ההתמודדות של יעקב מול עשו | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 29.11.2018, שעה: 07:55
בס"ד 29/11/2018 ספר בראשית- פרשת וישלח: התמודדות של יעקב מול עשיו
נציב יום: אופירה בת סמירה שלא ישלוט בה עין הרע, והמקטרגין והמזיקין יסתלקו ולא תפגע כלל מהן, בזכות זיכוי הרבים אמן.
"הצילני נא מיד אחי מיד עשיו"
חכמים מוצאים פה רמז לשתי שיטות שבהם נוקטים שונאי ישראל במלחמה נגדנו;
אחד: רדיפות גלויות עד כדי רדיפות של רצח והשמדה. כמו שהיה בפיצבורג לפני כמה שבועות.
שתיים: העמדת פני ידידים ואוהבים, תוך כדי חתירה מבפנים.
משום כך מבקש יעקב לפני הפגישה עם עשו, "הצילני נא מיד אחי" מהשונאים שמעמידים בערמתם פני אח ואוהב, אבל חותרים נגדי בסתר, "הצילני נא מיד עשו" השונאים שמניפים בגלוי את דגל שנאת ישראל.
לא תאמינו: השבוע כתבת בכירה ב-CNA עשתה סקר באירופה, וגילתה שהאנטישמיות פשתה את טלפיה והגיעה לממדים של 25% שאומרים: "שהם שונאים את היהודים! והעם היהודי צריך להיות ממוגר!, משום שהם שולטים בכלכלה בבנקים!" כל העלילות הידועות.
אז היא נשאלה, לאחר שהיא עשתה את הסקר והכול,
אז מי אשם יותר: הימין הקיצוני או השמאל הקיצוני? מי זה שמה באירופה?
המסקנה שלה היא אומרת ככה: "יש את הימין הקיצוני הוא היותר גדול, זה אלה שהם באים כמו ניאונאצים ואחרים ואומרים: הפגנות! ולפגוע ביהודים! וגם פוגעים. - זה הימין הקיצוני, אלה באים בגלוי, זה עשו!.
ויש "אחי" אומרת: יש- יש אנטישמיות נסתרת! סמויה, זה השמאל, זה השמאל שהוא מדבר יפה, אז הוא לא מדבר כאילו נגד היהודים, הוא מדבר כנגד התנחלויות; יו"ש כנגד יהודה ושומרון, כל מיני דברים כאלה כן והם כאילו אוהבי ישראל האירופאים, האחוד האירופי, כאילו כאילו הכל כאילו כאילו כאילו, זה כאילו "אחי" דואגים לטובתנו והכול,
בקיצור; בדיוק מה שכתוב בפרשה, מה שאמרו חכמים תמיד! ועל זה כיוון יעקב אבינו ואמר: "הצילני נא" משנים: מיד אחי ומיד עשיו. אלה שהולכים בגלוי, ואלה שכמו אחי בסמוי.
רבי יוסף סולבייצ'יק מבריסק אומר: לא רק מיד עשו מהשונאים הגלויים פחד ואימה על ישראל היה ירא יעקב, אלא גם מיד "אחי", כמו אח כזה שמתקרב אליך יותר מידי, והוא מושיט לך יד, רוצה לגעת בתורה של יעקב.
אז במקרה הראשון: "הצילני מיד עשו" זה מהגוף, הוא רוצה לפגוע בגוף.
אבל יש מקרה שני: שזה המערב, מתרבות המערב, עשו הידיד שלי מיסטר טראמפ, הם רוצים לגעת לנו בתורה. רוצים שאנחנו נתמזג איתם בתרבותם, כמו שהיוונים עשו פעם, רק פעם קראו לזה "מתייוונים" והיום קוראים לזה "תרבות המערב" זה הכל! לא השתנה שום דבר. אז תציל אותי משניהם: גם אלה שבאים עלי בגוף, וגם אלה שבאים עלי כנגד הרוחניות.
עכשיו תשמעו דבר יפה!
האדמו"ר רבי יהודה לייב מגור בעל "שפת אמת" הוא אמר: בשלושה דברים שהתכונן יעקב אבינו למפגש עם עשו, כל שלושת הדברים מרומזים בפרשת "שמע", מה אומרת לנו המצוה של "שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד"? מיד היא אומרת לנו: "ואהבת, בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך"
מה זה "בכל לבבך?" זה התפילה, "אין תפילה אלא עבודה שבלב" בכל לבבך.
"ובכל נפשך" זה המלחמה נגד היצר הרע.
"ובכל מאודך" זה הדורון, צדקה וגמילות חסדים.
עכשיו בואו נבין את זה: מה הכוונה?
יש את עשו, עשו - עשו שבא מול יעקב, אז לקראתו איך יצא יעקב אבינו?
התכונן לשלושה דברים:
1. דורון,
2. תפילה,
3. ומלחמה - אם אין ברירה.
כשאנחנו אומרים פה "ואהבת" איך אפשר לאהוב את השם אם יצר הרע מפריע? אם אנחנו נתגבר-זה רק על ידי "בכל לבבך" נכין את עצמנו לתפילה להינצל מידיו של היצר הרע, ונוכל לעבוד את הבורא, זה נגד שרו של עשו. אנחנו צריכים עכשיו, אין לנו את עשו מולנו כרגע, אבל יש לנו את שרו של עשיו, צריכים עכשיו להילחם נגדו, איך עושים? צריך תפילה! זה "בכל לבבך".
"ובכל נפשך" - צריך מסירות נפש כנגד היצר הרע, לא לוותר לו! "לעולם ירגיז אדם יצר טוב נגד יצר הרע.
"ובכל מאודך" - אנחנו צריכים נגדו בכל הממון, להדר המצוות לדקדק בהם, להשקיע בהם לעשות צדקה, חסד, אחדות אתם זוכרים? לסגור את המ'ם של סמ'ך מ'ם, כדי לבטל אותו מיניקה של "אל" וכו'. אם אנחנו עושים ככה - אז אנחנו מקיימים "ואהבת" ואנחנו אוהבים את השם, איך אפשר לאהוב את השם? אם זה "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך". אם אתה מנצח את שרו של עשו-אז קטן עליך כל האיחוד האירופאי, ינוייטד סטייטס אוף אמריקה, וורשה, אבריבודי, זה בכל חריט בריט.
מה הבעיה שלנו?
גם בישראל מבינים את זה, אז אתם רואים איך הם נוקטים נגד החמס, איך הן נוקטים? נותנים להם "דורון", אומנם דורון לא מישראל, מקטאר 15 מיליון כל שבוע דולר, נותנים להם דורון, להשתיק אותם, דורון, דורון, ומתכוננים למלחמה כל הזמן,
אבל זה לא נגמר זה לא עובד זה לא עובד כי חסר את הצלע השלישית, בישראל לא מתפללים לקב"ה, אבל בשביל לנצח את עשו צריך שלוש,
ובסוף איך ניצח, באמת איך ניצח יעקב? בלי מלחמה, בלי מלחמה כי הוא היה חזק! בתפילה, הוא נתן את השוחד את המתנות, ואפילו וויתר עליהן, וויתר עליהן אה אה! ויתר עשו וויתר עליהן! חוץ מהאבנים טובות לקח בסוף "ויפצר בו ויקח", לקח בסוף, כבר היה יותר מדי מוגזם לוותר על זה. אבל התפלל ולא היה צריך מלחמה,
ופה בישראל: מה פתאום שיתפללו להשם? הם "כוחי ועוצם ידי!", לכן כל הזמן יש סיבובים עוד סיבוב ועוד סיבוב עוד סיבוב ועוד סיבוב למה? עד שיבנו לא יבינו יצטרכו להילחם.
"אבל מי ביקש זאת מידכם"? תתפללו להשם! תגידו: "השם הושיעה", והקב"ה כבר יסובב את הכל. הם יעשו חיסולים פנימיים - והכל יהיה בסדר.
אה מי שזוכר ישמע את הקלטות שאמרתי: "מה הבעיה? הקב"ה יעשה אז תהיה "איש באחיו תהיה!", לקב"ה אין בעיה. מצרים מסתכסכים עם מצרים, הכל בסדר וכך נהיה "אביב ערבי", אביב ערבי כולם נלחמים עם כולם ואנחנו בינתיים שקט. מה בעיה לקב"ה לעשות את זה? "תבוא חרבם בליבם וקשתותם תשברנה!" מה הבעיה?
אבל מה, בישראל עדיין לא החליטו.
עכשיו תראו- תראו איך בפרשה הזאת כל הבעיות שיש לנו היום הכל כתוב, הכל היה הכל נשאר.
תשמעו: עכשיו אם מישהו יענה לי על זה יקבל 100שקלים,
כתוב: "אם תהיו כמונו הימול לכם כל בן זכר והיינו לעם אחד",
למה בני יעקב הערימו על אנשי שכם? והשיאו להם את העצה שימולו ויהיו כמותם? מה, בני יעקב הגיבורים לא יכלו להכות את אנשי שכם בלי שיהיו נימולים? צריך להיות נימול בשביל להרוג אותם, מה זה? הם היו גיבורים, הרי כשרצו להיכנס למצרים כל אחד בשער אחר, אמרו: אנחנו הולכים לפרק אותם אם יביאו לנו את יוסף, אז אין להם בעיה, למה היו צריכים למול אותם?
מישהו ענה תשובה לא נכונה,
הרב: יפה מגיע לי חמישים שקלים.
תשמעו: רבי יונתן אייבישיץ אה! זכר צדיק וקדוש לברכה מפראג, הוא אומר בדרך חידוד, בדרך חידוד: אם היו פוגעים בני עקב באנשי שכם שאינם נימולים, היה קם העולם ברעש גדול! והגויים היו רותמים ואומרים "איך עם ישראל העזו להשתמש באלימות כלפי עם אחר?! ישראל יורה על פלשתינים חפים מפשע על הגדר! תברררררם. לא יכולים לסבול, לא יכולים לסבול!.
אבל אם נימולו אנשי שכם והפכו להיות יהודים – 'יהודים הורגים יהודים' - אין בעיה! העולם לא צועק, אין שום בעיה הכל בסדר. לכן היה צריך למול אותם קודם ולהשתיק את כולם.
זה נראה לכם אמיתי! נכון?
אז אני אגיד לכם כמה זה אמתי: סורים הורגים סורים! מישהו מדבר? מה זה בעיה הסררררר. יהודים הורגים גויים!!? ווי!!! יהודים הורגים גויים? אוי ווי כולם: תקפו! עשו! חיסלו! פפם מה זה?
שמעתם פעם שאומרים בחדשות ש'יהודי הרג יהודי'? איי זה לא מעניין אותם! שיהרגו כמה שהם רוצים, אבל לא לגעת בגוי, לא לגעת בגוי, לכן היו צריכים למול אותם קודם וכו'.
ועכשיו חשבון מדהים: למה נתיירא יעקב אבינו רק מעשו?
כתוב: "הצילני נא מיד אחי מיד עשו כי ירא אנוכי אותו!!", הרי באו אתו 400 איש! אז ממנו הוא ירא ומ-400 איש הוא לא ירא?
אז זה לא ככה, תקשיבו! זה לא ככה, יותר מזה, גרוע יותר!.
חכמים אומרים ב"ילקוט שמעוני" לב, ז': "וישובו המלאכים אל יעקב לאמור: "באנו אל אחיך אל עשו, וגם הולך לקראתך ו-400 איש עמו",
ריש לקיש אומר: "עמו כ-עמו. מה היו עשוי 400 איש - כך כל אחד מהם עשוי על 400 איש".
זאת אומרת: אומר ריש לקיש: וארבע מאות איש עמו כעמו, זאת אומרת גם 400 איש הם היו כמו שהוא היה לו 400 איש, גם כל אחד מה-400 היה לו 400. זאת אומרת הם היו ראשי גייסות, אלה היו כאילו הקדקודים, ואלה הם שתחתם, תחת כל אחד 400. אז זאת אומרת: כמה היו בסך הכל? 400X400=160,000 (מאה שישים אלף) באים לפניו למלחמה,
אז למה כתוב: "הצילני נא מיד אחי מיד עשיו כי ירא אנוכי אותו?"
500שקלים!,
תשובה: כי זה הראש
הרב: אז מה אם זה הראש מורידים את הראש וזהו,
500 שקלים! פעם ראשונה, פעם שניה פעם שלישית---:
ובכן.
אומר הגאון הקדוש רבי מאיר יחיאל מאוסטרוביצה זכר צדיק לברכה: עשו הרשע ידע את הכתוב בתהלים "יפול מצדך אלף ורבבה מימינך אליך לא יגש",
הבין: שכל אחד ואחד מישראל יש להם את הכח להכניע רבבה, מאחר ויעקב וארבעת נשותיו, ואחת עשר ילדיו, השש עשרה 16, כי בנימין עוד לא נולד - יש ליעקב להכניע 16 רבבות 160 אלף איש!!!! לכן לקח עמו עשו הרשע שש עשרה ריבוא איש, כדי שהוא עשו הרשע ישאר לבד, בלי התנגדות, כנגד יעקב אחיו. ראש בראש. "פר פייט",
לכן התפלל יעקב אבינו אל השם: "הצילני נא מיד אחי מיד עשיו כי ירא אנוכי אותו", למה "אותו"? כנגד 16 רבבות ה-160 אלף - אין בעיה!, יש בכוחנו להתגבר, יש לנו 16 נפשות, אבל כנגד עשו - זה בעיה, לכן אומר: "ירא אנוכי אותו". איזה חשבון! יא חביבי.
"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".