כח המעשה - שבוע שבוע | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 23.02.2014, שעה: 19:00
"וַיָּבִיאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן אֶל מֹשֶׁה אֶת הָאֹהֶל וְאֶת כָּל כֵּלָיו קְרָסָיו קְרָשָׁיו בְּרִיחָיו וְעַמֻּדָיו וַאֲדָנָיו" (שמות לט, לג)
במדרש תנחומא אמרו חכמים זכרונם לברכה: "וַיָּבִיאוּ אֶת הַמִּשְׁכָּן אֶל מֹשֶׁה,
בשעה שבא משה ואמר לישראל (שמות לה, ה): "קְחוּ מֵאִתְּכֶם תְּרוּמָה"
שמחו שמחה גדולה והביאו נדבה בשמחה ובזריזות. לשני בקרים הביאו הכל, בבקר בבקר! לשני בקרים, כיוון שגמרו מלאכת המשכן, היו יושבים ומצפים: 'אימתי תבוא שכינה ותשרה בו?' והיו מבקשים להעמידו ולא היו יודעים להעמידו, וכשהם חושבים להעמידו הוא נופל, ולמה לא היו יכולים להעמידו? אלא שהיה משה מיצר שהוא לא השתתף עמהם במלאכת המשכן.
עד שאמר לו הקב"ה למשה: "לפי שהיית מיצר שלא היה לך עשייה ולא חלק במלאכת המשכן - לפיכך לא יוכלו אותם חכמים להעמידו בשבילך, כדי שידעו כל ישראל, שאם על ידך אינו עומד - שוב אינו עומד לעולם!".
זאת אומרת לכבודו של משה רבנו, הקב"ה לא איפשר שיוכלו להעמיד את המשכן בלעדי משה רבינו. והיות ומשה רבנו היה מיצר שלא עשה שום עשייה ושום מלאכה, הוא אמנם פיקח על הכל אבל לא עשה כלום, היה לו צער: 'למה הוא לא משתתף?', אז הקב"ה לא נתן לאף אחד שיוכל להעמידו רק משה רבנו כדי שידעו כל ישראל: 'שאם על ידך אינו עומד - שוב אינו עומד!'. ועלינו להבין: מדוע משה רבנו היה מיצר על אי השתתפותו במלאכת המשכן? הלא אמרו במדרש רבה: 'שהיה משה מחזר על כל האומנים בכל יום ובכל שעה ללמדם שיעשו את המלאכה שלא יטעו בה!
שאמר לו הקב"ה (שמות כה, מ): "וּרְאֵה וַעֲשֵׂה בְּתַבְנִיתָם" ולכך כתיב על כל דבר ודבר "כַּאֲשֶׁר צִוָּה השם אֶת מֹשֶׁה" שלא היה זז מעל גביהם. ולזאת גם תמצא שנקרא המשכן על שמו, וכדברי רש"י על הכתוב (במדבר ז, א): "וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן" אז על מי נקרא? על שמו של משה! וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן, בצלאל ואהליאב וכל חכם לב עשו את המשכן, ותלה הכתוב במשה? אלא לפי שמסר נפשו עליו! לראות תבנית כל דבר ודבר, כמו שהראהו בהר להורות לעושה המלאכה ולא טעה בתבנית אחת!
הרי לפנינו כי הכתוב מעיד עליו: 'שמסר נפשו על הקמת המשכן עד שזכה ונקרא על שמו!' אם כן למה הצטער שאין לו חלק בעשייתו? והלא חלק גדול נטל! ומה היה חסר? אנו למדים מזה: כי אף לאחר כל המסירות נפש של משה רבנו, היה עדיין מיצר. כל עוד לא היה לו חלק של עשייה בפועל ממש בגוף המשכן - עד שניחמו הקב"ה ונתן לו למשה להעמיד את המשכן על תילו ולהשתתף בעשייתו! גדולת כח המעשה, זאת אומרת יש פה ללמוד שכח המעשה הוא גדול מאוד! לא רק התכנון הפיקוח וכו' וכו' גם עשייה בפועל.
יש אנשים בדרך כלל אוהבים לבוא ולתת הוראות לאחרים, ככה הולכים אתה יודע ממקום למקום ואומרים שרוצים 'איפה איפה עובדים איפה הזה וזה וזה...' פחות לעשות בידיים. כשבונים משכן - צריך לחפש לעשות כמה שיותר בידיים, כמה שיותר עשייה.
"גדולת כח המעשה מצינו גם בענין ציווי שחיטת הפסח במצרים, את הגדולה של כח המעשה מצינו גם בענין של ציווי שחיטת הפסח במצרים. נתבאר ב"מאמר החכמה" לרמח"ל: "כי עניין הפסח הוא יצירת כלל ישראל להיותם מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ (שמות יט, ו). כל עניין קורבן הפסח, היה ליצור יצירה חדשה! יצירת כלל ישראל שהם הופכים להיות מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ. וביציאת מצרים זכו ישראל להיות מתעלים ממדרגה אנושית חומרית - להתעטר בעטרות של קדושה.
והעניין של ארבע לשונות הגאולה, עם היותם שלבים בגאולה הגופנית של ישראל היו אלה בעיקר מדרגות בגאולתם הרוחנית, ולכל זה הגיעו על ידי הגילויים הרבים בכוחו הגדול, כאשר ראו בהביא הקב"ה את עשר המכות על המצרים. מעתה אנחנו צריכים תלמוד, מה כתוב במדרש רבה פרשת בא פרק טז': "אמר לו הקב"ה למשה: "כל זמן שישראל עובדין לאלוהי מצרים - לא יגאלו! לך אמור להם 'שינחו מעשיהן הרעים - ולכפור בעבודת כוכבים!' זה שאמר הכתוב (שמות יב, כא): "מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם" כלומר: "מִשְׁכוּ ידיכם מעבודה זרה וּקְחוּ לָכֶם צאן ושחטו אלוהיהם של מצרים ועשו הפסח, שבכך הקב"ה פוסח עליכם!".
והדברים תמוהים: וכי לאחר שנה תמימה, של גילויים ולימודים בהנהגתו יתברך עם עשר המכות שמקבלים המצרים, ולאחר שהם התעלו ממדרגה האנושית החומרית, האם אחרי כל זה נכללים היו ישראל בגדר 'עובדי עבודה זרה!' עד כי הגיעו לשחוט את תועבת מצרים לעיניהם?! אלא שאף במדרגות הגבוהות ביותר עדיין צריכים אנו לכח המעשה!" זה לא מספיק שקיבלנו על עצמנו ויש לנו הסכמה והכל וזה ופה ושם, כל זמן שלא עשינו פעולה מעשית - עדיין זה לא מוחלט! "כדי להגיע לכפירה שלמה ומוחלטת בעבודה זרה
- צריכים לשבור את הטמבלויזיות אה –
לשחוט את אלוהי מצרים במעשה ידינו!" אם לא שוחטים בידיים את העבודה זרה, כמו שאברהם שיבר את הפסלים את העבודה זרה, לא הספיק לו שהוא שכנע את האנשים להיות מאמינים, הוא תבע מהם גם לשבור כל שמץ וזכר של מה שהם עבדו עבודה זרה, כי צריך גם את פעולת המעשה, כיוון 'שהאדם נפעל על פי פעולותיו'. זה לא מספיק שלאדם יש הכרה, זה עדיין לא מספיק לא חזק, רק עם עקירה ושבירה וניתוץ, לכן התורה מבקשת, "תִּתֹּצוּן... תְּשַׁבֵּרוּן... (שמות לד, יג) תְּגַדֵּעוּן" (דברים יב, ג) בכל אופן שרק אפשר לא להשאיר שמץ מעבודה זרה, אם לא עושים את זה בפועל במעשה - עדיין זה לא מוחלט אצל האדם.
"אז לכן כדי להגיע לכפירה שלימה ומוחלטת בעבודה זרה, צריכים אנו לשחיטת אלוהי מצרים במעשה ידינו. מה הוא סוד של כח המעשה? כותב "חובות הלבבות" רבינו בחיי הקדוש בשער "חשבון הנפש" בחשבון כא': "מה כח המעשה? "רוב העניין המכוון במצוות שהם בגופים ובאיברים, הוא להעיר על המצוות אשר תהיינה בלבבות ובמצפונים. ומפני שהיה זה למעלה מכח האדם, ולא יתכן לו עד שייפרד מתאוותיו הבהמיות ויכריח טבעיו, העביד אותו הבורא בגופו ובאיבריו כמה שיש ביכולתו!"
אומר רבינו בחיי: "רוב העניין המכוון במצוות" שהם מצוות שעושים אותם בגוף ובאיברים, מה שנקרא "מצוות מעשיות" יש חובות הלבבות - יש מצוות לבביות: 'לא תשנא, לא תיקום, לא תיטור, ואהבת', זה מצוות בלב. ויש מצוות באיברים כגון: תלית תפילין סוכה, מצוות שעושים אותם באיברים. "רוב העניין המכוון במצוות שהם בגופים ובאיברים, הוא להעיר" לעורר אותנו "על המצוות אשר תהיינה בלבבות ובמצפונים". דהיינו המכוון הפנימי של מצווה ומצווה,
"ומפני שהיה זה למעלה מכח האדם", האדם לא יכול להגיע למצב שבאמת מצפוניו ולבבו ישפיעו כבר על כל איבריו לחלוטין וזה יספיק, ומפנה שזה היה למעלה מכוח האדם, ולא יתכן לו, עד שייפרד מתאוותיו הבהמיות ויכריח טבעיו" - שזה דבר לא קל בכלל! "אז העביד אותו בשביל זה הבורא בגופו ובאיבריו ככל שיש ביכולתו!" שהגוף יהיה משועבד לעשיית מצוות בתדירות כל הזמן, ממילא יהיה צריך להיות מנותק מהמשיכה אחר טבעיו ואחרי תאוותיו.
או כמו שאנחנו אומרים "רצה הקב"ה לזכות את ישראל" לעשות אותם זכים! "לפיכך הרבה להם תורה המצוות" שיהיו עסוקים וטרודים כל הזמן בזה. "מבואר: כי אין בכח האדם להכריח טבעו ותאוותיו רק על ידי מושכלות" – כאילו הוא משיג את הדברים בשכל ותיק' ההוא מנטרל את הגוף והגוף
- 'והוא לא יכול למשוך אותי יותר גמרנו החלטתי!'
"לא כל אדם מגיע לרמה כזאת שהוא מסוגל לשלוט רק בשכלו על כל גופו ותאוותיו. כוח המעשה החיצוני הוא שמהווה את המשקל הנגדי לטבע של הגוף, היות והטבע של הגוף פועל באופן אוטומטי, אז כנגד זה צריך כח של מעשה חיצוני שיהווה משקל נגד, "ואחר הפעולות נמשכים הלבבות" ומכיוון שאדם פועל פעולה מסוימת אז הלב שלו מתרכז בעבודה שהוא עושה - נמשך הלב אחר הפעולות "ובזה תושלם עבודתו!".
זאת אומרת יש לו את המצוות השכליות, יש לו את ההבנה השכלית, היא לא מספיק חזקה, כיוון שיש לו טבע הגוף שהוא נוטה לכיוון של התאוות, באו המצוות המעשיות כנגד לכח הטבעי, והן מדכאות אותו, מפריעות לו, מנתקות אותו, וממילא כך תושלם העבודה. "וכן מתבאר בספר "החינוך" במצווה טז': "דע כי האדם נפעל כפי פעולותיו, ולבו וכל מחשבותיו תמיד אחר מעשיו שהוא עוסק בהם, כי אחר הפעולות נמשכים הלבבות!"
"דע, כי האדם נפעל כפי פעולותיו, ולבו וכל מחשבותיו תמיד אחר מעשיו שהוא עוסק בהם, כי אחר הפעולות נמשכים הלבבות". זאת אומרת
אדם אומר לך: 'לא בא לי מה אני אגיד לך, לא בא לי! מה אני אגיד לך? אני לא נמשך לזה!'.
אבל אם הוא יגזור על עצמו שהוא יעשה פעולות של מצוות בלי להימשך - אוטומט הוא ימשך! כי הפעולות מכריחות שהלבבות יחשבו בפעולה עצמה.
שאלה בקהל: לא שומעים
הרב: לאחר מעשה כן, לכן צריך לעשות פעולות חיצוניות, והן פועלות על הפנימיות דהיינו, הוא נמשך והלב אחריו אחרי הפעולות החיצוניות. זה נאמר "האדם נפעל על פי פעולותיו" הפעולות גורמות לו להתפעל ולפעול לפי הפעולות עצמן והלב נמשך אחריהן. כשאדם עסוק בחשמל - הוא מרוכז בחשמל. כשהוא עסוק בתורה הוא מרוכז בתורה. זאת אומרת בדרך כלל מה שהוא עושה ופועל הלב שמה נמשך אחר הפעולות. לכן ב"ה היום יש כבר שבעה אנשים,
והיום צלצל אלי עוד מישהו ואמר: 'שהוא רוצה להצטרף למבצע החדש עובדים שבוע לומדים שבוע, עובדים שבוע לומדים שבוע!',
אז הוא רוצה להצטרף לזה גם כן.
שאל אותי אתמול ב'סוף שבוע' בן אדם: 'ואם אני אלמד חצי יום ואני אעבוד חצי יום?'
אמרתי לו: 'זה גם טוב אבל פחות טוב בהרבה. כי כשתכנס ללימוד בחצי יום עוד יגררו המחשבות של העבודה שלך והסידורים למחר מה שאתה צריך לעבודה בתוך הלימוד! אבל אם אתה עובד שבוע ואחר כך אתה מפסיק לשבוע - אז כמו שאתה בחופש בחוץ לארץ! אין למחר לדאוג למשהו, אין כלום זה לא שבת, זה 'שבתון!' שבוע שלם. שבוע שלם אתה מנותק לחלוטין, אין מי שיגיד לך מה תאמר ואין מי יאמר לך מה תעשה...'
ואחד שקיבל אתמול על עצמו את הדבר הזה שלח לי, שלח לי SMS, והוא קיבל על עצמו: 'ללמוד שבוע ולעבוד שבוע!',
שאלה בקהל לא שומעים
הרב: כל אחד במה שהוא עובד, אפשר, אם הוא לא שכיר זה קל מאוד, אם הוא שכיר צריך למצוא עצה. או שיעבוד חצי משרה או שזה. נראה, בינתיים אנחנו עובדים על העצמאיים. אז הוא שולח לי עכשיו כבר על הבוקר
זה יניב סלע: "כבר על הבוקר קליינטית רוצה לקבוע עבודה שבוע הבא יום א',
אמרתי לה: "אני לא יכול! את רוצה? אני אשלח לך מישהו אחר..."
אמרה: "לא, אני אחכה לך שבוע".
זה יצר הרע ישר מסדר עבודה, כשאתה רוצה ללכת ללמוד הוא ישר מסדר עבודה.
ובשבוע שעבר אחד שקיבל הראשון קוראים לו רוני אהרן.
"שלום כבוד הרב! שבוע טוב, רצתי לבשר לך שהטלפון לא מפסיק לצלצל לקבלת עבודות, זה לא יאומן!".
זאת אומרת יצר הרע ישר נכנס לתוכנית, מופיע גם הוא רוצה להתערב – 'מה קרה לא היה לכם עבודה? אני אסדר לכם...'
כן ציון עכשיו בדרך אני מחכה שהוא יחליף.
בכל אופן אני הבטחתי שבלי נדר אלה שקיבלו על עצמם את זה: 'יתעשרו, ברוחניות ובגשמיות!'.
ואני גם אפנה מכאן לכל הציבור ששומע, שמי ירצה בעלי מלאכה אומנים אלה שהתנדבו, זה כל אלה שהתנדבו פה שיודעים לעבוד והכל, יצלצלו לפה, יזכו להחזיק אותם את אלה שלומדים תורה בזה שיתנו להם גם עבודה, הם ייהנו והם ייהנו, לא רק ייהנו מהעבודה ייהנו מזה שגם מחזיקים אותם שהם יכולים ללמוד תורה, שבועיים בחודש רצוף!! ישתבח הבורא,
אני חושב שזה תוכנית לאומית יכולה להיות, שכל העובדים במדינה יעבדו שבוע וילמדו שבוע, אולי אז יבינו שאין צורך בגזירות על הציבור החרדי כי הם לא טעמו מזה תורה, "טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב השם" (תהלים לד, ט) ואז ממילא מיליון כאלה שלא עובדים יוכלו להיכנס בשבוע שלומדים, ואז הם יעבדו שבוע ואז יהיה שבוע שבוע. שבוע שלא עובדים עובדים, שבוע שלומדים לומדים וכן הלאה, וככה יתחלף ויתמלא, וכולם יעבדו וכולם ילמדו והכל יהיה נפלא. אבל טוב, עוד חזון למועד!
אנחנו בינתיים מגבשים את הגרעין הראשון –שבעה יש אמרנו? שמונה היום צלצל אחד 'עוזיאל יחיא', וציון כבר יחליט, החלטת? הוא כבר יחליט בע"ה, אז אנחנו נגיע תכף ומיד למניין, אז בכלל הקב"ה ישרה שכינתו על עשרה ישתבח הבורא! שפרשו מהעגל ויעשו קרבן פסח!! ומוכנים ללמוד שבוע ימים!!! פה פה פה פפפה יא בא בי משהו משהו. כתוב: 'שאין משיח בא.. אין ישראל נגאלים עד שישבו עשרה עשרה ויעסקו בתורה!" ככה אומר התנא דבי אליהו.
ובכן אמרנו "שאדם נפעל כפי פעולותיו ולבו וכל מחשבתיו תמיד אחר מעשיו שהוא עוסק בהם "כי אחר הפעולות נמשכות הלבבות". בזה מובן על מה היה מיצר משה רבינו עליו השלום, על שלא היה לו חלק במעשה המשכן. ונתבאר גם כן, כי להיות כופר באמת בעבודה זרה - צריך לעשות מעשה כפירה בעבודה זרה!"
זה לא מספיק להגיד: "איכס, תעזוב את זה, ואני לא רוצה לראות, ולא רוצה לשמוע..."
- אם אתה לא שובר את הטמבלויזיה ואם אתה לא שובר את העבודה זרה בפועל, ואם אתה לא שוחט את העבודה זרה, אז עדיין זה לא זה לא מוחלט, מוחלט? - זה עם המעשה. לכן היה מצר משה רבינו שמלאכה ועשייה הוא לא עשה. והוא רצה להיות בתוך העשייה. לכן הניח לו הקב"ה להקים את המשכן. "זה בחינה אחת - למה צריך מעשה. ישנה בחינה נוספת, בכח מעשה המצוות, והיא בכח המעשה בגדרו הפנימי, ואף זו באה לידי תכליתה במעשה של מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן כי האדם הנברא עיקר כוחו בפנימיותו, ובמידת התנהגותו הן לטוב והן לרע תלוי בנין העולם או חס ושלום חורבנו.
כמו שמבואר ב"נפש החיים" רבינו חיים מוולוז'ין בריש שער א', הוא מסביר את דברי הכתוב (בראשית א, כז): "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ" מילה צֶלֶם אינה כמשמעה פשוט, זה לא צלם כמו תמונה. שהרי ישעיה הנביא אומר (מ, יח)): "וּמַה דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ" איזה דמות אתה יכול, "וְאֶל מִי תְדַמְּיוּנִי וְאֶשְׁוֶה יֹאמַר קָדוֹשׁ?" (ישעיה מ, כה) אז אין פה דמות, זה לא צלם משום דמות, אלא צֶלֶם זה דמיון באיזה דבר, כי האדם דומה לבוראו מבחינה מסוימת.
כמו שאומר על דוד המלך שאמר (תהלים קב, ז): "דָּמִיתִי לִקְאַת מִדְבָּר הָיִיתִי כְּכוֹס חֳרָבוֹת" מה פירוש? דָּמִיתִי לִקְאַת מִדְבָּר - קאת זה ציפור, שנקראת קאת אז הוא אומר שהוא דומה לה. מה הכוונה אתה דומה לה? יש לך מקור יש לך ציפרניים מה יש לך? מה אתה דומה לה, במה אתה דומה לה? אומר לא, אני בצד דמיון דומה לה, דומה מזה שהיא עפה ממקום למקום, קְאַת מִדְבָּר אז גם אני צריך לברוח למדבר מפני שאול, אז הייתי דומה לציפור הזאת שאני בורח ממקום למקום, לא דומה לתמונה שלה, אלא לצד דמיון ממנה,
ככה אומר הקב"ה שברא אותנו בצלמו כדמותו מה זה כדמותו? כצד דמיון. מה הדמיון? אומר רבי חיים מוולוז'ין: "הקב"ה כתוב שברא את האדם בצלמו, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ" מה פירוש? "דווקא דייק שהוא ברא אותנו בְּצֶלֶם אֱלֹהִים. למה קרא לנו בשם אֱלֹהִים? למה לא בשם אחר משמותיו יתברך? כי טעם הדבר כי אֱלֹהִים זה מורה על "בעל היכולת ובעל הכוחות כולם". הלשון אל זה כוח, "אין לְאֵל יָדִי" (על פי בראשית לא, כט) אין בכוחי, אֵל זה לשון כח. אלוקים - זה כוחות רבים, אז שם אלוקים זה אומר כוחות רבים,
אז הוא ברא אותנו בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, דהיינו שהקב"ה נתן לנו כוחות רבים לפעול בדמיון לאלוקים. "והיינו: כשם שבעת בריאת העולמות, ברא אותם הקב"ה יש מאין בכוחו הבלתי תלוי, כן מאז כל יום ובכל רגע ממש תלוי כל כח מציאותם וקיומם, אך ורק במה שהוא יתברך משפיע בהם ברצונו כח וגבורה ושפעת אור חדש!". אין רגע שאין זרימת שפע אלוקים כדי לקיים את הקיים. אחרת בהעדר זה נעלם העולם כמו שלא היה בתחילה.
"המחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית" יש התחדשות בלתי פוסקת בכל רגע נתון. "המאיר לארץ ולדרים, המעריב ערבים" כל רגע! כל הזמן השם מזרים את שפעתו. "כן בדמיון זה כביכול, בראהו יתברך את האדם, והשליט אותו על ריבי רבבות כוחות ועולמות אין מספר, ומסר אותם בידו שיהיה הוא אדם מנהיג אותם, על פי כל פרטי מעשיו דיבוריו ומחשבותיו, כי במעשיו ובהנהגותיו הטובים הוא מקיים את העולם. וחס ושלום להיפך! על ידי מעשיו אשר הם לא טובים - הרי הוא מהרס רחמנא לצלן!".
זאת אומרת שלא יחשוב אדם "מי אני? מה חיי, מה אני?"
אתה יכול להשפיע על העולם כולו! על העולם כולו!! אתה בפנימיותך במעשיך דיבורך מחשבותיך, כל אדם הוא נברא בצלם אלוקים, גם גוי! כל אדם יכול להשפיע לטוב ולמוטב. "נמצאנו למדים ממקור זה, כי תוכן כל מעשה מצווה", תוכן של כל מצווה שאנחנו נצטווינו לעשות – "זה לעורר בעולמות העליונים, ולהמשיך מהם את שפעת האור הקדוש, והוא אשר ארע לאבותינו במצרים. שבשעה שכבר היו ראויים להיגאל, והוצרך שיתגלה עליהם מלך מלכי המלכים, היו חסרים עדיין מעשה מצווה, שיהיה בכוחו לעורר את העולמות העליונים!".
מעשה המצווה הזה שבו היה תלוי כל זה - היה קרבן פסח. "כמו שמבואר ב"מאמר החכמה" ברמח"ל, ואולם כשהגיע הזמן שיגאלו, הוצרך שיגלה להם גילוי מאור קדושתו יתברך, ובו יתדבקו נשמותיהם של ישראל, וימשכו אחריו, ויתעלו משפלותן, ויתפרדו מן הטומאה שהיו שקועים בה, וזה נעשה על ידי קרבן פסח. ובו נאמר להם: "מִשְׁכוּ ידיכם מעבודה זרה וּקְחוּ לָכֶם צֹאן" צֹאן של מצווה. בזה הם נתעלו ונדבקו בקדושה העליונה ונפרדו מן הטומאה, מעשה אחד! שאלמלא הוא לא היה קורה כל הגאולה של עם ישראל!!
רואים: שבמצווה אחת יש בכוחה לעורר עולמות עליונים ולהשפיע על מהלך ההיסטוריה העולמית!! מצווה אחת גרמה לשינוי ההיסטוריה העולמית, מעם עבדים לעם גאולים שיביאו את הגאולה האחרונה לעולם כולו. כל זה התחיל בקרבן פסח. במה? במעשה שבו הם גמרו את הסיפור עם העבודה זרה. "אם כן צריכים אנחנו להטביע בנפשנו את היסודות העיקריים, בעבודת הימים שנופלים לפנינו בכל פעם", כמו בחנוכה, כמו בפורים, כמו בפסח, בשבועות, כל התקופות האלה במחזור השנה, הם חוזרים עם ההשפעות של אותם זמנים והכוחות והיכולות והמסוגלות!
"וזה היסוד של גדולת כח המעשה" שאדם פועל וגם נפעל בכח פעולתו, וגם מפעיל אצל אחרים, "ובכן ימים כאלה הם מיוחדים בעבודת השם, על ידי מעשה מצוות שמתחייבים בהם". זאת אומרת אדם לא יסתפק רק בלימוד מחשבתי רעיוני לימודי, אלא צריך גם לעשות מעשים! "גדולת המעשה היא תלויה בגודל ההכנה ובהכשרת הלב לעשיית המצווה, כמו שאומר הרמב"ם על הכתוב (ויקרא יח, ה): "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם" בעשיית החוקים והמשפטים במתכונתם, וָחַי בָּהֶם לעולם הבא! לא רק בעולם הזה.
"ודע כי חיי האדם המצוות כפי הכנתו להן. אנחנו עוסקים הרבה במצוות מעשיות, אבל חייבים לעשות אותם גם אחר הכנה ומתוך מנוחת הנפש. כי רק בדרך זו של מחשבה והתבוננות רצויה, וטרם ניגשים למעשה, אפשר לעלות ולהתעלות בעשיית המצוות".
בתוכנית של 'שבוע עובדים שבוע לומדים', יש רעיון גאוני מאוד! כשאדם עובד שבוע, הוא מתיש את כוחו. אדם שמגיע לסוף שבוע, פועל שעובד חזק, הוא בא מותש, אין לו שבת כמו של כולם, עייף מחפש את המיטה... מריח את הכרית, אין לו כח, הוא אוכל אוכל אוכל פסס... שרוע על המיתה אחר כך החומר מתיש אותו.
אבל שבוע אחרי זה שהוא כבר יודע שיש לו חופש מעבודת מצרים, והוא גאול יצא לגאולה לשבוע ימים! זה נותן לו כח ותעצומות, ואז הוא עולה ממדרגה למדרגה כל יום וכל יום, ואז הוא צובר גם כוחות לשבוע הבא שהוא יצטרך לעבוד, אבל כשהוא יגיע אחרי שבוע של קדושה והתעלות לעבודה החומרית - הוא ימאס בה!
"איכס!"
יהיה לו קשה מאוד ממעבר כזה של שחור לבן כמו חתן הולך כל יום ללמוד בלי דאגות! לא פרנסה, לא בטיח, הולך לגן עדן!! לשבוע ימים. אחר כך צריך ללבוש את הבגדים המאובקים הסרוחים עם הטיט והמלט וכל הקשקושים. ועוד ללכת ולהזיע מאבק ופיח ואני לא יודע מה. נו אז הוא יעבור עוד שבוע כזה ואחר כך הוא יחכה כבר מיום שני כבר לשבוע הבא 'מתי יגיע?'. ואחרי הוא יהיה חתן עוד פעם יתלבש וילך ללמוד ויהיה בגן עדן, וככה הוא לאט לאט הוא ודאי ימאס במלאכה, ויחפש עצות להקטין עוד כמה שאפשר.
ובהיות שהוא רואה שפרנסתו לא התקפחה! ואולי אף יותר תעלה - אז בכלל יהיה לו קל, לכן אנחנו שולחים כרגע לחלל תוכנית ניסיונית, ומעלים אותם למעלה ונראה, לא האמינו שאנשים יוכלו להתקיים למעלה תקופה של חודשים, נכון לא האמינו? הנה אנשים למעלה ומה הם אוכלים? כדורים זריקות כלום! אבקות, ומחזיקים שמה חודשים בלי עבודה בלי אוכל בלי מזון, הכל ככה במינון קטן וחיים שמה! ב'ספייס' לא? אסטרונאוטים, בחלל.
אז בחלל העולם אין בעיה, שמה אם תהיה להם תקלה - לא יודע אם יוכלו לספק להם עזרה, או יצליחו לחלץ אותם... יכול להיות שהם יצטרכו להסתובב אחר כך בלי הפסקה. אבל פה גם אם בן אדם נקלע לאיזה משברון קטן, יש מספיק אנשים מסביב שלא יניחו אותו למות או לגסוס חס ושלום! אז אין בעיה, אין חשש. אז לכן כל מי שירצה להיכנס לתוכנית הפיילוט, יכול להיכנס 'שבוע שבוע', פששששש. זה הולך להיות מהפכה! מהפכה עולמית "שבוע שבוע". בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירויח. אמן!!
כח המעשה.
"רַבִּי חֲנַנְיָא בֶּן עֲקַשְׁיָא אוֹמֵר: רָצָה הַקָּב"ה לְזַכּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל, לְפִיכָךְ הִרְבָּה לָהֶם תּוֹרָה וּמִצְוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: השם חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ, יגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר".
בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!
בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.
כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).
בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!
אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.
לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..
ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.
שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.
רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.
© 2024 כל הזכויות שמורות