גדרה - עשרת ימי תשובה
תאריך פרסום: 09.09.2013
גדרה 9-9-13
ערב טוב בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירויח
"עלה אל הר העברים הזה הר נבו אשר בארץ מואב אשר על פני יריחו וראה את ארץ כנען אשר אני נותן לבני ישראל לאחוזה".
הגמרא בסנהדרין ק"א אומרת, תנו רבנן, כשחלה רבי אליעזר נכנסו ארבעה זקנים לבקרו, רבי טרפון ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא. נענה רבי טרפון ואמר, טוב אתה לישראל מטיפה של גשמים, שטיפה של גשמים בעולם הזה ורבי בעולם הזה ובעולם הבא. נענה רבי יהושע ואמר, טוב אתה לישראל יותר מגלגל חמה, שגלגל חמה בעולם הזה ורבי בעולם הזה ובעולם הבא. נענה רבי אלעזר בן עזריה ואמר, טוב אתה לישראל יותר מאב ואם, שאב ואם בעולם הזה ורבי בעולם הזה ובעולם הבא. כי בלעדי גשמים ובלעדי גלגל חמה ובלעדי אב ואם אין קיום לעולם, כך עלינו להבין לדעת כי הרב נצרך לישראל יותר מאלו, כי הרב הוא יסוד החיים בעולם הזה ובעולם הבא. ועל זה אמרו בגמרא מכות על הגויים ד', תלמיד שגלה מגלים רבו עמו. באר הרמב"ם, בפרק ז' בהלכות רוצח, וחיי בעלי החכמה ומבקשיה בלא תלמוד תורה כמיתה חשובים, אז חיים של בעלי חכמה ומבקשי חכמה בלי תורה זה ממש מיתה.
וצריך להבין, למה אמרו כך תלמידיו של רבי אליעזר בשעת חליו דוקא? נראה שהיתה זו תפילה לקב"ה שירפא אותו ויחיהו, כי ישראל צריכים לו יותר ממה שהם צריכים לגלגל חמה ולגשמים. אז כל מה שהם אמרו בעצם זה להמליץ עליו לפני הקב"ה שישאירהו בחיים כי הם נזקקים לו יותר מהשמש ויותר מהגשמים.
על דרך זה מצינו בגמרא כתובות ק"ד, שעלתה אמתו של רבי לגג ואמרה, עליונים מבקשים את רבי, רבי היה במצב קשה, מצב של גסיסה, כמו שאומרים דקות אחרונות, אז היא עלתה לגג ודיברה, אמרה עליונים מבקשים את רבי, ותחתונים מבקשים את רבי, יהי רצון שיכופו תחתונים את עליונים. מי אלה תחתונים? תלמידיו, שהם פה בעולם הזה, וכל ישראל מבקשים את רבי כי הם צריכים לו, רבינו הקדוש רבי יהודה הנשיא, ועל ידי זה שכולם צריכים לו יש תקוה שיכופו את העליונים להצילו ממוות. אז גם פה רואים המלצה, שהצריכותא שצריכים את התלמיד חכם שיישאר בעולם והיא צריכות יותר אפילו מהדברים שבלעדיהם אי אפשר להתקיים, אי אפשר בלי שמש להתקיים, אי אפשר בלי גשמים להתקיים, בכל אופן הם אומרים התלמידים, אנחנו נסתדר בלעדיהם, אבל בלי הרב לא נוכל להסתדר.
דוגמא נוספת, הקב"ה אומר למשה רבינו "עלה אל הר העברים", פירש רש"י, בשלשה מקומות נאמר בעצם היום הזה. נאמר בנח, "בעצם היום הזה" למה נאמר שם בעצם היום הזה בא נח אל התיבה? לפי שהיו בני דורו אומרים, אין אנו מניחים אותו להכנס בתיבה, מה הוא חושב, שיאיים עלינו 120 שנה ויגיד שיבוא מבול בסוף ניתן לו להכנס? שישכח מזה. אמר הקב"ה, הריני מכניסו בחצי היום, לא בלילה כשכולם ישנים, לעיני כולם בחצי היום, וכל מי שיש בידו למחות יבוא וימחה, נראה אם הוא יצליח לעצור את כניסתו של נח לתיבה, לכן נאמר בעצם היום.
במצרים נאמר בעצם היום, בעצם היום יצאו צבאות ישראל ממצרים. למה דוקא הוציא אותם הקב"ה בעצם היום? לפי שהיו המצרים אומרים אין אנו מניחים אותם לצאת. אמר הקב"ה, אני אוציא אותם בעצם היום ומי שיכול לבוא למחות שיבוא וימחה.
אף כאן במיתתו של משה רבינו נאמר, בעצם היום הזה, לפי שהיו ישראל אומרים אם אנו מרגישים בו, דהיינו שהולך למות משה רבינו, אין אנו מניחים אותו, למה? אדם שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים והוריד לנו את המן והעלה לנו את הבאר ונתן לנו את התורה, אין אנו מניחין אותו. אמר הקב"ה הריני מכניסו בחצי היום, וכל מי שיש בידו למחות יבוא וימחה.
נו, אז שלשה פעמים כתוב בעצם היום ושמענו למה. אבל לכאורה הדברים תמוהים, בשלמא בנח ובמצרים נייחא מה שאמרו בני הדור, אין אנו מניחין אותו או אותן, כי בדרך הטבע יכולים בני אדם למנוע מנח את הכניסה לתיבה, וכן בדרך הטבע היה בכוחם של המצרים למנוע את ישראל מלצאת ממצרים. והראה הקב"ה את כוחו הגדול שלמעלה מדרך הטבע, ואמר אדרבא, מי שיש בידו למחות שיבוא וימחה. אבל במשה שאמרו ישראל אין אנו מניחין אותו, וכי בידם לעשות? יש מישהו שיכול למנוע את מיתתו של השני, לשמור את נשמתו בתוך גופו ולא לתת לה לצאת, יש דבר כזה? מה זה אנחנו לא מניחין אותו?
מתבאר מדברי רבותינו ז"ל, שעל ידי זה שאומרים כל ישראל, אדם שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים וכו' וכו', ומכירים כולם עד כמה הם צריכים לו כי הוא המביאם לחיי העולם הזה וחיי העולם הבא, על ידי זה שאומרים כמה הם צריכים אותו, בזה הם מונעים את מיתתו ממש בדרך הטבע. כשם שבכח אדם למנוע כניסה לטבע וכשם שיציאת מצרים, ישראל ממצרים, ניתן היה למנוע אותם, אלא ששינה הקב"ה את סדרי הטבע וסילק את משה מישראל בדרך נס, ואמר אני מכניסו בחצי היום ומי שיש בידו למחות יבוא וימחה.
ז"א אם יש חולה מסוכן, וצריכים לו מאד, ככל שירבו הצריכים לו ויעתירו לה' עד כמה הם צריכים אותו, יש בכוחם ובסיכויים למנוע את מיתתו. והוא מה שהביעו בפיהם תלמידי רבי אליעזר, רבי אליעזר הגדול תלמידיו אמרו את תהילתו בשעת חליו, מה הכוונה שלהם, להציל אותו ממוות. כעין שאמרה האמה של רבי, תחתונים מבקשים את רבי, יכופו תחתונים את העליונים. וכמו שאמרו ישראל על משה, אין אנו מניחין אותו.
ויש להסביר את הכח הזה על פי מה שאמרו חכמים ז"ל, הפותח פתח לחברו נפשו חייב לו, מי שפותח פתח לחברו, דהיינו נותן לו הכנסת אורחים, את נפשו האורח חייב למארח, לא מתנה עציץ ופרחים, את נפשו חייב לו. וכן אתה מוצא באליהו הנביא בשעה שהלך אצל האלמנה ומת בנה, התחיל מתחנן ואומר לקב"ה, הגם על האלמנה אשר אני מתגורר עמה הרעות להמית את בנה, אז מה הוא מציין? אני צריך אותה, אני מתגורר אצלה, ואתה הורג לה את הילד? מה כתוב - "וישמע ה' בקול אליהו ותשוב נפש הילד" הוא החיה את המת מכח הכרת הטוב שיש לו לאלמנה שארחה אותו, ומסר את נפשו על האכסניה כי לדבר ככה לקב"ה זה מסירות נפש, הוא יכול לסלק אותך מן העולם. תשמעו מה הלשון, הוא אומר לקב"ה, הגם על האלמנה אשר אני מתגורר עמה הרעות להמית את בנה? מי יכול לדבר ככה לקב"ה?
אלא מאי, כל הפותח פתח לחברו נפשו חייב לו, צריך מסירות נפש למסור בשביל המארח שפתח לו פתח. כלומר ע"י הכרת הטוב שהיתה לאליהו הנביא לאלמנה הצרפית, הרגיש כי נפשו הוא חייב לה, ובכח זה החיה את בנה.
מזה אנחנו למדים כי מידת הכרת הטוב בנפש האדם נותנת לו כוחות על טבעיים עד כדי החייאת מתים.
מעתה מובן יותר מה שאמרו ישראל על משה, אין אנו מניחין אותו, באיזה ודאות הם אמרו אין אנו מניחין אותו? כי בכח הכרת הטוב שהיתה בהם, כמו שהם אמרו, אדם שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים והאכיל אותנו את המן וכו', בכח זה היו יכולים למנוע את מיתתו. ובכח זה גם באו תלמידי רבי אליעזר להאריך את חיי רבם, רק אצל משה רבינו היתה גזרה שהוא צריך למות בן 120 שנה, אבל אם זה היה שהוא היה צריך למות מסיבה כלשהי לפני זמנו אפשר שהיה בכוחם של ישראל מכח הכרת הטוב להחזיק אותו בחיים.
אנו מוצאים שהמשילו את רבם לשלשה דברים, לטיפה של גשמים, לגלגל חמה ולאב ולאם. שלשת אלה מסמלים ומביאים לידי ביטוי את השפעת הרב ופעולתו על תלמידיו. רבי טרפון המשיל אותו לטיפה של גשמים, כשם שהגרעין הטמון באדמה מקבל את כח הצמיחה שלו ע"י הגשם, כך האדם הנשמה שטמונה בגופו כמו העפר באדמה, ועם כל מעלתה של הנשמה היא עצמה בבחינת עומדת היא, והיא זקוקה להשפעת הרב כדי לקבל כח צמיחה להתעלות למעלות עליונות. אז ז"א, רבי אליעזר יותר טוב מן הגשם, כי הגשם יכול להביא לאדם אוכל לאכול, אבל הוא לא מביאו לחיי העולם הבא, בעוד שהשפעת הרב על נשמתו של התלמיד "יערוף כמטר לקחי תיזל כטל אמרתי", זה מעלה את התלמיד למעלות עליונות והנשמה גדלה וצומחת עד שהוא יכול לזכות לחיי העולם הבא.
רבי יהושע המשיל את הרב לגלגל חמה, כי החמה לא זו בלבד שאף שהיא מצמיחה כל זרע האדמה, אלא שגם על ידה ניצול אדם מכל פגע רע, בזכות קרני האור שלה, שעל ידה הוא ניצול מן הקוצים ומהברקנים ומן החיה רעה ומן הליסטים, וכך דומה הרב לגלגל חמה שמצמיח ומגדל את התלמידים, ולא עוד אלא שמאיר להם את דרכם ומצילם מכל אבני הנגף בחיים, מבהיר להם את הספקות ומנהיר עיניהם בהלכה.
ורבי אלעזר בן עזריה, המשיל את הרב לאב ואם, כי מקום גידולו של אדם אצל אביו ואמו הוא ללא טיפול של אב ואם הרי הוא אומלל וחסר אונים. גם הרב כן, וכמו שנאמר אצל משה רבינו, כאשר ישא האומן את היונק, מנהיג, רב, תלמיד חכם הוא נושא את תלמידיו כמו שהאומן נושא את היונק. ואמרו בסנהדרין ח', אזהרה לדיין שיסבול את הציבור, עד היכן? כאשר יישא האומן את היונק, עד כדי כך.
עוד אמרו חכמים ז"ל בגמרא בברכות ז', גדולה שימושה יותר מלימודה, השפעת הרב נכונה על התלמיד בהיותו משמש את רבו. לא מספיק ללמוד מהרב, צריך גם לשמש אותו. וכתבו בתוס' בכתובות י"ז בשם הר"י מקורבין, על מה שנאמר מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת, והקשו התוס' מהא דתניא במסכת דרך ארץ זוטא, אמר רבי עקיבא תחילת תשמישין לפני חכמים, פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאתי מת מצוה, ונטפלתי בו ארבע מילין, וכשבאתי והרציתי דברי לפני רבי אליעזר ורבי יהושע, אמרו לי על כל פסיעה ופסיעה כאילו שפכת דם נקי. ותירץ רבי יהודה מקורבין דאתא לא משום ביטול תורה, אלא משום שביטל עצמו משימוש תלמיד חכם, שגדול שימושה יותר מלימודה.
רואים מדבריהם עד כמה גדול ענין שימוש תלמיד חכם עד שביטולו קרוי שפיכות דמים ושפיכות דם נקי. כי ע"י ביטול שימוש תלמידי חכמים מונע מעצמו צמיחה בתורה וביראה, שהרי אפילו ראיית הרב בלבד מחכימה את התלמיד. כמו שאמר רבינו הקדוש, האי דמחדדנא מחברי דחזינא לרבי מאיר מאחוריו, רבינו הקדוש אומר שהוא היה יותר חריף מחבריו זה בגלל שהוא היה רואה בשיעור את רבי מאיר מאחוריו, מה אם היה רואה אותו מלפניו, כמו שכתוב "והיו עיניך רואות את מוריך".
ודוגמא ומופת לדבקות של תלמיד ברבו זה יהושע בינון. נער לא ימיש מן האהל, כשעלה משה רבינו ע"ה למרום ליוה אותו יהושע עד ההר, והמתין שם ארבעים יום מחוץ למחנה, ולא דאג מה יאכל, שהרי לא היה יודע שירד לו המן בזכות עצמו ושבתו שם, כי המן ירד רק במחנה, והוא יצא חוץ למחנה, ואף אחד לא הבטיחו שהוא יקבל מן עד שם, וכל כך למה הוא נשאר שם? כדי לקדם פני רבו מיד ברדתו מן ההר ולשמשו שלא יחמיץ אותה שעה קלה שמן ההר עד מחנה ישראל. והענין הזה של שימוש תלמידי חכמים לא זו בלבד שמגדלת את האדם לרום המעלה, אלא שבלא שימוש תלמידי חכמים אפילו הוא קרא ושנה ואפילו הוא גדול בתורה כעם הארץ יחשב, כמו שכתוב בגמרא אחרים אומרים אפילו קרא ושנה ולא שימש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ.
והרב והתלמיד הרי אלו שניים שהם אחד, ואין חיי התלמיד חיים בלי הרב, וכך הוא לאידך גיסא, אין חיי הרב חיים בלי תלמיד, כשם שהתלמיד שגלה מגלים את רבו עמו כך אם גם רב גלה מגלים תלמידו עמו, שהרי הוא זקוק לתלמידיו ובלעדיהם אין חייו נחשבים כחיים. כן מצינו ברבי יוחנן כשנסתלק תלמידו ריש לקיש ולא מצאו לרבי יוחנן תלמיד כמו ריש לקיש שף דעתא וביקשו עליו רחמים ומת. מה זה שף דעתא? השתבש, השתגע, לא יכול לסבול להיות בעולם כשריש לקיש לא נמצא.
לכאורה למה לא ביקשו עליו רחמים שיבריא? כיון שבכך לא היתה תועלת, כי רבי יוחנן לא היה סובל את העדרו של תלמידו ריש לקיש, ואם היה רואה אחרי שיבריא עוד פעם שאין ריש לקיש היה משתגע עוד פעם.
אבל לעומת זאת אנחנו מוצאים בגמרא שאמר רבי יוחנן, דין גרמא דאסירא ביר, זה העצם שנשאר לי מעשרה בנים שקברתי. פירש רש"י, זה עצם של הבן העשירי שנותר לו מכל בניו, וגם העשירי מת אחריהם, ובתוס' שם כתוב שהיה לוקח עמו עצם זאת לנחם אבלים, והיה אומר להם אתם אבלים על נפטר אחד, אני קברתי עשרה ילדים וקיבלתי תנחומים, תראו מה נשאר לי מעשרה ילדים- שן אחת, אז קבלו תנחומים, תראו על מה חשב בשעה שהוא קובר את הילדים, איך לנחם אחרים, אבל להתנחם שאין לו תלמיד ריש לקיש בלי התורה שהוא יכול ללמוד איתו - לא שווה לו החיים עד שהוא השתגע, וגם אין לו תרופה.
והדברים מבהילים לראות את סבלו של רבי יוחנן, איבד את כל בניו והיה מסוגל לשאת עמו עצם של בנו הקטן להראותו לפני אבלים ולנחם אותם בזה, אבל עם כל כח סבלו הזה כיון שאיבד את תלמידו לא היה מסוגל לעמוד בשברו זה עד ששף דעתו. וכמו שכתב הרמב"ם, חיי בעלי החכמה ומבקשיה בלי תלמוד תורה כמיתה הם חשובים.
לכן יתכן שלכך התפלל משה עבור יהושע, "יה יושיעך מעצת מרגלים", בשעה חמורה זאת מצא משה לנכון להתפלל עבור יחיד, והוא גם כן מאותו טעם, כי יהושע היה תלמיד המסור מכל ישראל שהיה למשה רבינו, וחיי הרב בלא תלמידו אינם חיים, כה חשוב הוא התלמיד לרב וקל וחומר עד כמה חשוב הרב עבור התלמיד. מכאן יובהר מה היו ההמלצות שאמרו תלמידי רבי אליעזר, רבי טרפון ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא על רבם כדי לעורר רחמים בשמים.
מכל זה למדנו שני דברים, אחד כמה חשוב שיהיה אדם שרבים צריכים לו, שאפילו בשעת הסכנה הגדולה ביותר זמן המיתה יכולים להצילו. ודבר שני, את הכח של הכרת הטוב שאפשר להחיות איתו מתים כאליהו שהחיה את בן האלמנה הצרפית. וחייב למסור נפש על הכרת הטוב, ובפרט לרב שגידל אותו והביא אותו לחיי העולם הבא חייב בהכרת הטוב גדולה אליו וצריך למסור נפש בשבילו, אפילו עד כדי חלילה התקוטטות כביכול עם הקב"ה ולומר דברים קשים כמו שאמר אליהו. והקב"ה לא כעס עליו, ושמע בקולו, למה כי גם ה' מסכים עם הדין שהכרת הטוב מחייבת שאדם ימסור נפשו בשביל מי שפתח לו את ביתו. פתח לו את ביתו זה אפילו האכיל אותו לחם רק, כמו משה רבינו שיתרו פתח לו את ביתו לבד לאוכל, וכשהקב"ה שלח את משה רבינו להציל את עם ישראל ולהיות גואלם, הוא לא הסכים ללכת עד שהוא ייפרד ויטול רשות מיתרו שהכניסו לביתו, וה' הסכים איתו. ז"א הכרת הטוב היא מעלה עליונה והיא יסוד וקיום כל התורה כולה.
בימים אלה, בעשרת ימי תשובה, אין מי שאנחנו חייבים לו הכרת הטוב יותר מאשר הקב"ה. הוא נותן לנו את החיים בעולם הזה, הוא הכין לנו את העולם הבא ונתן לנו כלים להשיג את הכל, הוא נתן לנו תורה שתדריך אותנו, הוא משגיח עלינו, הוא אפילו מוחל לנו על עוונות, הוא השאיר אותנו שנה ועוד שנה ועוד שנה למרות שלא מגיע לנו, נו, לא צריך להכיר לו טובה? ומה הכרת הטובה שאנחנו יכולים להכיר לו? פשוט לשמוע בקולו. ושמעת בקולו, הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם, הלא הוא אביך קנך הוא עשך ויכוננך, מי ריקם אותנו בבטן האם ומטיפה סרוחה יצר אותנו במתכונת שבה אנחנו נראים, מי עשה כל זאת? הקב"ה. מה אתה מחזיר לו על זה? בעיטות? מה מחזירים לו על זה? הוא נותן לנו ספר הדרכה - תורה שתורה לנו את הדרך, מה לעשות בשביל לזכות בשני עולמות, עולם הבא והבא ואנחנו מצפצפים, אומרים שמע יש לי דרך אחרת, זה לא מתאים לי כל כך וזה לא בא לי עכשיו וזה נראה. ובינתיים הוא חי על חשבון הקב"ה, לוקח ממנו את כל הכלים שנתן ועושה בהם עבירות. והתורה צועקת, "הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם, הלא הוא אביך קנך" אתה קנין שלו, הוא ברגע יכול להעלים אותך, הוא עשך ויכוננך, זה מה שמחזירים למי שמיטיב לך כל היום? די בפסוק זה להחזיר יהודים בתשובה. אם יש להם עדיין לב בשר, זה מספיק. אם הוא כבר נתקשה ונהיה כאבן - אז כנראה שיצטרכו קונגו בשביל לפצח אותם, ואז באים היסורים ומתחילים ככה לעבד את האדם בשביל שיתחיל להתעורר, וחבל.
אנחנו נמצאים בעשרת ימי תשובה, מי שהוא בגדר בינוני עוד יכול לצאת מן הברוך, כי בכיפור חותמים. ואני חוזר שוב, מי שחושב שבראש השנה וביום כיפור אם הוא נשאר עוד שנה זה סימן שהוא היה בסדר וצדיק הוא טועה, כי רשעים - מי שמוגדרים רשעים בדין, הם נחתמים לאלתר למיתה, אין דבר כזה שהם לא נחתמים לאלתר למיתה, אז איך הם לא מתים? הם מתים מתים. איך הם מתים? מורידים להם שנים, במקום שמונים שהיה מתוכנן ירד חמש ירד שבע ירדו 12, ירד 3 עוד 5 עוד 7 עוד 9, בגיל עשרים וכמה נפטר. מה קרה? זה לא התאונת דרכים, זה לא הכדור שנפלט, זה לא החלקה, לא, זה הגזר דין שהיה כל ראש השנה ויום הכיפורים שהורידו לו מסך חייו. על כן נאמר "רשעים לא יחצו ימיהם". משמע, היה להם יותר ממחצית החיים האלה שהם חיו, והורידו להם. איפה הורידו ועל מה? בראש השנה ויום הכיפורים שהם לא חזרו בתשובה, אז הורידו. או שגזרו עליהם עוני, יסורים, שיכול בנים, הצטרעות, סימוי עיניים, כל אלה נקראים מיתה, כל אלה חשובים מתים. אין דבר כזה שאדם בראש השנה ויום כיפור אם הוא לא צדיק הוא יוצא חלק ונשאר עוד שנה, אין דבר כזה, רק מה הפרעון הוא לא מיידי דוקא, כמו שאמר הקב"ה לאדם הראשון, ביום אכלך ממנו מות תמות, ומתי הוא מת? בגיל 930, אז איך ביום אכלך ממנו מ ות תמות? ביומו של הקב"ה, וכמה יומו של הקב"ה? אלף שנה.
אבל גם פה לא מסיימים את הכל, המיתה זה רק מעבר, החשבון מתחיל מיד לאחר מכן, ואז עוברים על פרט פרט פרט פרט של כל החיים, לא סך כללי, זה היה אפיקורס, זה היה טיפש, זה היה כך, לא לא, פרט ופרט, נטלת ידיים לסעודה, ברכת, הגבהת את הידיים, ברכת המוציא, אמרת דברי תורה על השולחן, אמרת ברכת המזון, מים אחרונים עשית לפני כן, כל פרט ופרט, כל פרט ופרט, קמת, אמרת את ברכות השחר, איך אמרת כמו עוף מצפצף או התכוונת, פרט פרט פרט פרט. אין דבר כזה ככה כללית, מה אתה שואל אותי שאלות אם אני זה, אני אפיקורס נקודה. לא מותק, אין דבר כזה, פרט פרט פרט פרט. אחת לאחת למצוא חשבון אומר שלמה המלך ע"ה, אז לכן בעולם הזה ברחמיו וברוב חסדיו, הקב"ה נותן לנו הזדמנות פז לעשות תשובה. מה זה תשובה? זה אומר שאם אני מתחרט על כל העבר ואני מקבל באמת ובתמים לא לחזור ולעשות את העבירות שעשיתי ולקיים את המצוות שחיסרתי, ואני מתוודה שחטאתי ועויתי ופשעתי, וזה אמיתי - מוחקים לך הכל. ואנשים טיפשים לא מנצלים את החנינה. תארו לכם שהיה אומר פרס שהוא נותן אפשרות חנינה עכשיו לכולם, רק שימלאו טופס ויכתבו שהם מתחרטים על העבר, לעתיד לא יעשו מה שעשו, ויאמרו שהם מתנצלים מתחרטים ומודים בפשיעתם וכו', ועל המקום הם יוצאים במסירת הטופס לחופשי. מי שלא ימלא את הטופס, איך נגדיר אותו? טמבלולו. זה מילה עדינה. ה' אומר תמלא את הטופס לבד, תגיד, אני מתחרט על העבר באמת, מקבל עלי לעתיד באמת, ומתוודה ואתה משוחרר, אם לא יש מסכת של מחלות ויסורים מעותדים לבוא על כל אדם ואדם שלא יתקן את עצמו. נו, בשביל מה? ואחרי שהוא מקבל יסורים ומחלות וכל מיני צרות מצרות שונות אז הוא מחפש את ה' ומבקש לעשות תשובה.
כן, שאלה יש לבחור פה, תן לו בבקשה.
ש. רציתי לשאול שתי שאלות בנוגע לדברים שאמרת, אחד אמרת שאחד שעושה עבירות מתקצרים לו החיים, נכון? ז"א יכול להיות שהוא יחיה עוד שנה ועוד שנה אבל יתקצרו לו החיים פה חמש שנים, פה עשר שנים והלאה
הרב: אז איך יש רשעים שמאריכים ימים
ש. לא רק, תגיד לי איך יש צדיקים שבדמי ימיהם תלמידי ישיבות שנהרגים, הולכים בתאונת דרכים, הולכים בזה
הרב: אסביר לך
ש. רגע זה אחד
הרב: אבל אני צריך לענות על אחד
ש. טוב, אז תענה
הרב: זה שה' מאריך ימיהם של הרשעים זה כדי ליתן להם שכר בעולם הזה על קצת מצוות שיש להם ולהפרע מהם מושלם לחיי העולם הבא, לכן הפריעה היא תהיה באופן הזה, זה עונש בעצמו, כי אם מקבלים שכר בעולם הזהו לא מקבלים לעולם הבא זה עונש שאין כדוגמתו, כי שכר של נצח אתה יכול להמיר אותו בעשרים שלשים שנה נוספות נגיד כאילו במושגים שלך, זה עונש. ודבר נוסף, רשע שהוא חי יותר שנים הוא עושה גם יותר עבירות, וכשהוא עושה יותר עבירות הוא גם ישלם אח"כ יותר.
ש. אבל איפה השנים שמתקצרות, אם הוא יחיה עוד ועוד ועוד אז מה עשינו לזה?
הרב: אז אני מסביר, העונש הוא לא צריך לבוא דוקא במושגים שאתה מבין שהוא עונש. אם מאריכים לך זמן ואתה מוסיף עוד עוונות אז התיק שלך מתנפח,
ש. כן, אבל בשבילו הוא רואה את העולם, בשבילו לחיות עוד זה עוד יותר טוב. הוא עכשיו יקנה, יהיה לו יותר כסף, עוד רכבים, עוד רכוש
הרב: בא, בא נלך לבית קברות
ש. יהנה יותר, הוא נהנה.
הרב: בא נלך לבית קברות, נראה מי האריך הכי הרבה ימים שמה לפי המספרים, ננקוש לו על הקבר ונשאל אותו
ש. לא יענו שם
הרב: לא לא ונשאל אותו, אולי הוא כן יענה, נשאל אותו, תגיד, זה שחיית שלשים שנה יותר מזה שלידך, עכשיו זה מועיל לך? ומה דינך עכשיו? ועל השלשים שנה האלה שחיית יותר היית מוותר או לא מוותר? הוא היה אומר לך הייתי מעדיף למות תינוק. הבנת?
ש. כן, אבל יכול להיות שאולי הוא קיבל את השלשים שנה כדי לנסות להתוודות וכמו שאמרת
הרב: אם הוא עשה את זה זה נפלא
ש. נתנו לו עוד סיכוי עוד צ'אנס להתחרט
הרב: מאה אחוז, אבל אם הוא עשה את זה זה נפלא, אנחנו מדברים באחד שהאריך ימים, ברור שהקב"ה מאריך אפו לרשעים גם לצדיקים גם לרשעים מאריך אפו, אבל אתה דיברת על אחד שעד סוף ימיו היה רשע והוא האריך ימים, אז עניתי לך שזה עונש, זה לא שכר. ז"א אם היו תופסים נער בהתחלה כשהוא גנב והוא עלה לדירה והוא גנב והיו מייראים אותו ומפחידים אותו ושמים אותו בתא שחור עם אנשים שחורים רשעים ארורים, שהם כאלה שאתה יודע, יכול להיות שבחיים שלו הוא כבר לא היה גונב ולא היה עושה שום עבירות, אבל אחרי שהוא ראה שגניבות זה קטן עליו הוא התחיל למכור סמים, ואחרי שהוא מכר סמים הוא גם חיסל אנשים, ואח"כ וככה תפח התיק שלו תפח, וכשתפסו אותו בסוף עם כל המעללים אז הוא לא יוצא אחרי מאה שנים. אז מה היה עדיף לו? זה אחד.
ולמה צדיקים מתים צעירים? משום שהם גמרו את התיקון שלהם. וכל המטרה זה לגמור את התיקון ולצאת.
ש. אז בהקשר לזה, זה השאלה הבאה שלי, אמרת שאם אלפים אפילו יתפללו על בן אדם יוכלו להחזיר, אליהו הנביא החזיר
הרב: בגלל שצריכים אותו, הוא צריך לצאת, אבל בגלל שהם רוצים שהוא יישאר עוד בשבילם, אפשר שהקב"ה יסכים. הוא לא צריך אותם, הוא לא צריך להשאר
ש. אז הוא יסיים את התיקון שלו פה, גם רבנים אפילו יתפללו עליו הוא לא יחזור
הרב: זה התיקון שלו, אבל הם רוצים שהוא יתקן אותם, והם דורשים אותו בשביל התיקון שלהם, כמו שאמר משה רבינו, ויתעבר ה' בי למענכם, אומרים המקובלים, הראשונים, לא אלה של היום, "ויתעבר ה' בי למענכם" - אני באתי לעולם הזה בעיבור למענכם, אני לא צריך את זה, אני הייתי מושלם גם בלי זה, רק למענכם אני ירדתי לעולם. אז ז"א יש בחינה שאדם נשאר לא לצורך עצמו אלא לצורך אחרים.
ש. ז"א שלא תמיד יהיה אפשר להחזיר בן אדם בתפילה
הרב: ברור שלא, ברור שלא, אבל עצם זה שמבקשים זה סיבה להאריך את ימיו. אם זה תהיה גזרה בדם וזה התאריך שלו האחרון כמו משה רבינו, אז זהו, בזה זה נגמר הכל, אבל אם זה לא היה ככה כמו שציינתי קודם, שעדיין אפשר היה להאריך והם מבקשים, יכולים עדיין להחזיק אותו בחיים. וראינו מקרים כאלה, באו אלי מספר אנשים במקרים מסוימים שהיה חולה סופני, או שעשו הרצאה לרפואתו וזה הועיל.
ש. אבל למי זה היה טוב, בשבילו או בשבילם? כשהם ביקשו את זה הם ביקשו בשבילו.
הרב: תלוי, תלוי, תלוי, אם זה אחד שכדאי לו לחיות על פי הקריטריונים של התורה אז זה היה גם בשבילו טוב, אם זה לא היה טוב לו על פי הקריטריונים של התורה, אולי לאלו שביקשו זה טוב ולו זה לא היה טוב.
ש. הרבי מלובביץ' שביקשו בשבילו שיחיה, אלפי ואלפי חסידים התפללו ישבו עליו לפני ועדיין לא קרה כלום עם זה
הרב: מי שצריך להפטר בזמן מסוים כמו שציינתי לא יעזור, ולדוגמא הרב אלישיב היה כבר מת, היה מת, ולמרות זאת חזר וחיה עוד שנתיים.
ש. הרבי מלובביץ'?
הרב: הרב אלישיב
ש. והרב יעקב הבן של
הרב: אל תקפוץ משאלה לשאלה, תשמע גם מה עונים. הרב אלישיב מת לחלוטין, והתפללו והתפללו והתפללו וחזר בדרך נס וחיה עוד שנתיים. אז יש כאלה ויש כאלה, וזה תלוי אם הגיע הזמן הסופי שקבע הקב"ה ויום המוות מיום היוולדו, אם יום המוות קבוע מיום היוולדו לא יעזור. אבל אם זה היה הקדמה של הזמן מסיבת השלמת התיקון או מסיבת חטא כלשהו או מסיבה שהוא הולך כפרה בשביל העם או מכל סיבה אחרת, אז אפשר לפעמים עדיין להציל. ועל זה מתפללים כולם, אבל אין הבטחה שהם יצליחו. הבנתיוך?
ש. תודה רבה.
הרב: תהיה בריא.
כן, שאלה נוספת. שאלה נוספת. תן לו.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום וברכה
ש. דיברת על ציון גולן, שאסור לשמוע אותו, למה אסור לשמוע אותו?
הרב: שנתיים שלש אתה שומע שאני אומר את זה ועוד לא הבנת?
ש. לא לא
הרב: מה שמעת, למה אני אומר שאסור
ש. מרקיד מעורב, לא יודע, זה לא מצדיק, הוא מחזק את הדת עם השירים שלו.
הרב: הבנתי, ז"א הוא בדרגה של משה רבינו.
ש. לא.
הרב: כן, מה לא? אם הוא מזכה את הרבים ומצדיק את כולם והכל זה טוב מאד.
ש. טוב, תודה רבה.
הרב: תהיה בריא.
שאלה נוספת. תן לו.
ש. ערב טוב הרב
הרב: ערב טוב
ש. אתה דיברת על חזרה בתשובה בעשרת ימי סליחות, ואחד השאלות שעלו לי, זה איך בן אדם יכול לחזור בתשובה אם הוא בכלל לא יודע מה הוא עושה, ז"א אוקי, החלטתי לחזור בתשובה וגם אחרי אני עושה הכל כרגיל מתוך חוסר ידיעה מה אני עושה?
הרב: גם אם אתה לא יודע אתה יכול להגיד שאתה מתחרט על כל מה שאתה עשית שזה לא כראוי, ולקבל עליך לא לעשות ולהחליט מהרגע אני מתחיל ללמוד מה מותר ומה אסור. הבנת?
ש. וזה נחשב לתשובה מלאה מאותו רגע?
הרב: ודאי, אם אתה מקבל עליך מהרגע ללמוד את ההלכות ומה שאתה תלמד אתה תקיים, מצויין.
ש. תודה.
הרב: תהיה בריא.
כן, שאלה נוספת.
ש. ערב טוב הרב
הרב: ערב טוב
ש. רציתי לבקש מהרב ברכה, אני במשך שבועיים מתעורר בלילה אני לא מצליח להירדם
הרב: איזה יופי
ש. זה לא רק חוץ מהסליחות שהרב מתכוון
הרב: אתה יכול ללמוד, ישתבח הבורא אנשים רוצים ללמוד.
ש. גם את זה אני עושה, נכון,
הב: נו אז מה הבעיה?
ש. יש לי פשוט רעידות בגוף, אני לא מרגיש את הידיים באמצע הלילה קבוע אני מתעורר אני לא מרגיש את הידיים. אני מוכן לקבל על עצמי
הרב: רק רגע רגע, אתה לא מרגיש אותם, עד מתי?
ש. אני קם, אני צריך לחמם את הגוף ולנער ידיים עד שזה לאט לאט משתרר, במשך כל היום הן חלשות.
הרב: שמעתי, אתה ישן עם מזגן?
ש. בלי מזגן ובלי
הרב: אל תחרתת אותי, תענה לי על השאלה
ש. לא לא, בלי
הרב: בלי מזגן. בלי מזגן, אז למה אמרת בלי מזגן עם מזגן?
ש. כי כל מה שהרב מנסה את האלטרנטיבות כבר עשיתי, אין. בהיפוך, בלי סדין, הכל.
הרב: שמעתי, מה אמר הרופא?
ש. עשיתי בדיקות דם והכל תקין
הרב: לא דם, מה אמר הרופא?
ש. הוא לא יודע
הרב: לא ביקשת רופא מומחה?
ש. ביקשתי, יש לי תור מחר ללכת אבל אני לא יודע, אני האמת קצת מפחד ללכת לבדוק
הרב: מה זה מגביל אותך?
ש. במה? אשתי תגיד לך
הרב: לא, מה אכפת לך שהידיים נחות?
ש. זה יותר מידי.
הרב: אתה עובד?
ש. כן
הרב: אתה מקבל גימלים בזכות זה?
ש. גימלים נגמר, ימי מחלה גם נגמר, מה עוד?
הרב: הבנתי, כנראה רוצים שאתה תשב בכולל ותלמד
ש. הלואי, הרב יברך אותי שיהיה לי פרנסה בשפע אני מוכן לשבת
הרב: פרנסה תמיד יש
ש. אמן.
הרב: גם כשהידיים לא עובדות. תגיד לי מה השם?
ש. הראל בן יהודית
הרב: ה' יזכה אותך לישב באהלה של תורה בבריאות שלמה ובפרנסה שתגיע עד אליך.
ש. אמן. ה' יברך אותך.
הרב: אמן. שאלה לידו.
ש. ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
ש. שאלה ראשונה, רציתי לשאול אם יש אפשרות לבוא ביום כיפור לבית כנסת?
הרב: בשמחה רבה, כולם מוזמנים.
ש. ואם אפשר להשיג שם איזה דירות באזור?
הרב: קצת מסובך אבל יש איזה משפחה שתהיה מוכנה לארח אני חושב, אני אתן לך טלפון אחרי זה.
ש. אין בעיה, ועוד שאלה
הרב: דרך אגב, הבית כנסת כבר מוכן, אפשר להתפלל. עוד פינישים אחרונים אבל מוכן. אתה רואה אותו?
ש. רצינו לשאול עוד שאלה, בכל הענין הזה שהיה עם הבחירות, הרי בכל מהלך השלשים שנה האלה כנראה יצרת איזשהו קשרים עם אנשים שהם קשורים לש"ס,
הרב: ברוך ה' לא.
ש. לא, אני מתכוון כמו הרב שטרית ואמרת וכל זה
הרב: זה לא קשור לש"ס
ש. לא לא בסדר, אז השאלה שלנו, איך זה יכול להיות ששום דבר לא נזל לכיוון הרב עובדיה?
הרב: כולם פוחדים ממשה ויהודית, ממילא לא יעזור שום דבר לאף אחד כי הם יסולקו מתפקידם.
ש. זה אנשים שאיתו כל היום
הרב: דרך אגב, בעקבות זה שהוא היה מארח אותי כל שנה פעמיים עם הרב עובדיה, אז משה סילק אותו מתפקידו בגלל זה, אבל אחרי יומיים החזיר אותו הרב עובדיה כי לא הסתדר בלעדיו. אבל זה האיש וזה מעלליו.
ש. טוב, תודה רבה. נתראה.
הרב: תהיה בריא.
שאלה נוספת.
ש. כבוד הרב, שלום עליכם, יש לי בקשה בקשר לבני, בני הוא לידי כרגע שבד"כ הוא בתשובה מתמדת, נח לבריות ונח למקום, ויש לו בעיה רפואית שרוצה להפטר ממנה ולא מצליח, לכן באנו פה כדי לבקש ברכת הרב לרפואתו ולרפואת רעייתו
הרב: יפה. אני יכול לדבר איתו?
ש. כן כן.
הרב: ערב טוב
ש. ערב טוב
הרב: אתה תהיה מוכן ללמוד שעתיים כל יום בתענית דיבור שלשה חדשים רצוף?
ש. כן.
הרב: יופי, מה שמך ושם האמא?
ש. יואב בן נורית
הרב: ה' ירפא אותך ברפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל מהרה.
ש. אמן.
הרב: ויברך את אשתך וצאצאיך גם כן.
ש. אמן.
הרב: תהיו בריאים. כן. שאלה נוספת.
ש. רציתי לברך אני את הרב, שהשנה הזאת השנה הכי יפה שהיתה לו מעצם קיומו ועד היום, תהיה השנה הכי נפלא, ויתר השנים הבאות גם כבוד הרב עד מאה ועשרים כל שנה יותר יפה מקודמתה, בבריאות ובהצלחה ובהסבת זכויות לעם ישראל לשחררו משונאי ישראל מעל קרן קיימת לישראל שלא יהיו חולים בארץ ישראל. וכבוד הרב קיבל את המכתב שלי לפני כחצי שנה, הבאתי לו ועדיין לא קיבלתי תשובה, תודה רבה לכבוד הרב
הרב: תהיה בריא.
ש. עד מאה ועשרים
הרב: אמן. וכן למר. כן.
הרב: תהיה מוכן ללמוד שעתיים בתענית דיבור כל יום שלשה חדשים רצוף?
ש. אני לומד בכולל משתדל
הרב: שלשה חדשים רצוף כולל שבת וחגים ויום כיפור, אתה לומד שעתיים רצוף בתענית דיבור.
ש. בלי נדר
הרב: יום זה מהבוקר שאתה קם עד שאתה הולך לישון, לכן ביום כיפור תוכל ללמוד גם במוצאי כיפור. מה השם של הגברת?
ש. נורית בת שושנה
הרב: ה' ירפא אותה ברפואה שלמה מהרה ותצא בריאה ושלמה.
ש. והתינוק
הרב: והתינוק יהיה בריא ושלם בכל איבריו וגידיו.
ש. אמן.
הרב: כן,
ש. שלום כבוד הרב, זכינו לפני תשע שנים בערך להתחזק מכבוד הרב, ברוך ה' אנחנו אברכי כוללים היום, אנחנו כמעט שנתיים וכמה נשואים ולא זכינו עדיין להפקד, רצינו את הברכה של הרב אם הוא יכול לברך אותנו.
הרב: תלמד את הש"ס בגירסה תוך שנה שבעה דפים ביום.
ש. בעזרת ה' כבוד הרב
הרב: ואשתך תלמד את התנ"ך מבראשית עד דברי הימים ב' בקצב של רבע שעה עד חצי שעה ביום עד שהיא תסיים.
ש. לימוד בהבנה
הרב: לא חייב אבל אם היא תזכה אשריה
ש. בעזרת ה' כבוד הרב
הרב: מה השמות?
ש. שמי מאיר מאור בן ז'קלין ושם אשתי טל חיה בת שמחה
הרב: ה' יזכה אתכם לזרע חי וקיים מהרה תאומים.
ש. אמן. תודה כבוד הרב.
הרב: תהיה בריא.
כן, שמה שאלה בסוף.
ש. שלום כבוד הרב
הרב: שלום
ש. קוראים לי מנגיסתו ואני מנסה לחזור בתשובה לא כל כך הולך לי, והייתי רוצה שתברך אותי שאני אחזור בתשובה ואני אהיה אחד מחסידיו של נחמן מברסלב מאומן.
הרב: יפה, חשוב מאד, מנגיסטו בן גבנש
הרב: ה' יזכה אותך לשוב בתשובה שלמה מהרה.
ש. תודה רבה כבוד הרב.
הרב: כן, שאלה נוספת.
ש. כבוד הרב, מה דעתך על המצב היום בסוריה, באיראן, מצרים?
הרב: כמו תמיד, מחכים למלחמה, היא נמצאת בפתח, האש מלחכת מסביב יותר קרוב, ומחכים מתי זה יתפוצץ. אבל יום אחד זה יתפוצץ, הרי כל זה מתחמם לא סתם, וכשיגיע הרגע זה יתפוצץ. מה אתה שואל, מה יהיה איתנו?
ש. כן, כן, אני שואל ודואג מה יהיה איתנו
הרב: יהיה טוב מאד, מי שהכין צידה לדרך לא צריך להיות מודאג, בין אם הוא יישאר בין אם הוא ילך, העיקר שיש לו צידה לדרך.
ש. בעזרת ה' אמן.
הרב: כן, שאלה נוספת. שאלה שלישית.
ש. האמת זה לא שאלה, אם כבר בבקשות עסקינן, כולם פה מבקשים הייתי רוצה לבקש בבקשה את כל מי שהתאמץ והגיע לשמוע אותך ודברי החכמה ושנתברך בעזרת הברכה הזאת
הרב: ה' יברך את כל הקהל הקדוש היושב כאן והצופים בנו בבית בגמר חתימה טובה.
ש. תודה אמן
הרב: בספרם של צדיקים גמורים ובתשובה שלמה מאהבת הבורא.
ש. אמן.
הרב: ושלא יאמר עלינו הפסוק "הלה' תגמלו זאת עם נבל ולא חכם".
ש. אמן תודה.
הרב: שאלה נוספת, הנה הגברת פה.
ש. בבקשה לברך את הבת שלי לזרע קיימא,
הרב: שהיא תקבל על עצמה לשמור כניסת שבת חצי שעה לפני הזמן
ש. תודה רבה. אני יכולה לבקש עוד בקשה?
הרב: מה שמה?
ש. שמה מיטל בת מזל
הרב: תזכה לזרע חי וקיים.
ש. אמן. אני יכולה ברשותך לבקש עוד בקשה? הבן שלי כלבוטק גנבו לו את הזהות, ומאז הוא מרגיש מאד לא טוב והוא נזרק מעבודה לעבודה, והוא התחיל לשים תפילין ברוך וגם ללכת לבית כנסת יום שישי, ויש לנו איתו משפטים עכשיו, בעזרת ה' זה יתקדם, ואתה יכול לברך אותו בבקשה להצלחה? הוא נמצא כאן באולם אבל הוא מתבייש.
הרב: ה' יזכה אותו לנצח את ג'נשוילי.
ש. אמן. אמן תודה רבה.
זוהר, אתה רוצה לדבר עם הרב?
הרב: זה בסדר, אין צורך, אין צורך.
ש. טוב, תודה רבה לך כבוד הרב.
הרב: שאלה מאחור.
ש. אני רוצה שתברך את אחיות שלי לזיווג טוב
הרב: את מי?
ש. את אחיות שלי
הרב: מה השמות?
ש. אורטל ומעיין יוסף
הרב: בנות?
ש. לאה מעודה ושלום חסן
הרב: יזכו לזיווגים הגונים הראויים להם ולבנות בתים נאמנים בישראל, ושילמדו שערי תשובה של רבינו יונה כל יום חצי שעה שלשה חדשים רצוף.
ש. אמן. תודה רבה.
הרב: כן, שאלה אחרונה. פה בשורה ראשונה.
ש. רציתי לשאול מה כבוד הרב אומר על הזמר מידד טסה
הרב: שהוא פסול.
ש. למה?
הרב: משום שהוא מופיע מעורב נגד האיסור של גדולי התורה.
ש. תודה.
הרב: בהצלחה.
יהודים יקרים, אתם מוזמנים ביום כיפור בבית כנסת קהילות פז הראשון בעולם, בני ברק, רחוב מתתיהו 10, תפילה בספרדית, משהו חבל על הזמן, חזנים יראי שמים ועומדים בקריטריונים של שולחן ערוך, זו תפילה באוירה של קדושה וטהרה. בית הכנסת הזה שאתם רואים פה נבנה על ידי מתנדבים יהודים בלבד במשך חמישה חדשים, מאות מתנדבים בעלי מקצועות ושאינם, שהם הפכו הכל בידם. הכל בכל מכל כל בהתנדבות, 24 שעות ביממה עד עכשיו. מי שיבוא ויראה את זה בעיניים, זה לא כמו בתמונות, זה כלום, יראה מה אפשר לעשות עם חול וטיט. זה בית כנסת שהרבה ישועות יצאו ממנו לכלל עם ישראל, כי הוא נבנה בדמיון למשכן, כל אשר נשאו ליבו לעסוק במלאכה בא ועשה, והכל היה מתרומות של אנשים שהחליטו שזה מה שהם רוצים לעשות. יש עוד מקום לתרומות למי שרוצה, יש מישהי שתרמה חצי ספר תורה והיא מחפשת מישהו שרוצה לתרום עוד את החצי השני אם יש, יש ספר תורה שצריך תיק, תיק עולה בערך 7500 שקל, תיק מכסף כמו שצריך, ויש עוד כמה דברים פריטים כאלה ואחרים. מי שרוצה לרכוש זכות של כסא לשנה של כל המתפללים או הלומדים שם, 500 דולר לשנה, זכות של כסא שם, וזה כסא שלא רשום השם שלו עליו, מתי שהוא בא הוא יכול להתפלל וכל מי שישב עליו בשעה שהוא איננו הזכויות יהיו שלו. את המטרים הרבועים כמדומני שכבר סיימנו ורכשו את כולם, אני צריך לבדוק את זה רק אני חושב שכבר סיימנו, אז מי שירצו יוכלו להשתתף בזכות זו של כסא. כסאות כמו שראיתם מהודרים מאד מאד, השקענו את המיטב והמירב. רק השנדלירות שיש שמה זה מאה אלף שקל, הנברשות שאתם רואים שם. מכל מקום, השתדלנו לייפות את בית ה', מי שנכנס לשם רואה ארמון, וזה לכבוד השכינה. אז כל מי שירצה יש פה יהודי מיכאל פה, תושב המקום פה מגדרה, שזכה לעשות הרבה דברים שמה בהתנדבות פיזית, היה בא ימים ולילות מבלי לישון ועובד, יש עוד כמה מתנדבים פה מגדרה שהגיעו גם כן, וברוך ה' מכל הארץ הגיעו יהודים שרצו לעשות דבר גדול לכבוד ה' יתברך, הגודל של בית הכנסת 320 מטר, ובלי עין הרע שמה זה תצא תורה מפוארה וכבר התחלנו בשיעורים, שחרית בחמש יש סליחות כרגע, אחרי זה נץ, אחרי זה שיעור תורה שאני מוסר, בין מנחה לערבית יש גם שיעור ומתפללים, במשך היום יש לימוד גמרא, בהמשך יהיה שיעורים לנשים ע"י רבניות, ואם ירצה ה' ותהיה לנו אפשרות אז אם הציבור ירצה נעשה שמה גם כולל שיוכלו ללמוד אברכים ולשלם להם כראוי, לא 280 שקלים שלפיד עם הג'ל נותן להם, אלא שאפשר יהיה לתת להם לחיות בכבוד, אבל זה שוב תלוי בציבור אם הציבור ירצה להירתם לזה להחזיק תורה. אבל זה כרגע אני לא יכול להגיד כי עוד לא קיבלתי החלטה גמורה, בעזרת ה' אני רוצה לסיים קודם כל את השלב הראשון ואח"כ נתפנה לשלב ב'.
אני מודה לכם, שנה טובה ומבורכת, בריאות והצלחה.
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות