טוען...

איך נתקנו המלאכים בחלום יעקב? | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 22.11.2018, שעה: 13:45

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 22/11/2018 ספר בראשית - פרשת ויצא : איך נתקנו המלאכים בחלום יעקב?

נציב יום: אופירה בת סמירה תזכה בסייעתא דשמיא להמשיך בזיכוי הרבים, השם ישפיע עליה טובה וברכה, כל מילי דמיטב, תזכה להשלים את התיקון שלה בעולם הזה, והשם יזכה אותה לנקות כל חטאי הנעורים לפני התשובה, אמן.

"ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו".

על הפסוק הזה אומרים חכמים זכרונם לברכה: אותם מלאכי אלוקים שראה יעקב בחלומו היו המלאכים שבאו לבקר את אברהם אבינו לאחר שמל את עצמו. ולאחר מכן הלכו להפוך את סדום ועמורה.

אולם בגלל שאותם המלאכים אמרו ללוט: "כי משחיתים אנחנו את המקום הזה", במקום להגיד שהשם יתברך שלח אותם להשחית, ותלו את זה בעצמם, נענשו על דבריהם ונדחו ממחיצתו של הקב"ה קל"ח שנים, 138 שנים נדחו ממחיצתו של הקב"ה ולא הורשו לעלות חזרה.

מתי הם חזרו?

בחלום יעקב, מאז עברו 138 שנה, וזכו המלאכים תיקון על חטאם זה שכשלו בלשונם. כישלון בלשון - 138 שנה דחיה ממחיצתו של הקב"ה, תלו את ההשחתה של סדום ועמורה בעצמם, "כי משחיתים אנחנו", אפילו שאחר כך יש לשון מתקנת, בכל אופן יצא מפיהם כך, משלמים.

שואלים החכמים: מי היו אותם המלאכים שכשלו בלשונם? ומדוע זכו בתיקון דוקא בחלום יעקב?. על הכתוב בפרשת "וירא": "והנה שלושה אנשים ניצבים עליו, {הכוונה על אברהם}.

שואלים חכמים בבבא מציעא פו': מי הם השלושה?

מיכאל גבריאל ורפאל;

מיכאל - בא לבשר על הולדת יצחק,

רפאל - בא לרפא את אברהם, {היה ביום השלישי למילתו}.

גבריאל - בא להפוך את סדום.

ומקשה הגמרא: כתוב בהמשך הפרשה "ויבואו שני המלאכים סדומה בערב", מכאן שלא רק המלאך גבריאל הלך להפוך את סדום, אלא מלאך נוסף, ומי הוא?

המלאך מיכאל הצטרף לגבריאל כדי להציל משם את לוט.

מבואר אם כן ששני המלאכים האלה מיכאל וגבריאל, הלכו לסדום והם חטאו בלשונם, והם אמרו: "כי משחיתים אנחנו",

ויש לתמוה: איך יתכן מלאכים כל כך קדושים, מיכאל שר החסד, גבריאל שר האש, ייכשלו בכישלון כל כך קשה? לתלות את הגדולה בעצמם שהם בכוחם להשחית? הרי אין להם יצר הרע! אם כן איך אמרו דבר כזה שנשמע כאילו גאווה? "כי משחיתים אנחנו" כאילו? איך?

אלא נבאר זאת על פי המשנה באבות ג' ב': "שנים שיושבים ואין ביניהם דברי תורה הרי זה "מושב לצים".

והבעל שם טוב הקדוש מדקדק: מדוע שנים האלה שיושבים ואין ביניהם דברי תורה זה מושב לצים? הרי יכול להיות שהם יושבים שם ולא מדברים ליצנות, מדוע מכנה המשנה את מקום ישיבתם "מושב לצים"? ולא קורא להם לצים, אלא מדברת על המושב איפה שהם יושבים, שזה "מושב לצים"?.

אומר הבעל שם טוב: מקום שאדם נמצא - משפיע עליו, אם לטוב ואם לרע. אם המקום הוא מקום שיישבו בו קודם רשעים, אז המקום עצמו המקום משפיע לרעה על מי שנמצא באותו מקום, שכן אותו המקום סופג טומאתם של אותם רשעים. אם המקום, מקום שישבו בו צדיקים אז משפיע המקום לטובה על האדם שנמצא שם. זאת אומרת: המקום משפיע על היושבים.

וזה הפרוש של המשנה: "שנים שיושבים", אז יושבים באיזה שהוא מקום, והם לא מדברים דברי תורה, אם הם לא מדברים דברי תורה - אז זאת אומרת שיצר הרע לא נותן להם לדבר דברי תורה, מה קורה הוא לא נותן להם? למה יושבים סתם בטלים ולא מדברים דברי תורה? למה מה קרה? כי המושב "מושב לצים"! המקום הזה הוא מקום של לצים שישבו שם ולכן זה השפיע עליהם, עד שהם לא לומדים תורה.

זה אמר דוד המלך עליו השלום בפתיחתו לתהילים: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד, ובמושב לצים לא ישב"

למה?

כי אפילו הליכה, עמידה וישיבה במקומם של רשעים - משפיע לרעה. וזאת למרות שאדם לא משתתף במעשיהם הרעים, למרות זאת המקום משפיע עליו.

אנחנו רואים גם שמשה רבינו כל פעם שהיה צריך להתפלל אל השם היה יוצא חוץ לעיר כי המקום של העבודה זרה במצרים משפיע, אז היה צריך לצאת לחוץ להתפלל להשם, לא התפלל במקום שיש בו גילולים,

וגם ביקש מיתרו שיהיה להם "לעיניים" בהליכתם במדבר,

למה?

שאם יראה מקומות שיש בהם עבודה זרה - יזהיר אותם שלא להתקרב למקומות האלה. כי מקום משפיע, אז לכן הוא ביקש ממנו: "והיית לנו לעיניים".

ולמה דוקא הוא?

אומר הרבי מסאטמר רבנו יואל זכרונו לחיי העולם הבא, הוא אומר: למה? מכיוון שיתרו כבר ביסר בעבודה זרה בעט בה ביזה אותה, ידע שאין בה ממש, הוא כבר לא יושפע מזה, אז ממילא אם הוא יראה את המקום עליו - זה לא ישפיע.

אבל אם יראו אחרים יכולים, לכן התורה זהירה מאוד מאוד מאוד עשרות פעמים, זהירות ממקומות שיש עבודה זרה, לא לעבור לידה, אסור לעבור לידה, לכן אסור להיכנס למנזרים שלוקחים בטיולים את כל ילדים, ילדי ישראל, אסור, המקום משפיע. מקום של קדושה - משפיע קדושה, מקום של טומאה - משפיע טומאה.

אז עכשיו יתבאר לנו: איך נכשלו המלאכים בסדום?

פשוט, כיוון שנכנסו לסדום עיר של רשעים מושחתים רעים וחטאים, במעשים ובהתנהגות, המקום השפיע עליהם לרעה! אפילו על מלאכים קדושים כמו מיכאל וגבריאל. לכן כשלו בלשונם ואמרו: "משחיתים אנחנו את המקום הזה". ועל כך נענשו ונדחו ממחיצתו של הקב"ה עד חלום יעקב אבינו, עד החלום ושם זכו לתיקון. תכף נבאר למה זה.

הרב יעקב יוסף זכר צדיק לברכה: היה במשך שנה חבר כנסת, מטעם שס, בסוף הוא פרש.

מה הוא אמר?

הוא לא יכול להיות במקום של טומאה כזה,

שאלו אותו: אם "כנסת" חייבת במזוזה?

אז הוא אמר: "לא, בית שימוש לא חייב במזוזה".

זאת אומרת: הוא הרגיש ירידה, ירידה עצומה עצם היותו שמה מסתופף בחברתם במקום הזה.

אז למה זכו המלאכים לתיקון? למה הם זכו?

על כך אמרו חכמים זכרונם לברכה: יעקב שישן במקום שעליו עתיד להיבנות בית במקדש, זכה לגילויים גדולים מאין כמוהם, וזכה "הנה השם ניצב עליו",

למרות זאת יעקב אבינו החזיק מעצמו כאין וכאפס, לאחר שלא ראוי לכל הגילויים שראו עיניו, כי אחרי כל מה שהוא ראה בחלום, כתוב: "ויקץ יעקב משנתו ויאמר: אכן יש השם במקום הזה", זכיתי לגילויים גדולים! אולם "ואנוכי לא ידעתי", אני לא יודע באיזה זכות זכיתי לקבל כל זאת, לראות כאלה גילויים עצומים?

הוא קפץ ותלה את זה בעצמו, הי אני ואני ואני ואני, הוא לא מבין "ואנוכי לא ידעתי", מה אני מה חיי? איך אני זוכה לדברים כאלה? על ידי כך גרם יעקב לתיקון אותם מלאכים, שנדחו ממחיצתו של הקב"ה.

למה?

הם תלו את הגדולה בעצמם, כשאמרו "כי משחיתים אנחנו את המקום", ואילו הוא לא תלה את הגדולה בעצמו, כי הוא חשב שהוא לא ראוי לכל מה שראה, על ידי הענוה והשפלות שאמר "ואנוכי לא ידעתי", אז זה גרם להם לתיקון,

איך?

התיקון הסופי קיבלו המלאכים כשהם ליוו את יעקב אבינו לחרן, וזה היה מקום מושבם של רשעים גמורים, משכן לבן הארמי, ובתואל, וכוח הטומאה שם היה עצום, ולמרות שזה "מושב לצים" בדרגה הגבוהה ביותר!, מקום של רשעים - נשמר יעקב אבינו ולא עבר שום עבירה בעולם, "עם לבן גרתי - ותרי"ג מצוות שמרתי", הוא לא הצליח להזיז אותי, לא הוא ולא המקום כהוא זה במשך 20 שנה, 20 שנה היה שמה ולא עבר עבירה אחת.

אז רואים שהצדיק הזה יעקב אבינו, רגל במרכבה, זאת אומרת: יעקב אבינו בחיר שבאבות, לא חוטא אפילו שהמקום משפיע, מקום של רשעים שמשפיע, שראו המלאכים במו עיניהם את גודל קדושתו של יעקב, איך בשר ודם! שיש לו יצר הרע! ולא מלאך! נשאר בקדושתו, והמקום של הרשעים הגמורים לא משפיע כלל לרעה - הגיעו לתיקונם השלם על שכשלו בלשונם.

אז "מלאכי אלוקים עולים", הם זכו לעלות שוב למחיצתם, אחרי מאה שלושים ושמונה שנה בזכות יעקב אבינו, קדושתו, ענוותו, ענוותנותו, וראו שאדם גם במקום של רשעים, לא מתוך בחירה הוא הלך לשם! בלית ברירה, אסור להתחבר לרשעים, אסור, אבל בלית ברירה צריך לקחת אשה משם, אז היה חייב בצווי הוריו ללכת, ואז הוא עמד בניסיון ולא נתן למקום להשפיע.

לכן! הוא הכין את עצמו ארבע עשרה שנה לקראת הירידה הזאת, ארבע עשרה שנה הכנה! "תורת שם ועבר", כדי לעמוד בניסיון במקומם של רשעים והרשעים עצמם. וזה כוחה של התורה, הגם שאתה נמצא בין הרשעים, במקום של רשעים, כמו שכתוב: "ארץ מצרים ערוות הארץ" טומאה גדולה שמה והכל! - ובכל אופן בזכות קדושתו של יוסף ששמר עצמו מן הערווה, נשמרו כל ישראל מן הערווה.

זאת אומרת: יש כוחות באדם אם הוא מכין את עצמו, כי גם הוא יוסף הוכן, ולמד ארבע עשרה שנה על ידי יעקב, לימד אותו מגיל שלוש, לכן בגיל שבע עשרה הוא עמד לפניו ושלח אותו, אז הוא ידע שהוא הולך למצרים, והכין אותו גם כן, וזה הועיל לו, שבע עשרה הכנה שהוא יוכל לעמוד בכל הפיתויים של מצרים, הניסיונות הגדולים, וזכה למלוך על המקום הזה שמונים שנה. על כל העולם הוא מלך, יוסף הצדיק ולא נכשל.

זאת אומרת: התורה מכשירה את האדם להילחם גם ברשעים וגם במקומם ולא להיות מושפע, אבל זה כשנישט ברירה, כשאין ברירה, אבל לכתחילה, אין להתקרב אליהם, אין להתחבר איתם ואין להיות במקומם. מקום שיש רשעים או מעשה רשעים, או מקום שרגילים שמה ברשעות - אין לבוא בקהלם או במקומם.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 12:06

    הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 12:01

    בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים