טוען...

מחלוקת ושנאת חינם - ז | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 28.07.2019, שעה: 06:23

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד שנאת חינם ומחלוקת - חלק ז ואהבת לרעך כמוך 28-07-2019

נציב יום: להצלחת קהילות פז בארצות הברית להקמת רדיו שופר ליונייטד סטייטס אוף אמריקה פסטלי. אמן!!

אנחנו נמצאים כרגע בחלק ז' של מחלוקת ושנאת חינם, טוב, עוד בתיקון החטא של שנאת חינם. כתב בחפץ חיים בספרו על "אהבת ישראל" פרק ה: ראשית כל צריך להסיר השנאה מלבו, ואז יטהר נפשו מעוון שנאת חינם, שיוכל אחר כך להתוודות על העבר -ויתכפר לו. וכשם שבעוון גזל - כל זמן שלא השיב הגזלה לבעליו, לא יתקן חטאו, ואפילו יום הכיפורים אם אינו מכפר עליו - כן הדין בעוון שנאת חינם. כל זמן שלא נעקרה השנאה מלבו לגמרי, אינו יכול להתוודות, ואינו מתכפר לו העוון הזה אפילו בכמה וידויים למה? כי הרי הוא כטובל בשרץ בידו. אז צריך קודם כל לעקור את השנאה, אחר כך הוא יכול לעשות תשובה ואחר כך יתכפר לו.

גם ירגיל אדם את עצמו לדון את חברו לכף זכות, ובכל מעשה שעשה האדם - צריך לחפש עליו זכות, שאולי בשגגה עשב הדבר הזה, או אולי כבר התחרט על זה וכיוצא בזה. וממילא תסור השנאה מלבו. כבר אמרו חכמים זכרונם לברכה: הדן את חברו לכף זכות - דנין אותו בשמים לכף זכות. כל זה מדובר באדם שאנחנו לא יודעים בבירור שהוא עובר עבירות וכו' וכו'. עוד איתא בחכמים זכרונם לברכה "באבות" פרק ב' "אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו"

דהנה לפעמים אדם מבקש איזה טובה מחברו, כגון: להלוות גמילות חסד, וחברו לא עשה לו את הטובה שביקש ממנו, אל יתרגל אדם לדון אותו בכף חובה ולתלות שבשביל רוע לבבו לא מילא את בקשתו. אלא צריך לחקור אם יש בידו להלוות לו, רצוי מאוד לפעמים רצוי אחד בהנהגת ביתו להתנהג בהרחבה, וממילא כולם חושבים אותו לעשיר ונגיד, ובאמת מצבו דחוק ונורא, אבל הוא מוכרח להתנהג כך, או משום שלא תגרום לו הקמצנות היזק במסחרו, או שיקפצו עליו בעלי חובותיו שיתבעו ממנו שיוודע להם שירד מנכסיו, או אולי לא יתנו לו בהקפה, או שיש לו בנים ובנות שהגיעו לפירכם ולא רוצה שיצא עני עליו, לכן הוא עובד ומחלק בהרחבה בבית.

כל זה מסווה למצבו הדחוק, אז יכול להיות מצבים כאלה שאדם דחוק ומראה את עצמו בהרחבה, אז חושבים שאפשר להלוות ממנו -ולא יודעים שבאמת הוא מסתיר את האמת מהסיבות שמנינו. ועוד עניינים שונים שלא היה בידו למלא בקשתו של המבקש עכשיו את הלוואה. וצריך אדם לעשות חשבון בנפשו, מה היה הוא עושה אם היה נמצא במצב כזה? ואם היה הוא יותר טוב ממנו? האם אתה היית מלווה אם המצבים האלו היו בך? זו היא הכוונה של חכמים זכרונם לברכה – עד שתגיע למקומו, פירושו: למצבו. אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו – זה עד שתגיע למצבו. אם הייתה במצבו כן הייתה נותן? אתה לא יודע מה מצבו, נראה לך זה לא אומר.

אם יעשה אדם חשבון כזה תמיד - אז הוא ידין את חברו לכף זכות, ויתן צדק לחברו. כמו המעשה המפורסם של רבי עקיבא שעבד אצל רבי אליעזר שלוש שנים בסוף בא לבקש כסף ואמר לו אין לי ואין לי ואין לי כלום אין לי, והוא רואה מול העיניים של מה שהוא מבקש. ודן אותו לכף זכות. ואחר כך הוא בא וסיפר לו, כן, אתה צדקת בהכל, דנת אותי לכף זכות, השם ידון אותך מהשמים, ונתן לו את הכל, את הכסף והכל. סיפור מעניין. והנה במאמרים האלו המעטים שאני מספר לכם אומר החפץ חיים, ביארתי רק מקצת למקצת מגודל העוון של שנאת חינם ואופן תיקונו.

אבל האיש הנבון רק אם ירצה להתבונן בדרכיו עוד יותר, ימצא עוד כמה עניינים שעל ידיהן יזדרז להסיר שנאה מלבו לאהוב את חברו כנפשו. שלא נשכח - ששנאת חינם עובר בכל רגע, כל זמן שהוא לא עקר אותה מלבו, ואם יש לו כלפי כמה אנשים - אז כל יום הוא מייצר לעצמו אלפים ורבבות של עוונות.  והנה אחי ורעי, אחרי שידענו שהחטא והעוון העיקרי שגרם לחורבן בית מקדשנו, וסיבת אריכות הגלות, הוא העוון של שנאת חינם בין איש לרעהו. על כן כשאנחנו רוצים ומצפים שיבנה בית מקדשנו - חייבים לתקן את אשר קלקלנו. ובאותו עוון שחטאנו - צריכים לתקן.

ועל פי מה שאמרו חכמים זכרונם לברכה: עשה אדם חבילות חבילות של עבירות, יעשה כנגדם חבילות חבילות של מצוות. התיקון לזה העוון הוא: שיפעול כל אחד בנפשו לאהוב את כל אחד ואחד מישראל, בין בגופו בין בממונו, יחוס על כבודו של חברו כשם שחס על כבוד ממונו ועצמו, ועל זה הוזהרנו במצוות "ואהבת לרעך כמוך". וכמו שכתב הרמב"ם זכרונו לברכה: ולא לחינם נקראים אנו בשם חלק השם, כי חלק השם עמו יעקב חבל נחלתו, ומלבד אנו צריכים לדעת כי עניין זה בהבאת שלום בין אדם לחברו - מהדברים שאדם אוכל מפרותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא.

והנה באמת צריך האדם להתבונן בו בעצמו לראות, שהיצר מפתה אותו בכל יום, מלהתעלם ומלהבין גודל טובותיו וחסדיו של הקב"ה, ולתת לו תודה עליהם. אמרו חכמים זכרונם לברכה: "איזהו חכם - המכיר את מקומו, מה זה מקומו? חכם שמכיר את מדרגתו. דרוצה לומר למי שאינו חכם, יוכל היצר לרמותו ולומר שהוא נכבד ומקיים את התורה, כפי שהעולם מחזיקים אותו ללמדם, יראי שמים, מקיים תורה ומצוות, אבל הוא בעצמו אם איש נבון הוא - ימצא כמה מצוות שעובר עליהם בכל יום, ואינו שם לב עליהם כלל לקיימן.

וכן בענייני הלאווין - שעובר עליו ואינו שם לב לתקנם, והתועלת מזה גדולה מאוד, שאם יכיר עצמו הכרה אמיתית - תסור ממנו הגאווה ויתרצה ממה שנותן לו הקב"ה, הן בהשפעה שמשפיע עליו והן בענייני הכבוד, ובכל ענייניו יכיר שהקב"ה מתנהג עמו במידת החסד. בזה מבואר מאוד מה שאמר הכתוב: "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון". הרבה אנשים תמהים על הפסוק איך משביע? הרי אין אדם מת וחצי תאוותו בידו, אז איך אומרים פסוק, "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון"? כולם מקבלים את כל רצונם בשובע, אבל חכמים אמרו שאין אדם מת וחצי תאוותו בידו איך זה מסתדר?

אבל לפי מה שבארנו מסתדר מאוד. סיבת הדבר הוא: שאין אדם מכיר את עצמו, ונדמה לו שעל פי מעשיו ראוי הוא ליתן לו יותר ויותר בעולם הזה, וגם בעולם הבא לא תגרע מדרגתו. ככה הוא מאמין. אבל, הקב"ה יודעו ומכירו היטב, יודע שלא כדאי לו יותר, עי על חשבון העולם הבא זה יהיה, כי לא מגיע לו יותר , הוא מכיר אותו לפי מה שהוא לא לפי מה שהוא לא רוצה להכיר את עצמו. וזה גם לטובת בניו שלא יסורו מדרך השם יתברך, כי אם השם ישפיע עליו הרבה יותר - אפשר שהילדים שלו יסורו מדרך השם.  לא כל בן אדם יכול לעמוד בניסיון של עושר ובהרחבה וכו'.

אז לכן, כל אדם צריך לעקור את השנאה מלבו, וכל זמן שהוא לא עקר לא נמחל לו אפילו התוודה והתחרט והכל, חייב להסיר השנאה ורק אחר כך.  כמובן הוא צריך לפייס את חברו, וגם יום הכיפורים לא יכפר עליו, אפילו שיעמוד ויבכה וזה וזה לא יעזור לו, לא יעזור לו..

היה פה אחד בהרצאה האחרונה ניגש אלי ככה בשושו, אמר לי: אני מבקש מחילה אני דיברתי.... אמרתי אין לי בעיה, רק עוד מעט תכף אני אדבר ואני אתן לך לדבר לפני כולם ושתגיד וזה.... אז תיכף אחרי זה נעלם. לא רוצים לעשות תשובה באמת, הם חושבים אם הם באים ועושים דרוברוברו.... ואני אגיד להם מחול מחול מחול, אז זהו זה נגמר, הם לא מתכוונים, הם רק רוצים להסיר מעליהם את האלה והקללה בעולם הזה ובעולם הבא, ורוצים להחזיר את כל הזכויות שהפסידו, זה הכל, אבל זה לא תשובה אמתית. תשובה אמתית זה אדם באמת מתבייש במה שהוא עשה ומוכן להתבייש, ולהגיד לעיני כל - חטאתי עוויתי פשעתי, אז אם אמיתי יש סיכוי שהתשובה שלו אם היא תשובה אמתית שתתקבל. גם אם אני מוחל והוא לא התכוון - לא יועיל לו, לא יועיל לו. איך אמר הקב"ה? "סלחתי כדברך", איך שאתה מתכוון ככה אני סולח.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

  • 01.07 23:58

    לילה טוב לכבוד הרב הגאון שליט"א תודה לך כבודו על הרצאה כל כך מרתקת וכל כך חשובה בדורנו (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) אשרינו שזכינו בצדיק כמו הרב. מי יתן ותזכה לכל טובה וברכה, תחזור לשלום (אמן) הרב, אנחנו אוהבים אותך.

  • 01.07 23:57

    כבוד הרב שליט"א ב"ה הרצאה טובה ומיוחדת ממש! ברוך השם 🤲 (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה אני יום-יום מבקש מהשם יתברך: 'שימחלו לי כל אלה שציערתי אותם!' ולצערי לא חסר אנשים שציערתי בחיים... מקווה שיפעל משהו בשמים🙏 תודה רבה כבוד הרב שליט"א נסיעה טובה ובטוחה 🤲 (אמן)

  • 01.07 14:09

    כבוד הרב היקר שליט"א שלום וברכה! חמותי [כעת, לא שומרי תורה ומצוות] שלחה לי ששרו את השיר: "עבדו...!" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים