טוען...

לרדוף אחר השלום - חלק א' | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 01.08.2019, שעה: 07:00

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 01/08/2019 לרדוף אחר השלום- חלק א'

נציב יום: שושנה בת אנגוצ'ה, שהצ'יסטה תעלם מהרה, בשורות טובות, אמן!

בקש שלום ורודפהו- חלק א' במסכת "דרך ארץ זוטא" מדבר על פרק השלום, אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום שבשעה שעמדו ישראל ואמרו: "כל אשר דיבר השם נעשה ונשמע" שמח בהם הקב"ה, ונתן להם תורתו, וברכם בשלום. מה הברכה שהם קיבלו כשקיבלו את התורה: בירך אותם בשלום, שנאמר: "השם עוז לעמו יתן" זה התורה "השם יברך את עמו בשלום" שנאמר: "תורת השם תמימה משיבת נפש".

אמר חזקיה: גדול הוא השלום, שכל מצוות שבתורה כתוב בהם "כי" כי תראה, כי תפגע, כי יקרא, כי תבנה, מה הכוונה "כי"? שתבוא מצווה לידך, תבוא מצוה לידך ואתה זקוק לעשותה. אבל השלום לא כתוב בו "כי" אלא כתוב: "בקש שלום ורודפהו", בקשהו במקומך ורודפו במקום אחר. זאת אומרת: עניין השלום לא צריך להמתין עד שיזדמן - אלא צריך לבקש אותו, בין אם זה במקומך בין אם זה במקום אחר.

זאת אומרת: לא להגיד טוב זה בסדר אני פה והוא שם... צריך לרדוף אחרי השלום בכל מקרה, כל זה מדובר – לא באלה שיוצאים נגד התורה, ומצוה לשנאותם כמו שלמדנו, אלא חברים רעים ידידים, קרובים, כל מיני דברים, שבגלל קטטה פה קטטה שם, דיבור פה דיבור שם, מכל מיני דברים כאלה, נהיה מחלוקת ונהיה שנאה, ונהיה סכסוך ונהיה זה... דברים כאלה צריך לצמצם ולהגיע למצב של שלום.

גדול הוא השלום, שבכל המסעות כתוב: "ויסעו ויחנו" היו נוסעים המחלוקת וחונים במחלוקת, כל הזמן היה מחלוקת. בזמן שבאו לסיני- חנו חנייה אחת, "ויחן שם ישראל" אז פעם אחת זכו ישראל לחנות בלב אחד, אמר הקב"ה: הואיל ושנאו ישראל את המחלוקת ואהבו את השלום ונעשו חנייה אחת - עכשיו אתן להם את תורתי. זאת אומרת: אם לא היה אותו רגע שכולם היו מאוחדים יחדיו בלי שום מחלוקת - לא היו מקבלים את התורה. התורה נתינה רק בזכות זה, שהיה שלום בין כולם.

אדוניה - לא נהרג אלא רק בשביל שהיה בעל מחלוקת, אבל מותר לומר לשון הרע על בעל מחלוקת, שכן אדוניה אמר לבת שבע, "ואני אבוא אחרייך ומלאתי את דברייך" זאת אומרת: את תבואי לדוד המלך ותגידי לו: אדוני המלך אתה הבטחת לבן שלי שלמה שהוא יהיה מלך אחריך, והוא יבוא וימלא את דבריה ויגיד שכן, אדוניה מרד הוא עשה כך וכך... אז זה לשון הרע על בעלי מחלוקת, וזה מותר. ואמר רבי: כל השקרים אסורים, ומותר לשקר כדי להטיל שלום בין אדם לחברו,

אמר בר קפרא: גדול הוא השלום, שהמלאכים אין ביניהם, לא איבה ולא קנאה ולא שנאה, ולא מינות ולא תחרות ולא מחלוקת, שהקב"ה עושה עימהם שלום, מה הטעם "המשל ופחד עמו עושה שלום במרומיו"? זה פסוק באיוב כה' ב'. המשל: זה מיכאל, ופחד –זה גבריאל, ולא זה מחזיק את זה, מהן של אש, מהן של מים, בני אדם שיש ביניהם כל המידות הללו - על אחת כמה וכמה. זאת אומרת: הם כאילו נוגדים אחד את השני, אחד דין ואחד רחמים, זה אש וזה מים, אז הם לא יכולים לשכון במחצה אחת לכאורה, הם סותרים אחד לשני ויש שלום ביניהם, "המשל ופחד עמו - עושה שלום במרומיו", מה זה שמים? אש ומים, עושה שלום במרומיו. אז אדם שיש בו את המידות האלה בבת אחת אצלו גם זה וגם זה - על אחת כמה וכמה שצריך לעשות שלום אצלו ואצל אחרים, בינו לבין חברו.

אמר רבי ישמעאל: "גדול הוא השלום, שמצינו שוויתר הקב"ה על שמו שנכתב בקדושה שיימחה על המים כדי להטיל שלום בין איש לאשתו. אז זאת אומרת: זה הרבה אנשים לא מבינים, הקב"ה נכון, מוכן שיכתב השם שלו בקדושה, ואז שמים את זה במים, ומוכן שימחה שמו בשביל להשכין שלום, אבל, אם האישה באמת עשתה מעשה והיא שיקרה - אז היא מתה, אבל אם היא לא עשתה, בשביל זה מוכן הקב"ה שימחה שמו בשביל השלום, כי עלילה סתם ולחשוד אותה בדבר שהוא – היא לא בסדר, היא אישה סוטה נקראת, סטתה מעל בעלה, היא הלכה הצידה עם גבר, ונכנסה ונסתרה והכל, הוא איים עליה הזהיר אותה, ובכל אופן נסתרה, אז היא לא אישה צנועה, אך לא הגיעה לכלל מעשה, והוא חושב שהיא כן הגיעה לכלל מעשה, אז בודקים אותה, והשם מוכן בשביל השלום כי לא פשעה עד הסוף, אז הקב"ה מוכן שימחה בשביל השלום אבל, אם היא שיקרה אז היא מתה. זה אנשים לא תופסים, לא בכל מקרה... במקרה, במקרה שהיא שיקרה - היא מתה.

אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום, שברית כהנים נכרתה בשלום. שנאמר: "הנני נותן לו את בריתי שלום". זאת אומרת: גדול הוא השלום, שהקב"ה כרת ברית עם פנחס ועם אלעזר הכהן, בשלום, "הנני נותן לו את בריתי שלום", אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום, ששמו של הקב"ה נקרא שלום, שנאמר בשופטים ו, כד': "ויקרא לו השם שלום".

אמר רבי חייא בר רבה: מכאן שאסור לשאול בשלום חברו במקום מטונף, מה הטעם? דכתיב: "ויבן שם גדעון מזבח להשם ויקרא לו השם שלום". ומה מזבח שאינו לא אוכל ולא שותה, ולא מריח אלא נבנה לכפרתם של ישראל - הוא נקרא שלום. מי שהוא אוהב שלום ורודף שלום, ומקדים שלום, ומשיב שלום, ומטיל שלום בין ישראל לאביהם שבשמים - על אחת כמה וכמה. רבי יוסי גלילי אומר: אף שמו של המשיח נקרא שלום, שנאמר בישעיה ט, ה': אביעד שר שלום. אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום שישראל נקראים שלום שנאמר בזכריה ח, יב': כי זרע השלום, למי השלום? לזרע השלום. רבי יוסי גלילי אומר: גדול הוא השלום, שבשעה שמלך המשיח נגלה לישראל - אין פותח אלא בשלום. שנאמר בישעיה נב' ז': "מה נאוו על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום".

רבי יוסי גלילי אומר גדול הוא השלום, שבשעת מלחמה אין פותח אלא בשלום, שנאמר: "כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום". אמר רבי יהושע: גדול הוא השלום שעתיד הקב"ה לסמוך צדיקים בשלום. שנאמר בישעיה כו' ג': "יצר סמוך תיצור שלום". כל מי שיצרור מחשבותיו הם סמוכים ובוטחים בהשם – אז השלום יצרהו ישמור אותו. אז יצר סמוך תיצור שלום. אמר רבי יהושע: הגדול הוא השלום – שהיא תלויה לחיים ותלויה למתים. לחיים נאמר, ויאמר יתרו למשה: לך ל- ל- לשלום. למתים מניין? שנאמר ואתה תבוא אל אבותיך ב- ב- בשלום.

לחיים אומרים: לך לשלום סע לשלום. על המתים: בא בשלום תבוא בשלום. אבל רואים שתלויה השלום גם לחיים וגם למתים. גם המתים צריכים שלום. רבן שמעון בן גמליאל אומר: גדול הוא השלום שאהרון הכהן לא נשתבח אלא בשביל השלום, שהיה אוהב שלום ורודף שלום, מקדים שלום ומשיב שלום. שנאמר במלאכי ב' ו': "בשלום ובמישור הלך אתי", מה כתוב אחרי זה? רבים השיב מעוון.

היה רואה שני אדם שונאים זה את זה, הולך אצל אחד מהם ואומר לו: למה אתה שונא לפלוני? כבר בא אלי לביתי ונשתטח לפני ואמר לי: חטאתי לפלוני לך ותפייס אותו עלי. מניח את זה להולך לפלוני ואומר לו כמו שאמר לראשון, וכך היה משים שלום ואחווה ורעות בן אדם לחברו, על זה נאמר: "ורבים השיב מעוון".

אמר רבי יהושע: הנביא נקרא מלאך, והחכם נקרא מלאך. מאיפה אנחנו למדים שהנביא נקרא מלאך? כתוב בחגי א' יג': ויאמר חגי מלאך השם". אז רואים שחגי היה נביא והוא נקרא מלאך השם. והחכם נקרא מלאך, שנאמר: כי מלאך השם צבאות הוא. נו, אז יכול להיות שיהיה גם כהן הוא עם הארץ? לא, תלמוד לומר ותורה יבקשו מפיהו. מי שמלמד תורה לרבים - זה נקרא מלאך. אבל כהן עם הארץ - לא נקרא מלאך.

אמר רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי: גדול השלום, שכל הברכות והתפילות חותמין בשלום. "קרית שמע" – חותמה בשלום. (לא אומרים קריאת {באלף'} שמע – קרית {אלף' נחה} שמע, לקרות שמע לא לקרא שמע. קריאת שמע זה - הלו הלו קריאה, קרית- זה לקראות, דהיינו בתורה או פסוקים. "קרית שמע" – חותמה בשלום. "ופרוש סוכת שלומך". ברכת כוהנים - חותמין בשלום. "וישם לך שלום". בכל הברכות חותמים בשלום, "עושה שלום במרומיו".

אמר רבי יהושע בן לוי: אמר הקב"ה לישראל, אתם גרמתם להחריב את ביתי ולגלות את בניי - היו שואלים בשלומה, ואני מוחל לכם. זהו שאמר הכתוב: "שאלו שלום ירושלים". ואומר בירמיה: ודרשו את שלום העיר. ואומר: "יהי שלום בחילך שלוה בארמנותיך". ואומר: "למען אחי ורעי הדברה נא שלום בך". ומי שהוא רודף שלום אוהב שלום ומקדים שלום ומשיב שלום - הקב"ה מורישו העולם הזה והעולם הבא, שנאמר: "וענוים ירשו ארץ ויתענגו על רוב שלום".

השל"ה הקדוש "בשער האותיות" אות ב' בריות כותב: בואו וראו כמה הוא כח השלום, שאפילו לשונאים אמר הקב"ה "פתחו להם בשלום" כמו שנאמר: "כי תקרב אל עיר", ואפילו בזמן הזה אמרו רבותינו זכרונם לברכה: שואלין בשלום הגויים משום דרכי שלום. אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי: שלא הקדימו אדם שלום בעולם ואפילו גוי בשוק.

ואמרו חכמים זכרונם לברכה באבות פרק ד' משנה טו': "הוי מקדים שלום לכל אדם". מה הוא בשלום כל אדם? אפילו שאתה רואה שלבו עליך - הווי מקדימו שלום. אפילו שאתה רואה שהלב שלו מלא עליך – הווי מקדימו לשלום, שאם אתה עושה כן תגרום שיאהבך. ולא עוד אפילו שאינו נכנע להשלים עמך, הקב"ה מוסרו ומכניעו תחתך. כעניין שנאמר: אם לא תשלים "ונתנם השם אלוקיך בידך" אם אתה צר על עיר וקראת לה שלום והיא לא השלימה אתך - אז השם ימסור אותה בידך.

וכן מצינו בדוד עליו השלום שהיה רודף אחרי שלום של שאול, מבקש לעשות שלום עם שאול, רודף אחריו חינם, שאול חושב שכאילו רוצה לבוא במקומו, הוא רוצה להנהיג במקומו לפניו אחריו באמצע, רודף אחריו להרגו. והוא רודף אחריו לשלום, כמו שנאמר: "אני שלום וכי אדבר המה למלחמה" ושאול לא די שלא נתפייס לו - אלא שהיה רודפו להרע לו. ומסר הקב"ה את שאול ביד דוד - במערה ובמעגל. ואף על פי כן לא עלתה בלבו של דוד להרע לו, כפי שצריך לו לאדם להיות אוהב שלום ורודף שלום. כמו שנאמר: "בקש שלום ורודפהו. בקש עם אוהבך ורודפהו עם שונאך. בקשהו במקומך - ורודפהו במקומות אחרים. בקשהו בגופך - ורודפהו בממונך. בקשהו לעצמך - ורודפהו לאחרים. בקשהו להיום - ורודפהו למחר. ואל תתייאש לומר לא אוכל להשלים, אלא רדוף השלום עד שתגיעהו.

מה אמרנו? אמרנו שצריך להיות אוהב שלום ורודף שלום, אז בקש שלום ורודפהו, אז תבקש מי שאוהב אותך שתמיד תהיו בשלום, וגם תרדוף עם השלום לשונא שלך. אם יש לך שונא, שונא שלך, לא אחד שעובר עבירות כמו שאמרנו, אבל הוא שונא שלך מסיבות כל שהן - תרדוף לעשות שלום. תבקש במקומך, ולא רק במקומך תעשה שלום, גם במקומות אחרים תעשה שלום, וגם אם אתה פה והוא שם גם תרדוף כמו שאמרנו גם תרדוף. בקש בגופך ורדפהו בממונך - גם אם זה יעלה כסף מתנות גיוסים בכל מיני דברים רודפהו!

בקשהו לעצמך ורודפהו לאחרים - אל תדאג רק לעצמך שיהיה לך שלום עם כל הסביבה, אתה רואה שאחרים מסוכסכים - תרדוף גם בשבילהם אחרי השלום. בקשהו היום ורדפהו למחר – אל תאמר מה ניסיתי דיברתי זה לא עוזר, אמרתי לו זה - לא, שלחתי לו אנשים - לא זה, פייסתי אותו שלחתי לו מתנה - לא עוזר, לא זה לא זה לא זה - אל תתייאש לא היום אז גם מחר. בקיצור - אל תתייאש ותאמר לא אוכל להשלים אלא לרדוף אחר השלום עד שתגיעהו.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 28.03 08:22

    שלום כבוד הרב. אני מאמץ את הלימוד שאמרת לגבי הלכות פסח. תודה רבה הרב🙏🏻🌹

  • 28.03 01:35

    שלום לכבוד הרב! תודה על ההרצאה המחזקת (גבעתיים - כוחו של הרגל לרעה ובטובהshofar.tv/lectures/1594 28.03.2024) בעזרת השי"ת בעלי ואני מקבלים להשתתף בהפצת הספר 'בכור ההיתוך' (shofar.tv/articles/14830) ספר שקראתי לפני כ-10 שנים! ומאוד חיזק אותי ואת בעלי בקשר לאכילת בשר; מה עונשו של מי שאוכל ואו מאכיל בשר נבילות וטריפות! (רח"ל) מאוד ממליצה לכולם לקרוא, תודה שוב לרב שמחזק אותנו ודואג לעולם הבא שלנו 🙌🏼

  • 27.03 14:05

    תודה רבה על פעולתכם למען קדושת עם ישראל - עלו והצליחו!

  • 26.03 11:55

    שלום לכבוד רבנו היקר רציתי לספר לרב (וכן להודות לו) על העצה שהרב אומר להרבה אנשים בזמן האחרון: ללכת לכותל שלושה ימים רצוף ולגמור שם כל יום ספר תהילים שלם ולבקש - ורואים ישועות! אז ב"ה עשיתי את העצה ובראש חודש האחרון הלכתי שלושה ימים רצוף! ועמדתי בזה וקיבלתי ישועה גדולה!! שרכב שהרבה זמן כבר רוצה למכור והיה עליו שיעבוד לכן היה קשה למצוא קונה שיסכים שיהיה תהליך של יומיים עד שהעיסקה נגמרת ועוד שיעביר את הכסף מראש - וברוך השם סיימתי את זה! ביום שלישי ולמחרת כבר דיבר איתי קונה שרצה להגיע כבר ביום חמישי שאחריו ולקחת את הרכב ורק עניין טכני גרם שנחכה עד שבוע שלאחר מכן וכן הוא הגיע ביום ראשון ולקח את הרכב והעיסקה נגמרה בצורה מוצלחת ביותר! רציתי לספר לרב על הישועה הגדולה כבר בסיום העניין עם הרכב, אבל ב"ה בד בבד נכנסו הצעות עבודה טובות מאוד (כאשר כבר מסוכות אני ללא הכנסה פרנסה) ולכן ראיתי שהולכת להיות פה ישועה גדולה עוד יותר! אז חיכיתי שהעניין יסגר ובעיקרון הייתי אמור להתחיל היום במקום מסויים, אך דברים השתבשו שלא כמו שדובר ולא הלכתי וכנראה ששם בסוף לא אתקדם... ואז עלה בראש: שאולי כי לא הודיתי לרב (כי לקב"ה הודיתי) ופירסמתי זה היה בעוכרי ושלא הייתי צריך להמתין אז עכשיו מקיים את זה ומודה שוב להשי"ת ולרב על העצה המיוחדת שהועילה לי באופן מדהים! תודה רבה.

  • 25.03 12:15

    כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי ראשית 'שושן פורים שמח!' יהי רצון: שנזכה לאחדות בעם ישראל בזכות ימי הפורים ויתעוררו רחמי שמים בזכות פעולותכם לקירוב הלבבות של עם ישראל (אמן). רציתי שתדעו שזכינו להתפלל בפורים בבית הכנסת בקהילה (קהילות פז) בבני ברק ופשוט גאווה והרגשה עילאית, התפילות פשוט מעין עולם הבא! דיקדוק וכוונות - ומרגישים את אהבת המצוות והתפילה באוויר, אשריהם כל הצוות של קפ"ז בני ברק מחזיקים את המקום ללא חסרון כלל ע"פ הנהגת גדול הדור שליט"א. תודה רבה לכם על הכול צריך לכתוב על ספר את כל המהלכים שקפ"ז עושים בהנהגת הרב שליט"א פשוט 'מחזירים עטרה ליושנה!' כדרכי אבותינו הצדיקים בכל מעשיהם ודיקדוקיהם.

  • 25.03 10:31

    כבוד הרב היקר שליט"א חג שושן פורים שמח! תודה רבה לכבוד הרב על השיעור המדהים! יהי רצון: שנזכה שכל בקשותינו יתגשמו במלואן בפסח הקרוב השנה גאולה ברחמים לכלל ישראל אמן ואמן! חג שמח!!!!

  • 24.03 18:56

    קידוש השם! ב"ה 2 מהשכנים (חסידי וליטאי) באו לאהל הגברים ורקדו כמה דקות בשמחת פורים שארגנו; איתן, קינן ועוד הי"ו ואמרו שבאו להגיד: 'ישר כוח! על הצניעות שגברים לבד ונשים לבד.' ב"ה שבזכות הרב שליט"א קפ"ז מקדשים שם שמים ברבים ושמחים לקיים מצוות השי"ת כאשר ציוה השם:)

  • 22.03 13:59

    תודה רבה, דרשה ממש מעניינת ואקטואלית לזמננו. שבת שלום ומבורך לרב היקר!!!

  • 22.03 13:58

    לילה טוב רבנו הקדוש! שיעור מהממם על 'תכלת מרדכי' (shofar.tv/lessons/16976) היה שווה לחכות את התקופה הארוכה הזו ולשמוע שוב חידושים ועוד על אסתר המלכה, תמיד מרתקת מגילת אסתר, ממש צחקנו בסוף ואיך שתמיד הציצית מצילה את עם ישראל, ממש כמו ב-7.10 שמרוב כאוס כבר לא ידעו מי מחבל ומי לא והציצית פשוט הצילה! מכיון שהיה על אותו יהודי ציצית. שיעור מהנה לנשמה ממש! תודה רבה.

  • 21.03 08:17

    תודה רבה כבוד הרב.. תודה על ההרצאות והשיעורים. וזה החסד ה' עלינו שהבת הגדולה מרותקת כשהיא שומעת את כבודו. שבוע שעבר שמתי 'מיקס קליפים' שארך כמעט 4 שעות!... וכשכיביתי רק לכמה רגעים מיד היא אמרה לי: 'אימא! תשימי... שימי...' ב"ה יש תקווה! רק הסבלנות 🥺

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים