טוען...

איך נתקנו המלאכים בחלום יעקב? | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 22.11.2018, שעה: 13:45

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 22/11/2018 ספר בראשית - פרשת ויצא : איך נתקנו המלאכים בחלום יעקב?

נציב יום: אופירה בת סמירה תזכה בסייעתא דשמיא להמשיך בזיכוי הרבים, השם ישפיע עליה טובה וברכה, כל מילי דמיטב, תזכה להשלים את התיקון שלה בעולם הזה, והשם יזכה אותה לנקות כל חטאי הנעורים לפני התשובה, אמן.

"ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו".

על הפסוק הזה אומרים חכמים זכרונם לברכה: אותם מלאכי אלוקים שראה יעקב בחלומו היו המלאכים שבאו לבקר את אברהם אבינו לאחר שמל את עצמו. ולאחר מכן הלכו להפוך את סדום ועמורה.

אולם בגלל שאותם המלאכים אמרו ללוט: "כי משחיתים אנחנו את המקום הזה", במקום להגיד שהשם יתברך שלח אותם להשחית, ותלו את זה בעצמם, נענשו על דבריהם ונדחו ממחיצתו של הקב"ה קל"ח שנים, 138 שנים נדחו ממחיצתו של הקב"ה ולא הורשו לעלות חזרה.

מתי הם חזרו?

בחלום יעקב, מאז עברו 138 שנה, וזכו המלאכים תיקון על חטאם זה שכשלו בלשונם. כישלון בלשון - 138 שנה דחיה ממחיצתו של הקב"ה, תלו את ההשחתה של סדום ועמורה בעצמם, "כי משחיתים אנחנו", אפילו שאחר כך יש לשון מתקנת, בכל אופן יצא מפיהם כך, משלמים.

שואלים החכמים: מי היו אותם המלאכים שכשלו בלשונם? ומדוע זכו בתיקון דוקא בחלום יעקב?. על הכתוב בפרשת "וירא": "והנה שלושה אנשים ניצבים עליו, {הכוונה על אברהם}.

שואלים חכמים בבבא מציעא פו': מי הם השלושה?

מיכאל גבריאל ורפאל;

מיכאל - בא לבשר על הולדת יצחק,

רפאל - בא לרפא את אברהם, {היה ביום השלישי למילתו}.

גבריאל - בא להפוך את סדום.

ומקשה הגמרא: כתוב בהמשך הפרשה "ויבואו שני המלאכים סדומה בערב", מכאן שלא רק המלאך גבריאל הלך להפוך את סדום, אלא מלאך נוסף, ומי הוא?

המלאך מיכאל הצטרף לגבריאל כדי להציל משם את לוט.

מבואר אם כן ששני המלאכים האלה מיכאל וגבריאל, הלכו לסדום והם חטאו בלשונם, והם אמרו: "כי משחיתים אנחנו",

ויש לתמוה: איך יתכן מלאכים כל כך קדושים, מיכאל שר החסד, גבריאל שר האש, ייכשלו בכישלון כל כך קשה? לתלות את הגדולה בעצמם שהם בכוחם להשחית? הרי אין להם יצר הרע! אם כן איך אמרו דבר כזה שנשמע כאילו גאווה? "כי משחיתים אנחנו" כאילו? איך?

אלא נבאר זאת על פי המשנה באבות ג' ב': "שנים שיושבים ואין ביניהם דברי תורה הרי זה "מושב לצים".

והבעל שם טוב הקדוש מדקדק: מדוע שנים האלה שיושבים ואין ביניהם דברי תורה זה מושב לצים? הרי יכול להיות שהם יושבים שם ולא מדברים ליצנות, מדוע מכנה המשנה את מקום ישיבתם "מושב לצים"? ולא קורא להם לצים, אלא מדברת על המושב איפה שהם יושבים, שזה "מושב לצים"?.

אומר הבעל שם טוב: מקום שאדם נמצא - משפיע עליו, אם לטוב ואם לרע. אם המקום הוא מקום שיישבו בו קודם רשעים, אז המקום עצמו המקום משפיע לרעה על מי שנמצא באותו מקום, שכן אותו המקום סופג טומאתם של אותם רשעים. אם המקום, מקום שישבו בו צדיקים אז משפיע המקום לטובה על האדם שנמצא שם. זאת אומרת: המקום משפיע על היושבים.

וזה הפרוש של המשנה: "שנים שיושבים", אז יושבים באיזה שהוא מקום, והם לא מדברים דברי תורה, אם הם לא מדברים דברי תורה - אז זאת אומרת שיצר הרע לא נותן להם לדבר דברי תורה, מה קורה הוא לא נותן להם? למה יושבים סתם בטלים ולא מדברים דברי תורה? למה מה קרה? כי המושב "מושב לצים"! המקום הזה הוא מקום של לצים שישבו שם ולכן זה השפיע עליהם, עד שהם לא לומדים תורה.

זה אמר דוד המלך עליו השלום בפתיחתו לתהילים: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד, ובמושב לצים לא ישב"

למה?

כי אפילו הליכה, עמידה וישיבה במקומם של רשעים - משפיע לרעה. וזאת למרות שאדם לא משתתף במעשיהם הרעים, למרות זאת המקום משפיע עליו.

אנחנו רואים גם שמשה רבינו כל פעם שהיה צריך להתפלל אל השם היה יוצא חוץ לעיר כי המקום של העבודה זרה במצרים משפיע, אז היה צריך לצאת לחוץ להתפלל להשם, לא התפלל במקום שיש בו גילולים,

וגם ביקש מיתרו שיהיה להם "לעיניים" בהליכתם במדבר,

למה?

שאם יראה מקומות שיש בהם עבודה זרה - יזהיר אותם שלא להתקרב למקומות האלה. כי מקום משפיע, אז לכן הוא ביקש ממנו: "והיית לנו לעיניים".

ולמה דוקא הוא?

אומר הרבי מסאטמר רבנו יואל זכרונו לחיי העולם הבא, הוא אומר: למה? מכיוון שיתרו כבר ביסר בעבודה זרה בעט בה ביזה אותה, ידע שאין בה ממש, הוא כבר לא יושפע מזה, אז ממילא אם הוא יראה את המקום עליו - זה לא ישפיע.

אבל אם יראו אחרים יכולים, לכן התורה זהירה מאוד מאוד מאוד עשרות פעמים, זהירות ממקומות שיש עבודה זרה, לא לעבור לידה, אסור לעבור לידה, לכן אסור להיכנס למנזרים שלוקחים בטיולים את כל ילדים, ילדי ישראל, אסור, המקום משפיע. מקום של קדושה - משפיע קדושה, מקום של טומאה - משפיע טומאה.

אז עכשיו יתבאר לנו: איך נכשלו המלאכים בסדום?

פשוט, כיוון שנכנסו לסדום עיר של רשעים מושחתים רעים וחטאים, במעשים ובהתנהגות, המקום השפיע עליהם לרעה! אפילו על מלאכים קדושים כמו מיכאל וגבריאל. לכן כשלו בלשונם ואמרו: "משחיתים אנחנו את המקום הזה". ועל כך נענשו ונדחו ממחיצתו של הקב"ה עד חלום יעקב אבינו, עד החלום ושם זכו לתיקון. תכף נבאר למה זה.

הרב יעקב יוסף זכר צדיק לברכה: היה במשך שנה חבר כנסת, מטעם שס, בסוף הוא פרש.

מה הוא אמר?

הוא לא יכול להיות במקום של טומאה כזה,

שאלו אותו: אם "כנסת" חייבת במזוזה?

אז הוא אמר: "לא, בית שימוש לא חייב במזוזה".

זאת אומרת: הוא הרגיש ירידה, ירידה עצומה עצם היותו שמה מסתופף בחברתם במקום הזה.

אז למה זכו המלאכים לתיקון? למה הם זכו?

על כך אמרו חכמים זכרונם לברכה: יעקב שישן במקום שעליו עתיד להיבנות בית במקדש, זכה לגילויים גדולים מאין כמוהם, וזכה "הנה השם ניצב עליו",

למרות זאת יעקב אבינו החזיק מעצמו כאין וכאפס, לאחר שלא ראוי לכל הגילויים שראו עיניו, כי אחרי כל מה שהוא ראה בחלום, כתוב: "ויקץ יעקב משנתו ויאמר: אכן יש השם במקום הזה", זכיתי לגילויים גדולים! אולם "ואנוכי לא ידעתי", אני לא יודע באיזה זכות זכיתי לקבל כל זאת, לראות כאלה גילויים עצומים?

הוא קפץ ותלה את זה בעצמו, הי אני ואני ואני ואני, הוא לא מבין "ואנוכי לא ידעתי", מה אני מה חיי? איך אני זוכה לדברים כאלה? על ידי כך גרם יעקב לתיקון אותם מלאכים, שנדחו ממחיצתו של הקב"ה.

למה?

הם תלו את הגדולה בעצמם, כשאמרו "כי משחיתים אנחנו את המקום", ואילו הוא לא תלה את הגדולה בעצמו, כי הוא חשב שהוא לא ראוי לכל מה שראה, על ידי הענוה והשפלות שאמר "ואנוכי לא ידעתי", אז זה גרם להם לתיקון,

איך?

התיקון הסופי קיבלו המלאכים כשהם ליוו את יעקב אבינו לחרן, וזה היה מקום מושבם של רשעים גמורים, משכן לבן הארמי, ובתואל, וכוח הטומאה שם היה עצום, ולמרות שזה "מושב לצים" בדרגה הגבוהה ביותר!, מקום של רשעים - נשמר יעקב אבינו ולא עבר שום עבירה בעולם, "עם לבן גרתי - ותרי"ג מצוות שמרתי", הוא לא הצליח להזיז אותי, לא הוא ולא המקום כהוא זה במשך 20 שנה, 20 שנה היה שמה ולא עבר עבירה אחת.

אז רואים שהצדיק הזה יעקב אבינו, רגל במרכבה, זאת אומרת: יעקב אבינו בחיר שבאבות, לא חוטא אפילו שהמקום משפיע, מקום של רשעים שמשפיע, שראו המלאכים במו עיניהם את גודל קדושתו של יעקב, איך בשר ודם! שיש לו יצר הרע! ולא מלאך! נשאר בקדושתו, והמקום של הרשעים הגמורים לא משפיע כלל לרעה - הגיעו לתיקונם השלם על שכשלו בלשונם.

אז "מלאכי אלוקים עולים", הם זכו לעלות שוב למחיצתם, אחרי מאה שלושים ושמונה שנה בזכות יעקב אבינו, קדושתו, ענוותו, ענוותנותו, וראו שאדם גם במקום של רשעים, לא מתוך בחירה הוא הלך לשם! בלית ברירה, אסור להתחבר לרשעים, אסור, אבל בלית ברירה צריך לקחת אשה משם, אז היה חייב בצווי הוריו ללכת, ואז הוא עמד בניסיון ולא נתן למקום להשפיע.

לכן! הוא הכין את עצמו ארבע עשרה שנה לקראת הירידה הזאת, ארבע עשרה שנה הכנה! "תורת שם ועבר", כדי לעמוד בניסיון במקומם של רשעים והרשעים עצמם. וזה כוחה של התורה, הגם שאתה נמצא בין הרשעים, במקום של רשעים, כמו שכתוב: "ארץ מצרים ערוות הארץ" טומאה גדולה שמה והכל! - ובכל אופן בזכות קדושתו של יוסף ששמר עצמו מן הערווה, נשמרו כל ישראל מן הערווה.

זאת אומרת: יש כוחות באדם אם הוא מכין את עצמו, כי גם הוא יוסף הוכן, ולמד ארבע עשרה שנה על ידי יעקב, לימד אותו מגיל שלוש, לכן בגיל שבע עשרה הוא עמד לפניו ושלח אותו, אז הוא ידע שהוא הולך למצרים, והכין אותו גם כן, וזה הועיל לו, שבע עשרה הכנה שהוא יוכל לעמוד בכל הפיתויים של מצרים, הניסיונות הגדולים, וזכה למלוך על המקום הזה שמונים שנה. על כל העולם הוא מלך, יוסף הצדיק ולא נכשל.

זאת אומרת: התורה מכשירה את האדם להילחם גם ברשעים וגם במקומם ולא להיות מושפע, אבל זה כשנישט ברירה, כשאין ברירה, אבל לכתחילה, אין להתקרב אליהם, אין להתחבר איתם ואין להיות במקומם. מקום שיש רשעים או מעשה רשעים, או מקום שרגילים שמה ברשעות - אין לבוא בקהלם או במקומם.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים