דרגת אחיתופל וסופו | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 15.09.2019, שעה: 07:15
נציב יום: לעילוי נשמת רבי שלום בן סעדה מנוחתו עדן שיזכה לחיי העולם הבא בזכות הנציב יום וזיכוי הרבים – אמן!
תנא דבי אליהו לא, א מעיד אני עלי שמים וארץ שהקב"ה יושב ומצפה להם לישראל יותר ממה שמצפה האב לבנו והאשה לבעלה שיעשו תשובה כדי שיגאל אותם ויבנה להם בית המקדש שלא יחרב לעולם נו, אם שומעים דבר כזה שהקב"ה ממתין לנו ומצפה שנעשה תשובה כדי לגאול אותנו ולבנות את בית המקדש אז למה אנחנו מתמהמהים? ימי הדין הגדול וראש השנה ויום הכיפורים ממשמשים ובאים בראש השנה יכתבון וביום צום כיפור יחתמון גזר הדין כל אחד לפי ערך מעשיו ומפעליו ואפילו השיחות הקלות וכל שכן החמורות וימי הדין האלה נוראים ואיומים עד אין חקר כדאי לקבל קצת מושג על עומק ימי הדין עד כמה הוא מגיע אי אפשר לנו אם לא נתבונן התבוננות עמוקה בדברי התורה הנביאים והכתובים לפי דברי חכמים זכרונם לברכה בש"ס ובמדרשים
ואנחנו מביאים כאן פרשה אחת מספרי הכתובים על פי חכמים זכרונם לברכה זוהי פרשת הייחוסים של דוד מלך ישראל עם אחיתופל ומה יצא מזה ממנה יש לנו ללמוד הרבה מאוד זו אחת הפרשיות הסתומות ביותר ואי אפשר להבינה פשוט בשום אופן ואנחנו מקבלים רושם כאילו אחיתופל היה טיפוס שונה, משונה; מצד אחד גדול בתורה שאין כמוהו בדורו ומצד שני איש ריב ומדון ורודף אחר הכבוד והשררה שונא בנפש של דוד על לא דבר יורד לחייו תמיד ומשתמש בכל הזדמנות רק להציק לו מפני זה קיבל עונשו בעולם הזה שמת מיתת חנק ואין לו חלק לעולם הבא כמו ששנו חכמים במשנה ואלו שאין להם חלק לעולם הבא ארבעה הדיוטות ואחד מהם זה אחיתופל מכיוון שכך הראיה חותכת שהיה הדיוט ורשע עריץ מכיוון שאין לו חלק לעולם הבא
אבל מה שונה הרושם אחרי שלומדים פרשה זו בצירוף דברי חכמים זכרונם לברכה בספר שמואל כתוב ועצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלוקים כן כל עצת אחיתופל גם לדוד גם לאבשלום במסכת ברכות ג כתוב רבי זירא אמר עד חצות לילה היה דוד מתנמנם מכאן ואילך היה מתגבר כארי ורב אשי אמר עד חצות היה עוסק בדברי תורה מכאן ואילך בשירות ותשבחות כיון שעלה עמוד השחר נכנסו חכמי ישראל אצלו אמרו לו אדוננו המלך עמך ישראל צריכים פרנסה אמר להם לכו ופשטו ידיכם בגדוד מיד יועצים באחיתופל איזה דרך ילכו ואיך יציבו מצב ומשחית ותכסיסי מהלך מלחמה רש"י אומר ונמלכין בסנהדרין דהינו מתייעצים איתם ושואלים באורים ותומים וכן הוא אומר בעצת אחיתופל אשר יעץ בימים ההם כאשר ישאל איש בדבר האלוקים
ומפרשים חכמים זכרונם לברכה איש קרי ולא כתיב שלא היה איש אלא מלאך בכתוב לא כתוב המילה איש אבל קוראים איש אפילו שלא כתוב למה? שלא היה איש אלא מלאך ובירושלמי סנהדרין רבי ירמיה בשם רבי שמואל בר יצחק, מגילה שמסרה שמואל לדוד בעניין בניין בית המקדש אמרה אחיתופל ברוח הקודש הוא לא ראה אותה ואמר ברוח הקודש ומה הוי אחיתופל עביד? מה היה עושה כד הוה בר נש אזל מימלך ביה במילה הוה אמר לה זיל ליך ועבוד כן ואי אי את מהימן לי זיל שאול באורים ותומים והוי אזול שאול ואשכח לה כן זאת אומרת בא אדם ומתייעץ עם באחיתופל באיזה דבר אומר לו תעשה כך וכך ואם אתה לא מאמין לי לך תשאל באורים ותומים והיה הולך ושואל וכך היו אומרים האורים ותומים בדיוק מה שהוא אמר הדא הוא דכתיב בעצת אחיתופל כאשר ישאל איש קרי ולא כתיב אין בכתוב את המילה איש אבל צריך לקרוא איש כי הכתובים לא יכלו לקראתו איש
נו, הגע בעצמך לפי דברי חכמים זכרונם לברכה בדברי כתבי הקודש יוצא שמדרגתו של אחיתופל היתה גדולה כל כך עד שהכתובים לא יכלו לקראתו איש מפני שמלאך היה ולא איש ומידת רוח הקודש שלו הגיעה למדרגה עליונה כזאת עד שהמגילה שמסר שמואל לדוד בעניין בית המקדש הראשון אמר אותה אחיתופל ברוח הקודש וכל עצותיו אשר יעץ גם לדוד גם לאבשלום היו כל כך נכונים וברורים עד שכאשר שאלו באורים ותומים נמצא כאשר אמר אחיתופל כן היה באמת
בזה אנחנו מקבלים מושג כל שהוא עד כמה אנחנו רחוקים מלקבל ציור מדמות דיוקנו של אחיתופל כי להגיע למדרגת רוח הקודש הקטנה ביותר צריכים מקודם לתקן את מידות האדם כמו שסידר רבי פנחס בן יאיר בברייתא כל ספר מסילת ישרים הוא קיים ואם אחיתופל הגיע למדרגה עליונה ברוח הקודש אז הרי כבר היטב את כל מידות כולן עד שהגיע למדרגה עליונה אז איך אפשר על הדעת שמידות הרעות שמייחסים לאחיתופל הם כפשוטן ומשמען כפי הבנתנו הפשוטה הייתכן שבעל מידות רעות כאלה הגיע לידי רוח הקודש שהגיע לאחיתופל שהכתובים לא יכולים לקראת אותו איש כי מלאך היה
ובנוגע ליחסיו עם דוד מוצאים אנו מאמר נפלא במדרש לא היה דוד אוהב לאדם יותר מאחיתופל והיה יועצו כל העצות וכן אומר ואחיתופל יועץ למלך כיון ששמע דוד שאחיתופל בקשרים עם אבשלום אמר לקב"ה סכל נא את עצת אחיתופל לא נתיירא דוד מאדם אלא ממנו והוא שדוד אומר האזינה אלוקים תפילתי הקשיבה לי וענני אמר הקב"ה לא אמרת אם תחנה עלי מחנה לא יירא ליבי לא אירא מרבבות עם אמר לפניו ריבונו של עולם תן לי מאותן שאמרתי ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם אין זה מאותן, גדול הוא ממני! זאת אומרת דוד המלך אומר מחנות תביא אני אוכל אותם כמו שאומרים אבל זה אני לא יכול עליו זה גדול ממני וכן הוא אומר ואתה אנוש כערכי אלופי ומיודעי מה הוא כערכי שהוא מסדר עלי את ההלכות אלופי ומיודעי שהיה מאלפני ומלמדני ורבי היה זאת אומרת מכיוון שהוא רבו הרי מחויב הוא לירא ממנו מן הדין
ומלבד זה נמצא בדברי חכמים זכרונם לברכה בילקוט שמואל רמז קמח שלא רק שאחיתופל היה רבו של דוד אלא שבת שבע אשתו של דוד היתה נכדה של אחיתופל ואם כן אפילו אם לא היה מגיע אחיתופל למדרגה רמה של רוח הקודש אי אפשר היה מצד הטבע שיהיה שונא ורודף את דוד סתם אז איך זה מסתדר מה הולך פה? מצד אחד רואים ככה הוא נמנה עם ההדיוטות ואין לו חלק לעולם הבא ושונא את דוד סתם מצד שני מלאך! הכתובים לא יכולים לקראתו איש ושואלים אותו כאורים ותומים וכל העצות שלו עצות מפליאות ועוד כל מיני, כל המעלות שמנינו!
אז מה יוצא מפה? כל הדברים האלה הם כמאה עדים שיש כאן סודות ורזי עולם עמוקים שאי אפשר לאדם להבינם כפשוטם ובכל זה מעידים המקראות שעל ידי יחסיו הקשים עם דוד נטרד אחיתופל גם מהעולם הבא וגם מהעולם הזה למדים אנו מזה עד כמה נוראים עונשי שמים עד שאפילו פגם היותר דק שבאדם היותר גדול נורא ואיום הוא עד אין סוף ואלמלא שגילו כתבי הקודש וחכמים פרשו לנו את הלימוד הזה לא היתה שום בריה יכולה לעמוד עליו
ולא בכדי נאמר שביום הדין בראש השנה גם מלאכים יחפזון בחיל ורעדה יאחזון המלאכים לא עושים עברות ועם כל זה חיל ורעדה יאחזון מפני שגם במלאכיו ישים תהלה ומה גם ילוד אשה אז עכשיו אחרי שאנחנו שומעים שתנא דבי אליהו אומר מעיד אני עלי שמים וארץ שהקב"ה יושב ומצפה להם לישראל יותר ממה שמצפה האב לבנו והאשה לבעלה כדי שיעשו תשובה כדי שיגאל אותם ויבנה להם בית המקדש שלא יחרב לעולם
אז מי יכול להגיד שהוא בדרגה של אחיתופל ואם אחיתופל אין לו חלק לעולם הבא ומת בחניקה הוא התאבד אז פירושו של דבר שמי יכול לא לפחד מיום הדין אבל השם אומר עדיין האפשרות בידינו לעשות תשובה ולא עשינו עדיין תשובה כי ראש השנה עוד לא הגיע ומחכים לרגע האחרון ובמקום לעשות את החשבונות ולהגיע למסקנות ולשנות את הדרכים ולקבל קבלות והחלטות ולשפר עוד ועוד כי אדם צריך להגיע לשלמות כמו שלמדנו בשיעורים האחרונים אין להיות פרווה צריך להיות שלם כל זמן שאדם לא מגיע לשלמות ראינו שזה עדיין לא אדם מדרגה של אדם זה שלם לא הגיע לשלמות עדיין לא אדם אז כדאי להתחיל לעבוד ברצינות ולראות עד כמה הדברים הם חמורים שאתה יכול להיות במדרגות הכי הכי הכי עליונות ולאבד הכל לגמרי לגמרי!
רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר