טוען...

ויעבירם את הנחל | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 27.11.2018, שעה: 07:14

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 27/11/2018 ספר בראשית- פרשת וישלח: ויעבירם את הנחל

נציב יום: שהפגישה בירושלים תהיה מוצלחת, לא יחייבו אותה לעבוד שבתות וחגים, כפי שנהגה מאז חזרתה בתשובה, וזרע קודש בר קיימא לאיילה טרונגו בת ארגיטו, ולמשה בן גנת, שיזכו הם בכלל קפ"ז לעשות נחת רוח לקב"ה.

("ויקום בלילה ההוא ויקח את שתי נשיו ואת אחת עשר ילדיו, ויעבור את מעבר יבוק",

אומרים חכמים זכרונם לברכה: שיעקב אבינו בחיר האבות...).

על הכתוב: "ויעבירם את הנחל", "נחל" ראשי תיבות: "נוצר חסד לאלפים".

צריכים להבין מה הקשר בן "ויעבירם את הנחל, לבין- נותר חסד לאלפים"?

בפרשת ויצא: "ויצא יעקב מבאר שבע לילך חרנה", המקובל האלוקי "מגלה עמוקות": אמר ראשי תיבות "ויצא", "וירא יעקב צורת אלף", למדנו את זה בדרשה קודמת.

צריכים להבין: מה צורת אלף שראה יעקב בלכתו חרנה?

אפשר לבאר על פי היסוד הגדול שגילה לנו הבעל שם טוב הקדוש זכותו תגן עלינו אמן, הפסוק בשירת הים: "אמר אויב ארדוף אשיג אחלק" ראשי תיבות היוצאים מהפסוק הם 5 אל'פים, 5 אלפים, 5 פעמים "אלף".

וזאת להורות לנו: שאפילו בהסתר הגדול שאמר אויב ארדוף אשיג אחלק - שהוא בטוח בעוצמתו, ברכבו ופרשיו, שהוא הולך לתפוס את ישראל על הים-צריכים להאמין באמונה שלמה בבורא יתברך שהוא "אלופו של עולם", "אלף" רומזת על אלופו של עולם.

וזה לומדים מרדיפת פרעה אחרי בני ישראל, היה שמה הסתר גדול, פחד גדול, היה מלפנים המצרים מאחור, המדבר מימין ומשמאל, אין לאן ללכת אין לאן לברוח, להיכנס לים - פשוט לטבוע, לחזור אחורה - מצרים, לאן ללכת?.

"ויראו מאוד ויצעקו בני ישראל אל השם", אבל באמת גם ברדיפה הזאת הסתתר אלופו של עולם. וכידוע בסופו של דבר הושיע השם את ישראל, והטביע את המצרים, ולכן בשירת הים הזכירו זאת ואמרו: "אמר אויב ארדוף אשיג אחלק" ראשי תיבות של חמש אל'פים כדי להורות שאלופו של עולם - נמצא גם בהסתר הגדול ביותר.

וזה הכתוב "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה", אמר "המגלה עמוקות": "וירא יעקב צורת אלף", כשיעקב הולך אל לבן הארמי, לבן הרשע השקרן הרמאי, הוא טמא וחבורתו טמאה, היה שמה הסתר גדול מאוד, היה מצייר לפניו יעקב אבינו: "וירא יעקב צורת אלף", תמיד זוכר את אלופו של עולם, שמסתתר בהסתר הכי גדול, וזאת כדי שלא יימשך אחרי לבן הרשע ופמלייתו.

ואנחנו צריכים להאמין באמונה פשוטה ושלמה: שאפילו בהסתר הכי גדול, בצרה הכי גדולה שיש, גם שם נמצא אלופו של עולם, ויזכה להמתיק את הדין מעליו להפוך אותו לחסד.

בלשונו הקדושה של הבעל שם טוב: "שאם אדם יידע בידיעה ובאמונה שלמה שבכל ההסתרות הקב"ה מסתתר שם, ואין זו הסתרה כלל - ויהיה דבוק באמונה השלמה בבורא - לא יארע לו שום רע, אלא אהבה וחיבה מאת השם".

על זה חיברו את השיר על פי דברי מילותיו של הבעל שם טוב: "ואפילו בהסתרה, שבתוך ההסתרה, בודאי גם שם נמצא השם יתברך",

זאת אומרת: גם בהסתרה שבתוך ההסתרה בעומק ההסתרה, גם שם נמצא השם יתברך. אין דבר כזה! השם לא נחסר ולא נעדר משום מקום, רק צריך לראות את צורת האלף, דהיינו: אלופו של עולם.

מעתה יאיר לנו להבין: אז איך הכין יעקב את עצמו ואת בני ביתו בעת צרה, לקראת הפגישה עם עשו הרשע?

כתוב: "ויקום בלילה הוא, ויקח את שתי נשיו, ואת אחת עשר ילדיו, ויקחם ויעבירם את הנחל". "ויקם בלילה הוא"

אז על מי מדובר? "ויקום בלילה הוא" אז בטח זה הוא,

אלא זה השכינה שהתלוותה אליו, שאפילו בהסתרה, בתוך ההסתרה, שם נמצא השם יתברך.

"ויקחם ויעבירם את הנחל" הנחל - הוא העביר את בני ביתו את הנחל, את הייחוד הגדול של "נחל" מה זה הייחוד הגדול של "נחל"? "נוצר חסד לאלפים", מה זה "נוצר חסד לאלפים"? נחל, נחל = נוצר חסד לאלפים, השם נוצר חסד למי שרואה לפניו את ה-אל'פים כל הזמן, את אלופו של עולם זה ייחוד גדול. שאדם יזכור תמיד בכל מצב את אלופו של עולם.

אז גם עם ההסתר הגדול שעשו בא עם ה-400 ראשי גייסות, שכל אחד יש לו 400 פקודים, יה בה בי כמות אדירה!, צריך להסתכל "בנחל" ב"נוצר חסד לאלפים". ועל ידי כך הקב"ה מושיע אותם בעת צרה.

אז זה צריך לזכור תמיד: אין מצב ולו הקשה ביותר שחלילה הקב"ה לא נמצא.

לקראת חנוכה, נזכור את דברי האר"י הקדוש: שלשיטת הספרדים להדליק נר חנוכה, זה גם ראשי תיבות: "נחל". להדליק נר חנוכה.

למה?

לזכור ללכת בדרך החשמונאים, שהם לנס גדול של חנוכה במלחמה נגד היוונים מעטים מול רבים, בזכות השם: "נחל", "נוצר חסד לאלפים", כיוון שהם ידעו שיש אלופו של עולם והוא נמצא איתם. כי איך יכול להיות שמשפחה אחת מתתיהו ובניו יוצאים נגד מלכות יוון, איך אפשר לנצח? זה הרבה יותר ממה שיעקב אבינו עמד מול עשו. כמויות אדירות, מעצמת על!, שולטת בכיפת העולם! איך הם יכולים לצאת? מכח מה!? בכח אנושי - אי אפשר לנצח מלחמה כזאת, אלא " נוצר חסד לאלפים".

הם ידעו שבהסתר הכי גדול במלחמה ביוונים, נמצא השם יתברך, הקב"ה נמצא והוא מחכה למסירות נפש., שאדם יבטח בהשם במאה אחוז!, אפילו: "אמר אוייב ארדוף אשיג אחלק" בבב בבב. פפפפפ. לא לפחד! לא לפחד.

אנחנו רואים שמתרגשות צרות ובעיות, ומלחמות קרבות, והישראלים! לא לומדים פרשת השבוע, אם היו לומדים פרשת השבוע - אז היו יודעים שאין מה לפחד, כי אם אתה הולך עם השם! לא יקרה לך ולא יאונה לך שום רע.

אז מה קורה?

אמרנו שביבי מפחד מאוד בגלל שהיום כבר קוראים לזה משפטיזציה, יש כבר יותר מידי משפטיזציה בצבא, כך אומר בנט וכך אומרים כמה משפטנים וכמה קצינים, שיותר מידי יש יועץ משפטי שמלווה חייל שאומר איך לירות ואיך לא לירות.

עכשיו התברר פרסום ראשון: "יש שינוי בהוראות פתיחה באש בגבול עזה: חיילי חטיבת מילואים, הונחו לירות רק לעבר כפות הרגליים של המחבלים בגדר בעזה".

דובר צה"ל: "צה"ל פועל בהתאם להוראות פתיחה באש מסודרת ומותאמת לגזרה, כידוע הוראות אלה והפקודות שנגזרות מהוראות אלו מסווגות", ככה הופיע בערוץ 20.

עכשיו מה יהיה השלב הבא אתם יודעים? שיגידו לפגוע רק בציפורניים ברגליים, ואחר כך רק בבוהן, ומי שיפספס את הבוהן-יישפט.

הם צריכים ללמוד משמעון ולוי, שמעון ולוי נכנסו לשכם והרגו 24 אלף איש, למה? כי הם לא שמרו על המשפט! השכמים חייבים בשבע מצוות בני נח, אומר הרמב"ם: הם צריכים להעמיד עליהם דיינים, ואם הם לא לקחו דיינים ונעשה עוולה כזאת, ששכם בן חמור עשה מעשה אסור בדינה, אז אם עושים כזה דבר, והיא היתה קטינה, היא היתה פחות מגיל שש, והוא עושה מעשה כזה, אז זה דבר חמור ביותר!. והם לא העמידו אותו לדין, ולא שום דבר.

זאת אומרת לא היה אז "מיטו". אבל מכל מקום לא עשו בהם משפט, אז הם עשו משפט כי חייבים מיתה, בן נח שעבר אחד משבעה מצוות בני נח  - חייב מיתה!. אז הם הרגו את כל ה-24.

ומה קרה אחר כך?

אז היו צריכים לבוא עליהם כל הגויים מסביב ולהרוג אותם, מזה היום היו קוראים לזה אפרטהייד, זה "רצח עם!",

כתוב: "ויהי חתת אלוקים על כל הגויים אשר סביבותם", הפוך! כולם נבהלו! יאויייי!! שנים עשו את כל זה ? מי? מי יתעסק איתם? וכמה הם היו? מאות בודדות בסך הכל כל - כל משפחת יעקב אבינו והנלווים אליהם, כמה מאות בסך הכל. וכל העמים מסביב, רעדו! חלו! רעדו!.

הם לא לומדים פרשת השבוע הם לא לומדים, הם לומדים מהשמאל, שמאל ימין שמאל. זהו אז ככה זה נראה וזהו.

אז אנחנו צריכים לדעת:  שאפילו אם מתרגשות עלינו צרות גדולות חלילה, וההסתר גדול מאוד, זה רק יצר הרע שמנסה להפיל אותנו ברשתו, אבל אנחנו חייבים להאמין באמונה שלמה שגם הצרות שבאות עלינו, צריך לדעת: "עמו אנוכי בצרה"!!!. אין דבר כזה שהשם עוזב אותנו. "נוצר חסד לאלפים"! משפיע חסד ורחמים, ומושיע את מי שדבקים, ומאמינים באלופו של עולם. הקב"ה נמצא אתנו בכל צרה, וכשהוא מביא את הצרה כן, אז צריך לדעת שזה הכל ממנו יתברך לטובה וצריכים לעמוד בניסיון.

זאת אומרת: אדם צריך לדעת שיש אלופו של עולם, אפילו בהסתר הגדול ביותר, "בערב ילין בכי ולבוקר רינה". זה לא אומר אם בלילה אתה בכית, וראית את עצמך נואש וזה וזה... אתה יכול לקום בבוקר ופתאום רינה ובשורות טובות, ישועות ונחמות, הכל ביד השם.

אבל זה מענק שמקבל המאמין באלופו של עולם.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 28.03 08:22

    שלום כבוד הרב. אני מאמץ את הלימוד שאמרת לגבי הלכות פסח. תודה רבה הרב🙏🏻🌹

  • 28.03 01:35

    שלום לכבוד הרב! תודה על ההרצאה המחזקת (גבעתיים - כוחו של הרגל לרעה ובטובהshofar.tv/lectures/1594 28.03.2024) בעזרת השי"ת בעלי ואני מקבלים להשתתף בהפצת הספר 'בכור ההיתוך' (shofar.tv/articles/14830) ספר שקראתי לפני כ-10 שנים! ומאוד חיזק אותי ואת בעלי בקשר לאכילת בשר; מה עונשו של מי שאוכל ואו מאכיל בשר נבילות וטריפות! (רח"ל) מאוד ממליצה לכולם לקרוא, תודה שוב לרב שמחזק אותנו ודואג לעולם הבא שלנו 🙌🏼

  • 27.03 14:05

    תודה רבה על פעולתכם למען קדושת עם ישראל - עלו והצליחו!

  • 26.03 11:55

    שלום לכבוד רבנו היקר רציתי לספר לרב (וכן להודות לו) על העצה שהרב אומר להרבה אנשים בזמן האחרון: ללכת לכותל שלושה ימים רצוף ולגמור שם כל יום ספר תהילים שלם ולבקש - ורואים ישועות! אז ב"ה עשיתי את העצה ובראש חודש האחרון הלכתי שלושה ימים רצוף! ועמדתי בזה וקיבלתי ישועה גדולה!! שרכב שהרבה זמן כבר רוצה למכור והיה עליו שיעבוד לכן היה קשה למצוא קונה שיסכים שיהיה תהליך של יומיים עד שהעיסקה נגמרת ועוד שיעביר את הכסף מראש - וברוך השם סיימתי את זה! ביום שלישי ולמחרת כבר דיבר איתי קונה שרצה להגיע כבר ביום חמישי שאחריו ולקחת את הרכב ורק עניין טכני גרם שנחכה עד שבוע שלאחר מכן וכן הוא הגיע ביום ראשון ולקח את הרכב והעיסקה נגמרה בצורה מוצלחת ביותר! רציתי לספר לרב על הישועה הגדולה כבר בסיום העניין עם הרכב, אבל ב"ה בד בבד נכנסו הצעות עבודה טובות מאוד (כאשר כבר מסוכות אני ללא הכנסה פרנסה) ולכן ראיתי שהולכת להיות פה ישועה גדולה עוד יותר! אז חיכיתי שהעניין יסגר ובעיקרון הייתי אמור להתחיל היום במקום מסויים, אך דברים השתבשו שלא כמו שדובר ולא הלכתי וכנראה ששם בסוף לא אתקדם... ואז עלה בראש: שאולי כי לא הודיתי לרב (כי לקב"ה הודיתי) ופירסמתי זה היה בעוכרי ושלא הייתי צריך להמתין אז עכשיו מקיים את זה ומודה שוב להשי"ת ולרב על העצה המיוחדת שהועילה לי באופן מדהים! תודה רבה.

  • 25.03 12:15

    כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי ראשית 'שושן פורים שמח!' יהי רצון: שנזכה לאחדות בעם ישראל בזכות ימי הפורים ויתעוררו רחמי שמים בזכות פעולותכם לקירוב הלבבות של עם ישראל (אמן). רציתי שתדעו שזכינו להתפלל בפורים בבית הכנסת בקהילה (קהילות פז) בבני ברק ופשוט גאווה והרגשה עילאית, התפילות פשוט מעין עולם הבא! דיקדוק וכוונות - ומרגישים את אהבת המצוות והתפילה באוויר, אשריהם כל הצוות של קפ"ז בני ברק מחזיקים את המקום ללא חסרון כלל ע"פ הנהגת גדול הדור שליט"א. תודה רבה לכם על הכול צריך לכתוב על ספר את כל המהלכים שקפ"ז עושים בהנהגת הרב שליט"א פשוט 'מחזירים עטרה ליושנה!' כדרכי אבותינו הצדיקים בכל מעשיהם ודיקדוקיהם.

  • 25.03 10:31

    כבוד הרב היקר שליט"א חג שושן פורים שמח! תודה רבה לכבוד הרב על השיעור המדהים! יהי רצון: שנזכה שכל בקשותינו יתגשמו במלואן בפסח הקרוב השנה גאולה ברחמים לכלל ישראל אמן ואמן! חג שמח!!!!

  • 24.03 18:56

    קידוש השם! ב"ה 2 מהשכנים (חסידי וליטאי) באו לאהל הגברים ורקדו כמה דקות בשמחת פורים שארגנו; איתן, קינן ועוד הי"ו ואמרו שבאו להגיד: 'ישר כוח! על הצניעות שגברים לבד ונשים לבד.' ב"ה שבזכות הרב שליט"א קפ"ז מקדשים שם שמים ברבים ושמחים לקיים מצוות השי"ת כאשר ציוה השם:)

  • 22.03 13:59

    תודה רבה, דרשה ממש מעניינת ואקטואלית לזמננו. שבת שלום ומבורך לרב היקר!!!

  • 22.03 13:58

    לילה טוב רבנו הקדוש! שיעור מהממם על 'תכלת מרדכי' (shofar.tv/lessons/16976) היה שווה לחכות את התקופה הארוכה הזו ולשמוע שוב חידושים ועוד על אסתר המלכה, תמיד מרתקת מגילת אסתר, ממש צחקנו בסוף ואיך שתמיד הציצית מצילה את עם ישראל, ממש כמו ב-7.10 שמרוב כאוס כבר לא ידעו מי מחבל ומי לא והציצית פשוט הצילה! מכיון שהיה על אותו יהודי ציצית. שיעור מהנה לנשמה ממש! תודה רבה.

  • 21.03 08:17

    תודה רבה כבוד הרב.. תודה על ההרצאות והשיעורים. וזה החסד ה' עלינו שהבת הגדולה מרותקת כשהיא שומעת את כבודו. שבוע שעבר שמתי 'מיקס קליפים' שארך כמעט 4 שעות!... וכשכיביתי רק לכמה רגעים מיד היא אמרה לי: 'אימא! תשימי... שימי...' ב"ה יש תקווה! רק הסבלנות 🥺

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים