למה מתו 80% במכת חושך? | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 04.02.2020, שעה: 07:42
- - - אין זו הדרשה! אלא עיקרי הדברים מספר 'חכמת המצפון' פרשת בא מאמר ריז - - -
נטה ידך על השמים ויהי חשך על ארץ מצרים (שמות י' כ"א).
איתא במדרש (שמות רבה י"ד), ומדוע הביא הקב"ה חושך במצרים, כי היו מישראל שהיו להם שררות במצרים ולא רוצים לצאת ולכן הביא חושך, ואותם שלא רצו לצאת מתו בימי החושך, ויש להתבונן והלא ראינו את גדלות כלל ישראל ואת כפיפותם לדעת גדולי הדור, וכשאמר הקב"ה למשה מאמינים בני מאמינים הן, הלא על הכלל כולו נאמר ואף על אלו שמתו בימי החושך, ובודאי לאחר שאמר משה את דבר ה' וראו את כל המכות שעשה ה' במצרים, בודאי נתחזקה יותר אמונתן ואף הם רצו לצאת, ומדוע נענשו בעונש חמור כ"כ שמתו במצרים ולא זכו לצאת ממנה.
אלא כן מגלים לנו חז"ל, לפי שהקב"ה בוחן לב וחוקר כליות, הבין וראה במעמקי נפשם שחסר להם הרצון העז לצאת ממצרים מפני השררות שהיו להם שם, ובאמת הקב"ה משבח את ישראל על זה, כמ"ש זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה, בעינינו ראינו בעת המלחמה האחרונה, רבים מאחינו בנ"י לא רצו לצאת ממקומם למרות כל הגזירות הרעות, כי עצם היציאה והנדודים קשים מאד.
ומובא בשם הגר"א ז"ל לבאר הא דאמרינן בתפילת שמונה עשרה משען ומבטח לצדיקים, כאשר רצון הקב"ה שהצדיקים יבטחו בו, נותן להם קודם כל משען ומראה שאפשר להשען עליו, ועי"ז נותן כח בצדיקים להגיע למדת הבטחון, וכן היתה הנהגתו במצרים, שכיון שקשה לבטוח בשי"ת ולצאת אל ארץ לא זרועה, לכן נתן הקב"ה י"ב חודש מכות במצרים והראם את ידו הגדולה כדי שיבטחו בו, ואלו האנשים שהיו להם שררות במצרים הוקשה להם לצאת לנוד במדבר, ומכיון שמצא הקב"ה במעמקי לבם חסרון שאיפה לצאת לכן נענשו שלא יצאו ממצרים.
דבר זה חייב להיות יסוד גדול בכל מהלך חיינו ועבודתינו, כי ברצות האדם לזכות מאת הקב"ה, חייב להיות נתון בשאיפה עמוקה ועזה בכל לבו ונפשו, ורק באופן זה יזכה מאת הקב"ה, ואילו כאשר נחסרת מאתו השאיפה והרצון לא יזכה, ולכן התנאי הראשון לצאת ממצרים היתה השאיפה לצאת, ומכיון שחסר אצלם שאיפה זו לא זכו לכך.
גודל התשוקה הנצרכת כדי לזכות, יש לראות מחובת אכילת קרבן פסח במצרים, מתניכם חגורים נעליכם ברגליכם ומקלכם בידכם ואכלתם אותו בחפזון, כן צריכה להיות התאוה והחפץ, האדם חייב להכין את עצמו לגאולה עד שלא יחסר לו במאומה, עומד וממתין ומצפה לרגע האות, וכשתגיע שעה זו לא יעכבהו אף הכנת רגע נוסף כלל, וכל שחסר לו במדת ההכנה הזאת לא יזכה, כי דרכי שמים הם מדה כנגד מדה עד דקדוק כחוט השערה ממש, וכל שחסר לו השאיפה והרצון לזכות לעוה"ב לא יזכה כלל לזה.
ובמדרש (שמו"ר ט"ז) פלס מאזני משפט לה', בוא וראה מה בין משה לשמואל, משה היה נכנס אצל הקב"ה לשמוע הדיבור, ואצל שמואל היה הקב"ה בא, ולמה כן אמר הקב"ה בדין ובצדקה אני בא עם האדם, משה היה יושב ומי שיש לו דין היה בא ונידון, אבל שמואל היה טורח בכל מדינה לשפוט, אמר הקב"ה משה שהיה יושב יבוא אצלי לשמוע הדיבור, אבל שמואל שהלך אצל ישראל אני בא אצלו, לקיים מה שנאמר מאזני משפט לה'.
נורא הדבר למעיין, דבודאי לא נמצא עון בזה שמשה רבנו ע"ה היה יושב והעם בא אצלו, מצב ישראל במדבר היה שאין מקום לסובב בעיירות לדון את ישראל, שכולם סמוכים ועומדים לאהל מועד, אך כיון שבמציאות חסר ההליכה לשפוט את העם לכן לא זכה שהדיבור יבוא אליו, כן היא מדת הקב"ה מדה כנגד מדה ללא ויתור כלל, ומעתה פשוט מדוע לא זכו חלק מבני ישראל לצאת ממצרים, דכיון שחסרה להם התשוקה לצאת לא יתכן שיצאו ללא שאיפה זו.
וזו עלינו לדעת שכדי לזכות ליום שכולו טוב וליום שכולו ארוך, האדם עומד על זה במשפט תמידי כי אדם נידון בכל יום, ומשפטים רבים צפויים לו, וכדי לזכות תלוי רק במידת גודל שאיפת האדם לזכות לזה, וכל שאינו משתוקק לכך ואינו מוכן להפקיר תאוותיו הפרטיות כדי לזכות לא יזכה במשפטו, וכדחזינן ביציאת מצרים שלמרות אמונתם מאמינים בני מאמינים, אך כיון שחסר בעומק לבם השאיפה לכך לא יצאו ממצרים.
אנו עומדים ומצפים כל יום לגאולה העתידה לביאת המשיח, מכל מקום לא נזכה לראות בביאתו אם לא נשאף ונרצה בזה בכל כוחות נפשינו, וכתב הסמ"ק (מצוה א') אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, כי מיציאת מצרים עלינו ללמוד בינה אף לגאולה העתידה שתהא במתכונת ובמדת יציאת מצרים, וכשם שאלו שלא ציפו באמת ליציאת מצרים לא זכו לראותה, כן ח"ו כל שלא יחכה באמת לימות המשיח לא יזכה לראותה.
הדרך להגברת תאות העולם הב א בקרבו, היא עקירת תאות העולם הזה מנפשו, כי לא תיתכן בלב האדם שתי תאוות אלו כי מנוגדות המה, וכל אחת סותרת חבירתה, וכל שרצון ותאות העוה"ז בו, לא נמצאת בקרבו השאיפה האמיתית והנכונה לעוה"ב, ורק לאחר עקירת רצון העולם הזה יתכן וישריש בקרבו השאיפה לעולם הבא.
איתא במדרש (ויקרא רבה ל"ב ה'), בזכות ד' דברים נגאלו אבותינו ממצרים, שלא שינו את שמם ולא שינו את לשונם ובגדיהם, ואע"ג שהיו מאמינים בני מאמינים ובזכות אמונתם לבד הוצרכו ליגאל, מ"מ מלמדנו חז"ל שבזכות מעלות אלו יצאו ממצרים, והן הן הדברים כי הזכות לצאת ממצרים ניתנה רק לשואפים ומתאוים לצאת באמת ובתמים, ואי התערבות במצרים היא הוכחה לגודל השאיפה לצאת, שלא חשקו כלל להתדמות למצרים, והשתדלו בכל כוחם להיות עם נבדל והמתינו לביאת המושיע.
( אור יחזקאל).
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות