טוען...

להגיע למדרגת האבות

 תאריך פרסום: 18.03.2015, שעה: 19:37

הורדת MP4 הורדת MP3


החירות היא השלמות העליונה, אל תקרי חרות אלא חירות, וזהו גם היעוד האחרון בפרשת הברכות של בחוקותי, שהקיום שלה הוא רק לעתיד לבוא כמו שאומר הרמב"ן ז"ל מהתורת כהנים, כי הברכה האחרונה היא, "ואולך אתכם קוממיות", ואונקלוס תרגם, בחירותא קוממיות תרגום בחירותא, חירות, כמו שפירשו ז"ל, כי חירות היינו חירות ממלאך המוות, אז זה השלמות העליונה. והרי זו חזרה למצבו של אדם הראשון קודם החטא בחיי גן עדן, כשמלאכים צולים לו בשר ומסננים לו יין, ולפי זה תכלית מתן תורה הוא להגיע על ידה לחירות אמיתית, זה המשך לשיעור הקודם שאמרנו בבוקר.

וכמו שאמר הרמב"ן ז"ל בהקדמתו לספר שמות, סוף פרשת ויחי וזה לשונו: השלים הכתוב ספר בראשית שהוא ספר היצירה וחידוש העולם, דהיינו מסופר בספר בראשית את כל יצירת העולם, איך נתחדש העולם על ידי הבורא, ויצירת כל נוצר, ואיך נוצרו כל הנוצרים, וגם הספר מדבר במקרה האבות, מה שקרה עם האבות הקדושים, שהם כענין יצירה לזרעם, כי מעשה אבות סימן לבנים וכל מה שקרה אותם בעצם זה יצירה מכאן ולהביא לזרע שלהם. ואחרי שהשלים היצירה התחיל ספר אחר, ז"א נגמר ספר בראשית ספר היצירה מתחיל ספר אחר בענין המעשה, ונתיחד ספר ואלה שמות בענין הגלות הראשון הנגזר ובגאולה ממנו, ז"א הגאולה הראשונה נגזרה על אברהם אבינו "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה", זה היתה גלות ראשונה נגזרת, וגם יספר הספר ואלה שמות את הגאולה ממנו. עד כאן דברי הרמב"ן ויש המשך.

והנה הגלות איננו נשלם, עד יום שובם אל מקומם ואל מעלת אבותם ישובו. מתי הגלות נצא ממנה ונגיע לגאולה? מתי זה יושלם? כשנשוב אל מקומנו ואל מעלת אבותינו. וכשיצאו ממצרים אע"פ שיצאו מבית עבדים, אז זה לכאורה חירות, לכאורה גאולה מעבדות, משפלות. אומר לא, וכשיצאו ממצרים אע"פ שיצאו מבית עבדים, עדיין יחשבו גולים, עדיין בגלות, כי היו בארץ לא להם נבוכים במדבר, אז זה דבר אחד, וכשבאו אל הר סיני ועשו המשכן ושב הקב"ה והשרה שכינתו ביניהם, אז שבו אל מעלת אבותם שהיא אור אלוה עלי אהליהם. והם הם המרכבה ואז נחשבו גאולים. אני חוזר להסביר, מצריך הרמב"ם שני תנאים כדי שיהיה האדם גאול מן הגלות, אחד - צריכים שישובו אל מקומם ואל מעלת אבותם, זה שני דברים. עכשיו כשיצאו ממצרים אע"פ שיצאו מבית עבדים עדיין יחשבו גולים, למה? כי היו בארץ לא להם נבוכים במדבר, אז הם לא הגיעו אל מקומם, הם מסתובבים במדבר, אבל כשבאו אל הר סיני ועשו המשכן, ושב הקב"ה והשרה שכינתו ביניהם, אז שבו אל מעלת אבותם שהיא אור אלוה עלי אהליהם, והם הם המרכבה ואז נחשבו גאולים. אז אני לא מבין, אז מה צריך את התנאי הראשון שישובו אל מקומם? הרי אתה אומר שהיו נבוכים במדבר, אז אל מקומם ארץ ישראל הם לא הגיעו, והם נבוכים במדבר, אבל אם התקיים התנאי השני ששב ה' והשרה שכינתו אז אתה אומר שהם גאולים, אז מה צריך את התנאי הראשון? וחוץ מזה האבות הקדושים ששרתה עליהם שכינה הם לא היו במקומם, זה עדיין לא היה מקומם. אלא מפה אפשר ללמוד שאדם קובע את המקום, פירושו, אם יש השראת שכינה עליו זה המקום, המקום הזה מתקדש בקדושת ארץ ישראל, דהיינו זה נקרא גאול, ממילא בתנאי השני במילואו אז אתה נמצא כבר בגאולה שלמה שזאת הגאולה העתידית שעתידה להיותל גם כן. אמנם לא באותה דרגה כי לא פוסק המוות עדיין, וזה לא חירות לגמרי ממלאך המוות, אבל זה נקרא גאולה ביחס לגלות, ולא גלות של מקום רק, לא המקום הפיזי הוא הקובע אלא גלות רוחנית בעיקר שזה היה סוד מצרים, "ועל פדות נפשנו" "על גאולתנו ועל פדות נפשנו" כמוש אומרים בהגדה של פסח.

והם הם המרכבה ואז נחשבו גאולים. לכן נשלם הספר הזה בהשלימו ענין המשכן, ובהיות כבוד ה' מלא אותו תמיד. ז"א כשכבוד ה' מלא אותו תמיד, לא חד פעמי, לא מראה חד פעמי, לא זמן קצר, אלא תמיד, ארבעים שנה היה שם, זה נקרא גאולים. עכשיו יכולים להכנס לארץ ישראל ולהיות שם, אבל אין שמה השראת שכינה עדיין, זה נקרא גלות בתוך ארץ ישראל, כמו היום, זה נקרא גלות. כל זמן שלא נשוב למעלת אבותינו שיהיה אור אלוה עלינו על כל אהלינו, זה נקרא שאנחנו עדיין בגלות. איך התימנים אמרו, במוסף, ג'לינו לארצנו, לא גלינו מארצנו, אלא כשעלו התימנים פה לארץ ראו את הציונים מה הם עושים ואיך זה נראה פה, אמרו גלינו לארצנו, הגלות בארץ היתה יותר ממה שהיה בתימן, בתימן הם עוד זכו למעלות גבוהות מאד של קדושה וטהרה וכו' וכו', ופה טימאו אותם בכל המעשים וכו' וכו'.

הרי מפורש בדבריו העמוקים של הרמב"ן זלל"ה, כי החירות לא אך את מתן תורה היא כוללת, אלא גם את המקדש והמשכן שזכו לו ישראל אחרי מחילת חטא העגל. במתן תורה פסקה זוהמתן של ישראל, והיה להם חירות, חירות ממש ממלאך המוות, לא היו מתים יותר, אני אמרתי אלהים אתם, אבל כיון שחטאו היו צריכים את התיקון של הקמת המשכן והשראת השכינה, לתקן את חטא העגל. אז רואים מפה שהחירות זה לא רק מתן תורה, זה לא כולל רק מתן תורה, אלא גם את המקדש והמשכן שזכו לו ישראל אחרי מחילת חטא העגל, כי חירות היא ההשבה אל מעלת האבות שזכו לה ישראל. רק על ידי השראת השכינה במשכן ומעלת האבות, היא המעלה העולה על הכל, כי האבות הן הן המרכבה. מה זה הבחינה שאומרים כל הזמן הן הן המרכבה? אלא יש מרכבה ויש רוכב, וכשהרוכב יושב על המרכבה אין הפסק ביניהם, הם בדיבוק גמור, "ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום", אז אם אין יצר הרע, עוונותיכם מבדילים ביניכם לבין ה' אלקיכם, אם יש לנו חיבור כזה של השראת שכינה עלינו, זה ודאי שאין לנו חטאים כי עם חטא אתה מסלק את השכינה, אז ממילא אתה הופך להיות כמו המרכבה, כי הבורא יכול להתחבר אליך בלי חציצה, אין חציצה של חטאים והכל אז זה נקרא שאתה ממש בחינת מרכבה.

כי האבות הן הן המרכבה. וכמו ששנינו בתנא דבי אליהו, דרך אגב האבות כל ימי חייהם לא היה הפסק ביניהם לבין ה', לא היה הפסק, אפילו רגע אחד לא היה הפסק. וכמו ששנינו בתנא דבי אליהו, חייב אדם לומר מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי, זה לא אמירה סתם, זה צריכים להגיע לזה, זה מה שיהיה בגאולה האחרונה. ואין הבדל בין גלות לגאולה רק בין השעבוד תחת יד מצרים והגאולה ממנו, יש שעבוד ויש גאולה ממנו, לא, זה לא ההבדל בין גלות לגאולה, אלא שכל מה שהוא בניגוד למעלת האבות נקרא גלות. אנחנו לא נמצאים היום רק בגלות, בחשכת הגלות. חשכה גמורה. יש ספרים שמדברים בזה מה יהיה באחרית הימים שיהיו תלמידי חכמים שהם שדים יהודאין, שיטעו את הציבור, פירושו שלא תהיה מהם שום תועלת לחזק את הציבור לעבודת הבורא אלא הפוך, והם מדברים מדברים ולא יכולים לטעת בלב האנשים אמונה ויראה ומידות וכל הדברים האלה. זה נקרא תלמידי חכמים יהודאין שדין יהודאין. ואינה נקראת גאולה אלא המציאות של חירות אמיתית, במצב שאין בו שום שעבודים, לא טבעיים ולא נפשיים. גאולה זו רק מציאות של חירות אמיתית, אין לאדם שום שעבוד, לא טבעי ולא נפשי, הוא לא משועבד לא ל טבע לא לגשמיות וגם לא שעבודים נפשיים לא לאף אחד, לא לשום דבר שהוא לא מחבר אותו עוד יותר ועוד יותר לתורה. ואין שום מניעות והפרעות כל שהן, וגם אדם צריך להיות במצב שהוא לא מופרע ע"י תחתונים ולא עליונים כדי שיוכל לשוב למעלת האבות, ז"א שום כח גורם עליון או תחתון לא יכול להשפיע עליו, כמו שהיו  מתלבטים כאילו אתמול בלחצים, בכוחות שפועלים עליהם מלמטה, ברגשות וחלומות ודמיונות, זה נקרא גלות, אדם נמצא בגלות עדיין, הוא לא גאול. זה נקודה בדוגמא, כן זה לא המטרה, אבל דוגמא רק. כי אין חירות, אין חירות גמורה אפילו ממלאך המוות וכמו שאמרו ז"ל, ורק חירות כזו היא הגאולה השלמה והאמיתית, כי אין חירות אלא חירות גמורה אפילו ממלאך המוות. אם אדם לא זכה לחירות שאפילו היא תהיה ממלאך המוות עדיין זה לא הגאולה השלמה והאמיתית, לזה הגיעו במתן תורה, וכשהגיעו למתן תורה באמת נגאלו גם ממלאך המוות, לא היו צריכים למות, הם חזרו למדרגה של אדם הראשון כי פסקה מהם זוהמתו של הנחש.

זה מה שאמר הקב"ה למשה, "וזה לך האות" כלומר שהגאולה תהיה גאולה אמיתית, כי בצאתכם מארץ מצרים תעבדון את האלהים על ההר הזה, כלומר, שאחרי הגאולה ממצרים תהיו מוכשרים לזכות למעמד הר סיני, גאולת הגוף כשתצאו ממצרים אז תוכלו להיות מוכשרים לזכות למעמד הר סיני, אבל לא רק לשעת המאורע של המעמד ההוא על הר סיני, לא רק לקטע שמקבלים תורה, לא, זה לא מספיק, אלא למעמד הר סיני קבוע ועומד, מתמשך על ידי השראת השכינה במשכן, ואז היה מדבר ה' אל משה מעל הכפורת, זה אמר הרמב"ן ז"ל. ז"א, הגאולה היא לא עצם קבלת התורה בלבד, אלא התמשכות המציאות שהשרה ה' שכינתו על הר סיני ממשיכה איתנו יום  יום ומלווה אותנו.

יש בחינות של תלמידי חכמים אמיתיים שיכולים לזכות בהם גם טרם הגאולה השלמה למעט מלאך המוות, והיו כאלה שבדורות שאחרי מתן תורה זכו גם לעלות חיים לעולם האמת ולא שלט בהם מלאך המוות, כגון אותם עשרה שמצויינים בגמרא.

ולפי זה אין חג המצות שהוא זמן חרותנו, והסברנו בדרשה הקודמת מה זה זמן חירותנו, זה הזמן המסוגל לחירות, זה לא סתם זמן תזכורת היסטוריה למה שהיה, אלא אותו זמן פועל כמו שפעל אז, יש כח באדם לפעול על האדם, ואם האדם מתמזג עם הזמן בהכרה ובהבנה הוא יכול להגיע לדרגות האלה, כמו שבשמחת בית השואבה, יונה הנביא, יונה בן אמיתי זכה לשאוב משמה נבואה. יש זמנים שאדם יכול לשאוב את כל מה שיש בזמן, אבל הוא צריך להיות כלי בית קיבול והכנה לקראת, הוא יכול לזכות מה שלא יכול לזכות בשום מועד אחר, עם כל המאמצים והעבודה.

ולפי זה אין חג המצות שהוא זמן חרותנו רק כהכשר לחג השבועות שהוא זמן מתן תורתנו, זה לא רק הכנה ל, וגם לא רק לחג המצות חג הסוכות שהוא חג ענני כבוד שזה גם השראת שכינה, אלא שחג המצות הוא הכלל הכולל את הכל, ובו אצורים כל הזכויות ושכיות החמדה שזכו להם ישראל אח"כ, וחג השבועות והסוכות הם הגילויים המגלים את האוצר של החירות של חג המצות, חג הפסח. והם שמפענחים את הצפונות הצפונים בחירות, דהיינו מתן תורתנו ושה' סוכך עלינו בהשגחה גמורה כל הזמן, כי החירות תכלית הכל להיות בן חורין, זה תכלית הכל, לא בחומר רק, בעיקר ברוח. אז החירות היא תכלית הכל והיא סוף כל הברכות של היעוד האחרון שזה גאולת עם ישראל. נחזור להתחלה, כי הברכה האחרונה היא "ואולך אתכם קוממיות", מה תרגם אונקלוס? בחירותא. וכמו שפירשו חז"ל כי חירות היינו חירות ממלאך המוות.

אז אדם יכול לזכות לזה בחייו, להיות במצב שתשרה עליו שכינה ובמעשיו, ויהיה לו סיעתא דשמיא גדולה בכל אשר יפנה וכך יעלה יצליח וישכיל להרבות תורה בישראל אמן ואמן.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר. 

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 12:06

    הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 12:01

    בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים