טוען...

ההבדל בין מנשה לפרעה | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 06.01.2019, שעה: 08:05

הורדת MP4 הורדת MP3


ואני אקשה את לב פרעה והרבתי את אותותיי ואת מופתי בארץ מצרים.

נציב יום, לזרע חי וקיים אליהו בן אורה מהרה.

קהל: אמן

הרב: במנשה כתוב "ויבן מזבחות לכל צבא השמים בשתי חצרות בית אדני, וישם את פסל הסמל אשר עשה בבית אלוהים, וייטע מנשה את יהודה ויושבי ירושלים לעשות רע, וידבר אדני אל מנשה ואל עמו ולא הקשיבו, ויבא אדני עליהם את שרי הצבא, וילכדו את מנשה בחוחים ויאסרוהו בנחושתיים ויוליכוהו בבלה, וכהצר לו חילה את פני ה' אלוהיו, וייכנע מאד מלפני אלוהי אבותיו, ויתפלל אליו וייעתר לו, וישמע תחינתו וידע מנשה כי אדני הוא האלוהים".

אמרו חכמים זיכרונם לברכה שהקב"ה עשה לו כמין מחתרת ברקיע, כדי לקבל אותו בתשובה מפני מידת הדין. המלאכים התנגדו שהקב"ה יקבל את תשובתו, וזה בגלל שהוא העמיד צלם בהיכל.

רואים הבדל יסודי במה שארע למנשה כאשר הודה ונכנע, ובמה שארע אצל פרעה שאף הוא הודה ונכנע. תשובתו של מנשה התקבלה תיכף, אף אם מידת הדין הייתה מתוחה, ומלאכי השרת סותמים חלונות הרקיע כדי שלא תעלה תפילתו של מנשה לפני הקב"ה באמרם אדם שהעמיד צלם בהיכל יש לו תשובה? מה עשה הקב"ה? חתר לו כמין חתירה תחת כיסא הכבוד, שמע את תחינתו והשיבו לירושלים למלכותו.

 והנה אצל פרעה ראינו, כי לאחר כמה וידויים מאחר שאפילו הצדיק עליו את הדין, ואמר אדני צדיק ואני ועמי הרשעים, ונתן הבטחה לשלח את ישראל מארצו בכל זאת ויחזק אדני את לב פרעה.

מה ההבדל בין זה לזה, למה תשובתו של מנשה התקבלה כאשר הכול היה כבר סגור לפניו, ואצל פרעה לא? העניין הוא, כי כאשר שמים לרום וארץ לעומק, כן ההבדל בין ישראל לעמים, גויים סורם רע, הטבע שלהם רע, ואם קורה ע"י מכות וייסורים הם נכנעים ומודים, הרי זה אך ורק לפי שעה, ואילו כאשר הלחץ עובר הם חוזרים בהם ושבים לסורם, לפי שבאמת מצינו אצל פרעה, וירא פרעה כי הייתה הרווחה ויכבד את ליבו ולא שמע, וירא פרעה כי חדל המטר והברד והקולות ויוסף לחטוא ויכבד ליבו הוא ועבדיו, ויחזק לב פרעה ולא שילח את בנ"י וגם לאחר מכת בכורות אשר כבר מיהרו לשלחם, ככתוב "ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם" שוב התחרטו וייהפך לבב פרעה ועבדיו אל העם, ויאמרו מה זאת עשינו כי שילחנו את ישראל, וירדוף אחרי בנ"י. כאן נעוץ ההסבר שגויים סורם רע, ואף אם כבר עושים דבר טוב הרי זה בהכרח ונובע מאיזה סיבה צדדית המביאה אותם לכך. אבל אף פעם אין טובתם שלימה, הם תיכף מהפכים את הקערה על פיה מתחרטים ושבים להרגלם הרע, מה יש לנו דוגמאות יותר טובות מאובמבה וטראמפ, יש להם בריתות והתחייבויות לידידות שלהם מדינות והכל והם כופרים בכל זה, גאורגיה לא הפקיר אובמבה? ואותנו עכשיו מה עושה טראמפ? יוצא מסוריה, הוא אומר יש שמה רק חול ומוות ואין לי מזה שום רווחים. מה עם הברית, מה עם ההגנה, מה עם הלהתחשב בנסיבות וכו'... יהיה בסדר, יהיה בסדר,  עכשיו בבוסניה הוא גם כן מוציא וגם שמה ופה זהו.. הכול זה כלכלי, משתלם, לא משתלם, אמרתי, נו אז אמרתי,  אז עכשיו אני אומר אחרת נו מה קרה? מה אתם לא יודעים שהפה שלי ברשותי, אני יכול לומר מה שאני רוצה, אין שום בעיה, כל מי שהוא מינה טראמפ אמר זה יהיה אדם מיוחד, זה אני מכיר אותו, כמה הוא פיטר מאלה שהוא כבר אמר עליהם ככה? אבל ישראל כאשר הם עושים דבר טוב ולא פעם מתוך קושי רב, הרי עשייתם זאת נעשית מתוך שליבם טוב  עליהם, והם שמחים ומאושרים על אשר זכו לקיים איזו שהיא מצווה, וכאשר באים חס ושחלום ליידי תקלה כל שהיא אם בן אדם למקום, ואם בן אדם לבריות, הרי הם תוהים תיכף אחר מעשה וליבם נוקפם ומצפונם מייסרם, לכן נחשב כל חטא שנעשה ע"י ישראל כאונס, וזאת בשל יצרם המטעה אותם, יצר הרע מחפש את ישראל יותר מכולם, ואין להם מספיק כוח להחזיק מעמד, והם נכשלים אבל תיכף מתחרטים ומקבלים על עצמם לעבוד את ה' בכל ליבם, כמו שכתוב אצל מנשה "ויסר את אלוהי הנכר מבית אדני, וכל המזבחות אשר בנה בהר בית אדני ובירושלים וישלך חוצה לעיר, וייבן את מזבח אדני ויזבח עליו זבחי שלמים ותודה ויאמר ליהודה לעבוד את אדני אלוהי ישראל" חזר בתשובה, ראש הישיבה של בעלי התשובה למעלה, עיקרם של גויים רע, עיקרם של ישראל טוב. זה ההבדל היסודי שממנו נבין את ההתייחסות לגבי זה וזה.

למה יונה הנביא לא רצה ללכת לגויים? כי הם אין להם בעיה הם עושים תשובה ציק צק, זה לא מחזיק אבל, כי אחרי זה היא נהפכה נינווה, אבל בכל אופן הם ציק צק אין בעיה, הוא גם כן אומר הכול.. תמיד הוא אומר כן, אני אשלח ואני זה הכול.. רק טיפה רווחה, רק טיפה זה.. ציק חוזר בחזרה.. לא אמרתי כלום.

מי שהדין נותן, תשמעו הלכה, עד כמה זה מעוגן בהלכה מה שאמרנו זה לא דרשה זה דין, מי שהדין נותן שכופין אותו לגרש את אשתו, ולא רוצה לגרש, עפ"י דין הוא חייב לגרש את אשתו, ההלכה אומרת שהוא חייב, הוא לא רוצה לגרש בית דין מכין אותו עד שיאמר רוצה אני, באונס כאילו, וזה גט כשר, ולמה לא בטל הגט? הרי הוא אנוס הוא לא רוצה, הוא אומר במפורש לא רוצה, אכן אומרים אונס אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו מחויב בו מן התורה, מתי אונס? אונסים בן אדם לעשות דבר שהוא נגד התורה, לא כתוב בתורה שהוא לא מחויב בו מן התורה, אבל מי שתקף אותו יצרו הרע לבטל מצווה או לעשות עבירה ,תקף אותו יצרו לעשות עבירה, והוכה עד שעשה דבר שהוא חייב לעשותו, או עד שהתרחק מדבר שאסור לעשותו אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה, הוא נאנס ע"י יצרו ואתה רק משחרר אותו מהאונס של יצר הרע, לפי כך זה שאינו רוצה לגרש ועפ"י דין הוא חייב לגרש, מאחר שהוא רוצה להיות מישראל ורוצה הוא לעשות מצוות ולהתרחק מכל העבירות רק יצר הרע תקף אותו, כוון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר רוצה אני כבר גרש לרצונו. ז"א כשאבא לפעמים נותן סטירה לילד, צריך להסביר לו, אני לא סותר לך אני סותר ליצרך אני פשוט מגרש אותו, אדה יצר הרע, לא אתה, אתה לא מה פתאום אתה לא רוצה לעשות שום עבירות מה פתאום, אתה יהודי כשר, אבל השתלט עליך היצר אז אני מגרש אותו זה הכל.

ישראל עיקרם הוא טוב, ולהקב"ה יש נחת רוח מישראל, כמו שמובא: אומות העולם נמשלו לתבן ולקש, ואין להקב"ה הניה מהם שום הנאה אין לו מהם, שנאמר כל הגויים, כל הגויים, כמה יש? שמונה מליארד, כל הגויים כאין נגדו. גורנישט מן גורנישט מלן תלפים אנשים, גורנישט, כאין, אבל ישראל נמשלו לחיטים שכולם זקוקים להם. חיטים, מי יכול לחיות בלי חיטים? חייבים חיטים, ויש להקב"ה הניה מהם שנאמר "בטנך ערימת חיטים" עמ"י הם נמשלים לחיטים שכולם זקוקים להם, יש מישהו שלא מדבר כל יום בחדשות? אין דבר כזה, בלי ישראל אין דבר כזה. אז ז"א זה ההבדל בין מנשה שהיה רשע גדול הכי רשע שהיה בישראל, הכי רשע, יותר מירבעם בן נבט, ועם כל זאת כשהוא חזר בתשובה, איזה תשובה? באונס, שרפו אותו בדוד, והוא רוקד בדוד מהחום, ועוד עם תנאים, הוא פונה קודם כל לכל האלוהים של עבודה זרה, וכשלא ענו לו אז הוא נזכר שאבא שלו לימד אותו, חזקיה המלך שהחזיר את כל עמ"י בתשובה חוץ מהבן שלו, הוא נזכר שאבא שלו אמר לו בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים וכו' אז הוא נזכר אז הוא אמר רגע, רגע, יש אלוקים אני פונה אליך, אם אתה עונה לי, הנה מה טוב אני חוזר בתשובה ואם לא אתה כמו כולם, יאבבאי אתה עוד מדבר ככה? יחביבי.. וה' מסכים, ומלאכי השרת אומרים לא, מה פתאום, בשום אופן, לא יתכן, הקב"ה חותר חתירה מתחת, ומטיס אותו מהדוד לירושלים מחזיר אותו למלכות, הוא היה בעל תשובה אמיתי, המשיך עוד עשרים ושתיים שנה למלוך בישראל וראש הישיבה של בעלי התשובה בעולם האמת, מה הוא שונה מפרעה? מה הוא שונה מפרעה? השוני שהוא סורו טוב, וההוא סורו רע, ככה זה מה לעשות, זה ההבדל. יחי ההבדל הקטן אומרים, נכון? אבל זה גדול מאד, זה כמו רום שמים ועומק הארץ, מה המרחק? גדול מאד, ככה ההבדל בנינו לבין אומות העולם.

 יו כן סי איט אובמבה אנד טראמפ.

רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר אדני חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 12:06

    הרב הוא מלאך השם ב"ה גם שרתי להשי"ת ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושמחה והאמנתי בברכותיך בהדרכה וחכמתך בפרט שהחוכמה הזאת מקורה בקודש אז אין יותר מושלם מזה גם השיעול עבר וגם נושא האלימות שהילד חשב שכך הוא ישיג צומי (תשומת לב) ב"ה הפך לנושא חיבוקים ומלאאאא 🤗אז שוב תודה. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 12:01

    בוקר טוב ומבורך, כבוד הרב היקר... רצינו לומר לך: שב"ה התקופה של השמחה והשירה שהרב עושה לנו בהרצאות לא רק מחלחל בשירה אלא ביצירה, ובעזרת ה' יתברך שכל מי שיעבור מביתנו יקרא או ישיר שיהיה לזכויותיך 💐 בשורות טובות לכל עם ישראל בשמחה (אמן) [שלחו תמונת הבית מבחוץ עם הפסוק: "עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) מקושט עם פרחים משמחים!]

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים