עין טובה | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 20.05.2020, שעה: 20:54
ירדנה בת מנחם, נציב יום, רפואת הנפש והגוף, וחזרה בתשובה שלימה, אמן ואמן.
קהל: אמן.
הרב: ממשיכים במשנה עין טובה, התשבץ בספרו "מגן אבות" מגדיר עין טובה, שהוא שמח בטובתן של הבריות ומהנה אותם מנכסיו. מה זה עין טובה, מי שמשמח, שמח בטובה של הבריות, כשלבריות טוב, הוא שמח מאד, והוא גם מהנה אותם מנכסיו. רבינו יונה מפרש, כי מידת עין טובה זו מידת הנדיבות. אברהם אבינו עליו השלום היה נדיב לב, שנאמר "וייקח בן בקר רך וטוב", פירשו חכמים ז"ל שלקח שלושה פרים, שחט אותם, בשביל להאכיל שלוש לשונות בחרדל. אז עין טובה לפי רבינו יונה זה נדיבות. ודברי הרמב"ן, הראיה למידת הנדיבות היא דווקא מתחילתו של הפסוק, "ואל הבקר רץ אברהם", מפרש הרמב"ן, כי הריצה של אברהם אל הבקר מורה על רוב החשק שלו בנדיבות, לא רק לתת, איך נותנים, בריצה. כי אברהם אבינו עליו השלום, האדם הגדול, אשר היו בביתו שמונה עשר ושלוש מאות איש, אלפי חרב, והוא אדם זקן וחלוש במילתו, אף על פי כן הלך הוא בעצמו לאוהל שרה, וזרז אותה בעשיית הלחם, אחרי כן, רץ אל הבקר, לקחת בן בקר רך וטוב לעשות לאורחיו, ולא עשה כל זה ע"י אחד ממשרתיו והעומדים לפניו. בד"כ אנשים שהם גבירים והכל, הם לא עושים שום דבר, יש משרתים ועבדים ושפחות, והם משגרים אותם למלאכתם. דברים אלה מתבהרים היטב על פי דברי בעל ה"עלי שור" הכותב, "עלי שור", כי הרוצה בטובת הזולת, וגומל חסד עמו, הוא המכיר את בוראו ומדבק בדרכיו, מי שרוצה בטובת הזולת וגומל חסד עמו, הוא המכיר את בוראו ומדבק גם בדרכיו, וכוון שהקב"ה ברא עולמו בחסד, גם הוא בונה עולמו בחסד ומטיב עם כל הבא במחיצתו, הרי אמונה מגדלת חסד.
יסוד זה נמצא גם בדברי האדמו"ר מאוזורוב, כי כל מהותה של גמילות חסדים, היא האמונה שכל מה שיש בידו של האדם, זה פיקדון מאת ה' יתברך, וכמו שאמרו חכמים ז"ל באבות, "תן לו משלו, שאתה ושלך שלו".
יש מצווה לדבוק בדרך הטובה, בעל החרדים פרק ל"ה אות ל"ב, מונה למצוות עשה, מדברי קבלה ומדברי סופרים, שידבק האדם בדרך טובה, וכלול בזה עין טובה, חבר טוב, נאמן לחברו, שכן טוב. וכן ציינו שיתרחק מדרך רעה, לב רע, שבו כלול עין רעה, חבר רע, שכן רע, ולווה ואינו משלם. אז יש מצווה מדברי קבלה ומדברי סופרים, להידבק בדרך טובה.
הרמב"ם אומר, שעין טובה זה ההסתפקות. מצינו אצל אברהם אבינו את המידה הזאת, שאמר למלך סדום, אם מחוט ועד שרוך נעל ואם אקח מכל אשר לך, זוהי תכלית ההסתפקות, שיניח אדם ממון גדול ולא ייהנה ממנו אפילו בדבר מועט, ובפרט שכל הרכוש והשלל היה על פי דין לאברהם אבינו, והוא לא רצה להנות מזה כלום, אפילו דבר מועט, אפילו חוט ועד שרוך נעל. אז הרמב"ם אומר שעין טובה זה הסתפקות. גם לדעת החסיד יעבץ, עין טובה היא מידת ההסתפקות, כפי שנאמר אצל אברהם אבינו, אם מחוט ועד שרוך נעל. פסוק זה מורה כי אברהם אבינו השיג את המעלה העליונה של ההסתפקות, שהיה מוכן לוותר על ממון רב, ולא להותיר ברשותו אפילו מעט מן המעט.
לדברי הרב יוסף בן שושן, מהפסוק שהובא לעיל אנחנו למדים, כי בעל עין טובה הוא שונא ממון, ואפילו ממון עצמו, שהרי הממון שהציע מלך סדום, היה על פי הדין הממון שלו של אברהם, כי מה' יתברך הייתה לו זאת.
היסוד של מידת ההסתפקות, מבאר הגאון הצדיק הרב וולבה ב"עלי שור", באמונה, שההסתפקות היא תלויה באמונה, שהקב"ה מנהיג את האדם ונותן לו כל צרכו ואין הוא זקוק למתנת בשר ודם, ואינו מקנא ברעהו, כי אין מלכות נוגעת בחברת כמלוא נימא. הרי שהאמונה מבטלת קנאה, מי שיש לו אמונה לא מקנא כי כל מחסורו בא לו מאת ה', ודי צרכו לפי חלקו הראוי לו, אז מה יועיל הקנאה, בעל אמונה לא מקנא.
המאירי אומר, כי עין טובה הכוונה למי ששמח בחלקו, ואין ליבו מתאווה לממון יותר מידי עד שמתוך חשקו בממון, עינו תהיה רעה ויקנא באחרים, ויתרה מזאת אומר החסיד יעבץ, כי השמח בחלקו מידה זו מורא שהוא עושה מצוות לשמה, כי כל השמח במה שיש לו, אינו מתהווה להנאות העולם הזה, וכל ההנאות הללו הם כקליפת השום בעיניו, לפיכך אין לו שאיפה בקיום המצוות לתועלת עצמית, וכל כולן הוא עושה אותן לשמה.
ההנהגה של בעל עין טובה, אומר רבינו דוד הנגיד בעל "מדרש דוד", ומי ששמח בחלקו מסתפק במה שיש לו, ואם קיבל מעט, הרבה הוא בעיניו, ואינו חומד ממון אחרים, ומי שיש לו מעלה זו, ירצה שיהיה טוב לזולתו ולא יקנא בשום אדם, כשאומרים לו שטוב לפלוני, הוא שמח ואומר ה' יתברך יוסיף לו עוד כהנה וכהנה. כשאומרים לו שרע לשני, הוא מצטער ואומר ה' יסיר ממנו כל נגע ומחלה וכו'.. ומתכונותיו הטובות הנוספות, שאין הוא מתאווה אלא לתפילה, לעבודת ה', לעסק התורה, להשתדלות בדבר מצווה, חוץ מזה כל תענוגי העולם הזה, אינם חשובים אצלו כלל ואינו מתאווה להם, ואינו שואף לשום דבר בעולם הזה. כל זה ממידת ההסתפקות. והעניין הזה, מביא ה"מדרש דוד", כי איש אחד אמר, שהוא עשיר יותר מהמלך, לפי שהוא מסתפק במועט שיש לו, יותר מהרב שיש לאחרים, אז הוא יותר עשיר מהמלך, כי מלכים תמיד רוצים להוסיף עוד ועוד, עיין ערך בילי דבילי וכל החברים הדומים לו.
לדעת רש"י עין טובה, שאין לו קנאה על חברו, וחביב עליו כבוד חברו ככבודו, זה אומר שיש לו עין טובה.
החסיד יעבץ מבאר, כי המעט שיש לאדם שהוא בעל עין טובה, נחשב בעיניו להרבה, ואילו מה שיש לאחרים, נראה בעיניו שיש להם מעט, והוא רוצה שיהיה להם יותר ממה שהיה רוצה לעצמו, ואינו מקנא כלל, וייטב בעיניו שיהיה לאחרים יותר ממנו, זה עין טובה. ובעל עין טובה מורה על עצמו, שיש בו נשמה עליונה ועל כן אבדה ממנו חמדת העולם הזה.
עד כאן.
ישר כחכם על כל עבודת הקודש יה"ר: שנזכה לעלות לארץ הקודש, לזכות לתשובה שלמה, גאולה שלמה ברחמים, רפואה שלמה לכלל ישראל, יראת שמים, חכמת התורה, קיום המצוות לכל יוצאי חלצינו לשמחות לכל בית ישראל חג כשר ושמח (אמן).
כבוד הרב ברוך השם כנגד כל הסיכויים על פי הטבע. הרב אמר לי: 'אל תדאג אתה תקבל!' ב"ה היום קיבלתי אישור רשיון לנשק בהודעה. ואפילו לא עשו לי ראיון לפני... תודה רבה.
שלום כבוד הרב! בדיוק לפני חודש מהיום כבוד הרב בירך אותנו: 'לעבור דירה' אחרי שבדירה שלנו היתה בעיית עובש (ל"ע). ב"ה בזכות ברכת הרב חתמנו היום על דירה נאה, גדולה ונוחה יותר! ועם כל זה גם חדשה לגמרי! מטבח, צבע וכל הריהוט הנחוץ הכל חדש לגמרי ואנחנו הראשונים שמשתמשים! וב"ה נקייה ומוכנה לגמרי לפסח. תודה לקב"ה שזכינו להסתופף בצילו של כבוד הרב ולזכות בהרבה שפע וברכה בזכות הרב!
דוד ביטון: ודבר נוסף כבוד הרב, ב"ה זכינו בזכות הברכה של כבוד הרב להתחתן ורצינו להודות לרב ולהוקיר תודה בעזרת השי"ת בהרצאה היום בירושלים נשמח אם כבוד הרב יתן לנו הזדמנות לעשות קידוש השם!
כבוד הרב תודה רבה על הברכה! זה היה פשוט פלא!! אשתי היתה עם שפעת (ל"ע) מכוסה עם 2 פוכים ורועדת. איך שאני כותב לכבוד הרב הודעה בבקשה לברכה. פשוט בדרך פלא ונס ב"ה היא מורידה את הפוך ומפסיק לה החום. ומפסיק הרעידות בגוף. ב"ה אשתי מרגישה יותר טוב וחזרה לתפקד בבית לקראת חג הפסח הבעל"ט. תודה רבה לכבוד הרב אשרינו שזכינו להדבק בצדיק האמת. ויהי רצון שהקב"ה יברך את הרב בכל ברכות התורה אכי"ר!
שלום כבוד הרב רציתי לשמח את כבוד הרב ולספר לו על מקרה שקרה בתלמוד תורה של בני ני"ו. היה להם פעילות בתלמוד תורה ושמו להם שירים. הבן שלי אמר לחברים שלו לכיתה: 'שאסור לשמוע שירים רק במועדים!' וכולם התחילו לצחוק עליו. כמה רגעים לאחר מכן נכנס המלמד והילדים אמרו: 'המלמד! אוריאן אמר: 'שאסור לשמוע שירים' (ושוב צחקו עליו) המלמד השיב להם: 'שזה נכון!' - "ומאיפה אתה (אוריאן) יודע?' הוא ענה לו: 'אמא הסבירה לי וזה נפסק במרן השולחן ערוך זיע"א!' המלמד ענה לו: 'נכון! אבל זו גזרה שהציבור לא יכול לעמוד בה...' והוא ענה לו: 'אבל אני עושה את זה! (ילד בן 9) אז הוא ענה לו: 'כל הכבוד שאתה יכול! אבל יש אנשים שקשה להם...' ואוריאן ענה לו: 'אז אם קשה לי אני יכול לעבור על דברי חכמים ??!!' והמלמד העביר נושא והתחיל את השיעור. ב"ה אני כל כך שמחה וגאה בבן שלי והכל בזכות כבוד הרב שליט"א תודה רבה 🙏.
איזה מוסר מדהים לומדים מהמשנה הנ"ל והרב מסביר אותה בצורה הטובה ביותר!!! (ואל תאמר לכשאפנה אשנה... shofar.tv/videos/15830) שיהיה לכבוד הרב שליט"א ערב טוב ומבורך בכל הברכות כולם🙏 (אמן).
אני רוצה לומר תודה כבוד הרב לך על הקהילה והחנות שדואגים לנו לכשרות מהודרת כיף להכנס לחנות שאפשר ולקחת מהמדפים בלי חשש ודאגות ובדיקות! תודה לכל מי שטורח עומל ועוסק בשחיטה שדאגו לבשר ועופות לחג הפסח ובכלל. ברוך ה' הצלחתי לקנות הכל אפילו גם לאמא שלי… תודה על התבלינים ולטורחים /ת. אתמול גם זכינו ברוך ה' להיות בבדיקת תבלינים! מרגישה שם תמיד מוקפת במשפחה אמיתית כשאני בבני ברק. תודה למי שאפה את המצות המהודרות! תודה על הבשר הכשר שזוכים לשים על שולחננו שחיטה הכי מפוארת כמו שאמרו על שחיטתך🙌🏽 (הרב מרדכי גלאי - "השחיטה של הרב אמנון יצחק מפוארת, הכי טובה שאני מכיר!" shofar.tv/videos/11139) ישר כוחכם עד 120 פלוס - אמן תודה על הכל🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹.
בוקר אור לרב היקר! ישר כח עצום על העשייה המבורכת. ב"ה הדרשה אמש ממש היתה נפלאה ממש! (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598)
כבוד הרב, איזו התעלות לראות פני הצדיק ולשמוע דבר ה', ב"ה הרצאה יפה ומרגשת (קרית עקרון - אפיקומן וגלות מצרים 14.04.2024 shofar.tv/lectures/1598) זלגו הדמעות לשמוע את בעל התשובה של הרב מזה שנים שמודה לרב על ההחזרה בתשובה שלו ושל צאצאיו אחריו ומברכו לחיים טובים (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות