מצוות צריכות כוונה - חלק ט | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 08.03.2023, שעה: 10:17
(אין זה התמלול, אלא עיקרי הדברים ע"פ הספר 'כאשר ציוה השם' פרק ה (עמודים כט-לב) לכתבה על הספר - לחץ כאן)
מהות ואופן הכוונה;
א. הלשון הראוי לכוונה; יכוון במחשבתו: 'הריני מכוון לקיים מצוה פלונית כאשר ציוה השם' {א}.
ב. אם צריך לכוין על אותה מצוה במיוחד?
א] דעת הרבה פוסקים שאין צריך לכוין באופן פרטי על המצוה שעושה בפרטיות ואם כיון 'שעושה דבר זה כדי לעשות את רצון ה' שציוה לעשותו' יצא {ב}.
ב] אולם בספר דרך פקודיך הקדמה א' אות ד' כתב שצריך לכוין בפרטיות לקיים מצוה פלונית {ג}
ג. כוונה בפה או בלב?
א] מעיקר הדין אינו צריך להוציא את הכוונה בפיו ואפילו אם כיון רק במחשבתו 'שעושה דבר זה כדי לקיים את מצות ה' שציוה אותנו' יצא {ד}
ב] מכל מקום יש מעלה לומר את הכוונה בפיו וזה מוסיף קדושה לעשיית המצוה {ה}
ג] ויש שכתבו עוד לומר קודם קיום המצוה את לשון הפסוק המורה על אותה מצוה {ו}
ד. זמן הכוונה;
א] עיקר הכוונה צריכה להיות לפני קיום המצוה {ז} ויוצא בזה אפילו אם לא נתכוין אחר כך בעת קיום המצוה {ח} כגון; בלבישת ציצית יש לכוין קודם הלבישה 'שרוצה לקיים מצוות ציצית' ומקיים בזה מצוות ציצית בכל רגע שלבוש בה אף על פי שאינו מכוין .
ב] בדיעבד אם לא כיון קודם קיום המצוה יכול לכוין באמצע {ט}
ג] יש להסתפק במי שלא נתכוין עד גמר מעשה המצוה אם מועיל שיכוין בתוך כדי דיבור אחר גמר קיום המצוה {י} .
ד] לכתחילה מעולה הדבר שבכל משך זמן קיום המצוה יחשוב 'שעושה מצוה כאשר ציוה ה' וכוונתו בזה לעשות נחת רוח לבורא יתברך שמו' {יא}.
ה] אם כיון כוונה נוספת בעשיית המצוה מלבד הכוונה 'לקיים את מצות ה' 'יצא {יב}.
מקורות ועיונים:
{א} משנה ברורה סימן ס' סעיף קטן ז' ונמצא נוספים לשונות בפוסקים בערוך השולחן סימן ס' סעיף ח' כתב בנודע ביהודה מהדורא קמא יורה דעה סימן צג' מצוה לשם שיכוון מובא הלשון: 'הנני עושה דבר זה לקיים מצות בוראי' וכן כתב הרדב"ז חלק ו' סימן ב' אלפים רמו' שיהיה מכוין המעשה אשר הוא עושה לקיים מצות בוראו.
{ב} כתב הערוך השולחן סימן ס' סעיף ח': 'ואין צריך לכוין לשם מצוה זו אלא סתם לשם מצוה' דכן מבואר מרש"י ברכות יג' ד"ה שמע מינה שכתב: 'מצות צריכות כוונה שיהא מתכוין לשם מצוות' עיין שם.
ובאור החיים פרשת פקודי פרק לט' פסוק א' כתב: "כאשר צוה ה' את משה" – 'טעם אומרו כן בכל פרט ופרט וכו' עוד ירצה שהיו אומרים בשעת המלאכה: 'הרי אנו עושים דבר זה כאשר צוה ה' את משה' עד כאן לשונו. רואים מזה: שלא כיוונו בפרטות על הכלי או המלאכה שהיו עושים רק כיוונו בכללות 'כאשר ציוה ה''.
{ג} זה לשונו: 'ענין הכוונה הוא שצריך לכוין 'הנני מכוין בעשייתי זאת לצאת ידי חובת מצוה פלונית כאשר צונו ה' אלוקינו' זהו עיקר הכוונה המחוייבת אשר בלעדה לא תתכן המצוה.
{ד} כן כתב בערוך השולחן סימן ס' סעיף ח' וזה לשונו: 'והכונה היא בלב ואין גב על ואף בפה לאמרה צריכים דבקדשים אמרינן סוף פרק ד' דזבחים מו': 'לשם ששה (6) דברים הזבח נזבח' וכו' ומשמע בריש זבחים ב' דהיא אמירה בפה עיין שם זהו משום שיש כמה מינים בקרבנות לפיכך צריך לומר לשם איזה מין הוא זובח.
וכן כתב בספר דרך פקודיך הקדמה ד' אות א' וזה לשונו: 'כל המצות צריכין לקיימם במחשבה ודיבור ומעשה וכו' מחשבה נראה לי הענין הוא דצריכות כוונה לכוין: 'לצאת ידי חובת המצוה' גם לכוין טעמי המצות.
{ה} עיין במשנה ברורה סימן רנ' סעיף קטן ג' שכתב: 'שטוב שיאמר על כל דבר שקונה לשבת: 'שזהו לכבוד שבת' כי הדיבור הוא פועל הרבה קדושה! וכן נהג הנודע ביהודה לומר בפיו על כל מצוה שאין ברכה לפניה: 'הנני עושה דבר זה לקיים מצות בוראי' שו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא יורה דעה סימן צג' ובספר הליכות שלמה מועדים סוכה פרק יא' עמוד... הביא את מנהגו של הגרש"ז אויערבאך שנהג לומר בשעת קשירת הלולב: 'לשם מצות "זה אלי ואנוהו"'.
{ו} בספר עבד המלך דרך מצותיך אות ד' על כל דבר מצוה שאין עליה ברכה טוב שיוציא בפיו מקודם ש'עושה כן לקיים רצון השי"ת' ואם המצוה נלמדת מפסוק טוב שיאמר קודם עשיית המצוה לשון הפסוק וכמו שכתב בספר כנפי יונה וזה לשונו: 'כשאדם עושה מצוה שלא נתקן עליה ברכה מיוחדת כגון; צדקה וגמילות חסדים והדור פני זקן וכיוצא בזה וכן פעולות הרשות שאדם צריך לכוין בהם לשם מצוה לקיים: "בכל דרכיך דעהו" טוב שיצרף אל הכוונה והמעשה תקון הדבור והוא שיאמר: 'הריני עושה כך לקיים מה שנאמר כך וכך...' ויאמר את הפסוק שבו נצטוינו על אותה פעולה מלבד הכוונה הכוללת את כל המצוות שהיא לעבוד את ה'.
{ז} משנה ברורה סימן ס' סוף סעיף קטן י' חיי אדם חלק א' כלל כא' סעיף ד' הליכות שלמה פרק כ' דבר הלכה סעיף קטן לו'.
{ח} מנחת שלמה חלק א' סימן א' אות ב' כתב: בהא דמצות צריכות כוונה במה דסגי שמתכוין בתחילת עשיית המצוה מבואר דאמרינן שעל דעת הראשונה הוא עושה ויצא ידי מצוה אע"ג שאינו מתכוין כל הזמן למצוה ודבר זה לכאורה נוהג גם בקריאת שמע ותפילה וכדומה.
וכן במשנה ברורה שער הציון סימן תרצ' סעיף קטן לט' כתב: דכוונה לצאת אין צריך בכל תיבה אלא בתחילת הקריאה יכוין בדרך כלל לצאת בקריאה זו.
{ט} שבט הקהתי מהרה"ג ר' שמאי קהת גראס שליט"א חלק ו' סימן עה' נראה דבדיעבד מהני אם בתחלת עשיית המצוה לא כיון לצאת אלא עשה בסתמא ובאמצע עשיית המצוה כיון לצאת דמהני אפילו אחר כדי דיבור.
{י} הליכות שלמה תפילה פרק ז' דבר הלכה סעיף קטן כג'.
{יא} עיין בספר חובות הלבבות שער חשבון הנפש סוף חשבון התשיעי שכתב: 'ואם יעשה מחובות הגופות מאומה, כסוכה וכלולב וכו', חייב להקדים כוונת הלב לאלהים קודם שיעשנה כדי שיהא שורש מעשהו לשמע למצות הבורא לגדלו ולרוממו ולהודות לו ולשבחו על גודל טובותיו ורוב חסדיו עליו ויגיע בה אל קץ גבוליה בתחלת המעשה ובאמצעיתו ובסופו'.
וביאר במרפא לנפש רוצה לומר: הן בתחילת המצוה הן באמצעה עד סופה יעשנה מחמת יראת הקל יתברך ושהוא חפץ לעשות רצונו יתברך.
{יב} משנה ברורה סימן ס' סעיף קטן ט'.
שלום כבוד הרב ב"ה רציתי לספר על נס שארע אתמול היה בבית הפסקת חשמל שלוש שעות בערך (ל"ע) התקשרנו לטכנאי שיבדוק את הענין, הטכנאי הגיע ובדק את לוח הבקרה ראה ואמר: 'שהלוח שרוף וחייב להחליף אותו דחוף!' והוסיף: 'שנצלנו בנס! כי היה יכול להיות הרבה יותר גרוע (ח"ו) אם היינו מחכים עוד קצת - היתה יכולה להיות שרפה!'. וברוך ה' ניצלנו משרפה!! ממש שמחנו ושרנו מלראות את יד השי"ת ואני מאמינה ויודעת שזה בזכות 2 מטרים שלקחתי על עצמי (קמפיין שופר גדול), תודה לקב"ה שהציל אותנו ותודה לכבוד הרב על הזכות לקחת חלק בבנית בית מקדש מעט לכבוד השי"ת ולהרבות בזכויות. (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
שלום הרב הייתי בבית חולים מאושפז 6 ימים (ל"ע) ב"ה בירכת אותי ובזכות הברכה שלך השתחררתי באותו יום תוך כמה שעות! תודה רבה לרב שאהוב למעלה ולמטה תודה רבה.
פשוט אין מילים! התרגשות❤️ הלם💖 לא משנה מה נכתוב זה לא יוכל לתאר את התודה שאנו רוחשים! תודה לבורא עולם על הארגון הנקרא 'בצדקה תכונני'❗ (shofar.tv/videos/11023) תודה לעומדים בראש העמותה הי"ו שעד השעות הקטנות של הלילה נוסעים ומחלקים את הסלים המלאים כל טוב! בין הבתים... ! אין מילים שיוכלו לתאר ולהסביר את השמחה ורגשי התודה! פשוט אין! מראש השנה ועכשיו לקראת חג סוכות הבעל"ט בעזרת השי"ת🤗 תודתינו נתונה כמובן גם לתורמים הנדיבים שתרמו בעין יפה ובזכותם בתינו התמלא בשפע של מצרכים בשר ועופות ועוד בונוס כרטיס קניה ואיך לא גם כמובן עלון שבועי😀 ('שלח לחמך') יה"ר שהשי"ת ישפיע עליכם ועל כל העוסקים במלאכת הקודש שפע וברכה עד בלי די! שתמיד תהיו מהנותנים ולא תזדקקו לעולם למתנות בשר ודם! תמיד יהא ביתכם מלא מידו הרחבה, והמלאה מאוצר מתנת חינם!🤗 חג שמח וכשר😊 (אמן) מוקירים😇מעריכים☺️ מתרגשים ושוב תודה! 😌.
כבוד הרב הקדוש, תודה רבה על הזכות הגדולה שב"ה היית סנדק היום בירושלים הבירה וזיכית אותנו לעלות, תודה תודה ושוב תודה.
שלום וברכה לרב היקר, הנכד של אחותי (שהרב היקר בירך בערב יום הכיפורים), ב"ה שוחרר היום לביתו. שוב תודה לרב היקר על הכל!!!
ערב טוב, ב"ה אנחנו רוצים לשמח את כבוד הרב שליט"א ולבשר שהקב"ה קיבל את הברכה של כבודו. בירכת שלשום את הבחור שהכישו נחש ארסי והיה בכלל סכנה (ל"ע), והיום באורח נס הוא שוחרר לביתו ולמשפחתו לשלום. תודה רבה לה' יתברך ולכבוד הרב שמפעם לפעם אנו למדים כמה הוא אהוב וחביב בשמים וברכותיו נושאות פרי. ויהי רצון שימשיך הבורא יתברך לקבל ברצון את תפילותיך לטובה ולברכה!!! (אמן).
כבוד הרב שליט"א שבוע טוב ומבורך השיעור הבוקר (בלי תפילה לא מקבלים - חלק צ''ט 13.10.2024, shofar.tv/videos/17453) היה בול על כבודו, מפני שרואים בחוש איך תפילותיו מתקבלות במרום ברוך השם. מאות נסים אם לא אלפי נעשו על ידי כבודו. אני אחד מהם ברוך השם 🙏 (כדור בראש מטווח אפס 19.01.2023, shofar.tv/videos/15518) שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א עמוד התשובה והשמחה של עם ישראל ✨.
לכבוד הרב. ב"ה רציתי לספר על הניסים. ב"ה אני מחתנת את הבן עם בת למשפחה שכרגע אוכלים מהכשרויות בחוץ (תעשייתי...) והייתי מוכנה לשלם לבד על הכשרות קפז' (עם הצוות של יונה) למרות שהמשכורת נעה בין כ-500 ל-2000 ש"ח (תלוי בהפסדת ימי עבודה). וזאת לאחר שקבעו כבר באולם אחר ושילמו 4000 מקדמה! ב"ה הם הסכימו לעבור ל: בלו קאסל שמחיר המנה עלה מ- 180 ל-240 ובתנאי שאשלם את תוספת המחיר על הכשרות והסכמתי - פשוט תליתי בטחוני בהשי"ת. החתונה מתקרבת ופשוט אמרתי לבורא עולם: 'השם! השתדלתי בענין הכשרות, אין עלי כסף, תעזור לי!' כיומיים אחרי מתקשרים ואומרים: שמכניסים סכום כסף שמכסה את הכשרות ומעבר!! לאחר מכן , דיברתי עם איתן ואשתו הי"ו אנשים נפלאים, לגבי הקייטרינג לשבת חתן, כשרוב הכסף הקודם אזל כמעט, עזרתי גם לבן ברהיטים ועוד. וכשבדקת מה אפשר להוריד, לבטל ולהוזיל, כדי שאוכל לעמוד בתשלום של הקייטרינג, התקשרו מ: 'שופר' - ארגון להפצת יהדות ידעתי שזה לתרומה ואני משתדלת לתרום לשופר, בלי נדר. הפעם אמרתי: 'יש הרבה הוצאות על חתונת בני לבד! איך אתרום עכשיו?!' תוך כדי, פשוט אמרתי: 'מפה תבוא הברכה!' עניתי ותרמתי לקמפיין (שופר גדול) 3,600 ואחרי כשעתיים קיבלתי שוב פלאפון שהועבר לחשבוני סכום כפול מהפעם הראשונה! כך שזכיתי לשלם על הכשרות בחתונה והקייטרינג לשבת חתן כ-40,000 מזומן! גם לעזור לבני החתן וגם לתרום ברוך השם 10,200 ש"ח לקמפיין של כבוד הרב. וחשוב שאנשים ידעו, מה הזכות שמקפידים בכשרות המאכלים ומה הזכות לתרומה לקמפיין ובכלל מה הזכות הגדולה של כל מה שקשור לפעילות של כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א. ובנוסף, האולם הקודם ויתר לבני על המקדמה! וחשוב שידעו גם מה הזכות בביטחון בהשי"ת, כפי שהרב מלמד אותנו. וב"ה זה משפיע עלינו מאד. (משלימים את מהפכת התשובה charidy.com/shofar.tv).
כבוד הרב, ערב טוב, אשמח לשתף, היום היה לי כאב בטן חזק (ל"ע) והיה לא כל כך טוב בבטן... וב"ה התחלתי לשיר: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) והכאב עבר לגמרי! ישתבח שמו. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ביקשו ברכה להריון: 'היה דופק מעולה מים מקוניאלים ולא היו תנועות בכלל (ל"ע) הגענו לבדיקה ב: מעייני הישועה ותודה לאל הכל תקין! פתאום התינוק ערני מאוד, שוקלת לחזור איתה לבית' הרב שליט"א: 'בהצלחה!' השואל: 'תודה רבה! כבוד הרב! לפני ארבע שעות ברחנו משם!! מסתבר שהיחס לאשה שלא מקשיבה להם ומסרבת לזרוזים - הוא מאוד לא מכובד! ולא נעים!! תודה לאל נולד בבית בן בריא ושלם! תודה לרב וברכותיו'. (לידה shofar.tv/videos/17445).
© 2024 כל הזכויות שמורות