טוען...

פלפולים על פרשת פנחס | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 11.07.2014, שעה: 07:20

הורדת MP4 הורדת MP3


פלפולא דאורייתא מספר גנא דפלפלא של הרב זושא משולם ברנדוין שליט"א.

"פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל" נראה לפרש את הפסוק הזה בדרך דרוש, איתא במסכת סוכה, ליקוי חמה סימן רע הוא ליושבים במקום שלקתה, במקום שלקתה החמה זה סימן רע ליושבים במקום שהיא לקתה, לפיכך לקתה במערב סימן רע ליושבי מערב, לקתה במזרח סימן רע ליושבי מזרח.

ועוד מובא שם, ואימתי לוקה חמה מעל בני ישראל? כאשר נעשים ארבעה דברים, ואחד מהם זה נערה המאורסה שצעקה בעיר ואין מושיע לה. זה אחד מהסיבות שלוקה חמה מעל בני ישראל. על פי זה נראה לפרש דהנה באר המהרש"א, מה הטעם שנערה מאורסה גורמת לליקוי חמה? משום שהציבור היה לו למנוע את העבירה ועצמו עיניהם מלראות, לפיכך הקב"ה עושה ליקוי מאורות, לרמוז שהוא זועם על כך. כי פה מדובר על נערה מאורסה שצעקה בעיר, ואין מושיע לה. כמו שיש כאלה שהולכות למשטרה ואומרת שנעשה כך וכך ולא מאמינים אותם אפילו. נו, אז זה סיבה, כן.

על פי זה נראה דנערה המאורסה לאו דוקא, אלא כל מי שהיה רודף אחרי הערווה לבועלה וסגרו הציבור את עיניהם, הקב"ה סוגר להם את החמה.

והדין הוא דשווה דין הרודף אחר כל העריות שבכרת ובמיתה לדין נערה מאורסה שמצילין אותו בנפשו. ז"א יש דין של רודף, אחד שרודף אחרי אשה במצב כזה, הרודף אחר כל העריות שדינו כרת ומיתה, שווה דין הרודף אחר כל העריות לדין נערה מאורסה, שמצילין אותו בנפשו, מצילין אותו בנפשו, לא אותה, אותו. למה שלא יחטא. אפילו אם הוא ימות ושלא יחטא. על כן יש לפרש גם כאן בפרשה של זמרי, שהוא היה רודף אחרי הארמית, והרודף אחר ארמית קנאים פוגעים בו, שלא יעבור את העבירה, ואלמלא שהיה פנחס עושה להצילו מן החטא והורגו, הרי היה הקב"ה עושה ליקוי חמה מעל בני ישראל בעבור שסגרו עיניהם מלראות ולהציל את זמרי מן החטא, אם הוא לא היה עושה את זה אז היה צריך להיות ליקוי חמה, כי על מקרה כזה אמרנו שלוקה החמה מעל בני ישראל. וזהו שנאמר השיב את חמתי מעל בני ישראל, את החמה. פנחס בן אלעזר הכהן השיב את חמתי - את החמה מעל בני ישראל, שלא יבוא עליהם ליקוי חמה שהוא סימן רע להם, כיון שנקם פנחס את קנאתו שוב אין את הסימן הרע לבני ישראל בליקוי החמה ולפיכך השיב הקב"ה את חמתו מעל בני ישראל. אבל אפשר להגיד שבזה שאמרנו שאין לה מושיע זה הבעיה, מה הבעיה? הבעיה שהנערה צעקה בעיר, ואין לה מושיע, אף אחד לא עוזר לה, אבל פה באו לעזרתה, כשבאים לעזרתה אז נמנע, כי אתה עושה מה שהיה צריך להראות הקב"ה שהוא זועם ואתה עשית לכן כתוב בקנאו את קנאתי ולא כיליתי, אז גם את הסימן רמוז פה הדין הזה לפי הדרוש הזה רמוז הדין שאם יש נערה מאורסה או כל ערווה או כל מצב שהוא אסור על פי התורה שמישהו רודף ואף אחד לא אומר כלום, אז יש ליקוי חמה מעל בני ישראל. וכיון שפנחס עשה מעשה להושיע אותם, אז לא צריך כבר את הליקוי חמה, וזה רמוז בתוך הכתוב "השיב את חמתי" לא רק הכעס והחימה אלא חמתי - החמה זה השמש, מעל בני ישראל. זה פלפול אחד.

דבר שני, "ושם איש ישראל המוכה אשר הוכה את המדינית זמרי בן סלוא", כתוב ושם איש ישראל המוכה אשר הוכה את המדינית, איתא בזוהר שלא נפלו בעצת בלעם בבנות מואב מבני ישראל זרע קודש כלל, העשרים וארבע אלף שמתו הם לא  מכלל ישראל, אלא מערב רב שנתערבו בשמעון, בשבט שמעון, והטעם, דהא מצינו שביטל הקב"ה את כל כוונות בלעם, והפכה קללתו לברכה. כל מה שאנחנו רואים שזה ברכות הוא קילל וה' הפך את זה לברכות. והיאך יוכל מואב אם כן להפיל את ישראל, אחרי שנאמר "ומחץ פאתי מואב", שאנחנו עם ישראל נמחץ את פאתי מואב, וכרכר כל בני שת, אז אם כתוב שאנחנו ננצח אותם ונמחץ אותם, איך יכול להיות שימותו 24 אלף מישראל היפך ממה שהתחלפה הקללה לברכה, הוא רצה שמואב ינצחו אותנו, זה נהפך לברכה שהפוך אנחנו ננצח אותם, אז איך זה יכול להיות שיפלו מישראל 24 אלף? אלא אלו מערב רב. לכן הזוהר אומר, אלה מערב רב, זה לא מבני ישראל.

טוב, יש להבין אם כן הכיצד ארע שכל ישראל נתהפך להם הכל לטוב, ולא נכשל באותו מכשול, לא חוטב עצים ולא שואב מים אלא דוקא זמרי בן סלוא נשיא בישראל הוא נכשל, והוא לא ערב רב, נו, אתו הוא לא באותה ברכה? למה הו איצא חריג מהברכה הזאת של "ומחץ פאתי מואב", למה דבקה בו הרעה וכתוב "ושם איש ישראל המוכה" רק ישראל אחד היה מוכה, למה ישראל המוכה, למה הוא? למה אף אחד? למה בכולם נתקיימה הברכה ובו לא?

נראה לפרש, הנה כתב רש"י פרשת וירא בפסוק "אם תשקור לי ולניני ולנכדי", וזה לשונו של רש"י, עד שלשה דורות רחמי האב על בניו, אבא מרחם עד שלשה דורות על בניו, למה? הוא אומר אם תשקור לי ולניני ולנכדי, והלשון הוא עד שלשה דורות רחמי האב על בניו. וכתב השדי חמד, שכשכתוב נכדי לאו דוקא בן בנו, לא רק בן בנו שזה נכד, אלא גם נכד בנו קרוי נכד, ככה אומר השדי חמד בערך בני בנים בכללים סימן י"ח דיבור המתחיל ועל מה, והוכיח את זה גם מגמרא במגילה דף י', דאיתא דושתי היתה נכדת נבוכדנצר, כתוב שהיא היתה הנכדה של נבוכדנצר, והיא היתה נכדת בנו, לא נכדה ישירה אלא נכדת בנו, וממילא מה שכתב רש"י עד דור שלישי כוונתו לנכד הבן, עד דור שלישי ז"א בן, בן הבן ובן הבן, דרחמי האב נופלים עד נכד הבן, טוב, עד פה למדנו מה הכוונה ועד איפה רחמיו של אב.

טוב, ואיתא בתנחומא בסוף פרשת ויצא שבלעם זה לבן, בלעם זה לבן, מי אמר אם תשקור לי ולנכדי ולניני? חנג'ורי, אז לכן בלעם זה לבן. ואיתא בגמרא שזמרי הוא שאול בן הכנענית, יש לו שלשה שמות, והוא נקרא זמרי הוא שאול בן הכנענית, ומובא במדרש רבה דשאול בן הכנענית הוא בן של מי? של דינה, שדינה נבעלה לכנעני, הנה נבעלה לכנעני, ומעתה נמצא שזמרי בן סלוא הוא נכד בתו של בלעם, בלעם זה לבן, לבן הוא אבא של לאה, לאה היא האמא של דינה, ודינה היא אמו של זמרי שהוא שאול בן הכנענית, נמצא שהוא דור שלישי של בלעם והוא נכד בתו. בלעם זה לבן, הוא אבא של לאה, לאה היא האמא של דינה, ודינה אמא של זמרי, אז לכן הוא נכד בתו, כמו שלמדנו עד כאן רחמיו של מי? של האב. נמצא שהוא דור שלישי של בלעם שהוא נכד בתו, על פי זה עכשיו נפרש את הפרשה, בלעם בא לקלל, מי זה בלעם? לבן, בלעם בא לקלל את ישראל, ואף שכל ישראל יוצאי חלצי בנותיו, כל ישראל הם יוצאי חלצי בנותיו, למה? שהם בנותיו רחל ולאה, נכון? לבן הוא אבא של רחל ולאה, ובלעם הוא לבן, אז בנותיו מי? רחל ולאה, מי יצא מהם? כל ישראל, אך יותר משלשה דורות אין רחמים, נכון? לפיכך ביקש לקלל אותם, אחרי שלשה דורות אין לו כבר רחמים, והקב"ה מה עשה - הפך את הקללות לברכות, וקוים בישראל קדושים ומחץ פאתי מואב, הוא רצה לקלל שמואב ימחץ את ישראל, ה' הפך את הקללה לברכה שעם ישראל ימחץ את מואב, ואז איש לא יכל להכשילם בבנות מואב. ומי כן חטאו? הערב רב. אבל בשעה שהוא בא לקלל יש אחד שהוא נמנע מלקלל אותו, והוא זמרי נכד של בתו, כי עד כאן רחמי אב מגיעים, אז בקללה הוא לא התכוון לקלל את נכד בתו את זמרי, כי הוא דור שלישי ויש בו רחמים עדיין, נמצא שהוא לא היה באותה קללה, ממילא הוא גם לא היה בהתהפכות שלה לברכה, ולכן הוא לא בכלל ומחץ פאתי מואב, ולפיכך נכשל באותו מכשול ונפל חלל אצל מואב. חנג'ורי או לא? רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 12:06

    הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 12:01

    בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים