טוען...

מחלוקת ושנאת חינם - חלק ה | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 25.07.2019, שעה: 06:49

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד שנאת חינם ומחלוקת - חלק ה ואהבת לרעך כמוך 25-07-2019

נציב יום: איריס בת עליה וילדיה, יזכו: לחזרה בתשובה מלאה מהרה, בריאות איתנה, פרנסה בשפע רב, הצלחה גדולה בוועדה שתקבל בית קרקע, זווג הגון במהרה, בזכות נציב יום זיכוי הרבים, אמן. אמן !!!

אנחנו בחלק ה – של שנאת אחים ומחלוקת: החילוק ופירוד בלבבות ישראל - עבירה שגוררת עבירות רבות. הגאון רבי יהונתן אייבישיץ זכר צדיק לברכה בספרו "יערות דבש" בחלק א' דרוש ב', מרבה להוכיח בגנות המחלוקת זה לשונו: "עם השם, בנים אתם להשם, אל תשמעו בקול לשון חלקלקות, שמעו בקולי, אף שאני מרבה במוסר, נאמנים פצעי אוהב, ונעתרות נשיקות שונא היצר-הרע. קומה נא נחפשה דרכך, למצוא אחת לאחת, למצוא חשבון אם הדבר כן, כי כנים אנחנו, לא סרנו ממצות השם או לא.

ראשון בעניין פירוד וחילוק רבבות ישראל, זו עבירה שגוררת עבירות רבות, ואם מצוות "ואהבת לרעך כמוך" כוללת כל התורה, וציווה האר"י זכרונו לחיי העולם הבא לאומרה קודם התפילה, שמקבל עליו מצוה זו - אנחנו הולכים בתר היפכא, כי שונא לרעהו כמוהו, כי שונא לחברו, כי שונא לנפשו, הלוא ממצווה זו - הסתעפו פארות רבות, כי אם אינו אוהבו בלבו בעוונות הרבים, כאשר רוב ישראל המונים, נחת ינחתו בשומעם דיבת חבריהם, מלבד שעוברים על מצוות "לאהוב ישראל" - עוברים על דבר שקר, כי בפיו יאמר: צר לי אחי... ובלבו ישים אורבו! ועד מהדר אפיה יצחק ויאמר בפה כן יאבדו כמוך כולם, רחמנא לצלן.

ומסתעף ממנו ומתכבד בקלונו, שכל המתכבד בקלונו של חברו - אין לו חלק לעולם הבא חס ושלום. כמו שכתוב "בירושלמי חגיגה" עד שלבסוף חושב רעה איך לדחות אבן אחר נופל! איי איי איי הן מחמתו, הן מגירי דיליה, כח כוחו כגופו דמי. על ידי חיצים שהם כח כוחו כגופו ממש. כמו הדין. כמו ששמענו אתמול, שהרב מאיר שמואל אמר: שרוצים לפגוע נפש בהרב בן ציון מוצפי מהתדרדרות (הידברות).

החפץ חיים זכר צדיק לברכה "בהלכות לשון הרע" כלל ב' אותיות ב' כותב בזה הלשון: עוד ראיתי לכתוב דבר אחד בפירוש מפני שראיתי הרבה אנשים מורגלים בזה, שאחד דורש בבית המדרש, אסור על פי הדין להלעיג ממנו, ולומר שאין בדרשותיו ממש אה!... ואין מה לשמוע, ובעוונות הרבים ראינו שהרבה אנשים פרוצין בזה, ולא יחשבו הלעג הזה לאיסור כלל, ועל פי הדין הוא לשון הרע גמור, שעל ידי דיבור כזה מצוי שהוא גורם נזק לחברו בממונו! וכמה פעמים צער וביוש גם כן! כמו הרשע הזמיר. פה הוא אומר: שיכול מזה שהוא מזלזל בדרשן - שיגרום נזק בממון. אם הדרשן לדוגמה מתפרנס מזה, אז הוא גורם לו היזק בממון שלא ישמעו אותו ושלא יזמינו אותו. אבל הרשע הזמיר אמר במפורש שאסור לשמוע, וגם יבטלו הוראות קבע ולא יעשו רק הוא יקח כסף, אף אחד אחר.

וכמה פעמים צער וביוש גם כן, כאילו אי.... דבר אמת, נגיד שהוא אומר אמת, נגיד, הלא לשון הרע אסור עם על אמת. כי מה תועלת המלעיג ומתלוצץ אחר זה בליצנותו? כי אם בעל נפש הוא אדרבא צריך לייעץ לו אחר כך בינו לבין עצמו - ולהעריך לפניו שיאמר באופנים אחרים, כי באופן כזה שהוא אומר עתה - אין דבריו נשמעים, ובעצה כזאת הוא עובר על "ואהבת לרעך כמוך". אם אתה רשע מרושע, שהוא לא יודע לדבר טוב, הוא לא רהוט, אומר דברים לא לעניין, הדברים לא מתקבלים אצל השומעים -  אפילו זה אמת זה לשון הרע.

מה כן צריך? תיגש אליו בצד, תגיד לו תשמע: שמעתי אותך, תראה זה לא נכון זה לא מדויק זה לא ברור, זה לא ככה זה ככה ככה ככה, תתקן את זה, יבואו יותר ויהיה ככה..... ואז תקיים "ואהבת"! ולא לשון הרע! אלא שהוא רשע!!. ותדע הכי שכל זה הוא אפילו היו דברי המלעיג אמת - אף על פי כן אסור להטעים את הדבר לפני השומע כדי להתגנות הזה הדבר.  כאשר תחשוב היטב תמצא שהמלעיג מערב גם הרבכה שקרים בהיתולו. כי הרבה פעמים מצוי שהמלעיגים שפותחים פיהם להלעיג מהדרשן - אומרים שהדרשן בעצמו הוא לא יודע מה הוא מדבר, הוא מתעתע בדבריו וכיוצא בזה בהיתולים וליצנות שמבעיתים את לב השומעים.

כי אם הוא יגיד שהוא לא אומר מדויק – בסדר זה לא ישכנע כל כך להפסיק לשמוע, אבל אם הוא אומר עליו עוד תוספות ככה..... מנפח את העניין לכמה כיוונים - אז הוא משקר גם ואומר.... ויותר מזה שמוציאין עליו לעז ואומרים שכל הדרשה שהוא דורש אין כוונה אלא בשביל הנאת עצמו, ובאמת לא כן הדבר כי אם אפילו נאמר, שאם לא תחקהו הכרח ביתו - לא היה נוסע מביתו כדי להוכיח. אבל מכל מקום מניין למלעיג לומר שאין כוונתו רק בשביל עצמו?  דילמא בשעה שהוא דורש שהמכוון העיקר שהעולם ישמעו מוסר ויראת השם, רק רצונו שהעולם גם כן רק יספיקו אותו. זאת אומרת: הוא צריך להתפרנס והוא מתפרנס מזה.

כמו שמצינו במאמרי חכמים זכרונם לברכה: שמחוייבין אנו להחזיק תופסי התורה - בכל יכולתנו. והרי אדם כזה אפילו שהולך להתפרנס נחשב צדיק גמור! כמו שאמרו בבא בתרא דף י': האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיה בני - הרי זה צדיק גמור. עד כאן דבריו של החפץ חיים.  

 סגולה שלא יבוא לידי כעס:

מעשה בצדיק אחד שהיה רגזן, צדיק רגזן מה לעשות? גם צדיק יכול להיות רגזן. שמעתי הרבה כאלה שבשעה שהם מתרגזים הם מקללים וכו', אני לא מדבר על..... אני מדבר על חכמים גדולים גדולים מאוד. לא כמו המקופל הזה שהיה לא מזמן בצפון, שקילל את אמא שלו וכולם וזה.....

אז מעשה בצדיק אחד שהיה רגזן, וכשהיו מתקוטטים עמו לא היה משיב, אלא מעניש! ישר!. אחר כך עובר כעסו היה מתחרט, ושאל לחכמים מה אעשה שלא אעניש בני אדם, אמר:תקבל עליך לאחר שתקלל ותעניש שתאמר: כל מה שאמרתי לא יבוא לו! או קודם שתבוא לקלל תאמר: כל מה שאומר לא יבוא לו. אז לא תעניש ולא תקלל "ואהבת לרעל כמוך". וזה לא רצה לעשות כך, הצדיק הזה לא קיבל את העצה הזאת, אלא קיבל עליו בכל עת שיקלל ויעניש - שיתן כך וכך לצדקה. למה? כי הוא ידע שבשביל הצדקה הוא לא יקלל, ועוד שיהיה לו כפרה.

כי אם הוא נותן את הכסף, והוא אומר טוב קללה 500 שקל, אה, לא משתלם, לא יישאר לו משכורת, אחרי כמה אנשים זהו נגמר הסיפור. וזה הועיל לו. "לעולם אדם יקנוס את עצמו" אם הוא רואה שיש משהו שהוא חלש בו - יעשה קנסות לעצמו, והכנסות יעמידו אותו. סנקציות מה שנקרא. ידוע מה שכתב בעל "חובת הלבבות", בשער הכניעה פז: מזה פז? פרק ז', וזה לשונו: הרבה בני אדם יבואו ליום החשבון, למעלה. כשמראים להם מעשיהם ימצא "בספר זכויותם" זכויות שלא עשו אותם, והם יאמרו לא עשינו. ויאמר להם: אה.... עשו את זה השסניקים, עשו אלה שדברו בכם וספרו בגנותכם! אז מה כל התלמודי תורה של שס כל הישיבות והכל עובר אלי? פשששש. איזה דבר, תמשיכו תמשיכו! לא לדבר, לבנות! לעשות הכל, הכל עובר, הכל עובר חביבי, שמעתם פעם את זה.

וכן כשיחסרו מספר זכויות המספרים בגנותם-יבקשו בעת ההיא ויאמר להם: אבדו מכם בעת שדברתם בפלוני ופלוני. וכן יש מהם גם כן, שימצאו בספר חובותם - חובות שהם לא עשו! וכשאומרים לא עשינו!- יאמרו להם נוספו לכם בעבור פלוני ופלוני שדיברתם בם. אז גם מפסידים את הזכויות שלהם, וגם נוטלים את העוונות של מי שדיברו נגדו. זאת אומרת: שומרים עלי נקי כל הזמן, מעבירים זכויות ולוקחים עוונות, מעבירים זכויות ולוקחים עוונות, אם יש עוונות.

והחפץ חיים "בשמירת הלשון", בשער הזכירה בפרק ג', הביא בשם הגאון בעל "מרפא לשון" דאם כן הדבר תעשו חשבון: מי שמטבע חס ושלום במידה הרעה הזאת שמריק על חברו בחיצי לשונו תמיד - לא יועיל לנפשו בשום חוכמה ועצה. אפילו אם ירגיל את נפשו תמיד לתורה ומצוות, כי מיד שישתכר משבוע או שבועיים איזה אושר נצחי על ידי תורה ומצוות - ימצא את חברו בחיצי פיו, ויתן לו זכויותיו לנצח! ויקח תמורתם את עוונותיו. ואם אחר כך הוא ישתכר איזה חודשים או שנים אושר נצחי - גם כן יסובב לו אדם אחר ויתן לו כנזכר לעיל. וכן תמיד עד יום מותו חס ושלום ואדם יצא מפה ריק מלא עוונות.

כללו של דבר: האדם הזה עלול שיצא מהעולם נקי מנכסיו הן הקניינים הנצחיים של תורה ומצוות ויהיה ממולא תמורתם עוונות רבים ועצומים, מינים ממינים שונים מכמה וכמה אנשים שלקח מכל אחד לפי ערך הביזיון והכלימה שהיגיע להם על ידו בימי חייב. על כן הזהירנו דוד המלך עליו השלום: תחילת הכל - "נצור לשונך מרע" ואחר כך "סור מרע ועשה טוב", כי על ידי שינצור לשונו, כמה מהטוב שיזמין לו הקב"ה אם מעט ואם הרבה, על כל פנים יישאר בידו ולא יתן לאחרים חילו.

נו, אז זה עסק מאוד מסובך, "מוות וחיים ביד הלשון", "אל תיתן את פיך להחטיא את כל בשרך", אז הפה ניתן לדברי תורה ולדברים טובים. ולא לשון הרע ומחלוקת. עד כאן להיום, מחר נלמד מה הסיבות הגורמות לשנאת חינם, בלי נדר ובעזרת השם - השם יתן חיים.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

  • 01.07 23:58

    לילה טוב לכבוד הרב הגאון שליט"א תודה לך כבודו על הרצאה כל כך מרתקת וכל כך חשובה בדורנו (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) אשרינו שזכינו בצדיק כמו הרב. מי יתן ותזכה לכל טובה וברכה, תחזור לשלום (אמן) הרב, אנחנו אוהבים אותך.

  • 01.07 23:57

    כבוד הרב שליט"א ב"ה הרצאה טובה ומיוחדת ממש! ברוך השם 🤲 (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה אני יום-יום מבקש מהשם יתברך: 'שימחלו לי כל אלה שציערתי אותם!' ולצערי לא חסר אנשים שציערתי בחיים... מקווה שיפעל משהו בשמים🙏 תודה רבה כבוד הרב שליט"א נסיעה טובה ובטוחה 🤲 (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים