טוען...

לא יקרא עוד שמך יעקב | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 25.11.2018, שעה: 07:28

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 25/11/2018 ספר בראשית- פרשת וישלח : לא יקרא עוד שמך יעקב.

נציב יום: אופירה בת סמירה, תזכה לאהבת השם בכל לבבה ובכל מאודה ושמירה בכל מכל כל אמן.

"ויאמר לו אלוקים: שמך יעקב, לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך",

על הכתוב הזה שואלים חכמים זכרונם לברכה: למה הקדים הקב"ה לומר "שמך יעקב" מה, לא יודעים שהשם שלו יעקב? ואחרי זה אומר: "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך", אז למה צריך להקדים "שמך יעקב"?

אומר על זה "החת"ם סופר" זכרונו לחיי העולם הבא על פי מה שמצינו בברכות יב': "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך", לא שיעקר יעקב ממקומו אלא ישראל העיקר ויעקב טפל לו. זאת אומרת: הגמרא אומרת, שהשם יעקב לא יעקר ממקומו, אלא השם ישראל יהיה העיקר והשם יעקב יהיה טפל לו.

לפי זה מבואר שהקב"ה הקדים לומר לו "שמך יעקב" דהיינו: השם יעקב ישאר יעקב, שמך יעקב לא מתבטל, אבל הוא לא יהיה שם עיקרי, אלא השם ישראל יהיה העיקר - והשם יעקב טפל לו.

והנה מצאנו בפרשה, כשנלחם יעקב אבינו עם המלאך, שרו של עשו הסמ'ך מ'ם,

אמר המלאך ליעקב: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל", לא כמו שהקב"ה אמר, "ויאמר לו אלוקים: "שמך יעקב", אלא: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל אומר" המלאך, זאת אומרת הוא רוצה לעקב את השם: יעקב, ורצה שיקרא רק ישראל. לא יקרא יעקב, מה יש, מה מפריע לך? שיקרה שני שמות, מה אכפת לך?

אלא, צריך להבין מה היה פה.

על זה אומר החת"ם סופר: ידוע שהמלאך הזה הוא שרו של עשו, הוא השטן. כדי לבטל את כוחו של השטן אנחנו צריכים שני שמות, יעקב וישראל, אם תעשו יעקוב מלא וא'ו עם וא'ו, וישראל ביחד: שניהם בגימטריה = קר"ע שט"ן, כדי לבטל את השטן - צריך את שני השמות, ושם ישראל לבד - לא נוכל לעמוד נגד הסמ'ך מ'ם, צריכים שני שמות. יעקב וישראל. ולכן רצה לעקור את השם יעקב לגמרי, ואמר: "לא יעקב יאמר עוד שמך! כי אם ישראל".

אבל הקב"ה אמר: "לא, שמך יעקב!" נשאר השם יעקב, כדי שנוכל לעמוד נגד השטן ולבטל אותו.

אבל צריך להבין עכשיו: למה על ידי שני השמות האלה יעקב וישראל, שהם בגימטריה קר"ע שט"ן, אנחנו יכולים להתגבר על השר של עשו.

אז אומרים חכמים זכרונם לברכה: ידוע שיש לישראל שתי אפשרויות לצאת זכאים בדין לפני הקב"ה;

דרך אחת שאנחנו יכולים לצאת זכאים בדין: זה מצד הזכות של עצמנו, כשעוסקים בתורה ובעבודת השם בשלמות - אז אתה זכאי בדין.

ויש חס ושלום אם ישראל לא עוסקים בתורת השם בשלמות - אז מעריך אותם הקב"ה לעומת שאר אומות העולם, שהמעשים שלהם תמיד מקולקלים, ואז בודאי שכלל ישראל לעומת הגויים הם בתכלית השלמות, ויוצאים זכאים בדין.

 זאת אומרת: אם אנחנו לא זכאים מצד תורה ומצוות שאנחנו עושים, אז כלפי הגויים ודאי שאנו זכאים לעומתם.

והנה השם ישראל, זה שם שמורה על שלמות של עם ישראל מצד עצמם, כמו שכתוב: "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים - ותוכל", אז שם של שררה שאתה עומד בזכות עצמך, אבל השם יעקב זה מלשון - עקב, החלק הנמוך בגופו של האדם, שזה מורה על ירידת ישראל למדריגה נמוכה, באופן כזה הם לא בשלמות מצד עצמם.

אז זה מה שנאמר בגמרא: שלא יעקר השם יעקב ממקומו, שלא יעקר השם יעקב ממקומו,

למה?

אם יעקר השם יעקב ממקומו-לא יכלו חלילה ישראל לצאת זכאים בדין. אלא שיהיה השם ישראל עיקר, ויעקב טפל לו.

אז בודאי מדרגת ישראל רומזת על השלמות של עם ישראל מצד עצמם, וזה העיקר, ככה צריך להיות, שאנחנו לא תלויים בהשוואות בינינו לבין הגויים. אנחנו אמורים להיות ישראל, שומרי תורה ומצוות כראוי.

אבל אם חס ושלום לא יהיו במדרגה של ישראל, וירדו למדרגה של יעקב? אז יצטרך הקב"ה לעשות השוואה ולהעריך אותנו לעומת הגויים, ואז נצא זכאים בדין.

(עכשיו, קל להבין: למה התנגד המלאך שרו של עשו ששמו שיעקב יישאר במקומו? אלא רצה לעקור--- )

שרו של עשו רצה ששמו של יעקב לא יישאר במקומו, רצה לעקור את השם! שיישאר רק ישראל, למה רק ישראל? כי זה מורה שישראל יכולים לצאת זכאים בדין - רק אם הם בבחינה של שלימות, אם הם לא בשלימות - לא יצאו זכאים בדין. ואם ישאר השם יעקב: זה פרושו שהקב"ה מסכים שגם אם אתה יעקב, בגדר עקב, נמוך למטה, אבל בייחס לאומות העולם- אתה יותר טוב. את זה הוא לא רצה!

אבל הקב"ה שחפץ תמיד בטובת בניו - הדגיש ואמר: "שמך יעקב" קודם כל, לא יעקר השם הזה, אפילו אם ישראל לא בשלמות במדרגת ישראל, אלא יורדים חלילה למדרגת יעקב - יוכלו לצאת זכאים בדין, כי הוא ישווה אותנו ויעריך אותנו לעומת אומות העולם.

-       הפלא ופלא!.

אני דברתי פה וספרתי את הנס הגדול שהיה עם האוטובוס, שקיבל טיל "קורנט", ואמרתי שהחיילים שישבו שמה שירדו לעזה, הם שרו "על הניסים ועל הנפלאות" וכו' וכו', וירדו מהאוטובוס ואחר כך היה הטיל שפגע וכו', וזאת אומרת: זה משווה אותנו בייחס לאומות העולם, נסים! 500 טילים, בסוף הם פגעו בפלסטיני לא פגעו בכלל ביהודים, זה ברור שרואים את ההבדל בין אומות העולם ובין ישראל כל הזמן.

מי הביא את זה עכשיו? הערבים, הביאו את הסרטון שלי, בערבית, עם תרגום בערבית, (הרב שליט"א מראה קטע מהרצאה---) אז הנה משדרים את זה החמס, את מה שאני אומר, אני לא יודע מה הם תירגמו, יכול להיות שהם חירבטו, אבל ככה עשו לי באיראן, באיראן שמו סרט שלי, שאני מדבר על פרשת השבוע ואמרו שאני מסית נגד האיראנים, איייי. זה משהו מדהים, זה כבר במצרים כבר עשו את צעדת המיליון בעקבות מה שאני אמרתי, ובלבנון, בחיזבאללה משמיעים אותי: "אל חכם אמנון יצחק", ככה הם אומרים.

טוב, בכל אופן רואים שיש הבדל בין ישראל לבין יעקב והקב"ה השאיר את השם הזה.

אז אם אנחנו כבר מדברים על זה, אז שואלים: למה לא נשארו השמות אברם, כל מי שאומר אברם עובר, "לא יקרא שמך אברם", לא יקרא שמך אברם-"כי אם אברהם". למה שמה לא נשאר השם אברם? וגם שרי לא קוראים שרי-שרה, מה קרה לשני השמות האלה?

לא תאמינו, לא תאמינו!.

אברבנאל אומר: ששני השמות האלה- הם שמות של טומאה. והשמות אברהם ושרה- שמות של קדושה. לכן לא קוראים אברהם וזה.

לא מסביר אבל אומר אלה שמות של טומאה!

אז במעם לועז מביא, לא להסביר את זה, אבל אומר כמה נקודות, שמהם אפשר להבין: אברהם לא מוליד, אברהם מוליד, אברם זה שם שקרא לו תרח. אברהם: זה היה אב לארם, ואחר כך הוא נהייה אברהם- אב להמון גויים. זה מה שהוא אומר.

שרי: אז לא הוא אומר, אבל המפרשים אומרים: שרי - היא היתה שרה של אברהם בהתחלה, שרי-שרה שלי, ואחר כך היא שרה על כל האומות גם כן. אבל יוצא מזה אם קראת שם, אדם טמא, עובד עבודה זרה, ודרבים כאלה ונתן את השם מה היתה הבחינה כשהוא אמר את השם? מכל מקום עצם שקרא תרח לאברם אברם - אז זה כבר אין לקרוא את השם הזה.

אתם שומעים?

אברבנאל אומר במפורש: שמות של טומאה, והשמות אברהם ושרה-זה שמות של קדושה.

אבל יעקב- אין פגם בשם יעקב, יש תוספת מעלה בישראל אז השם נשאר כמות שהוא וכו'.

יש מחלקים שמתי שהיה בנחיתות קוראים לו יעקב, מתי שהיה בגדלות קוראים לו ישראל,

יש אומרים שבחוץ לארץ נקרא יעקב, ובארץ ישראל נקרא ישראל.

יש כל מיני חשבונות מתי קוראים כך, מתי לא קוראים כך.

מכל מקום לפי מה שאנחנו ביארנו כאן: אז יש פה רצון של השטן, הוא יודע בדיוק מה הכוח שפועל נגדו, והוא מבין שקשה מאוד לתפוס את ישראל,

למה?

אם דורשים מהם שלמות - והם לא יגיעו בשלמות, אז בקל אני יכול להפיל אותם. אבל אם לוקחים אותם בהשוואה לאומות העולם - תמיד הם יצאו זכאים בדין, אז הוא ניסה לחבל ואמר "לא יקרא עוד שמך!" לא! אין יותר יעקב,

השם אמר: "לא! לא- לא שמך יעקב", רק ישראל יהיה עיקר ויעקב טפל, אני מצפה שתהיו ישראל, ולא תצטרכו לצאת זכאים בדין עם שם יעקב.

נו, גם זה בשבילנו מסר להבין עדיף שנהיה בבחינת "ישראל" ולא "יעקב".

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

  • 01.07 23:58

    לילה טוב לכבוד הרב הגאון שליט"א תודה לך כבודו על הרצאה כל כך מרתקת וכל כך חשובה בדורנו (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) אשרינו שזכינו בצדיק כמו הרב. מי יתן ותזכה לכל טובה וברכה, תחזור לשלום (אמן) הרב, אנחנו אוהבים אותך.

  • 01.07 23:57

    כבוד הרב שליט"א ב"ה הרצאה טובה ומיוחדת ממש! ברוך השם 🤲 (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה אני יום-יום מבקש מהשם יתברך: 'שימחלו לי כל אלה שציערתי אותם!' ולצערי לא חסר אנשים שציערתי בחיים... מקווה שיפעל משהו בשמים🙏 תודה רבה כבוד הרב שליט"א נסיעה טובה ובטוחה 🤲 (אמן)

  • 01.07 14:09

    כבוד הרב היקר שליט"א שלום וברכה! חמותי [כעת, לא שומרי תורה ומצוות] שלחה לי ששרו את השיר: "עבדו...!" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 01.07 14:09

    ל. היקרה! ב"ה שרנו ורקדנו ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096) ובדיוק שסיימנו קיבלנו טלפון מ: 'שערי צדק' שב"ה סידרו לאלי תור ליום חמישי לרופא תודה על הדאגה יה"ר שהשי"ת יברך אותך אמן. מרגש מאוד.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים