הפלא ופלא - אות ש - חלק ח | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 10.11.2022, שעה: 08:24
הנושאים: שפם / שפרה ופועה / שפתותיו דובבות בקבר / שפתיים / שקר / שריפה / שריפת חמץ / שררה / שש עשרה שנה / שתיה.
הנושאים: שפם / שפרה ופועה / שפתותיו דובבות בקבר / שפתיים / שקר / שריפה / שריפת חמץ / שררה / שש עשרה שנה / שתיה.
- - - אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים מהספר 'הפלא ופלא' באדיבות הרב המחבר ר' יהודה חיון שליט"א (לכתבה על ספריו 'לכתחילה' לחץ כאן) - - -
שפם
ברוח פיו של המצורע נמצאים חיידקים מסוכנים שהנדבק בהם עלול להנזק קשות. זאת סיבה – כותב ה"אבן עזרא" (ויקרא יג, מה) – שהתורה מצווה את המצורע "ועל שפם יעטה" – "שלא יזיק ברוח פיו".
שפרה ופועה
שפרה ופועה היו נשים מצריות שנתגיירו. כן מבואר ב"פענח רזא" בשם רבי יהודה החסיד: "בשם ר"י חסיד מצאתי שמצריות היו (שפרה ופועה) ונתגיירו". ומקור דבריו הוא בילקוט שמעוני (יהושע ב, ט). וביאר הכלי יקר (שמות א, טו) שכוונת הכתוב "מיילדות העבריות" היא – מילדות את העבריות, כי הן בעצמן היו מצריות.
שפתותיו דובבות בקבר
מעלת "שפתותיו דובבות בקבר" אמורה לא רק באדם שמחדש חידושי תורה, אלא גם באדם שאומר חידושי תורה בשם אחרים. כן כתב החיד"א בספרו "פני דוד" (פרשת חוקת): "כל הבא אל האוהל, הגם שאינו מחדש, רק אומר מפי אחרים, הוא זוכה למעלה זו, ושפתותיו דובבות".
כך גם מבואר בספר "פנים מאירות" (בהקדמה): "האומר שמועה מפי חכם שאמר משם אחר, והאחר מהאחר, כולם שפתותיהם דובבות בקבר".
בספר "בית ישראל" (בהקדמה) מבואר, שמעלת "שפתותיו דובבות בקבר" אמורה אפילו עד עשרה דורות – "לא רק לתלמיד חכם המחדש, אלא גם ת"ח האחר שאמר בשמו של המחדש, והשלישי ששמע אומרה אח"כ, אפילו עד עשרה דורות – בכולם שפתותיהם דובבות בקבר".
שפתיים
כשאדם מתחיל לחלות, המחלה ניכרת תחילה בשפתיים. הם מתחילות להלבין – להבדיל מאדם בריא ששפתיו אדומות כשני – ורק לאחר מכן המחלה ניכרת בשאר האברים. כן מבואר בספר "כנף רננים" (פרק שירה, עמוד פד).
\
שפתותיו של אדם דובבות שלא במודע. זאת הסיבה שגם אדם שרק חשב במחשבתו לנדור – צריך לקיים את נדרו, כי כשאדם חושב בדעתו דבר מה – שפתותיו דובבות מאליהן ללא ידיעתו.
זאת גם הסיבה שאסור ללכת מיד אחרי הלימוד למקום הטינופת, כי השפתיים ממשיכות לנוע מבלי משים.
מסיבה זו, וידוי במחשבה בעת המוות – מועיל כוידוי פה, שכן שפתותיו של המתוודה במחשבתו – נעות. כן כתב רבי חיים בן עטר בספריו: "אור החיים" (דברים כג, כד) ו"מאור החיים" (טו).
שקר
שרה אמנו הלכה לעולמה בפתע פתאום ומתוך בהלה. מדוע עשה ה' ככה לצדקת הזאת, לעזוב את העולם שלא מתוך ישוב הדעת?
בספר "חסידים" מובא, כי הסיבה לכן היתה משום שהוציאה מפיה דבר שקר, כפי שנאמר (בראשית יח, טו): "ותכחש שרה לאמר לא צחקתי כי יראה".
\
כלל הוא, כי אדם שמסתגנן בלשון זו (או בלשון דומה): "דע לך אחי, שבכל לב אדבר עמך, ולבי שלם עמך" – סימן הוא שפיו מדבר מרמה, ואל תאמין לאף מילה היוצאת מפיו, כי הינו דובר שקרים. כן כתב המהר"ם שיף (דרשות, סוף מסכת חולין).
\
אדם שחוזר על שקר מסויים פעמיים – הוא מתחיל לחשוב כי אולי דבריו אמיתיים. כן מבואר בספר "חיי מוהר"ן" (סימן תקנ): "כשחוזרים השקר שתי פעמים – נעשה אמת, כלומר, שנעשה אצלו כאמת על ידי שחזר הדיבורים של שקר שתי פעמים".
שריפה
קבלה בידינו, כי אדם שפרצה שריפה בנכסיו, לא ירחק היום והוא יתעשר. כן מבואר בספר "דרך מצותיך" (עמוד קיד): "שמעתי מפי קדושי עליון, על שאומרים ומרגלא בפומא דאינשי, שאחר השריפה מתעשרים, יען כי השתלשלות מידות העליונות: חסד, דין ורחמים; ולזאת, אחר מידת הדין בשריפה, מתעורר מידת הרחמים, שהיא גדולה ממידת החסד שבתחילה". סימן לדבר: "שרף" בגימטריה 580, כמנין "עשיר".
\
גדולי ישראל קיבלו במסורת, כי "אדם שזהיר להדליק נר הבדלה פעם נוספת אחר שכיבוהו – ינצל משריפות, והוא בדוק ומנוסה". כן מבואר בספר "אלף כתב" (אות תתלט), בשם הראב"ד רבי זלמן באניהאט זצ"ל, שכך קיבל במסורת.
\
בשנה שחל יום הכיפורים בשבת – מצויים שריפות רבות. כן מבואר בספר "אלף כתב" (אות סח): "שמעתי, שבשנה שחל יום צום הכיפורים בשבת קודש, שכיחים ר"ל הרבה שריפות בשנה ההיא, וכן ראו כבר כמה וכמה פעמים".
\
במקומות מסויימים לא אומרים את הפיוט "והחיות בוערות באש" בשני ימי ראש השנה, "משום שבשנים קדמוניות שהיו רגילים לאומרו – היו שכיחים שריפות למאוד, כי פיוט נורא הוא, כמפורש ב'מגן אברהם' (סימן נח), שכאשר פייט רבי אלעזר הקליר פיוט קודש זה – ליהטה האש סביבותיו; לזאת תיקנו הגאונים למנוע מלאומרו".
\
דם נידה מועיל לכיבוי שריפות. כן מבואר בספר "פחד יצחק" (ערך דליקה) בשם המקובלים. מסופר שם, שבחודש כסלו בשנת תמו פרצה שריפה בבית גוי אחד והיא התפשטה מבית לבית עד הגיעה לחצר היהודים. היהודים לקחו כתונת אשה מוכתמת בדם נידה והניחוה על הבית שכנגד האש ומיד דעכה האש.
שריפת חמץ
החל מהזמן שבו שורפים את החמץ, בתחילת שעה רביעית, ועד חצות יום, יש שלוש שעות המוכשרות לביאת הגואל (שאליהם התכוין הפייטן "הושע נא שלוש שעות"). ולכן, בזמן זה יבקש ויתפלל על ביאת משיח צדקינו.
כמו כן, אחר שריפת חמץ מתעוררת רוח טהרה בעולם, והאויר נעשה זך ונקי – "עת זו מסוגלת להעתיר ולהתחנן לפני מלך מלכי המלכים, בבחינת "שאל ממני ואתנה". כן מבואר בספר "באר החיים" (הגדה של פסח עמ' לז) בשם צדיקי קמאי.
שררה
אנשי השררה – כנסיכים ושרים – סובלים הרבה יותר מבעלי המלאכה הפשוטים ביותר, כולל עובדי אדמה שחורשים את אדמתם בגופם – "ואלו הנסיכים והשרים תמיד ימיהם מכאובים הלומי כח, עלולים לכל מקרי הזמן, בקיץ ובחורף יתפעלו משינוי העיתים ואויריהם, עד אשר לא ימיש מביתם רופאים ורוקחים". כן מבואר ב"יערות דבש" (ח"ב עמוד קנה).
\
מומלץ להמנע מלפתח קשרים עם אנשי שררה ושלטון. נזקים רבים עלולים להגרם כתוצאה מכך. כך כתב רש"י (תמיד לב, א, ד"ה יסנא): "אדם רגיל לדבר עם מלכים ושרים – מקנאים בו בני אדם, ומתוך כך שונאים אותו ואת מעשיו".
שש עשרה שנה
נער שגילו פחות משש עשרה – אינו בנוי לקבלת תוכחות. כן כתב רש"י (קידושין ל, א, ד"ה משיתסר): "בציר משיתסר אין בו דעת לקבל תוכחות כל כך, ואל תכביד יסורין ותוכחות".
שתיה
לא כמות השתיה גורמת ומביאה את הרויה, אלא אופן השתיה. להבדיל מאכילה, שכמות האוכל – הממלאה את הכרס – היא הגורמת להרגשת השביעה, השתיה אינה כן. הרויה אינה נגרמת כתוצאה ממילוי הכרס, אלא כתוצאה ממילוי הגרון. כלומר, הלגימות הגדולות והגסות הממלאות את הגרון – הן המביאות את הרגשת הרויה. כן מבואר במסכת סוכה (מט, ב): "כי שבע איניש חמרא – מגרוניה שבע".
\
עד גיל ארבעים – האכילה מועילה לאדם. למעלה מגיל זה – השתיה מועילה לו.
רמז לדבר: הפסוק הארבעים בתורה הוא (בראשית ב, ט): "וטוב למאכל", ואילו הפסוק הארבעים ואחד הוא: "ונהר יוצא מעדן להשקות".
\
"השותה מים הרבה אחר אכילתו עד שאכילתו צפה במים, אינו בא לידי חולי מעים". כן מובא במסכת ברכות (מ, א) וברש"י (ד"ה המקפה).
בספר "שבילי אמונה" (הנתיב החמישי) מובא: "בשתיית המים ימנע עיפוש הדם מהגידים, וממהרים להוציא הפסולת מהגוף, ומבשלים המזון, כי לולי המים ישרף המזון בגוף ולא יתבשל".
מתי מומלץ לשתות מים – מבאר בעל "שבילי אמונה" (שם) – "לא ישתום בתוך האכילה, כי יפרישו בין האצטומכא והמאכל ויצוף ולא יתעכל מהרה. גם אין ראוי לשתותם קודם אכילה, כי מולידים חלאים קשים. ושתייתם תוך הסעודה נזקם למטה מן הקודם, אבל מזיקים בבישול המאכל. גם לא יקחם תיכף לאכילה, עד שיתחיל המאכל להתעכל".
\
אדם שאוכל או שותה וקם ממקומו מיד לאחר מכן – מביא על עצמו חולאים רעים וקשים. לכן, בגמר האכילה או השתיה ישב במקומו וימתין כשיעור ברכה אחרונה של אותה אכילה או שתיה שאכל ושתה. כיצד? מי שאכל לחם – ישהה במקומו כשיעור זמן של ברכת המזון. אם אכל מיני מזונות – ישהה כשיעור ברכת מעין שלוש. אם שתה מים וכדומה – ישהה כשיעור ברכת בורא נפשות. כן מבואר במסכת שבת (דף כט, ב): "חמשה דברים קרובים למיתה יותר מן החיים, ואלו הן: אכל ועמד (מיד, קודם ששהה מעט), שתה ועמד וכו'"; וביאר ה"בן איש חי" (שנה א, בהר, אות יא), ששיעור ההמתנה הוא כשיעור ברכה אחרונה של הדבר שאכל ושתה.
\
שתיית מים אחר אכילת דגים – אליה וקוץ בה. מצד אחד היא מזיקה ללב, ומצד שני היא מועילה לשאר אברי הגוף. כן מבואר ב"פסקי התוספות" (מועד קטן סימן לז).
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות