששירת את הצדיק באמונה ואף עלה בחייו לגן עדן. זוהי מהותו של עבד נאמן, מתעלה מכל שיקוליו ואין לו אלא רצון אדוניו.
מהי הגדרה של עבד ה'? אמרנו: מכפיף את רצונו לבוראו. אבל אינו מכפיף את בוראו לרצונו. מה שרוב העולם עושים.
ויש אמרה על מה שכתוב בגמרא בברכות יט: "אם ראית תלמיד חכם שעבד עבירה בלילה, אל תהרהר אחריו ביום, ודאי עשה תשובה". כלומר, הוא ערך תשובה להלכה להצדיק את מעשהו. הוא מכפיף את הבורא אליו, לא הוא מתכופף לבורא.
ממש כאותו קצין שרכב על הסוס ועבר על פני בקתה כפרית ותהה: על קיר הבקתה ציורו המון עיגולים ובמרכז כל אחד מהם ננעץ חץ. באחד לא החטיא החץ. כולם במרכז העיגול. מי זה הקלע המצטטים? אמר בלבו. אני אצרף אותו לגדוד שלי. ירד מן הסוס, התדפק על דלת הבקתה ובעלת הבית פתחה ואמרה לו "בני הוא". הנער התייצב בפניו, נשאל: "מי לימד אותך את אמנות הקליעה למטרה?". יש בצורך הקשת איתנה, לחונן אותה במדויק, להתחשב ברוחות העלולות להסיט את החץ ממסלולו. אבל התברר לו שהנער מצא פטנט. קודם הוא יורה את החץ ואח"כ הוא מצייר סביבו את העיגול ונמצא שתמיד הוא במרכז, מרשים בדיוקו.
כך אלה שמגדירים את רצונותיהם ואז מחפשים לכך סימוכין בהלכה. קודם כל מה הם רוצים ועכשיו מחפשים איפה לקבל את הצידוק.
כמו היהודי שכבר סיפרנו עליו שהוא מצא אותו בשדה התעופה. הרב גלינסקי נסע שליחות מצוה לשוויץ והתברר שגם הוא. פגש את אחד רבי פנחס, שאל אותו "לאן אתה?". "לשוויץ". "מה לך ולשוויץ? אתה נוסע להבראה?". "לא, לא דווקא. אבל שמעתי שפעם שלחו את רבי שמשון רפאל הירש, זצ"ל לשוויץ להבראה והוא נפש באוויר של הרי האפים הצלול, בנוף המרהיב. וכשחזר אמר: 'כשאעלה לשמים, ככלות 120 שנה, אחת השאלות תהיה: אמרו נר, בשוויץ הקטנה שלי היית?' ואני רוצה שתהיה בפי תשובה.אז מה אני אגיד? ישאלו אותי גם כן. מה אני אגיד? שלא הייתי? אז אני מכין תשובה, אז אני נוסע לשוויץ בשביל אני יוכל לענות תשבוה. אה! איזה צדיק!
אבל גמרא מופיעות שאלות אחרות. ומסתבר שהם לא שואלים שמה על שוויץ. עסקת בתורה? נשאת ונתת באמונה? צפית לישועה?
אבל מה נעשה? את החץ שלו הוא תקע בשוויץ והקיף אותו ברבי שמשון רפאל הירש. זאת אומרת, רוב בני האדם הם כאלה. הם מגדירים מטרות ואח"כ מחפשים לזה סימוכין או הצדקות או דוגמאות. אז למה הוא? אז למה הם? אז איך הם? אז איך זה? ככה זה עובד.
אבל אני לא יודע כמה יש אנשים שהם עבד ה' באמת בדור שלנו שהם באמת מכפיפים את רצונם לאביהם שבשמים לגמרי.
על זה אמרו היום את ההלל. "הללויה, הללו עבדי ה'". לא עבדים לרצונות ולא לעבדים אחרים, אלא עבדי ה'. זה ההלל שאנחנו אומרים. גם לא עבדים של פרעה כברץ. זה נקרא הלל המצרי.
מכל מקום, שימו לב, כל אחד ישתדל כמה שיותר להכפיף רצונותיו לאביו שבשמים וכמובן ששכרו ישולם. וזה המעלה הכי גדולה שנאמרה במשה רבנו. עבד ה'.
הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]
לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!
ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏
בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!
כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).
כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.
מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות