טוען...

לא יקרא עוד שמך יעקב | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 25.11.2018, שעה: 07:28

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 25/11/2018 ספר בראשית- פרשת וישלח : לא יקרא עוד שמך יעקב.

נציב יום: אופירה בת סמירה, תזכה לאהבת השם בכל לבבה ובכל מאודה ושמירה בכל מכל כל אמן.

"ויאמר לו אלוקים: שמך יעקב, לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך",

על הכתוב הזה שואלים חכמים זכרונם לברכה: למה הקדים הקב"ה לומר "שמך יעקב" מה, לא יודעים שהשם שלו יעקב? ואחרי זה אומר: "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך", אז למה צריך להקדים "שמך יעקב"?

אומר על זה "החת"ם סופר" זכרונו לחיי העולם הבא על פי מה שמצינו בברכות יב': "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך", לא שיעקר יעקב ממקומו אלא ישראל העיקר ויעקב טפל לו. זאת אומרת: הגמרא אומרת, שהשם יעקב לא יעקר ממקומו, אלא השם ישראל יהיה העיקר והשם יעקב יהיה טפל לו.

לפי זה מבואר שהקב"ה הקדים לומר לו "שמך יעקב" דהיינו: השם יעקב ישאר יעקב, שמך יעקב לא מתבטל, אבל הוא לא יהיה שם עיקרי, אלא השם ישראל יהיה העיקר - והשם יעקב טפל לו.

והנה מצאנו בפרשה, כשנלחם יעקב אבינו עם המלאך, שרו של עשו הסמ'ך מ'ם,

אמר המלאך ליעקב: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל", לא כמו שהקב"ה אמר, "ויאמר לו אלוקים: "שמך יעקב", אלא: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל אומר" המלאך, זאת אומרת הוא רוצה לעקב את השם: יעקב, ורצה שיקרא רק ישראל. לא יקרא יעקב, מה יש, מה מפריע לך? שיקרה שני שמות, מה אכפת לך?

אלא, צריך להבין מה היה פה.

על זה אומר החת"ם סופר: ידוע שהמלאך הזה הוא שרו של עשו, הוא השטן. כדי לבטל את כוחו של השטן אנחנו צריכים שני שמות, יעקב וישראל, אם תעשו יעקוב מלא וא'ו עם וא'ו, וישראל ביחד: שניהם בגימטריה = קר"ע שט"ן, כדי לבטל את השטן - צריך את שני השמות, ושם ישראל לבד - לא נוכל לעמוד נגד הסמ'ך מ'ם, צריכים שני שמות. יעקב וישראל. ולכן רצה לעקור את השם יעקב לגמרי, ואמר: "לא יעקב יאמר עוד שמך! כי אם ישראל".

אבל הקב"ה אמר: "לא, שמך יעקב!" נשאר השם יעקב, כדי שנוכל לעמוד נגד השטן ולבטל אותו.

אבל צריך להבין עכשיו: למה על ידי שני השמות האלה יעקב וישראל, שהם בגימטריה קר"ע שט"ן, אנחנו יכולים להתגבר על השר של עשו.

אז אומרים חכמים זכרונם לברכה: ידוע שיש לישראל שתי אפשרויות לצאת זכאים בדין לפני הקב"ה;

דרך אחת שאנחנו יכולים לצאת זכאים בדין: זה מצד הזכות של עצמנו, כשעוסקים בתורה ובעבודת השם בשלמות - אז אתה זכאי בדין.

ויש חס ושלום אם ישראל לא עוסקים בתורת השם בשלמות - אז מעריך אותם הקב"ה לעומת שאר אומות העולם, שהמעשים שלהם תמיד מקולקלים, ואז בודאי שכלל ישראל לעומת הגויים הם בתכלית השלמות, ויוצאים זכאים בדין.

 זאת אומרת: אם אנחנו לא זכאים מצד תורה ומצוות שאנחנו עושים, אז כלפי הגויים ודאי שאנו זכאים לעומתם.

והנה השם ישראל, זה שם שמורה על שלמות של עם ישראל מצד עצמם, כמו שכתוב: "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים - ותוכל", אז שם של שררה שאתה עומד בזכות עצמך, אבל השם יעקב זה מלשון - עקב, החלק הנמוך בגופו של האדם, שזה מורה על ירידת ישראל למדריגה נמוכה, באופן כזה הם לא בשלמות מצד עצמם.

אז זה מה שנאמר בגמרא: שלא יעקר השם יעקב ממקומו, שלא יעקר השם יעקב ממקומו,

למה?

אם יעקר השם יעקב ממקומו-לא יכלו חלילה ישראל לצאת זכאים בדין. אלא שיהיה השם ישראל עיקר, ויעקב טפל לו.

אז בודאי מדרגת ישראל רומזת על השלמות של עם ישראל מצד עצמם, וזה העיקר, ככה צריך להיות, שאנחנו לא תלויים בהשוואות בינינו לבין הגויים. אנחנו אמורים להיות ישראל, שומרי תורה ומצוות כראוי.

אבל אם חס ושלום לא יהיו במדרגה של ישראל, וירדו למדרגה של יעקב? אז יצטרך הקב"ה לעשות השוואה ולהעריך אותנו לעומת הגויים, ואז נצא זכאים בדין.

(עכשיו, קל להבין: למה התנגד המלאך שרו של עשו ששמו שיעקב יישאר במקומו? אלא רצה לעקור--- )

שרו של עשו רצה ששמו של יעקב לא יישאר במקומו, רצה לעקור את השם! שיישאר רק ישראל, למה רק ישראל? כי זה מורה שישראל יכולים לצאת זכאים בדין - רק אם הם בבחינה של שלימות, אם הם לא בשלימות - לא יצאו זכאים בדין. ואם ישאר השם יעקב: זה פרושו שהקב"ה מסכים שגם אם אתה יעקב, בגדר עקב, נמוך למטה, אבל בייחס לאומות העולם- אתה יותר טוב. את זה הוא לא רצה!

אבל הקב"ה שחפץ תמיד בטובת בניו - הדגיש ואמר: "שמך יעקב" קודם כל, לא יעקר השם הזה, אפילו אם ישראל לא בשלמות במדרגת ישראל, אלא יורדים חלילה למדרגת יעקב - יוכלו לצאת זכאים בדין, כי הוא ישווה אותנו ויעריך אותנו לעומת אומות העולם.

-       הפלא ופלא!.

אני דברתי פה וספרתי את הנס הגדול שהיה עם האוטובוס, שקיבל טיל "קורנט", ואמרתי שהחיילים שישבו שמה שירדו לעזה, הם שרו "על הניסים ועל הנפלאות" וכו' וכו', וירדו מהאוטובוס ואחר כך היה הטיל שפגע וכו', וזאת אומרת: זה משווה אותנו בייחס לאומות העולם, נסים! 500 טילים, בסוף הם פגעו בפלסטיני לא פגעו בכלל ביהודים, זה ברור שרואים את ההבדל בין אומות העולם ובין ישראל כל הזמן.

מי הביא את זה עכשיו? הערבים, הביאו את הסרטון שלי, בערבית, עם תרגום בערבית, (הרב שליט"א מראה קטע מהרצאה---) אז הנה משדרים את זה החמס, את מה שאני אומר, אני לא יודע מה הם תירגמו, יכול להיות שהם חירבטו, אבל ככה עשו לי באיראן, באיראן שמו סרט שלי, שאני מדבר על פרשת השבוע ואמרו שאני מסית נגד האיראנים, איייי. זה משהו מדהים, זה כבר במצרים כבר עשו את צעדת המיליון בעקבות מה שאני אמרתי, ובלבנון, בחיזבאללה משמיעים אותי: "אל חכם אמנון יצחק", ככה הם אומרים.

טוב, בכל אופן רואים שיש הבדל בין ישראל לבין יעקב והקב"ה השאיר את השם הזה.

אז אם אנחנו כבר מדברים על זה, אז שואלים: למה לא נשארו השמות אברם, כל מי שאומר אברם עובר, "לא יקרא שמך אברם", לא יקרא שמך אברם-"כי אם אברהם". למה שמה לא נשאר השם אברם? וגם שרי לא קוראים שרי-שרה, מה קרה לשני השמות האלה?

לא תאמינו, לא תאמינו!.

אברבנאל אומר: ששני השמות האלה- הם שמות של טומאה. והשמות אברהם ושרה- שמות של קדושה. לכן לא קוראים אברהם וזה.

לא מסביר אבל אומר אלה שמות של טומאה!

אז במעם לועז מביא, לא להסביר את זה, אבל אומר כמה נקודות, שמהם אפשר להבין: אברהם לא מוליד, אברהם מוליד, אברם זה שם שקרא לו תרח. אברהם: זה היה אב לארם, ואחר כך הוא נהייה אברהם- אב להמון גויים. זה מה שהוא אומר.

שרי: אז לא הוא אומר, אבל המפרשים אומרים: שרי - היא היתה שרה של אברהם בהתחלה, שרי-שרה שלי, ואחר כך היא שרה על כל האומות גם כן. אבל יוצא מזה אם קראת שם, אדם טמא, עובד עבודה זרה, ודרבים כאלה ונתן את השם מה היתה הבחינה כשהוא אמר את השם? מכל מקום עצם שקרא תרח לאברם אברם - אז זה כבר אין לקרוא את השם הזה.

אתם שומעים?

אברבנאל אומר במפורש: שמות של טומאה, והשמות אברהם ושרה-זה שמות של קדושה.

אבל יעקב- אין פגם בשם יעקב, יש תוספת מעלה בישראל אז השם נשאר כמות שהוא וכו'.

יש מחלקים שמתי שהיה בנחיתות קוראים לו יעקב, מתי שהיה בגדלות קוראים לו ישראל,

יש אומרים שבחוץ לארץ נקרא יעקב, ובארץ ישראל נקרא ישראל.

יש כל מיני חשבונות מתי קוראים כך, מתי לא קוראים כך.

מכל מקום לפי מה שאנחנו ביארנו כאן: אז יש פה רצון של השטן, הוא יודע בדיוק מה הכוח שפועל נגדו, והוא מבין שקשה מאוד לתפוס את ישראל,

למה?

אם דורשים מהם שלמות - והם לא יגיעו בשלמות, אז בקל אני יכול להפיל אותם. אבל אם לוקחים אותם בהשוואה לאומות העולם - תמיד הם יצאו זכאים בדין, אז הוא ניסה לחבל ואמר "לא יקרא עוד שמך!" לא! אין יותר יעקב,

השם אמר: "לא! לא- לא שמך יעקב", רק ישראל יהיה עיקר ויעקב טפל, אני מצפה שתהיו ישראל, ולא תצטרכו לצאת זכאים בדין עם שם יעקב.

נו, גם זה בשבילנו מסר להבין עדיף שנהיה בבחינת "ישראל" ולא "יעקב".

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 21.04 14:23

    תודה רבה לעמותת 'בצדקה תכונני' (shofar.tv/videos/17059) על הסל השופע מלא בכל טוב! בזכותכם אנחנו זוכים להדר את החג עם עופות משובחים ועוד הרבה דברים טובים שנמצאים בארגז הגדול. יה"ר שהשי"ת יברך אתכם שתמיד תזכו להיות מהנותנים ולשמח יהודים (אמן). תודה רבה!

  • 21.04 14:22

    מורי ורבי אלופי ומיודעי יה"ר שהשי"ת ישמרך על דברי תורה מתוקים מדבש ונופת צופים כל פעם התרגשות והתפעמות מחדש על הדברי מוסר שחודרים עמוק עמוק לנשמה כמה טוב השי"ת ששלח לנו אותך שליח נאמן איש האמת ותודה שזכינו בכך זה ממש לא מובן מאליו תודה על הכל ותודה שלזכותך כל הטובות האלו. שוב, יה"ר שהשי"ת ישמרך אורך ימים ושנים בטוב ובנעימים פסח כשר ושמח (אמן) ושוב תודה.

  • 21.04 14:21

    כבוד הרב רציתי לשתף אותך, ביום שלישי בקשתי מהשי"ת: 'בבקשה! השם אני מבקשת בזכות הרב אמנון יצחק לא בזכותי' חזרתי על זה מספר פעמים, שבחור מסויים ידבר איתי ונפגש, ואחרי שבקשתי כך בזכותך, שייכתי את הבקשה רק בזכותך וזה פעם ראשונה שעשיתי זאת, ב"ה הוא יתקשר באותו יום ונפגשנו. תודה לך כבוד הרב אנחנו לא יכולים לשער את גדולתך בעיני הבורא, אי אפשר. הכבוד שמגיע לך הוא פי מליון אין מספר לתאר כמה אתה גדול ומכובד בעולם 🙂 אני מודה להשי"ת שזכיתי לראות את זה. אחר כך יצא לי לבקש כך בשביל עוד דבר וגם בזה ישר ראיתי ישועה.

  • 20.04 21:07

    שלום עליכם כבוד הרב אתמול בלילה ב: 'אושר עד' יצא לי לדבר עם יהודי והגענו לנו''ט (נבלות וטרפות, ראה כתבה 'בכור היתוך' shofar.tv/articles/14830) הוא אומר לי: 'אתה אומר כמו שהרב אמנון יצחק אומר!' אמרתיו: 'בדיוק' הוא אומר לי: 'הרב החזיר אותי בתשובה! אבל אי אפשר בלי רבנו' חחחח ב"ה השם יתברך זיכה את הרב להגיע לכולם להציל מהנו''ט כמו שאר הצלות אבל נו''ט זה בסיס יום יומי יה"ר שהשי"ת יציל כל זרע ישראל ואותנו אמן ואמן שבת שלום ברוך תהיה אמן ואמן

  • 19.04 14:33

    תודה רבה לכם על כל השפע ב"ה יה"ר שתבורכו מפי עליון! שיהיה בעזרת השי"ת פסח שמח וכשר 🙏🏼 (אמן).

  • 19.04 14:32

    תודה והערכה רבה רבה על הסל הגדוש בטובה וברכה יה"ר שיתן ה' לך וכה יוסיף שתזכה להרבות חסדים למעלה למעלה להחיות ולשמח משפחות עם ישראל וימלאו כל משאלות לבך לטובה וברכה באושר ועושר ברוחניות וגשמיות ונזכה במהרה לאכול מן הזבחים והפסחים בבנין ירושלים אכי''ר.

  • 19.04 14:32

    ערב שבת הגדול שלום לכבוד הרב היקר! תודה לקב"ה שזיכנו להיות שליחים לשמח בניו ובנותיו הדחוקים (כולל לשמח אלמנה) לכבוד חג הפסח הבעל"ט! המון יהודים יקרים תרמו בעין יפה ובזכותם זכינו לעסוק בעמל רב ויגיעה במלאכת הקודש בסלים גדושים (וכבדים מאד!) לכבוד החג, רוב מצרכי המזון כשר לפסח המצויים לקפ"ז (כולל תבלינים), תלושי קניה, מצות ויין בשפע, עופות, וכמובן גם רוחני - עלונים והגדות מיוחדות שלנו. הכל קצת יותר מ-50 אלף ש''ח ברוך השם והיד עוד נטויה בלי נדר שבוע הבא בחול המועד... תודה גדולה לכבוד הרב על הכל, בזכות הרב זוכים לאסוף זכויות, לשמח ולעזור ליהודים רבים ולקרב הגאולה עם טונות של מצוות צדקה ביחד עם כל התורמים! מאחלים חג פסח שמח וכשר בתכלית לכבוד הרב ולמשפחתו ולכל קפ"ז ועם ישראל ושנזכה עוד השנה להקריב הפסח כהלכתו אמן ואמן! מאור וארז, עמותת בצדקה תכונני 💛

  • 19.04 14:31

    באמת שמודים לכם על הכל ישר כוח! גם על הדף שמסביר על מניעת השליטה של החיצונים במצוות ב"ה כבוד הרב שליט"א לימד אותנו זאת וכך בעזרת השי"ת נוכל לקיים את המצווה ב-100% ממש זכינו אשריכם!

  • 19.04 14:30

    תודה רבה רבה על כל העזרה יה"ר שהשי"ת יחזיר לכם בכפל כפליים, תבורכו מפי עליון תזכו לשפע פרנסה ולהיות תמיד מהנותנים אכי"ר.

  • 19.04 14:29

    יישר כוח! תודה לכם יה"ר שהשי"ת יברך אותכם (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים