טוען...

לא להסתכל בפני רשע | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 03.06.2015, שעה: 21:42

הורדת MP4 הורדת MP3


...רשע ומה גורמת ההסתכלות בו.

"ויהי כי זקן יצחק ותכהינה עיניו מראות", הגמרא במגילה כ"ח. שאל רבי את רבי יהושע בן קרחה, במה הארכת ימים? אמר לו קצת בחיי? וכי אתה רוצה שאני אמות? אמר לו רבי, תורה היא וללמוד אני צריך, אמר לו מימי לא הסתכלתי בדמות אדם רשע, דאמר רבי יוחנן, אסור לאדם להסתכל בצלם דמות אדם רשע, שנאמר "לולא פני יהושפט מלך יהודה אני נושא אם אביט אליך ואם אראך", כך אמר אלישע ליהורם. רבי אלעזר אמר, עיניו כהות, שנאמר "ויהי כי זקן יצחק ותכהינה עיניו מראות", משום דאיסתכל בעשיו הרשע.

מבואר מהגמרא הזו שהסיבה לחלישות ראייתו של יצחק היתה הסתכלותו את עשיו בנו הרשע, השאלה היא מדוע אסור להביט בפני אדם רשע? ולמה צריך שמירת העיניים מרשע? אז נקדים להבין מיהו רשע? האם כל אדם שעושה מעשה הנראה בעינינו כרע יקרא רשע?

יש הגדרה ברורה ברמב"ם, אדם העונה לתואר רשע. הרמב"ם בהלכות דעות, פרק א' הלכה ד' אומר: הדרך הישרה היא מידה בינונית שבכל דעה ודעה מכל דעות שיש לאדם, והיא הדעה שהיא רחוקה משני הקצוות ריחוק שווה, דהיינו היא באמצע, ואינה קרובה לא לזו ולא לזו, לא בקיצון הזה לא בקיצון הזה. ולפיכך ציוו חכמים הראשונים שיהא האדם שם דעותיו, דהיינו מחשב אותם תמיד ומשער אותם ומכוון אותם בדרך האמצעי כדי שיהיה שלם. אז הרמב"ם מורה הדרך להתנהג בעולם, יש הרבה דרכים והרבה מידות באדם, ואדם צריך להגיע לשביל הזהב, כלפי מה הדברים אמורים, כל אחד יודע שהגאוה מגונה והענווה משובחת, אך פעמים צריך להשתמש גם בגאוה לגבהות הלב בדרכי ה' להרגשה פנימית שעל האדם לשדר לעצמו תמיד אשראי שבחר בו הבורא, שאני זוכה להיות הבן שלו, אז אם הוא יהיה בקיצון אם הגאוה זה הרף הגבוה של טומאת המידה הזאת, אז הייתי אומר תרד למטה למטה עד שתהיה שפל רוח לגמרי, לבוש בזוי, לא מתקלח כל כך, מתרחק מהגאוה לגמרי, אומר לא, זה לא הדרך הנכונה, בהתחלה מי שיש לו גאוה סרוחה כמו אלה שהזכרנו באחרונה, צריך לרדת למטה באמת להיות שפל רוח תקופה ואח"כ יתמצע ויגיע למידת הענווה. למה? כי לגמרי שפל למטה אז איך תקיים "ויגבה ליבו בדרכי ה'", הרי זה גאוה, בכל מידה יש מה מותר לעשות ומה אסור לעשות, ממה צריך להתרחק ולמה צריך להתקרב, אז לדוגמא כולם יודעים שגאוה זה פסול מאד מפסידים את כל המצוות, אבל שאדם יהיה גבה לב בענין "ויגבה ליבו בדרכי ה'", ה' בחר אותו שילך כבנו בדרכי ה' ויהיה עם סגולה ויהיה נבחר שבעמים וכו', זה אדם צריך להרגיש הרגשה כזו, אם לא אם הוא יהיה שפל בעיני עצמו "ונהי כחגבים בעינינו" זה גרוע מאד, האדם הזה יתייחס יותר מידי לציבור, לסובב אותו והוא ימעיט בעבודתו ולא ילך בגאוה לעשות את רצון הבורא, למרות שיש אנשים שמשמיצים. אז למרות שזו גאוה אבל גאוה חיובית זו. ולא רק צריך להשתמש בה אלא חובה להשתמש בה.

כל אחד מכיר ויודע גם את גנות מידת האכזריות, אדם צריך להיות רחמן אבל מי שמרחם על אכזרים סופו שמתאכזר על רחמנים, אז איך להשתמש במידה זו? אז לדוגמא כתוב במפורש שצריך להיות אכזרי כלפי הרשעים. אז אבל אכזריות זה לא טוב, נכון, זה לא טוב אם אתה משתמש במקום הלא נכון, אבל כלפי רשעים צריך אכזריות. כתוב על תלמיד חכם, כל שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו תלמיד חכם, כי על כבוד תורתו, ותורתו היא משל הרבים עוד, הוא מזכה את הרבים, חייב להיות נוקם ונוטר כנחש. ז"א, אז זה מידת אכזריות אבל מותרת וחיובית. וכתוב אוהבי ה' שנאו רע, צריך לשנוא את הרשעים ואת הרע, מי שיראה בספר החינוך, בספר החינוך ואהבת לרעך כמוך על המצוה הזו, באותה מצוה כתוב שיש מצוה לשנוא את הרשעים, כמו שיש ואהבת לרעך כמוך יש מצוה לשנוא את הרשעים.

עכשיו, יש כאלה שרוצים לומר רק לשנוא את העבירה שבהם, זה נכון במקרים מסוימים, אבל מי שהם מופקעים בכלל או שהם מחטיאי הרבים מצוה לשנאתם אותם. או להבדיל להשתמש במידת אכזריות במצוות, כגון מילה ושחיטה, כי אדם רחמן מידי לא יכול למול ולא יכול לשחוט, הוא לא יכול, הוא רחמן מידי, אז צריך גם בשביל זה מידת האכזריות אחרת אי אפשר לקיים את המצוות הללו. וכן הלאה כל המצוות יש להן קצה לכאן וקצה לכאן, ועל האדם למצוא ולהתנהג בדרך ממוצעת בין השניים, זו השאיפה שעל האדם לשאוף, וזו מלחמה שעליו להלחם כל ימי חייו, למצוא את דרך האמצע. היצר מראה לאדם כל מיני דרכים שנראות דומות לדרך האמצע, ואתם יודעים שחכמים אמרו שבין גיהינום לגן עדן יש רק כחוט השערה, ואם אתה מזייף לכאן או לכאן אתה בגיהינום, אז לכן על האדם להשאר מפוקח עד לרגע האחרון, ועליו לדעת לבחור את הדרך הרצויה באמת על פי אמות המידה של התורה, אז אם הוא למד הרבה מאד מאד מאד מוסר אז מכל ההרבה מאד מאד מאד הוא ודאי כבר יודע דוגמאות ומעשה רב וכל מיני דברים שמהם ניתן לדעת איך להתנהג בכל מצב ומצב.

על האדם לדעת שכל סטיה מהדרך האמצעית מכניסה אותו בקטגורית אנשים רשעים, ככל שתגדל האחיזה המוקצנת לקצה אחד כך תגדל רמת רשעותו. אדם שיוצא מהשויון שטבע הבורא בבריאה אדם זה רשע יקרא, ביחוד בדור שלנו שיש הסתר פנים גדול, כך שלאנשים יש דעות רבות ומגוונות, וכל אחד משכנעת ומשוכנעת שהיא יותר נכונה מחברתה, עלינו לנקוט משנה זהירות לדבוק בקנאות אך ורק בדברי רבותינו שהם מורי ומנהיגי העם שהם יורו לנו מהו רצון ה' האמיתי. רבותינו זה רבותינו מהתלמוד, מהגמרא, חכמי המוסר, כל אלה רבותינו שכתבו את ספרי המוסר הגדולים ביותר כדי להורות אותנו מהי הדרך האמצעית.

יצחק אבינו היה חתום במידת הגבורה, והוא חידש את מלחמת היצר בעולם, הוא היה זה שהיה במלחמה יום יומית נגד הדעות של יצר הרע הרחוקות מדרך ה' ומנסות להכניס את האדם כל רגע בחבורתם של רשעים. אבל למרות כל זה לא יכול היה להמלט מהסתכלות בפני אדם רשע שגדל בתוך ביתו. זה עשיו בנו. כי בראיה טמון כח רב שקושר את האדם המסתכל אל מי שהוא מסתכל אליו או עליו.

מפורסם הסיפור מהחזון איש שבאו אצלו פעם להגיד לו אם אפשר לצרף גנים של החינוך החופשי עם ילדי החינוך העצמאי בפרט שהם קטנים, והם שאלו אותו שאלה. אמר להם החזון איש, בודאי זה אפשרי, בתנאי אחד, שיהיו חייבים לתלות תמונות של גדולי ישראל בכל הגנים האלה. מיד הם ירדו מהרעיון כי הם ידעו מה משפיעה תמונה של צדיק על ילד, אז הם בעצמם ירדו מהרעיון. ז"א הם יודעים כמה טמון הכח בראיה.

ההסתכלות בין דבר טוב לבין חלילה דבר רע מקשרת את המסכת והופכת אותו לחלק ממנה.

יצחק היה כל ימיו דבוק בדרך האמצעית, אבל כאן בעל כרחו נפגם משהו מההסתכלות שלו בעשיו הרשע, ויצחק יצא מעט מדרך הממוצע שטבע הבורא במידה ובצורת ההסתכלות בכח הראיה, וכמובן שזה בדרגה של יצחק אבינו, והראיה הזו גרמה לו בערוב ימיו, למרות צדקותו הגמורה בכל שאר הדברים, לקהות עיניים שזו היתה כפרתו על אותה סטיה קלה בדרגת הרוממות הנעלה של יצחק אבינו. עד כדי כך שרבי אלעזר אומר בגמרא במגילה כ"ח. אמר שבגלל שיצחק אבינו הסתכל בעשיו הרשע עיניו כהו, שנאמר "ויהי כי זקן יצחק ותכהינה עיניו מראות", ורבי יהושע בן קרחה אמר שהוא זכה לאריכות ימים בגלל שלא הסתכל מימיו בדמות אדם רשע. וידוע שהחזון איש לא הסכים להסתכל בפניו של בן גור-גור כל הזמן שהיה בביתו וצידד את פניו שלא להסתכל שנאמר "שאת פני רשע לא טוב", לכן לא הסתכל עליו כלל וכלל.

מכאן נבין, אז אם לראות פניו זה רע, לשמוע שיחותיו של רשע או אדם רשע או את הגיגיו או כל הדברים האלה שה מחדיר עוד יותר, אז ודאי שזה יותר קשה וכן הלאה.

מכאן צריך לראות כמה להזהר מחברת רשעים ואפילו מהסתכלות בהם, והשומר עצמו יזכה לאריכות ימים ולא יצטרך לעשות תיקונים עוד בעולם הזה ואחרי זה יבוא המשך.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר. 

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 12:06

    הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 12:01

    בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים