ערכו של יהודי | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 21.02.2019, שעה: 07:33
נציב יום: לרפואת ענת עינת בת יעל חנה - ה' ישלח לה רפואה שלימה בתוך שאר עמו ישראל מהרה - אמן!!!
"זֶה יִתְּנוּ כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ עֶשְׂרִים גֵּרָה הַשֶּׁקֶל מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל תְּרוּמָה לַה'" (שמות ל יג)
"לפיכך נברא האדם יחידי, ללמדך: "כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא!" אדם נברא יחידי! למה הוא נברא יחידי? ללמד אותך: ש"כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא!" כי כל העולם כולו נברא בשביל אדם אחד. כל העולם הגדול, כל ביליוני הברואים והיצורים, כל ההוד וההדר והתפארת שבבריאה והיצירה, לא נבראו "אלא לצוות לזה" האדם היחיד! לצוות הכוונה להיות צוותא. כל הבריאה וכל היצורים וכל הדגים וכל הפרחים וכל העופות וכל החיות וכל הבהמות וכולם כולם כולם והכוכבים והכל הכל זה בשביל להיות צוותא לבן אדם אחד יחיד; שלא ישעמם לו, שיהיה לו את כל הטובות שבעולם – לאחד!
והמקיים את האדם היחידי הלזה - מקיים את העולם המלא הלזה!! כי כל קיום העולם בשבילו, אם אין אותו לא היה העולם, כל העולם נברא בשביל שה' יברא בו אדם, וכמה נברא? אדם אחד, אז אין טעם בקיום העולם אם אין אדם, אז "כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא!". כל המון מיליוני אנשים המתהלכים בעולמנו, הם יוצאי חלציו של האדם היחיד הראשון, וכל אחד הוא עולם מלא, ובשבילו נברא העולם הזה המלא, וכשאתם יוצאים לרחוב ואתם רואים המון אנשים אצים ורצים הנה והנה,
דעו: שאלה המון עולמות מרחפים בחלל הבריאה! בין יתר גלגלי הכוכבים, מערכות כוכבי לכת, והמון עולמות שבעולמו של הקב"ה, וביניהם מסתובבים אצים רצים פה ושם המון עולמות של יחידי אנשים, שכל אחד הוא עולם מלא, בכוחו ליצור עולם מלא, ולשמו נברא עולם מלא. אמור מעתה, כל המכונה בשם "אדם" עולם מלא הוא! כל זה עדיין במספר הכמותי, כל אדם זה עולם מלא כמה שיש אנשים ככה יש עולמות, אבל במספר האיכותי - אין ערוך להם! במספר הכמותי אתה יכול לספור כמה עולמות יש, אבל במספר האיכותי - אתה לא יכול.
והנה דוגמא כתוב (יהושע ז ה): "וַיַּכּוּ מֵהֶם אַנְשֵׁי הָעַי כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה אִישׁ" אנשי העי היכו בישראל כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה איש, מה זה כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה מה, לא יודעים לספור עד שלושים ושבע? מה זה כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה מה זה כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה או לא? כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה; אומרים חכמים זכרונם לברכה בסנהדרין מד: "זה יאיר בן מנשה ששקול כנגד רובה של סנהדרין!" סנהדרין זה 70, חציה 35, רובה זה 36. אז הוא שקול "כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה" לכן כתוב, שהם היכו אנשי העי, אדם אחד שהוא שקול כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה לכן לא כתוב מספר מדויק, פה זה לא לפי הכמות אלא לפי הערך.
לפי עדותם של חכמים זכרונם לברכה, לא היה זה אחר אלא יאיר בן מנשה אדם אחד, והכתוב מונה אותו כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה איש מצד חשיבותו וגדלותו בתורה! אתם יודעים שכל אחד מהסנהדרין זה היה אדם מורם מעם! ושהיה צריך לדעת 70 לשון!! היום אנשים יודעים שש שפות או שבע שפות אוווווו מה זה מעריצים אותם שמונה שפות, מדהים! 70 שפות, כל אחד חייב לדעת 70 שפות על בורין, מעבר לשאר הדברים שהיו צריכים לדעת, בחכמה גדולה בתורה, ולהכריע הלכות בישראל וכו', אז הוא היה שקול כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה איש כאלה! אדם אחד!! זה היה מצד חשיבותו וגדלותו בתורה. מצד מספרו האיכותי - נחשב כרובה של סנהדרין. במספר הכמותי - נחשב גם שנהרגו כִּשְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה איש, והעם ידעו להעריך את האבידה הגדולה הזו!
פסוק אחר (שמואל-א ו יט): "וַיַּךְ בְּאַנְשֵׁי בֵית שֶׁמֶשׁ כִּי רָאוּ בַּאֲרוֹן ה'" ארון ה' נשבה אצל הפלישתים, ואחר כך הפרות (שמואל-א ו יב)" וַיִשַּׁרְנָה הַפָּרוֹת" הביאו את הארון לבית שמש, ואנשי בית שמש פתחו את הארון והסתכלו בלוחות, "וַיַּךְ בְּאַנְשֵׁי בֵית שֶׁמֶשׁ כִּי רָאוּ בַּאֲרוֹן ה' וַיַּךְ בָּעָם שִׁבְעִים אִישׁ חֲמִשִּׁים אֶלֶף אִישׁ" איזה מספר זה? איזה מספר זה? וַיַּךְ בָּעָם שִׁבְעִים אִישׁ חֲמִשִּׁים אֶלֶף אִישׁ" מישהו אומר מספר, ככה סופרים?
"רבי אבהו ורבי אלעזר; אחד אמר: "שבעים איש היו, וכל אחד שקול כנגד חמישים אלף!"
ואחד אמר: "חמישים אלף היו שנהרגו, וכל אחד שקול כשבעים סנהדרין!" גמרא בסוטה לח'.
אחד אומר שהמספר הכמותי של הנהרגים היה שבעים איש, והמספר האיכותי של כל אחד מהם היה שקול כנגד חמישים אלף יהודים פשוטים - שכל אחד זה עולם! ואחד אמר, המספר הכמותי של הנהרגים היה חמישים אלף זה המספר הכמותי, אבל האיכותי; כל אחד שקול כנגד שבעים סנהדרין! וכמו שהודיע לנו הכתוב את מספרם הכמותי - כן הודיע לנו את מספרם האיכותי, ורק בזה מעריכים את האדם; כמה הבן אדם שווה? לא במנין של 'אחד' אלא באיכות שלו! מעתה צא וחשוב את מספרו של יאיר בן מנשה, שהיה חשוב כרובה של סנהדרין בחשבון אנשים פשוטים, ומספרם של החמישים אלף - שכל אחד היה שקול כשבעים סנהדרין בחשבון אנשים פשוטים. והפשוט? אינו פשוט כל עיקר - אלא הוא עולם מלא! ראש וראשון לעולמות עד אין סוף.
מעתה בראותנו אדם בהסתכלותנו בו נכוחה נראה בו המון עולמות מלאים, אם עוד פעם תסתכל בו ותכירהו לפי גדלותו וחשיבותו, גדלותו בתורה, וחשיבותו בשלמות האדם - אין סוף להרגשת הכבוד וחרדת הקודש שיתעוררו בך למראה העולם הנעלה הזה!
אתמול בחתונתו של (הראל) דנוך, ישב לידי אברך חשוב שיש לו 'כושר' קיבל תואר 'רב' והכל
הוא אומר: "קשה! קשה מאוד!!"
הוא ראה, והתפעל מכל החבר'ה "קהילות פז"
"קשה קשה מאוד".
אמר לי, מישהו אומר: "אמנון יצחק זה "סכין חד" אי אפשר שכולם יהיו ככה אי אפשר".
אמרתי לו: "על מה אתה מדבר? אני לא מבין! אנחנו לא מחמירים בשום דבר, כל מה שאנחנו עושים - זה רק מה שכתוב, זה מה צריך לעשות,
- "זה אי אפשר לכל אחד" הוא אומר.
אמרתי לו: "מה אי אפשר? למה לנו אפשר? למה לכל אלה שאתה רואה פה אפשר?"
- "לא! זה אי אפשר"!
לא רוצים! לא 'אי אפשר!' מה הבעיה? לא רוצים! יותר קל להגיד: 'שאפשר ככה ואפשר ככה אפשר ככה 'ספק ספיקא' וזה וזהו וזה...
אמרתי לו: "מה, אתה נולדת בדיעבד? אמא שלך הולידה אותך לכתחילה! אז למה שלא תהיה יהודי לכתחילה?"
- "אי אפשר!" הוא אומר "אי אפשר".
כשבא משה רבנו למנות את מספר בני ישראל נצטווה למנותם על ידי מחצית השקל, למה? כי מלבד מספרם הממשי יש בהם כאלו שכל אחד עולה למאות ולאלפים! איך תספור אותם? ואם נבוא למנותם כאחד, 'אחד, שנים...' ככה למנות את ישראל כאחד - הרי אתה מזלזל בכבודם ופוחת מחשיבותם; מה, כל אחד דומה לשני, כל אחד כמו ערכו של השני? לא! מה, נחשיב את כולם כאחד?! מה, זה חתיכות בשר, מה, אתה סופר בקר? הרי זה דומה למי שמונה סכום כסף עצום! לפי מספר כמות השטרות, שאינן דומים בערכם ושוויים, האם יתכן שלא יחשיב את ערך כל שטר ושטר לפי ערכו ושוויו?!
אדם מחזיק מאה שטרות, אז יש שמה שטר של עשרים, שטר של מאה, שטר של מאתיים - שטרות, אז מה, סופרים את המספר שלהם 'מאה שטרות' או שסופרים את ערכם? כמה ערכם? יכול להיות עשרות אלפים! אז זאת אומרת אתה לא סופר, לא סופרים לפי אחד -אחד הכל שווה, לפי הערך! אז בני אדם על אחת כמה וכמה!! אז לכן לא סופרים את האנשים צריכים לתת "מחצית השקל" את המחציות סופרים, לא את האדם.
לכן ציוותה התורה: "ספור נא את שקליהם ואל תצביע באצבע עליהם כי מספרם גלוי וידוע רק לפני ה' יתברך! "מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא" (תהלים קמז ד) רק ה' סופר ומונה מספרו של כל אחד ואחד לפי גודלו וחשיבותו, לפי ערכו הרם בשלמות האדם. בבית מדרשו של הסבא זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה: נגלו לפנינו עולמות חדשים! למדנו אצלו 'לפקוח עיניים!' לראות נכוחה 'מי זה האדם השלם?' הסבא מסלובודקה מדובר. מתוך רוממות ההכרה הזאת אנחנו צריכים לדעת להעריך ולהחשיב, כצלמו וכדמותו, וכערכו הרם וגדלות האדם של כל אדם.
וחתננו דנן (הראל דנוך), איפה מצאתם חתן כזה? באיזה שעה הוא הגיע היום לתפילה?
- בארבע ורבע הוא כבר היה פה ב'כנישתא', מתי הוא הלך מהחתונה?
- בשתים...
- חבר'ה! 'אחד וחצי' הוא מתקן שלא יהיה דבר שקר,
רבותי! אתם מבינים? כל בן אדם נמדד אחרת, כמה חתנים אתם מכירים שמגיעים כך? נוחרים עד אחר הצהריים...
"רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא אוֹמֵר: "רָצָה הַקָּב"ה לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: "השם חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר".
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות