טוען...

לקיים מצוות בשלמות שווה נחת רוח להקב"ה | הרב אמנון יצחק שליט"א

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 17.02.2013, שעה: 08:22

הורדת MP4 הורדת MP3


http://live.shofar-tv.com/videos/2759
17-2-13
"והקטרת את כל האיל המזבחה עולה הוא לה' ריח ניחוח אישה לה' הוא". מה זה ריח ניחוח? אומר רש"י, נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני. השפתי חכמים מסביר שהיה קשה לו לרש"י, והלא אין לך ריח רע מזאת ששורפים את הבשר והעצמות, אז איך זה ריח ניחוח? לכך פירש נחת רוח, נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני.
אם כן עכשיו בעוונות הרבים, שאין בית המקדש קיים, איזה דבר שהוא במקום קרבן? כשאדם עושה את הדבר לשם שמים בשלמות זה הקרבן, הקרבה מלאה של כל מעשיו ורצונותיו לה' יתברך לשם שמים, זה הקרבן. לא בערך, כדרכם של בני האדם שלא מדקדקים לעשות מצוות בכל הפרטים בדקדוקים, ולא לרצון לפני ה' שיהיה לפניו ריח ניחוח, שעושים בערך זה לא לרצון לפני ה', אלא הוא רוצה שיעשו בשלמות ובתמימות, תמים תהיה עם ה' אלקיך. ועל זה נאמר במשלי, "אם תבקשנה ככסף" כי מי שצריך לשלם שכר חוב על סכום ידוע, אם יחסר מזה חלק מן הסכום זה לא התשלום, ואם לא ישלם את כל החוב רק בערך זה לא בסדר, כך בעניני הנפש, תורה ומצוות צריך להיות בשלמות ממש ורק אז זה ריח ניחוח, נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני. וזה דבר לא קל לכוון לרצון ה' בשלמות שיהיה נחת רוח לפניו, כמו שאמרו ז"ל, יהודה בן תימא אומר, הוי עז כנמר וקל כנשר רץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים, כולם יודעים את דברי רבי יהודה בן תימא, אבל מה הוא אומר, הוא אומר שכדי לכוון לרצונו יתברך בשלמות צריכים את כל המעלות האלה, ז"א כשאתה עושה מצוה אתה צריך להיות עז כנמר, לעמוד נגד כל המפריעים והמסקלים והמשבשים והמרפים להיות עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי, כל זה צריך להיות בכל תנועה ותנועה של האדם לקיים את רצון הבורא יתברך.
כדי לכוון לרצונו צריכים כל המעלות הללו, וזה הענין מה שבפרשת פקודי נאמר בתורה על כל דבר, "ויעשו כאשר ציוה ה'" 14 פעם כתוב בפרשה בפקודי, ויעשו כאשר ציוה ה', 14 פעם כתוב, כי זה דבר נפלא, שעשו לפי ציווי ה', לא פחות ולא יותר, כאשר ציוה ה', לא פחות ולא יותר.
והנה רבים וכן שלמים נכשלו בזה, רבים וכן שלמים נכשלו בזה. לדוגמא, שאול המלך, אדם גדול כזה שהיה כבן שנה לחטא, כמו שבן שנה לא חוטא גם הוא לא, אדם גדול כזה שהיה כבן שנה לחטא, והנה בשמואל א' נאמר "כה אמר ה' צבאות עתה לך והכית את עמלק והחרמתם את כל אשר לו ולא תחמול עליו והמתת מאיש עד אישה מעולל ועד יונק משור ועד שה מגמל ועד חמור, ויך שאול את עמלק מחבילה בואכה שור אשר על פני מצרים ויתפוס את אגג מלך עמלק חי ואת כל העם החרים לפי חרב, ויחמול שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן והבקר, ועל הכרים ועל כל הטוב ולא אבו החרימם", ושאול חשב שקיים דבר ה', כמו שכתוב, "ויבוא שמואל אל שאול ויאמר לו שאול, ברוך אתה לה' הקימותי את דבר ה'". הפגישה הראשונה בנביא שמואל היה שמח להודיעו כי הקים את דברי ה'. מה ציוה אותו שמואל ומה ביצע שאול? נחזור על הפסוקים.
כה אמר ה', ככה אומר שמואל, כה אמר ה' צבאות, עתה לך והכית את עמלק, והחרמתם את כל אשר לו, ולא תחמול עליו, אין חמלה כלפי אף אחד, והמת מאיש עד אשה מעולל ועד יונק משור ועד שה מגמל ועד חמור, לא משאירים אף אחד חי, לא אנשים ולא בהמות, זה הציווי. ויך שאול את עמלק מחבילה בואכה שור אשר על כל פני מצרים ויתפוס את אגג מלך עמלק חי ואת כל העם החרים לפי חרב ויחמול שאול והעם על אגג ועל מיטב הצאן והבקר ועל הכרים ועל כל הטוב ולא אבו החרימם ושאל חשב שקיים בזה את דבר ה', כמו שכתוב "ויבוא שמואל אל שאול ויאמר לו שאול, ברוך אתה לה' הקימותי את דבר ה'", מבסוט. שמח שהקים את דבר ה'.
החשבון שלו כמו שכתוב, "ויאמר שאול אל שמואל, אשר שמעתי בקול ה', ואלך בדרך אשר שלחני ה', ואביא את אגג מלך עמלק, ז"א לא עזבתי את אגג מידי, ואת עמלק החרמתי, אז עד פה זה בסדר לשיטתו, בענין הצאן וןהבקר והמשנים והבקרים וכל הטוב לא החרמתי את זה כי זה היה לשם שמים, כדכתיב "ויקח העם מהשלל צאן ובקר לזבוח לה' אלהיך בגלגל", חבל, אפשר לעשות ע"י זה קידוש ה', להקריב קרבנות, וקיבל על זה תשובה מרה משמואל בשם ה'. ולמה לא שמעת בקול ה' ותעט על השלל, ותעש הרע בעיני ה', החפץ לה' בעולות וזבחים כשמוע בקול ה'? מה יותר חשוב, מה שאתה עושה מליבך לכבוד ה', או לשמוע בקול ה'? הנה שמוע מזבח טוב להקשיב מחלב אילים, אם תביא את הזבח הכי טוב שתביא לשמוע בקול ה' זה הרבה יותר טוב מהזבח הכי טוב שתביא, ולהקשיב למה שאומר ה' זה הרבה יותר טוב מחלב של אלים, כי חטאת קסם מרי, ואוון ותרפים הפצר יען מאסת את דבר ה' וימאסך ממנו. יבבי, איזה התקפה, הוא בטוח שעות שהוא עשה הכל, שהוא הקשיב. בשפת התורה קרא זאת שמואל כך, לא שמעת, ותעט על השלל, ותעש הרע, חטאת קסם ומרי, ואוון וטרפים הפצר ומאסת את דבר ה', דבר נורא, נורא ואיום, אע"פ ששאול עשה הכל לשם שמים, שהבין שבמקום סתם להחרים אפשר להקריב ולזבוח את הטובים לה', ואת אגג יביא לפני שמואל חי, וזה יהיה נצחון גדול על עמלק, אולם בכל זאת זה לא היה לרצון ה', כי לא צריכים להוסיף חשבונות וסברות שונות, בבחינת אורח חיים פן תפלס נאום עגלותיה לא תדע, אלא שיעשה בדייקנות, כאשר ציוה ה', וזה לא היה כך. ורק אחרי הנזיפות משמואל אז שאול הבין ואמר חטאתי. אבל הוא הפסיד כבר את המלוכה.
אולי זה הפירוש שנאמר בתורה, תמים תהיה עם ה' אלהיך, שלים תעביד אומר התרגום, צריך לעשות הכל בשלמות, וכן משמע מהספרי וזה לשונו, תמים תהיה עם ה' אלהיך, כן דוד אומר, ואני בתומי אלך, ואני בתומי אלך, דהיינו בשלמות עם הקב"ה, ועל זה יש משמעות לדברי הבעל טורים שאמר תמים זה ת' גדולה, כי אם תלך בתמימות כאילו קיימת מא' עד ת', פירוש בלי התחכמות יתרה, אלא לעשות על פי אמונת חכמים אפילו דבר שלא מובן כל כך. ויש בזה להתחכם בסברות שונות, ועל דרך שנאמר "ואל תתחכם יותר למה תשמם" ז"א לא להתחכם יותר מידי, אפילו שיש מקום להתחכם בסברות שונות אל תתחכם.
והנה, אסתר ממשפחת שאול, אסתר המלכה ממשפחת שאול, בשושן הבירה היא תיקנה את החטא של שאול, כמו שכתוב במגילת אסתר, "לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה" היא לא אומרת לאחשוורוש המלך, היא אשתו, לא אומרת לו מי עמה והיכן מולדתה, זה דבר נגד השכל, היתכן להיות מלכה אשת המלך אחשוורוש ולא לדבר רק ע"י שליח? כי כל זמן שהוא לא ידע עמה ומולדתה אסור לו על פי החוק לדבר איתה, אז איך הוא דיבר איתה? על ידי שליח, נו איזה מלך יכול לסבול דבר כזה, והוא לוקח לו מלכה והיא לא מדברת איתו, שולחת לו שליח ולא אומרת לו את עמה ואת מולדתה, כאילו מה היא אומרת, לא רוצה לדבר איתך, כי ברגע שהיא תגיד הוא יתחיל לדבר איתה, ואם היא לא אומרת הוא לא יכול לדבר איתה. זה כמובן לא נעים לה וגם כמו מרד במלכות, זה סכנת נפשות. ובכל זאת אין אסתר מגדת כאשר ציוה עליה מרדכי. בלי שום סברות לבקש היתר, בלי שום סברות לבקש היתר, היה לה הרבה סברות לבקש היתר לעצמה להגיד את עמה ואת מולדתה כי זה סכנת נפשות, אין אסתר מגדת, כאשר ציוה עליה מרדכי, וזכתה שעל ידה באה הצלה ליהודים וליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר. אז זה היה התיקון של אסתר כנגד מה שקלקל שאול, כי שאול לא שמע בדיוק למה שאמר לו שמואל הנביא, לכן אמר לו "החפץ לה' בעולות וזבחים כשמוע בקול ה'", אתה משוה לי עכשיו את מה שהבאת? הקב"ה צריך את הפרים? הוא רוצה שתשמע לו, מה הוא אמר - תעשה זה הכל.
הנה שמוע מזבח טוב להקשיב לחלב אלים, זה היא תקנה והיא עשתה, "אין אסתר מגדת כאשר ציוה עליה מרדכי". וכמו שעשו בני ישראל בפרשת פקודי את כל אשר ציוה ה' 14 פעמים, זה פלא שאנשים מוכנים לקיים בדיוק מה שמבקשים, וזה נקרא ריח ניחוח, נחת רוח לפני הקב"ה שאמרתי ונעשה רצוני. יפה? צריך להתחיל לעשות.
גוד מורנינג.

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 12.05 10:40

    שבוע טוב. לרב אמנון יצחק היקר תודה רבה על השיעורים שלך, בעיקר אני אוהבת ת'שאלות והתשובות שלך.

  • 11.05 21:46

    ב"ה תבורך🙏🏻תבורך🙏🏻הרב שבת שלום ומבורך 🌹🌹🌹🌹 ממש מרגש כמה אנשים יודעים להעריך את כל העזרה שאתה עושה לעם ישראל. השם יתברך 🙏🏻 יזכה אותך ואת כל הקרובים אליך לישועות וברכות מהשם יתברך🙏🏻 ויה"ר שכל משאלות לבכם יתגשמו לטובה אמן.

  • 11.05 21:46

    שלום לכבוד הרב! בהמשך לשיעורי כבוד הרב על השמחה (shofar.tv/lessons/17147), כשלוש שעות לפני כניסת השבת נתקענו ללא חלב לילדים ולנו הסתובבתי למעלה מחצי שעה לחפש חלב ברחבי איזורינו בבני ברק מסתבר מכמה סוחרים בחנויות שיש חוסר רציני בחלב בכשרות עדה חרדית של תנובה בלבד שרק זה מה שאנחנו שותים בקפ"ז. שרתי בדרכי עבדו עבדו.. לא התייאשתי ועשיתי סיבובים בשמחה! בסופו של דבר אכן מצאתי מינימרקט אחד שנשאר לו כמה שקיות אחרונות שהוא גם היה האחרון באיזורנו שאני מכיר לפני החזרה הביתה! ב"ה קניתי מספיק חלב לכמה ימים טובים "בשמחה ובטוב לבב" כפי שכבוד הרב לימד אותנו תודה רבה לרב על הלימוד הנפלא שבין דבר גדול, בין דבר קטן שאנחנו צריכים כמו חלב סך הכל, ניתן להשיג אם רק נהיה בשמחה גמורה ונשיר! שבת שלום ומבורך לכבוד הרב ומשפחתו דוד ביטון.

  • 11.05 21:45

    כבוד הרב, שיהיה שבת מבורכת (אמן) בעודי שומעת את השיעור של השמחה (shofar.tv/lessons/17147) לפתע היתה אזעקה בעירנו - התחלתי לרקוד משמחה! הילדים שהיו רגילים להיות חיוורים - החלו לצחוק ושמחו בממ"ד פעם ראשונה בחיים!

  • 11.05 21:44

    שלום עליכם רבנו, ב"ה היום מוקדם יותר ירד החום לתינוק והוא מרגיש טוב יותר, שרנו סביבו: "עבדו-עבדו-עבדו את השם בשמחה!" והנה ברכת הרב ויישום לימודי קודשו - פעלו ישועה. תודה רבה רבה שבת מבורכת ושמחה.

  • 10.05 16:14

    ישתבח שמו לעד מלכנו איזה כיף להיות יהודי 🙏🏼 תודה רבה כבוד הרב שאתה מלמד אותנו תורה ומסייע לנו להבין את הזכות שזכינו לה שאנחנו הילדים של הקדוש ברוך הוא ויש לנו אין סוף סיבות לשמוח 😃😁 יהי רצון שהשי"ת יברך אותכם בכל הברכות כולם בשמחה בבריאות בשפע ובטוב לבב אמן שבת שלום ✨

  • 10.05 16:12

    כבוד הרב הרב אמנון יצחק שליט"א שבת שלום שמחה ומבורכת (אמן) לפני שעה נפל החשמל ברחוב שלי (ל"ע) ב"ה מיד זכרתי את דברי רבנו על היצר הרע שרוצה לעצור אותי מהכנות שבת מיד קמתי ושרתי: "עבדו את ה' בשמחה!" ורקדתי לא עבר מספר דקות והחשמל חזר תודה להשי"ת על הזכות להיות שייכים לצדיק אמת תודה רבה כבוד הרב.

  • 10.05 15:29

    שלום כבוד הרב, יש סיסמא חדשה בביתנו בזכות כבוד הרב, הבת שלי התלוננה בפני שאחותה נותנת לה "גבסות", אמרתי לה יש לי רעיון, מהיום כשהיא נותנת לך גבסות, את אומרת "אי" וקופצת משמחה ושרה: "עבדו את ה' בשמחה". היא סיפרה לי הבוקר, שאחותה נתנה לה גבסה והיא רקדה ושרה "עבדו את ה' בשמחה", וזה עבד ועוד איך עבד, במקום שתתפתח מריבה וויכוח כמו תמיד, נהיה הפוך, ברוך הוא וברוך שמו, שזכינו בעצות ורעיונות מכבוד הרב, שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן), תודה רבה רבה על הכל.

  • 10.05 15:29

    אין ספק שהדגש שהרב היקר מייחס חשיבות עליונה לנושא השמחה, זהו שובר שוויון שמסייע לכל אדם לצלוח את כל אתגרי החיים. במקרים רבים שמעתי את הרב היקר מעביר מסרים על חשיבות השמחה לציבור. בסדרה הנוכחית נושא זה הוא מרכזי. בנוסף, הרב היקר מעביר את המסר לתפיסתי בשליחות שמושפעת מגורמים שונים (אמת, שליחות ועוד). יישר כח עצום! בהזדמנות זו אני מאחל לרב היקר: המשך הצלחה וברכה גדולה בהמשך. 🌹שבת שלום ומבורך לרב היקר🌹 (אמן).

  • 10.05 15:28

    רבנו אתה עושה כל כך טוב על הנשמה אני פשוט "מת" עליך כן יותר נכון ב"ה חי בזכותך ומקשיב לך יום ולילה יה"ר שהשי"ת יתן לך שנים ארוכים שנוכל להנות מחוכמתך עוד שנים רבות 🙏❤️ (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים