גדרה - 20 תנאים לתשובה
תאריך פרסום: 28.02.2012
קהל: תודה, תודה כבוד הרב
הרב: זה חלש, הייתם צריכים לשלם מיליונים. תגידו תודה.
קהל: תודה.
הרב: תודה לקב"ה שנתן לנו את ההזדמנות והאפשרות לעשות תשובה לפניו.
יאלה, שאלות ותשובות למי שיש, קדימה.
ש. כבוד הרב יש לי שאלה, אני קצת צרוד, כל מה שאמרת עכשיו זה גם מחטיאי הרבים הגדולים?
הרב: כל בן אדם בעולם. רק שמחטיאי הרבים יש להם בעיה, שהמחטיא את הרבים אין מספיקים בידו לעשות תשובה, ז"א מן השמים הוא לא מקבל סיוע לעשות תשובה, רק אם הוא יחליט מרצונו בעצמו, שזה דבר קשה מאד, שאדם מתוך הג'יפה שהוא נמצא יקום, עיין ערך יניב מרחיק משיח, עיין ערך חיים ישראלה, עיין ערך בני אלבז שמופיעים כבר במועדונים ומרקידים מול בחורות וכו' וכו', התדרדרו לחלוטין כמו שאמרתי, אלה - קשה מאד יהיה להם, קשה מאד יהיה להם. אפשר, עדיין אנחנו קוראים להם לשוב, לא אני, התורה קוראה להם, רק אני מזכיר, אבל הם לא אוהבים שמזכירים להם כי הם חושבים שהם יודעים הכל והם יחליטו מתי הם רוצים לחזור, רק הם שוכחים שהקב"ה יכול להפתיע אותם לפני. אז לכן אדם צריך לדעת, כולם יכולים לחזור, אפילו אדם עבר כל עבירות שבעולם וכפר בעיקר - יכול לשוב בתשובה. אפילו אם עבר עבירות כדור אנוש ועבד עבודה זרה, יכול לחזור בתשובה. אבל תשובה כזאת, כמו שאמרנו, עם התנאים. הבנתיוך?
ש. אז מה זה תשובה המשקל?
הרב: אמרתי, תשובת המשקל זה מה שאתה עשית חילול אתה צריך לעשות קידוש, חיללת את ה' קדש את ה', חיללת שבת - לא רק תשמור, תדאג שישמרו, תשובת המשקל - איפה שקלקלת שמה צריך לתקן, ולתקן בגדול.
ש. עכשיו יש פה בחור שאמר לי לשאול אותך, הוא אמר לי להגיד לך שלא תלך לפוליטיקה כי אנחנו רוצים לשמור עליך.
הרב: תודה רבה. אני קודם כל לא חפץ בזה, ודבר שני, אם זה יקרה זה רק בגלל שהמצב הוא מסוכן מאד, וזה החלטה של גדולים. אז במקום שיש סכנה צריך להציל, מה לעשות, לפעמים צריך להתלכלך בשביל להציל, אם אתה רואה עכשיו מישהו טובע ואתה עם חליפה, מה תעשה? תגיד לא, אני בדרך לחתונה, אני לא יכול, אני, אבל הבן אדם טובע, צריך להציל או לא? כשיאיר לפיד אומר שהוא מתכוון, אתה מבין, את כל הכוונות, וכשהמדינה הולכת על החרדים ועושה אתה מבין, מחרתה - מיריקה עושה מזה מלחמת עולם כאילו מול איראן, בגלל שאחד כאילו ירק, או בגלל ששניים לא רצו לשמוע חיילת עושים מזה מלחמת עולם ומבטלים חוק טל ומטבלים זה ועושים זה, וירון לונדון עכשיו אמר כל מיני קשקושים צריך למצמצם ככה וככה ולעשות ככה וככה, בקיצור כשאתה שומע את כל זה ואין מענה, אין מי שעומד שמה ומסוגל להחזיר מלחמה שערה, אין מי שיודע אפילו לדבר כולם כמעט מגמגמים, לא יודעים מה להגיד, יש דברים פשוטים שאומרים פשוט ברור והכל מובן, לא עושים את זה, הכל מריחות, התנצלויות.... אין זקיפות קומה, אין "ויגבה ליבו בדרכי ה'", זה בעיה. כמובן שאם מדובר באופן הזה זה לא שאני הולך, אני נשאר אני, אני ממשיך בפעילות כרגיל, אבל ילכו שלוחים כאלה שאני סומך עליהם שידעו בדיוק מה לעשות שם. ואני מקווה שהם יהיו יותר טובים מכולם.
ש. יצאו עליו היום על יאיר לפיד בחדשות
הרב: כן, יצאו עליו עוד הרבה זמן
ש. הממשלה, משרד ראש הממשלה יצאו עליו
הרב: כן, הם יצאו נגד כל מי שרוצה להכנס כי הם רוצים להשאר לבד, יש שמה 120 איש, מה, מישהו רוצה לוותר על המקום שלו בגלל שיאיר רוצה לבוא? אבל ברור להם שאם הוא יבוא ויש לו כמה מנדטים כמה יצאו, אז הם לא רוצים. אפילו הנשיאים נכשלו שנכנסו לרגל את הארץ בגלל שהם פחדו שהחליפו להם את התפקיד, הבנת?
ש. הבנתי
הרב: תתפלל שאני לא אצטרך
ש. לא צריך לקרוא לו יאיר צריך לקרוא לו יחשיך
הרב: לא חשוב, תתפלל שאני לא אצטרך
ש. אמן תודה.
הרב: כן, הנה יש פה מישהו שהרים את היד, תן לו שורה שלישית, תעמוד בבקשה.
ש. רציתי לשאול אם בעבר בן אדם היה נכשל מה הכמות שבן אדם צריך לעזור לאנשים אחרים לעשות תשובה?
הרב: תראה, אתה רואה כמה אני עושה וכמה אני משתדל, זה מהחשש שלי שאני עוד לא עושה מספיק. עובדה שאני יכול להספיק את כל מה שאני עושה, אז למה אני לא אעשה? מה יש לי לעשות חוץ מזה, לקרוא עיתון? לראות טמבלויזיה, מה אני אעשה, אשב ליד העציץ, מה אני אעשה, יש דבר יותר טוב מזה שאתה יכול כל רגע לעשות לכבוד הבורא משהו שיהיה מבסוט ממך?
ש. אם אני לא החזרתי עצמי כמו שצריך איך אני יכול להחזיר אחרים?
הרב: אתה יכול, אתה יכול, אתה יכול.
ש. גם אם אני לא בסדר
הרב: גם אם אתה עדיין לא שלם אבל אתה רוצה להיות שלם ואתה יודע שזה הנכון, אפילו שאתה רוצה לקשוט את עצמך אתה כבר יכול לקשוט אחרים. אבל אתה יכול, ואדרבא, אמר רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל, שמה שהוא מדבר לאנשים דרשות מוסר זה בשביל לשמור על עצמו, למה -כי אם הוא אומר אסור אסור אסור מצוה מצוה מצוה, כולם שמעו אותו? עכשיו כולם מסתכלים עליו אם הוא מקיים אז זה שומר עליו. כשאתה אומר לאנשים מה לעשות ממילא זה שמירה עליך, אז זה כבר טוב, הבנת? אני התרגיל שלי איך אני מצליח להתקדם זה שאני מחייב את עצמי כל פעם בדברים חדשים. ישר אני מתחייב בציבור, אני עושה עכשיו מבצע כזה, עכשיו אני עושה ככה, עכשיו אני עושה ככה, זהו, אמרת אתה צריך לקיים, אבל אם אני לא אגיד, ויהיה לי תכניות מגירה רק אני אאבד את המפתחות.
ש. ואם הוא נופל פעם, פעם פעמיים
הרב: פעם נפלת ברחוב?
ש. כן
הרב: מה קרה?
ש. קמתי
הרב: אותו דבר - נפלת קמת.
ש. עכשיו בקשה לרב. ברכה לבנים זכרים אפשר?
הרב: ה' יזכה אותך לבנים זכרים לעבודתו יתברך
ש. אמן
הרב: תלמד אבל שעתיים בתענית דיבור כל יום שלשה חדשים רצוף, כולל שבת וחגים, ואשתך חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים רצוף כולל שבת וחגים.
ש. עוד בקשה אחת, ה' זיכה אותנו בבית, קנינו דירה יש לנו עכשיו הרבה חובות, אם הרב יכול לברך כמה שיותר לסלק את החובות
הרב: ה' יזכה אותך לסלק את כל החובות הרוחניים וגם את הגשמיים. זה הולך ביחד.
ש. אמן.
הרב: תן לבחור פה רצית? תן לו.
ש. ערב טוב
הרב: ערב טוב
ש. אני לא גר בארץ כבר שש שנים, ובשמונה שנים האחרונות אני כל הזמן חוזר טיפה ויותר ויותר מבחינת מניח תפילין שחרית מנחה ערבית, כל הזמן לאט לאט לאט, ויש לי דבר שהוא די אישי שהייתי מעדיף לשאול בארבע עיניים אבל אני כרגע אין לי הזדמנות אחרת אז אני שואל ארבע עיניים מבחינתי. אני צופה הרבה הרצאות שלך באינטרנט ואין על זה תשובה בשום מההרצאות, אף אחד לא שאל שאלה כזאת. אני לא, נשים לא מעניינות אותי כלל, כלל וכלל וכלל, והסיבה שאני מעלה את זה בתור שאלה לפני כולם, זה כי אני לא רואה את עצמי מתחתן, אני לא רואה את עצמי גם עם ילדים, והחטאים שאני עושה בעקבות זה הם חוטאים של ארבע ענשי מיתה של בית דין, מה אני עושה?
הרב: אם תרצה אתה יכול לטפל בעצמך, כי זה לא מחלה, זה תשוקה, אדם משתוקק למשהו מסויים ולא למשהו אחר, כמו אחד אוהב שניצל או אוהב סטיקים, אחד אוהב תפוחי אדמה צלויים והשני אוהב אותם פירה. אתה צריך לעבוד על זה, צריך ללמד אותך איך לעבוד על זה, זה ענין של הכרה וברגע שאתה מחליט אתה יכול לצאת מזה. כל אלה שאומרים שזה מולד זה חרטה.
ש. לא לא זה מולד, אני מבין שזה תיקון שלי של הנשמה שלי כל בן אדם בפני עצמו יש לו את התיקון שלו לעשות בחיים, ואני כן מבין את זה ואני כן מבין שזה חטא, למרות שאני עדיין עושה את זה, רק ככל שאני מתחזק בדת וככל שאני עושה שטויות כאלה דברי תורה עולים לי בראש בזמן זה, כדי מבחינתי כדי לקחת אותי החוצה מזה, אבל אין לי את הכח בפנים לצאת מזה.
הרב: קודם כל אתה צריך לנתק מגע עם חברים, אתה צריך להיות במקום
ש. החבר הכי טוב שלי הוא אדם דתי חרדי, הוא בן אדם שמחזיר אותי למצוות. החבר הכי טוב שאני מוכן להקריב את הנשמה שלי בשבילו ואני לא סתם אומר את זה, אבל
הרב: אם בשבילו למה לא בשביל הקב"ה?
ש. גם כל שכן בשביל הקב"ה
הרב: אז תוותר על התאווה בשבילו
ש. זה לא אני שולט בזה
הרב: אתה שולט, זה הבלוף, זה הבלוף, הבלוף זה אני לא שולט, זה תירוץ שכל אחד יכול להגיד, אני לא שולט בעצמי, אני יורה באנשים, לא שולט, אני אומר לך, לא שולט בזה. אני רואה כסף אני גונב, אני לא יכל, לא שולט בזה, אני קלבטומן, על כל דבר אפשר להגיד אני לא שולט, אין דבר כזה לכולם יש תאוות מכל הסוגים, וחייבים לשלוט. אתה פשוט נהנה מהתאווה, אתה עובר עבירה וזהו, אתה צריך להחליט אני לא, הנה אני עכשיו מתענה, לא אוכל ארבעים יום
ש. אוקי, אבל מה התחליף שלי, אתה אומר לי להפסיק את החטא שלי, ומצד שני אז מה, לא יהיה לי מערכת יחסים לעולם?
הרב: חכה, יהיה לך, זה כשזה יוצא הטינופת אז אח"כ מסתדר הדבר השני, אבל כיון שיש לי את זה אני לא מחפש משהו אחר. הבנת? אבל אתה צריך לעשות נדר, נדר שאתה חצי שנה לא מתקשר עם פפפפ זהו. כלום. חצי שנה זה מספיק זמן בשביל שתתנקה, תלמד תורה, תלמד את גנות העבירה, את ענשה, את הכעס שאתה מכעיס את הקב"ה, את הבזיונות שיהיו לך, כל הדברים שאמרתי פה בקצרה תנתח אותם יותר ויותר, אתה תראה שאתה תמאס בזה, ואתה לא תאמין, אתה תבכה ימים כלילות על מה שעשית, אבל אתה תתנקה, אתה תצא מזה. היו מקרים כאלה שאני יודע.
ש. אני מבין את מה שאתה אומר, אבל אני לא רואה איך אני מיישם את זה.
הרב: נכון, כי כשבן אדם נמצא במצב מסויים הוא רואה את המצב
ש. אני שואל אותך, אני פה בשביל זה
הרב: אז לכן אני אומר, כשאדם נמצא במצב מסויים הוא חושב שזה המצב העולמי, לא. אתה יודע כמה אנשים פה שחזרו בתשובה הם אמרו אני לא רואה את עצמי בחיים חרדי, בחיים! אורי זוהר חשב שהוא יהיה חרדי? בחיים לא. הכל מה שתגיד הכל רק זה לא. ואנשים ה יום בחיים לא רואים את עצמם חוזרים להיות מה שהם היו, בחיים. הוא אומר אם היו מביאים לי עכשיו יבואו יביאו לי מאה מיליון דולר יגידו לי אל תניח תפילין יום אחד אני צוחק על הבן אדם בפרצוף. שאני אוותר על מצוה של תפילין יום אחד? ובמאה מיליון דולר אני יכול לקנות את כל בתי החרשות של תפילין, לחלק לכולם ולעשות זה ואני אניח אח"כ ארבע ביד, אסור אבל אני אומר, מכל מקום זה לא מתחיל אפילו, אתה מבין, זה לא מתחיל, ככה אתה תגיד למצב שזה לא מתחיל. יש אנשים שחשבו שבלי סיגריות הוא לא יכול, אין, שלש קופסאות, לא אין, והיום הם הפסיקו לא יכולים להריח סיגריה, לא יכולים. אני הייתי מעשן פעם ולא יכול להריח, אני מריח אדם מרחוק לך שטוף ידיים ופנים, מהר. לא יכול. מקבל סחרחורת. ככה זה יהיה לך תזכור מה שאני אומר. תתענה,
ש. אני כן מתענה, אני
הרב: לא לא תתענה כמו שאני אומר, לא תתענה ביסורי מצפון על מה שאתה עושה ועושה, תתענה שאתה לא עושה. לא עושה כלום, שום דבר, חצי שנה אני נטו לה'. לא מכיר לא יודע לא כלום, דפוק את הראש בקיר אפילו, לא, נגמר.
ש. אוקי תודה.
הרב: תודה לך, ה' יעזור לך שתצליח, תזמין אותי לחתונה גם
ש. כבוד הרב אתה יכול לברך אותו אולי?
הרב: בטח, מה השם?
ש. מאור בן יורם
הרב: ה' יזכה אותך לתשובה שלמה אמיתית באהבת הבורא ושיהיה לך קל ושתזכה לזיווג הגון אמיתי משורש הנשמה, ושתוכיח לכולם שזה אפשרי.
ש. אמן. תודה רבה.
הרב: תהיה בריא.
כן, עוד שאלה. הנה הגברת שם. שאלה, לא ברכה, כן?
ש. כבוד הרב דיבר על הנושא של עוונות וחזרה בתשובה, זה נראה שכאילו לגברים יש יותר מה לחזור ולנשים פחות, אבל בכל זאת אני רוצה לבקש מכבוד הרב שלקבל על עצמנו, אנחנו בנות נשים, לקבל על עצמנו מה לקבל בעצם לריפוי הבעיה שתעלם לחלוטין, מוכנות לקבל, מה שהרב יגיד.
הרב: איזה בעיה?
ש. בעיה רפואית של המחלה ה
הרב: מי אלה, מי אלה, את מדברת בשם כמה, מי אלה?
ש. שתיים, אנחנו שתיים שבאנו במיוחד
הרב: הבנתי, קודם כל אפשר לעשות הרצאה שיהיה לכם זכויות
ש. עשינו, אנחנו פה בשביל זה, לרפואה הזאת, רוצים שהרב יברך
הרב: נפלא, רגע עכשיו אני אברך, תלמדו חצי שעה ספר שערי תשובה של רבינו יונה שלשה חדשים רצוף, ותגידו לי את השמות שאני אברך והיהודיה שלידך היא נשואה?
ש. לא.
הרב: גרושה?
ש. לא,
הרב: גם לא, אולי ברכה גם לרפואה וגם לזיווג
הרב: בבקשה. מה השם?
ש. שרה בת מחבובה
הרב: ה' ירפא אותך ברפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל ויעתיק את המחלה ממך לאחמדניג'ד במהרה
ש. אמן אמן
הרב: ובעזרת ה' שתזכי בעזרת ה' יתברך גם להתחתן בעזרת ה' בקרוב.
ש. אמן.
הרב: ואת מה שמך?
ש. שושנה בת אהובה
הרב: ה' ירפא אותך ברפואה שלמה מהרה בתוך שאר חולי עמו ישראל מהרה ויעתיק את המחלה ממך
ש. אין לי כלום, לא חס ושלום
הרב: אמרת שתיים, שאלתי אותך מדברת בשם כמה,
ש. בריאות זה טוב, אבל מה שכן, אני בארבעים יום של תענית
הרב: ה' יזכה אותך לרפואה שלמה בריאות איתנה ושהילד שלך, מה יקרה לו?
ש. חתונה, חתונה
הרב: חתונה בסדר, ה' יזכה אותו לחתונה בקרוב מהרה אמן.
אתם רואים, אסור לדבר בשם רבים. רגע, בינתיים יש לי חבר'ה פה שהם באו, ממהרים, חבר'ה שבאו איתי ממרכז הארץ, כל מי שרוצה ללמוד תורה עם חברותא, מי שרוצה שיעור תורה, להשתתף, לפתוח שיעור אצלו, מי שרוצה ללמוד בטלפון, כל נושא בתורה, מי שרוצה לבקר בישיבה, מי שרוצה להיות שישי שבת בישיבה לראות לטעום להכיר, מי שרוצה להיות בבני ברק בישיבה קרוב לביתי ולהיות שותף בשמונה שיעורים שיש לי שם, מי שרוצה כל דבר שבתורה ימלא טופס פה ובעזרת ה' יתברך חינם אין כסף יסייעו לו בדבר, כולל נשים שרוצות שיעורים וכו' יכולות למלא טפסים, פרטים, ויצרו איתן קשר בשביל שיוכלו ללמוד תורה מקרוב באופן פרטי עם אפשרות של התקדמות מה שאי אפשר באופן עצמאי.
כן, שאלה נוספת בינתים, תן לבחור פה.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. יש לי שאלה, יש לי חבר שהוא ספר, ורציתי לשאול אם מותר לו לספר אפס כאילו הוא ביקש שאני אשאל
הרב: לספר גבר אפס?
ש. כן
הרב: וץ מהפאות, ז"א מפה מהמפרץ עד לאמצע האוזן בגובה האוזן זה צריך להות שלש, כל הקטע הזה שלש מינימום, כל השאר הוא יכול לעשות על הסכין. לא, שלש צריך ש יוכל לקחת את השערה ולכופף אותה לשורש, הרב קניבסקי אמר זה חצי ס"מ, אז ז"א זה מספר שלש.
ש. וזה לא קשור לפרנסה או משהו, נכון? יעני הוא יפסיד מזה
הרב: פנרסה זה החלק הקל, על כל שערה שהוא מוריד בצורה הזו זה 39 מלקות. חס ושלוש.
ש. עכשיו עוד דבר כבוד הרב, יש לי עוד דבר אחד להגיד וגם בקשה אחרי זה אם אפשר.
הרב: נפלא מאד
ש. רציתי להגיד לך באמת כבוד הרב, אשריך, למה מיד שאני רואה אותך ישר עולה לי חיוך על הפנים ואני מאד אוהב אותך
הרב: תודה
ש. וגם חבר פה לידי
הרב: תודה.
ש. וגם רציתי לבקש אם אפשר בסוף השיעור יעני, כי אתמול ראיתי בהרצאה שלא שרת אנא אנא אז אם אפשר הפעם שתשמח אותנו
הרב: למה לא על העיני.
כן, תן לבחור פה שורה ראשונה.
ש. מה שלומך כבוד הרב?
הרב: ב"ה כמו אתמול
ש. תקשיב, יש לי שאלה בקשר לחבר, ההורים שלו גרושים ועכשיו אבא שלו יוצא עם גויה, יש לו חברה גויה, ועכשיו הוא מגיע למצב שהוא רב עם אבא שלו שאפילו הגיע לידיים כאילו, הוא רוצה לדעת כאילו מה לעשות, איך לדבר עם אבא שלו להשמיע לו לאוזן.
הרב: כן
ש. אני רוצה לדבר איתך שתתן לי איזה עצה או משהו
הרב: שמה שמה? סליחה לא הקשבתי כי ראיתי משהו כרגע
ש. אבא שלו יש לו חברה גויה, ההורים שלו גרושים כאילו
הרב: כן, וצריך להפריד ביניהם
ש. כן, הוא לא שומע לבן שלו
הרב: לא צריך, לא צריך, תגיד לי מה השם של האבא?
ש. מאיר בן יוסי
הרב: מאיר בן יוסף ה' ישניא את הגויה עליו ושתתן לו מכות
ש. אמן, ויחזור בתשובה בעזרת ה'
הרב: ויחזיר אותו ה' בתשובה שלמה
ש. שניה שניה, רק תן ברכה לשגיא בן נאוה גמליאל
הרב: יזכה ל?
ש.להצלחה ובשורות טובות
הרב: הצלחה ובשורות טובות
ש. תודה רבה, תהיה בריא כבוד הרב.
הרב: אני רוצה רק להעיר איזה הערה בינתיים, יש פה מודעה בכניסה שצדה את עיני, מופע סטנד דת בקומדית נישואין מטורפת. אני מבקש מהציבור שרוצה לשמוע לי לא ללכת למופעים כאלה, צחוק מהתורה לא עושים והתורה זה לא סטנד והדת זה לא סטנד ונישואין זה לא קומדיה ולא מטורפת, אז תעבירו את זה הלאה, לא להשתתף במופעים של ליצנות כי מושב ליצים אינו רואה פני שכינה, אז בבקשה להעביר את זה, כי זה מתחיל להתפשט יותר מידי בארץ שאנשים הולכים לבלות עם הדתיים בצחוקים, ולצערי הרב הדת הופכת להיות צחוק. משהו תפל, מזכירים את הדת כתפל וכל השאר בדיחות וגסויות ושטויות, אז בבקשה להעביר הלאה.
כן. תן לבחור שמה.
ש. ערב טוב הרב
הרב: ערב טוב ומבורך
ש. רציתי לשאול מה שהרב אמר על הרב פנגר, לגבי לא לשמוע שיחות שלו, ואני בא מהישיבה שם, כן, של נזר ישראל שמה הוא מביא שיחות כל יום רביעי בשעה שבע, רציתי לשאול מה שאמר הרב על הרב פנגר האם יש הוראת מרן על זה, כאילו אם יש איזשהו גדול שעומד מאחורי הרב.
הרב: תראה, אני ישבתי עם תלמידי חכמים שראו את התגובה שלי, ראו את מה שהוא אומר ואמרו דברים קשים הרבה יותר ממה שאני פרסמתי
ש. הרב יכול להגיד אתה שמות של הרבנים אולי, שיהיה אסמכתא, סתם שאלה
הרב: לא, כשתהיה גדול אני אגיד לך
ש. אוקי
הרב: אבל בסך הכללי ישבתי עם ת"ח גדולים מה שהוא לא עשה, וכשהוא הלך לטמבלויזיה ומכר את כל היהודים והיהדות ככה בנזיד עדשים בקלות, הוא ודאי שלא שאל שום גדול, והוא גם לא השתדל להוריד את זה, והוא גם מחל להם, הוא מחל לטמבלויזיה על מה שהם עשו, אמר אני מוחל לכם, אין לו טענות עליהם, והוא מחל על כבודי וכבוד התשובה וכבוד אנשי ש"ס והרבנים של ש"ס, הוא מחל, הוא מחל לטלויזיה, והוא לא התנצל גם, כתב מכתב ליצנות, לא מכתב התנצלות, ולצערי הרב זה נשאר ככה, אני המתנתי חודש למרות ששיגרתי אליו לבקשתו מה עליו לעשות כדי להתנצל, שיגרתי אליו מה הוא צריך לעשות וביקשתי ממנו שבאותה במה באותו מקום מעין הקלקול יעשה את התיקון לדברים ידועים וברורים, באותה טמבלויזיה שיגיד את ההתנצלות שהוא רצה להתנצל, אני לא ביקשתי ממנו התנצלות, הוא רצה להתנצל, אני לא ביקשתי, אבל אם בקשת ממני להגיד מה אתה צריך לעשות, אמרתי לך את המינימום המחייב - תלך לאותו מקום, לאותו קהל, תגיד את הדברים ונשמע מה אתה אומר. זה הא' ב' שצריך לעשות. אבל לצערי הרב בינתיים התברר לי דברים חמורים, חמורים יותר, זה כלום, זה אפס, איך האדם מדבר דברים איומים ונוראים של צניעות, שזה לא צניעות זה עריות, שהוא מדבר ומלהג לפני נשים ומצחיק נשים והכל במילים של עריות, רב יכול להוציא מהפה שלו דברים כאלה? זה איום ונורא, זה אסור לאדם הזה לחנך את הילדים שלו, הוא צריך שילמדו אותו איך הוא מתחנך קודם, לפני שיחנך, ולהיות משגיח עוד בישיבה? רח"ל שומו שמיים, אם בן אדם לא מזדעזע אין לו לב יהודי, הרי אם חילוני ידבר ככה אז אתה צריך להתפלץ, אם רב מדבר ככה ובזלזול ובצחוקים ובכל מיני דברים כאלה, זה איום ונורא. אבל מה, כדרכם של ליצנים אז הופכים את זה לטרגדיה, כאילו עושים לו עוול, ואף אחד לא זוכר מי התחיל ועל מה, מה עשו לו? אמנון יצחק, הרב עובדיה, אנשי ש"ס, אנשי בית שמש, מה עשו לו שמכרת את כולם, מה עשו? בשביל שאתה רוצה להיות בריאליטי, בטממבלויזיה החילונית? והסכמת להיות באח הגדול, משגיח מוכן להיות באח הגדול? משגיח בישיבה מוכן להיות באח הגדול רק אשתו מנעה ממנו ואמרה לו אולטימטום אם תלך תשאר שם ולא תבוא כאן.
ש. זה היה בתור סתם בדיחה אמר את זה, אתה יודע בציניות?
הרב: לא, זה לא בדיחה,
ש. הוא התכוון לזה?
הרב: ודאי, כי אשתו אמרה לו את זה הוא אומר, אז מה, הוא שקרן
ש. סתם בצחוק
הרב: אה הוא צוחק על עצמו?
ש. כן.
הרב: הבנתי, בסדר, אז זה ליצן שאסור לו להיות משגיח. החפץ חיים זצוק"ל כשבא אליו ראש ישיבה לומז'ה ואמר לו כבוד הרב, אני צריך משגיח לישיבה, אז אמר לו, אתה צריך משגיח יש לי מישהו, ואמר לו המלצה חמה על אברך חשוב ויקר - זה יכול להיות משגיח. נו, חול המועד, ראש ישיבת לומז'ה מקבל מכתב שנכתב בכתב ידו של החפץ חיים בחוה"מ, אסור לכתוב בחול המועד. מה כתוב במכתב? כתוב במכתב שהוא חוזר בו החפץ חיים מהמלצתו על האברך. ראש הישיבה הזדעזע, אם הרב החפץ חיים כותב מכתב בחול המועד, ז"א זה דבר האבד, זה אי אפשר להמתין עם זה, מה השתנה מלפני שבוע שדיברנו לעכשיו שהוא צריך לכתוב לי מכתב, הוא בא אליו אחריו החג ושאל אותו מה קרה, אומר לו תראה, הבן אדם באמת ראוי והכל כמוש אני אמרתי, אבל בחול המועד הוא נכנס אלי האברך הזה ופנה אלי, ואמר לי כבוד הרב, אני מבקש שתתפלל עלי לפרנסה, משגיח שאין לו בטחון בה' ומבקש שיתפללו עליו על פרנסה לא ראוי להיות משגיח.
ש. אבל הגמרא אומרת שאין אדם מוציא את עצמו מבית האסורים
הרב: לכן אני פוסל אותו מלהיות משגיח. ולא יוצא אדם משום בית אסורים אלא הקב"ה משגיח גם אם לא תשב בבית האסורים ואם תשב בבית האסורים, איפה שלא תהיה הוא משגיח. ואם אתה רוצה להיות משגיח וללמד בטחון את התלמידים אתה צריך להיות דוגמא אישית, אם יש לך רבב בתפקידות של משגיח אתה לא ראוי. מי שמדבר עריות ומדבר בצחוק ומזכיר דברים איומים ונוראים, הוא לא ראוי לשים על עצמו אפילו כיפה וזקן עד שיחזור בתשובה.
ש. ולהזכיר חטאים קודמים של הרב זה היה הכרחי כאילו? הרי אפשר בהלכות לשון הרע שהתועלת תבוא גם בלי להזכיר
הרב: זה לא להזכיר חטאים, הוא עוד לא יצא מהם
ש. מהעבודה זרה הוא כבר יצא, הרב הזכיר את זה
הרב: עבודה זרה ועריות זה בדיוק אותו דבר, ומי שעובר על זה עובר על זה, שניהם ביהרג ולא יעבור, ומי שעדיין נושא איתו את הדברים ומביא בהרצאות שלו דברים מאיפה שהוא היה ומספר אותם ובהתלהבות ומביא מקאוצ'י ומההוא ומתאגרף וקשקושים ותורה אצלו זה משהו זניח שאומר בסוף כמה דוגמאות, לא ראוי, לא לפי דעתי בלבד, לפי כל החכמים שישבתי איתם וראו, לא ראוי להיות לא מרצה ודאי, ודאי שלא משגיח, אבל זה שיקול שהגדולים יקחו עליו, זה מה שאנחנו הגענו למסקנה לאור מה שראינו, וראינו עשרות של אנשים את זה חודש ימים. מצטער. היתה לו הזדמנות לשוב בו, אבל הוא החליט כנראה ללכת על מהלך אחר. וגם השליחויות האלה אם הוא ימשיך לשלוח אני פשוט אצטרך לדבר יותר ולפרסם יותר.
ש. לא לא הרב אני לא שליח שלך, אני חייל שלך אני איתך, בררתי את זה בשביל חבר שלי.
הרב: אני קודם כל לא צריך חיילים שתדע, אני עבד של הקב"ה, אני אגיד את האמת בכל מקום, יאהבו אותה או לא יאהבו אותה, את האמת צריך להגיד, אמת קנה ואל תמכור, לא מוכרים תורה, אדם שאומר אני מוכר את התורה שאני מאמין בה, זה פסול להשמיע לשון כזו, אתה יודע כמה דברים נאמרו שם שאם אני הייתי עומד ומנתח כל אחד, מה שעשיתי זה היה ביעף, ביעף.
ש. מסתמא זה בכל ישיבה, כל ר"מ שחושב שהוא מוסר שיעור מביא דברים כאלה, מביא את הרב כאילו, מבין את הרב
הרב: תחשוב תחשוב, ככה
ש. אני חושב, בררתי את הדברים שיהיה ברורים כאילו
הרב: אז לכן תדע לך שאדם כזה לא ראוי. זה החלטה של גדולים, הבנת?
ש. אני לא שומע את הרב כאילו ספציפית, מאז שהרב אמר
הרב: לא מעניין אותי אם אתה שומע, על השאלות שאתה שואל אני עונה
ש. להוציא את עצמי מן החשד
הרב: לא, לא אכפת לי אם אתה רוצה לצאת, בסך הכללי זה המצב. עכשיו התפרסמה היום עוד תגובה שלי, זה נקרא מכתב הליצנות, שהרבה אנשים חושבים שהוא התנצל, איפה התנצל? אצלו באתר. למה אצלך באתר? כמה אנשים מסתכלים אצלך באתר? 9000 איש אמרת? אבל מאות אלפים רואים עד עכשיו מה שאתה עשית לי ולש"ס ולבית שמש ולכולם, אז מה אתה עושה 9000 באותו מקום, אה אתה דואג ללקוחות שלך שלא יפסידו אותך כי הם יבינו שאתה עשית טעות, כאילו טעות. אם נשמע צליל של זלזול, אם לא הובנתי כראוי, בן אדם מזלזל חופשי על הבר ואומר אם נשמע צליל, זה בזיון לאינטליגנציה להגיד כזה דבר. אתה איש אמת? דוד המלך אמר מיד כשבא אליו נתן הנביא, חטאתי והריח, שאול התמהמה והפסיד הכל. הבנת? זה איש אמת. איש אמת לא טעיתי, הזדת - עשית במזיד, זה לא פליטת פה, זה ארבע פעמים חזרת על אותו דבר בוריאציות שונות עם עויות, זה לא שגגה, זה לא פליטת פה. אז לכן אדם היה צריך לחזור בתשובה. אבל היום הוא בחוצפתו עוד עונה לי בקול בערמה, והוא שמה אומר לו איזה מרדכי אחד, אומר לו תגיד אולי ככה מלהגים שאולי הרב אמנון יצחק מקנא בך שאתה מתחיל לעלות עכשיו, אז הוא אומר יכול להיות שאם זה ככה אז יכול להיות שככה זה ככה אז אפשר להבין. כן. אתה מבין? מוסיף חטא על פשע והכל, אתה מבין? ושלחתי אליו בן אדם אתמול, והיה אצלו, ודיבר איתו, ואתה יודע מה הוא אמר? אמנון יצחק הוא לא לשם שמים, כל מה שהוא עושה זה לא לשם שמים, למה? כי כשהוא התחיל להחזיר בתשובה הוא עוד לא ידע את כל הדינים והוא התחיל להגיד לאנשים מה לעשות, כי הוא אוהב לשלוט על אנשים, ככה הוא אומר, אז איפה ההתנצלות והתשובה והחרטה? זה מה שאתה סובר וזה מה שאתה חושב. יש יותר בעל גאווה מזה?
ש. אותו אדם היה נאמן כבי תרי, נשמר שרק אחד
הרב: יהודי טוב שרצה באמת לעשות טוב, באמת רצה, אבל מה לעשות זה מה שהוא שמע. הבנת? והוא גם אמר לו שהרב שטינמן אמר שאינו זקוק לו כבר, אינו זקוק לו, ז"א הוא לא צריך לבקש ממני מחילה. והוא גם שיקר היום ברדיו שהוא שלח לי כבר שלשים אנשים, פנו אלי חמישה בטלפון, ואמרו לי שהוא שואל מה הוא צריך לעשות אז אמרתי לכולם מה הוא צריך לעשות ושום דבר הוא לא עשה, אז מה אתה אומר ששלחת לי שלושים? אתה אומר שהרב שטינמן אמר לך, זה אמרת לבחור אתמול, והיום מה אמרת ברדיו, שפנו לרב שטינמן לשאול אותו מה לעשות, אז רגע הוא כבר אמר או לא אמר? מה לעשות, כשאדם מסתבך אז הוא נופל מדחי אל דחי ומפחת אל פחת, במקום לעצור להגיד תשובה אמיתית, שלום. אבל לא צריך, לא ביקשתי, אני לא ביקשתי התנצלות, אתה ביקשת ממני שאני אורה לך דרך לתשובה אז אני אמרתי לך מה אתה צריך לעשות, למה לא עשית? למה היום אתה תולה את זה ברב שטינמן וגדולי הדור, למה ביום הראשון לא הלכת, למה התמהמהת? חשבת שתצליח ככה להעביר את הדברים? אתה יודע מה התוצאות של זה? אתה יודע כמה אמהות כבר שמעתי בפידבק שאמרו לילדים אתם רואים, תזהרו מהרב הזה אמנון יצחק המצחיק, אפילו הרב פנגר אמר שהוא מפחיד בטלויזיה, תזהרו, אל תלכו להרצאות שלו. אתה מבין? כי אם יושב רב ונותן לחילונים את מה שהם רוצים במנה גדושה, גם עלי, גם על ש"ס, גם על בית שמש וגם על אחרים, אדם הזה הוא בלתי אחראי. שלא יבוא בטענות שעושים לו עוול וקשקושים, תבכה אלף פעם, לא יעזור, זה בכי כמו הליצנות שלך, זה גם ליצנות. חזרה בתשובה זה תעוף מהמקום שבו אתה נמצא, לך תעשה תשובה אמיתית ע"י גדולי דור, וכשתחזור עם אז תהיה כמו שצריך, יגידו לך איך צריך לדבר ומה צריך לעשות, ותנקה את הפה שלך הרבה עם משחת שיניים שיצא כל המילים הגסות שאתה רגיל בהם. אני לא רוצה להגיד דברים קשים יותר.
ש. תודה רבה הרב אני מודה לך.
הרב: תהיה בריא, מי שרוצה לראות את התגובה יוכל לראות אותה באתר שופר. כן, תן לגברת פה.
ש. ערב טוב
הרב: ערב טוב
ש. יש לי משהו שאני רוצה לחזור בתשובה, החברות הכי טובות שלי הן דתיות והכל טוב ויפה, אני באתי לפה כי אני מתעניינת לשמוע שיעורים וכדומה, יש משהו שאני רוצה לשמוע, לשאול אותך, המשפט שאומרים הכל כתוב והרשות נתונה, אם אתה יכול להסביר לי את זה
הרב: הכל צפוי והרשות נתונה, הקב"ה קורא הדורות מראש, יודע מה בחירה שלנו תהיה אחר שנתן לנו אותה בידינו. הוא לא קובע מה נבחר, אבל הוא יודע מה נבחר. הידיעה שלו לא קשורה לבחירה שלנו, זה שני דברים שונים ונפרדים, כמו שאת יודעת שאת תמותי יום אחד ולמרות זאת את ממשיכה לחיות, ואת לא אומרת אם אני צריכה למות אז אני אמות עכשיו, אותו דבר, הקב"ה יודע מה תעשי, יש לך בחירה ואת יכולה לעשות מה שאת רוצה וזה לא ישנה את הגזירה הידועה לפניו מה היא היתה. ז"א את תעשי מה שאת תעשי, את לא יודעת מה הוא יודע, הוא לא מתערב במה שאת עושה, מה שכן - הוא לא יתן לך כל דבר להצליח או כל דבר להזיק, זה כן, גמר המעשה זה תלוי בו ולא בך, אבל הבחירה והרצון וההסכמה והכוונה זה ביד שלך. אני רוצה לבנות בית זה לא אומר שאני אצליח, אני רוצה לבנות שטח זה לא אומר שאני אזכה, אני רוצה ואני רוצה, אני יכול לבחור בזה, אם זה טוב אני אקבל שכר על הבחירה הטובה גם אם זה לא יצא לפועל, רציתי להחזיר אדם בתשובה והוא לא חזר בתשובה, אז אם אני רוצה להחזיר בן אדם בתשובה והוא לא רצה בתשובה, אני מקבל שכר כאילו החזרתי אותו בתשובה, אי בפועל הוא לא חזר בתשובה, אז ז"א אדם צריך לדעת, יש לקב"ה ידיעה, הידיעה מוקדמת, הכל צפוי לפניו אבל זה לא מונע ממך, הרשות נתונה תבחרי מה שאת רוצה, כל רגע את יכולה להחליט מה שאת רוצה, והוא יודע. מה זה מפריע?
ש. אוקי, תודה לך. יש לי עוד משהו, יש לי פה חברה שיושבת איתי ו
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.
רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.
© 2024 כל הזכויות שמורות