טוען...

מדוע שב עשו לבדו? | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 30.11.2018, שעה: 08:04

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד 30/11/2018 ספר בראשית- פרשת וישלח: מדוע שב עשו לבדו?

נציב יום: אופירה בת סמירה, תתקן את מידת הגאוה והקנאה, וכל עם ישראל יזכו לאהבת חינם, אמן.

"וישוב ביום ההוא עשו לדרכו שעירה"

עשו בא לקראת יעקב עם ארבע מאות איש, אתמול למדנו שהיו בכפולות של 400.

במדרש רבה שואל: ו-400 איש שהיו עמו היכן הם? "וישוב ביום ההוא עשו לדרכו שעירה" משמע שהוא שב לבד, ואיפה כל ה-400 מאות שבאו אליו, נצטרפו אליו?

אומר המדרש: "נשמטו כל אחד ואחד והלכו לדרכם! כי אמרו: "לא נכווה בגחלתו של יעקב" ונסו". לא רוצים להסתבך עם יעקב אבינו, ראו את גדולתו וצדקתו ונסו, הניחו את עשו לבד, ולכן הוא שב אל דרכו שעירה לבדו.

אומר ה"גנא דפלפלא": "נראה לפרש, בפרשת בחוקותי כתוב: "ורדפו מכם חמישה מאה, ומאה מכם רבבה ירדופו"

ורש"י מקשה: "והלא לא כך החשבון, כי חמישה מניסים מאה- אז מאה צריכים להניס אלפיים ולא רבבה, חמישה מניסים מאה אז כל אחד מניס עשרים, 5X20=1000, אז מאה כמה מניסים? כפול עשרים, אז כמה זה? אלפיים, אז למה כתוב בפסוק: ש"מאה רבבה ירדופו"?

ה"שפתי חכמים" כתב תירוץ שמסביר הכל, מיישב את הכל, אומר: מה שאומר הפסוק בהתחלה "חמישה רודפים מאה" - זה חלשים, חמישה חלשים כל אחד מסוגל מהחלשים לרדוף עשרים, ביחד חמישה חלשים רודפים מאה, אינם בני מלחמה, אלה חלשים לא בני מלחמה. והסוף של הפסוק שאומר: "ומאה מכם רבבה ירדופו", זה מדובר בגיבורי מלחמה, גיבור מלחמה מסוגל לרדוף מאה, זאת אומרת כל אחד רודף מאה, לא עשרים. אז אם ככה חלשים מניסים כל אחד עשרים, וגיבורים מניסים כל אחד מאה. בזאת מתיישבת הקושיה של רש"י: שחלש מניס עשרים ואיש מלחמה מניס מאה. זה תירוץ השפתי חכמים בתירוץ רש"י על הפסוק.

על פי זה יש לפרש: כמה נפשות היו עם יעקב? ששה עשר נפשות היו;

יעקב אבינו אחד.

ארבע אמהות, חמש.

אחד עשר שבטים, שש עשרה. כי בנימין עוד לא נולד, אחד עשרה שבטים: אחד עשרה וארבע ואחד ביחד שש עשרה, כולם היו נשים וקטנים,

ויעקב אבינו היה הגיבור היחיד שהיה שמה. למה? כי נאבק עם המלאך ויכל לו, אז הוא גיבור. וגם בבאר הוא גלל את האבן מה שכל הרועים לא יכלו, אז הוא גיבור.

טוב, אז כמה גיבור יכול להניס? מאה, וחמישה עשר שלא גיבורים: ארבע אימהות ואחת עשרה ילדים - חמש עשרה, 15X20=300 , נמצא שיעקב מניס מאה והם 300 מאות, אלה הארבע מאות האנשים שנסו ועזבו את עשו ולא נותר לא לבדו. לכן כתוב: "וישוב ביום ההוא עשו לדרכו שעירה". והחשבון יוצא הפלא ופלא!.

גם אתמול שעשינו את החשבון-יצא הפלא ופלא. איך שלא תיקח את זה מכאן ומכאן החשבון מעוגן על פי פסוקים.

ועכשיו קצת מעניינא דיומא: יודעים שיש מי - שתשמעו עוד פעם - אז תשימו לב!

כתוב: "ותעבור המנחה על פניו", יעקב אבינו שלח מנחה לעשו אחיו, שלח עדרים, שלח מכל הסוגים שתכף נשמע, "ותעבור המנחה על פניו"

פעם נסע רבי יוסף דוב ברכבת בחברת כמה ממקורביו, הגיע זמן תפילת מנחה, ביקש להתפלל במנין ברכבת, והוא ראה שמה שני משכילים יהודים, משכילים "משכילים" זה הרפורמים של היום, משכילים, והם היו גם באותו קרון, אבל כשהם שמעו שהוא רוצה לצרף למנין, אמנין - אמנין! צריכים מנין אז הם נשמטו מהמקום כאילו אחזה אותם עווית ומיהרו לקרון אחר, חס ושלום לא להתפלל, וכך התבטל המנין, לא היה מנין. והרב ומקורביו התפללו ביחידות.

בתום התפילה נראו שני המשכילים חוזרים לקרון, ותופשים את מקומותיהם כאילו לא ארע דבר,

באותה שעה אמר רבי יוסף דב למקורבים: "אה, חכמים זכרונם לברכה מעירים מ"בראשית רבה", שיעקב אבינו היה כל כך משופע מעדרי צאן ובקר, עד שהיה זקוק לששים ריבוא כלבים, כדי לשמור על העדרים העצומים שברשותו, שש מאות אלף כלבים רק לשמירה על עדרי הצאן שהיו לו, איזה עושר רב הוא חזר!

ואמר: לפי המדרש הזה הייתי תמה כל ימי, כל ימי אני תמיה: למה? יעקב אבינו שלח מנחה לעשו אחיו מכל הבהמות שברשותו, עיזים תיישים רחלים אלים פרות פרים עיירות עיירים אתונות, נשאלת השאלה: למה לא שלח יעקב אבינו בתוך המנחה הגדולה הזו גם כלבים שישמרו על כל העדרים הרבים הללו?

עכשיו אני מבין!" אומר רבי יוסף דב בחיוך: "עכשיו התיישבה לי התמיהה הזאת: הוא רצה יעקב אבינו לצרף גם כלבים למנחה ששלח לעשו, אבל המנהג של הכלבים שהם בורחים לפני מנחה".

אז עוד מעשה אחד מהחבר'ה האלה:

כתוב: "ויאבק איש עמו",

מעשה ברבי אייזל חריף מסלונים: אחד מגאוני ישראל, ביקר אצלו אחד מהרבנים הרפורמים מארצות המערב, והתחילו לדבר ולשוחח בדברי תורה, בהלכה באגדה ורבי אייזיל חריף התרשם שהאורח שלו תלמיד חכם מובהק. אבל לא מהדר במצוות, ואין בו קורטוב, שמץ של יראת שמים. אבל, תלמיד חכם מובהק. אחרי שסיימו השנים לדבר בדברי תורה,

אמר רבי אייזל חריף לאורח: "אתה יודע בפרשת וישלח כתוב: "ויאבק איש עמו", ומצינו בגמרא בחולין צא' שתי דעות;

דעה אחת אומרת: ששרו של עשו הוא שנאבק עם יעקב. אז הדעה אחת אומרת: שכגוי נדמה לו, כשיעקב ראה את שרו של עשיו הנראה לו כבן אדם אז הוא נראה לו כמו גוי.

לפי דעה שניה: כתלמיד חכם נדמה לו,

אז מה זה מחלוקת המציאות? בדרך כלל אין מחלוקת במציאות; אחד אומר שנדמה לו כגוי ואחד אומר תדמה לו כתלמיד חכם,

לכאורה יש לתמוה: איך יכולים חכמים זכרונם לברכה להציג את שרו של עשו בשתי דמויות שונות זו מזו?"

ואז חייך רבי אייזל חוריף ואמר: "אחרי שהכרתי אותך, אחרי השיחה הזאת שקיימנו התיישבה לי לגמרי התמיהה שהבעתי עתה, הנה אני רואה ממש לפני, גוף אחד מצוי בו גם גוי וגם תלמיד חכם, ואין אחד דוחק כלל את רעהו ממקומו. אז אפשר להיות גוי תלמיד חכם".

ככה נדמה לו בדיוק לפי שתי הדעות גם תלמיד חכם גם גוי, זה רוב הקושיות מתיישבות אצל הרפורמים.

"רבי חנניא בן עקשיא אומר: "רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא): "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 28.03 08:22

    שלום כבוד הרב. אני מאמץ את הלימוד שאמרת לגבי הלכות פסח. תודה רבה הרב🙏🏻🌹

  • 28.03 01:35

    שלום לכבוד הרב! תודה על ההרצאה המחזקת (גבעתיים - כוחו של הרגל לרעה ובטובהshofar.tv/lectures/1594 28.03.2024) בעזרת השי"ת בעלי ואני מקבלים להשתתף בהפצת הספר 'בכור ההיתוך' (shofar.tv/articles/14830) ספר שקראתי לפני כ-10 שנים! ומאוד חיזק אותי ואת בעלי בקשר לאכילת בשר; מה עונשו של מי שאוכל ואו מאכיל בשר נבילות וטריפות! (רח"ל) מאוד ממליצה לכולם לקרוא, תודה שוב לרב שמחזק אותנו ודואג לעולם הבא שלנו 🙌🏼

  • 27.03 14:05

    תודה רבה על פעולתכם למען קדושת עם ישראל - עלו והצליחו!

  • 26.03 11:55

    שלום לכבוד רבנו היקר רציתי לספר לרב (וכן להודות לו) על העצה שהרב אומר להרבה אנשים בזמן האחרון: ללכת לכותל שלושה ימים רצוף ולגמור שם כל יום ספר תהילים שלם ולבקש - ורואים ישועות! אז ב"ה עשיתי את העצה ובראש חודש האחרון הלכתי שלושה ימים רצוף! ועמדתי בזה וקיבלתי ישועה גדולה!! שרכב שהרבה זמן כבר רוצה למכור והיה עליו שיעבוד לכן היה קשה למצוא קונה שיסכים שיהיה תהליך של יומיים עד שהעיסקה נגמרת ועוד שיעביר את הכסף מראש - וברוך השם סיימתי את זה! ביום שלישי ולמחרת כבר דיבר איתי קונה שרצה להגיע כבר ביום חמישי שאחריו ולקחת את הרכב ורק עניין טכני גרם שנחכה עד שבוע שלאחר מכן וכן הוא הגיע ביום ראשון ולקח את הרכב והעיסקה נגמרה בצורה מוצלחת ביותר! רציתי לספר לרב על הישועה הגדולה כבר בסיום העניין עם הרכב, אבל ב"ה בד בבד נכנסו הצעות עבודה טובות מאוד (כאשר כבר מסוכות אני ללא הכנסה פרנסה) ולכן ראיתי שהולכת להיות פה ישועה גדולה עוד יותר! אז חיכיתי שהעניין יסגר ובעיקרון הייתי אמור להתחיל היום במקום מסויים, אך דברים השתבשו שלא כמו שדובר ולא הלכתי וכנראה ששם בסוף לא אתקדם... ואז עלה בראש: שאולי כי לא הודיתי לרב (כי לקב"ה הודיתי) ופירסמתי זה היה בעוכרי ושלא הייתי צריך להמתין אז עכשיו מקיים את זה ומודה שוב להשי"ת ולרב על העצה המיוחדת שהועילה לי באופן מדהים! תודה רבה.

  • 25.03 12:15

    כבוד מורי ורבי אלופי ומיודעי ראשית 'שושן פורים שמח!' יהי רצון: שנזכה לאחדות בעם ישראל בזכות ימי הפורים ויתעוררו רחמי שמים בזכות פעולותכם לקירוב הלבבות של עם ישראל (אמן). רציתי שתדעו שזכינו להתפלל בפורים בבית הכנסת בקהילה (קהילות פז) בבני ברק ופשוט גאווה והרגשה עילאית, התפילות פשוט מעין עולם הבא! דיקדוק וכוונות - ומרגישים את אהבת המצוות והתפילה באוויר, אשריהם כל הצוות של קפ"ז בני ברק מחזיקים את המקום ללא חסרון כלל ע"פ הנהגת גדול הדור שליט"א. תודה רבה לכם על הכול צריך לכתוב על ספר את כל המהלכים שקפ"ז עושים בהנהגת הרב שליט"א פשוט 'מחזירים עטרה ליושנה!' כדרכי אבותינו הצדיקים בכל מעשיהם ודיקדוקיהם.

  • 25.03 10:31

    כבוד הרב היקר שליט"א חג שושן פורים שמח! תודה רבה לכבוד הרב על השיעור המדהים! יהי רצון: שנזכה שכל בקשותינו יתגשמו במלואן בפסח הקרוב השנה גאולה ברחמים לכלל ישראל אמן ואמן! חג שמח!!!!

  • 24.03 18:56

    קידוש השם! ב"ה 2 מהשכנים (חסידי וליטאי) באו לאהל הגברים ורקדו כמה דקות בשמחת פורים שארגנו; איתן, קינן ועוד הי"ו ואמרו שבאו להגיד: 'ישר כוח! על הצניעות שגברים לבד ונשים לבד.' ב"ה שבזכות הרב שליט"א קפ"ז מקדשים שם שמים ברבים ושמחים לקיים מצוות השי"ת כאשר ציוה השם:)

  • 22.03 13:59

    תודה רבה, דרשה ממש מעניינת ואקטואלית לזמננו. שבת שלום ומבורך לרב היקר!!!

  • 22.03 13:58

    לילה טוב רבנו הקדוש! שיעור מהממם על 'תכלת מרדכי' (shofar.tv/lessons/16976) היה שווה לחכות את התקופה הארוכה הזו ולשמוע שוב חידושים ועוד על אסתר המלכה, תמיד מרתקת מגילת אסתר, ממש צחקנו בסוף ואיך שתמיד הציצית מצילה את עם ישראל, ממש כמו ב-7.10 שמרוב כאוס כבר לא ידעו מי מחבל ומי לא והציצית פשוט הצילה! מכיון שהיה על אותו יהודי ציצית. שיעור מהנה לנשמה ממש! תודה רבה.

  • 21.03 08:17

    תודה רבה כבוד הרב.. תודה על ההרצאות והשיעורים. וזה החסד ה' עלינו שהבת הגדולה מרותקת כשהיא שומעת את כבודו. שבוע שעבר שמתי 'מיקס קליפים' שארך כמעט 4 שעות!... וכשכיביתי רק לכמה רגעים מיד היא אמרה לי: 'אימא! תשימי... שימי...' ב"ה יש תקווה! רק הסבלנות 🥺

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים