תמלול
בני ברק - קים קונג ביבי אוהב כסף לא ישבע כסף
ערב טוב, בעז"ה נעשה ונצליח וה' עלינו ברחמיו ירוויח. הערב הזה יהיה לחזרה בתשובה שלמה והצלחה במשפט לדותן בן גלית ושיחזור לחיק משפחתו במהרה. חזרה בתשובה שלמה לניסים בן חנניה, זרע של קיימה לזוהר בן אברהם ומירב בת רחל. הערב גם לעילוי נשמת יצחק בן אסתר, הורי היקרים וחמי מנוחתם עדן.
'אם עושק רש וגזל משפט וצדק תראה במדינה אל תתמה על החפץ כי גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים עליהם'. רש"י מבאר: 'אם חושך רש וגזל משפט וצדק תראה במדינה' – אם תראה במדינה שהם עושקים את הרשים וגוזלים את המשפט ואת הצדק, כמו פה, ע"י קינג קונג ביבי, אל תתמה על חפצו של מקום כשיבוא עליהם רעה. כשיגיע הרעות אח"כ לאלה שעושים רעות לעם ומנשלים אותם מזכויותיהם ועושים משפט וצדק בגזל, וגוזלים את המשפט והצדק, שמא תחשוב כי אין שומר? כי אתה רואה שיש חמס ואין מושיע, תדע לך כי 'גבוה מעל גבוה שומר' ורואה את מעשיהם, וגבוהים יש עליהם, העושים שליחותו של מקום וידם תקיפה להיפרע מהם, ז"א אם אתה רואה שיש גם גזל משפט וצדקה, אם אתה רואה שהם עושקים רשים, אנשים עניים אין להם משכורת, אין להם כלום, מבטיחים להם שיפצו אותם, אח"כ נותנים להם בארבעה תשלומים, חלק רק מהמשכורת, קשקושים, גורמים לאנשים אבטלה, והכל בשביל קורונה שלא היתה ולא נבראה. וגוזלים משפט, ורואה את צדק בא לעיר, שהקב"ה משפיע עליהם טובה ואינו נפרע מהם, איך זה יכול להיות שהם ממשיכים, וניתן להם הכוח להמשיך? אל תתמהה על חפצו של מקום, כי כן דרכו להאריך אפו, 'כי גבוה מעל גבוה שומר', הוא ממתין עד שתתמלא הסיאה. וגבוהים עליהם, יש לו עליהם להיפרע בבוא עת פקודתם.
ועכשיו אנחנו נשמע מה אומר על זה האלשיך הקדוש: 'עם עושק רש וגזל משפט וצדק תראה במדינה אל תתמה על החפץ, כי גבוה מעל גבוה שומר, וגבוהים עליהם. ויתרון ארץ בכל הוא, מלך לשדה נעבד, אוהב כסף לא ישבע כסף ומי אוהב בהמון לא תבואה, גם זה הבל'. אומר האלשיך הקדוש, אם אתה רואה עושק רש, עושקים את הרשים, וגזל משפט וצדק, אתה רואה שיש במדינה, אל תתמה על החפץ, איך הקב"ה חפץ בעולם כזה במצב כזה. ואיך יקיים את העולם בניגוד לדברים שמקיימים את העולם שהם על הדין ועל האמת ועל השלום. איך מתקיים עולם על שלושה הבסיסים האלה? אז איך זה שזה מתקיים עם עושק של רש וגזל משפט וצדק? איך זה מתקיים? לכאורה זה סותר את הדברים המקיימים שזה הדין האמת והשלום? כי ע"י עושק אין שלום וע"י גזל משפט וצדק אין דין ואין אמת. ומה שלא תתמה, כי גבוה מעל גבוה שומר. ז"א יש מידת אלוקים והיא דין ויש מידת א-ד-נ-י, שם הויה וזה רחמים. וקיום העולם בהיותנו בלתי ראויים, כשאנחנו לא ראויים שיתקיים בכלל העולם במעשנו. איך זה מתקיים בכל אופן? ע"י שכובשים רחמיו של הקב"ה את כעסו או שמידת חסדו כובשת את הרוגז, כדעת חכמי האמת על הפסוק 'ואל זועם בכל יום', שהמידה של אל זועם וכובש את מידת הדין. 'אל' זה לשון רחמים, 'זועם בכל יום' בכך הוא כובש את מידת הדין. וזה יאמר, תדע למה מתקיים העולם, למרות שיש בו עוזק רב בקרבו, הלא הוא כי הגבוה שמעל גבוה, הוא שומר ברחמיו מידת רחמים על מידת הדין, לכבוש ברחמיו את כעסו, ואל תטעה כשאומר כי 'גבוה מעל גבוה', שהגבוהים זה שתי מידות, שתי מידות נזכרות כמו טבע של כל דבר גבוה מעל גבוה, זה כאילו רחוק. ...יהיה מהדבר השפל ממנו, כמו כגבוה השמים מן הארץ. אך לא כן, שני שמותיו יתברך אלה, הדין והרחמים, כי אם גם כשהם גבוהים, אבל הם עליהם ממש, של העושק ושל הרש, מי שעושק אותו ומי שנעשק, 'גבוה מעל גבוה עליהם', עליהם ממש, זה לא רחוק, לא שהוא לא רואה, לא שהוא לא יודע, ממש עליהם, כי מלוא כל הארץ כבודו והוא הרואה והוא הדיין והוא לא נפרד מעל הארץ, ז"א אל תחשוב שהוא לא יפקוד על מי שעושק את הרש ומי שגוזל את המשפט והצדק, אל תחשוש, שהוא לא ייפרע מהם, שיהיה לך ברור – כך יהיה. והטעם שהוא יתברך מרחם, עם היות עושק, שעושקים את הרש וגוזלים ת'משפט, ו'יתרון ארץ בכל הוא'.
אמרו רבותנו ז"ל בבראשית רבא על הפסוק 'אדם ובהמה תושיע' – מעשה באלכסנדרוס מוקדון שהלך לאפריקה ובא אל תוך היכל של מלך הודו, ורצה לראות איך ישפוט שם המלך את עם הארץ, וירא והנה שני אנשים ניצים צועקים אל המלך, זה אומר 'שדי מכרתי לאיש הזה ומצא בה מטמון ומאן לקחתו לו, והוא לא רוצה לקחת את המטמון לעצמו, ואני את הכל מכרתי לו'. מה פירוש הוא לא לוקח את המטמון? אני מכרתי לו את השדה עם כל מה שיש בה והוא מצא את המטמון, לא רוצה לקחת. מה זה הדבר הזה? וזה אומר: 'לא חפצתי לקחתו כי אני קניתי שדה, לא קניתי מטמון'. היות ואני התכוונתי לקנות שדה ולא התכוונתי למטמון, אז המטמון שלו – לא שלי. אף אחד לא רוצה לקחת את המטמון, זה אומר 'זה שלו' וההוא אומר 'זה שלו'. ממש כמו ביל הדבילי יימח שמו וזכרו. ואז שאל המלך לאחד 'היש לך בן?' ויאמר: 'כן'. שאל את השני 'היש לך בת?' ויאמר: 'כן', אמר: יזדווגו הבן והבת ויקחו את המטמון. ויהי כשמוע אלכסנדרוס את המשפט של מלך הודו צחק. אמר לו מלך הודו 'למה את מצחק?', אמר לו: 'אם היה הדין הזה בא לפני בארצי כקונה כמוכר הייתי הורג את שניהם ולוקח המטמון לאוצר המלך. ממש כמו בילי הדבילי.
אלכסנדרוס מוקדון רצה לכבוש את כל העולם ובילי הדבילי גם, והוא אומר, אם מתווכחים על כסף אין בעיה – הורגים את שניהם, לקוחים את הכסף, בילי הדבילי אומר בלי להתווכח 'אני תוקע חיסונים, אני עושה מה שאני רוצה, גם לוקח את הכסף, גם הורג את האנשים', 'מדלל' קוראים לזה 'אוכלוסייה', והכל בסדר. אז שאל אותו מלך הודו, אמר לו: 'תגיד לי האם גדל דשא בארצכם?' אמר לו: 'הן'. אמר לו: 'זה לא בזכותכם, זה בזכות הבהמה', ועל זה אמרו ריבותינו, הכתוב אומר: 'אדם ובהמה תושיע ה'', אדם – בזכות בהמה – תושיע ה'. ז"א לא ראויים בני אדם כאלה להתקיים על פני האדמה, לא בילים ולא דבילים ולא הדומים להם ולא הנשמעים להם והסרים למשמעתם, לא ראויים. למה הם קיימים? בזכות הבהמות, שהבהמות הן צריכות לאכול וליזון והשדות מוציאים להם צמחים והכל, אז על הדרך, על הגב שלהם, כבר מקבלים גם בנ"א. אבל לבנ"א אין זכות קיום. במעשים האלה, הנה מדבריהם מתברר כי כאשר אין משפט לא נעשה משפט צדק בעולם והמדינות מרשיעות והופכות להיות דיקטטורות. צוחקים על צפון קוריאה ועל סין, וכולם הופכים להיות 'המערב הדמוקרטי', כולם הופכים להיות דקטטורים. אז הנה מדבריהם, כאשר אין משפט בזכות בהמה יושיע ה' שימתיר על הארץ להוציא דשא לבהמה, ועל גבה יוצא גם תבואה לבנ"א. ז"א אנחנו חיים בזכות הבהמות. וזה אפשר שכיוון הכתוב 'מצמיח חציר לבהמה ועשב לעבודת האדם'. קודם כתוב בפסוק 'מצמיח חציר לבהמה' ועל גבה הבהמה כבר עשב יוצא לעבודת האדם.
עכשיו נבוא אל העניין. הפסוק אומר 'אם עושק רש וגזל משפט וצדק תראה במדינה', שזה קלקול הדין, אל תתמה על החפץ, איך זה קורה? איך יש שתיקה? איך מן השמים לא מתערבים? כי 'גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים עליהם', כי ה' הוא בעל הרחמים, שומר כמדובר. וגם מצורף לזה 'כי ביתרון ארץ בכל הוא' אמרו רבותינו ז"ל, אפילו יתושים ופרעושים שהם מיותרים בארץ, הם בכלל הבריאה של העולם, אז מה שאצלנו נחשב מיותר, הכל בחשבון אצל הקב"ה ואין דבר אחד מיותר. ועל דרך זה גם יאמר על הבהמות גם הן מיותרות בארץ, בערך המין האנושי. יש פער עצום בינינו לבין בע"ח והם מיותרים, היינו יכולים להיות בלעדיהם, על דרך זה, גם אם נאמר שהבהמות מיותרות, בכלל, 'וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד' אבל הקב"ה הסתכל בכל הבריאה שברא בששת הימים ואמר על הכל, כולל שרצים, שקצים, בהמות, חיות, דגים, עופות – אמר על הכל: 'והנה טוב מאוד'. וזה נאמר 'ויתרון ארץ בכל הוא' באופן שגם הם חשובים לפני הקב"ה. יש את האיזון העולמי, שזה ניזון מזה,וזה אוכל מזה, וזה מתפרנס מזה וכו' וכו', וזה לא הזמן לפרש את הדברים, אבל ידוע. ועל כן מלך שעושק רש ולא עושה משפט, בשביל שדה הצומח לבהמה הוא נעבד מבני מלכותו. ז"א קיום המלכות ביד השליטים האלה וזה שהעם נשמע להם ולהוראות שלהם, זה בזכות הבהמות, בשביל שדה שצומח לבהמה, כי לפי מעשיהם הם לא ראויים להתקיים בכלל, שאם לא כן, אם לא היה בהמות, היה לוקה ומתבטל מלכותו. ולא היה נעבד ע"י הציבור, כמו אלה שאמורים להיות עוד מעט עבדים של ביבי לא חביבי. וזהו 'ויתרון ארץ בכל הוא מלך לשדה נעבד', בזכות השדה שמתקיים חציר לבהמה, אז המלך נעבד ע"י העם שלו והם שומעים בקולו כמו אהבלים. אמר ראה גרעון חוב עושק רש האמור וגרעון המלך הבלתי עושה משפט לעשוקים, למה הוא לא דואג לעניים? למה הוא לא שומע לעשוקים? למה הוא מבטל הפגנות עכשיו? למה הוא עושה את כל הדברים האלה? כי הוא רוצה להחניף ראשי המונו. יש את הקליקה – אליטה, אלה הדיפ-סטייט שנמצאים מאחורה ומנהלים את המדינה, את המדינות, את העולם, רוצה למצוא חן בעיניהם, מה אכפת לו מהעם? העם בחרו בו – שלום, תשכחו ממני, חמש שנים אני אעשה מה שבא לי, ואני אתן לכם תקנות חירום כאלה שלא חלמתם בימי חייכם במדינה הטוטליטרית ביותר. בהתחלה הם כותבים בתקנות בערב שבועות שלא רצו לתת זמן תגובה אפילו לציבור, עכשיו האריכו את זה בכמה ימים שאפשר להגיב, אבל מיהרו להגיד ששוטר יכנס לתוך הבית ובתוך הבית הוא יכול להיכנס בלי צו, הוא יכול להגיד שעברת עבירה שלא כתובה אפילו בחוק, לא יאומן כי יסופר, ז"א שליטה טוטליטרית. זה מה שאמר תמיד בובי ואף אחד לא הבין כ"כ, משילות, משילות, הוא רוצה משילות, הוא רוצה להיות כמו טרמפ למרות ששיטת הבחירות אצלנו לא דומה בכלל, אבל הוא רוצה להיות טרמפ-אופ ישראל, ככה הוא רוצה להיות, לא יאומן כי יסופר, אבל איזה דרגות שפלות להגיע. עכשיו הוא מלגלג, על מה? על החיישנים, אני אטפל בך ביבי, אני מוציא סרטון תיכף להשוות בין מה שאמרת קודם לעכשיו, ונראה אם זה בדיוק, ולמה אתה מגחך? הגיחוכים מראים חולשה. נטפל בזה.
אז אם כן, הוא רוצה להחניף ראשי המונו, כי הרי אוהב כסף הוא העושק, מאהבת הכסף, ביבי, אתה הרי נשפט על הכסף, שלקחת כסף מאנשים, תרומות, טובות הנאה, כל מיני דברים, אז אתה צריך להבין כמה שווה כסף, הרי אמרו שאשתך אוספת בקבוקים כדי שיהיה לכם קצת כסף ואתה לא אוהב להוציא כסף, למה? אתה מבקש שיתרמו לך את הייצוג המשפטי, אז אתה היית אמור להבין מה זה כסף וכמה חשוב כסף, למה אתה לא דואג לעם שלך שיהיה לכולם כסף? למה הבאת אותם למצב כזה שפל שפיטרו אותם או חל"ת ואחרי זה לא מחזירים אותם, ויכול להיות שחצי מליון לא יחזרו לעבודה. למה אתה עושה את זה שיהיו נשלטים, שיהיו נזקקים, שיהיו צריכים אותך? שיהיו צריכים אותך" שתוכל לשלוט? ערים חכמות והכל? להעסיק אותם בלחפש אוכל ותבואה בפחים בשביל שאתה תוכל בינתיים לעשות את כל התוכניות של בילי הדבילי? מה הולך פה?
אז זאת אומרת כי הלא אוהב כסף, למה הוא עושק? מאהבת הכסף. 'ואוהב כסף לא ישבע כסף' – עוד סיגרים, עוד סיגרים, עוד מתנות, עוד מתנות, תביאו עוד, תחליפו ת'תכשיטים, זה תכשיט לא מתאים, תביאו עוד וכן הלאה. איך זה? איך זה? אין בושה, אין דרך ארץ, אין הסתפקות, אין כלום. 'איזהו העשיר השמח בחלקו' אתה עני תפרן, אתה רק מבקש עוד ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד, בושה וחרפה, בלי המשפטים, בושה וחרפה שזה המידות שלך, תתבייש לך, אוהב כסף לא ישבע כסף. אבל אי אפשר לאכול כסף והמלך האוהב בהמון לא תבואה היא, ההמון שמחניף לאכול ממנה. ז"א אם המון מחניף לך אתה לא יכול לאכול מזה.
ואם יחסר לו תבואה לאכול, מה יסכון הכסף והממון. אפילו אם יהיה לך מלאנט-אלפים ולא יהיה תבואה, לא יהיה אוכל, מה יעזור לך הכל.והרי העדר משפט, כשלא עושים משפט צדק במדינה ושדנים את הציבור לחרפת רעב, ושגורמים להם להיות כאלה מושפלים, שצריכים לחפש את הפרוטה ולבכות בטמבלוויזיה, איייה יה יה יה, זה מרעיד את הארץ, זה גורם לרעב בארץ, ככתוב 'ויהי בימי שפוט השופטים ויהי רעב בארץ', בגלל שהמשפט לא נעשה כהוגן ושופטים את השופטים, שופטים שהם בסדר לא שופטים שהם לא בסדר. ועל זה נאמר 'צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ', וצריך להיות צדק. לכן אנחנו מבקשים בשם העם שיהיה פה צדק במדינה הזאת, תן לחיות, באנו לארץ הזאת אחרי שנות גלות, הגענו לכאן לא להיות נכבשים כמו ע"י הגרמנים, אלא להיות חופשיים בארצנו, אמרתם! להיות עם חופשי בארצנו ארץ ציון וירושלים, ממש, אז מה אתם משעבדים אותנו? מה אתם מחייבים אותנו? איך אתם לא שואלים את העם אם אתם רוצים שאנחנו נקרין עליכם מיקרו גל מ- G5? איך יועז הנדל אומר? אני הולך בכל הכוח להכניס את ה-G5. באיינה, שמו אנשים, רחמנא ליצלן, שהולכים לקיים בדיוק את מה שבילי הדבילי רוצה לעשות בכל העולם ולהשתלט עלינו. לא רוצים, רוצים לחיות חיים פשוטים, תן לנו את הבחירה שלנו. אתה רוצה לעשות משאל עם? תעשה משאל עם, אבל אל תחליט בשבילנו ותכפה עלינו תקנות חירום כל רגע מקורונה, שלא היתה ולא נבראה, זה לא יותר משפעת, פחות בהרבה, פחות בהרבה. נתוני המיתה מגלים שזה פחות בהרבה מאשר שפעת בשנים האחרונות. וביקשתי ממך – תגיד לנו בדיוק את הנתונים, כמה מתו ב-5 השנים האחרונות בתקופות האלה, שהם מרץ-אפריל, בשביל לדעת כמה תמותה הייתה ביחס ואז תראה לכולם שאתה משקר אותם, אין נתונים כאלה. ולמה סגרת את כל הישיבות בחסיון ל-30 שנה? אתה יכול להסביר לציבור, לעם? אנחנו רוצים לדעת למה, ולמה תקנות חירום ערב החג, במקום שתיכנס לחג ותקבל את החג מתן תורה. אתה נותן לנו מתן תקנות חדשות של בן אדם שרק כסף מעניין אותו. לא הבנתי, למה הכל בשושו? למה הכל מהר? למה? שלא נספיק לעכל, שתוכל לשלוט עלינו מיד? למה אתה ממשיך לאכן אותנו ע"י השב"כ כל הזמן ומאריך את זה כל הזמן, ומאריך, מה העניין? אנחנו אחת המדינות שהכי פחות קורונה, עם כל הניסיונות להגיד שקורונה, קורונה, קורונה, מהבוקר עד הערב, אין קורונה ואין כלום, אנחנו אחת המדינות שהכי פחות נפגעו. אז למה אתה מייצר גל שני ואח"כ שלישי כדי להשית עלינו את התוכנית הזדונית של שליטה על הכל, ואל תשחק אותה עם החיישנים, שכאילו חיישנים 'בסה"כ טבעת התכוונתי, משהו, אם ירצו', לא ככה אמרת? אמרת 'אני רוצה שכל ילד יהיה לו' אז אל תשנה כאילו בגלל שאתה מבין שיש עכשיו לחץ של ההמונים. וההמון מתעורר כמו בארה"ב, עם הקורונה ועם השחור עור שדרכו עליו למוות וכו'. אתה יודע שהציבור יום אחד יכול לקום ולהגיד לך 'חביבי – עד כאן ביבי - עדיף ממך זה כבר טיבי', אפילו שטיבי לא אוהב ישראל כל-כך הוא כבר עדיף מביבי, טיבי עדיף מביבי'. אני בטוח שהוא לא יעשה את התוכניות שלך עם בילי הדבילי.
אני מודה לכם על ההקשבה. תודה.
וכעת נעבור לשאלות:
נלי אדלר:
שאלה: מה ההגדרה של זמר פסול?
תשובת הרב: אדם שמחטיא את הרבים, ששר שירים פסולים, מוסיקות פסולות, מופיע בתערובת ואפילו בהפרדה עם כלי שיר.
שאלה: איך אדע על זמר מסויים אם מותר לשמוע אותו או לא?
תשובה: יש בודדים, תשאלי בשופר יגידו לך מי אלה שכשרים.
שאלה: אם אני שומע שיר כזה שמחזק אותי לבד באוזניות זה אסור?
תשובה: אסור, בגלל שיש גזרת החורבן בשמיעה של שירים עם כלי שיר, אסורה בין לבד בין ברבים.
שאלה: האם אני מסייעת בידי עוברי עבירה?
תשובה: את עוברת בעצמך עבירה עוד בלי לסייע, ואם זה עם אחרים אז גם את מסייעת.
שאלה: ראיתי שרבי נחמן כותב 'ניגון וכלי שיר יש להם כוח גדול להמשיך את האדם לה' יתברך וכו' וכו'.
תשובה: הכל טוב ויפה רק בתנאים המותרים שזה בשמחות של מצוה כמו שהסברנו וניגונים שאדם ישיר בעצמו, שירי הלל ותשבחות – זה מותר, וכלי שיר – יש גזרת החורבן.
שאלה: בידוע שגם הבעש"ט היה מנגן ניגונים.
תשובה: נכון, מנגן בקולו ושר שירים כמו בליל שבת ששרים על השולחן.
שאלה: היום יש איזשהו היתר לשמוע שירים לאחר החורבן?
תשובה: רק במועדים המותרים ואם בן-אדם ממש מדוכא, שהרופא אומר שבאמת הוא שרוי בדיכאון וכו' וזה יכול לעזור לו – כן.
שאלה: אז זאת אומרת, ראיתי שהרב עובדיה כתב שאין למחות באלו ששומעים שירי קדושה.
תשובה: גם אם ראית כזה דבר אז אין למחות פירושו של דבר שזה לא מותר וזה לא רצוי, ואי אפשר לעקור את מה שכתוב בשולחן ערוך ולא למחות באלה ששומעים, זה לא לאלה שעושים את זה בפרהסיה כמו 'רדיוס' וכל הדברים האלה וכו'.
שאלה: כמו כן אשמח לדעת האם יש הבדל בין שמיעת כי אחד או יותר?
תשובה: בירושלים נהגו רק בתוף, בכלי אחד בלבד, בתימן רק עם פח ולא שניים, וזה גם כן לא נקרא כלי בכלל, כלי שירה, אז לכן זה מה שהתירו. ויש גזירה שפרסמנו בשם הרב זונדל מנוחתו עדן, ריבו של הרב רב ישראל, שעשו חרם בירושלים שלא לנגן אפילו לא במצוה של שמחה, כגון בחתונה.
בעילום שם:
שאלה: מה לעשות בהיגיינת היתר ואיך להתחסן באמת מבחינת הגוף שלא ירד החיסוניות שלו.
תשובה: זה בעיה, מי שמאמין לקורונה במאה אחוז אז הוא צריך להישמר, מי שלא מאמין כל כך בקורונה והוא נמצא בסביבה שהיא בריאה אז הוא יכול להחליט אם הוא רוצה להישמר או לא רוצה להישמר.
ונגר אהרון:
שאלה: ברוך ה' אנחנו יודעים את האמת על הקורונה, אבל כשאני מנסה להסביר לאנשים יש בעיה, הם אומרים 'ככה גדולי ישראל אומרים לעשות, צריך לשמוע להנחיות משרד הבריאות' ואפילו שאולי אני צודק 'אין לנו אלא מה שגדולי ישראל אומרים, ואפילו שטועים, כך קיבלנו, אפילו שאומרים על ימין שהוא שמאל או להיפך'.
תשובה: אז בוא נגיד שגדולי ישראל אמרו שאין לפחד לנסוע באוטובוסים מחשש לפיגועים, ואתה מגיע עכשיו לאוטובוס ושם אתה רואה מטען חבלה או שאתה רואה מחבל עם סכין, אתה נשאר כמובן לשבת במקום כי גדולי ישראל אמרו שצריך לשמוע למה שאמרנו, שאין שום חשש באוטובוסים. אבל מה לעשות שהמציאות מכחישה. כשיש מציאות ויש הלכה, המציאות גוברת. למה? משום שככה אמר החפץ חיים, צריך שיהיה ברור לך 'כאחותך' וצריך שיהיה ברור לך 'כשמש'. והסברנו את זה בשיעורים האחרונים, בענייני הלכה צריך שיהיה ברור לך 'כאחותך' שהיא אסורה לך, ובענייני העולם צריך שיהיה ברור לך 'כשמש'. ז"א דיין ופוסק וגדול צריך גם לדעת את ההלכה על בוריה וגם להכיר את המציאות על בוריה, ומאחר, מה שאנחנו מפרסמים, אז מה שהלעיטו אותנו במשרד הבריאות והם בעצמם טועים בנתונים, בהוראות, בכל הדברים, וחוזרים בהם, פעם עם מסכה ופעם בלי מסכה,באוטובוס אפשר לשבת אחד ליד השני, בבית הכנסת לא. איזה מן הוראה זאת? אחד ליד השני, 46 נוסעים באוטובוס יכולים לשבת אחד ליד השני, אבל בבית הכנסת צריך מרחק שני מטר או מרחק של כסא לפחות. איך זה עובד? רק תסביר לי מה ההיגיון הבריאותי. ואסור שיהיו נוסעים בעמידה. למה? בעמידה הוא יותר רחוק מזה שיושב לידו, אז אדרבא שיהיו גם בעמידה והם יהיו רחוקים יותר. נו, וברחוב הם מקפידים על שני מטר? שהולכים? ובממשלה מקפידים על...? עזוב שטויות, בחייאת, תהיה רציני, תתבונן גם במציאות. לא להיות סתום.
בני זהבי:
שאלה: בכל התורה כתוב על שכר ועונש שמתייחס לעולם הזה בלבד, ולא כתוב אם לא תשמרו את השבת אז בעולם הבא תקבלו עונש.
תשובה: ומה זה 'מות ימות', 'מות תמות'? מה זה מדובר? בעולם הזה ובעולם הבא.אז צריך ללמוד, תקרא קצת 'שער הגמול' של הרמב"ן ושמה יתבהר לך כל הדברים.
יוסף אברמוב:
שאלה: במסכת יומא כתוב 'אין בן דוד בא עד שתפשוט מלכות רומי הרשעה בכל העולם כולו תשעה חודשים'. האם זה מדבר על 'הסדר העולמי החדש' שתהיה ממשלה אחת בכל העולם?
תשובה: שכחת מה אמרתי לפני כמה ימים? תשמע מה אני אומר כל יום אז תדע שכבר עניתי על זה.
תמיר שבו:
שאלה: אני חילוני גמור אבל עושה מצוות פה ושם. רציתי לדעת אם יש לי חלק לעולם הבא ותחיית המתים?
תשובה: הלכת בגדול, אתה שומר קצת וכבר רוצה עולם הבא, אנחנו שומרים את הכל ולא בטוחים שיהיה לנו עולם הבא. אתה עם קצת כבר רוצה, וגם לקום בתחיית המתים. רק אם לומדים תורה קבוע, רצוף וכמו שצריך יש סיכוי שקמים בתחיית המתים,אבל אם לא, תקבל שכרך בעולם הזה ולא יהיה לך חלק לעולם הבא, אלא אם כן תעשה תשובה כמו שצריך.בעז"ה אמן.
תודה לכם על ההקשבה.