טוען...

בקש איוב להפוך קערה על פניה | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 20.09.2019, שעה: 09:28

הורדת MP4 הורדת MP3


נציב יום לעילוי נשמת יוסף עזרן בן עישה מנוחתו עדן בזכות נציב יום וזכות התשובה של בתו יעל תעמוד לו בשמים אמן

מצינו בחכמים זכרונם לברכה, רבי אליעזר אומר, בקש איוב להפוך קערה על פיה, (בבא בתרא טז.א) מה זה להפוך קערה על פיה? קערה יושבת כה ופיה פתוח למעלה הוא ביקש להפוך קערה על פיה שפיה יהיה למטה ואחוריה למעלה,

צריכים להבין שמה שאמר רבי אליעזר אין זו מליצה, אלא יש בזה ענין גדול, כל הדברים שבבריאה יש להם את הטבעים שלהם. כגון האש, טבעו המיוחד שהוא לעלות למעלה, מים טבעם לרדת למטה, טבעי הדברים מעידים לנו על תכונות עניניהם ומהלכם. כל דבר יש לו טבעו מיוחד לו שממנו אנו יודעים את תכונתו. כך הוא בדרך פרט, וכן הוא בכלל הבריאה. מי מעיד לנו על התכלית הגדולה של הבריאה?

טבעי הדברים ותכונות הענינים עצמם, הם מעידים ומורים על התכלית הנרצה. כשנעמיד כל דבר ודבר על מתכונתו, מתכונתו האמיתית כמו שהוא נראה בעליל איך שכל דבר ודבר הותקן והועמד זה בשביל זה, וזה בשביל זה. יש הרמוניה בכל הבריאה כולה, וכן כסדר עד התכלית הנרצה, אין בכל הבריאה שום דבר שיהיה מותקן בשביל עצמו, כל דבר הוא בשביל תכלית האחר, עד התכלית הגדול מכל הבריאה.

הרמב"ם בשמונה פרקים פרק ה' מבאר מה שאמרו חכמים זכרונם לברכה (אבות ב'), וכל מעשיך יהיו לשם שמים, שהוא פשוט מצד טבעי הדברים, כשמתבוננים אז הרי פשוט שאכילה ושינה וכן כל שאר צרכי הגוף אינם לשם הנאה, אלא התכלית שיהיה גוף בריאה, וכן אם נתבונן הלאה, שהתכלית של גוף בריא זה בשביל הנפש, וכן הלאה הולכים הענינים הלאה, הולכים הענינים, עד שמגיעים ל"וכל מעשיך יהיו לשם שמים" שום דבר לא לשם האדם הכל לזולת.

כל זה כשהענינים הולכים במהלכם כמו שהועמדו, אבל אם אין מעמידים דברים על מתכונתם אז כל הדברים הולכים להיפך,

אתמול למדנו שהאדם לא עושה דברים בשביל עצמו פירושו של דבר שהאדם צריך לעבוד את הבורא אז כל מה שהוא עושה כל מה שיש לו בעולם כל הכלים משרתים אותו רק למטרה אחת לתכלית שהוא עובד את הבורא אז שום דבר אין לו מהעולם הזה בשביל עצמו כל מה שיש בעולם לא בשביל עצמו בשביל זולתו אחד זה בשביל בני משפחתו קרוביו וידידיו וכו' וכו' בני האדם בשביל הכלל ואחר כך עיקר העיקרים זה שהתכלית הנרצה זה בשביל השם למען שמו יתברך לשמה הגמור!

כל זה כשהענינים הולכים במהלכם כמו שהועמדו, אבל אם אין מעמידים דברים על מתכונתם אז כל הדברים הולכים להיפך, וגם הבריאות זה לא משום הנאה, וכן כסדר עד שהכל הופך בשביל עצמו,

זאת אומרת אם אדם הולך הפוך אז הבריאות אינו אלא משום הנאה כאילו כל מה שאתה צריך להיות בריא זה העיקר בשביל שתהנה תהיה בריא ותהנה כאילו החיים היו בשביל הנאה בשביל עצמו זה כשהולכים הפוך, וכן הסדר כשהולך בשביל עצמו זה נקרא שאדם מהפך קערה על פיה. קערה כשהיא עומדת פיה למעלה ואחוריה למטה כך היא צריכה להיות והיא על מתכונתה, להיות מקבלת להיות כלי קיבול אכן כשהיא עומדת להיפוך פשוט שלא יצא ממנה כלום, אין שום שימוש בה זה לא כלי לבית קיבול !

 כך אם הענינים הולכים במהלכם ובמתכונתם הרי זה הולך כסדר עד לתכלית האמיתית. אז מסתבר היטב עכשיו שה"לשם שמים" זה הקצה האחרון, שלשם שמים זה הכל לזולתו. אין לו שום צד שום נגיעה שום פניה שום רצון עצמי הכל לשם שמים זה הכל בתכלית הקצה האחרון אבל אם זה לא על מתכונתם מהפך קערה על פיה ובמקום לעשות לזולתו עושה הכל לעצמו אגואיטס.

כשכל הענינים של העולם הזה מסודרים כסדר כמו שהדברים הועמדו, אז הדברים עצמם מעידים על התכלית, והכל מעיד שאין בכל הבריאה שום דבר שיהיה בשביל עצמו. כל ענין של בשביל עצמו איננו כלל בבריאה לגמרי, הכל מכוון הבריאה, וכל הגידול של הבריאה, זה בשביל זה וזה בשביל זה,

עולם חסד יבנה כל אחד צריך לזולתו אכן אחד חשמלאי אחד נגר אחד רופא אחד אינסטלאטור אחד ככה ואחד ככה אי אפשר שאחד יהיה הכל אי אפשר! זאת אומרת הכל צריך להיות אחד לשני.

וכן הולכים הדברים כסדר למעלה למעלה עד שמגיעים "ואתם הדבקים בהשם אלהיכם חיים כולכם היום" רום הדבקות בהשם, מתי מגיעים לזה? כשהולכים במהלך וסדר שהוקבע בבריאה.

כשרצו חכמים זכרונם לברכה להתבטא על איוב שכפר בתחיית המתים, אמרו בלשון זה: בקש איוב להפוך קערה על פיה. שאם אינם הולכים במהלכם וסדרם הכל עומד להיפך. הרי אינו יוצא בהתכלית והמכוון. כיון שהוא מהפך הכל!

ראש השנה הרי הוא יום הדין, יום הרת עולם, צריכים לידע שכל הדין והחשבון שיש לקב"ה עם הבריאה הכל על יסוד הזה, אם נכנסים בסדר ההנהגה ומהלך הבריאה? האם עומדים על יסוד זה להיות לא בשביל עצמו! אלא רק לשמש לאחרים? זה המהלך של הבריאה והיסוד של הבריאה. אף אחד לא נברא לצורך עצמו אלא לזולתו כל נברא לזולתו .

 אמרו חכמים זכרונם לברכה בילקוט שמעוני בראשית ח', כל מעשה בראשית בדעתם ובצביונם נבראו, שאלו לכל הנבראים ולכל עשב ועשב, ואין ללמוד מכך ששאלו לכל הנבראים ולכל עשה ועשב אם רוצים להברא או לא, שהרי היו צריכים לברוא את האדם והוא הרי צריך משהו לאכול, אז מה יש לשאול את העשבים צריך לשאול את החסה את רוצה להיברא? כל החסה נבראה בשביל מה ? בשביל שהאדם יאכל אותה אז לא צריך לשאול אותה אם היא רוצה להיברא ודאי שהיא נצרכת בשביל לקיים את האדם, אז מה שאלו אותם?

האם הם מסכימים לעמוד על עומדם ומקומם על צביונם לדאוג בעד הבריאה ולשמש לאחרים? וכן שאלו לכל הנבראים את כולם שאלו על היסוד הזה האם אתם מוכנים, לעמוד על מצבכם שנבראתם בעבורו ולדאוג בעד הבריאה ולשמש לאחרים כמו שהשם אומר לכל נשמה לפני שתרד לעולם מסתובב איתו בגן עדן ומראה לו את הכל ואומר לו תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי כל אחד צריך לדאוג לכל הבריאה ולזולתו

וכן האדם שאלו אותו, האם יעמוד על מתכונתו להיות לא בשביל עצמו, אלא לאחרים?. וכן כסדר עד רום דבקות בהשם יתברך "ואתם הדבקים בהשם".

אמרינן בסוטה מו,ב, מפני מה עורפים את העגלה בנחל איתן? אמר הקב"ה, יבוא דבר שלא עשה פירות ויערף במקום שאינו עושה פירות, ויכפר על מי שלא הניחו לו לעשות פירות. כשמוצאים חלל מת חוץ לעיר מודדים לעיר הקרובה וזקני העיר באים ועורפים את העגלה בנחל איתן הקב"ה אומר יבוא דבר שלא עשה פירות ויערף במקום שאינו עושה פירות, ויכפר על מי שלא הניחו לו לעשות פירות. עגלה עוד לא עשתה פירות עוד לא הולידה לא שום דבר היא תבוא למקום שלא עשתה פירות ותכפר שם למה? היא תכפר בזה על מי שלא הניחו לו לעשות פירות כי אם הורגים בן אדם הוא כבר לא יכול להביא פירות לעולם.

רואים מזה שהאינו עושה פירות - זה עונש!, שכן הוא טבע הדברים של כל הבריאה, לא לעצמו כי אם לאחרים. כל מהלך הבריאה כך הוא, רק בשביל הכלל ולא בשבילו,

ועל הדבר הזה נתקנא דואג האדומי בדוד, והיה בלבבו שנאה עמוקה שהוא לא הרגיש בה, וטעה לומר על עבירה שזו מצוה; דיבר לשון הרע על הכהן הגדול בחפצו להציל את שאול שדוד לא ימרוד בו, וחשב שהוא עושה מצוה, והרג במו ידיו את נוב עיר הכהנים, מעשה שלא ראוי להיעשות אפילו על ידי גוי רשע כמו טיטוס.

וזה מדובר בדואג האדומי שהוא היה אביר הרועים, איך זה ירד פלאים? רק מפני אגודות מוטה ששלטו בו, ועל זה נאמר "התר אגודות מוטה", יש לחזק את השכל, ולהשליך ממנו את השיבושים והרצונות, שיש לאדם הטיה משובשת עם רצונות משובשים כי לפתח חטאת רובץ, ועתה אחר שהרס את המצודה הזו ששמה אגודות מוטה, מה חובתו?

שלח רצוצים חופשי תשחרר את השכל השבוי והאסור במאסר יצרך הרע, תשחרר ממאסר את זה ואז כל מוטה תנתקו, אם נשאר בליבו עוד שיבוש וטעות עליו לנתק אותו עד שיהיה השכל חופשי וחזק ועומד ברשות עצמו.

אלו הן המצודות הגדולות שהיצר הרע בונה סביב האדם שהוא נקרא עיר הקטנה הוא בונה לו את זה בקשיות עורף, כי מה שהוא אומר זה נכון ותמיד הוא צודק וגם הוא מקיף אותו בקלות ראש, שהוא מיקל בכל מיני דברים ולוקח אותם בקלות ראש והיצר הרע משליט את התכונות האלה על האדם, ואז "ומצא בה איש מסכן וחכם", בתוך העיר ומצא את היצר הטוב, למה הוא מסכן וחכם? כי יצר הרע בא לאדם בתחילת הולדתו עד גיל 13 והוא מקדים את היצר הטוב שבא בגיל 13 אז הוא נחשב מסכן

אבל הוא חכם היצר הטוב כי הוא מילט את העיר בחכמתו, כי הוא נחשב אסור במאסר תחת שלטונו של השולטן הגדול, יצר הרע, יש בכוחו לעסוק בתורה ולהיות טוב, יצר הטוב יכול לעסוק בתורה ולהיות טוב ולהתחזק בסיוע מן השמים לשבור את התוקף של יצר הרע, ולנתץ מעצמו את קשיות העורף ולהכיר מה הוא הכח שמוביל ודוחף אותו לפעול את המעשים?

לעשות חשבונות ולברר ולהגיע למסקנא אם זה מתוך שיקול דעת? האם כל מה שהוא עושה זה משיקול דעת או שזה סתם רצון שבא לי או שזה תאוה שדוחקת אותו אז צריך לשקול בין סתם רצון שזה תאוה לדבר לספר חדשות נייע'ס, או לשמוע שיחה של ילדים שמוציאה את האדם מן העולם,

 בוא אני אספר לך בדיחה תשמע בדיחה משהו משהו מה זה השטויות האלה? למי יש זמן בחיים בוא תשמע בדיחה בדיחות סטנדפיסים שטויות יש מרצים בהידברות סטנדפיסטים מה זה? מה זה? ביטול תורה! ביטול הזמן ליצנות מושב ליצים הכל סטנדפיסטים מבטיחים לך שבת רוחנית עם סטנדאפיסט השם ירחם!

ובין שזו הנאה של תאוה של מאכל ומשקה אתה צריך לבדוק למה אתה אוכל? בשביל לקיים את הגוף להיות בריא או בשביל תאוה על כולם יש לדעת לבלום ולהתגבר שלא ישלטו כל אלה על השכל, והמבחן הוא: האם יש ביכולתך לעצור בעד הרצון שדוחף אותך, כי אם אתה יכול ואז רצוצים יצאו חופשי ואין רשע ואין מוטה עוד בלבבו" שום הטיות ונמלט וניצול מכל המצודים הגדולים שבנה עליו יצר הרע הוא המלאך הגדול השוכן בתוכו.

כאשר מגיע האדם במלחמתו לשבור את כל המצודות הגדולות, והינו עומד במצב של סור מרע, הצליח לסלק את כל ההטיות והשיבושים והמשיכות אחרי היצר הרע סר מרע מכאן ואילך מצוה עליו להתחזק בעשה טוב. להרבות מיד בעשה טוב. כמו שכתוב מיד בהמשך הפסוקים "הלא פרוס לרעב לחמך" אז אתה צריך עכשיו לעשות צדקה וחסד להרבות מעשים טובים.

ורק על ידי עסק התורה יוכל אדם להגיע לשלימות המעשים. יש אנשים שעושים מעשים טובים אבל לא בשלימות יש הבדל ופער עצום בין מצוה שלימה ללא שלימה לכן התורה מצווה את כל המצוה תשמרון לעשות את כל המצוה זה על כל צדדיה ודקדוקיה את כל המצוה מתחילה ועד סוף.

ושיהיו כל דרכיו בנועם, בשלוה, על כל סביביו, והשכל יקום על מקומו, להשתחרר מן הרצון שבונה לו מצודים זוהי חובתו וזוהי חובת האדם להכיר את היצר הרע ודרכי מלחמתו רבינו בחיי מגדיר אותו היטב ואומר בדיוק מה הפיתויים והבלבולים שהוא מבלבל את המוח בשער חשבון הנפש והוא נותן תשובות ושמה אפשר לראות ליצר הרע! מה עונים לו? איך מתגברים עליו?

וצריך ללחום בו כפי ערכו ומערומיו, זה הדבר המוטל עלינו בעבודת יום הצום הכיפורים כי באלה חפץ השם להתיר אגודות מוטה לשלח רצוצים כל הדברים האלה שלמדנו עכשיו זה הפעולות שאנחנו צריכים לעשות ואז יהיה הצום נבחר בעיני השם ככתוב הלא זה צום אבחרהו אז זאת אומרת אם הולכים בדרך ובמתכונת והענין האלוקי שרצה מאיתנו הבורא שנהיה לזולתנו לא לעצמנו ממילא לא נמשך אחרי הרצונות הפנימיים שלנו שיצר הרע הוא משגע אותנו אם לא זה נקרא מהפך קערה על פיה כאילו התפקיד שלך במקום להיות בשביל אחרים אתה הופך להיות בשביל עצמך ואז אתה מקלקל את כל המציאות שלך יצטרכו לבוא עליך יסורים לעורר אותך להחזיר אותך למסלול וכשאדם מקבל יסורים מה קורה הוא נזקק לאחרים שיעזרו לו ואז הוא רואה שהוא לא התנהג טוב אם הוא יבין מה שאמרתי עכשיו למה כי הנה הוא חשב שהכל בשביל עצמו מה אכפת לי מאחרים מה אני צריך לדאוג להם מה אני צריך זה אבל ברגע שהוא נהיה בעל יסורים הוא מחפש עכשיו מי יעזור לו בכל דבר! למה? עכשיו מוגבל לא יכול לזוז עכשיו הוא צריך את כל הסביבה אז מה מעוררים אותו גם הוא מקבל עונש גם התעוררות וגם הבטה שבעצם בלי אחרים אתה לא שווה שום דבר הנה אתה מוגבל אתה לא יכול לזוז מהמיטה אם אין אחרים וכל אחד יהיה לעצמו אז תמות לבד במיטה זאת אומרת בן אדם צריך להתבונן שכל בריאתו לצורך הרבים לצורך הכלל וזה למדנו אתמול בצפת מי שרוצה להחלץ בדין ולזכות בדין צריך להיות איש שהכלל צריכים לו להיות אדם שעוזר כל הזמן לזולת אז גם כשהוא לומד תורה לא חייב להסתובב ברחובות גם פה בתוך בית המדרש יש מי שהוא צריך עזרה בלימוד בהכוונה בסיוע וכו' התייחסות עידוד חיוך סבר פנים יפות זה לזולתו כן יש לך שינים תראה אותם תראה תראה איזה יופי כן ככה אתה עוזר לאחרים אבל אם לא אתה ברטם ככה אתה מכניס דיכאון בסביבה

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים