תמלול
אלעד - ספר שני למלך, למה? ועד היכן הבטחון?
ערב טוב
בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח
הערב יהיה לעילוי נשמת יוסף בן מרים ולעילוי נשמת הוריו חמי מנוחתם עדן.
שום תשים עליך מלך וכתב לו את משנה התורה הזאת'' רשי מפרש על פי הגמרא בסנהדרין כא' ''את משנה התורה''- שתי ספרי תורות. המלך מצווה לכתוב שתי ספרי תורה אחת שמונחת בבית גנזיו ואחת שנכנסת ויוצאת עימו למרות שכתוב ''וכתב לו את משנה התורה הזאת'' לכאורה מובן שהמלך צריך לכתוב ספר תורה אחד. בכל זאת דרשו חכמים שהמלך צריך לכתוב שתי ספרי תורה שכן ספר תורה אחד מצווה על כל אחד ואחד מישראל לכתוב כתוב בפרשת וילך '''ועתה כתבו לכם את השירה הזאת'' דהיינו המצווה מספר תרי''ג בספר המצוות זה שכל יהודי חייב לכתוב ספר תורה לעצמו.
אפילו אם הורישו לו אבותיו ספר תורה. או ספרי תורה חייב לכתוב לעצמו.
ואם נוסיף את הכתוב בפרשה ''וכתב לו את משנה התורה הזאת אז נקבל שהמלך צריך לכתוב שתי ספרי תורה. אחד מה שכתוב ''ועתה כתבו לכם את השירה הזאת'' זה כל אחד מישראל.
ואצל המלך כתוב ''וכתב לו'' והמלך צריך לכתוב לו את משנה התורה הזאת.
למה צריך המלך שתי ספרי תורה? על זה עונה הגאון הקדוש רבי יהונתן אייבישיץ זכותו תגן עלינו אמן בספר 'תפארת יהונתן' שתי ספרי תורה שכותב המלך כנגד שתי חלקי התורה הקדושה. ספר אחד כנגד התורה שבכתב וספר שני הוא כנגד התורה שבעל פה.
וגם על זה אנחנו צריכים באור. הרי כל אחד מישראל יש את שני חלקי התורה הללו גם בכתב וגם בעל פה. מדוע צריך לכתוב שתי ספרי תורה וכל יהודי רק ספר אחד?
אז נקדים דבר שידוע מלכות בית ישראל ניתנה מן השמיים אך ורק לדוד ולזרעו אחריו שהוא שבט יהודה. וזה יהיה עד ביאת משיח צדקנו. וזאת הזכיר יעקב אבינו כשברך את בניו לפני הפטירה ''לא יסור שבט מיהודה'' ז''א לא יסור מלך מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי יבוא שילה.
מי זה שילה? מלך המשיח. כך מפרש רשי ''א יסור שבט מיהודה מדוד ואילך עד כי יבוא שילה מלך המשיח שהמלוכה שלו.
אז ז''א מדוד עד אחרית הימים צריך להיות מלכים מיהודה וכבר האריך בכך הרמב''ן ''לא יסור שבט מיהודה'' יעקב המליך את שבט יהודה על אחיו והוריש ליהודה את הממשלה על ישראל.
ודברי הרמב''ן בהמשך נוראים. הוא אומר שמלכות החשמונאים שהיו צדיקים ואנשים גדולים נענשו ונכחדו מן העולם ולא נשאר מהם שריד ופליט אך ורק משום שלקחו את המלוכה לעצמם לאחר ניצחונם על היונים שכן המלכות כאמור ניתנה רק למלכות בית דוד ולזרעו עד עולם.
זאת אומרת למרות שהם היו צדיקים החשמונאים והם הכריעו את המלחמה במרד שהם עשו נגד היונים ובזכות זה רווח ליהודים עם כל זאת אסור היה להם לקחת את המלוכה.
הם התכוונו לשם שמים הם לא ראו מישהו שראוי יותר מהם להנהיג את העם אבל אם כל זה השם הבטיח ונשבע לדוד המלך והם עברו על זה ולכן נענשו ושלא נשאר מהם זכר.
על כן, אין ספק שהפרשה של מינוי המלך שום תשים עליך מלך מדברת רק על המינוי של דוד וזרעו אחריו כי הם התמנו להיות מלכים על ישראל עד כי יבורא שילה
והנה אומרים חכמים זיכרונם לברכה יש קשר עמוק ונצחי בין התורה שבעל פה לבין דוד המלך וזרעו אחריו זה עכשיו הופך להיות מרתק.
למה דוד המלך הוא קשור בקשר עמוק ונצחי לתורה שבעל פה? מה החידוש פה? אז הילקוט שמעוני על ספר שמואל א' פרק יז' ברמז קכ'ז: אומר כאשר דוד הקטן, עוד לא היה מפורסם. התכונן לצאת למלחמה נגד גליית הפלשתי, שכולם פחדו ממנו הלביש אותו שאול המלך את מדיו על דוד כפי שכתוב בשמואל א' ''וילבש שאול את דוד מדיו ונתן כובע נחושת על ראשו וילבש אותו שריון'' וראה איזה פלא, למרות ששאול המלך היה משכמו ומעלה גבוה מכל העם ואילו דוד המלך היה נער קטן, התאימו בגדי המלוכה של שאול המלך בהתאמה נפלאה ומדויקת על דוד.
כשראה כך שאול המלך נבהל, ראה בכך סימן שדוד נועד לגדולות ונצורות והוא זה שייקח ממנו את המלכות כפי שאמר לו שמואל הנביא לאחר שנכשל במלחמת עמלך ''ויאמר אליו שמואל קרא ה' את מלכות ישראל מעליך היום ונתנה לרעך הטוב ממך''
ולכן כראות שאול את דוד יוצא לקראת הפלשתי אמר אל אבנר שר הצבא ''ומי זה הנער'' והגמרא מפרשת את השאלה, שאול שאל בעצם האם דוד הוא מבני בניו של פרץ בן יהודה? כי אם כן זה סימן שהוא עתיד למלוך על ישראל ככתוב: מלך פורץ לעשות לו דרך ואין ממחים בידו'' אין מי שמנגד לו. אז ענה לו דואג האדומי, עד שאתה שואל אם הוא הגון להיות מלך תשאל אם הוא הגון לבוא בקהל השם שכן הוא מבני בניה של רות המואבייה והרי כתוב בתורה ''לא יבוא מואבי ועמוני בקהל אדוני על דבר אשר לא קידמו אתכם בלחם ובמים בדרך בצאתכם ממצרים'' שאול פוחד לאור מה שהוא רואה שהמדים שלו התלבשו על דוד הקטון אולי הוא מזרע יהודה וזה סימן שזה ימלוך. הוא שואל את אבנר שר הצבא שיגיד לו.
מי עונה? דואג האדומי, הוא עונה. הוא אומר עד שאתה שואל אם הוא הגון להיות מלך תשאל אם הוא בכלל הגון לבוא בקהל השם למה, כי הוא בא מרות המואבייה. אם כן כתוב בתור הלא יבוא עמוני ומואבי בקהל השם.ואז מתערב אבנר שר הצבא ועונה לדואג, כתוב בתורה עמוני לא כתוב עמונית, כתוב מואבי לא כתוב מואבייה. לכן רות שהיא מואבייה מותרת לבוא בקהל השם.
אומר לו אבנר דייק מה כתוב בפסוק שרק הזכרים מואבי ועמוני לא יבוא אבל לא כתוב על עמונית ולא על מואבית.
מה עונה לו דואג האדומי, אם כך כתוב גם בתורה לא יבוא ממזר בקהל השם אז תדייק ממזר לא יבוא ממזרת כן תבוא. אתה יכול ללמוד ככה. אתה לא יכול ללמוד ככה. ברור שהתורה מדברת בדרך כלל בלשון זכר וזה כולל גם את הנשים. לכן היות וכתוב ''לא יבוא אמוני ומואבי'' זה כולל אמוניות ומואביות. ככה עונה דואג האדומי.
עונה לו אבנר אבל הסיבה שכתוב לא יבוא עמוני ומואבי בקהל השם זה בגלל שלא קידמו אתכם בלחם ובמים. בדרך בצאתכם ממצרים. אם כך מובן שהתורה מדברת רק על זכרים. למה, כי ידוע שדרך הזכרים לקדם איש את רעהו לצאת לקראתם עם מזון ואין זה דרך הנשים הצנועות לצאת ולקדם גברים בלחם ובמים.
לכן התורה אומרת את הסיבה והטעם. מה הסיבה היא לא אמרה סתם לא יבוא עמוני ומואבי. היא אמרה את הטעם. אז מה הטעם? לא קידמו. מי דרכו לקדם? גברים מקדמים איש את רעהו אבל נשים אין דרכם.
ומדובר על גוייות, אז גם גויות אין דרכם לקדם את האנשים לכן כיון שהיו צנועות. ולכן אומר לו אבנר דוד מותר לבור בקהל והמואביות מותרות.
מה משיב לו דואג האדומי אומר לו: אם כך הגברים היו צריכים לקדם בלחם ובמים את הגברים ונשים היו צריכים לקדם בלחם ובמים את הנשים.
ועל זה אבנר לא ידע מה לענות. אבנר שתק.
ממשיכה הגמרא ומספרת רצו להכריז לכל שדוד אסור לבור בקהל השם. מיד אומרת הגמרא שעמסה שהיה שר וגיבור חיל חגר את חרבו ואמר כל מי שאינו שומע הלכה זו יידקר בחרב. כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי, עמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבייה.זהו. עמסה מכריע את הויכוח ואומר אני יש לי קבלה כמו שאומרת הגמרא ''אם קבלה נקבל אם לדין יש תשובה'' קבלה אי אפשר להתווכח. הוא אומר אני קיבלתי מבית דינו של שמואל הרמתי שמואל הנביא, עמוני, הפסוק התכוון רק על הזכרים ולא עמונית. מואבי ולא מואבייה. הם בכלל האיסור. מבואר מכאן שביקשו לפסול את דוד המלך מלבוא בקהל השם בגלל הפסוק המפורש בתורה ''לא יבוא מואבי ועמוני בקהל השם'' אלא שבתורה שבעל פה נמסרה דבר למשה מסיני ומשה מסר את זה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים עד בית דינו של שמואל הרמתי שעמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבייה ולכן מותר דוד לבוא בקהל השם.
איך מתייחס לזה דוד המלך אומר דוד המלך ''שרים רדפוני חינם ומדברך פחד ליבי שש אנוכי על אמרתך כמוצא שלל רב'' מה אומר פה? ידוע שחכמים אומרים שכל המצוות נמסרו למשה בתורה שבכתב. אבל דקדוקי והלכות כל מצווה ומצווה נמסרו לתורה שבעל פה. ולכן כתוב בספר דברים פרק א' ''הועיל משה באר את התורה'' וזה שכתוב פעמים רבות בתורה ''וידבר ה' אל משה לאמור ''מה זה וידבר מה זה לאמור?
וידבר זה תורה שבכתב. לאמור לשון אמירה זה תורה שבעל פה.
לכן אמר דוד המלך ''שרים רדפוני חינם'' איזה שרים, דואג האדומי ואחיתופל. הם רדפוני חנם ואמרו שאני לא יכול לבוא בקהל השם משום שאני באתי מרות המואבייה.
ולכן ''מדברך פחד ליבי'' אמרנו דברך זה התורה שבכתב. אז פחד ליבי כי אם דנים מואבי ולא מואבייה אומר דואג האדומי אז נדון אותו דבר ממזר ולא ממזרת אבל מכון שהתורה מדברת בלשון זכר גם פה היא דיברה בלשון זכר והיא כוללת את הנקבות. אז אם נסתמך על מה שכתוב בתורה אז מזה ''סמר בשרי'' זה פחד.
''שרים רדפוני חנם ומדברך- דברי התורה, פחד ליבי'' כי כתוב במפורש ''לא יבוא עמוני ומואבי בקהל השם'' אבל ''שש אנוכי על אמרתך'' מה זה אמרתך- תורה שבעל פה. כי בתורה שבעל פה נמסר מדור לדור ממשה רבנו עד שמואל הרמתי שאני ראוי לבוא בקהל כי מואבי ולא מואבייה והיא לא בכלל הגזרה ורות כשרה ואני כשר ואני בא בקהל עכשיו מבואר היטב העניין הנפלא למה ציוה הקב''ה למלך ישראל לכתוב שתי ספרי תורה ורבי יהונתן אייבשיץ אמר אחד כנגד תורה שבכתב שזה מצווה על כל אחד מישראל. וספר תורה שני המלך צריך לכתוב כנגד תורה שבעל פה ככתוב ''וכתב לו את משנה התורה'' שכן מלכות ישראל היא של דוד וזרעו והם תמיד צריכים לזכור שרק בזכות תורה שבעל פה הותרו לבוא בקהל ולמלוך על ישראל עד ביאת משיח.
אז זה תזכורת וצריך להיות ספר תורה על זרועו והוא הולך איתו לכל מקום.
לסיום נוסיף מה שאמרו חכמים זיכרונם לברכה גילוי מלך המשיח והגאולה העתידה תהיה בזכות תורה שבעל פה כמו שכתוב במדרש בוויקרא רבה ז' ג': אין כל הגלויות הללו מתכנסות אלא בזכות משניות. שכן כתוב בהושע הנביא פרק ח פסוק י ''כי יתנו בגויים עתה אקבצם'' 'המתנות כהונה' מפרש כי יתנו הוא מלשון משנה בארמית, בתימנית זה הולך טוב ''כי יתנו'' יתנו זה לשון משנה. אז ז''א בזכות המשנה שישנו אותה אז עתה אקבצם. יהיה קיבוץ גלויות והגאולה. ולכן כאשר יתנו, יעסקו בתורה שבעל פה כמוש אנחנו אומרים ''תנו רבנן'' יתקיים ''עתה אקבצם'' והקב''ה יקבץ את עם ישראל ויגאלם. וע''כ אומר הנביא ישעיה ''ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה'' הנביא אומר שהגאולה תבוא בזכות ציון במפשט תיפדה ושביה בצדקה. ז''א פה רמוז בפסוק שבזכות התור שבעל פה ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה.
אני נותן חמש שמאות שקלים למי שיצביע ויגיד את התשובה הנכונה איך ''ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה'' בזכות התורה שבעל פה?
זה מים חמים. אפשר רק להוסיף סנס. כן. מי רוצה לזכות בחמש מאות שקלים לכבוד החג?
אני שב על השאלה ''ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה''' בזכות התורה שבעל פה. איפה זה כתוב פה, כתוב ציון במשפט תיפדה. אז מה היא תיפדה, במשפט כתוב. ושביה איך יפדו, בצדקה. איך זה בזכות התורה שבעל פה. כן..
-תשובות מהקהל-
אתה אומר דברים נכונים אבל אני שואל... טוב חזרת עוד פעם על זה, לא מקבלים אלף אם חוזרים אבל אני יגיד לך עוד פעם. שמעת את השאלה? איפה רמוז פה בפסוק איפה רמוז לא איפה הפשט, אתה מדבר על פשט פשוט משפט זה משפטים פרשת משפטים, כל התורה שבעל פה. שמענו שלוש פעמים 'טעמי המצוות' כמו ביסבס. רגע שתשמע את התשובה אתה תשתגע. אתה תשלם לי חמש מאות שקל.בתשלומים...
טוב, אתם לא יודעים אז אני יגיד לכם. ''ציון במשפט תיפדה'' בגימטרייה תלמוד ירושלמי
''ושביה בצדקה'' בגימטרייה תלמוד בבלי. בדיוק בדיוק, אתם שומעים דבר כזה? לא יאומן כי יסופר. אז ז''א זה מתאים למה שאומר הושע הנביא ''כי יתנו בגויים עתה אקבצם'' אם ילמדו משניות וילמדו תורה שבעל פה בזכות זה אני יגאל אותם. אין ישראל נגאלים אלא בזכות המשנה. ואיפה זה כתוב ''ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה זה תלמוד ירושלמי ותלמוד בבלי בדיוק בדיוק בדיוק.
הפלא ופלא.
טוב אם הייתה יודעים אז היה מגיע לכם באמת הרבה כסף. עכשיו אני רוצה ללמוד אתכם משהו קטן שהוא חשוב לחיי היום יום.
''תמים תהיה עם אדוני אלוהיך'' הרמב''ם אומר שנייחד את לבבנו אליו לבדו. ונאמין שהוא לבדו עושה הכול והוא היודע כל עתיד ולא תירא ממגיד עתיד. כמובן גם לא מן המאיימים עם הצינורות. וזה טעם אונקלוס ''שלין תהיי בדחלתך אדוני אלוהיך'' שלא תהיה חסר ביראתו וזו מצוות עשה.
אז מצוות עשה מן התורה להיות תמים. מה זה תמים. להאמין שהוא עשוה הכול הוא יודע הכול לא לפחד ולא לירא משום מגיד עתידות ולכן צריך להיות שלם ביראת השם וזה מצות עשה.
רבנו בחיי בחובת הלבבות מספר על אחד הפרושים שהלך לארץ אחרת לבקש טרף. יצא לחו''ל בשביל לעשות כסף. אמרו לו שבאמריקה זה ארץ האפשרויות הבלתי נדלות, שמה אתה יכול לעשות כסף בלי סוף. נו, אז הוא יצא לחוץ לארץ כדי לבקש הטרף. ופגע בו אחד מעובדי הכוכבים בדרך הוא נפגש עם אחד עובד עבודה זרה ואמר לו הפרוש היהודי הזה אומר לו, כמה אתם בתכלית העיוורון ומיעוט ההבנה בעבודתכם לכוכבים. איזה טיפשות לעבוד לפסל שאתה יצרת במו ידיך ואתה כבר מאמין בו וכו וכו
אמר לו האמגושי, ומי אתה עובד? אמר לו הפרוש אני עובד את הבורא היכול המכלכל האחד המטריף נותן טרף לכולם אשר אין כמוהו. אני עובד את אלוקים. אמר לו האמגושי פועליך סותרים את דבריך. אמר לו הפרוש ואיך? אמר לו אילו היה מה שאמרת אמת היה מטריפך בעירך כמו שהטריפך הנה. למה עזבת את העיר שלך אם הוא דואג לכולם והו אזן את כל העולם כולו מסוף העולם ועד סופו הרי זה מה שאתה מאמין, אז למה הלכת לחוץ לארץ לחפש אוכל? לא היית טורח לבוא לארץ רחוקה כזו. אומר רבנו בחיי ונפסקה טענת הפרוש ושב מיד לארצו וקיבל הפרישות מן העת ההיא ולא יצא מעירו.
טוב, עכשיו אני שואל אתכם שאלה. אם היה לכם את הויכוח הזה ואתם הייתם המתווכחים ואתם אמרתם אין כמו השם. הוא זה וזה ממש כמו הפרוש. וקיבלתם תשובה עכשיו מהאמגושי שאמר אז אם ככה אז למה אתה הולך לעבוד. אם השם הוא זן ומפרנס ומכלכל את כל הבריאות אז למה אתה הולך לעבוד? מה תענו לו?
מה? לא שומע, השתדלות? בשביל מה להשתדל אם הוא זן את הכול? בזיעת אפך זה קללה. מה אין לכם תשובה למה אתם הולכים לעבוד. הולכים לעבוד בלי לדעת למה, בשביל להרוויח כסף אבל השם הוא זן ומפרנס הכול ומכלכל גם. הכול הקב''ה נותן, מה חיים הוא נותן ומזון הוא לא נותן? מאן יהיב חיי יהיב מזוני.
כן. מה?
על ידי זכויות? אין בעיה תשב תלמד יהיה לך יותר זכויות הוא יביא לך את האוכל לכולל. מה הבעיה.
-תשובות מהקהל-
אין אמונה בשם. אבל הפרוש הזה הייתה לו אמונה הפוך, הוא אמר שהשם הוא הגדול האחד המכלכל והמטריף הוא שיבח את אלוקים.
נכון, אם היה מאמין היה נשאר במקומו לכן בסוף הוא נשאר במקומו באמת הוא חזר בחזרה. אבל מה קרה עד אז?
אבל אם יש לו אמונה עובדה שהוא חזר
לומדים מפה תקשיבו טוב שאפילו קושיה של איש פשוט כה חזקה היא עש אין עליה תשובה והשכל הפשוט הרי מחייב שאם הבורא יתברך הוא האחד המטריף, רק הוא נותן מזון לכל בזר, רק הוא. אשר אין כמוהו וגם אין מעצור בפניו. אי אפשר שיהיה לו הפסקה שמיטה נגמר לו האוכל. אין מעצור. הוא גם לא זקוק לעזרה ממישהו לשלוח משאיות נתקעו בדרך היה שלג. לא הגיע. אין לו בעיות.
אם כן למה נזקק האדם להשתדלויות שונות, למה צריך פעולות נמרצות, אמונה בהשם והביטחון בשם צריכים לחייב את האדם לא לעשות שום דבר.
אבל לא בוטחים, ''תמים תהיה עם השם אלוהיך'' שנים. אתה צריך להיות שלם ביראת השם ובוטח בשם במאה אחוז. נו, אולי עכשיו יאירו לנו מה שאנחנו אומרים בתפילה, מה אנחנו אומרים? ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך באמת. אנחנו מבקשים מהקב''ה שייתן למי שבוטח בו באמת שכר טוב.
ואנחנו מבקשים אחרי שאנחנו מבקשים אנחנו אמרים ושים חלקינו עימהם כן, אבל אל תשכח כן, שים חלקינו עימהם. ולא נבוש, כי בך בטחנו. איי איי איי הביאור זה לא כמו הפשט שאנשים חושבים שאנחנו מתפללים להקב''ה שהוא יענה לנו בגלל שאנחנו בוטחים בו ושימלא את הבקשות שלנו שלא נתבייש מאומות העולם שהם אומרים היי בטחתם בהקב''ה אז למה הוא לא ענה לכם. לא זה הכוונה. שלא נבוש כי בך בטחנו. שלא נתבייש מאומות העולם שאומרים הנה בטחתם בהשם לא נתן לכם כלום מה עזר? לא זה הכוונה.
הכוונה יותר עמוקה.
אנחנו מתפללים על סיעתא דישמיה שלא נזוז מדרך הביטחון ושנתנהג בכל הפעולות והמעשים בלי סטירות. מאחר שאנחנו בוטחים בהשם יתברך ואנחנו מבקשים ''ושים חלקינו עם הבוטחים בך באמת ולא נבוש חס ושלום על ידי המעשים שהם ההפך ממה שאנחנו בוטחים.
ולא נבוש כי בך בטחנו. אז אם בטחנו למה נבוש? כי המעשים הם ההפך ממה שבטחנו אז בטח שנבוש, אז מה אנחנו מבקשים, תסייע לנו הקב''ה שנוכל להוציא את הביטחון לפועל באופן מעשי שמה שאנחנו מאמינים ואמרים על פי זה חיים.
תודה על ההקשבה למי שיש שאלות בבקשה.
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהכול נהיה בדברו.
בכות בסוף
כן שאלה תן לבחור פה
שואל: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואל: אם התנאים הקדושים הגמרא אומרת הרבה עשו כרבי שמעון ולא עלתה בידם והרבה עשו כרבי שמעון וכן עלתה בידם. אז אם התנאים לא הצליחו אז מי אנחנו הקטנים שבקטנים שכן נגיע לדרגת אמונה כמו שהרב מדבר.
דבר שני..
הרב: לא שני, קודם הראשון.
כתוב שהרבה עשו כרבי שמעון ולא עלתה בידם. מה אני שומע שמעט כן עלתה בידם אז ז''א זה אפשרי. אז זה רק בעיה בדרגת הביטחון שאתה לא יכול להתאפק ולכן אתה הולך לעבוד.
אז רק רגע, בא נברר. כמה שמעת אנשים דחוקים עניים קשיי יום שמתו בשבעים שנה שאנחנו נמצאים פה בארץ נגיד כמה מתו מרעב ממש?
שואל: לא ידוע בכלל
הרב: לא שמעת
שואל: אבל אפשר לתרץ אולי בגלל שיש לנו מדינת חסד, ביטוח לאומי
הרב: איזה חסד? שלוקחת לך את הכול שאתה משלם מס הכנסה וביטוח לאומי ובריאות כללית ואתה משלם מעמ ואפילו על קיסם אתה שמלם 18 אחוז ועל כל דבר אתה משלם ועוד מס בלאו ועוד דלק והכול, אתה משלם שמונים אחוז למדינה ממש שאתה מרוויח. זה נקרא מדינת חסד? תלך לפינלנד, תלך לדנמרק, תלך שמה לשוויץ תראה מה מקבלים. שכר מינימום 4000 פרנק. בערך 15 אלף שקל לתפרן ביותר. ואם אתה בא אפילו זר, כל אלא שבאים עכשיו לשמה כל המהגרים מקבלים חבילות, מה אתה חושב שהלכו לשמה סתם. שמה זה מדינות של חסד אבל פה זה שנורר על חשבון האזרחים כל היום.
רגע, עכשיו אתה צריך להביו שמדרגות זה לא משנה, יכול להיות אדם בדור אחרון עם מדרגה גדולה מאוד מה שלא יהיה גם בדורות של תנאים ומעשים של אנשים בדורות אחרונים אפילו אם הם קטנים הם חשובים וגדולים בעיני השם יותר מדורות תנאים לפעמים כמו שאמר האר''י הקדוש למרח''ו אמר לו שהוא נשמה גדולה כמו שלא תנא. מתי הוא אמר לו את זה שאל אותו אם התנאים לא הביאו את המשיח , אנחנו עכשיו בדור הזה נביא את המשיח, אמר לו דע שאם היית בדור התנאים הייתה תנא מהגדולים ז''א המעשים של דורות מאוחרים כל מעשה הוא נחשב בשמיים מאוד מאוד מאוד.
כי להיות במחיצת התנאים, אז להיות אדם גדול זה לא ביעה, ''הולכת חכמים יחכם'' אבל אם אתה נמצא בדור של כסילים ואתה מצליח לעושת משהו לכבוד השם יתברך זה כלכך נחשב לאין שיעור.
שואל: אבל העבודה קשה, יש המון ניסיונות הסתר פנים, אז בפועל זה קשה..
הרב: נכון, נכון, תבכה, נכון. קשה..... אז תגיד בברכת המזון ככה, הזן את העולם כולו בחן וחסד. וזה קשה מאוד לקבל ממך את המזון לחכות לו אז תסלח לי שאני רץ להביא אותו. מה זה קשה? מה קשה בלא לעשות כלום?
שואל: מבחן האמונה הוא קשה
הרב: אומר הקב''ה ''השלך אל השם יהבך והוא יכלכלך'' הוא פעם שיקר הקב''ה?
שואל: חס ושלום
הרב: הנה הוא אומר לך עלי עלי, תשלך את הכול עלי, אני יכלכלך. מי שסומך עליו יראה את זה מי שלא סומך או אין לו זמן וסבלנות להמתין לא זוכה לראות את זה, סיפרתי פעם אספר לך שוב
היו זוג חברים למדו בישיבה ואח''כ נפרדו לדרכם. שניהם לא המשיכו, אחד הפך להיות זהבי ואחד הפך להיות פחמי
מה זה זהבי, אחד שעוסק בזהב בבורסה. זהבי. השני עוסק בפחם. שורף עצים ומפרק אותם ומוכר פחמים למנגל.
מי מרוויח יותר? הזהבי. עבודה נקייה אין עשן אין כלום, דברים קטנים הוא מוכר בהון תועפות ורואה ברכה במעשיו.
אחרי 40 שנה הם נפגשו אז ישר הפחמי ראה באיזה רכב הוא בא, והוא בא על עגלה וזה, אז הוא ישר תקף את הזהבי, הוא אמר איך הייתי פיקח לא לבחור במקצוע כמו שלך. פיקח הוא שואל אותו במה היית פיקח? הוא אומר אתה יודע מה זה אם אני הייתי בוחר במקצוע שלך אני הייתה תפרן מת מעוני, אמר לו למה, הוא אומר אני 40 שנה עובד בפחם, מעולם לא בהא אלי בנ''א ביקש טבעת. תאר לך אם הייתי זהבי לא הייה בא אלי אף אחד. הבנת?
אדם אומר מה, הנה אבל אני לא אני זה, אבל אם אני לא מביא את הכסף ולא זה אז זה זה... אתה פעם ניסית להיות זהבי? בחיים לא. פעם בטחת בהשם מאה אחוז, לא. אז איך אתה תראה שיבואו ויביאו לך את המזון לבית. אם אתה בהא לקראתו, מה אומר השם, אתה לא בוטח בי? לך תעבוד למה לא, בבקשה.
שואל: אבל אולי הקב''ה מסובב את הדברים..
הרב: למה אתה ממציא פסוקים חדשים אבל הוא אמר השלך עלי, מה זה אולי, הוא אמר השלך עלי מה הוא מתכון אולי? הוא אומר ישר השלך עלי.
אחד אומר כבד לי כבד לי אני לא יכול כבד לי, בהא אליו אחד אומר תן תן, אני ישים עלי, לא לא לא כבד לי כבד לי. טוב תשתחרר תביא. לא לא כבד לי כבד לי . זה חובלי.
כן עכשיו מה עוד אתה רוצה להגיד
שואל: לא, גם השאלה זה אם הנשים הולכים לעבוד ולא הגברים, אין פה איזה קלקול מסוים?
הרב: למה מישהו חייב את הנשים לעבוד עם הגברים? יש מלאכות שהנשים יכולות לעשות בלי להיתקל בגברים ויש מפעלים שלמים אפילו בהייטק שהם נותנים להם מחלקות נפרדות. יש מי שרוצה למוצא מוצא. וגם אם אתה ואשתך לא תעבדו גם השם זן ומפרנס. אתן לך ציור.
אם חלילה שניכם. לא אתם סליחה. שני אחרים נמלו למשכב. שלושה חודשים חולים. שפעת, או יתוש הנילוס עכשיו משתולל או משהו וזה ואתם לא עובדים ולא מכניסים ויש הוצאות, רק הוצאות, מה יקרה אתם תמותו? הילדים יגוועו ברעב? אתם תשרדו עד היום האחרון או שיתקצרו ימיכם. מה יקרה?
שואל: בעזרת השם הכול יהיה בסדר.
הרב: הכול תמיד בסדר. אם חולים ואם לא עובדים ואם מפטרים אותך ומה שלא יהיה תמיד אתה חי עד היום האחרון שקצוב לך. אם לא עשית עוונות שצריכים לקחת לפני הזמן. אבל אם קצוב לך 70 80 90 120. אתה תחיה עש אז למעט הרשעים שמקצרים ימיהם. אז רגע, איך אתה תחיה, מי אמר שיהיה לך עבודה מי אמר שיהיה לך פרנסה מי אמר שלא ישדדו אותך. הנה עכשיו יש בארה''ב הוריקן ואתה יודע הוא עובר ולוקח בתים. כל מה שעמלו כל ימי חייהם חסכו עשו גינות עשו פרחים שמו סרויסים וכדים ונברשות וקנו סכום יפה והכול ורהיטים ומותגים והכול ובא רוח אחד ושכונה שלמה טרררררר רק ראשים על הרצפה. מה עכשיו אין להם ביטוח. מה עכשיו?
ויש מקרים אחרים הוא לא מפרק את הבית מפרק את הבנ''א תאונת דרכים הבנ''א חצי שיתוק מרותק למיטה כסא גלגלים בקשי רואה בקושי שומע, נו. הוא כבר לא מביא כסף הביתה, הוא יחיה אשתו תחיה, הילדים יחיו או לא? יחיה.
פעם אמרתי יש כאלה מסכנים שהאמת חושבים שהם מביאים את הפרנסה הביתה והם עובדים קשה ובסוף השם ירחם נפטר אבא ל11 ילדים. מודעות בבתי כנסת ופה ושם ואז מה קורה, יש קופות שונות ופתאום נותנים להם מיליונים ומחתנים להם את הילדים והכול. אם הוא היה נשאר לא היה כלום. מה הוא מביא 5000 6000 שקל. פתאום מיליונים שופכים עליהם על המשפחה. מה קרה? זאת אומרת רק הפרעתת רק הפרעת שהיית בחיים. זה עובדות. של יום יום תראה בבני ברק בכל מקום יש גמחים כאלה קופות שאם מישהו נפטר ויש ערבים ויש ידידים ויש כל מיני שיימות
שואל: ברוך השם
הרב: כן אז אל תפחד
שואל: אפשר ברכה לכתיבה וחתימה טובה לכל המשפחה שלי
הרב: לך ולכל עם ישראל חוץ מדייזי קרייזי גייזי וניסים סבג וכל החברה, שיהיה כתיבה וחתימה טובה.
שואל: אמן
הרב: תהיה בריא
שואל: תודה רבה כבוד הרב
כן תן לו פה שורה שנייה
שואל: שלום כבוד הרב
הרב: שלום
שואל: לפני שנתחיל רציתי להודות לכבוד הרב ולארגון שופר על כל עבודת הקודש שהם מבצעים ושיהיה רק ברכות והצלחות
הרב: אמן
שואל: שמי שרון פורת אולי הרב זוכר אותי
הרב: בפנים כן
שואל: אני רופא
הרב: בחוץ לארץ, בלגיה
שואל: הונגריה
הרב: אוקי
שואל: כבר עשרים שנה נמצא שם חזרתי בתשובה עם כל המשפחה, עושים כל מה שצריך, משתדלים, די קשה שם. יש שם בסך הכול 40-50 משפחות חרדיות שמשתדלות לעושת את כל מה שאפשר.
העניין הוא שיש לי איזה שאלה שאני מתקשה בה ורוב ההרצאה של כבוד הרב הייתה מכוונת כנראה לזה. אני נמצא שם ומנסה לעשות חוץ מהעבודה ברפואה אני עשוה את כל מה שנצרך בלימודי תורה וזיכוי האבים ותרומות והכול ואפילו גם לארץ. הבעיה היא שאני לא יודע אם להמשיך שמה ולעשות את כל מה שנאי צריך לעשות כיהודי וכרופא או פשוט לעזוב את הכול ולהגיע לארץ ולהתחיל הכול מכלום. כי בינתיים בגלל המקצוע לא כלכך פשוט פה להתקבל בארץ ולהתחיל הכול מהתחלה אבל אני בוטח בהשם אבל ידוע שבכל ההיסטוריה של העם היהודי היו תמיד מקרים שהיו המון אנשים יהודים שהמשיכו בעבודתם גם בתורה וגם ברפואה, קטונתי כן. והרמב''ם וכל האנשים הגדולים. ז''א יש אפשרות לעבוד בחו''ל אם משלבים כמובן כמה שיותר את התורה ואת המקצוע שאפשר לעלות את הקדושה דרך המקצוע.
אז השאלה שלי היא אם אני נשאר וממשיך את מה שאני עושה או מגיע ומתחיל הכול או מוותר על הכול. זה פחות או יותר.
הרב: טוב, אם היית שואל את משה רבנו, מה הוא היה עונה לך?
שואל: משה רבנו? לעלות לארץ הקודש.
הרב: הוא בעצמו התפלל 515 תפילות להיכנס לארץ הקודש. אם תלך לשאול את הרב קניבסקי עכשיו הוא יגיד לך לעלות לארץ ככה הוא אומר להרבה אנשים גם למגיד שיעור שאם הם עולים יתפרק השיעור.
אנחנו נמצאים באחרית הימים מי שחכם יכול לזכות בקיום מצוות ישוב ארץ ישראל ''והתנחלתם אותם'' ותדע לך שכל רגע שנמצאים בארץ ישראל ומכוונים הריני מכוון לקים מצוות ישוב ארץ ישראל. כל רגע אתה זוכה למצוות.
עכשיו כל הדר בחוץ לארץ דומה כמי שאין לו אלוה. וכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוה. כל התפילות מפה עולות ישירות להשם וכל התפילות שם דרך השרים של אומות העולם. והפסוק אומר ''ותבואו ותטמאו את ארצי'' מתי אנשים גרים בחוץ לארץ ורוצים שיקברו אותם רק בארץ ישראל. אז ותבואו, מתי אתם באים בשביל לטמא את ארצי עם הגופה שלהם?
שואל: לא חס ושלום
הרב: אז ז''א זה לא פשוט העניין אבל פרנסה כמו שלמדנו עכשיו זה מאת השם. ודוקטור זה בכלל לא בעיה. דוקטור אפילו אם תהיה פרטי תמיד יבואו אליך בפרט אם אתה דוקטור טוב ועוזר וגם לא לקוח הרבה אז בכלל תהיה לך קליינטורה מצוינת. ואם לא אז יש את המוסדות הרפואיים הרגילים שיש בארץ ישראל והם מקבלים.
אז יכול להיות שנח לך שם.
שואל: לא שנח, פשוט ..
הרב: לא, הרגילות, זה גם עניין של נוחות, כי אדם רגיל למקום עבודה קם בבוקר יודע מה הוא עושה והכול זה נוחות. אם תבוא לפה פתאום אתה צריך לחפש מה לעשות איך לעשות איפה לגור איפה לשים את הילדים.. הרבה שאלות יש . ארץ ישראל נקנית בייסורים. זה לא פשוט. לזכות להיות בארץ ישראל זה לא פשוט.
שואל: אם אפשר רק ברכה
הרב: שמך ושם האימא
שואל: שרון בן חנה
הרב: שרון בן חנה ומשפחתו יזכו לעשות לארץ הקודש במהרה, בנקל והקב''ה יעזרם שהכול יסתדר על הצד היותר טוב בקדושה וטהרה
שואל: אמן אמן ועוד ברכה אחרונה שאשתי תזכה לבן זכר אחרי שלוש בנות
הרב: הבנתי, אבל אתם תצטרכו ללמוד.
שואל: אני יוסיף
הרב: אתה תלמד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלושה חודשים רצוף תורה. והיא תלמד חצי שעה שערי תשובה של רבנו יונה שלושה חודשים כל יום רצוף כולל שבת וחגים. ובזכות זה מה הזמות שלכם עוד פעם שרון בן?
שואל: שרון בן חנה
הרב: בן חנה ואשתו?
שואל: ברכה בת אברהם
הרב: ברכה בת אברהם תזכו בעזרת השם יתברך זרע חי וקיים בן זכר.
שואל: אמן
הרב: תהיה בריא.
כן שאלה, היי עד איפה הגעת. תן לו...
שואל: יש לי שאלה,
הרב: ברור
שואל: לפני כן אני רוצה ברכה לבני אמיתי בן נועם פרנסה טובה
הרב: אמן
שואל: עכשיו כתוב ''לך לך מארצך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך ואברך ואגדל שמך ואהיה ברכה'' רשי כתוב שם אין אתה זוכה לבנים פה יצא לך גם בנים גם פרנסה. אז למה אברהם אבינו ''ויהי רעב בארץ'' עזב. הקב''ה הבטיח לו ''ואברך'' כמו ''השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך'' הנה יצחק אבינו מה כתוב... מזהבי של אבימלך, אז איך אברהם אבינו עזב?
הרב: חכה אנחנו מתחילים. קודם כל שהשם אומר ציווי צריכים לעשות בין אם הו איברך בין אם הוא לא יברך. ''לך לך'' זה ניסיון והוא אומר לו לך זהו. זה אחד
שתיים ואברך זה שאתה תתברך, מה שאתה עשית פה אפס לעומת מה שתעשה שם פה אתה נקראת אברם- אב לארם שם אתה תהיה אברהם אב להמון גווים אומר המדרש זה כמו צלוחית פליטות, צלוחית של בושם כל זמן שהיא לא זזה אין ריחה נודף. אבל ברגע שהיא זזה ריחה נודף זאת אומרת שמזיזים בושם אז מתפזר הריח. כל זמן שאתה בארם אין ריחך נודף רק אנשי המקום מכירים אותך ואת פעולותיך ואת חסדיך. אבל כשאתה תלך בדרכים עד שתגיע לארץ ישראל בדרך כולם יריחו את האמונה בדרך שלך את החסדים את הכול, יש לך ברכה יותר גדולה מזה?
שואל: אז למה הוא ירד למצרים, זה השאלה. הברכה בארץ
הרב: אז אני יסביר, יסביר. קודם כל הרמב''ם טוען על אברהם שהוא חטא בזה בנקודת הביטחון, קודם כל. דבר שני אם יש רעב כתוב בהלכה בהרמב''ם שאם יש רעב מותר לרדת מארץ ישראל הלכה בהרמב''ם אבל לאברהם שהיה גדול מאוד בביטחון, הרמב''ם הוא היחידי שמעיז להגיד שהוא חטא. חטא לא מלשון עוון, חטא חט ''ואני ובני חטאים'' הכוונה חסרים חטא זה חסרון היה לו חוסר קטן בבטחון. גם אצלך יעקב מצאנו שהיה לו קצת חוסר בביטחון כשהוא ראה את המעלות של הסולם והוא פחד לעלות. אז גם כן שמה טוענים חכמים גם כן. נח היה גם מקטני אמנה שהוא לא האמין בדיוק שהמבול יבוא במאה אחוז יש דברים כאלה אבל ה מהדקות שבדקות. עכשיו אל תשכח שאברהם זה לא לבד יש לו 318 ילידי בית וכו אבל מכל מקום צריך לדעת שהשם אומר וכו.
זה שליצחק יש זבל פרדות יותר מהעושר של אבימלך זה בגלל ש''ויברך השם את יצחק'' הוא עשה מאה שערים כל מה שעשה התברך. ולכן כשראה אותו אבימלך אמר ''עתה אתה ברוך השם'' פשואלת אני רואה אתה אני חשבתי שאתה גדלת בגללנו בזכותנו אצלנו על חשבוננו עכשיו אני רואה שעזבת ואתה פורה ורבה. עכשיו אני הכרתי באמת אתה צדיק והשם מברך אותך ויש לך ברכה. נו אם השם נותן לך ברכה מה אתה צריך להחזיר אותה בחזרה?
שואל: אז כל אדם שיש לו הרבה ילדים כמו אבימלך, כמו אברהם אבינו.. גם כן יש נקודה צריך לחשוב על זה.
הרב: מה יש לחשוב?
שואל: אנחנו לא בגודל של אבימלך
הרב: השם פרנס אותו. העשיר אותו אתה יודע כמה הוא היה עשיר אברהם אבינו כתוב ''ואברהם כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב'' אבל מה אומר על זה הבן איש חי, אומר ואברהם כבד מאוד במקנה בכסף, הכול עניינים של כסף וזהב אברהם כבד, אומרים לו שמע, רוצים לקנות ממך מאה עדרים, לא לא עכשיו אני עכשיו עסוק במצוות אין לי זמן לזה, כבד מאוד. אבל במצוות ''ואל הבקר רץ אברהם'' ''וימהר אברהם'' הכול בריצה בענייני רוחניות הכול הוא רץ. בענייני גשמיות כבד מאוד מאוד.
זה אומר הבן איש חי.
זאת אומרת אברהם אבינו השם השפיע עליו אבל מה הוא עשה עם ההשפעה, פתח אשל, האכיל השקה, נתן לאנשים בשביל שיברכו את השם. לקח א כל מה שנתן השם והשתמש לכבוד השם.
רבי היה עשיר גדול ולפני שנפטר זקף אצבעותיו ואמר לא נהניתי מהעולם הזה אפילו באצבע קטנה. אז מה הוא עשה עם כל העושר? זן ופרנס אחרים והחזיק תלמודי תורה וכו וכו מה יש? כתוב במפורש המשנה ''כל המקים את התורה מעוני סופו לקימה מעושר'' מה זה קללה? זה ברכה השם שאומר תקים מעוני ותעמוד בניסיון אז אני מבטיח לך שאתה תקים את אותה תורה מעושר. כי אני בטוח שלא תמרוד בי כי אם בעוני לא עזבת אותי גם שיהיה לך עושר לא תעזוב אותי אז תסמוך על השם, תנסה. מותר לנסות את השם במעשרות.
תודה על השאלה.
שואל: תודה רבה
כן אתה רוצה לשאול, תן לו
שואל: ערב טוב, לפי טענת הרב אפשר לשבת בבית והכול יהיה בסדר אז זה מה שמספרים על רבי זושא מאניפולי אבל בכל זאת כתוב בספרים על ההשתדלות
הרב: השתדלות אומרים לאלה שהם לא בעל המדרגה העליונה, התורה מדברת בד''כ לאנשים באופן המקובל, היא לא מדברת התורה ליוצאי דופן. אבל היוצאי דופן קיימים. רבי חנינא בו דוסא החזיק את כל העולם והוא נהנה מקב של חרובים
שואל: רבנו בחיי בעצמו שלמד את הספר אז הוא כותב כמה פעמים שהקב''ה מנהל את העולם על פי דרך הטבע ומבחינה מסוימת
הרב: אבל אתה שכחת לקרא בפרק ד בשער הביטחון שאומר שמי שיקיים תשעה תנאים שמה מזונו יגיע עד אליו ולא יטרח מאומה. אבל צרים להגיע למדרגה הזאת. אם לא מגיעים למדרגה נכון, צריך לעבוד. והוא גם אומר מי שיש לו גוף עבה צריך להיות סבל ומי שיש לו גוף דק צריך להיות מנהל חשבונות, הוא כותב נכון, אבל זה בשאר אנשים לכן המשנה גם אומרת ''יפה תורה עם דרך ארץ'' אבל זה כי יגיעת שניהם משכחת עוון. אם אתה לא יכול ללמוד כל היום, לא יכול, לא לא רוצה. לא יכול אז מה תעשה אם תתבטל אתה תעשה עוון אז אומרת המשנה אז תעבוד, תלמד ותעבוד. וכשאתה יגע בשניהם אז תשכח מעוון ולא תעשה. זה בסתם בני אדם לכן צריך להבין את הדברים.
יש תשובה של הרב עובדיה יוסף זכרונו לברכה ביחווה דעת בשו''ת שהוא נשאל ההורים רוצים שהילד ילך לישיבה תיכונית והילד רוצה ללכת לישיבה קדושה מה הדין? יש פה כיבוד אב ואם ואדם צריך לדאוג שיהיה לו פרנסה ולא יהיה נשען על אחרים וכו. בסוף למסקנה הוא אומר הוא לא צריך לשמוע להורים וללכת לישיבה קדושה ולא צריך ללמוד מקצוע ולא כלום.
איך הוא פסק כזה דבר? אחרי שהוא קרא את כל הספרים איך הוא פסק כזה דבר?
שואל: בסדר כי זה עוד לא הגיע השעה שלו להתפרנס
הרב: בקיצור מה אתה רוצה אתה רוצה לעבוד אתה רוצה ללמוד?
שואל: לא, אני שואל אם אפשר...
הרב: אז עניתי כבר נתתי דרשה שלמה.
שואל: השאלה אם אפשר לתת את זה בתור הוראת כללית או שזה דרגה...
הרב: אני בלי הוראות, אני לא נותן הוראות לאף אחד.
שואל: הנהגה כללית, לא משנה.
הרב: אני אומר מה התורה אומרת ואני יודע על בשרי, אני הייתי עני שבע שנים ובטחתי בה' במאה אחוז הייתי אוכל לחם ומרגרינה, לחם וריבה ולפעמים לחם עם דבש. זהו. והקב''ה פתח, כשהוא מחליט הוא מחליט. משה רבנו היה עסוק במצוות היה לו זמן לעשות כסף? לא היה לו זמן לעשות כסף. השם אמר לו תשמע, תגיד לעם ישראל כל אחד לקחת תשעים חמורים מלאים כסף וזהב ''ושאלה שכנה ומגרת ביתה'' וכו וכו לקחת לקחת תשאילו תיקחו תיקחו כל אחד יצא ממצרים עם תשעים חמורים מלאים כסף וזהב. ומשה עם כמה יצא? כלום. למה, כי הוא היה עסוק לחפש את יוסף. ''פקוד יפקוד ה' אתכם והעליתם את עצמותי מזה'' אז הוא הולך לחפש שלושה ימים את יוסף. אתה יודע כמה חמורים הוא היה יכול לקחת? ''ויקח את עצמות יוסף'' מה עשה השם, קיפח אותו? לא קיפח אותו הצמיח לו מחצב סנפירינון בתוך האוהל. פתאום מהאדמה יוצא סנפירינון, ספיר. משהו אבן יקרה ואמר לו פסול לך שתי לוחות אבנים כראשונים. מה זה פסול לך, אומרים חכמים הפסולת לך. ז''א אתה תיצור עכשיו שישה טפחים על שישה טפחים וא''כ כל מה שנשאר ממחצב הפסולת שלך. ונתעשר, נתעשר משה רבנו.
טוב, לאן הוא ילך לקניון, לקיוסק? מה הוא יעשה עם הכסף, יש לך כסף יש לך חמורים מה תעשה במדבר, בשביל מה הביא לו? אומר המדרש בעל המאה הוא בעל הדעה. אתה יכול להיות מנהיג וחכם, אם אתה תפרן, ''חכמת המסכן בזויה. אז לא בשביל שהוא צריך את הכסף, בשביל להעמיד אותו בפני הציבור. נביא. אחד מהדברים צריך להיות עשיר. למה, שיקבלו את דבריו. נביא. אבל הוא נביא מה הוא צריך את זה, צריך שיהיה גם גבוה יהיה נאה, יהיה עשיר כי הדברים לא מתקבלים אנשים מסתכלים על הצורה החיצונית אז ז''א להקב''ה יש חשבון אם הוא רוצה הוא יצמיח לך בבית מה שהוא רוצה שיהיה לך. אין שום בעיה רק תבטח בו אם תרצה.
תהיה בריא.
תן לבחור לפניו.
שואל: ערב טוב
הרב: ערב טוב
שואל: הייתי רוצה לשאול את הרב שאלה, לא בהכרח למה שהנושא שהרב דיבר עליו
הרב: בבקשה
שואל: שתי שאלות נחלק את זה לשתיים. ידוע שאפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין מה הגבול בזה הרי ודאי שלא הכוונה שאם הרב אומר לך על יד ימין שהיא שמאל ועל שמאל שהיא ימין אתה צריך לשמוע לו כי העניים רואות לא ככה
הרב: קודם כל צריך לדעת שמה שכתוב ''לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל'' אומר הרמב''ם שזה דובר על הסנהדרין שהיו בזמן בית המקדש. שכל דבר שיתחבטו בו בבית דין של 23 והיו צריכים לעלות לירושלים לשאול, היו מגיעים לשם. מכיוון שהדברים לא היו ברורים מהתורה עצמה והיו צריכים על פי סברה או על פי שלוש עשרה מידות לדון בדבר ולהחליט אז היה רוב מיעוט. אם הרוב פסק המיעוט צריך לקבל וכל עם ישראל.
עכשיו אם הם אומרים לך דבר והדבר הזה לך לך ברור שזה לא נכון ככה הפסק. לא נכון. אז אומרים ''לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך'' למה, כי ככה השם רצה נתן כח ביד החכמים אחרי רבים להטות ואתה צריך לשמוע להם ולא לסור אפילו שלך ברור הפוך. ולכן יש דין ''זקן ממרה'' זקן ממרה זה חכם כמו בסנהדרין אבל הוא במיעוט והוא החליט לעשות מעשה כפי דעתו. חייב מיתה. אם הוא רק סובר שלא כדעתם אבל הוא מקיים את דעתם הוא לא חייב מיתה אבל אם הוא גם עושה מעשה על פי הוראתו הוא חייב מיתה. זה המקור ל''לא תסור'' קודם כל.
עכשיו אם נדבר על ימינו, יש שלוקחים את זה לימנו, זה לא נכון כי יש רבנים שלא ראויים בכלל להורות ומקיימים ההפך ממה שהם עושים והרבה דברים. אבל בא נגיד שיש אחד שהוא שלם והוא ראוי להורות והכול בסדר. מה ההוראה, ההוראה היא פשוטה אומרים לך ככה תקשיב.
אתה רואה את מה שאתה רואה והוא רואה את מה שהוא רואה. ואומרים לך שאם הוא אומר לך על ימין שזה שמאל אז אתה צריך לשמוע לו. איך יכול להיות, איפה ימין שלך תרים אותה. יופי. ואיפה ימין שלי הנה הרמתי. אני יודע שזה ימין שלי נכון, אתה יודע שזה ימין שלך נכון. אבל איפה הימין שלך היא מול הימין שלי? לא. השמאל שלך היא מול הימין שלי והימין שלך מול השמאל שלי, אם אני אומר לך על ימין שהוא שמאל, פירושו על ימין שלך אני אומר לך שהוא שמאל, שמאל שלי. אתה צריך לשמוע. כי השמאל שלי קובעת לא שלך. אני אומר מה נכון כי אני החכם. אני אומר מה נכון לא אתה. על זה אמר בקצרה החזון איש שדעת בעלי בתים היא ההפך מדעת תלמידי חכמים. אוטומט. כי בעל הבית יש לו סברה של בעל הבית. יש לו היקף בכל העניינים בכל הדברים. היה לו שימוש של תורה בכלל. הוא ישב אצל גדולי תורה. אם אין לו אז מה דעתו שווה.
ניד תאסוף מאה רבנים בדור הזה שהם יחלקו על הרשב''א. הם יכולים? תוסיף אלף, הם יכולים? אף אחד לא יכול. למה, ''א אם הוא יגיד לך על מה שכולם חושבים, ימין הוא יגיד לך שמאל או הפוך. צריך לשמוע לו.
שואל: אז איך באמת בנ''א מודד את זה היום?
הרב: קשה מאוד אבל קל מאוד גם.
שואל: זה שרואים....
הרב: אמרתי קשה מאד אבל קל מאוד. אם אתה רואה שהרב לא מקים בעצמו את מה שהוא אומר אז בודאי שלא צריך לשמוע לו. אדם שלא מדקדק במצוות ואין לול יראת שמיים הרי הוא כקל שבציבור ואין חולקים כבוד לרב. כך כתוב ביורה דעה סימן רמ''ג תראה שם. אז ז''א אם הוא לא מקיים בעצמו אז איך הוא מורה לאחרים לקיים. והבאתי בשנים האחרונות בהרבה דוגמאות שלא רק זה אלא משנים בדיבורם ומשקרים. פעם אומרים שכשרות זה איום ונורא המצב בכשרות, אח''כ אומרים ברדיו מה פתאום, הכול בסדר גם הרבנות מצוין.
אחרי שנה שנתיים אומר איך אני יכול להגיד בכלל אם בסדר או לא אם לא הייתי נוכח וראיתי במו עיני. לא הבנתי אז מי מדבר בו? זה דוגמא אחת יש כאלה הרבה. יש סרטונים שלמים על זה אז איך אפשר לשמוע, אולי הוא מדבר מאינטרס? כי שמה הוא דיבר מאינטרס, אח''כ השתנה האינטרס, אח''כ חזר האינטרס. מה הולך פה? אז זה בעיה.
רק אם אתה רואה יהודי שמקיים ומדקדק הכול והוא דוגמא בעצמו נגיד הרב חיים קניבסקי. אתה רואה שהוא מקיים כל דבר בדקדוק לא זז כהוא זה ואומר את הדברים בלי שום פוליטיקת ולא מה יגידו ולא מעניין אותו כלום. הפוך בני הבית מפחדים שהוא יגיד את כל האמת אז לפעמים הם מכוונים אותו ככה וככה שלא יצא מהבית שלא יצא פסק שיעשה רעש בעולם אבל תראה את הספרים שלו תראה מה הוא כותב. הוא אומר שצריך לגדל זקן. מה העיז לכתוב שצריך לגדל זקן. הרב שך היה נלחם פעמים בשנה נותן דרשות שצריך לגדל זקן ולא להשחית את הזקן וכו וכו. זה עזר? כמה מגדלים בפונובי'ז זקן?
שואל: אבל גם רב אמיתי אנחנו יודעים איך זה עובד היום שבני הבית מנהלים ומביאים לו מידע מוטעה
הרב: נכון אבל מה הוא יעשה?
שואל: אז מה עושים, איך אתה יכול להאמין?
הרב: אני יגיד לך לכן אתה צריך להיכנס בעצמך אליו לא לתת להם לשאול. לבוא עם דף ואותיות גדולות ולתת לו ביד. יקרא ויענה לך. אם זה קיבלת תשובה בסדר. אבל אם הוא מפרשן.. הרי אני שלחתי כמה פעמים והם מפרשנים בדיוק לא מה שאני אומר, הם לא יודעים שאני השואל, ביד אנשים אבל הם מפרשנים לא בדיוק כי הם מבינים מה ההשלכות של השאלה והתשובה וזה מוסרט, אז מה לעשות, ככה זה עובד. אבל אל תיבהל. גם אלישע היה לו גחזי. אתה מכיר את השם הזה גחזי. זהו.
אז גם אלישע שהיה נביא אפשר שהתעלם ממנו דברים לפי חשבון שמימי, אנחנו לא יודעים למה, אבל יש חשבונות שמימיים. משה רבנו היה צדיק. עשה אותות ומופתים. אז איך זה ''עוד מעט וסקלוני'' איך יכול להיות דבר כזה זה הגיוני מגיע לאחד כזה שעשה ככה? אבל ככה זה בכל ההיסטוריה מה לעשות והמבחן שלנו זה להבחין בין אמת לשקר מה לעשות. כל הדור הזה כתוב ''האמת תהיה נעדרת'' נעשית עדרים עדרים ואני אמרתי שהאמת תהיה נעדרת פירושו אם אתה רוצה להשיג את האמת אתה צריך לעדר. צריך לעבוד הרבה הזביל להשיג את האמת למה, כי כתוב ''אמת מארץ תצמח'' אז איפה היא בנתיים, מתחת לקרקע. תעדר ואז היא תצמח אז תוכל לראות את האמת. אבל אם אתה שטחי אומר אהה, כולם אוכלים כולם שותים כולם.. אז מה, זה אתה מחפש אמת? אם אתה שומע שמועה שיש משהו סכנה אתה לא מברר, מה אתה לא אחראי לחיים שלך? ואם אתה אומר רבנים שאומרים הכול בסדר הכול מותרים לכם הכול שרוים לכם מעולים לכם, הוא יכול להיות רב רציני? איך הוא יכול להיות רב רציני, על סמך מה אתה אומר?
כן שאלה הבאה.
אמרת שיש לך שני חלקים. מה עם החלק השני?
לא חשוב תזכור.
שואל: לא לא
הרב: נזכרת?
שואל: השאלה היא מתי בנ''א צריך לסתום את העניים וללכת כמו שנקרא...
הרב: אחרי מי שאתה בוטח שהוא מאה אחוז אם אתה יודע שהוא מאה אחוז אתה יכול ללכת
שואל: זהו השאלה מה המדד איך אני יכול לבטוח בו שהוא מאה אחוז.
הרב: אתה לא יכול לבטוח עד שתברר. לכן אומר החזון איש שחובה על התלמיד לבדוק את ריבו במידותיו ובכל כדי לדעת את מהותו. החזון איש אומר.
מצד אחד כתוב שאסור להרהר אחרי הרב כי המהרהר אחרי הרב כמהרהר אחרי השכינה אז איך אומר החזון איש, אז הוא אומר שיש דברים שחייבים לבדוק. חייבים.
אל תהרהר אחרי הרב אם הוא אמר לך, אתה יודע שהוא תלמיד חכם עצום והוא בקי והכול טוב ויפה והוא מקים את ההלכות והכול, אם אתה יודע שהוא ככה אתה יכול לסמוך שאם הוא אמר לך ככה... נגיד אתה הלך למראות דמים ואתה רוצה לדעת ואתה יודע שזה פוסק גדול, נגיד הרב וואזנר מנוחתו עדן וידעת שהוא הגדול בנושא הזה והלכת והראת אתה יכול לסמוך בשקט שאתה לא עובר על איסור כרת חלילה. הכול בסדר. אין לך ברירה אתה חייב לסמוך על מישהו, איך אתה תדע אתה לא יודע. זה אין בעיה
אבל אם אתה רואה שהמידות של הרב לא כלכך לפי מה שצריך וכו וכו אז פה אומר לך החזון איש חביבי תבדוק. למה, כשהמידות הם לא טהורות לא נכונות סימן שיש נגיעות ויש אינטרסים. ואז אם הם ישתנו ישתנו גם העניינים.
לכן אתה רואה יש הרבה רבנים שלא מוכיחים את הציבור כי הם יפסידו את הציבור. אם הוא יבוא ויתן בראש כל פעם לציבור מי ירצה להישאר שמה מה אני באתי לקבל מכות? אני הולך הביתה. אני מחפש רב לבבי, שיהיה כלבבי.
אז ז''א בנ''א אם הוא מחפש אמת. תשמע יש ספר נפלא קוראים לו 'הדור האחרון' תשיג אותו זה חשוב בספר הזה כתוב שבאחרית הימים שיבוא מלך המשיח יעמדו קבוצות קבוצות ויחכו ויבוא ולהקביל את פניו ויהיו כאלה קבוצות שהוא ימנע אותם. אה. והם יתפלאו מה, יש לנו רבה והרבה חונג'רי גרנדו דריניגן. מה, איך אתה לא נותן לו להתקרב? אז הוא יגיד הרבה שלכם אני יודע הוא לא כמו שאתם רואים אותו הוא חצי מחריט, אז טוב למה אנחנו אשמים? לא תסור ימין ושמאל,מה, לא תהרהר. מה, אנחנו הלכנו אחרי הרב. יגיד להם אם הייתם מחפשים רב אמיתי הייתם מוצאים רב אמיתי אבל אתם חיפשתם רבה כזה לכן אתם תישארו איתו בחוץ. הכול בסדר. מה שאתה בוחר זה מה שאתה מקבל.
בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכים אותו. הבא להיטהר ממש מסיעים לו. אבל מי שבא להיטמא פותחים לו אין בעיה.
שואל: הייתי רוצה לתת לרב דוגמא שהיא מאוד אקטואלית להיום, יש היום גזירת גיוס. רואים בעניים דברים בעניים שלא היו פעם
הרב: עניתי על זה
שואל: ומגייסים ויש היום גייסים וההנהגה שותקת כולם שותקים.
הרב: עניתי על זה, תראה לו את הסרט על הגיוס שעשינו באחרונה
עניתי על זה בבקשה תשמע.
מה? לא הבנתי. לא מה פתאום, על הגיוס מה שדיברנו שהייתה הפגנה עכשיו באחרונה הייתה הפגנה נגד הגיוס. אתה יודע מה אני מדבר כבר? אתה יודע ומחפש. תכף הוא ימצא את זה בנתינם תן ליהודי שמה שעומד. תכף תקבל תשובה.
שואל: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואל: אני רוצה לשאול לגבי הבשר והעופות וכל ההכשרים. הרבה רבנים אומרים שאפשר לאכול מכל ההכשרים שיש בשוק, האם הם נקראים מחטיאי הרבים או לא?
הרב: ודאי
שואל: נפקא מינה שמותר לדבר עליהם?
הרב: נפקא מינה שמותר להזהיר מהם
שואל: ז''א שלא לשמוע אותם או מה?
הרב: איך תשמע בנ''א שמחטיא אותך. מה יש לשמוע? אם תלך לאכול עכשיו מה שהוא אומר אתה תהיה טמא ותטמא את כל הבית ואת כל הכלים וכל מי שיאכל מכאן והלאה יהיה טמא וחוטא ותכשל על כל כזית. אז איך אתה יכול לשמוע אחד כזה?
שואל: ומותר להתפלל איתם עם האנשים האלה?
הרב: להתפלל אפשר גם עם הרשעים אם יש מניין של כשרים אפשר גם עם הרשעים כנגד החלבנה.
שואל: כן אבל אני מתפלל בבית כנסת שכולם אוכלים את ההכשרים ה..
הרב: אז תהיה שליח ציבור
שואל: לא, אבל אני לא יכול.
הרב: אם אתה לא יכול. אז אם יש שמה שליח ציבור שאוכל נבלות וטרפות אז אתה לא יכול לצאת ידי חובה. רק בלחש אתה יכול להתפלל איתם. זה מניין לעניין מניין אבל לעניין שליח ציבור הוא פסול.
שואל: ולענות אמן על קדישים?
הרב: אתה לא יכול לענות אמן עליו. אתה יכול לענות רק קדושה כי זה שלושה פסוקים. מודים דרבנן וקדיש אחרון יתום.
שואל: זה כולל גם את ההכשר של העדה החרדית
הרב: זה כולל את כולם
שואל: תודה רבה
הרב: ואני יראה לך עכשיו סרט שאני הייתי אצל הרב שרויע דבליצקי זכרונו לברכה ששאלתי אותו את השאלות שאתה שאלת וקיבלתי את התשובות ואני יראה לך תכף.
כן בבקשה הגיוס. אז דבר על לב הוא ייתן לך. בנתינם תשים את הרב שריע יש לך? זה אתה כן יודע?
כן עוד שאלה בנתינם
ברכות תכף. שאלה בסוף תן לו בסוף יש אחד רוצה לשאול בסוף.
שואל: שלום כבוד הרב ערב טוב.
הרב: ערב טוב,
שואל: אנחנו רוצים להגיד לרב קודם כל שאנחנו מאוד אוהבים את הרב באלעד. אם אפשר כפיים לרב שהגיע תודה רבה לרב אנחנו אוהבים אותך.
הרב: תודה רבה
שואל: ולשאול את הרב כנהוג בימי ראש השנה יש כאלה שנוסעים לאומן.
הרב: כן
שואל: מה הרב אומר אם זה בסדר או שזה בסדר להישאר כאן ולא ללכת לשם
הרב: דעתי כרוב גדולי ישראל, אני לא רוצה להגיד כל. שאומרים שעדיף להישאר כאן. יש תשובה של הרב עובדיה יוסף שוב פעם שגם דיבר בעניין ושלל את העניין ללכת, ממתי הולכים לבתי קברות בראש השנה, ממתי עוזבים את המשפחה, במקום להיות ביחד עם כל המשפחה, ללכת. ואם אתה רוצה ללכת נגיד יש ימים אחרים אבל לא בימים הגדולים האלה ראש השנה, עכשיו לצערנו הרב נכון שיש אנשים שאומרים שהם מתעלים שמה וזה זה ויש שמה המונים וכו וכו אבל לדאבוננו גם שומעים דברם קשים ונוראים לאן הולכים אנשים מסוימים ולא מעט לערינו וחילול השם גדול מאוד וכו. זה יש בעיה של בעיה לא יראת שמים, קצת הפקרותה ויושבים ושותים ושרים וזמרים פסולים מגיעים לשמה בקיצור עד שאתה מגיע לראש השנה כבר רואים בדיוק מה התכוונת שהגעת לפה. זה לא כלכך לא כלכך מומלץ.
שואל: עוד שאלה קטנה הרב אם אפשר
הרב: כן
שואל: אני מנגן בקלידים באורגן, ולגבי הזמרים הפסולים שאני מנגן את השירים שלהם אני לא אוהב לשמוע אותם כמו שאני אוהב לשמוע את המנגינה, האם אני מנגן את זה האם זה בסדר או ש..
הרב: אם המנגינה היא לא שלהם והיא לא נכתבה על ידי אדם שהוא פסול דהיינו שהוא לא ירא שמיים אין בעיה אם זה רק המנגינה. עכשיו תקשיב, מנגינות גם לא שרים סתם בימים רגילים שהם ימי חול, אסור. רק בימים של מועד או בסעודות מצווה אבל זה צריך לברר כל מנגינה ומנגינה מה מקורה, נגיד אם זה לחן עממי טורקי סתם דוגמא, אין בעיה אבל אם זה מישהו עשה ביצוע לשיר או שינה, יש כח הפועל בנפעל. אם הוא טמא הכח שלו פועל עליך גם. כמו שאתה רואה אדם שומע מוזיקה פתאום מתחיל לתופף בידיים ברגלים זה עובד. מוזיקה טרנס מטריפה את האנשים, רוק, רוק כבד אתה יודע שוברים גיטרות בסוף וכו וכו זה גרם לרציחות בארה''ב עד שנשיא ארה''ב פעם אמר על זה שזה אסון באמריקה שהרוק התפתח. ואם שומעים מוזיקה קלאסית סתם דוגמא אז זה לא משפיע על הבנ''א כל הבהמיות ועל דברים כאלה. אז רואים שמוסיקה משפיעה.
פעם הבאתי מחקרים רבים יש לי כמה קלטות בנושאים האלה מאוד מאוד חילקתי חוברות גם בנושא הזה ויש את זה באתר שופר תוכל למצוא את המקורות שאפילו פרחים צמחים, אם אתה שם מוסיקה כבדה הם נובלים אחרי מספר ימים ואם אתה שם מוסיקה אז הם נוטים לכוון של המוזיקה הרגועה וכו וכו ומתפתחים יפה. רואים שמוסיקה משפיעה גם על צמח. גם על בעלי חיים עשו ניסוים עם עכברים נתנו לעכברים לשמוע מוסיקת רוק ואחרי כמה ימים הם הרגו אחד את השני ונתנו לאחרים קלאסית וחיו בשלווה נשארו אותם עכברים כמו שהיו בהתחלה אז רואים את ההשפעות השליליות אז ז''א זה לא פשוט לכן צריך לברר את המקור של כל דבר.
שואל: תודה רבה
נו מצאת משהו? מיכאל מצאת? את מה עכשיו אתה מראה? את הרב שריע דבליצקי בקשה ותחפש לי דחוף את הגיוס.
-הקרנת סרטון-
הנה שמעתם פסק הלכה מאחד מגדולי הפוסקים בדור, דברים ברורים בלי קונצים. מי שאוכל בשר ועופות שידע שהמטבח שלו טרף אפילו אם לא כל השמן אוכלים טרף אבל אם מידי פעם יוצא טרף והגיע אז זה מטריף את הסירים והכול ואז מכניסים עוד פעם ונהיה טרף. אתם חושבים שאני אמרתי את זה רק, חושבים שאני אמרתי את זה, אז לפני אמרו את זה אחרים ואני יראה לכם לדוגמא, בא תראה לנו בבקשה את הרב עמר אם אפשר בנתינם לראות את הרב עמר, אחרי זה את הרב עובדיה..
-הקרנת סרטון-
אז הוא אומר בתור הרב הראשי לישראל היה אחראי על הרבנות ויודע בדיוק מה יש וביקר במשחטות והוא אומר ראיתי בעיני מכל החוגים. איך אפשר בתעשייתי כשצריכים לשחוט כמויות למיליונים איך אפשר שיצא הכול בסדר, מה, לא יכול להיות כמה ימים שלא יצא בסדר? למה כשאנחנו שוחטים יוצא לנו ממאה, שלוש. לפעמים אחד. למה מה קרה? והוא מדבר רק על הריאות, מה עם הסכינים שהסכינים שוחטים במהירות ולא מספיקים לבדוק ואם בודקים בודקים ברטוב ולא בודקים ביבש וגם מעבירים הרגשים וכל מיני דברים. אז מה עם זה? ויש עוד הרבה בעיות, יש דיסקים אני לא יודע אם חילקו לכם פה היום אבל אם חילקו לכם דיסקים תוכלו לשמוע בבית.
עכשיו תשמעו איך הרב עובדיה קורא לאנשים שקרנים לכל הבדצים. תראו מה הוא אומר.
- הקרנת סרטון-
שמעתם? וזה מה שאמרו לו לרב עובדיה שיוצא 20 אחוז, זה חרטה גם להם יוצא כמויות גדולות, לכן הרב לאו שהגיע לפני חמש שנים לתפקיד מיד עצר את הכול ואמר יש פה קומבינות עם כל האנשים המשגיחים ראשי צוותות והכול אנחנו נעשה הגרלה לא יצאו הקבועים שהם יודעים איך לקמבן את הכול כי הוא נדהם כמה מצליחים להוציא איך יכול להיות שמוצאים כלכך הרבה. ומה אתם חושבים שהיבואנים יתנו שיצא בהמה אחת שתיים חמש עשר מתוך מאות? ואם יהיה שוחט מצוין שכל פעם הוא ימצא פגימה בסכין שלו ויגיד עכשיו צריך להוריד כל מה ששחטנו, ישאירו אותו בתפקיד?
אם יהיה אחד בודק סכינים מעולה והוא כל פעם יתפוס שיש פגימות, ישאירו אותו בתפקיד? מה באת להרוס לנו את העסק לך הביתה, מה צריך להיות טיפה עם שכל .הרי הגמרא אומרת טוב שבטבחים שותפו של עמלק. נו אז מה תעשו, אבל מה יש היום תחרות גדולה עופות עפים בזול ואנשים רוצים למלאת את הבטן על זה אמר רבנו בחיי ''בטנם אלוהיהם' זהו כשמגיעים לבטן הבטן הוא האלוהים אל תגיד לי כלום אל תגיד לי מה לאכול אני אוכל חופי תדע לך.
כן זה לעניין זה, יש עוד דברים בעניין אבל יש קלטות שאני הוצאתי תוכלו לשמוע ולראות ולצפות.
מצאתם על הגיוס? איך איך איפה?..
-שאלה מהקהל-
כשהייתי בירושלים, בירושלים כן, שמה שאל אותי בסוף שמה שאל אותי אחד השואלים.. אבל עשינו סרטון בנפרד. איי איי איי חברה'ס אולי תעשה חיפוש בגיוס, חיפוש בגיוס.
שאלה אחרונה יש לנשים? לא ברכה, אני ייתן לך תכף. אין לנשים, יפה באלעד הנשים יודעות הכול ברוך השם אז קודם כל עד שהוא ימצא
אני מאחל לכם בעזרת השם כתיבה וחתימה טובה שתוכלו לקיים את מה שאתם מאמינים ושתהיו בוטחים בהשם שלא יעזוב ולא יטוש אתכם לעולם ולעולמי עולמים
ובנתיים עד שהוא ימצא אם ימצא, אם לא אז אתם תמצאו לבד. רגע, אני יחלק לכם ספרים וכיסויי ראש וציציות ובעזרת השם בסדר, תתקרבו לבמה אני ייתן לכם
מה יהיה עם הגלגלים אני לא יכול ללכת אחורה מיכאל מה יהיה?
יאבבאי יאבבי יאשואלבאיי