ימי החנוכה - חלק ד' - מַתִּתְיָהוּ בֶן־יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום יאיר בן מרגלית יזכה להנצל מהמחלה ידועה ורפואה שלמה ברמה חברו ושסה גידיו בתוך שאר חולי עמו ישראל ישום לאיתנו במהרה יזכה לאריכות ימים ושנים בבריאות אטנה ובשמחה בש פרנסה טובה לעבודת השם יתברך אמ יעקב בן ענברי יזכה לראות את בנו וכלתו בתשובה שלמה ואת נכדיו תלמידי חכמים צדיקים ובריאים ויזכה לנכדים נוספים ולראות בחופת אמן פנטי בן לם יזכו הוא בני משפחתו לבריאות אתנה בגוף ונפש שלום בית זרה בתשובה שלמה וזיווג הגון לבנו נציב יום לעילוי נשמת ימין בן שרם מנוחתו העדן אמן טיסי בן זבו יזכו הוא בני משפחתו לבריאות שלמה ואתנה פרנסה בשפע הצלחה וכל מיני ד מתיו ברכה והצלחה אמן אמן
ימי החנוכה חלק ד' - מתתיהו בן יוחנן כהן גדול
מעל פסגת הרה מדעית נשקפה דמות אצילית ישיש בעל פני מלאך עמד זקוף פניו צופיות מזרחה אל העיר ירושלים ממנה נמלט הר המודעי זה נמצא 15 מיל 15 קילומטר הוא נקרא מודיעים זה עתה סיים את תפילת השחר פניו הקדושות עטו מבט מהורהר עיניו מצועפות בדמעות עם ישראל נתון למרמס היוונים מנסים לעקור כל זיק של דות זוהי שעת שמד אין העת לחשות חייבים מסירות נפש למען כבוד השם יתברך לאחר שהגיע למסקנה הלכתית זוב למקום מחבואו בשוך העצים חמשת בניו יהודה שמעון יוחנן יונתן ואלעזר התייצבו סביבו מיד פניהם עותרות הזקן הפיקו זוך של קדושה בהירת כבוד עמדו דרוכים למוצא כולו ידוע לכם המצב בניי פתח הישיש בקולו הרך זה כ-180 שנה שולטים ע עלינו מלכי ימן ממות המצביע הגדול אלכסנדר מוקדון שכבש את ארץ הקודש מידי הפרסיים בשנת ה-34 לבניית הבית השני אך כאשר התפעם עמוקות בקדושתו של הכהן הגדול שמעון הצדיק הטה אלינו חסל לאחר מותו התחלקה ממלכתו הענקית למספר מלכויות את ארצות המזרח התיכון מצרים וארץ ישראל תפס תלמי המלך וגם הוא וגם בנו הטו חסדם אלינו אכנ תיוך סמ מקדוני נלחם בצאצא למאי יורשי העצר כבש מידם את סוריה ואת ארץ ישראל כדי להוט על אחיזתו אתנה בנה סמוך לחוף הים הסורי את עיר הבירה הנקראת אנטוכיא בניגוד למלכי יוון הקודמים גבה ליבו של הרשע הזה עד מאוד ברצונו להטמיע את העם היהודי תוך הגויים רוצה לעקור את דת ישראל ביד רמה בתחילה גזר לעקור את דלתות הבתים כדי שיוכלו שטרו לבלוש אחרינו ללא הפרעה זאת אומרת כל הבתים היו ללא דלתות כעבור שלוש שנים פגת שנחקק על קרני השברים דברי כפירה שאין לנו חלק באלוקי ישראל אסר על טבילה אחר כך גר על בנות ישראל שמסר להגמון וכעת הוא מצר לנו בכל ענייני הדת איו היו גוזרים עלינו גזרות גשמיות או אפילו מוות הינו מקבלים זאת כגזירת שמים מרבים בתחנונים לבורא עולם ומייחלים לעזרתו כך נהגו אבותינו לפני כ-300 שנה בעת שגזר עליהם המן הרשע להשמיד להרוג ולאבד אלוהי ישראל קיבל את תפילתם הזקה והפך יגונם ליום טוב אבל כעת המצב שונה איננו עומדים בפני גזירות הגוף אלא גזרות רוחניות שבאופן זה אסור לנו להישאר שאננים עלינו לקום להילחם במלכות יוון משפט זה הכה אותם בהלם הביטו בו בתמהון ללא מילים אני מבין את מבוכת בניי אתם טמאים איך נוכל קומץ אנשים חלשים לכניעת מלכות יוון האדירה אשר מדינות חזקות לא הצליחו לעמוד מול צבא עצום אך דעונ כי במצב כגון זה מצוים אנו למסור את הנ פש פשוטו כמשמעו אמת אי שלא יודע אם נשאר בחיים לאחר מרידה זו אך זאת יודע אני ומקובל ני מרבותי נוחם עדן כי בשעת השמד יש למסור את הנפש על מנת למות ובאופן זה מובטחים מנו כי בסופו של דבר תנצח האמת לזאת עלינו ור לקיים את התורה בכל מחיר גם במחיר חיינו בניו מהנהנים בראש להבנה ללא צל היסוס מתתיהו נעץ את עיניו במוצק הקומה בעל העיניים הבוערות בשלהבת קודש שעמד מולו פנים מעו זקן משווים הוד קדושה ממוזגת בעדינות נפש ומקרינה יראת שמיים פנימית יהודה בני בפי העם מכונה אתה מכבי על שם גבורתך יראתך הקודמת לחכמת ו מידותיך טרומיות יהודה מכבאי מכבאי בלשון יוון זה גיבור ואיש מלחמה ויש אומרים שעל דגלו היה כתוב מי כמוך באלים אדוני ראשי תיבות מקבי לך נה לאחוז בחרב ולצאת למלחמה נגד עוקרי הדת זוכרים כולנו כיצד נאזרת בגבורה להציל את אחותך חנה באת בנות ישראל מחרפת הצורר עני יהודה הצטערו הוא זכר זאת בבירור היה זה בעת ארוסי אחותו חנה עם החתן אלעזר באופן טבעי אמורה הייתה שמחה כזו להרקיע שחקים אך הפעם היה לב המסובים מר עליהם גזירת האגמון המושחת ניקנור ריחפה בחלל האוויר על היהודים להסגיר לידיו הטמאות כל קלה שעומדת להנשא השוטרים כבר עמדו אכן להתפרץ בליל הכלולות הכלה התייפחה בבכי סוער מבעד מסך דמעותיה הביטה באחיה העטופים ביגון נבוכים באוזלת יד לפתע ננער בכייה בעוז תעצומות פנתה אליהם ואמרה התאזרו נה בגבורה אחי והגנו על כבודי וכבוד בנות ישראל וכי לא כך עשה אבי שבתנו לוי בן יעקב יחד עם אחיו שמעון סקנ את חייהם ונכנסו בעובי הקורה עבור דינה אחותם א אמנם יעקב אבינו התנגד לתגובה זו כי את הנעשה איין להשיב מעשה הוא השפל של שכם כבר נעשה אך במקרה שלפנינו הגזירה קיימת היא ומתחדשת מדי יום אז זה לא דומה למה שכעס עליהם יעקב נדרשת לזה מסירות נפש אם תמסרו נפשכם על הדבר אין ספק שתצליחו הרי יהודית תודתנו אחות של אבא הצליחה להביס חייל שלם של יוון בזכות מסירות נפשה לא היה צורך להרחיב בכך כי מעשיה של יהודית הצדקת התפרסמו בקרב היהודים ונחקרו בלב למרות מרחק השנים שעבר מאז היה זה בימי אליפורני המצביא היווני שטיל מצור על ירושלים במטרה ללוכד ולהשמיד את עמה יהודית הגיחה מבעד החומות נצורות רכשה את אמונו הגבינה שהוציאה מציקה יבשה את חיקור קנקן היין שרוקן בלה נסך כבדות באיבריו תרדמת השכרות הביאה לסופו השכם בבוקר מצאו הבנים את מלכם קרות הראש מתגולל בו ההולו הבהלה שאחזה בהם לא ניצנה לתיאור בריחה חפוזה כמו הסורים כל עוד נשמתם בם שהיהודים מזנים אחריהם לאורך כל הדרך עד אנטוכיא האחים התבוננו זה בפני זה דבריה של חנה אחותם מלאה הטעם נפלו על אוזניים קשובות החל דיון הלכתי ראיות למכביר נערמו זה לצד זה בסיומו של הדיון הוכרע כי הכן בן מוות הוא ההגמון הבליעל ועליהם להיכנס בעובי הקורה בבחיר סכנת חיים חמשת האחים שמו פניהם לאנתרופולוגיה בני משפחה כו נכבדת מהקהילה היהודית המשחררת לפתחו הורה להכניסם על אתר גאוותו הרקיע בשכיחות התיישב על כסאו ם בעודו משלח נכנסים מבת מתנשא בעוד ותת להם להתקרב תוך כדי חילופי הדברים הבזיקו חרבותיהם בפתע בטרם הספיקו חיילי האגמון להבין את הנעשה כבר תבוסס בדמו שומרי הראש המנוסים התעשתו במהרה התנפלו בזעם על היהודים ומנות עתירת ניסיון תקפו האחים הקדושים מכל הכיוונים הקרב פרץ בעוז תוך מלמולי תפילה הגיבו חשמונאים בגבורה במהלומות עזאת אשתי חום ארצה סמוך לפגר המלך המובס הנותרים אצו להזעיק תגבורת חיילי השער זרמו לאתר במיומנות מקצועית סגרו על מבואות הארמון כהכנה לפלישה פנימה בקריאות רמות הציעו ליהודים להסגיר את עצמם בטרם יטבעו בהם בדרך הטבע לא היה סיכוי לקומץ אנשים לעמוד מול יחידת השער החזקה הסוגרת עליהם פרקי תהילים נלחש עוד תוך תפילה קצרה שבקעה מעומק הלב והחשמונאים פרצו החוצה בזינוק עז משל להקת אריות שועטת חרבותם ה שלופות לא שבו לנדנה במהרה ויחידה מובחרת הוכרעה בכבוד היוונים מושפל חרפת התבוסה לא ניח ל הפיקוד העליון ניקנה מעולם לא רא שצבא של יון קנע תגבורות חיילים רעננים זרמו ללא ערב לעבר הארמון שהפך לשדה קרב על כל המשתמע מלחמה של ממש בין משפחת החשמונאים הקטנה לבין חיל המצב נתוחי בכירי הצבא לא המינו איך יתכן שחמישה אנשים גברו על מאות חיילים עתירי קרבות אך היה ברור להם שקומץ האנשים יקרוס מהרה ולו פיסת כוחות החשמונאים שאבו כוחם מניסים גלויים תוך תפילות אין קץ נלחמים בחירוף נפש מסלים ארצה אינסוף לוחמים ונדמה היה שאין כצלה תגבורות הז זורמות מכל הכיוונים אך הם לא חשבו על כניעה הידיעה כי הנם לוחמים על קדושת עם ישראל חישלה אותם בנחישות גמרו אומר לא לתת ליבנים להפיק את זממם הטמא הקרבות נמשכו מספר ימים וגלשו במלאו וזן אל יום הכיפורים בארץ ישראל ידע איש על הקרב הנואש שמנהלים החשמונאים ועל הסכנה שבה הם נמצאים בעיצומו של היום הקדוש בשעה שיהודי ארץ ישראל עסוקים בתשובה ובעבודת היום נשגב נערך באנת הקרב המכריע היוונים הטילו למערכה את מתב כוחותיהם מצטערים במלאו עוצמה שוב ושוב גל גלים צפוי היה שהחשבון יכרעו עקב המלחמה מתשת הבלתי פוסקת מול אינסוף גדודי חיילים גיבורים רעננים אך באופן ניסאי לא טבעי הצליחו למגר מתקפה קשה זו בעצם היום הזה בשעה שנכנס הסבא הקדוש יוחנן כהן גדול לבית המקדש להקריב את קורבנות היום נשמעה בת קול יוצאת מבית קודש הקודשים מבשרת ו מכרזת ניצחו טליה דא זלו גחה כרבה נתוחי ניצחו הבחורים שהלכו להילחם באנטיוכיה העבדות הכבדות מספר ההרוגים הגובר וההולך לעומת החשמונאים שיצאו מכל הקרבות ללא פגע הבהירו ליבנים שמלחמת חסרת תוחלת שר הצבא ביקש להגיע להסכם כניעה חשמונאים דרשו בתקיפות את ביטול הגזירה הנוראה שהייתה שלוש שנים שמונה חודשים להביא כל כלל לאגמון לאחר משא ומתן בלתי מתפשר היייתה ידם של החשמונאים על העליונה לא נותרה ליבנים בריירה אלא לקבל את התכתיב ולאפשר את צתם מ אנטוכיא בשלום ללא פגע שילמד ביבי את מי לשלוח למשא ומתן מול החמס אנחנו הרבים מול המעטים והם מעמידים את התנאים הפסקת את הלחימה ואם לא אין שחרור חטופים מתהפכים פה הכל מה זה הם המעטים אנחנו הרבים ותראה כמה זמן לוקח לנו בשביל להכריע אותם למרות מרחק השנים צפו המאורעות ההם בבהירות בעיני יהודה לא צפו צפו למרות מרחק השנים ספו המאורעות ההם בבהירות בעיני יהודה האם הוא מקבל את התפקיד לצאת במלחמה עכשיו כנגד יוון לגמרי אביו מביט בו מצפה לתגובה ואז הוא אומר ודאי אבי מוכן אני לכל אשר תאמר נמשיך ונלחם במלכות הרשעה עד מגור רעותיה אדם זר היה מקשיב לשיחה הזו היה גומר בדעתו שנתקל בקומץ אנשים חסרי היגיון וכן מי יכול להעיז למרות באימפרייה היוונית אף זקן וקומץ בנים מכריזים מלחמה על המעצמה האדירה בעולם אך לא גדולי תורה כמתת ובניו יעשו דבר בבלי שייחשבו עליו לעומק ויבחנו אותו מכל אבתיו בקור ההשקפה צרופה דעת התורה בהירה של מתתיהו העלתה פסק הלכה ברור איננו מחוייבים לנצח אך עבור עמדת הדת מחוייבים למסור את הנפש על מנת למות על מנת להרג יהודה וח קיבלו את פסק אביהם כדבר מובן מאליו כתמיד היו מוכנים לרוץ לכבוד השם יתברך ללא התחשבות בקשיים או סכנות ובחפץ לב התכוננו למסור את נפשם על קדושת השם השמועה עשתה כנפיים והתפשטה בכל ריכוזי יהודים וקריאתו של יהודה הדדה באוזני ירי השם מי אדוני אליי הדברים שנלחמו מפה לאוזן הגיעו גם לאוזני המרגלים הרבים של פוליפוס מבין המתייוונים הקפל אסטים ואז מתחיל המרד אם שחר וכף הר מודעי עשרות פרשים חמושים פקודות רמות דדו באוויר חיילים חמורי סבר קשו חמבה תפסו עמדות מפתח וחיכו לפקודת ההסתערות במרומי ההר נראתה דמותו האצילית של מתיהו בן יוחנן בן שמעון בן חשמונאי הכהן הגדול ממשמרת יהויריב פוליפוס העדיף לפתוח בשפת חלקות קרב נ הלום הכוהן הגדול קיים מצוות מלכנו הר מנ תיוחס ירום הודו אנו גדלך ונרוממה כסף וזהב נרב לך מאוד יד המלך לא תקצר מספר חיילים הזדרזו לעמיד אלין ולמרגלות מזבח אש הוצתה על גביו מזומנת לקלוט את זבח התועבה עיני מתתיהו רשפו בשעת נפש השבת פניו הקדושות מצלם הטומאה לא אמיר את אמונתי באלוהי האמת תמורת שום טובת הנאה עוד החיילים מחליפים בני מבטים לגנים ננעצו עיניהם מתתיהו בנקודה אחרת פניו התכרכמו בכאב מבין שורות החיילים יצא בצעדי און איש עז פנים על פי מלבושו נכר כי אינו יהודי מתייוון בעזות מצח ניגש אל המזבח זרו חסונה הניף ברעבתנות חזיר ערף את ראשו והקריבו כקורבן לאליל פני מתתיהו חברו עד כאן הגיע שפלותו של רשע זה לעבוד עבודה זרה בפרהסיה ביד רמה עוד בטרם מבין א מי את המתרחש זנק יהודה ממרומי ההר בקלילות של איילה דילג אל המתין כש חרבו שלופה וגולגולת הבוגד התעופפה אל על נחתה למרגלות קציני הצבא כולם צופים בבעתה בגביית המתועב קרות הראש שהתמוטטה אל תוך מוקד האש נשרפת לאתה עם זבח החזיר חיילים התעשתו מיד התייצבו בעמדת זינוק אבל יהודה היה זריז מהמהם עיניו קלטו את בחידה שר הגדוד בניתור זריז דילג אליו בטרם הבין מה נעשה ננעצה בבטנו חרב נקמה הברית שומרי הראש הביטו במחזה מוקד הדמה לא מאמינים למראה עיניהם המפקד גיבור החי נהרג חה אחת של ישיש בודד פחד אלוהים נפל עליהם במהירות קפצו על גב הסוסים פתחו בדהרה מנוסה חפוזה היה זה יתוץ שמימי רמז לניסים העומדים להתרחש לחשמונאים תקיעת השופר בראש הר המוד עית הכריזה החל המרד בעקר התורה כצפוי לא יטרו היוונים על ההשפלה פלוגות חיילים גמורות בלתי פוסקות שוגרו לרגלי הר הפקודה הייתה חד משמעית כיבוש המקום חיסול יושבו קיטור יווני הרמטי קציני הצבא המיומנים בררו את דרכי הפריצה אל המתחם תוך מתן חיפוי לאגפי הם המערך ההתקפי היה בטוח לא היה צל של סיכוי ליושבי ההר המעטים לעמוד מול גל ההסתערות שישטוף את מעלי ההר גם התכנון הצבאי היה מושלם לפרטי פרטיו אבל רק דבר אחד הם לא הביאו בחשבון את אלוהי ישראל פקודת ההסתערות ניתנה הפרשים שטפו ביעף את משעולי ההר סוסים חזקים גמעו את העליות בקלות רבה הסיירים המלבים הקדו סרקו בעיניהם את האופק מקצה לקצה בולשים בעיניים מקצועיות לאתר את המקבים לטבוח בהם השמונים לא נשארו במחבואים ברש גלה פרצו החוצה להדוף את אויבי השם הקרב הוצת לאורך כל החזית החשמונאים המעטים התרוצצו נכן תוקפים כאריות הלוכ בשוב נדמה היה שהם נמצאים בכל מקום מכים באויביהם מכות נאמנות למרות היחס המספרי הנחות ביותר ולמרות היות רובם חסרי ניסיון קרבי הצליחו החשמונאים להדוף את פרשים ולהציע ארצה על פגרי סוסיהם כצפוי רכשה השפלה הגבירו תאבות הנקם הפיקוד העליון לא יתר גדודים רעננים הוזעקו למערכה שוטפים את ההר מכוסה תמרות ענני המתאבקים שוב ושוב החשמונאים המושים המשיכו להכות בהם לדלל את חייליהם גדוד אחר גדוד היה זה מעל כל היגיון איש לא הבין כיצד שרדו החשמונאים המושים את מתקפות החיילים הרעננים החוזרות ונשנות כשנה תמימה נמשכו הקרבות העזים הרשעים האמונים על גבורת עוצם יד על חרבך תחייה שרבו להפיק את הלקה לא נכנעים חמס אז בלוים אך המקבים רבו לקנה נאמנים לפסק גדול הדור למסור נפש מול פורעי הדת אתגרי המלחמה הנפיקו שאלות לקטיות למכביר שיתבררו מחר הכל דוך והכל ישמ והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש כשה הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודוך כל ישבחוך הכל והכל והכל יאמרו כן קדוש קשם הכל יודו הכל ישם בו והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש כשם ישמחו במלכותך שומרי שומרי שומרי שבת בקור עו שבת ישמחו במלכותך שומר שומר שומר שבתו עונג שבת ע מקדש מקדש מקדש שביעי שבת עם מקדש מקדש מקדש שביעי שבת שיהיה לכם סוף שבוע טוב מאוד