ואהבת לרעך כמוך. כיצד לקיים מצוה זאת? חלק יז | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 04.07.2019, שעה: 06:53
בס"ד ואהבת לרעך כמוך כיצד לקיים מצוה זאת? חלק יז' 04-07-2019
נציב יום: אלעזר בן פנינה שימצא חן בעיני הקב"ה, תהיה לו אמונה חזקה בה, והיה לו עושר מאוצר מתנות חינם, אמן.
חלק יז' "ואהבת לרעך כמוך"
אי אפשר להשפיע אהבת השם לאחרים רק בבחינה שהוא בעצמו משיג.
בספר הקדוש "תפארת שלמה" בפרשת בהר מפרש: "ואהבת לרעך כמוך" שהאדם יכול להכניס אהבה בלב רעהו לאהוב את הבורא ברוך הוא - רק כמוך! דהיינו: כמו שהוא בעצמו עומד במדרגת האהבה לאהוב את השם.
כמה אתה יכול לגרום לשני לאהוב את הבורא? כמה שאתה אוהב את הבורא, יותר מזה אתה לא יכול, אז "ואהבת לרעך" זה יהיה רק כמוך. ועל דרך זה מפרש שם את הפסוק: "ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלוקיך" פרוש: גם זה בכלל הונאה לומר לחברו מגודל היראה אשר בלבבו - אם הוא איננו באמת לאמתו במדרגת היראה.
אם אתה אומר לחבר שלך שאתה צריך לעבוד את השם ככה ולאהוב אותן ככה וליראה אותו ככה ואתה לא במדרגה הזאת - אתה עובר על "לא תונו איש את עמיתו"
כמו כן עוד "בתפארת שלמה", פרשת וילך אומר: וזה העניין דרך הצדיקים רבים מחלים פניהם להתפלל בעבורם". זאת אומרת: דרך הצדיקים להתפלל שבאים אצלהם להתפלל עבורם.
והמה הטרודים לבקש על עצמם ומשגיחים על דרכיהם, וכן בדרך לימוד התורה צריך גם כן להיות משגיח על עצמו ואחר כך יראה לאחרים. הבחינה היא "קודם קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים". כמו שכתוב: "ואהבת לרעך כמוך" אם אתה במדרגה הזו, בדבר שאתה מוציא מפיך - אז דברך יעשו פרי להיות לרעך כמוך. מתי יוכלו להיות אנשים כמוך? ממה שאתה מוציא מפיך - זה באמת שאתה במדרגה הזאת של מה שאתה מדבר. אז אם אתה מדבר ואתה במדרגה הזאת - אתה יכול להפוך גם את השני להיות כמוך. וזה כלל גדול בתורה.
אז אם אתה אוהב את השם כפי אהבתך - אתה יכול לעשות "כמוך". אם אתה ירא השם - אתה יכול באותה מדרגה לעשות כמוך. מה שאתה מוציא מפיך אם יש בך את המדרגה - אתה יכול לפעול על השני.
למה הרבה אנשים מדברים וזה לא פועל? כי הם מדברים מעל לגובה שלהם, הם בעצמם לא עושים ולא מקיימים את מה שהם אומרים לאחרים, הם מקריאים מהספר רק, צריך להיות במדרגה - ואז זה פועל.
בספר "ישמח ישראל", בראש חודש אלול אות ב' כתב: "ואהבת לרעך כמוך אני השם" היינו: כשיתבונן האדם ברוממות החלק הקדוש הניצוץ האלוקי השוכן בקרבו, ואיך הוא רד מאיגרא רמה לבירא עמיקתא? מהר גבוה ירד לבור עמוק - כי כל איש יודע נגעי לבבו עד כמה החשיך אור יקר הזה, שהקב"ה השפיע עליו את החלק הקדוש הניצוץ האלוקי, וכאשר יתאמת בלבבו עד כמה הוא ירד - ואין ברוחו רמיה, הוא לא משקר את עצמו, ממילא הוא נעשה שפל בעיניו. ואז הוא יכבד ויאהב לכל יראה השם ולכל ישראל. כי הוא לא מרגיש את עצמו למעלה מהם, מי שיש לו גאווה -הוא לא יכול להחשיב אנשים, אבל אם הוא יודע שהוא למטה למטה - אז הוא יודע שאחרים לא פחות ממנו, אולי יותר.
בחושבו שגם בהם נמצא אור יקר ומופלא, והם מבלי ספק לא פגמו כמוהו כל כך, ממילא נעשה אוהב לישראל באמת כנפשו ממש.
והאמת שאפילו את האיש הפחות צריך לאהוב באהבה רבה, מחמת החלק האלוקי השוכן בקרבו. ואף על גו דאיהו לא חזה מזלה חזה. אף על פי שהוא לא רואה זאת אבל המזל שלו רואה זאת, מרגישים את זה וזהו "ואהבת לרעך כמוך" מצד שאני השם השוכן אתם,ובפרט שכך צריך להחשיב לאיש הצדיק.
אז אם לאיש הפחות צריך לאהוב אותו כנפשו, ולדעת שיש בו את החלק האלוקי האור הקדוש - אז בפרט לאיש צדיק.
וכידוע לכם שאני חזרתי מיוניטטדסטייטס אוף אמריקה, והיה לנו חוויות גדולות שמה בכל מיני סיבות ואירועים, וכמו תמיד גם שסניקים יש שמה שהפריעו שלא יגיעו אנשים להרצאות
ודיברו רבנים שמה: "לא ללכת! ולא ללכת".
אבל זה לא עזר להם ובכל אופן התקיימו הרצאות כמעט כל יום, והרבה אנשים באופן יחסי בהתרעה של 24 שעות, כי זה לא היה מתוכנן, חוץ מההרצאה הגדולה, כל השאר - זה מיד על המקום!, התפעלו ורצו מיד גם פה וגם פה, גם לא הספקנו לתת בכל המקומות שרצו,
לכולם צלצלו: "לבטל! ולא לעשות" והפעילו כוחות וגורמים מהארץ ומשם וזה לא עזר.
אבל אני רוצה לספר משהו על "ואהבת לרעך כמוך" התפעלתי מיהודי חשוב מאוד, שחזר בתשובה דרכי והתחזק, הוא סיפר את זה בסיפור שנשלח בקבוצות, קוראים לו ערן גוהרי.
יהודי יקר שבא והשתפך וסיפר את הסיפור במלא רגש. וכשהוא בא למקום איפה שאני הייתי מתאכסן אז כאב לו קצת שאין שמה וילונות ופה ושם, סידרו לנו איזה דירה חדשה שלא היה בה רהוט, והתארגנו ברגע האחרון לסדר שם מיטות מזרונים וכו'. וחרה לו הדבר הזה.
טוב, אז מה עשה היהודי? הגענו וזה...
הוא אמר לנו: "תשמע, אני רוצה לתת לכם קודם כל לשבת, כוס מכסף, פמוטים מכסף, כיסוי לחלות, שלא יהיה... שתרגיש כמו שאתה צריך להרגיש בשבת".
טוב , לא רצינו כל כך להטריח אבל הוא הפציר לקחנו.
פתאום יום שישי לפני כניסת שבת הבן אדם מגיע עם הילדים שלו לא תאמינו, השולחן אצלנו כבר ערוך, הכל יפה כל הצוות כולם ביחד, וקנינו חד פעמי יפה לכבוד שבת מקושט יפה לא פשוט משהו לכבוד שבת,
הוא אומר: "מה זה? הרב יאכל בחד-פעמי? אין דבר כזה!"
הלך קנה סט של צלחות כפולות, סכו"ם חדש, הכל מפה לכבוד שבת, הביא שלוש אגרטלין של פרחים מיוחדים מאוד, הביא כלים לסלטים וכל מיני מכובדים חרסינה, מה אני אומר לכם, השתגענו, הבן אדם דאג כאילו הכל.
אמרתי לו: "מה אתה עושה? תגיד מה קרה לך? מה קרה מה קרה? אי אפשר לאכול בזה וזה וזה?"
- "מה פתאום!" הוא אומר, "אתה רוצה שיחייבו את כל אנשי קויינס? ואף אחד מאנשי קויינס לא דאג אתה מבין שהרב יוכל בכלים לכבוד שבת, משאירים אותו עם חד-פעמי?"
איזה דאגה לא תאמינו על כל פרט הוא חשב, על פרט, והביא יין והביא זה... והביא פה והביא שם, משהו מדהים.
אמרתי לו: "אבל מה תעשה אחר כך עם כל הציוד הזה עם כל הדברים?"
הוא אומר: "יש משפחה שמונה נפשות שאין להם כלום, ישר אחרי שאתה גומר אני אוסף את הכל ומעביר את זה למשפחה".
אני לא אספר לכם איזה חסדים גדולים הוא עושה, הוא ראה התנאים שאני ישן שמה וזה לא התאים לו, אז הוא סידר שאני יעבור לבית מלון שאני אהיה מסודר, שכר סוויטה לארבעה ימים אפילו שאני צריך לישון שלוש לילות, ובדרך כלל מוציאים בן אדם בשעה 10 בבוקר, ועד הלילה ב- 11.30 עם איחור של המטוסים של מטוסי אל על כרגיל - אז הוא לא רצה שאני אסתובב ברחובות אז הוא דאג לשלם עוד יום אחד אפילו שאני לא ישן שם.
בקיצור מה אני אגיד לכם, הזמין אותנו לארוחה אצלו משהו משהו, יהודי יקר מאוד.
עכשיו הוא פועל שיהיה "רדיו שופר" בארצות הברית אנטנות בניין גבוה, מגברים, עם כמה חבר'ה שמה, יש עוד אנשים חשובים שאפשר לספר עליהם, אבל, לראות בן אדם שחושב מה השני זקוק, מהו רוצה, אפילו שלא ביקש לא אמר לא התלונן לא כלום - אבל "כמוך". איך צריך לשבת בשבת? איך הוא יושב בשבת? מה אוכלים? מה עושים? דואג לכל! התפעלתי, לא ראיתי בן אדם כזה שדואג לפרטים הקטנים.
באנו אליו לסעודה לפני שאנחנו טסים
אומר לי: "בא באבאבאבא, קנה סל גדול מה זה גדול? ענק! תיק שנגרר"
אומר לי: "זה תיקח לנכדים", פותח לי, צעצועים מכל מיני סוגים,
- "מה קרה לך? יש לי חנות צעצועים!, מה, אני אסחב צעצועים?".....
אמר: "לא, אתה חייב זה צעצועים אמריקאים זה משהו מיוחד! זה לא"....
אמרתי לו: "די! הגזמת אני כבר לא..."
אז חילקנו שם לכמה ילדים שבאו וכו' וכו', אבל אתה רואה בן אדם חושב על כל פרט ופרט.
"ואהבת לרעך כמוך" ממש. אהבה של תלמידי חכמים, אהבה של הבריות, זה לא רק כלפיי, הוא עושה את זה גם כלפי אחרים, יש לו הרבה חסדים, אני לא יודע אם רוצה שיתפרסמו, אבל, הוא עושה הרבה חסדים.
וזה יהודי פשוט, לא.... עשיר בקנה מידה יהודי פשוט שעובד בשביל להתפרנס, נותן שיעורים והכל יהודי יקר, אבל תראו מזה הכרת הטוב, תראו מזה "ואהבת לרעך כמוך" סגר מעגל.
לפני שנים הוא היה בהרצאה שלי, היה שמה הבן של ינון אליה "נס מצולם", הוא התרגש מאוד שמה, הוא לא קם, אבל הוא התרגש מאוד, וקיבל מעצמו מאותו רגע, הוא לא מוריד כיפה ומכאן והלאה הוא התחזק ונהיה חביב שומר על קלה כבחמורה.
ועכשיו שבאתי הוא ניצל את ההזדמנות לבוא ולסגור את המעגל ולספר את הכל. מי שראה ראה גם את ינון ואת אליה, אליה היום כבר בן 20 הוא אמר משהו כזה, ישתבח הבורא, מגיל שלוש שנים עד עכשיו ישתבח הבורא, נפלא מאוד.
נו, יש לנו מה ללמוד? יש אנשים שמפתיעים, אז בלי השיעורים, הוא עוד לא שמע את השיעורים שאני אומר "ואהבת לרעך כמוך" והבן אדם מקיים את זה כמו שצריך.
ככה צריכים ללמוד, שאדם יחשוב על השני על הזולת כמוך, כמו שאתה רוצה שלא יהיה חסר לך -תדאג שגם לשני לא יהיה חסר, כמו שאתה רוצה שיהיה לך - תדאג שגם לשני יהיה, זה מעלה גדולה, מצוות "ואהבת לרעך כמוך" זה כלל גדול בתורה.
"רבי חנניה בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".