טוען...

ויעבירם את הנחל | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 27.11.2018, שעה: 07:14

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 27/11/2018 ספר בראשית- פרשת וישלח: ויעבירם את הנחל

נציב יום: שהפגישה בירושלים תהיה מוצלחת, לא יחייבו אותה לעבוד שבתות וחגים, כפי שנהגה מאז חזרתה בתשובה, וזרע קודש בר קיימא לאיילה טרונגו בת ארגיטו, ולמשה בן גנת, שיזכו הם בכלל קפ"ז לעשות נחת רוח לקב"ה.

("ויקום בלילה ההוא ויקח את שתי נשיו ואת אחת עשר ילדיו, ויעבור את מעבר יבוק",

אומרים חכמים זכרונם לברכה: שיעקב אבינו בחיר האבות...).

על הכתוב: "ויעבירם את הנחל", "נחל" ראשי תיבות: "נוצר חסד לאלפים".

צריכים להבין מה הקשר בן "ויעבירם את הנחל, לבין- נותר חסד לאלפים"?

בפרשת ויצא: "ויצא יעקב מבאר שבע לילך חרנה", המקובל האלוקי "מגלה עמוקות": אמר ראשי תיבות "ויצא", "וירא יעקב צורת אלף", למדנו את זה בדרשה קודמת.

צריכים להבין: מה צורת אלף שראה יעקב בלכתו חרנה?

אפשר לבאר על פי היסוד הגדול שגילה לנו הבעל שם טוב הקדוש זכותו תגן עלינו אמן, הפסוק בשירת הים: "אמר אויב ארדוף אשיג אחלק" ראשי תיבות היוצאים מהפסוק הם 5 אל'פים, 5 אלפים, 5 פעמים "אלף".

וזאת להורות לנו: שאפילו בהסתר הגדול שאמר אויב ארדוף אשיג אחלק - שהוא בטוח בעוצמתו, ברכבו ופרשיו, שהוא הולך לתפוס את ישראל על הים-צריכים להאמין באמונה שלמה בבורא יתברך שהוא "אלופו של עולם", "אלף" רומזת על אלופו של עולם.

וזה לומדים מרדיפת פרעה אחרי בני ישראל, היה שמה הסתר גדול, פחד גדול, היה מלפנים המצרים מאחור, המדבר מימין ומשמאל, אין לאן ללכת אין לאן לברוח, להיכנס לים - פשוט לטבוע, לחזור אחורה - מצרים, לאן ללכת?.

"ויראו מאוד ויצעקו בני ישראל אל השם", אבל באמת גם ברדיפה הזאת הסתתר אלופו של עולם. וכידוע בסופו של דבר הושיע השם את ישראל, והטביע את המצרים, ולכן בשירת הים הזכירו זאת ואמרו: "אמר אויב ארדוף אשיג אחלק" ראשי תיבות של חמש אל'פים כדי להורות שאלופו של עולם - נמצא גם בהסתר הגדול ביותר.

וזה הכתוב "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה", אמר "המגלה עמוקות": "וירא יעקב צורת אלף", כשיעקב הולך אל לבן הארמי, לבן הרשע השקרן הרמאי, הוא טמא וחבורתו טמאה, היה שמה הסתר גדול מאוד, היה מצייר לפניו יעקב אבינו: "וירא יעקב צורת אלף", תמיד זוכר את אלופו של עולם, שמסתתר בהסתר הכי גדול, וזאת כדי שלא יימשך אחרי לבן הרשע ופמלייתו.

ואנחנו צריכים להאמין באמונה פשוטה ושלמה: שאפילו בהסתר הכי גדול, בצרה הכי גדולה שיש, גם שם נמצא אלופו של עולם, ויזכה להמתיק את הדין מעליו להפוך אותו לחסד.

בלשונו הקדושה של הבעל שם טוב: "שאם אדם יידע בידיעה ובאמונה שלמה שבכל ההסתרות הקב"ה מסתתר שם, ואין זו הסתרה כלל - ויהיה דבוק באמונה השלמה בבורא - לא יארע לו שום רע, אלא אהבה וחיבה מאת השם".

על זה חיברו את השיר על פי דברי מילותיו של הבעל שם טוב: "ואפילו בהסתרה, שבתוך ההסתרה, בודאי גם שם נמצא השם יתברך",

זאת אומרת: גם בהסתרה שבתוך ההסתרה בעומק ההסתרה, גם שם נמצא השם יתברך. אין דבר כזה! השם לא נחסר ולא נעדר משום מקום, רק צריך לראות את צורת האלף, דהיינו: אלופו של עולם.

מעתה יאיר לנו להבין: אז איך הכין יעקב את עצמו ואת בני ביתו בעת צרה, לקראת הפגישה עם עשו הרשע?

כתוב: "ויקום בלילה הוא, ויקח את שתי נשיו, ואת אחת עשר ילדיו, ויקחם ויעבירם את הנחל". "ויקם בלילה הוא"

אז על מי מדובר? "ויקום בלילה הוא" אז בטח זה הוא,

אלא זה השכינה שהתלוותה אליו, שאפילו בהסתרה, בתוך ההסתרה, שם נמצא השם יתברך.

"ויקחם ויעבירם את הנחל" הנחל - הוא העביר את בני ביתו את הנחל, את הייחוד הגדול של "נחל" מה זה הייחוד הגדול של "נחל"? "נוצר חסד לאלפים", מה זה "נוצר חסד לאלפים"? נחל, נחל = נוצר חסד לאלפים, השם נוצר חסד למי שרואה לפניו את ה-אל'פים כל הזמן, את אלופו של עולם זה ייחוד גדול. שאדם יזכור תמיד בכל מצב את אלופו של עולם.

אז גם עם ההסתר הגדול שעשו בא עם ה-400 ראשי גייסות, שכל אחד יש לו 400 פקודים, יה בה בי כמות אדירה!, צריך להסתכל "בנחל" ב"נוצר חסד לאלפים". ועל ידי כך הקב"ה מושיע אותם בעת צרה.

אז זה צריך לזכור תמיד: אין מצב ולו הקשה ביותר שחלילה הקב"ה לא נמצא.

לקראת חנוכה, נזכור את דברי האר"י הקדוש: שלשיטת הספרדים להדליק נר חנוכה, זה גם ראשי תיבות: "נחל". להדליק נר חנוכה.

למה?

לזכור ללכת בדרך החשמונאים, שהם לנס גדול של חנוכה במלחמה נגד היוונים מעטים מול רבים, בזכות השם: "נחל", "נוצר חסד לאלפים", כיוון שהם ידעו שיש אלופו של עולם והוא נמצא איתם. כי איך יכול להיות שמשפחה אחת מתתיהו ובניו יוצאים נגד מלכות יוון, איך אפשר לנצח? זה הרבה יותר ממה שיעקב אבינו עמד מול עשו. כמויות אדירות, מעצמת על!, שולטת בכיפת העולם! איך הם יכולים לצאת? מכח מה!? בכח אנושי - אי אפשר לנצח מלחמה כזאת, אלא " נוצר חסד לאלפים".

הם ידעו שבהסתר הכי גדול במלחמה ביוונים, נמצא השם יתברך, הקב"ה נמצא והוא מחכה למסירות נפש., שאדם יבטח בהשם במאה אחוז!, אפילו: "אמר אוייב ארדוף אשיג אחלק" בבב בבב. פפפפפ. לא לפחד! לא לפחד.

אנחנו רואים שמתרגשות צרות ובעיות, ומלחמות קרבות, והישראלים! לא לומדים פרשת השבוע, אם היו לומדים פרשת השבוע - אז היו יודעים שאין מה לפחד, כי אם אתה הולך עם השם! לא יקרה לך ולא יאונה לך שום רע.

אז מה קורה?

אמרנו שביבי מפחד מאוד בגלל שהיום כבר קוראים לזה משפטיזציה, יש כבר יותר מידי משפטיזציה בצבא, כך אומר בנט וכך אומרים כמה משפטנים וכמה קצינים, שיותר מידי יש יועץ משפטי שמלווה חייל שאומר איך לירות ואיך לא לירות.

עכשיו התברר פרסום ראשון: "יש שינוי בהוראות פתיחה באש בגבול עזה: חיילי חטיבת מילואים, הונחו לירות רק לעבר כפות הרגליים של המחבלים בגדר בעזה".

דובר צה"ל: "צה"ל פועל בהתאם להוראות פתיחה באש מסודרת ומותאמת לגזרה, כידוע הוראות אלה והפקודות שנגזרות מהוראות אלו מסווגות", ככה הופיע בערוץ 20.

עכשיו מה יהיה השלב הבא אתם יודעים? שיגידו לפגוע רק בציפורניים ברגליים, ואחר כך רק בבוהן, ומי שיפספס את הבוהן-יישפט.

הם צריכים ללמוד משמעון ולוי, שמעון ולוי נכנסו לשכם והרגו 24 אלף איש, למה? כי הם לא שמרו על המשפט! השכמים חייבים בשבע מצוות בני נח, אומר הרמב"ם: הם צריכים להעמיד עליהם דיינים, ואם הם לא לקחו דיינים ונעשה עוולה כזאת, ששכם בן חמור עשה מעשה אסור בדינה, אז אם עושים כזה דבר, והיא היתה קטינה, היא היתה פחות מגיל שש, והוא עושה מעשה כזה, אז זה דבר חמור ביותר!. והם לא העמידו אותו לדין, ולא שום דבר.

זאת אומרת לא היה אז "מיטו". אבל מכל מקום לא עשו בהם משפט, אז הם עשו משפט כי חייבים מיתה, בן נח שעבר אחד משבעה מצוות בני נח  - חייב מיתה!. אז הם הרגו את כל ה-24.

ומה קרה אחר כך?

אז היו צריכים לבוא עליהם כל הגויים מסביב ולהרוג אותם, מזה היום היו קוראים לזה אפרטהייד, זה "רצח עם!",

כתוב: "ויהי חתת אלוקים על כל הגויים אשר סביבותם", הפוך! כולם נבהלו! יאויייי!! שנים עשו את כל זה ? מי? מי יתעסק איתם? וכמה הם היו? מאות בודדות בסך הכל כל - כל משפחת יעקב אבינו והנלווים אליהם, כמה מאות בסך הכל. וכל העמים מסביב, רעדו! חלו! רעדו!.

הם לא לומדים פרשת השבוע הם לא לומדים, הם לומדים מהשמאל, שמאל ימין שמאל. זהו אז ככה זה נראה וזהו.

אז אנחנו צריכים לדעת:  שאפילו אם מתרגשות עלינו צרות גדולות חלילה, וההסתר גדול מאוד, זה רק יצר הרע שמנסה להפיל אותנו ברשתו, אבל אנחנו חייבים להאמין באמונה שלמה שגם הצרות שבאות עלינו, צריך לדעת: "עמו אנוכי בצרה"!!!. אין דבר כזה שהשם עוזב אותנו. "נוצר חסד לאלפים"! משפיע חסד ורחמים, ומושיע את מי שדבקים, ומאמינים באלופו של עולם. הקב"ה נמצא אתנו בכל צרה, וכשהוא מביא את הצרה כן, אז צריך לדעת שזה הכל ממנו יתברך לטובה וצריכים לעמוד בניסיון.

זאת אומרת: אדם צריך לדעת שיש אלופו של עולם, אפילו בהסתר הגדול ביותר, "בערב ילין בכי ולבוקר רינה". זה לא אומר אם בלילה אתה בכית, וראית את עצמך נואש וזה וזה... אתה יכול לקום בבוקר ופתאום רינה ובשורות טובות, ישועות ונחמות, הכל ביד השם.

אבל זה מענק שמקבל המאמין באלופו של עולם.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.07 10:15

    אתמול אמרתי לבורא עולם: 'אני צריכה כסף, פעם ראשונה שאני מבקשת ממך! השם...' ואז... ב"ה מקבלת שיחת טלפון מהבנקאי שאומר: 'את יכולה לקחת הלוואה של 20 אלף, החשבון שלך מתפקד יפה, ברוך השם!' ויש לי לרופא שיניים - תקציב טוב 🙏.

  • 22.07 08:28

    בשורה משמחת! ב"ה אתמול בערב קיבלתי מכתב מהביטוח לאומי שב"ה הפסיקו לשלם מזונות ובכך החוב נעצר בכ211,000 ש"ח ולא ממשיך לתפוח... מאמין שזה בזכות עצת כבוד הרב שליט"א: 'לרקוד ולשיר עם חמישה חברים עבדו....' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב)) נ.ב. זכיתי לתרום ל-5 יהודים שיזכו להשתתף בסעודת השמחה:) (אשדוד - סעודת השמחה לכבוד השם יתברך 15.07.2024 shofar.tv/lectures/1613, לסגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 22.07 00:13

    כבוד הרב, ב"ה היה הרצאה מדהימה בקרית עקרון (21.7.24), יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה לתקן (אמן), תודה רבה.

  • 22.07 00:12

    לילה טוב ומבורך לכבוד הרב הגאון שליט"א, תודה על הרצאה כל כך חשובה בדורנו אנו (קרית עקרון 21.7.24), הלוואי שנזכה לקיים נסיעה טובה ושכבודו יחזור לשלום (אמן).

  • 22.07 00:12

    כבוד הרב היקר🧡 במהלך היום נחתי וב"ה כל היום שומעת אותך ונרגעת מהדברי תורה, עד הערב חיכיתי להרצאה (קרית עקרון 21.7.24) וכ"כ מדהימה וממש קסום ויפה כל מילה! אכן, כמה טוב להיות אהוב ואוהב שנותנים אהבה אחד לשני, מילותיך הן רפואות לכל האיברים. לילה טוב🤲🏻 (אמן).

  • 21.07 20:59

    רציתי לספר לרב מה שקרה לי אישית לפני שבוע. נסעתי לבד ברכב מ-Lakewood ל-Baltimore ותוך הנסיעה התחילה סערה נוראה (Tornado Warning). היה מאד קשה לנסוע ואחר כמה דקות הצלחתי בעזרת ה׳ לצאת מכביש הראשי (I-95) לעצור בתחנה על ידו. עצרתי שם לשעה בערך וכל הזמן ירד גשם כבד בלי הפסקה. אכלתי משהו וקראתי תהלים ואמרו שברבע שעה יפסיקו את האזהרה שיש אפשרות שיהיה tornado. הרגשתי שאני מוכרחה להגיע הביתה כבר ונראה לי שהגשם קצת פחות כבד ונסיתי להמשיך בנסיעה ב-I-95. תוך שלוש דקות הסערה התחילה עוד פעם והייתי כבר עייפה ופשוט לא יכולתי לראות את ה-lane markings וכשמשאיות גדולות עברו על ידי לרגעים מפחידים היה בלתי אפשרי לראות אף דבר מהחלון לפני (windshield). התרכזתי כפי יכולתי לראות משהו והיה כל כך קשה עד שלרגע חשבתי לעצמי: 'אין לי כוח והמתח כל כך קשה לסבול אולי אעצור כאן באמצע הרחוב ויקרה מה שיקרה' (ח"ו...). פתאום ב"ה נזכרתי במה ששמעתי מהרב אודות כח השמחה בהשי"ת! והתחלתי לשיר את ניגון הרב: "עבדו את ה׳ בשמחה!". אני רוצה להעיד: על שלוות הנפש שזה גרם לי. לא ידעתי אם אצליח להישאר בחיים או לא (ח"ו) אבל אמרתי לעצמי: ׳לא משנה לי מה יחליט ה׳ . אני איתו. הוא ה-Boss.׳ וככה המשכתי לנסוע. לא היה אפשרות לצאת מהדרך לזמן רב וניסיתי לנסוע למיטב יכולתי וכל הזמן עם ישוב הדעת בלי לדעת מה יקרה מרגע לרגע. הרגשתי ממש את כוח השמחה בהשי"ת. אז תודה לרב עבור העצה הטובה והלימוד החשוב ביותר בענין הבטחון בהשי"ת בשמחה. סיפרתי את המקרה להרבה אנשים שידעו את אמת הענין. הכל בזכותך. ויה"ר שהשי"ת יברך את הרב להמשיך בעבודת הקודש שלו להדריך אנשים בעבודת השי"ת (אמן).

  • 21.07 15:15

    כבוד הרב היקר שליט"א! תודה רבה על הכל מכל וכל! תודה להשם יתברך ותודה רבה לכבוד הרב היקר שליט"א על הברכות והתפילות ולכל מי שהתפלל עלי. מרגישה ברוך השם מצוין! הקהילה היקרה פינקה אותנו עם המון מטעמים לכבוד שבת קודש ואנחנו מודים לכולם! שבת שלום ומבורך!💐.

  • 21.07 15:15

    שלום רב לכבוד הרב הקדוש, רציתי לשתף את הרב בנס שקרה לי! נתקפתי בווירוס השפעת בצורה חזקה, היו לי כאבים מאד חזקים בגוף (ל"ע). ב"ה שרתי את השיר "עבדו..." בשקט משך זמן מה - והכאבים עברו ממני בדרך נס! גם שאר התסמינים עברו מהר; במקום שבוע ימים הכל עבר ביומיים. תודה לכבוד הרב על העצות הנפלאות כן ירבו. תבורכו מפי עליון!!!! (אמן).

  • 21.07 15:14

    תודה 100 פעם לבורא העולם! ולכבוד הרב שליט"א; אחרי סעודת השמחה לכבוד השי"ת ואחרי בקשות ביום שני - ב"ה נסגר לי התיק שהיה לי בבית משפט! וגם מה ששלמתי יכניסו לי לבנק בחזרה בלי קיזוזים, הכל הביאו לי! מה שטוב, ביום שאני צריך לכבוד השבת בשביל לקנות שלא יחסר לי! השי"ת בדיוק הביא לי את הכסף. באמת מי שחי באמונה ובשמה ועם צדיק אמיתי - אין דאגה וגם פחד! על כל מיני חסרונות דברים "עבדו..." ב"ה עובד ממש!

  • 21.07 15:13

    כבוד הרב! איזה שיעור בוקר מנצח, בתוך התפילות מבקשת ומתחננת: 'אבא! תראה לי את הכיוון' ממש התחברתי לציפור שנשלחה לאיש שנרטב בדרך ששימשה כוויז של פעם... (בלי תפילה לא מקבלים - חלק ל"ט 18.07.2024, shofar.tv/lessons/17329) גם מהשיעור הקודם... וממש ככה לדברים שהרב אמר: 'לא לחכות לתפילת 18... לדבר עם אבא! "ובלכתך בדרך" בפרט שלא בטוחים שנקבל, וכל הזמן ויחד עם המזמור שלא יתבטל: "מזמור לתודה!" - "עבדו את ה' בשמחה😁" מתוק מדבש💫!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים