שער הבטחון - חובות הלבבות - הקדמה חלק ב | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 25.11.2011, שעה: 10:11
בס"ד חובות הלבבות - שער הבטחון - הקדמה חלק ב'- 25-11-2011 https://www.shofar.tv/videos/1442
חלק מהבטחון - אז גמרנו את עשרת המעלות של הבוטח ביחס לעשיר גדול וקונצר, ויודע לעשות קונצים, בכימיה ולהפוך כסף לזהב, כן. אז רואים שאנשים חושבים שלמי שיש כסף - מסודר, אבל רבינו בחיי מוכיח לנו שבעשר מעלות הבוטח ואין לו כלום, רק ביטחון בהשם יש לו יותר ובטוח ב --- שלם ומסודר וכו' וכו' וכו'. ומה שנלמד ביום ראשון זה היה מתועלת הבטחון בהשם בעניין התורה
כי הבוטח בהשם, אם הוא בעל ממון, אז הוא גם ימהר להוציא חובות האלוהים וחובות בני אדם מממונו חובות האלוקים, תפילין מהודר ציצית מהודר הכל מהודר, לא רק מה שהוא צריך אלא על צד ההידור, להוציא את חובות האלוקים ואת חובות בני אדם ממונו, גם לתת צדקה וחסד, הכל ממונו בנפש חפצה ורוח נדיבה! כי לא פוחד שיחסר לו, כי מי שנתן יתן לו, ואם הוא עושה עם זה מה שהוא רוצה- אז יתן לו עוד יותר.עוד יותר יתן לו, כי אם הוא אינו בעל ממון- אם השם לא נתן לו ---
ומה יקרה אז? יראה כי חסרון הממון טובה מטובות המקום עליו, מפני שנסתלקו מעליו החובות אז הוא לא חייב, כשיש לך כסף אתה מחויב במעשרות אתה מחויב בלתרום, אתה חייב בלהדר, ואם אין לך כסף אתה פטור! אז ממילא ירדו מעליו כל החובות שהוא חייב לאלוקים ובני אדם בעבורו, ואז יש להם מיעוט טרדת בלב, ואז --- עד שאני גומר, --- ואז אני לא עושה כאילו שיהיה שיהיה, אין שיהיה,
על הגאון מווילנה כתוב: שכל יום היה זורק את שארית הממון שהיה לו בביטחונו בהשם היה מחלק אותו כאילו לעניים בכל יום ומחר מתחיל עם בטחון מחדש, "לא נתנה תורה אלא לאוכלי המן".
אז אור החיים הקדוש היה ככה: עובד, יש לו נגיד 100שקלים לומד עד שהוא כומר אותם, עובד נאמר יש לו 1000 שקלים אז חודש לא עובד וככה, אז הוא אמר אני לא עובד הלכו למלך אמרו לו שהוא לא עובד, אז הוא אמר אם הוא לא יעשה את זה אני יוציא אותו להורג. חזרו אליו, אמר החיים שלי הם ביד הבורא ולא ביד המלך, חזרו למלך אמר טוב, תרעיבו את האריה, תכינו את האצטדיון, תביאו את הבן אדם, שימו אותו בכלא, .להודיע פלוני אלמוני, להודיע לכל המדינה, שיהודי הולך להיות מאכל לאריות.
והגיע הרגע וכמובן כולם איזה הופעה יהביבי, ושמו את אור חיים הקדוש באמצע האצטדיון הרעיבו את האריה, ואריה מריח כבר בשר, וברגע שהם פתחו את השערים- או מה שהיה, הוא שועט לעבר אור החיים הקדוש, והוא ראה את צלם אלוקים שיש לו, והוא עומד לפניו והאריות --- ולא עושה שום דבר, זורקים עליו חפצים צועקים שום דבר וכולם נו, נו, נו, נו, וככה.
אז המלך בוש ונכלם, והבין שהוא איש קדוש, ואז שם אותו שר במלכות וכך הוא הציל את כל היהודים, וביטל מעליהם את כל הגזרות. אז מה היה לו פה? בטחון! שמעתם על בטחון!לא עובד ולא כלום יבוא מלך כמו שכתוב בדיני תפילה המתפלל לפני אלוקיו,
השידור קטוע
ואיך אתה רואה עקרב? --- רק שאתה רואה , כשאתה רואה מי מזיז אותך. אתה פעם עשו ניסיון אצל רבי יעקב אבוחצירה, כך כתוב בספר שולחן ערוך לא מעכשיו שהוציאו. מזמן. פעם אחת רצו לבדוק והוא היה מתפלל --- היה בריכוז גמור, ופעם ירו מאחוריו ירייה והוא לא זז, כלום! כלום לא שמע בכלל. אתה מבין. אנחנו כל חרטה, הנה עברה המשאית כבר הרגשנו. הסטייפלר זכר צדיק לברכה, אני נכנסתי אצלו פעם אחת, הוא היה גברא לגברא כשנכנסתי הוא לא היה רואה טוב, הוא היה מסתכל בקרבה כזאת עם העיניים הוא לא היה רואה טוב, אתה יודע מזה שנים אחרונות כל הזמן ככה הוא קורה? ככה ספרים לא קלים כבדים, גמרות והכל ככה היה לומד וקורא.
יצא בן אדם הוא ישר --- בספר, עד שאתה לא מפסיק אותו או --- או משהו הוא מבחין בך בכלל, במושגים שלנו הוא יודע שמישהו צריך להיכנס, אז מה התועלת עד שאתה --- כולם בריצה עומדים על פתח הדלת, כמו רב חיים הבן שלו, אותו דבר, אתה יכול להיכנס הוא קורא הוא לא שם לב שאתה בכלל נמצא.
הרב שך זצ"ל הלך ברחוב אתה מבין קיבל --- מעמוד ולא שם לב, ואמר סליחה והמשיך, הוא לא יודע אפילו במה הוא נתקל.אבל אנחנו איפה אנחנו? אנחנו תלושים.
מכל מקום, בעל הכמיה --- תמיד ביראה --- הבוטח באלוקים יראוהו הגדולים ונכבדי בני אדם, אפילו החיות והאבנים --- כמו שנאמר
השידור קטוע
"ברעב פדך ממות" בעוד שהעשיר ביותר, אם יהיה רעב – לא יועיל לו כלום, כמו שאמרנו, שרוטשילד מת בכספת. והוא כתב: העשיר הדגול בעולם מת מרעב. כי אם יש גזרה לא יעזור שום דבר, רק הבוטח יכול להינצל, רק הבוטח יש לו את הסיכוי המרבי, כי מאיפה אני יודע שמי שיש לו 2000 שקל בכולל הוא יותר ממי שיש לו 15 אלף? משום שכתוב בהתחלה כשהתחלנו ללמוד, שמי שמסיר בטחונו מהשם יתברך, והוא בוטח בזולתו, בוטח באדם אחר, או במעביד או בבעל הבית או בעצמו - כוחי ועוצם ידי - השם מסיר השגחתו ממנו, ומניחו במי שבטח עליו.
כשיו מה הסיכוי שבן אדם יסתבך- אחד שהוא צמוד לאלוקים שהוא האבא שלו והוא מחזיק בידו או אחד שלא מחזיק בידו? מה הסיכוי? זה כמו. דרך אגב יש סגולה גדולה מאוד שרבי חיים וולוז'ין זכר צדיק לברכה אומר: שהשתמשתי בה מס' פעמים והצעתי גם לאחרים לבני אדם במצבים כאלה ואחרים. שיש כל מיני משפטים ובעיות והצבא בעיות- לומר ולהאמין למה שהוא אומר, "כל הכוחות בטלים אצל כוחו של הקב"ה ואפילו מעשה כשפים".
כל הכוחות- הוא בעל הכוחות כולם.אז כל הכוחות כולם בטלים אצל כוחו של הקב"ה, אפילו במעשה כשפים שנאמר שהוא מכחיש. אם פמליה של מעלה. אבל כשאדם אומר את זה שלוש פעמים בהכרה מלאה, לא אומר את זה כאילו להינצל כאילו סיסמה, אלא הוא מפנים את זה, והוא עומד בפני מי שיעמוד, ככה החזון איש ניצל
קטע קטוע
אם אנסו את הישוב הישן החרדים שהגיעו, לעשות עבודת מלאכות בשבת, לקטוף בפרדס וכו', אומרו אם לא יצאו למלאכות לעבודות בשבת - אז לא יחלקו להם את האוכל שהיו מחלקים בשנות הצנע והכל לא יתנו להם. והיתה בעיה, רעבים אנשים ויש להם ילדים, ומה יעשו? זה סכנת נפשות, זה סכנה מה יעשו? לא ידעו מה לעשות, שלחו שאלה לרב אלחנן וסרמן זכר צדיק לברכה בחוץ לארץ, ואמרו לו מה לעשות? אז הוא אמר להם תשובה: אני יגיד לכם מה ענה החפץ חיים זכר צדיק לברכה לקהילה בחוץ לארץ ונתן את הדין ---
מה הוא ענה? היתה שאלה בעיר אחת היה בחירות בעיר של גויים והיו שם יהודים, והיהודים לא התערבו, מה אכפת להם היהודים מי ייבחר, אבל לקראת הסוף היה המצב מאוזן. והיו שני מועמדים, אז כל אחד ביקש לבוא לדרוש אצל היהודים לדבר לנאום, וכל אחד מהן איים על היהודים- שאם לא יבחרו בו, אם הוא יעלה, הוא יעניש אותם ויטיל עליהם סנקציות. אז הם פחדו משניהם ולא ידעו מי יזכה. שאלו את החפץ חיים מה לעשות? אז הוא אמר להם: מי שיש לו את הסיכוי הגדול לנצח - תלכו אתו.
אז אמר להם הרב אלחנן: תעשו אותו דבר, יש פה שני מצבים, או שאתם תהיו בצד של הקב"ה מול הציונות, או שאתם תהיו עם הציונים בצד שלהם - מול הקב"ה. מי שאתם חושבים שהוא יותר חזק תלכו אתו. אז הישוב החליט ללכת עם הקב"ה, והנה עד היום יש לכם את הישוב הזה שטרח כמה ישובים, כמה שומרי תורה ומצוות, כמה ---
השידור קטוע
--- ראוי לתת לך באותה שעה, יותר מזה עלול לזיק לך, למה? אתה תאסוף לאחר כמו שלמדנו בשיעורים קודמים, ולא תהנה, לא תאכל מזה, מזה גם יכול להיות סיבת רעתך שישדדו ממך ויעשו לך. וכו' וכו' וכו' וכו'. אז לכן הקב"ה יודע מה אדם צריך בכל עת יותר ממה שהוא יודע, הדבר החמישי: שבעל הכמיה תחת יראה ופחד על מלאכתו מן הגדול ועד הקטון שבעם אמרנו: והבוטח באלוקים ייראו הגדולים ו--- בני אדם אפילו החיות והאבנים מבקשים את רצונו כמו יעקב אבינו עליו השלום, כמו שנאמר: במזמור---
השישי: שבעל הכמיה אינו בטוח מכל הכולאים והמדווים שמערבים עליו שמחתו ועושרו. אתה יודע העשיר לא יכול ליהנות מהעושר. הוא חולה ויש לו ייסורים ויש לו בעיות מפה, ומס הכנסה רודף אחריו ומע"מ ובלגן ואנשים, אז יש לו עושר והוא לא נהנה. ורוב העשירים ממונם לא נמצא במזומן, הוא נמצא בנכסים, ובנכסים יש כל מיני בעיות כאלה ואחרות. אז לכן, הם לא בטוח מהכלאים מערבבים עליו שמחתו ועושרו ולא מניחים אותו ליהנות ממה שיש לו. ובאמת גם אם יש לו, הוא בכלל יכול ליהנות? יש לו הנאה , הנאה מדומה מהכבוד שיש לו, אבל לו פיזית קשה מאוד ליהנות.
אין לו זמן, הוא טס ממקום למקום מעניין לעניין, אתה כל הזמן מודאג, אתה מבין כל אחד יכול להיות כל תזוזה אתה מביו, הבורסה עולה יורדת, פתאום ירד לו 4% או 7% מצבים של עשרות מיליונים וחצאי מיליארדים וכו' וכו', מי שקורא כלכליסט, יכול להראות שמה, מי עלה מי ירד, גם הלב שלו הלך ככה, דרםדרםדרםדרם, בבוקר מה קרה מה השתנה, אחר הצהריים, מה קרה מה השתנה מה מצבו, לא פשוט
השידור קטוע
זה משהו שיכפר לו, אם לא היה צריך והיה הכל בסדר אז לא היה בודק, אז היה בטוח שלא יקרה שום דבר לנפשו ולא שום דבר בעולם, או התמורה - במקום שיקרה לו ככה, אז ממירים לו את זה לככה. --- הוא אשם כמובן, אן אתה מכניס את היד שלך לאש --- היא תישרף, אין מה לעשות אל תעשה שטויות, כשאתה מתנהג על פי הכללים בסדר, אבל אם אתה גורם בעיות בידיים כמוש אומרים -אז --- אבל בלי זה - לא יארע לו שום תקלה שום דבר.
סיפרו שיום אחד חברותא למד עם הרב קנייבסקי, ופתאום שמעו שכוס נפל במדבר, רבי חיים לא שמע בכלל, אבל השני שנע ואמר אוי נפל משהו, אמר לו מה נפל? אמר לו אולי נפל כוס אמר לו ברוך השם אמר לו, לא אולי זה נשבר והזכוכיות, אמר לו לא לא נשבר, ההוא הלך לראות, לא נשבר, שאל אותו איך ידעת שלא נשבר? אומר לו: מי שמעשר כמו שצריך לא יארע לו שום שבר --- מה יארע לו, הכל בסדר, בעל מצוות, נותן מעשרות, אם לא היית נותן ולא נתת והיית צריכה לתת , לא נתת אז יקחו ממך.
לא תיתן מה שצריך- ילך לתרופות, אין דבר כזה, מה שאתה צריך לתת את הלא נותן זה ילך למקום אחר. אבל אם אתה נותן אז על מה יהיה לך עוד הפסד על מה? כאילו מה עשית. אולי צריך לעשות לך כפרה בתמורה נו בסדר. אז הוא אומר לו: אל תדאג לא נשבר, איי איי איי איזה כיף לחיות ככה.
אז הוא אמר כמו שכתוב: "ויעפו נערים ויגעו ובחורים כשול יכשלו" אז אפילו בחורים או נערים יכולים להתעייף להתייגע, אבל כוחם במותנם אומר אז איך זה? אומר זה לא משנה כל זמן שהם לא בוטחים בהשם כמו שצריך ---
השידור קטוע
ואמר: "כי זרועות רשעים תשברנה וסומך צדיקים השם. אז רשעים עם כל חוזקם ותוקפם שרירותם וכו' וכו', זרועותם תשברנה אבל סומך צדיקים השם - הם חלשים ככה חנינא בן דוסא היה אוכל כף חרובים ואף על פי כן סומך צדיקים השם, וכל העולם היו באים אליו עוד לתרופות לברכות להצלחות, לכסף לפרנסה לעשירות לכל!! הלא הוא בעצמו אוכל בקושי אוכל, והעולם תלוי עליו! והעולם תלוי עליו! כל יום הת קול יוצאת ואומרת: "כל העולם ניזון בשביל חנינה בני" עולם שלם, "סומך צדיקים השם".
והשביעי: בעל הכימיה אפשר שלא יגיע אל מזונו, אמרנו במה שיש אצלו מן הזהב והכסף מפני שלא יהיה האוכל נמצא בעירו בקצת העיתים יש לו כסף ואין לו אוכל --- החורבן, עד שיצאו לא היה חיטים היה שעורים, עד שזה לא היה זה, עד שמצאו שעקבי הגמל מה שדרך הגמל זה מה שנשר לאכול. יש כסף יש הכל ואין מה לאכול, אז זה לא אומר אם יש לך אתה יכול להינות מזה. לפני שלא יהיה האוכל נמצא בעירו בקצת העיתים,
כמו שנאמר "כספם בחוצות ישליכו" אין ערך, אתה יכול לדרוק אותו אין לך שום ערך. ואמר "גם כספם גם זהבם לא יוכל להצילם" אדם שיש לו חולי מסוים, --- הוא מוכן לשלם כל ממונו, מיליארדים תצילו אותו, אין, לא יועיל, "אוי יום עברה", כשיגיע היום של העברה – כל הון שבעולם לא יועיל" כל עזרה כל סיוע כל הרופאים שירצו לעזור לטפל שום דבר לא יעזור. איך היה שרון, מנהל את העולם,
השידור קטוע
הנה רואים היום יש מ --- רעידות אדמה ומוצאים תינוקות אחרי ימים בבנייני התאומים אחרי שמונה ימים הוציאו תינוק מתחת להריסות, תינוק, איך יכול לחיות תינוק, רק האבק שהוא נשם, עזוב את הרעש, שהוא לא מת מהבהלה, בום בוםבוםבום, איזה רעש היה, והאבק שהיה, איך הוא לא נחנק איך הוא לא מת, איך הוא נשאר מתחת להריסות? 8 ימים. אלא מאי? הקב"ה כשמחליט מי יחיה, ומי ימות, לא יעזור שום דבר. לכן נאמר: "גם השם רועי לא אחסר", אירע רע כי אתה עמדי ואמר "לא יבושו בעת רעה ובימי רע בון ישבעו".
ושמיני: בעל הכימיה אינו מתעכב בשום מקום מיראתו שמא יתגלה סודו. אז הוא לא נשאר במקום, הוא צריך לעבור ממקום למקום, שלא יעקבו אחריו שאז לא יכלו לתכנן איך לתפוס אותו, איך לגנוב לו את הסוד, או את הרכוש שהולך אתו – הטבעות והיהלומים שהוא מעביר ממקום למקום. אתם יודעים אלה שעובדים בבורסה חלק מהם קושרים את הידיים עם שרשרת עם התיק כדי שלא יחטפו להם את התיק,
בחוץ לארץ יש שמה כושים נחמדים, שהם חותכים לו את היד עם מסור, הם באים עם מסור ותופסים אותו, ועושים תרררררם ולוקחים את התיק והולכים. כל הזמן חי בפחד, עושים עליו מעקב, מי שיוצא מהבורסה בודקים אנשים, לאן הוא בא, לאן הולך פה שם, מחכים עד שיוצא לחופשה או משהו ובפנים, תולשים את הקיר עם הכספת והולכים,
היום יש להם שיטות, הם קושרים עוגן בתוך הקיר, עם משאית באים, דוחפים את הקיר החוצה, ולוקחים את כל התכולה הולכים לתוך החנות --- יש את הברזלים שעושים חסימה, פררררררם מושכים את זה עם אותו, תך שוברים את הזכוכית, נכנסים פנימה לוקחים הכל כל מה שעשו כל הצורפים, מכל מיני מקומות, זהו, אין בטחון.
אבל אחד שהוא בוטח בהשם אין --- לגנוב אותו הוא לא מגיע לקצה השני של ---
שידור קטוע
גם לא היה דלת שיוכל לסגור את הדלת, לא היה את ה --- קושר חוט, ומחזיק תוך כדי נסיעה ומחזיק והדלת תיסגר בסיבובים , זה גם כן תרמו לי. הייתי הולך להרצאות היו שומעים אותי שתי קילומטר היו אומרים הנה הוא מגיע, וכל שבוע בערך האקסים היו נשברים, היו צריכים לבוא לחלץ אותי. לפני כן הייתי נוסע להרצאות עם אופניים, מחנה את האופניים, מחנה אותם, ונכנס להרצאה, כולם מבקשים ברכות על האופניים, כן כפר שלם ו --- כולם --- היום.
בקיצור אנחנו רואים פה שהקב"ה לא עוזב את מי שאין לו כלום, מי שבוטח בהשם, לא יחסר לו כלום "השם רועי לא אחסר".
בעל הכמיה, זה השמיני, אינו מתעכב בשום מקום מיראתו שמא יתגלה סודו. אבל הבוטח באלוקים בבטחה בארצו ובמנוחת נפש במקומו, כמו שכתוב בטח בהשם ועשה טוב, שכון ארץ וראה אמונה, ואמר צדיקים ארץ וישכנו לעד עליה, כל מקום שהוא נמצא הוא בוטח בהשם ואין לו פחד משום דבר. ושום כלום.
אתם יודעים אני הייתי גר "בכרם התימנים", הייתי הולך לשוק עם סלים, וכשאני הולך לשוק עם סלים - אין לי כסף בכיס, עם סלים אני לא עם אחד, ואין לי כסף בכיס, נוסע באופניים בשוק הכרמל הלוך חזור, ובעלי תשובה היו רואים אותי אמרו לי: מה? אני אומר להם אני צריך לקנות, אומרים אבל אתה לא קונה אתה מסתובב בלי לקנות, אמרתי להם כן, איך אני אקנה אין לי כסף, אז מה אתה עושה פה? אמרתי אני בטוח שהשם ימלא לי את השקים.
שידור קטוע
שמים --- עם לימון ולוקחים כרוב, לוקחים כרוב זה נראה עשיר , מדהים, כאילו יש לך פיצות, וערב שלם לומדים לומדיםלומדים, הכל בסדר, אף אחד לא מתלונן. הייתי מזמין אורחים גם לשבת, ואשתי אומרת לי, איך אתה מזמין המקרר ריק? אמרתי לה אל תדאגי השם ימלא, אולי פעם אחד שנתקענו שלא היה מה לתת לאורחים לאכול, מזמין אורחים קבוע, ואין לי מה לאכול, נו. מי שבוטח בהשם יתברך איזה עושר כשאתה רואה שהקב"ה מזמין לך את הכל ואתה חי אתו ביחד, זה לא כתוב בספר זה במציאות. אין אושר יותר מזה מי שזוכה לזה.
הייתי צריך אנסטילטור, אני לא מרים טלפון --- הייתי פותח ספר הנפתח לי בול איפה שאני צריך, למה? לא הייתי יודע מה לחפש, קניתי ספר, מאיפה אני יודע? לא קראתי בחיים שלי את הספרים האלה, אני לא ידעתי כלום כלום. עם הארץ דאורייתא ודרבנן. הייתי רואה ראשי תיבות לא הייתי יודע מה זה, הייתי צריך ללכת להביא ספר ראשי תיבות, ואז היה ארמית ולא הבנתי ארמית, אז הייתי צריך להביא מילון תלמודי, צריך להביא מילון תלמודי, עד כתוב עין שם, אבל אני צריך להביא את הספר, כי אין לי את בספר, עכשיו איך אני אמצא את המקום? אני צריך לקרוא את כל הספר עד שאני אגיע למקום, הייתי פותח תרררן.
אף לא שאלו אותי שאלה, שלא למדתי את התשובה – אתמול, אם הייתי לומד אתמול לא הייתי יודע מה לענות, מאיפה הייתי יודע לענות, בדיוק אתמול למדתי את זה, שאלו רק מה שאני יודע,
שידור קטוע
ככה היו הפסוקים, כך היתה ההבנה שלי, פשוט בלי קונצים בלי פירושים, כשאתה הולך עם ביטחון בהשם - הקב"ה מנחה אותך "יורה חטאים בדרך", אתה לא צריך כלום, לא כתובת לא GPS שום דבר, הוא מוליך אותך אתה לא יודע לאן רק תן לו, תן לו, תן לו, כשעושים לך מסג' לפעמים אומרים לך תשחרר תשחרר, תשחרר תשחרר אל תחזיק תשחרר תשחרר. אדם רוצה לעזור לקב"ה, הוא מפחד, אולי אני אעשה השתדלות? אל תעשה כלום "השלך על השם יהבך" אל תעשב כלום. "הוא יכלכלך" אל תפחד, שחרר.
איזה כיף זה להימסר ביד השם כמו תינוק, שהוא ביד של אמא שלום יש לו איזה דאגה? הוא חושש שהוא יפול? הוא חושש שהוא לא יוכל? הוא חושש שלא יוחלף, שלא ילבישו לו בגדים, לא חושב שום דבר. יי יייי עד שהיא לוקחת אותו ביד והוא נרגע עכשיו הוא בטוח, עכשיו הוא ישן --- ככה זה ככה אדם צריך להיות ככה "כגמול עלי אמו",
תשיעי, בעל הכימיה, המקצוע שלו לא ילווה אותו עד אחריתו, אבל המקצועות של כל אלה לא יועיל להם כשהם יזקינו, ולא ישיג בה בעולם הזה זולת הבטחון מן הריש וצורך לבני אדם, אז גם אם יהיה לו עושר - מה הוא יכול להשיג בו בעולם הזה? שלא יהיה עני ושהוא לא יצטרך לבני אדם. שלא יצטרך לבני אדם בעניין כסף, אבל צריך לבני אדם בהרבה עניינים אחרים, גם בעל כסף צריך עצה, צריך לקבוע --- וגם צריך מי שיסדר לו בעיות שיש לו עם אנשים מסוימים, כי גם ככה וככה וככה ולא תמיד הכסף יענה את הכל, כי לפעמים נותנים שוחד במקום שאסור ו- גם נתפסים. אז זה לא מועיל,
הנה עכשיו אולמרט החליטו להרשיע אותו "בפרשת הולילנד", אז לאנשים כסף יש להם הכל ורוצים עוד, עוד קצת
השידור קטוע
בטוח בהשם, מכל הסיבות שבעולם. ואמר: "מה רב טובך אשר צפנת ליראיך" אז זה לא בעולם אלא זה גם צפון לעולם הזה, שהלכת עם בטחון עם השם וסמכת עליו - אתה תקבל על זה שכר אדיר לעולם הבא. איך השם ונאמר: "זכרתי לך חסד נעורייך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה", זאת אומרת: אתה נכנס למדבר, הולך עם מיליונים, עם ילדים, ואין לך כלום, אין אחריך מכולות, אין, שום דבר, על מה אתה סומך איפה --- איפה תתקלח איפה תשתה, איפה תאכל איפה זה --- הלוך למדבר ארץ ציה, "זכרתי לך חסד נעורייך, אז הקב"ה זוכר את זה ומשלם על זה הרבה הרבה הרבה, משלם הרבה אפשר לבטוח בו, והקב"ה גם לא מאכזב.
דבר עשירי: בעל הכימיה אם יוודע ענינו, תהיה סיבת מותו, זאת אומרת: אם יתפסו אחד שמשתמש בכמיה בשביל לזייף את המתכות - אז זה יכול להיות סיבת מותו. מפני מה שהוא משתדל וטורח בו זה היפך הנהגת העולם, ומנהיג הכל ישליט עליו מי שימיתהו כשאינו יודע להעלים את סודו, הקב"ה ישלח מישהו שיגלה את הדבר, ואז במדינות שונות לפעמים מוציאים להורג על דברים שמרמים את המלכות.
והבוטח בהשם כאשר יודע בטחונו יגדל בענייני הבריות. אדם שיודעים שהוא בוטח בהשם - הוא יגדל בעיני הבריות. ויכבדוהו בני אדם ויתברכו בקרבתו ובראייתו – רוצים להיות קרובים אליו. והוא יהיה גורם לתקנת עירו ולדחות את הפגעים מעל אנשי מקומו, הפוך הוא נהיה צדיק כזה
שידור קטוע