טוען...

שירת המלאך ביום המאבק עם יעקב, מדוע? | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 28.11.2018, שעה: 07:31

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 28/11/2018 ספר בראשית - פרשת וישלח שירת המלאך ביום המאבק עם יעקב, מדוע?

נציב יום: אופירה בת סמירה, שתזכה לקדושה וטהרה ושכל המפריעים החיצונים והפנימיים יסתלקו ממנה אמן.

"ויוותר יעקב לבדו, ויאבק עמו עד עלות השחר, ויאמר שלחני כי עלה השחר"

על זה חכמים זכרונם לברכה בחולין צא' אומרים: "ויאמר" המלאך אומר, "שלחני כי עלה השחר",

ויאמר לו יעקב: "גנב אתה? קוביוסטוס אתה?" אתה שודד? שאתה מתיירא מן השחר? "שלחני"?

אמר לו המלאך: "אני מיום שנבראתי לא הגיע זמני לומר שירה עד עכשיו".

ולכאורה מפליא, איך הסתובב הדבר מן השמים? שדוקא כעת באמצע המאבק בן המלאך ליעקב אבינו הגיע זמנו של המלאך לומר שירה?.

המגיד הקדוש מקוזניץ' בספר "עבודת ישראל" כותב: ידוע שהמלאך שנאבק עם יעקב, הוא שרו של עשו, הסמ'ך מ'ם המסית את האדם לדבר עבירה.

ידוע לכל שתפקידו להעמיד כל אדם בניסיון, כל הזמן!, כשהתכלית של הדבר שהאדם יתגבר על יצרו. הוא צריך להעמיד אותנו בניסיון, והתפקיד שלנו לעמוד בניסיון, להתגבר עליו.

אולם, למרות שהוא מפתה את האדם לעבירה, בפנימיות של היצר הרע של המלאך הזה, הוא משתוקק ומתאווה שאיש ישראל יתגבר עליו, ואז תהיה נחת רוח לקב"ה.

לכן כאשר יש איש ישראל מנצח את היצר הרע, ולא נופל ברשת שלו, בפיתויים שלו - יש לו שמחה עצומה ביותר, שכן נתמלא רצונו של הקב"ה משתי בחינות:

מצד אחד: הוא מילא את התפקיד שלו על הצד הטוב ביותר לנסות את האדם.

ומצד שני: שמילא את רצונו של הקב"ה בכך שלא שמע ליצר הרע. ומגודל השמחה בשמים - זוכה יצר הרע לומר שירה לפני הקב"ה, על מילוי השליחות בתכלית השלמות.

זאת אומרת: הוא עמד בזה שהוא ניסה את האדם, האדם עמד בזה שהוא עמד בניסיון, ואז המלאך הביא לשלמות של איש ישראל ומגיע לו לומר שירה.

 אבל אם נפל איש ישראל בעצת היצר חלילה: נחשב הדבר מרידה ברצונו של הקב"ה, ולכן יש צער גדול לקב"ה, ומגודל צער זה - אין למלאך זכות לומר שירה. על מה השירה? היה פה איזה הצלחה? ההצלחה זה שאתה מנסה את הישראלי והוא עומד בניסיון, - זה הצלחה.

והנה, ביום שנברא הסמ'ך מ'ם שרו של עשו, לא היה מאבק כל כך קשה עם בשר ודם, כמו שהיה לו עם יעקב אבינו. ככתוב: "ויאבק איש עמו", מלמד שהעלו אבק מרגליהם עד השחר. מתאבקים כל הלילה ולא יכול לו, עד השחר.

ואז הוא אמר: "שלחני כי עלה השחר",

למה?

"כי מיום שנבראתי" - מהבריאה, "לא הגיע זמני לומר שירה עד עכשיו". עכשיו שאתה מתגבר עלי - אז הגיע זמני לומר שירה.

הניצחון של יעקב אבינו היה מושלם, ואז הגיע זמנו של היצר הרע להגיד שירה. שכן לא רק שהוא מילא את שליחותו בכך שנאבק עם יעקב, אלא שגרם הדבר נחת רוח גדולה לקב"ה, שיעקב אבינו ניצח את היצר.

העניין הזה אומר הרב מבעלזא, לא זה, המהרי"ד: הרי הניצחון שהיה ליעקב על שרו של עשו, כתוב:

"וישאל יעקב ויאמר: הגידה נא שמך?

ויאמר: למה זה תשאל לשמי? ויברך אותו שם",

לפי הפשט שכתוב: "ויברך אותו שם": הכוונה שהמלאך בירך את יעקב, כפי שתבע יעקב: "לא אשלחך כי אם ברכתני". אני רוצה שאתה תודה על יעקב שקבלתי מיצחק אבי שהם שלי, ואתה עכשיו תברך אותי ותסכים על זה שהברכות שם שלי, ואם לא - אני לא משלח אותך. אז כשכתוב בסוף: "ויברך אותו שם", על פי הפשט, אז המלאך נכנע ואז הוא ברך אותו.

אבל בתרגום יונתן בן עוזיאל כתוב: "ובריך יתיה יעקב תמן"., שיעקב אבינו בירך אותו שם, יעקב בירך את המלאך - לא להפך!

ועל זה תמה המהרי"ד מבעלזא: וכי איזו ברכה שייך לברך את השר של עשו? את יצר הרע צריך לברך?

אלא: היות והגיע זמנו של המלאך לומר שירה, בגלל שיעקב אבינו ניצח אותו, בירך אותו יעקב אבינו שיזכה תמיד להיכנע, לפני בני ישראל ולומר שירה תמיד על שניצחו אותו. אז זה שבירך אותו יעקב אבינו.

 טוב, עוד נקודה חשובה.

"ויאמר: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל" על הפסוק הזה בגמרא כבר למדנו בברכות יב', שלא יעקר יעקב ממקומו אלא ישראל עיקר ויעקב טפל לו,

ולמה צריך שני שמות? למה צריך גם יעקב וגם ישראל.

ניתן לבאר זאת על פי מה שהקשה הרמב"ן זכר צדיק לברכה בספרו "תולדות יעקב יוסף": איך מועילה תפילה או תשובה, לבטל או לשנות גזר דין מרעה לטובה?

אם יש גזר דין לרעה, איך אפשר לשנות על ידי התפילה? או על ידי התשובה את הגזר דין לטובה? למה?

הלא ידוע שאין שינוי רצון אצל הקב"ה, על הקב"ה נאמר: "אני השם לא שניתי", אני לא בר שינוי, אני לא משתנה זאת אומרת, אני לא חוזר בי בדברי.

אז אומרים חכמי ישראל כך: כלל ישראל נקראים בשתי שמות: יעקב וישראל;

כשאנחנו נמצאים במדרגה נמוכה בגלל העוונות והחטאים - אנחנו נקראים בשם יעקב, מלשון עקב, חלק הנמוך בגוף האדם, התחתית.

כשאנחנו נמצאים במדרגה גדולה בתורה ובעבודת השם - אנחנו נקראים ישראל "כי שרית עם אלוקים ואנשים ותוכל", זאת אומרת: אנחנו מתגברים על יצר הרע, שהוא השר של עשו, אז אנחנו נקראים ישראל, כמו שהוא קרא לו - ישראל.

אז לפי זה אנחנו רואים - תקשיבו טוב!

כשנגזרת חלילה גזרה רעה עלינו, ואנחנו נמצאים במדרגה נמוכה והתואר שלנו נקרא "יעקב", כי כשאנחנו בבחינת "ישראל" אין שום סיבה לגזור עלינו גזרות רעות, רק כשאנחנו בבחינת "יעקב", מתי שאנחנו מעקב בתחתית.

אז כשאנחנו עושים תשובה, וחוזרים מן המעשים הרעים - באותו רגע אנחנו לבחינה חדשה שהיא נקראת "ישראל", ואם ממילא בוטלה הגזירה!, כי הגזירה היתה על מי? על יעקב, ולא על ישראל, ונמצא שאין כאן שינוי רצון של השם יתברך, כי הגזירה נגזרה על יעקב, ולא על ישראל.

זה מה שאני מסביר לאנשים כל הזמן בהרצאות: ברגע שאתה עושה תשובה - יש פה כתינוק, כתינוק שנולד דמי, יש שם חדש. זה כאילו במשטרה יש תיק פלילי למישהו עם תעודת זהות, ועם שם,

אבל אם הוא שינה את השם? שינה את תעודת הזהות - אז תחפשו את ההוא, איפה תמצא אותו? אין, אין את הבן אדם. כשאדם עושה תשובה זה שינוי השם. לכן הרמב"ם פוסק: שתשובה - צריך לשנות את השם, אחד מן התנאים של התשובה - צריך לשנות את השם.

מה זה לשנות את השם? אם קראו לו יצחק יקראו לו יעקב? לא, אלא מה יגידו: זה לא זה! זה! זה דד? זה לא דד זה לא יכול להיות, אני מכיר את דוד זה לא דוד.

לפי זה יתפרשו דברי הנביא: שימו לב!,

כתוב: "ועת צרה היא ליעקב וממנה יוושע", כשיש עת צרה והיא ליעקב דוקא, יעקב, כשאנחנו בדרגה נמוכה של יעקב - איך ניוושע?

על ידי "ממנה" וממנה - גימטרייה מצווה, מצוות התשובה. אם אתה עושה את מצות התשובה, אז אתה עכשיו הפכת להיות בחינת "ישראל", ואם אתה ישראל -אז תיוושע.

אם היית נשאר יעקב - אז הגזירה היא גזירה השם לא משנה, אבל אם אתה משתנה - אז לכן כל הנבואות שנאמרו לישראל שחלילה יבוא עליהם כך וכך - הם מותנות, אם הם נשארים כך - יתקיימו הגזרות.

אבל אם הם חוזרים בתשובה - אז הם מתבטלות הגזירות למה? הם היו על הבחינה של יעקב, אתה עכשיו עלית בתשובה למדרגה של ישראל - ממילא לא מתקיימת בישראל הגזירה, כי היא היתה על יעקב. אתה עכשיו מישהו אחר, אם אתה מישהו אחר -  אי אפשר לפגוע בך. אין גזירה!

אז מה שצריך לעשות רבותי, זה לא לפחד מיצר הרע, לדעת כשהוא בא - זה כדי שאתה תנצח אותו, ואז אתה גם תגרום להגיד שירה, וברכת יעקב אבינו תתקיים בו, ואתה תזכה לעלות למדרגת ישראל, "כי שרית עם אלוקים ותוכל".

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 12:06

    הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 12:01

    בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים