טוען...

לא יקרא עוד שמך יעקב | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 25.11.2018, שעה: 07:28

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 25/11/2018 ספר בראשית- פרשת וישלח : לא יקרא עוד שמך יעקב.

נציב יום: אופירה בת סמירה, תזכה לאהבת השם בכל לבבה ובכל מאודה ושמירה בכל מכל כל אמן.

"ויאמר לו אלוקים: שמך יעקב, לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך",

על הכתוב הזה שואלים חכמים זכרונם לברכה: למה הקדים הקב"ה לומר "שמך יעקב" מה, לא יודעים שהשם שלו יעקב? ואחרי זה אומר: "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך", אז למה צריך להקדים "שמך יעקב"?

אומר על זה "החת"ם סופר" זכרונו לחיי העולם הבא על פי מה שמצינו בברכות יב': "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך", לא שיעקר יעקב ממקומו אלא ישראל העיקר ויעקב טפל לו. זאת אומרת: הגמרא אומרת, שהשם יעקב לא יעקר ממקומו, אלא השם ישראל יהיה העיקר והשם יעקב יהיה טפל לו.

לפי זה מבואר שהקב"ה הקדים לומר לו "שמך יעקב" דהיינו: השם יעקב ישאר יעקב, שמך יעקב לא מתבטל, אבל הוא לא יהיה שם עיקרי, אלא השם ישראל יהיה העיקר - והשם יעקב טפל לו.

והנה מצאנו בפרשה, כשנלחם יעקב אבינו עם המלאך, שרו של עשו הסמ'ך מ'ם,

אמר המלאך ליעקב: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל", לא כמו שהקב"ה אמר, "ויאמר לו אלוקים: "שמך יעקב", אלא: "לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל אומר" המלאך, זאת אומרת הוא רוצה לעקב את השם: יעקב, ורצה שיקרא רק ישראל. לא יקרא יעקב, מה יש, מה מפריע לך? שיקרה שני שמות, מה אכפת לך?

אלא, צריך להבין מה היה פה.

על זה אומר החת"ם סופר: ידוע שהמלאך הזה הוא שרו של עשו, הוא השטן. כדי לבטל את כוחו של השטן אנחנו צריכים שני שמות, יעקב וישראל, אם תעשו יעקוב מלא וא'ו עם וא'ו, וישראל ביחד: שניהם בגימטריה = קר"ע שט"ן, כדי לבטל את השטן - צריך את שני השמות, ושם ישראל לבד - לא נוכל לעמוד נגד הסמ'ך מ'ם, צריכים שני שמות. יעקב וישראל. ולכן רצה לעקור את השם יעקב לגמרי, ואמר: "לא יעקב יאמר עוד שמך! כי אם ישראל".

אבל הקב"ה אמר: "לא, שמך יעקב!" נשאר השם יעקב, כדי שנוכל לעמוד נגד השטן ולבטל אותו.

אבל צריך להבין עכשיו: למה על ידי שני השמות האלה יעקב וישראל, שהם בגימטריה קר"ע שט"ן, אנחנו יכולים להתגבר על השר של עשו.

אז אומרים חכמים זכרונם לברכה: ידוע שיש לישראל שתי אפשרויות לצאת זכאים בדין לפני הקב"ה;

דרך אחת שאנחנו יכולים לצאת זכאים בדין: זה מצד הזכות של עצמנו, כשעוסקים בתורה ובעבודת השם בשלמות - אז אתה זכאי בדין.

ויש חס ושלום אם ישראל לא עוסקים בתורת השם בשלמות - אז מעריך אותם הקב"ה לעומת שאר אומות העולם, שהמעשים שלהם תמיד מקולקלים, ואז בודאי שכלל ישראל לעומת הגויים הם בתכלית השלמות, ויוצאים זכאים בדין.

 זאת אומרת: אם אנחנו לא זכאים מצד תורה ומצוות שאנחנו עושים, אז כלפי הגויים ודאי שאנו זכאים לעומתם.

והנה השם ישראל, זה שם שמורה על שלמות של עם ישראל מצד עצמם, כמו שכתוב: "כי שרית עם אלוקים ועם אנשים - ותוכל", אז שם של שררה שאתה עומד בזכות עצמך, אבל השם יעקב זה מלשון - עקב, החלק הנמוך בגופו של האדם, שזה מורה על ירידת ישראל למדריגה נמוכה, באופן כזה הם לא בשלמות מצד עצמם.

אז זה מה שנאמר בגמרא: שלא יעקר השם יעקב ממקומו, שלא יעקר השם יעקב ממקומו,

למה?

אם יעקר השם יעקב ממקומו-לא יכלו חלילה ישראל לצאת זכאים בדין. אלא שיהיה השם ישראל עיקר, ויעקב טפל לו.

אז בודאי מדרגת ישראל רומזת על השלמות של עם ישראל מצד עצמם, וזה העיקר, ככה צריך להיות, שאנחנו לא תלויים בהשוואות בינינו לבין הגויים. אנחנו אמורים להיות ישראל, שומרי תורה ומצוות כראוי.

אבל אם חס ושלום לא יהיו במדרגה של ישראל, וירדו למדרגה של יעקב? אז יצטרך הקב"ה לעשות השוואה ולהעריך אותנו לעומת הגויים, ואז נצא זכאים בדין.

(עכשיו, קל להבין: למה התנגד המלאך שרו של עשו ששמו שיעקב יישאר במקומו? אלא רצה לעקור--- )

שרו של עשו רצה ששמו של יעקב לא יישאר במקומו, רצה לעקור את השם! שיישאר רק ישראל, למה רק ישראל? כי זה מורה שישראל יכולים לצאת זכאים בדין - רק אם הם בבחינה של שלימות, אם הם לא בשלימות - לא יצאו זכאים בדין. ואם ישאר השם יעקב: זה פרושו שהקב"ה מסכים שגם אם אתה יעקב, בגדר עקב, נמוך למטה, אבל בייחס לאומות העולם- אתה יותר טוב. את זה הוא לא רצה!

אבל הקב"ה שחפץ תמיד בטובת בניו - הדגיש ואמר: "שמך יעקב" קודם כל, לא יעקר השם הזה, אפילו אם ישראל לא בשלמות במדרגת ישראל, אלא יורדים חלילה למדרגת יעקב - יוכלו לצאת זכאים בדין, כי הוא ישווה אותנו ויעריך אותנו לעומת אומות העולם.

-       הפלא ופלא!.

אני דברתי פה וספרתי את הנס הגדול שהיה עם האוטובוס, שקיבל טיל "קורנט", ואמרתי שהחיילים שישבו שמה שירדו לעזה, הם שרו "על הניסים ועל הנפלאות" וכו' וכו', וירדו מהאוטובוס ואחר כך היה הטיל שפגע וכו', וזאת אומרת: זה משווה אותנו בייחס לאומות העולם, נסים! 500 טילים, בסוף הם פגעו בפלסטיני לא פגעו בכלל ביהודים, זה ברור שרואים את ההבדל בין אומות העולם ובין ישראל כל הזמן.

מי הביא את זה עכשיו? הערבים, הביאו את הסרטון שלי, בערבית, עם תרגום בערבית, (הרב שליט"א מראה קטע מהרצאה---) אז הנה משדרים את זה החמס, את מה שאני אומר, אני לא יודע מה הם תירגמו, יכול להיות שהם חירבטו, אבל ככה עשו לי באיראן, באיראן שמו סרט שלי, שאני מדבר על פרשת השבוע ואמרו שאני מסית נגד האיראנים, איייי. זה משהו מדהים, זה כבר במצרים כבר עשו את צעדת המיליון בעקבות מה שאני אמרתי, ובלבנון, בחיזבאללה משמיעים אותי: "אל חכם אמנון יצחק", ככה הם אומרים.

טוב, בכל אופן רואים שיש הבדל בין ישראל לבין יעקב והקב"ה השאיר את השם הזה.

אז אם אנחנו כבר מדברים על זה, אז שואלים: למה לא נשארו השמות אברם, כל מי שאומר אברם עובר, "לא יקרא שמך אברם", לא יקרא שמך אברם-"כי אם אברהם". למה שמה לא נשאר השם אברם? וגם שרי לא קוראים שרי-שרה, מה קרה לשני השמות האלה?

לא תאמינו, לא תאמינו!.

אברבנאל אומר: ששני השמות האלה- הם שמות של טומאה. והשמות אברהם ושרה- שמות של קדושה. לכן לא קוראים אברהם וזה.

לא מסביר אבל אומר אלה שמות של טומאה!

אז במעם לועז מביא, לא להסביר את זה, אבל אומר כמה נקודות, שמהם אפשר להבין: אברהם לא מוליד, אברהם מוליד, אברם זה שם שקרא לו תרח. אברהם: זה היה אב לארם, ואחר כך הוא נהייה אברהם- אב להמון גויים. זה מה שהוא אומר.

שרי: אז לא הוא אומר, אבל המפרשים אומרים: שרי - היא היתה שרה של אברהם בהתחלה, שרי-שרה שלי, ואחר כך היא שרה על כל האומות גם כן. אבל יוצא מזה אם קראת שם, אדם טמא, עובד עבודה זרה, ודרבים כאלה ונתן את השם מה היתה הבחינה כשהוא אמר את השם? מכל מקום עצם שקרא תרח לאברם אברם - אז זה כבר אין לקרוא את השם הזה.

אתם שומעים?

אברבנאל אומר במפורש: שמות של טומאה, והשמות אברהם ושרה-זה שמות של קדושה.

אבל יעקב- אין פגם בשם יעקב, יש תוספת מעלה בישראל אז השם נשאר כמות שהוא וכו'.

יש מחלקים שמתי שהיה בנחיתות קוראים לו יעקב, מתי שהיה בגדלות קוראים לו ישראל,

יש אומרים שבחוץ לארץ נקרא יעקב, ובארץ ישראל נקרא ישראל.

יש כל מיני חשבונות מתי קוראים כך, מתי לא קוראים כך.

מכל מקום לפי מה שאנחנו ביארנו כאן: אז יש פה רצון של השטן, הוא יודע בדיוק מה הכוח שפועל נגדו, והוא מבין שקשה מאוד לתפוס את ישראל,

למה?

אם דורשים מהם שלמות - והם לא יגיעו בשלמות, אז בקל אני יכול להפיל אותם. אבל אם לוקחים אותם בהשוואה לאומות העולם - תמיד הם יצאו זכאים בדין, אז הוא ניסה לחבל ואמר "לא יקרא עוד שמך!" לא! אין יותר יעקב,

השם אמר: "לא! לא- לא שמך יעקב", רק ישראל יהיה עיקר ויעקב טפל, אני מצפה שתהיו ישראל, ולא תצטרכו לצאת זכאים בדין עם שם יעקב.

נו, גם זה בשבילנו מסר להבין עדיף שנהיה בבחינת "ישראל" ולא "יעקב".

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים