נתינת הלב בנדבה | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 09.03.2021, שעה: 07:00
נתינת הלב בנדבה
"קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַה' כֹּל נְדִיב לִבּוֹ יְבִיאֶהָ אֵת תְּרוּמַת ה'" (שמות ל"ה ה')
אמרו זכרונם לברכה בטל רצונך מפני רצונו. לא דורשים ממנו שבירת הרצון לבד, אלא גם ביטול הרצון, שלא ירצה, שלא יהיה לו רצון עצמי, רק רצונו יתברך. וכשמתרחק הרבה מאוד מהרצונות, אז שוב לא ירצה בהם. כל הרצונות האישיים.
כידוע על פי דברי הרב אברהם אבן עזרא זכרונו לחיי העולם הבא, "לא תחמוד", הוא אומר על זה היינו שיתברר לו כל כך איסור הגזל עד שיביט עליו כעל אי אפשרות, כאילו לא שייך. אם נגיד שגזל זה היה אש, אף אחד לא היה שולח ידו. אתה צריך להרגיש שגזל זה כמו אש. לא נוגעים בדבר שהוא לא שלך. "לא תחמוד" זה שיתברר לו כל כך איסור הגזל עד שיביט עליו כאי אפשרות, בחינת "לֹא תוּכַל לֶאֱכֹל בִּשְׁעָרֶיךָ" (דברים י"ב י"ז) שתרגם 'לית לך רשו', אין לך רשות. "לא תוכל" זה לא 'שלא תהיה לך אפשרות', לא תוכל, אלא 'לא תהיה לך רשות', לא תחמוד זה לא שאתה לא תחמוד, אלא אין לך רשות לחמוד. אתה לא יכול לחמוד. מה פירוש אתה לא יכול? הרי אנשים חומדים. אנשים חומדים. הוא רואה דבר והוא חומד. אז איך אומרים לו "לא תחמוד"? איך אפשר לשלול? אומרים לא, אין לך רשות לחמוד. אתה צריך להגיע להכרה שזה מנוע ממך כמו כפרי שאין לו תאווה לישא ביתו של מלך. למה? וכי יעלה על הדעת שמלך ייקח לביתו כפרי? הם לוקחים רק אם מיוחסים, בני אצולה, בני מלכים. אז זה לא עולה על הדעת.
הבחינה הזו היא בחינת עת רצון, שאין לו שום רצון זולת רצון ה', "לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ [אֱלֹקַי] חָפָצְתִּי" (תהלים מ' ט'), שום דבר אחר. אדם לא צריך שיהיה לו רצונות עצמיים חוץ מרצונות ה' הכתובים בתורה ונאמרים על ידי חכמים זכרונם לברכה.
מובא בספר נפש החיים שער א' פרק ד' בהגהה "מקדש הפנימי בלבו של אדם הוא בחינת ושכנתי בתוכם". כשהתורה אומרת ושכנתי בתוכם, "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות כ"ה ח'), מה זה בתוכם? זה בתוך הלב של היהודי, המקדש הפנימי בלבו של אדם זה הבחינה "ושכנתי בתוכם". המקדש נבנה בירושלים הוא בחינה כלי למקדש הפנימי. המקדש הפנימי הוא בלב, המקדש בירושלים זה מקדש חיצוני שהוא כלי שמסייע להכניס למקדש הפנימי ללב. לכן כשקלקלו את פנימיות המקדש בתוכם, הלבבות נתקלקלו בעם ישראל, אז כבר לא הועיל המקדש החיצוני להשפיע עליהם, כי אם אין לב אין מקדש. ואז הכלי, המקדש החיצוני בירושלים, כבר לא מועיל, אז נהרסו יסודותיו רחמנא ליצלן. זאת אומרת, כשבאים לירושלים לרגל, קונים יראת שמים מכל מה שרואים שמה מעבודת הכהנים ושירת הלויים וכולי, וזה משפיע על המקדש הפנימי, על הלב של היהודי. אבל אם אין כבר את הלב ונתקלקל הלב, אז הכלי, המקדש החיצוני כבר לא משפיע, לכן הוא נהרס.
אם כן, אם חורבן בית המקדש הוא התוצאה של חורבן בית המקדש הפנימי, דהיינו קדושת הלב, בגלל שאין קדושת הלב כבר, אז לכן נהרס בית המקדש החיצוני, אז קל וחומר שבניין בית המקדש החיצוני, אם נרצה שייבנה עוד פעם בית המקדש, תלוי בבניין המקדש הפנימי, הבניין שלנו, לקדש את הלב. ואיך עושים זאת? על ידי בחינת עת רצון. דהיינו, שכל הזמן יהיה לנו רק רצון לעשות את רצון ה', ביטול הרצון העצמי ועשיית רצונו יתברך. ככה בונים את בית המקדש הפנימי. אז מה יש לנו בפנים? רק רצון ה' יתברך.
הנה בנדבת ישראל לבניין המשכן בוודאי הייתה הנתינה שלהם ברצון גמור ובהתלהבות רבה. האם נוכל לצייר כמה רצה כל אחד ואחד מישראל אנשי דור דעה לתת לבניין המשכן? כמה התלהבות וחשק ודבקות הייתה בנתינה הזו? אין לנו ציור כמה גדל אושר ליבו של כל אחד ואחד כאשר ידע שממונו הגיע כבר ליד הגזבר וכבר ברור לו כי מכספו וזהבו יהיה במשכן, ויהיה לו חלק בבית ה', ותשרה השכינה ממש על הנדבה שהוא נתן. איזה שמחה הייתה להם! מישהו יכול לצייר את זה? ועוד בפרט שזה היה כפרה על הכסף והזהב שנתנו לעגל!
אבל באמת, אומר המכתב מאליהו, לא בזה נבנה המשכן. אלא במה? כתוב בפסוק שהתחלנו "קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה לַה' כֹּל נְדִיב לִבּוֹ יְבִיאֶהָ אֵת תְּרוּמַת ה'". כתב הרב אבן עזרא זכרונו לחיי העולם הבא, היה צריך לומר "תנו תרומה", תנו. מה זה "קחו מאיתכם תרומה"? זה שלי, מה זה קחו מאיתכם? אני צריך לקחת מעצמי? אני צריך לתת. היה צריך להגיד "תנו תרומה". אלא "קחו מאיתכם" היינו נתינה, היינו זה זהו, זה נתינה. ה"קחו מאיתכם" זהו הנתינה. לא העברת הכסף מהכיס לגזבר, אלא צריך קחו מאיתכם, מאיתכם זה צריך להיות. זה נקרא נתינה.
בפנימיות העניין יש להסתכל דברים מבהילים. אדם נותן, ואפילו שנותן לשמה, שזה נקרא נתינה מעליא, מעולה, אבל אין בה יותר מנתינת הדבר שנותן. אחד נתן עגיל של זהב, מה הוא נתן? עגיל של זהב. אין יותר מהנתינה שהוא נתן. אבל עדיין אין פה קיחה. כי הוא לא לוקח מעצמו, וכתוב בפסוק "קחו מאיתכם". זאת אומרת, הוא לא מכריח את עצמו ליתן. זאת אומרת, אדם נותן, נגיד הוא החליט לתת מאה שקלים. אתם רואים לפעמים אדם נודב בבית הכנסת עשרים שקלים, חמישים שקלים, שמונים שקלים, מאה שקלים. אחר אומר מאה ואחד, מפסיק. יותר הוא לא נותן. עד מאה הוא נותן. אז מה הוא נותן? רק מאה שקלים. אין פה "קחו מאיתכם". זאת אומרת, העני לא רוצה לתת יותר ממאה, הפסוק אומר לו "לא לא, קח מאיתך יותר ממה שאתה נותן, עוד יותר תיקח". זאת אומרת, הוא אינו מכריח את עצמו ליתן, הוא לא מכריח את עצמו, הוא נותן מה שהוא רוצה לתת, אבל לא יותר. והתורה מבקשת "קחו מאיתכם", ככל שתגדל מדרגת לשמה בנתינה, תקטן בחינת העבודה שבה. זאת אומרת, יהיה לו יותר קל להתגבר על יצרו. כי העבודה נערכת על פי מידת שבירת היצר שבה. מה זה עבודת ה'? כמה שאני שובר את היצר יותר, אני עובד את ה' יותר. אז זאת אומרת, כמה שאני אגדל בנתינה לשמה, אז המדרגה הזאת גדולה כל כך שהיא מקטינה לי את בחינת העבודה. כי בעבודה מה הקושי? לשבור את היצר. אז אם אני מתגבר ואני עושה לשמה יותר יותר יותר, אז אני מנצח את היצר, ואז העבודה היא יותר קטנה, קל יותר להתמודד מול היצר.
והרי אמרו זכרונם לברכה יפה פעם אחת בצער ממאה פעמים שלא בצער. מה שקשה לך זה יותר נחשב פי מאה ממה שלא בצער. ואם כן, "אָדָם לְעָמָל יוּלָּד" (איוב ה' ז'), אדם נולד לעמל. זה לא מה שבא לי כמו שאומרים, מה שכיף לי, מה שנוח לי. לעמל. נמצא שבכל נקודה כפי שמגיע בה אל הלשמה, בטלה ממנו בחינת העבודה, כי הוא כבר ניצח. וכבר גילה מורנו ורבנו רבי ירוחם זכר צדיק לברכה שתכלית הבחירה בטוב, התכלית, התכלית של הבחירה בטוב היא להגיע שיהיה הכרח אצלו. זה נקרא מדרגת מוכרח. זאת אומרת, אין לך פה אפשרויות כמו שאומרים, מוכרח. בואו נגיד עכשיו דוגמה. היום אנחנו בבחינת מוכרח בענייני שבת. אין פה לא לחלל, כן לחלל, להחליט לחלל קצת, לא לחלל בכלל, אין לנו את ה... אנחנו בבחינת מוכרח לשמור שבת. אין לנו אפילו הווא אמינא לחשוב לא חלילה לקיים את השבת. אין, זה כבר אצלנו בבחינת מוכרח. אבל יש דברים שהם לא מוכרח, כמה לתת צדקה? לא מוכרח. כמה שאתה רוצה. אדם צריך להגיע למדרגה של מוכרח, מוכרח.
זה לא יאומן כי יסופר. מספרים על הגאון מווילנא, הוא היה גם רופא, שכל מה שהיה לו מעות, בסוף היום הוא היה משליך אותם מחוץ לחלון, ומחר ה' יעמוס לנו מחדש, יביא לנו, כמו אוכלי המן. יש היום אוכל, ומחר זה יום חדש ה' ישלח מחדש. אז זה בחינה של מוכרח כאילו, זה לא שלי, נתנו לי להיום, מחר יש יום בפני עצמו, הקב"ה כמו שנותן חיים נותן מזון. אז מה אני צריך להחזיק את כל הממון? יש מסכנים שאין להם, הם עוד לא אכלו, לא כלום, זורק מהחלון, באים לוקחים, שלום.
ובכן, אז גילה לנו מורנו ורבנו רבי ירוחם זכר צדיק לברכה שתכלית הבחירה בטוב היא להגיע שיהיה הכרח אצלו, וצריך עיון לפי זה, אז איפה תהיה בחינת העבודה במדרגות גבוהות כאלה? אם אדם כבר מגיע למצב שהוא מוכרח, אז אין לו בכלל מלחמה, אין לו עבודה עם יצר הרע, כאילו יצר הרע לא יכול לפתות אותו בכלום, להגיד לו "לא, תשאיר לך, מה יהיה לך? אתה צריך לדאוג לעצמך". מה, איפה תהיה העבודה? אם הוא הגיע למדרגות כאלה.
אז כבר ביארנו, אומר המכתב מאליהו, שאפילו הצדיק היותר גדול, כיוון שהוא חי בעולם הזה אז יש בו מהעולם הזה. אפילו אם רק בדקה שבדקה, ואם גם רק בחינה של צל של גוף, אבל ישנו, עולם הזה ישנו גם אצל הצדיק הגדול ביותר. ואפילו כשהוא נותן בהתרגשות והתלהבות הכי גדולה, מכל מקום יש עמוק עמוק בפנים נקודה דקה דקה של התנגדות היצר. "אל תגזים, לא יותר מדי, אל תיתן יותר מדי, תישאר בלי כלום, אחר כך תצטרך לבריות" וכן הלאה. ואז יש התנגדות ממש לאותו דבר טוב שעושים, והגדולים, האנשים הגדולים שעשו תמיד לשמה, אז במה הייתה עבודתם? איפה הם עבדו עם היצר הרע לנצחו? בנקודות האלה, בדקי דקות האלה בפנים הלב. ומאשר הנקודות הדקות מאוד הן, קשה גם מאוד מאוד למצוא אותן. אבל בכח הראייה של גדולי הגדולים, אחרי כל הדבקות שלהם בה', הנה בזה היה עבודתם ללחום עם יצר הרע בעומק פנימיות הלב, איפה שבית המקדש האמיתי, ולשבור אותו שם לרסיסים.
ועל כן אמר הכתוב לאנשי דור הדעה הסתכלו היטב בפנים שבפנים בתוך הלב ותמצאו שמה את הדק הבחינה של נקודת יצר הרע שמתנגד ממש לתת למשכן ושמה תיקחו מאיתכם, שמה אל תתנו מה שנתתם, תקחו מאיתכם, קחו מאיתכם תרומה. זוהי העבודה בבניין המשכן. זוהי העבודה בעומק הלב, שבה נבנה המשכן.
ועוד בפסוק, "כל נדיב לבו", זאת אומרת צריך לנדב את הלב, כל נדיב ליבו ינדב את הלב. והעיר על זה הרב אברהם אבן עזרא זכרונו לחיי העולם הבא וזכותו תגן עלינו אמן, שהיה צריך לומר כל אשר נדבו ליבו, כי הנדיב אינו נותן הלב, רק המתנה. אז היה צריך לכתוב כל אשר נדבו לבו, נדבה, זה חוץ מליבו. מה הוא נותן? את הנדבה, לא את הלב. אז היה צריך לכתוב "כל אשר נדבו ליבו", שייתן תרומה את כל שנדב לו הלב. כך היה צריך להגיד. אבל לא כתוב כך, כתוב "כל נדיב לבו", זאת אומרת רוצים ממך את הלב, את הלב עם הנתינה, ושהלב ייתן יותר ממה שהיצר אפשר. לשמה כמובן. אבל כשמסתכלים לפנימיות העניין, זה הסוד שלימדה אותנו התורה, שהמקדש נבנה על ידי שמתנדבים את הלב, וזה מתאים לדרשה שנתנו לפני יומיים, הכל תלוי בלב. רחמנא ליבא בעי, הוא רוצה את הלב של היהודי. שמה זה המקדש האמיתי. שמה מקום השכינה. בית המקדש בירושלים זה רק כלי בשביל הלב הפנימי של היהודי, "ושכנתי בתוכם" בתוך ליבם. אז הכל זה עבודת הלב. ולכן קחו מאיתכם, לא משלכם, אלא מאיתכם מעצמכם מעצמיותכם. אומר הפסוק עכשיו בבירור קחו מאיתכם תרומה לה' כל נדיב לבו, אני רוצה את נדבת הלב, יותר מסך הנדבה. נדיב לבו יביאה את תרומת ה', זה תרומת ה', זה תרומה לה'.
לשמיעת שיעור זה ושיעורים נוספים:
02-3724787
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.
רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.
© 2024 כל הזכויות שמורות