הקנין מחבר המתנה לא! | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 05.07.2020, שעה: 08:36
נציב יום: לע"נ יוסף בן מרים, מנוחתו עדן אמן, ולהצלחתנו לרומם את האמת ולהשפיל את השקר, את ביבי במהרה בימינו אמן, אמן!!
בארנו בפרק הראשון שבשער הראשון שיש הבדל גדול בין מתנה ובין קנין. הקונה דבר ובפרט אם המשתדל הרבה בקנינו הרי זה מחובר עמו. אבל המקבל מתנה מחברו מבלי להשתדל כלל להשיגה - אינו מחובר עמה. ועוד נתבאר שם: אי אפשר לאדם לקנות שום קנין אלא אם התנהג כאילו עומד בפרשת דרכים ובידו לבחור. זאת אומרת: יש לו בחירה אם לקנות או לא, כאשר הוא מחליט לבחור בזה הקנין על ידי בחירתו - הוא קונה אותו.
ובפרט אם הוא יותר נוטה לא לקנות אותו, ודוחה את הנטיה הזו ומכריע לבחור בקנין הזה - הרי בודאי שקונהו בקנין גמור. זה ההבדל בין רחל ללאה, רחל היתה ליעקב מתנה, לאה היתה ליעקב קנין. לאה קנתה את יעקב בדמים, היינו בדמעות ששפכה כמים. ועוד שהרי לאה היתה במצב שכאילו עומדת בפרשת דרכים, ובאמת גם עמדה בפרשת דרכים
והיתה שואלת על עשו ועל יעקב. מכיוון שהיא לא ידעה למי היא תינשא: "האם הגדול לגדולה והקטון לקטנה? לעשו או ליעקב?"
והבחירה היתה בידה, והיא בחרה ביעקב, ובזה קנתה לאה את יעקב ונתחברה אליו ביותר. ועוד שהיא היתה מזומנת להינשא לעשו, והיא מאסה בו בדרכיו ובחרה ביעקב, למרות שלמדנו שהיה לה נטיות אל החומר, ובזה היא קנתה אותו את יעקב והיא התחברה אליו ביתר שאת, ומצד אותו דבקות גמורה היא גם נקברה עמו במערת המכפלה. כמו שאמרו רבותינו הקדושים בזוהר הקדוש בפרשת ויחי פרק כג': ואמרו במדרש:
"תנא רבי שמעון: "לפי שזלזלה בצדיק לפיכך אינה נכנסת עמו בקבורה". זאת אומרת:
כשרחל אמרה לה ללאה (בראשית ל, טו): "לָכֵן יִשְׁכַּב עִמָּךְ הַלַּיְלָה" אמרה: "עימך הוא דמיך עימי לית הוא דמיך" אמרה לה: "עימך הוא ישן ועמי הוא לא ישן". הכוונה כי הסיבה שרחל אמנו ויתרה אל החיבור עם יעקב אבינו תמורת הדודאים, מצד שרחל היתה מזומנת כבת זוג של יעקב מששת ימי בראשית, וזה בגדר מתנה ולא בגדר קניין, וכיוון שבימי חייה לא קנתה את יעקב בקנין גמור, כמו הדמעות והתחנונים או אופנים אחרים של קניין,
כמו שעשתה לאה ממילא כאשר הסתפקה אם לקחת את הדודאים או לוותר על יעקב - נטלה את הדודאים תמורת יעקב. וזה שויתרה על יעקב תמורת הדודאים - ראיה שאינה מחוברת אליו בתכלית השלמות, והסיבה כמו שהסברנו שלא קנתה אותו בקנין גמור, לכן לא זכתה להיקבר עמו. ומה שאמרו: "שאינה נכנסת עמו לקבורה" - זה לא קנס, שהעדיפה את הדודאים על יעקב אלא זה סימן וראיה שהחיבור ליעקב לא היה בתכלית השלמות כיוון שמעולם לא קנתה אותו.
אמרו חכמים זכרונם לברכה: "וקנה לך חבר" על זה כתב רבינו יונה, ומה שאמר "וקנה לך חבר" בלשון קניה רוצה לומר, שאם לא ימצאנו בחינם יקחנו בכסף, ויבזבז נכסיו כדי להשיג חבר טוב, או שיקנהו בפיוס דברים ובלשון רכה, ואלך יקפיד בדבריו, ויסבול אמרי פיהו, ואף שיאמר דבר נגדו - אל ישיבהו מענה, שאם לא כן לא יישאר עמו באהבה כי דעות חלוקות הם. אז הוא לא יקנה את החבר. הרי לנו מפורש שאין החבר נקנה אלא בכסף הרבה ובסבלנות גדולה.
וברצות האדם לקנות חבר לפעמים דעתו נוטה להימנע מלקנות אותו, וכשהוא דוחה את הנטיה הזו ומחליט לקנות את זה החבר - בזה הוא קונה אותו בקניין גמור. ועוד אמרו באבות דרבי נתן ח, ג: "וקנה לך חבר" כיצד? מלמד שיקנה האדם חבר לעצמו, או שיאכל עמו וישתה עמו, ויקרא עמו וישנה עמו", וישן עמו כמו בחורי ישיבה, "ויגלה לו סתריו סתר תורה וסתר דרך ארץ". ויתכן שבחרו דוקא לומר לשון קנין "וקנה" ולא בלשון אחר,
מטעם שחבר נקנה בכסף הרבה ובסבלנות גדולה, וכל הקונה דבר בהשתדלות מרובה - הרי הוא מחובר עם קניינו חיבור גמור. ובפרט אם דעתו נוטה שלא לקנותו ומתגבר בזאת הנטיה ומתחבר באותו קנין - ודאי שהוא מחובר עם זה חיבור גמור באופן שאין חיבור גדול מזה. לכן אמרו חכמים זכרונם לברכה באבות דרבי נתן שיקנה אדם לעצמו חבר כזה שיאכל עמו וישתה עמו, ויקרא עמו וישנה עמו, וישן עמו יגלה לו סתריו כי באופן כזה הרי הוא חברו הקנוי לו לגמרי.
ונראה שזוהי הכוונה של חכמים זכרונם לברכה בספרי בפרשת ניצבים וילך בפסקה ב' שמה בפסוק אומר (במדבר כז, יח): "וַיֹּאמֶר השם אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן", "קַח לְךָ"? אין קַח לְךָ אלא לקיחה. לפי שחבר לא נקנה אלא בקושי קשיים. מכאן אמרו: "יקנה אדם חבר לעצמו להיות קורא עמו, שונה עמו, אוכל עמו, שותה עמו וגולה לו סתריו", הביאור של הדברים הוא: "קַח לְךָ" בלשון לקיחה המשמעות היא קניה.
כמו שאמרו בקידושין ב: "דקיחה אקרי קניין", והוכיחו מזה: שאין חבר נקנה אלא בקושי קשיים, שהרי כשאדם צריך לקנות קניין בקשיים ומתגבר על כל הקשיים ובוחר בקניין, הרי קנה הוא בקנין גמור והוא קנהו קנין גמור חיבור אשר אין גדול מזה. על כן אמרו: שהחבר שהאדם יקנה לעצמו יהיה כזה שהוא יהיה קורא עמו ושונה עמו ואוכל עמו ושותה עמו וישן עמו וגולה סתריו.
יש זוגות שלא הלך להם קל, היו התנגדויות מצד ההורים מצד זה זה או שניהם, והם בכל אופן רצו אחד את השני, הקניין הזה, הנישואין האלה סופם להצליח יותר מאלה שבאו בקלות, למה? כי הקנין הוא קנין גמור, נלחמו על הקנין הזה. אז זאת אומרת: כל דבר שיש קושי ויש התנגדות ואתה הולך בכל אופן על מנת לקנות את הדבר - הקנין גמור. כתוב בבראשית מח, טו: "הָאֱלֹקִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה"
מבאר הרמב"ן: יתכן "הָרֹעֶה אֹתִי מגזרת (משלי כז, י) רֵעֲךָ וְרֵעַ אָבִיךָ אַל תַּעֲזֹב". מה זה "הָאֱלֹקִים הָרֹעֶה אֹתִי"? זה לא רועה אותי כמו שרועה עדר וכבשים, אלא רועה מלשון רעות, רעות חברות. יש פסוק במשלי כז' י': "רֵעֲךָ וְרֵעַ אָבִיךָ אַל תַּעֲזֹב" הכוונה לקב"ה. היינו יעקב אבינו אמר "הָאֱלֹקִים הָרֹעֶה אֹתִי" השם יתברך היה תמיד כמו רע חבר מעודי עד היום הזה. העניין הוא כמו שאמרנו, החבר נקנה אלא רק בקושי קשיים,
וברצות אדם לקנות חבר דעתו לפעמים נוטה לא לקנות אותו, ובדחותו זאת הנטיה ובוחר בקניה של החבר - בזה קונה הוא קנין גמור. ומכאן ואילך הוא מחובר עמו חיבור גדול שאין גדול מזה. כיוון שעל יעקב אבינו עברו כל כך צרות רבות ורעות יותר מאשר על אברהם ועל יצחק. ועל זה נאמר בתהילים כ' ב': "יַעַנְךָ השם בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹקֵי יַעֲקֹב", אלוקי אברהם אלוקי יצחק לא כתוב, אֱלֹקֵי יַעֲקֹב - "יַעַנְךָ השם בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹקֵי יַעֲקֹב" אם יש לעם ישראל צרות אז הוא ישגב אותך מהם,
ואיך הוא נקרא? שֵׁם אֱלֹקֵי יַעֲקֹב, כמו שהוא הציל את יעקב, מצרת דינה, ומצרת לבן ומצרת יוסף, צרות! צרות צרות, כל הזמן בצרורות. אז לכן עם כל הצרות המרובות, לא פסק יעקב אבינו מהדבקות מהקב"ה, ובזה הוא קנה את השם יתברך כביכול, עד שהקב"ה היה לו רע. הָאֱלֹקִים הָרֹעֶה אֹתִי מלשון רעות, וגם מובן בזה מדוע דוקא השתמש בלשון שמשמעותו רעות, "הָאֱלֹקִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה".
בדרך כלל לאדם שיש צרות והוא לא מבין על מה, והוא בסדר והוא כשר, אז יש לו אולי טרוניות וכל מיני דברים, ולפעמים אצל אנשים יש הרהורים,
- "אתה יודע אם זה ככה אז עזוב אותי וכל הקשקושים" ...
לא אצל אנשים גדולים אבל אצל אנשים קטנים. אבל ליעקב אבינו לא היו הרהורים אחר מידותיו של הקב"ה, וזה חיבר ודיבק אותו עוד יותר ועוד יותר. זאת אומרת: כשהנטיה ההיא על ידי הייסורים הבן אדם כאילו נדחה, כאילו הקב"ה דוחה אותך, נותן לך ייסורים זה לא כאילו מקרב, זה מרחיק, אבל זה בעצם המקרב למי שבאמת מבין שהייסורים הם למטרה טובה בשביל לרומם את האדם ולהרבות את הדבקות והחשיקה.
משל למה הדבר דומה? אחד שאוהב אישה ורוצה להתחתן, והיא כל פעם מנסה להגיד לא שזה לא יצלח וזה לא ילך, והוא עוד יותר מתאמץ עוד יותר להוכיח את אהבתו ועוד ועוד עוד. זאת אומרת: כמה שיש יותר קשיים ככה הדיבוק יותר והקנין יותר גמור. אז מכאן אנחנו למדים שהתורה אומרת לנו: "וקנה לך חבר" בסופו של דבר צריך שהקנין יהיה קנין אמיתי, קנין אמיתי פירושו של דבר שכמעט כל מעשה ומעשה הוא עושה אתו יחדיו.
ממש, זה כמו קנין, כמו שאדם קנה משהו אז הקנין לא נפרד ממנו, זה קנוי לו. אדם קנה בית - הוא לא נפרד ממנו, תמיד שעתו על המקום, הוא תמיד נמצא שם, הכל שם. זאת אומרת: גם חבר, צריך לבחור חבר טוב באמת שהוא ראוי לקנותו, וצריך לעשות הכל, אז מזה יאכל אתו ישתה אתו, הוא מזמין אותו הוא משקיע עליו כסף, הוא משקיע כן בו רוצה לקנות אותו כחבר. אם זה הולך בחינם - הנה מה טוב. אבל מה שבא בחינם הולך גם בחינם.
אבל אם זה בא בקנין - אז קשה, לא מוותרים על הקנין, עד שקונים משהו טוב אז לא מוותרים עליו. וזה אותו דבר לגבי הבורא יתברך, אדם יכול לקנות את הקב"ה קנין גמור, כמו שיעקב אבינו - עם כל הייסורים וכל הצרות והכל והכל - הוא קורה לקב"ה רע! רע "לְמַעַן אַחַי וְרֵעָי" (תהלים קכב, ח) רע מה זה רע? אמרו לנו חבר, אמרו קנה חבר, אז יעקב קנה חבר הכי טוב - את הקב"ה! השם יזכנו גם כן להיות מחוברים לקב"ה שנוכל להגיד: "הָאֱלֹקִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה" אמן ואמן, אמן!!
"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות