הזן את הכל | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 10.12.2013, שעה: 16:56
"ויברך את יוסף ויאמר, האלהים הרועה אותי מעודי עד היום הזה יברך את הנערים". התרגום מתרגם את המילים "הרועה אותי מעודי עד היום הזה" - ה' דזן יטי מדאיתני עד יומא התין. ז"א, יעקב אבינו מוצא לנכון דוקא עכשיו להזכיר את השם ולהגיד שבחו על מה שזן אותו, אפילו שהזכיר האלהים אשר התהלכו אבותי לפניו, או המלאך הגואל אותי מכל רע, אבל הוא מזכיר כשבח מיוחד את האלהים שזן אותו, הוא שיברך את הנערים, ז"א הרועה אותי זה הזן אותי, מעודי עד היום הזה. למה הוא מזכיר את השבח הזה יותר מהשבחים הקודמים?
לכאורה מה ראה על ככה? הרי אנחנו רואים בברכת המזון רק שם מזכירים שבח של ה' שזן ומפרנס אותנו, אבל חוץ מברכת המזון, כגון בתפילת הלחש ושאר התפילות לא מזכירים את ה' על ענין המזון. עוד יותר מורגש בתפילות בימים נוראים, אז לכאורה לא מודאגים בענין הפרנסה והמזון, ובכל זאת כל תפילותינו עוסקות רק בגדלות ה', יתקדש שמך, תן פחדך ה' אלקינו, תן כבוד לעמך, צדיקים יראו וישמחו, ולא מתפללים כלל על המזון, על הצרכים הגשמיים, אם כן מדוע מצא לנכון יעקב אבינו להזכיר את הענין הזה כאן?
רבי שמחה זיסל היה אומר שמעולם לא שמע אדם אומר ברוך ה' היום לא היה חסר לי אוכל, מתביישים אפילו להזכיר זאת, וכאן יעקב אבינו לא מצא איך להדגיש את גדלות ה' רק ע"י ה מזון, שזן אותי מעודי ועד היום הזה. אבל כשמתחנכים להשגחה ובטחון בה', וגם נותנים זמן ללמוד מוסר להרגיש הרגשות נעלות, רואים בכל זאת כמה רחוקים עדיין אנחנו מלהרגיש באמת את השגחת ה' בכל צעד ושעל. מדברים עם הקב"ה בלשון נוכח, "ברוך אתה ה'", ה' לפנינו - ברוך אתה, גוף ראשון בנוכח, אך לא מרגישים כמה ה' קרוב אלינו ומצוי איתנו לידינו, מה הסיבה לכך?
בסוף שער הבטחון מביא בעל חובת הלבבות את מפסידי הבטחון באלהים, אחד מהם זה שאנחנו רואים תמיד רק את הסיבות הקרובות. למשל, ילד קטן בתחילתו הוא בוטח על שדי אמו, כשמתחזקת הכרתו הוא בוטח על אביו, כשיגדל הוא יסמוך ויבטח על זרועו, אדם רואה תמיד רק את הסיבות שהוא מרגיש בחוש, ולא מגיע ישר עד לסיבת הסיבות - הקב"ה.
רבי ישראל לוביצ'נסקי היה תמה, מדוע אדם לא בא בהקפדה ישר לקב"ה שחסר לו, ופונה אליו שכואב לו, במקום זה הוא תמיד מלא הקפדות על החברים שלו, על כל אדם, על המשפחה שלו. הוא יודע בדיוק מה עשה לו כל אדם והוא כועס עליו, מדוע לא יכעס על הקב"ה שהוא מקור כל הסיבות? לא שצריך לכעוס, רק אם אתה כבר כועס אז המקור והסיבה שהיא בגללך זה הקב"ה. אלא זה בגלל שאין האדם רואה את הסיבות הרחוקות, ה' יתברך כביכול רחוק ממנו, והוא אינו רואה אותו וזו הטעות. וכן מסביר רבי חיים זייצ'יק זצ"ל, מה שחכמים ז"ל אומרים, שבשכר מה שאמרו אחי יוסף "אנא שא נא לפשע אחיך", זכו שכהן גדול מתפלל על עם ישראל בכל שנה "כפר לעמך ישראל".
השבטים טעו במה שמכרו את יוסף, כי מקודם לא העריכו את יד ההשגחה כראוי, ואח"כ באו להודות ולומר, "אנא שא נא לפשע אחיך", כך עתיד כהן גדול לומר על בני ישראל "כפר נא". הכוונה בזה שכל הטעויות והשגיאות, החטאים והעוונות שאדם עושה בחיים, המקור שלהם באי הכרה בהשגחה. מזה שהוא לא מכיר שהוא מושגח בכל רגע. ועל זה צריך הכהן הגדול לכפר על בני ישראל, כדי להדגיש את ההשגחה שהכל בידו יתברך, וזהו התיקון, השגחה של ה' יתברך בכל עת ובכל רגע, וצריך להדגיש את זה וזהו התיקון.
יעקב אבינו רצה בזה שאמר "ויברך את יוסף ויאמר האלהים הרועה אותי, הזן אותי, מעודי עד היום הזה הוא יברך את הנערים", למה בחר דוקא בברכה זו? ולמה הזכיר את השבח של הקב"ה שהוא זן? יעקב אבינו רצה בזה למסור את המפתח לכל הברכות, והסגולה להמנע ממכשולים בחיים, וגם איך להתרחק ממידות רעות, ולחיות רק על פי התורה מצוותיה וחוקותיה, מה העצה לכך? שהאדם ירגיש בכל מהלך חייו את השגחת ה' יתברך, ואיך שהבורא יתברך מרחם על האדם מכל מרחם, וכל רחמים וחמלה שיש מזולתו עליו הכל מרחמי האל וחמלתו. כל הרחמים והחמלה, אם אתה רואה שמישהו ריחם עליך, הלוה לך, עזר לך, עשה לך, הכל זה מרחמי האל וחמלתו. זה לא שהאדם הזה התעורר לבד סתם ככה, הקב"ה נותן גם בליבם של אנשים, לפי מה שמגיע לאנשים שייוושעו על ידם, שיזכו לסיוע מידם, הכל זה מאפשר הקב"ה בהשגחתו, ואין התועלת והנזק ביד הנברא בלי רשות הבורא, אפילו אם בן אדם ירצה לעזור לחברו וה' לא מסכים, יימנע ממנו לפגוש אותו, לתת לו וכו', או שמישהו יספיק לפניו וכן על זה הדרך. אין התועלת ואין הנזק ביד הנברא בלתי רשות הבורא. אם האדם מבין זה ומשתדל לחיות על פי חינוך זה, כמה ינעם לו בחיים, כל בקשותיו הוא פונה רק לה' יתברך, אם הוא מבין את זה והתחנך על פי זה עכשיו - כל הפניות יהיו לה', וזו הברכה הגדולה בחיים, ואת זה כיוון יעקב אבינו ע"ה למסור ליוסף ולבניו, לבטוח בה' בלבד ולדעת שהוא משגיח עלינו. זו היתה מדרגתו של יעקב אבינו ע"ה, אין שום מחיצה מפרידה בינו לבין קונו. הסיבות אינם מבדילים ואינם חוצצים בעדו מלהבין את יד ה', שום סיבה, שום מניעה, שום דבר לא מהווה מחיצה בינו לבין ה', הוא לא מסתכל על זה כאילו מישהו יכול למנוע ממנו? מישהו הבטיח לו? מישהו מנע ממנו? מישהו איים עליו? מישהו אמר יפגע ויעשה? כל המחיצות האלה הוא מוריד אותם יעקב אבינו בשניה הוא מסתכל ישר במקור, לא מעניין אותו, כל זה דמיונות. בלי רשות הבורא לא יתרחש שום דבר, ממילא אם הוא בקשר עם הבורא ישירות, הוא מדבר איתו, מה שהוא הצליח לשכנע את ה' ולפי זכויותיו זה מה שהוא יקבל, מה שלא יצליח ולא כלום לא יעזור שום דבר. זו היתה מדרגתו של יעקב אבינו ע"ה, אין שום מחיצה מפרידה בינו לבין קונו, הסיבות הקרובות אינן מבדילים ואינם חוצצים בעדו מלהבין את יד ה', כל פרנסתו באה אך ורק מה' יתברך בהשגחה פרטית. אנשים שואלים מה יקרה אני יעזוב את העבודה, מאיפה יהיה לי עבודה, אני יודע שזה כרך בכל מיני בעיות ובעיות כאלה, מה פירוש? הקב"ה נותן לך לנשום, נותן לך לחיות, אז הוא יתן לך מזון, מאן דיהב חיי יהב מזוני, לא עבודה הזאת עבודה אחרת, אם אתה תתחיל לחשבן מאיפה אתה תביא אז אתה תולה בעצמך, אם אתה תולה בעצמך זה סיבה להסיר את ההשגחה ממך, אל תתלה בשום דבר, תעשה מה שנכון, לא צריך לעבוד פה - לא עובדים פה, לא צריך לעשות ככה - לא עושים, קודם כל לא עושים, נעשה ונשמע, קודם כל נעשה, מה שצריך לעשות על פי התורה עושים. לא עושים חשבון, אם עושים חשבון אז כאילו אנחנו מנועים מלקבל מהקב"ה סיוע מכל סיבה שהיא, אנחנו מחפשים, נו, אז איך הוא יעזור לי? אז איך הוא יביא לי? אז מאיפה יהיה לי? אז איך יכול להיות? אז מה פתאום? אז מישהו ינקוש לי בדלת ויגיד לי, אתה חיפשת עבודה לא? מה זה? מי ביקש ממך לחשבן בכלל? הקב"ה זן את כל העולם, ביליוני ביליונים של ברואים מכל הסוגים, לכולם הוא נותן מזון בעיתו, ואתה עכשיו צריך לחשבן מאיפה הוא יביא מה הוא יביא?
זה קטנות דמוחין של האדם חסר הבטחון. אדם שמחובר לכוחי ועוצם ידי וחכמים אמרו "אל בנתך אל תשען" כי הבינה שלך זה גם כן מושאל אליך, ברגע הוא יכול לקחת לך את זה ואתה יכול להיות שוטה בין רגע, לאבד את השכל בין רגע, זה שעדיין השכל עוד עובד אצלך זה לא בשביל שתגיד שאתה צריך לפעול בשביל עצמך, השכל צריך להיות בשביל להתבטל בפני הקב"ה, זה נקרא בעל שכל, בעל שכל מתבטל בפני הקב"ה. כמו יוסף הצדיק, מה יוסף הצדיק אומר? בלעדי האלהים יענה את שלום פרעה, אני? מה אני? יש אלקים בשמים הוא מנהל את הכל, אם הקב"ה ימסור לי מה להגיד לך אני אגיד לך, אין בעיה, לא ימסור לי אז אני מצטער, אני לא פותר חלומות, זה מה שסיפרו לך זה סיפרו לך, אני לא אמרתי את זה, זה הם אמרו.
אדם צריך להבין, שכל פרנסתו באה אך ורק מה' יתברך בהשגחה פרטית, לדוגמא, כשרואים שהדוור מביא חבילה לאיזה מישהו, היעלה על הדעת שזה מתנה טובה שבאה מצד הדוור? וכי הוא הנותן? יש דוור הוא מביא לך בדואר, צ'קים, מתנות, חובות גם, הכל הוא מביא, נו, אז זה הוא? אתה מאשים אותו או מודה לו על זה שהוא נתן? על השליחות אתה יכול להודות לו, להגיד לו יישר כח, יישר כח, אבל על עצם זה שהוא הביא? הוא לא הביא שום דבר, מה הוא הביא? מה הוא הביא, זה שלו? כל מי שמביא לך הוא בבחינת דוור. הקב"ה שלח את זה, ההורים שלחו לך חבילה, הדוור רק מסר אותה, אבא בשמים שלח לך חבילה, צריך להודות לו, לא לדוור, לא לאיש שנתן, אמנם צריך להכיר טובה אבל לא הוא הנותן, זה הכל מאיתו יתברך, ברשותו של הבורא יתברך.
אז לכן יעקב אבינו הבין שהכל בא ישירות מאיתו יתברך, ולא תלה בשום סיבות לא קרובות ולא רחוקות. על כן עלינו להתחזק ברגש ההשגחה והבטחון, שהכל מאיתו יתברך עלינו, ולא לתלות יהבנו ובטחוננו על שום בריה, על מי כן? על ה' יתברך, "השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך", אם אתה משליך הכל עליו אז יש לך הבטחה שהוא יכלכל אותך, אם אתה משאיר חלק עליך - תסתדר.
רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.
לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!
ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏
בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!
כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).
כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.
מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).
לילה טוב לכבוד הרב הגאון שליט"א תודה לך כבודו על הרצאה כל כך מרתקת וכל כך חשובה בדורנו (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) אשרינו שזכינו בצדיק כמו הרב. מי יתן ותזכה לכל טובה וברכה, תחזור לשלום (אמן) הרב, אנחנו אוהבים אותך.
כבוד הרב שליט"א ב"ה הרצאה טובה ומיוחדת ממש! ברוך השם 🤲 (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה אני יום-יום מבקש מהשם יתברך: 'שימחלו לי כל אלה שציערתי אותם!' ולצערי לא חסר אנשים שציערתי בחיים... מקווה שיפעל משהו בשמים🙏 תודה רבה כבוד הרב שליט"א נסיעה טובה ובטוחה 🤲 (אמן)
© 2024 כל הזכויות שמורות