טוען...

מי הלביא ומי האריה? | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 17.07.2013, שעה: 06:50

הורדת MP4 הורדת MP3


 בס"ד 17/07/2013 ספר דברים - פרשת ואתחנן: מי הלביא ומי האריה? 

"ואתכם לקח השם  ויוצא אתכם מכור הברזל ממצרים להיות לו לכם כיום הזה"

אמרו חכמים זכרונם לברכה: "ארבעה דברים קשין נבראו בעולם:

הר קשה - ברזל מחתכו.

ברזל קשה - אש מפעפעו".

ברזל קשה הרי אין ספק בזה, ברזל הרי אי אפשר כלל  לחותכו ולא לשוברו ולא לנטותו, ואף על פי כן אש מפעפעו דייקא.

ועתה נבין זה בתכלית הפשטות, והוא כנגד אש הנה זה הברזל הכי קשה מתנתך כנתך השעווה, וכן הן הטבעים של הדברים: ככה ממש צריכים להבין סוד בטבע והלמעלה מן הטבע, כי עם כל חוזק הטבע ואין תיאור אבל בבואו ללמעלה מן הטבע, למעלה מן הטבע זה סוד תורה והמצוות, הנה כל הטבע נמס כאפס וכאין.

האמנם? כי הטבע קשה מאוד אפילו יותר מברזל, ואלה שמונחים מתחת הטבע ודאי ולא יינטו ולא יזיזו את הטבע בשום אופן.

וזהו סוד אומות העולם אשר עליהם נאמר: "אשר חלק השם אלוקים אותם לכל העמים תחת כל השמים". סוד האומות וטבעים ומזלות, ונבין את זה מבחינת אקלים, אנשים בריאים לא חשים ולא מרגישים איך שהוא בחייו קשורים לכל החוץ ממנו לכל שמקיפו ונדמה להם עצמיים, במזג האויר והאקלים דומים להם רק כדבר צדדי שמכלכל אותם.

אבל לא כן אנשים חולים הם כבר חשים די היטב איך שכל חייהם יונקים מהאויר ומהאקלים, שינוי כלשהו באויר עושה בהם מהפכה שלמה. כשאנו רואים איך שהאויר פועל כל כך על האדם הרי מן ההכרח לומר כי מן האקלים שסביב האדם הוא ממש עצם מעצמיו, כי הדבר אשר חוץ לאדם לא אפשר לעשות עליו פעולה כזאת, אלא ודאי אדם חדור כל כולו מהראש עד סוף הציפורניים עם זה האקלים והוא קיומו והוא חייו.

כך הוא הסוד של העניין "אשר חלק השם אלוקיך אותם לכל העמים תחת כל השמים", זה מבחינת אקלים, הטבע הוא האקלים של האומות, ממנו קיומם ממנו כל חייהם טבע מסבבם מקיפם כל כולם, מהציפורניים עד כל הדעות שלהם, החוכמות הכי רמות שלהם זה הכל בטבע, ואפילו הרוחניות שלהם הכל נמצא תחת האקלים של טבע. זה אומות העולם.

כלל ישראל נאמר עליהם: "ואתכם לקח השם", זה גם כן בחינה של אקלים אבל האקלים של כלל ישראל הוא למעלה מן הטבע, למעלה מן הטבע זה עצם קיומם של ישראל, גם הפחות שבישראל הוא למעלה מן הטבע.

שהרי בגמרא אמרו בעבודה זרה ע': "אמרי גוים: "דיהודאי לא מנטרי שבתא" יהודים לא שומרים שבת! תעזוב אותך מהשטויות, יהודים לא שומרים שבת. "דאי מטרי שבתא כמה כסא משתכח בשוקא" אם היו שומרים שבת אתם יודעים כמה ארנקים היינו מוצאים ברחוב? כי הם לא היו נוגעים בהם אם הם היו שומרים שבת אז אנחנו לא מוצאים ארנקים בשבת ברחוב! סימן שהם הרימו אותם, הם לא שומרים שבת לא יכול להיות שהם שומרים שבת. ככה אומרים הגויים: אין אפשרות שימצא ישראל כיס מלא מעות ברשות הרבים ולא יקח, אין דבר כזה.

אצל ישראל הרי זה דבר פשוט ואמת! איש ישראל גם אם ימצא מלוא ביתו כסף וזהב - אם התערב בזה איזה שהוא איסור - הרי זה לא יזיז אותו ממעמדו כלל וכלל, ותמיד לומדים את זה כביקורת על אומות העולם,

אבל לפי דברינו זה בכלל לא ביקורת על האומות. אלא זה ביאור וחילוק משתי מציאויות. יש מציאות: "אשר חלק השם אלוקיך בכל העמים". ויש מציאות: "ואתכם לקח השם". אומות העולם אשר סוד חלקם הוא הטבע, והאקלים שלהם הוא הטבע, הנה בעיניהם זה בלתי אפשרי שישראל שומרים שבת, בטבע זה מעל המציאות, באומות אין כל מציאות לשבור איזה רצון כלשהו, וקל וחומר ניסיון כזה? כי לשבור רצון זה עניין של למעלה מן הטבע, אשר אין זה חלקם של האומות, ומה שבישראל שוברים רצונות, מה שבישראל לא מזיז אותם ככל אפילו ניסיון גדול שכזה - זה בגלל שיש להם מציאות שונה – "ואתכם לקח השם", כי האקלים שלהם הוא למעלה מן הטבע והטבע לא יבוא בגבולם.

"מה דודך מדוד שככה השבעתנו?"

רש"י אומר: "כך שואלים אומות העולם את ישראל: "תגידו, מה אלוקיכם מכל האלהים שכך אתם נשרפים ונצלבים עליו?"

התשובה: "דודי צח ואדום", כל התשובה שם מדברת באריכות ומבארת את ההנהגה של הקב"ה עם ישראל שההנהגה היא למעלה מן הטבע,

ופרק השביעי מדבר ומבאר את סוד "הלמעלה מן הטבע אצל כלל ישראל", "שובי שובי השולמית" זה הסוד של כנסת ישראל שכולה למעלה מן הטבע, "השולמית" זו השלמה באמונתה ואינה סרה מאחרי המקום,

"מה תחזו בשולמית כמחולת המחניים"

רש"י אומר: "עם ישראל שואלים את אומות העולם: "תגידו, מה גדולה אתם יכולים לפסוק לי שתהה שווה לגדולתי? אפילו לגדולת דגלי מחולות מחנות המדבר, אתם יכולים לתת לי גדולה יותר מזה ?! - שאנחנו דגולים בדגלים כמו מלאכי השרת?" סוד הדגלים הוא כעין מלאכי השרת סוד למעלה מן הטבע.

"סוגה בשושנים"

רש"י אומר: "מה זה סוגה בשושנים? גדורה ומסויגת בגדר של שושנים, די לה בגדר קל, מה זה שושנים? קצת קוצים יש שמה וזה גדר קל ואין אחד מהם פורץ בו להיכנס, מספיק, מה הראיה?

חתן ניכנס לחופה, לבו מתגעגע לחופה ולחיבת חיתוניו, בא להיזקק לה

אמרה לו: "טיפת דם כחרדל ראיתי!",

הופך פניו לצד אחר, ולא נשכו נחש, ולא עקרב עוקצו, נו, "סוגה בשושנים!".

גדר קטנה מספיקה בשביל לא לעבור. מילה אחת: "טיפת דם כחרדל ראיתי!" נגמר הסיפור, איפה גוי יכול לעצור את עצמו.

הרי שהוא עובר בדרך ראה בכורות בראש התאנים, פשט ידו ליטול

אומרים לו: "של בעלים הם!" גם הוא מושך ידו מפני הגזל, הרי "סוגה בשושנים".

נו איך מבינים דבר כזה? הלוא הרצונות שלו בתוקפם הכי חזק! לבו מגעגע, מאין הגבורה הזאת! שהוא הופך פניו לצד אחר-וחסל. כאילו לא היה כאן כל דבר: אין תאווה אין כלום הכל נעלם איך?!

הרי הוא עובר בדרך: עייף יגע משתוקק להשביע נפשו במשהו, הוא רואה בכורות בראש בתאנים הרבה מאוד כבר פשט ידו ליטול עוד מעט יכול אוכל כאוות נפשו

וכרגע אומרים לו: "חדל! של בעלים הם",

בלי כל עיכובים! "סליחה", מושך ידו מפני הגזל,

זה לא גבורות? זה לא גבורות? מאין הגבורה הזאת?

אלא הוא הסוד של כלל ישראל. כל מציאותם היא למעלה מן הטבע, על כן מה הפלא על אשר טבעים לא עוקצם, האקלים של כלל ישראל אינו סובל, אלא מדחה לחוץ כל מיני טבעים,

זאת אומרת ישראל יכולים להתגבר על טבעם. ועל הפסוק שכתוב: "שכולם מתאימות ושכולה אין בהם",

פירש רש"י: "לשון תמימות, ושכולה - שום שכול ומום אין בהם,

ועל מי נאמר קילוס זה ושבח זה?

על 12 אלף איש שצבאו על מדיין,

ומנין שלא נחשד אחד מהם על העריות?

שנאמר: "ולא נפקד ממנו איש", ואפילו על הרהור הלב הביאו כפרתן,

ואף על הגזל לא נחשדו שהעיד עליהם הכתוב: "ויקחו את כל השלל, ויקחו את כל השלל ויביאו אל משה ואל אלעזר הכהן", ולא הבריח אחד מהם פרה אחת או חמור אחד. דהיינו לא לקחו מאומה מן השלל.

מי שיש לו ידיעה מה מצב אדם בעת מלחמה, איך כל הטבעים המידות והרצונות מתרגזים ומסתערים לאין מעצור, יהיה תמה ויתפלא על גיבורים כאלה, להישאר על מעמדם ללא זיז כל דהו.

תראו מה עושים הסורים לאלה שהם תופסים אותם, מה הם גונבים ומה הם עושים לה, וזה וזה וזה, מה עושים המצרים בכיכר תחריר? וכן הלאה, אין להם מעצור.

אז אדם יתמה 12 אלף חיילים לוחמים שנלחמו נגד מאות אלפים ונצחו, איך אף אחד לא נכשל בעבירה? איך אף אחד לא גזל מאומה? וזה שלל שלהם, ויתמה ויתפלא על הגיבורים האלה, נשארו במעמדם ללא זיז כל דהו.

ותרגום יהונתן בן עוזיאל מבאר: איך נהגו בזמן לקיחת הקישוטין מבנות מדיין? נו, כשמורידים קישוטים מבנות מדיין, השלל, איך מורידים מעליהם את הקישוטין? הרי אתה בא ואתה רואה את הבחורה מה אתה עושה?

אז המדרש מספר לנו: שבשעה שהיו נכנסים אצל אישה זוגות זוגות היו נכנסים, אחד היה מפחם את פניה עושה אותה שחורה פחם, והאחר מפרק את מנזמיה, בשביל שלא יהיה להם פיתוי, לוקח זה ומרסס אותה ואחרי זה לוקחים ממנה את הנזמים.

אמרו לו רבינו משה: "אפשר שלא הזיע יצר הרע קמעה? על אותה זיעה של היצר-הרע אנו אומרים להביא קורבן",

באותה שעה התחיל משה משבחן: "כפלח הרמון רקתך" ריקנין שבכם רצופים מצוות ומעשים טובים כרימון הזה!.

אין ביאור ואין פתרון לפלאים האלה, זה רק מסוד של למעלה מן הטבע, כל מציאותם כל מציאות של למעלה מן הטבע, אלא שיש איזו זיעה קמעה שעוברת לרגע! ואשר בנקל מתנערים ממנה, ודאי כבר לזה גדר קל "סוגה בשושנים",

עד שחכמים זכרונם לברכה אמרו: "וירח את ריח בגדיו אל תקרא בגדיו אלא בוגדיו", כאן אין מדברים על סתם ריקנין מן המצוות, כאן מדברים על בוגדים ממש, וגם על כמותם נאמר: "וירח את ריח בגדיו כריח השדה" כחקל תפוחים, כשדה של תפוחים, גם הבוגדים הם בסוד של למעלה מן הטבע, וגם בוגדים מפליאים לעשות.

הנה אתם היושבים כאן עליכם נאמר הפסוק: "הן עם כארי יקום וכארי יתנשא", רש"י אומר: "כשהם עומדים משינתם שחרית, להתפלל בנץ - הם מתגברים כלביא וכארי לחטוף המצוות",

יש פה כאלה שלא ישנו בכלל אחרי צום תשעה באב ובאו ישר לעבוד עד עכשיו והם ממשיכים מיד אחרי השיעור, אז הוא אומר,

{ברוך השם שלושה חודשים ועוד הפסיק 24 שעות  -זה היה בתקופה שבנו את בית המדרש קהילות פז הראשון בעולם}.

אז הוא אומר: "שמיד הם מתגברים כלביא וכארי לחטוף את המצוות, ללבוש ציצית לקרוא שמע להניח תפילין", הוא הכלל ישראל שהם נמשלים כלביא וכארי ומעתה כשרואים ארי או לביא שוכב ואינו יכול לעמוד  - זה ודאי מהפליאות היותר גדולות, אריה לא יכול לעמוד? לביא לא יכול לעמוד? אם אנחנו נמשלים לאריה - אז איך אתה ישן? זה לא אריה זה חרטה חתול, אריות קמים ישר בבקר, זאת אומרת "עם כלביא יקום וכארי יתנשא", אין זה אלא במכוון הוא לא רוצה לקום! כי לולא זאת מי יעכב אותו ומי יעמוד נגדו? הרי הוא אריה!,

ולהפך: חיזוק באדם, במידת אדם שחרית ללבוש תלית, הנה לפנינו לביא או ארי, אין לנו השגה בתיאור וגדלותו של דבר, והתורה מתפלאת עליו וכותבת פסוק שהוא למעלה מן הטבע היהודי, יהודי הוא למעלה מן הטבע, בעם הזה הוא עם לביאים ואריות! זה כוחות אדירים.

נו, איפה קבלנו שבח כזה?

ויוצא לנו מכל דברינו: כי כל סוד אמונתנו כל הסוד של כלל ישראל הוא סוד של למעלה מן הטבע, יחיד העם הזה ואין זולתו, ואין כל מעכב לו "ובכל נפשך", הוא הולך עם הקב"ה, ומעתה מי שאין לו חלק בסוד הזה עם נגד טבעים נגד קשיים אינו יכול להלוך הרח חלילה אין לו שום שייכות לכלל ישראל ואין חלילה חלק באלוקי ישראל.

הציבור של המתנדבים שלנו בבית הכנסת זה ודאי לביאים ואריות, ואני חושב שהלביא והאריה צריכים לבוא ללמוד פה איך לעבוד, כי הם אוכלים ארוחה אחת ונחים שלושה ימים, פה בקושי אוכלים ועובדים שלושה ימים, אז יש למלכי הג'ונגל מה ללמוד כאן.

רבי חנניה בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר". 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים