טוען...

מה עושים עם גוי ששבת? | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 20.02.2017, שעה: 07:40

הורדת MP4 הורדת MP3


הגנרל גוברנטור, מושל העיר סלוצק, שאל את רב העיר הגאון רבי יוסף פיימר, זצ"ל: "מהו שאתם היהודים מתפארים, 'אתה בחרתנו מכל העמים'? במה שונים אתם ומעולים מן הגוים?"

תמה הרב לתמיהה: "במה? בכל דבר! אתם אוכלים שקצים ורמשים, חלב ודם, ואנחנו נזהרים בכשרות. ובודקים אף מתולעים. אתם פרוצים בעריות, ואנו כה גדורים. פיכם משוחרר, ועלינו לברור כל מילה. מה איפה השאלה?"

-"אמת", הסכים המושל. "אבל כל זה בשוליים. עיקר יומנו בעמל הפרנסה ובזה הגוים והיהודים שווים. וייתכן שבתאות הממון היהודים עוד גוברים". כעלילות הגוים. "

-ראשית", ענהו הרב, "גם בכך גדורים היהודים, בכל דיני המשא ומתן. חלק שלם בשולחן ערוך מוקדש לכך. ושנית, הלא תראה ככל שהפרנסה דוחקת ותופסת מקום כה מרכזי, הנה באה השבת ובאה המנוחה. הדעת מוסחת כליל, ומצוה שלא יחשוב בעסקיו כלל, ויהיה בעיניו כאילו כל מלאכתו עשויה. שולחן ערוך, אורח חיים, שו'ט.

אז מצוה שלא יחשוב בעסקיו כלל ויהיה בעיניו כאילו כל מלאכתו עשויה. ופסוק הוא בעשרת הדברות: "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך", שתבוא שבת יהיו בעינך כאילו כל מלאכתך עשויה. שלא תהרהר אחר מלאכה. דברי רש"י מהמכילתא.

 אז המצוה בעשרת הדברות "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך". איך אפשר לעשות כל מלאכתך? וכי אדם בשישה ימים גומר את כל המלאכה וביום ראשון הבא כבר אין לו מה לעשות? מה זה? מה עשית כל מלאכתך? מביא רש"י מהמכילתא: שתבוא שבת  יהיו בעיניך כאילו כל מלאכתך עשויה שלא תהרהר אחר המלאכה.

-"האם אתם גם כן יכולים לעשות ככה? אתם הגוים, אתם יכולים?".

המושל הודה: "זה אין ביכולתו! אילו נצטווינו אנו על השבת, לא היו מסוגלים להתנתק מהעיתונים, מהשבועונים, מתמידים במוספים בכל ענייני החולי. צודקים היהודים שאומרים 'אתה בחרתנו מכל העמים'".

יודעים דברי הצדיק רבי דוד מלעלוב, זצ"ל: שבכל יהודי יש איזה חלק של גוי. ולעניינו הכוונה גם לכך שאין בנו יכולת להתנתק לגמרי מהבלי העולם בשעה שאנו עומדים לעבודת הבורא. שהרי לא רק בשבת נצטווינו שלא לחשוב בעסקיו כלל. גם לעניין התפילה, הלכה פסוקה: "יסיר כל המחשבות הטורדות אותו עד שתשאר מחשבתו וכוונתו זכה בתפילתו". אז הדין דומה כמו בשבת. "יסיר כל המחשבות הטורדות אותו עד שתשאר מחשבתו וכוונתו זכה בתפילתו". זה החלק של הגוי שיש בכל אחד.. שהוא לא יכול, לא יכול לגמרי להתנתק מכל ה..

נו, נספר מעש ביהודי שחכר פונדק מן הפריץ. היה הפריץ קונה אצלו מצרכי משתאותיו. יינות שרף וחביות שכר, גבינות ומלחים, וזוקף על חשבון דמי החכירה השנתיים. כלתה השנה ולחוכר אין את דמי החכירה. היהודי, אין לו את הכסף לשלם לו על דמי החכירה. ההוצאות רבות ולא עלה בידו לחסוך. עלה לטירת הפריץ ביקש אורכה. "בשנה הבאה אשלם עבור שנתיים". הפריץ נאות. אבל מה שלא עלה בידו בשנה זו, לא יסתייע לו גם בשנה אחרת. ושוב עלה לבקש אורכה. אמר לו הפריץ: "דע, זו הפעם האחרונה. אם בשנה הבאה יחסר ולו רובל אחד מדמי החכירה לשלוש השנים, תושלך לבור הכלא שבחצר ולא תראה אור השמש עד לתשלום החוב במלואו".

נו, מאליו יובן שכל מאמציו לחסוך כשחרב האיום מונפת על ראשו לא הניבו, אלא דמי חכירה לשנה אחת ועוד כמה רובלים. לבו המה. נפרד בבכיות מבני משפחתו, מי יודע אם ישוב ויראם. אמר וידוי, לבש תכריכים מתחת לבגדיו, נשא בלבו תפילה למרום שהפרית יאות להסתפק בדמי החכירה לשנה הזו ואת החוב יפרוס לתקופה ארוכה, אולי יוכל לעמוד בו. "

נו, מוישקה, הבאת את הכסף", שאל הפריץ בזחיחות. המילים נעתקו מפיו, והפריץ אמר: "הבא נעשה חשבון". לקח דף נייר מתח קו לאורכו, בחלק השמאלי רשם את דמי החכירה על השנה הזו, לשנה שלפניה ולשנה הקודמת לה וסיכם: בטור הימני רשם את המצרכים שהוא רכש בפונדק כך וכך בקבוקי יין שרף, כך וכך קנקני שכר, כל פריט ומחירו וסיכם. הפחית את הטור הימני מהטור השמאלי, אולי הוא היה בגילופין, ואולי בפיזור הדעת, ובטעות חשב שהטור הימיני הוא החוב של החוכר והשמאלי זה החוב שלו. סיכם ועיניו התעגלו והוא הפטיר בתימהון: "מה? אני עוד חייב לך וכל כך הרבה?" קילל קללה נמרצת, בחרון אף השליך את הניירות לאח הבוערת מאחוריו, פתח את הכספת והוציא צרור שטרות, מנה והשליך על השולחן, "קח ולך! הסתלק מנגד עיניי!". החוכר גרף את השטרות ונמלט. נס נעשה לו! נס גלוי! כספו נשאר עמו ועוד זכה באוצר.

כרוח סערה פרץ לבתו, בישר על ההצלה המופלאה. אשתו שפכה קיטור מים צוננים על מדורת התלהבותו. וששופכים מים צוננים על מדורה מתפרץ קיטור. "מה? כסבור אתה שהפריץ שוטה ושכל? שהוא לא יעמוד ויתהה ויחשב מחדש ויעמוד על הטעות והוא יגבה ממך את החוב במלאו ועוד ייסר אותך במלקות על שנטלת את הכסף וניצלת את טעותו". צודקת. אין מה לומר.

מבחינת ההלכה טעות הגוי מותרת. אם גוי טעה, מותר לך לקחת את הכסף. אין השבת אבדה לגוי. אבל כל זה במקום שאין חשש לחילול ה', אבל כאן, אם יזכר? גם חילול ה' יהיה. מה עושים? שם פעמיו אל הרבי, המגיד מטולנה, זצ"ל. שח לו את כל הסיפור.

אמר לו: "הלא רבי פועל ישועות, יפעל הרבי שהפריץ לא יהרהר ויזכר ויחשב וימצא שהעניין יוסח מדעתו". אמר לו המגיד: "תנוח דעתך. מה פתאום שיחשוב ויזכר ויהרהר ויחשב, הרי הוא לא עומד 'שמונה עשרה'".

אם הגוים היו מתפללים "שמונה עשרה", אז הוא היה ישוב חשוב,הכל, אז הוא היה נזכר. אבל הם לא מתפללים "שמונה-עשרה", אז אין לך חשש שהוא לא יזכר ולא שום דבר. כמה פשוט! כמה פשוט!

כלומר, גם יהודי שעומד "שמונה עשרה", אינו מחשב מחשבות זרות, אבל הגוי שביהודי, אמרנו שבכל יש גוי קטן כזה,ש הוא עומד "שמונה עשרה" אותו גוי שביהודי, הוא אינו מסוגל להתנתק מענייני החולין. זה הגוי שביהודי. לא היהודי. מה פתאום! יהודי לא חושב דברים כאלה. הגוי ביהודי.

אמרנו שהלכה היא דומה בשבת, נכון? צריך לחשוב שעשה כבר את כל מלאכתו ואסור לו להרהר בכלל, נכון? הלכה דומה בשבת למה? לתפילה. אבל בשבת שונה. בשבת זה שונה. למה? כי יש הלכה.

מה הלכה? "נוכרי ששבת חייב מיתה". וכיון שכך אמר חידושי הרי"ם, זצ"ל: חייב היהודי לבער את הגוי שבקרבו לפני שבת שלא ישבות עמו. כי גוי ששבת חייב מיתה!

אז חתיכה מהיהודי חייב למות, חס ושלום. הוא חייב! חייב היהודי לבער את הגוי שבקרבו לפני שבת שלא ישבות עמו. ולהתנתק כליל מחיי החולין. ושבאמת יהיה בעיניו כאילו כל מלאכתו עשויה.

הבנתם מה הדין עכשיו לגוי ששבת? חייב מיתה! צריך לבער את הגוי לפני שבת ואין חשבונות, אין שום דבר! פנוי לעבודת הבורא כאילו כל מלאכתך עשויה.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים