פחד פחדים מן החטא | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 04.12.2017, שעה: 13:55
נציב יום: תומר בן אילנה להצלחה ולשפע לזיכוי הרבים רפואה שלמה בריאות הגוף והנפש ואריכות ימים, אמן!!
"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת" (בראשית לב, ח) תמהו חכמים זכרונם לברכה: למה ירא היה, הרי הבטיחו הקב"ה (בראשית כח, טו) "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ"? אלא ירא שמא יגרום החטא. רבנו אברהם אבן עזרא זכרונו לברכה אומר: "שדאג שמא חטא במחשבה", מכאן ההערה נוראה, כי יעקב אבינו שדקדק בעצמו ולא מצא שום חטא במעשה, וגם במחשבה הוא רק חשש אולי חטא, ואפילו חטא כזה במחשבה שגם יעקב אבינו חיפש ולא מצא, ועם כל המחשבות והמעשים הטובים והקדושים, הוא ירא ומפחד שמא חטא כזה יש יגרום לבטל ההבטחה שהבטיח לו השם יתברך "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ". כלומר שיש מקום לחשוב שעל ידי זה אם היה איזה חטא שהוא במחשבה - לא יוכל כבר הקב"ה להיות עמו, ויסלק את שכינתו ממנו, ואז הוא יפול לפני עשו אחיו, "וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים" ולא תהיה לו הגנה. ואנחנו עומדים ותמהים על הפחד הזה, אין לנו מושג מה זה רוחניות, אין לנו מושג מה זה חטא. אבל יעקב אבינו האדם שבמרכבה ידע והבין זאת, שמא יגרום חטא אחד במחשבה יחידה לבטל הבטחה זו שוְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ הרי זה נורא נורא. אבל בואו תשמעו מעשה לא יאומן כי יסופר שמאשש לנו את הדברים. גמרא בסנהדרין קא': "כשחלה רבי אליעזר נכנסו תלמידיו לבקרו,
אמר להם: "חמה עזה בעולם, או חמה עזה בעולם!" {כעס},
התחילו הם בוכים, כל התלמידים בוכים {זה לא תלמידים קטנים תנאים קדושים} ורבי עקיבא משחק, שוחק.
אמרו לו: "למה אתה משחק?"
אמר להם: "מפני מה אתם בוכים?"
אמרו: "ספר תורה שרוי בצער! ולא נבכה?!"
אמר להם: "בכך אני שוחק. כל זמן שאני רואה רבי שאינו אינו מחמיץ, ואין פשתנו לוקה". זאת אומרת: אני לא ראיתי בחיים שהיה לו איזה נזק ברכוש, משהו קורה לו, הפסד ממון, משהו.
אמרתי: "חס ושלום קיבל רבי עולמו! ועכשיו שאני רואה רבי בצער- אני שמח!!".
רש"י מפרש: "עכשיו שאני רואה רבי בצער ושכרו משתמר להבא - לכך אני שמח".
אומר רבי אליעזר לרבי עקיבא: "כלום חיסרתי מהתורה כולה?!" יש משהו שאני חיסרתי שאתה יכול להצביע שעל זה מגיע לי כזה צער של חמה או חמה עזה בעולם?!
אמר לו: "לימדתנו רבנו "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא" (קהלת ז, כ) כמו שהסברתי אתמול בהרצאה בדימונה, שטעות שתי טעויות זה מראה שאתה בן אדם, אדרבא! אם רק טעות אחת או שתיים זה מראה את מעלת הבן אדם. אבל אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא. ומעתה צא וחשוב, רבי אליעזר הגדול חולה, מתפתל בייסורים נוראים כמו שאמר לתלמידים, והנה תלמידים עומדים ובוכים על ספר תורה ששרוי בצער ורבי עקיבא שמח ומצחק על צער רבו בפניהם... למה? שאם ראיתי שאין יינו של רבי מחמיץ - הייתי סבור שמא קיבל רבי עולמו. זאת אומרת: כל השכר של העולם הבא, שמגיע לו מכל התורה והמצוות והחסידות על הכל - הוא מקבל את השכר פה בעולם הזה. זאת אומרת: שכל השכר הצפון בעולם הבא שרכש בזכויות העצומות - קיבל פה בעולם השפל, ולא נשאר לו כלום משכרו בעולם הבא, אבל עכשיו שאני רואה את רבי בצער! ושכרו משתמר להבא! לבך אני שמח!! למי משלמים את כל השכר בעולם הזה? כתוב (דברים ז, י): "וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל פָּנָיו לְהַאֲבִידוֹ"! רש"י אומר: "משלם הקב"ה שכר מצוותיו כדי לאבדו מן העולם הבא". ואי ואי ואי ואי תסמרנה שערות ראש, ויימס לב מבין מפחד פחדים! מזה חטא ועד היכן מגיע. זאת אומרת: כשהוא ראה שהוא לא ניזוק משום דבר, והכל הולך למישרים, ושום דבר לא קורה לו, אז אפשר שהוא מקבל את כל שכרו כמו שכתוב: "וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל פָּנָיו לְהַאֲבִידוֹ" כמו שרואים רשעים מצליחים, אין להם צרות, מאריכים ימים, יש להם כסף הכול, זה נקרא "וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו" אבל אם הוא מקבל עונש ורואים שהוא מצטער ויש לו צער - זאת אומרת הוא לא מאלה שמשלם לשונאיו אל פניו פה את כל השכר כדי להאבידו לעולם הבא. לכן הוא שמח ישתבח הבורא, הרבי שלי לא קיבל את כל שכרו, כל שכרו שמור לעולם הבא! משהוא קטן היה לו איזה חטא קטנטן מי יודע אולי במחשבה או משהו. כמו שראינו שיעקב אבינו טעה בלשונו ואמר (בראשית לב, ה) "עַבְדְּךָ" כמה עונש הוא קיבל, שהקדימו בניו של עשו שמונה מלכויות לפני בניו. אז זאת אומרת: רואים שזה ממש ככה, שזה לא רק חרדה של יעקב אבינו שהבין בחטא, גם רבי עקיבא הבין את הדבר, ושמח שמחה גדולה, כי אם הוא רואה שהוא מצטער... אדם שעובר עליו 40 יום ולא קיבל שום צער - אוי ואבוי! גם בכלל אלה שמקבל שכרו בעולם הזה. לכן כתוב בגמרא: 'עד היכן תכלית ייסורים? שאם אתה מכניס את היד להוציא שלוש מטבעות ויצאו שתיים', ואתה צריך להכניס את היד עוד פעם בשביל להוציא עוד אחד זה צער. הצער הזה אומר שבתוך ה-40 יום קיבלת משהו אז זה כבר עדיין בסדר, אתה עדיין לא משלמים לך את כל השכר. אבל אם הכול הולך חלק חלק חלק יבביי אתה צריך לפחד. הרשעים לומדים בדיוק הפוך, טיפשים! כמו שנאמר, מה פירוש?
הוא אומר: "הנה אתה רואה אני רוצה מה שאני רוצה, מחלל שבת עושה הכול לא קורה לי שום דבר, אני בריא כמו שור לא קורה לי שום דבר...."
- טמבל, זה בגלל שנותנים לך כל השכר בעולם הזה, זה לא נשאר לך כלום זה "להאבידו" הפוך! אתה צריך לדאוג.
אבל רואים שאין מאיתנו מישהו שדואג ומצר על דבר כזה שמא קיבל עולמו חס ושלום בשכר מצוותיו הוא אוכל. ועד כמה אנחנו רחוקים מן האמת הזאת להבין בכלל מה זה חטא, כמה רעדו גדולי עולם רעדו מחטא אחד אפילו במחשבה לא במעשה! שעובר איזה מחשבה לא טובה. ואפילו יעקב אבינו ירא ופחד שמא חטא במחשבה, והיה לו הבטחה מהקב"ה כמו שאומרים
"וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ" (בראשית כח, טו)
מה יש לך יותר מזה? הבורא איתך! מבטיח לך, הקב"ה יחזור בו אם הוא הבטיח? כן אבל הוא מביא שזה מותנה, כל זה כל זמן שאני נשאר כמו שאני בלי חטא, אבל אם חלילה יהיה חטא - ההבטחה היא מותנית כי אם לא יהיה סילוק שכינה! אדם חוטא השכינה מסתלקת ממנו, אין עליו שמירה! אז לכן הוא פחד פחד מות. עד כדי כך שאם היה כזה חטא במחשבה הוא כבר מפחד (בראשית לב, יב) "וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים"! אז לא היה כל עם ישראל, מי מפחד ככה? מי מבין את זה בכלל? ואז יכול להיות שיגרם כל ההבטחות של השם יתברך אליו "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ" הכל בטל ומבוטל, לכן (קהלת ז, כ) "כִּי אָדָם אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא" וזה נאמר גם על יעקב אבינו רגל שבמרכבה, האדם שבמרכבה שדמותו דיוקנו חקוקה תחת כיסא הכבוד. זאת אומרת: אנחנו צריכים לחשוש מאוד מאוד, שלא לחטוא, לחטוא זה בשגגה, לא חלילה לעשות משהו במודע, בשגגה, אבל שנדע אם אנחנו חוטאים או לא חוטאים, צריך לדעת מה השולחן ערוך, צריך לדעת מה הדינים וההלכות. ולכן צריך להיזהר, זה דבר חמור ואיום מאוד.
שמעתי עכשיו סיפור מזעזע, אדם ראה מישהו מתעסק עם גז, פס פס, גז פלפל
והוא שאל: "מה זה?"
אז אמרו לו: "זה גז! אבל לא גז יעני רק ה... אלא זה בתוך אקדח שזה משפריץ עד חמש מטר!",
אז הוא אמר: "לא! לא יכול להיות זה לא גז",
אז אמר לו הבן אדם: "זה גז אני אומר לך זה גז, אז אתה רוצה לראות זה גז?"
אז הוא אומר לו: "כן",
לקח את האקדח לתוך העין השפריץ לו!
לא נורמאלי, הבן אדם לא מבין בזה, הוא באמת לא מבין, וגם אם הוא מבין ואומר לך: "כן תלחץ" - אז אתה לוחץ? אם אתה מחזיק עכשיו כדור בקנה,
ואומר לך: "לא! זה לא אקדח אמיתי זה פלסטיק לא?" אומר לך: "לא! אני לא אמין לך תלחץ"
- תזז הוא יורה בו?!
אומר לו: "אתה רואה?!"
- מה, אתה נורמלי?!
אתם מאמינים שיש אנשים כאלה? לא נורמאלי, והבן אדם מתפתל מתפתל מכאבים, אתם יודעים מה זה לקבל... רק מהשפריץ לא מהפלפל, רק מהשפריץ ממרחק קרוב לתוך העין רק מהזרם! כשה בא, אתה יודעים איזה כאב בעין? מעבר לזה ככה זה נורמאלי? אבל האיש ליצן, ובגלל שהוא ליצן תמיד, והמידות שלו של ליצנות, אז ליצן נשאר ליצן, והוא באמת נותן שפריץ לתוך העין, איזה פשע זה! זה לא יאומן כי יסופר, לאויבים לא עושים כזה דבר, רק הגנה ושאתה כבר מותקף, ואתה לא יכול לסלק מעליך סכנת חיים, אז אתה יכול להשתמש, אם לא זה תקיפה, זה תקיפה בליצנות קוראים לזה, אבל תקיפה!! לא יאומן כי יסופר, פשע נורא! ועדיין לא ביקש מחילה וסליחה, עברו כמה ימים לא ביקש,
הוא רק אומר: "שהיה לו צער בשבת מזה!",
אז הוא דואג לעצמו "היה לו עצר", לו היה עצר, לא אכפת לו שהשני סובל עד עכשיו ויש לו טראומה, אבל הוא היה בשבת היה בצער ככה בגלל מה שהוא עשה. זה לא חטא זה פשע, זה עוון, זה בין אדם לחברו, זה אין כפרה יום הכיפורים לא יעבור אם אתה לא מתנצל באמת וההוא ימחל לך במאה אחוז (100%), לא יאומן כי יסופר! אנשים לא נורמאלים, זה לא נורמאלי.
ופה אנחנו מדברים על חטא במחשבה, החטא במחשבה, חטא במחשבה, יכול להפסיד הכל ולקבל את כל עולמו בחייו. אז מה הדין של אדם כזה רשע שעושה כזה דבר? מה הדין שלו? השם ירחם!
"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".
רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.
שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!
חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
© 2024 כל הזכויות שמורות