כיצד מכניעים את יצר הרע? | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 26.11.2018, שעה: 07:46
בס"ד 26/11/2018 פרשת בראשית- פרשת וישלח: כיצד מכניעים את יצר הרע?
נציב יום: אופירה בת סמירה, הקב"ה יאיר לה את הדרך לחכמת התורה, ותזכה לשמח את השם יתברך בכל מעשיה לשם שמים אמן.
"ויוותר יעקב לבדו, ויאבק איש עמו, וישאל יעקב ויאמר, הגידה נא שמך, ויאמר, למה זה תשאל לשמי".
חכמים אומרים לנו: שהמלאך הזה הוא שרו של עשו, הסמ'ך מ'ם יצר הרע, שמסית את האדם לדבר עבירה.
כמו שאומר התנחומא: "ויאבק איש עמו זה הסמ'ך מ'ם שרו של עשו
וכן הזוהר הקדוש כתוב: "ואיהו מלאך שרו של עשו היה והוא סמ'ך מ'ם.
אם כך נשאלת השאלה: מכיוון שידוע ששמו של המלאך השר של עשו הוא הסמ'ך מ'ם, מדוע כששאל יעקב את המלאך "הגידה נא שמך" סרב המלאך לגלות את שמו, ואמר: "למה זה תשאל לשמי"? כולם יודעים שזה אתה אז למה אתה לא רוצה לענות?
רש"י הקדוש מבאר בשם המדרש: שהמלאך סירב לגלות את שמו בתירוץ ששמו משתנה מעת לעת, כמו שאומר רש"י: "למה זה תשאל לשמי", אין לנו שם קבוע, משתנים שמותינו. זאת אומרת: המלאכים לפי השליחות משתנה השם. זאת אומרת: רפאל - זה מלאך של רפואה וכו'.
אולם גם זה צריך ביאור: שכן היכן מצינו ששמו של היצר הרע משתנה?
כדי ליישב זאת, נקדים להבין את מה שכתוב בספר "אמרי יוסף" בשם השל"ה הקדוש, על השר של עשו שהוא היצר הרע, ושמו סמ'ך מ'ם.
והוא כותב כך: צריכים לדעת שהשם הזה של יצר הרע, סמא"ל, זה השם המלא, שתי האותיות הראשונות סמ'ך מ'ם-הם מצד הטומאה, שתי האותיות האחרונות זה-אל הם מצד הקדושה. שכן ידוע כל מה שברא השם בעולם מתקיים מכוחו של הקב"ה, ואף הטומאה עצמה יונקת ומקבלת חיות מכוחו של הקב"ה מכח הקדושה. אין קיום לכוחות הטומאה בלי יניקה מן הקדושה, על כן את כוחו וחיותו מקבל היצר הרע מהאותיות אל, אל-שנמצאות בסוף שמו, סמא"ל זה השם המלא, והם אלה שנותנים לו את כוחו וחיותו להתקיים, כדי להכניע אותו את היצר הרע אנחנו צריכים להפריד את האותיות ה- סמ'ך מ'ם–מ- אל'ף למ'ד ועל ידי זה מונעים ממנו לקבל חיות מאותיות הקדושה אל'ף למ'ד, וכך מבטלין אותו.
אז העצה הראשונה להכניע את יצר הרע, אומרים חכמים זכרונם לברכה: זה על ידי עסק התורה וקיום המצוות, כמו שכתוב בקידושין ל':
כך אמר הקב"ה לישראל: "בניי! בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין, ואם אתם עוסקים בתורה, אין אתם נמסרים בידו", עסק התורה גורם לניתוק האותיות סמ'ך מ'ם מהאותיות אל'ף למ'ד, וכך מתבטל כוחו של היצר הרע.
אז זה מגלה לנו הקב"ה: אתם רוצים לבטל אותו? בבקשה! תעסקו בתורה כמו שצריך וכראוי - ואתם מבטלים אותו.
הרב הקדוש אליעזר ליפא, בנו של הרבי אלימלך מליזינקס, מביא עצה נוספת איך להפריד את השם סמ'ך מ'ם ולגרום לו שלא יקבל חיותו מהאותיות אל'ף למ'ד,
הוא אומר: צריכים לדעת שאחדות ואחווה בעם ישראל - מצילים אותנו מיצר הרע, והפירוד והמחלוקת: הם נותנים ליצר הרע כח להזיק לנו.
אז מביא הקדוש אליעזר ליפא אומר: כשיש בעם ישראל אחדות גדולה - אז מידה כנגד מידה המ'ם של הסמ'ך המ'ם שהיא פתוחה המ'ם פתוחה-הופכת למ'ם סופית סגורה, כמו שאנחנו סגורים באחדות אחת ואין לנו פירוד - כך המ'ם שלו נסגרת. ואז אם היא נסגרת הסמ'ך מ'ם הופך להיות להיות "סם" וזה סוף המילה, ואין חיבור המשך עם "אל" אז ממילא אין לה יותר יניקה מ-אל. כיוון שכך אנו מחלקים את שמו החלוקה גורמת שאין יניקה מהקדושה ואז נופל כפגר מת בלי שום חיות.
כנישתא חדא: בשלמות, באחדות, בעבודת השם לשם שמים, אם עושים כן - מנתקים אותו, ואז הוא לא יכול לפגוע באף אחד!.
כשעם ישראל לא באחדות אלא בפרוד ומחלוקת - אז נפתחת ה-מ'ם, והופכת למ'ם פתוחה ואז הוא יונק מ"אל" ואז הוא מקבל כוחות להזיק את כלל ישראל חלילה.
אז זוהי הכוונה של המדרש, אומר הסמ'ך מ'ם ליעקב אבינו: למה זה תשאל לשמי? אין לי שם קבוע, השמות שלנו משתנים, לפי מה? כמו שאמרנו: אם יש אחדות בישראל, ולומדים תורה בישראל בשתי האפשרויות, אז מה עושים? אנחנו משנים את השם שלו, השם משתנה מ-סמא"ל, ל-"סם" סגור ו"אל" הנפרד ומבטלין את כוחו. אז מה אתה שואל מה השם? זה תלוי בך! זה תלוי בכם!, מה- מה- מה מועיל לך שאני אגיד לך מה השם שלי?
עניין זה יאיר את עינינו להבין, מדוע מתחילה התורה שבעל פה מתחילה באות מ'ם פתוחה, והתורה שבעל פה מסתיימת באות מ'ם סופית, "השם יברך את עמו בשלום", סוף מסכת נידה סיום הש"ס, מסתיים "השם יברך את עמו בשלום", מתחיל במ'ם פתוחה ומסתיים במ'ם סתומה.
על זה אומר הרב הקדוש הרב אליעזר ליפא: על ידי עסק ולימוד התורה אנחנו יכולים לבטל את כוחו של היצר, אז בתחילת התורה שאנחנו מתחילים ללמוד עדיין המ'ם פתוחה, כדי לרמוז לנו לפני שאנו עוסקים בתורה, ליצר הרע עדיין יש לו יניקה מן הקדושה, ואז הוא יכול לקבל את הכוחות משם, יכול להזיק לאדם. אבל לאחר לימוד התורה שבעל פה שהיא מסתיימת באות מ'ם סופית-מתבטל היצר הרע כי המ'ם הופכת להיות לסתומה ואז אנחנו מנתרים אותו מהקדושה, והוא נופל כפגר מת ולא יכול להזיק.
רמז נוסף אנחנו מוצאים בפסוק בישעיה הנביא נה' א': "הוי כל צמא לכו למים", אמרו חכמים: "אין מים אלא תורה". אז אם נתבונן שוב פעם במילה "מים", התורה נמשלה למים, מתחילה במ'ם פתוחה ומסתיימת במ'ם סתומה. יש לנו באמצע את היו'ד, שזה כנגד עשרת הדיברות שהם כוללים את כל התורה כולה. אז אותו דבר כמו שאמרנו בתורה שבעל פה - מתחיל במ'ם פתוחה, ומסתיים במ'ם סתומה, גם התורה מתחילה במ'ם פתוחה ומסתיימת במ'ם סתומה. ועל ידי לימוד התורה אנחנו מנתקים אותו וסותמים אותו, ולא נותנים לו שהסמ'ך מ'ם יסמא את עינינו.
ולכן ההתנגדות הכי גדולה של יצא הרע!- זה שלא ילמדו תורה.
לכן אמרו חכמים זכרונם לברכה: "אם פגשך מנוול זה בדרך-משכהו! לבית המדרש".
זאת אומרת: תדע לך: מצוות הוא יתן לך לעשות, את כל העניינים שתרצה הוא יתן לך הכל!-רק תורה - אל תשב תלמד, אם תשב תלמד - אתה לומד עליו, והוא לא מוכן כי הוא יודע בדיוק מה מזיק לו. אז לכן הוא לא רוצה שיפרידו אותו.
אומר על זה הרב הקדוש מרופשיץ: הסוד של המילה מצרים, מצרים מלשון מצרים, מיצרים, צרות. מצרים זה דבר גרוע ביותר!, מתחיל במ'ם פתוחה ומסתיים במ'ם סופית, ומה יש באמצע? יצר! יצר. המ'ם הפתוחה והמ'ם הסתומה מה יש ביניהם? יצר, וזאת לרמוז לנו שזו דרכו של היצר הרע, להפסיק אותנו באמצע, באמצע לימוד התורה שלא נוכל לסיים, אתה מתחיל עם מ'ם פתוחה והוא היצר מפריע שלא רוצה שתגיע למ'ם סתומה!, כי אם תגיע למ'ם סתומה תבטל אותו. לכן הוא לא רוצה שתשב ללמוד ותמיד מביא הפרעות באמצע הלימוד. וזה רמוז במלה מצרים.
נו, יהי רצון שהשם יזכה אותנו, להתעלות בלימוד התורה הקדושה, ולהיות תמיד באחדות ובשלום בינינו, וכך מכניעים את כוחו של היצר-הרע.
מפה רואים כמה חשוב לימוד התורה הקדושה, וכמה חשוב השלום, ולכן לא בכדי מסתיימת התורה שבעל פה בפסוק המזכיר לנו גם את התורה וגם את השלום, תראו איך מסתיימת התורה שבעל פה, בדיוק לפי מה שאמרנו: "השם עוז לעמו יתן", מה זה עוז? תורה!, "השם יברך את עמו בשלום", זה אחדות. בשתי אלה עם המ'ם הסתומה הזאת מחסלים את היצר-הרע.
"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".