השמירה משוגג | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 02.04.2017, שעה: 07:25
את פרשת הקורבנות פותחת התורה בדיני עולה.
על מה עולה מכפרת? על אי קיום מצות עשה. כמו שאומר רש"י, ויקרא פרק א', פסוק ד'.
ועל מה עוד מכפרת העולה? על הרהור הלב. רמב"ן שם והמקור זה מהמדרש ויקרא רבא ז', ג'.
כמו שמצינו שאיוב הביא עולות בתום המשתה, שמה בשכרותם הרהרו בניו שלא כהוגן. ככתוב באיוב פרק א', פסוק ה'.
וכתב: והטעם לפי שהוא חטא שאין מכיר בו אלא ה', כי זה בהרהור. לפי כך כולה כליל לשם. אז העולה עולה כליל לה'.
קורבן חטאת לעמת זאת, בא על חטאים חמורים בשוגג.
נסכם: פרשת הקורבנות מתחילה קודם עם עולה, והעולה מכפרת ונרצה לו על אי קיום מצות עשה ועל הרהור הלב. כמוש מצינו באיוב מחשש שהרהרו בניו שלא כהוגן במשתה שמא בשכרותם הרהרו דברים שלא כהוגן, הביא עבורם עולות. ומה הטעם? לפי שהוא חטא שאין מכיר בו אלא ה'. לפי כך כולה כליל לה'. וקורבן חטאת, לעומת זאת בא על חטאים חמורים בשוגג.
ונשאלת השאלה: הרמב"ן כתב עצמו: וטעם הקורבן כדי שיחשוב אדם כי חטא לאלוקיו בגופו ובנפשו. וראוי לו שישפך דמו וישרף גופו, לולי חסד הבורא שלקח ממנו תמורה וכיפר הקורבן הזה שיהיה דמו תחת דמו, נפש תחת נפש. והרב יעקב גלינסקי זכרונו לחיי עולם הבא שואל: "האומנם מי שהתרשל בקיום מצות עשה או הרהר הרהור אסור, ראוי לו שישפך דמו וישרף גופו והוא נזקק לחסד מיוחד שיוכל לפדות את נפשו בהבאת הקורבן? ומי שטעה ושגג וחילל שבת בלא כוונה, חייב מיתה? וצריך שיחשוב בהבאת הקורבן שהיה ראוי שכל הנעשה בקורבן יעשה בו? איך יובן הדבר?
נתבונן ונראה כמה עמקו דברי התורה הקדושה שענתה מראש על השאלה החמורה בפתיחת דבריה. במילה אחת: אדם כי יקריב קורבן, אדם. אין לנו מושג מה שגבה מעלתו, מה גדולים כוחותיו ומה עצומים יכולותיו של אדם. שהרי אין הקב"ה בא בטרוניה עם בראיותיו.
וכמו שאנחנו בעצמנו אמרנו "נעשה ונשמע". לא שאלנו מה כתוב בה. למה? כי סמכנו עליו, על הקב"ה, שלא יטעיננו בדבר שלא נוכל לעמוד בו. פשוט! מה הוא יבקש מאיתנו דבר שאין אנחנו יכולים לעמוד?
ואם הורנו וציוונו "ולא תתרו אחרי לבבכם", שזה מיניות, "ואחרי עינכם" שזו זנות, הרי שיש ביכולת האדם לכבוש את ההרהורים ולהסיר אותם מלבו. כגון שיחשוב במחשבה אחרת. כיוון שאי אפשר לאדם להיות דעתו לשני דברים בבת אחת. אז אם הוא חושב בדבר מסוים, לא יכולה להכנס מחשבה אחרת. אז אם אתה רוצה לסלק מחשבה זרה, סלק אותה במחשבה אחרת.
כללו של דבר: אין אדם יכול לכוון דעתו לשני דברים כאחד, ולכן, מי שמהרהר בעבירה ואינו יכול למנוע הרהורים מלבו, ידבר שאר דברים עם בני אדם. תפוס בן אדם תתחיל לדבר איתו. ממילא אתה לא לחשוב בעבירה, כי שאתה מדבר אתה חושב על מה שאת המדבר, ועם מי שאתה מדבר ואיך הוא מגיב וכן הלאה. אז אתה מעסיק את עצמך והמחשבה שלך עכשיו מרותקת למה שאתה עושה. ממילא אתה בורח מהמחשבה הרעה.
וכן כתב בליקוטי מהורן: אי אפשר בשום אופן שבעולם שיהיו שתי מחשבות ביחד בפעם אחת. על כן בקל יכולים לגרש מחשבות רעות, שחושב מחשבות אחרת בתורה או עבודה או אפילו משא ומתן. וע"י זה ממילא מסתלק. או שהוא ינקה תבלינים. זאת אומרת, כל שמעסיק את עצמו במשהו, הוא לא יכול להתעסק בדברים אחרים.
ובעניין ההקפדה על עבירה בשוגג, נזכור מה שאמרו במשנה בבבא קמא כו: שאדם מועד לעולם בין ושגג בין מזיד, בין ער בין ישן. והראיה: שבן נח נהרג על שוגג כמזיד. למה? אנחנו שאלנו מה ההקפדה על עבירה בשוגג? המשנה אומרת אדם מועד לעולם! בין שוגג, בין מזיד, בין ער, בין ישן. זאת אומרת, אדם צריך להיות מפוקח, מאופס, מפוקס. הראייה: בן נח נהרג על שוגג כמזיד.
יתרה מזו, אמר הסבא מקלם, זצ"ל: ואם רק שוגג היה, אז תאמרו לי בבקשה: המטף חצר המלך האם תספיק לו התנצלות "אוי, סליחה", אני שוגג"? יספיק לו? אין רשאי להיות לפני המלך שוגג. ורק דתו להמיתו תכף ומיד. הראיה: משר האופים, שהוא נהרג על שגגתו לפני המלך. והוא לא עשה במזיד.
ואמרנו על זה משך להבין יותר: חזן בית כנסת מעיר גדולה בבית כנסת הגדול, אלפי מתפללים ובשמחת תורה מתחיל לשורר ניגון של תשעה באב. הלו יבוש כל ימי חייו. כל ימי חייו יזכירו לו את זה. רק יתחילו את הניגון כולם יזכרו בחזן. בשמחת תורה להגיד ניגון של תשעה באב. שוגג, שוגג, אבל מי ישכח את זה? איזה בושות יהיה לו! ואין זה חטא אם שכח והתחיל לשורר ניגון של תשעה באב בשמחת תורה, זה לא חטא כזה גדול, אבל אם כל זה יבוש כל ימי חייו. אז אחת על כמה וכמה אם יעשה חטא בשוגג, לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה. לא במזיד חלילה, שהוא רשע, אלא בשוגג אם יעשה. כמה בושה תהיה לו לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה. לפני פרעה היית נזהר, הא? לפני נובכדנצר בטח היית נזהר. שמה הוא עורף ראשים. ולפני הקב"ה, מלך מלכי המלכים, הקב"ה, אתה לא נזהר? למה אתה לא נזהר?
ונבין מה שאמרו בירושלמי מכות פרק ב', הלכה ו': שאלו לחוכמה: חוטא, חוטא זה בשגגה, מה עונשו? אמרה להם: חטאים תרדף רעה. איפה זה כתוב? במשלי. זה החוכמה שמה.
שאלו לנבואה ואמרה: הנפש החוטאת היא תמות. איפה זה כתוב? ביחזקאל יח. אצל הנביא זה כתוב? שאלו לנבואה מה עושה אדם שחטא מה העונש? אומרת הנבואה: הנפש החוטאת היא תמות.
שאלו לתורה, אמרה: יביא קורבן ויתכפר לו. והקורבן מכפר על השוגג. אבל מה אמרו על השוגג? אמרו עליו "חטאים תרדף רעה והנפש החוטאת היא תמות". למה? כי אתה אדם. אתה אדם! אתה אחראי למעשייך, אתה יכול לשלוט במחשבותיך, את היכול לשלוט במעשייך, שלא תבוא אפילו לביד שוגג.
כמה פעמים בבית ההורים מזהירים את הילד,,תזהר שלא תטפטף", "תזהר!", "תזהר שלא תפיל", "תזהר ש...,. כל הזמן שמירה. על חריט! והם מדקדקים, "תזהר שלא זה...תזהר, תזהר".
ומה איתך? אתה לא נזהר? אתה לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. ואיך ההורים כועסים אחרי שהם אמרו לו תזהר והוא לא נזהר והוא שפך, "אמרתי לך!". ויש כאלה יצליפו לו. אתה עושה את משפט התורה, הא? בבית. מי ששוגג אצלך בבית.. מה קרה? אה, פתאום אתה מבין. אז זאת אומרת שוגג זה לא פשוט.
ולכן אדם יצייר אם הוא היה מביא קורבן, צריך לצייר שגם שלך כנגד הבהמה והנפש כנגד הנפש. וזה כפרה שהקב"ה מוכן לקבל. זה חסד גדול! זה חסד גדול! זה מדובר על חטא, על שגגה. לכן, צריך להישמר משגגות. ומה שלמדנו בשבת על שעבירה גורת עבריה, וזה הבעיה יותר חמורה שאם כבר התחלת בשגגה אחת, שהיא עבירה, היא כבר תגרור עוד אחת. אז כמה אתה צריך להתרחק, להתרחק מעבירה לפני, וכל שכן אם חלילה אחרי, שהרי אם לא, העברה מלפפתו. שלא תבוא לידי עבירה. לידי, יש לה ידיים של תמנון, והיא תופסת אותך ואם היא תצליח פעם לשנייה, היא כבר תהפוך לך את זה להיתר, אתה כבר לא תחזור בתשובה, כי מי שחוזר בתשובה על היתר?! אז ממילא את העלול להיות אבוד. אז כמה צריך להיזהר אפילו משגגה אחת.
הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]
לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!
ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏
בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!
כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).
כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.
מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).
תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).
© 2024 כל הזכויות שמורות