טוען...

הכנעה | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 21.07.2013, שעה: 20:54

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 21/07/2013  ספר במדבר - פרשת ואתחנן - הכנעה

"לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק השם בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים" (דברים ז, ז).

אומר רש"י זכרונו לברכה: "לֹא מֵרֻבְּכֶם", כפשוטו, ומדרשו: כפי שאינכם מגדילים עצמיכם כשאני משפיע עליכם טובה, לפיכך חשקתי בכם כִּי אַתֶּם הַמְעַט הממעטים עצמיכם. כגון אברהם שאמר (בראשית יח, כז): "וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר" וכגון משה ואהרן שאמרו (שמות טז, ז) "וְנַחְנוּ מָה", לא כנבוכדנצר שאמר (ישעיה יד, יד): "אֶדַּמֶּה לְעֶלְיוֹן", וסנחריב אמר (ישעיה לו, כ): "מִי בְּכָל אֱלֹהֵי הָאֲרָצוֹת", וחירם אמר (יחזקאל כח, ב): "אָנִי מוֹשַׁב אֱלֹהִים יָשַׁבְתִּי" וכן מובא בילקוט.

לכאורה יש להתבונן: מה יש להתפעל כל כך מזה שהם ממעטים את עצמם? וכי יעלה על הדעת שכלל ישראל הרגישו את עצמם מרובים וכל שכן מכל העמים? שכתוב: לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק בָּכֶם? וכי יעלה על הדעת שכלל ישראל הרגישו את עצמם כל כך מרובים וכל שכן מכל העמים? הרי המציאות תוכיח וכך כותב הרשב"ם: "אנשי לבב יבינו ויתמהו, וכי משה רבינו היה סבור שישראל טועים בזה הדבר שיהיו מרובים מכל העמים שבעולם שהוצרך לומר: לֹא מֵרֻבְּכֶם? ועוד שאמר: חָשַׁק השם בָּכֶם, כי בשביל שהם מרובים יאהב אותם השם?" הרי שהרשב"ם אינו רואה פה שום סיבה שישראל הרגישו גאוה לא מוצדקת מריבוי שלא קיים? ומה היא ההתפעלות הגדולה הזאת של בתורה: לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק השם בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים?

אפילו אצלנו כשאנחנו רואים תלמיד שנכנע, עושה פעולה ומבטל הכבוד אנו מתפעלים ממנו, אבל ההתפעלות עם גבול ולא יוצאים מן הכלים, אז איך זה כאן שכל החשק שיש לקב"ה כלפי עם ישראל {חשק מלשון (שמות לח, יב): וַחֲשׁוּקֵיהֶם כָּסֶף וזהב, שהוא מחושק אתנו קשור אתנו}, שכל החשק של הקב" ה כלפי כלל ישראל זה רק מפני שהם מבטלין את עצמן, מה גם שלכלל ישראל לא חסרות מעלות אחרות חשובות: קבלו את התורה, יש להם אמונה, וגם אברהם משה ואהרן כמה גדולות מעלותיהם! כמה התורה משבחת אותם בכל מקום! ואילו כאן ההתפעלות היא רק בנקודה הזאת של: ענווה, והרגשת מיעוט ערכו, "כִּי אַתֶּם הַמְעַט שאתם ממעטים את עצמיכם", מה יש בזה?

אלא רואים כאן: שאם אנו רואים ומשבחים אדם שהתברך בכל כך הרבה מעלות טובות אמיתיות, אף על פי כן זו לא הוכחה על גדלות, אם אין העיקר דהיינו: הכנעה - אין כלום. העיקר זה ההכנעה

ביטול הכבוד העצמי, זו היא ההוכחה על מדרגתו של עובד השם, מי שהכבוד אינו מזיק לו - זה עובד השם. לא שאינו מכובד על ידי הבריות, אלא שהבריות מכבדים אותו הרבה אבל הכבוד אינו מפריע לו ואינו מזיק לו, אדם שמתפעל מכבוד סימן שחסרה לו השגה במעלות האמיתיות.

לכן אמרו רבותינו בעלי המוסר: עבודת הכבוד, לעבוד על עניין הכבוד שלא להתכבד אין פירושה לסבול ביזיונות ולא להתייאש, לא, אלא לקבל כבוד ושהכבוד לא יזיק לו, שיהיה לו בית כיבול לכבוד. כמו שתגיד יש לו מגרסה, זה נכנס ונגרס.

בספר חובת הלבבות בפרק ח' בשער "הכניעה", באה שאלה; האם הכניעה סמוכה למידות הטובות, או שאר המידות הטובות סמוכות לה? מי טפל למי ומי נסמך על מי?

כותבים המפרשים: האם הכניעה היא טפלה למידות הטובות? או שהן טפלים לה? האם אדם בעל הכנעה יש לו את כל המידות הטובות? או שמא זו היא מעלה בפני עצמה בנוסף לשאר המידות הטובות יש לו גם הכנעה?

מסיק "חובת הלבבות": שהמידות הטובות טפלות לכניעה. הכניעה היא העיקר, ומי שיש לו כניעה אמיתית זו היא ההוכחה שהתברך בכל שאר המידות הטובות.

האדם אינו ראוי לשם - עבד, עד שיהיה לו אדון. בכל עבודת השם התכלית היא להרגיש עבדות להשם יתברך, מי שהוא בעל גאווה אינו יכול בשום פנים להרגיש שיש מעליו אדון, ואם אין לו אדון אז כל מה שהוא עושה הוא עושה לכ' עצמו ולא לכבוד קונו, בזה הוא מוכיח שאין בו מידות טובות שהוא עובד רק את עצמו. זו היא הדוגמא של סנחריב שאמר: מִי בְּכָל אֱלֹהֵי הָאֲרָצוֹת שידמה לו? הוא רואה רק את עצמו וכל דבר שאין לו קשר להאדרת עצמו אין לו שום ערך בעיניו. לא יתכן שאדם כזה יהיה בעל מידות טובות, וכל שכן כלפי הזולת הוא רגיש שהוא האדון הבלעדי אין מעליו מאומה. זה בעל הגאוה הסרוחה ומי שאין לו הכנעה.

אפילו אם תראה בו מעלות, המעלות זה טכסיות כדי להאדיר את שמו באנשים כי הוא מבין את ערכם של המעלות, אבל תכלס מאחרי כל זה מה מתחבא? האגו המנופח שלו מחשבת עצמו בלבד.

לא כן הכלל ישראל, האבות הקדושים ומשה ואהרון, כניעתם - זו היא ההוכחה שהם עבדים מוחלטים לאדון העולם. זאת אומרת: אין להם חשבון עצמי; כדאי, לא כדאי, משתלם להגיד לעשות / לפעול, מה יגידו? אין להם חשבון כזה, יש אדון מה שהוא אומר מה שהוא רוצה זה מה שהוא עושה. ואת זה מוכיחים במה שהם ממעטים עצמם לפניו.

והקב"ה מעיד על משה רבינו (במדבר יב, ז): "עַבְדִּי מֹשֶׁה", זו המעלה הכי גבוה, זו היא עדותו של הקב"ה עליו (במדבר יב, ג): " וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה", זו היא ההוכחה שהוא עבד נאמן לקונו.

וזה מה שכתוב "במסילת ישרים": "ואי אפשר לאדם להיות עבד נאמן לקונו כל זמן שהוא חס על כבוד עצמו", וזה רוב האנשים, כולל החכמים, חסים על כבודם ולא מוכנים להיכנס לסוגיות שיכולים לצאת מהם לא טוב, אז הם דוחים ושולחים לאחרים וכך הם מתפטרים מהבעיה, לא מתמודדים איתם.

זו היא ההתפעלות של התורה, כמה זה מחייב אותנו להתחזק בעבודה של ביטול הכבוד והכנעה. להגיע לדרגה שהכבוד לא יזיק לנו, ורק בזה נוכיח שאנו עבדים נאמנים להשם יתברך.

שאלה (לא שומעים)

הרב: אמרתי, לא רוצים להיכנס לסוגיות שיכולות

שאלה (לא שומעים)

הרב: נגיד לצאת נגד הזמרים הפסולים זה לא בקונצנזוס, אנשים אומרים ש'זו גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה',

עכשיו לך תסביר לאנשים: שזה איסור מפורש במרן בשולחן ערוך וזה הלכה כמו הלכות שבת, וצריך לקיים אותה כמו הכל, אבל זה לא.....

אתה יודע, החבר'ה לא מקבלים את זה טוב, אז למה צריך להתקוטט ולהגיד לכולם דבר כזה? אז יותר טוב לשתוק...

ויש כאלה מלכלכים עוד יותר - אומרים 'זה מותר'. ומלמדים זכות על ציבור כאילו הוא 'חלש', שהוא מסכן שאנשים כאלה... שיש להם בעיות נפשיות וזה, כל הציבור 'מפגר' אתה מבין, חולה, מטושטש, חייבים אתה מבין לספק לו את הצרכים,

למה? כדי שיצאו טוב בעיני הציבור, כי יגידו שהוא 'קיצוני', מה? אתה קיצוני!? אז מה אתה רוצה שאני לא אשמע כלום?! - אז הוא דואג לכבוד שלו, למה הוא צריך להסביר ולהתנצל 'לא תראה וזה וזה',

תגיד לו את האמת - וזה הכל! שישבור את הראש. זה שולחן ערוך, תריב עם מרן מה אתה רב איתי? כך הנה הופ! תקרא לבד, זהו, מה? בגלל שאני קורה אז אני קיצוני? כל התנאים גזרו גזירת חורבן שאסור לשמוע בכלי שיר, נו, אני אשם? אז אני מודיע לך מה אסור, ואם אני מגלה לך שאסור לסחוט בשבת ועד היום סחטת אז מה, אני קיצוני? בגלל שאני אומר לך שאסור לכבס בשבת? אז יש כאלה שלא נכנסים לדברים כאלה, לא אומרים דברים כאלה כי הם רוצים להיראות טוב בעיני הציבור, אז הם חסים על כבודם ולא חסים על כבוד קונם.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר. 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים