טוען...

והיא שעמדה לאבותינו | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 13.01.2014, שעה: 17:13

הורדת MP4 הורדת MP3


"וישמע יתרו כהן מדין חותן משה את כל אשר עשה אלהים", נחלקו חכמים, אם יתרו בא קודם מתן תורה או לאחר מתן תורה, וכתב הרמב"ן, אני שואל על הדעת הזו, שאמר הכתוב, "וישמע יתרו את כל אשר עשה" למה לא אמר ששמע מתן תורה שהוא מהנפלאות הגדולות שנעשו להם, וכשאמר "ויספר משה לחותנו" למה לא סיפר לו מעמד הר סיני, וממנה ידע כי ה' אמת ותורתו אמת ואין עוד מלבדו. 

מבאר הרמב"ן דפשטות הכתובים מורים כמאן דאמר דלפני מתן תורה בא, אבל צריכים ליישב למאן דאמר דלאחר מתן תורה בא, למה לא סיפר לו ממתן תורה? לפי הפשטות של הכתובים מה שהוא לא סיפר לו ממתן תורה זה בגלל שהוא בא לפני מתן תורה, אבל לפי מאן דאמר שהוא בא אחרי מתן תורה למה לא סיפר לו ממתן תורה? 

איתא במדרש, בלשון שחטא פרעה בו עשה תשובה, והצילו הקב"ה מבין המתים לספר כח גבורתו, שנאמר "ואולם בעבור זאת העמדתיך", והלך ומלך בננווה, וכששלח הקב"ה יונה לננוה להנבא עליה להחריבה, שמע פרעה ועמד מעל כסאו וקרע את בגדיו ולבש שק ואפר, כך אומר המדרש. לספר את הנפלאות של יציאת מצרים אפילו פרעה יכול לספר, לכן הציל אותו הקב"ה כדי שיפרסם את הניסים והנפלאות של יציאת מצרים וקריעת ים סוף, אבל לספר מתן תורה במעמד הנבחר רק בני ישראל יכולים לספר ולא גויים. מעמד גדול כזה אם לא הכניסו לתוך עומק ליבו ופנימיות נפשו, עד שישוב אצלו חוש לא יועיל כלום. 

מעמד הר סיני צריך להכנס לפנימיות האדם. הגמרא בשבת אומרת שעל כל דיבור ודיבור פרחה נשמתם והחזירם הקב"ה, זהו גדר קבלת מעמד הר סיני, עד שפרחה נשמתם, דבלי זה עדיין אין כאן קבלת התורה, דקבלת התורה צריך להיות עם הפנימיות. זה הביאור למאן דאמר דיתרו בא אחר מתן תורה ולא הגידו לו ממעמד הר סיני, דמעמד הר סיני אי אפשר לספר לגויים. 

בזה חלוק מעמד הר סיני מיציאת מצרים, ביציאת מצרים כל העולם ראו הניסים, ואפשר לספר נפלאות הקב"ה, ולכן ניצל פרעה לספר נפלאותיו של הקב"ה, אבל מעמד הר סיני אי אפשר לספר רק למי שהרגיש בנפשו והכניס לתוך עומק ליבו כמו כלל ישראל, אז יכול להרגיש מעמד הר סיני, ומי שלא הרגיש כן אי אפשר לספר לו ממעמד הר סיני. 

כך דרכה של תורה, פת במלח תאכל, מים במשורה תשתה ועל הארץ תישן ואם אתה עושה כן אשריך בעולם הזה וטוב לך בעולם הבא. להרגיש ולהבין את ה"אשריך בעולם הזה" במצב כזה אי אפשר בשום אופן רק לאלו שעושים כן, ומי שלא קיים את זה בעצמו אי אפשר לו להבין איך יתכן להיות "אשריך בעולם הזה" כשאוכלים פת במלח, מים במשורה וישנים על הארץ, איך יכול להיות דבר כזה? רק מי שעושה כן מרגיש. לכן אמר התנא, ואם אתה עושה כן, פירוש שהוא קיים את זה בעצמו, אז אפשר להרגיש ולהבין את ה"אשריך בעולם הזה". ואני אומר לכם שאשריך הזה הוא ברור והרגשתי אותו טוב מאד שבע שנים, אין אשריך יותר מזה. ויתרו שלא היה במעמד הר סיני לא סיפרו לו כלום מאותו מעמד, ואף על גב דודאי שמע ממעמד הנבחר, מכל מקום לא יכול להרגיש כלום, דבלי פנימיות, בלי פנימיות, בלי פנימיות שמע, מה שהוא שמע זה שמיעת האוזן בלי פנימיות, ובלי פנימיות אין תורה. 

איך היא הדרך לבוא לידי הרגשה של פנימיות התורה? זה על ידי היראה, וכן מפורש בפסוק, והחכמה מאין תמצא, "ויאמר לאדם הן יראת ה' היא חכמה" כך כתוב באיוב כ"ח. הביאור הוא, דנהי דתורה היא חכמה, ולכאורה תלוי בכשרון האדם, ולפי גודל הכשרון כן יהיה מידת גדלותו בתורה, אבל לכן בא הכתוב להורות שזה טעות, אלא חכמה נמצא במי שיש לו יראה, יראה היא המפתח לחכמה, "רק השמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב", פירש הרמב"ן וז"ל: שהכתוב בא להזהיר לשמור מאד את מעמד הר סיני, כל הדברים אשרו ראו עיניך, הקולות והלפידים לא נסירם מליבנו לעולם, וציוה במצות עשה שנודיע לכל זרענו מדור דור כל מה שהיה שם, בראיה ובשמיעה. הביאור בזה, כדי לזכות לתורה צריכים תמיד לזכור מעמד הר סיני, ולזכור את אותה התקרבות שהיה לכלל ישראל אז. זה הביאור במה שאמר "והודעתם לבניך ולבני בניך", מה כתוב אחרי זה - "יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב", מה להלן באימה וביראה ברטט ובזיע, אף כאן באימה ביראה וברטט ובזיע. מכאן אמרו בגמרא בברכות כ"ב ע"א, שבעלי קריין אסורין בתלמוד תורה. כדי לזכות לתורה צריך להיות מקורב, ויראה הוא סוד הקרבה, אבל בעלי קרי שהם בקלות ראש אין להם יראה, והם עומדים בריחוק, וממילא אי אפשר להם לזכות לידע את התורה, ולכן אסור להם ללמוד, דהיסוד לזכות לתורה הוא ע"י התקרבות ויראה, הרוצה לזכות לעלות במעלות התורה ולהתקרב אל הקב"ה צריך לעמול וליגע עצמו לקנות מידת היראה, ואז יזכה לתורה. אם כן ראינו שיש חילוק בין גוי לבין ישראלי בענין של הבנת מעמד הר סיני, אי אפשר לספר את זה כמו יציאת מצרים, כי פה צריך פנימיות, מצב של יצאה נפשי בדברו, שנשמתם פרחה בכל דיבור ודיבור וחזרה, וה' החזיר להם אותו. זה כל כך היה פנימי, ולא התלהבות לראות זיקוקי דינור וכו' וכו', זה היה כל כך פנימי שהם לא יכלו להיכל את זה והנשמה יצאה והיתה צריכה לחזור על כל דיבור ודיבור. איך אפשר להסביר את זה? אם תספר למישהו את זה אז תפרח נשמתו והיא תחזור? ז"א זה קשה מאד, אבל אנחנו מצווים להעביר את המסר הזה ולכן יש אחד מעשר זכירות להעביר מעמד הר סיני, לזכור זה לא לזכור שהיה, זה לזכור איך היה, לצייר את הציורים, ללמוד טוב טוב מה היה במעמד הר סיני, לצייר את זה בעיני רוחך ולהעביר את זה הלאה לאחר. 

מכאן רואים שיש חילוק גדול, בשביל לזכות לתורה צריך יראה כמו שקיבלו את התורה ביראה ברטט בזיע, ככה גם כרגע צריך ללמוד את התורה באותן רגשות בשביל לזכות לה, אם לא אז אתה קורא, אתה לומד כאילו אתה יודע ידיעות, יש לך ידיעות בתורה, אבל זה לא אחד מהקנינים שנקנית בהם התורה, צריך יראה, צריך שמיעת האוזן וכן הלאה. 

אז אם כן תנאי ללימוד התורה זה יראה והיראה היא המביאה לחכמה והן יראת ה' היא חכמה, הן זה בלשון יווני אחת, אחת היא היראה היא החכמה, ומי שאין לו יראה אין לו חכמה, לא יעזור שום דבר, הוא חכמולוג אבל חכמה אמיתית, חכמת התורה אין לו.

ש. לא שומעים

 

הרב: הפוך, היה להם יראה לקבל את התורה שבעל פה, שהם לא יחזיקו מעמד, הם הסכימו לתורה שבכתב, אבל פתאום התברר שלתורה שבכתב יש תורה שבעל פה, עכשיו מי יוכל להחזיק ולהכיל את כל זה, הם פחדו, אז הם לא קיבלו את זה מרצון, אז כפה עליהם הר כגיגית, זה החבילה, זה הולך בחבילה הכל ביחד, אי אפשר זה בלי זה, וגם שלא יקבל אדם רק מה שהוא רוצה כי אח"כ הוא יכול להגיד טוב, אני רציתי היום אני לא רוצה, אין, יש כפיה דתית, אתה חייב לקבל בכפיה, יש יראה ויש אהבה, אם קיבלת מאהבה כל הכבוד, צריך גם יראה. "הוו משמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס", נכון? נכון? אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס, נכון? נכון? אבל "ויהי מורא שמים עליכם", צריך שיהיה יראת שמים, חייבים שיהיה יראת שמים, בדחילו ורחימו, בדחילו זה יראה ורחימו זה אהבה, צריך בשניהם לעבוד את ה'. ז"א צריך יראה. עם ישראל קבלו בזמן מרדכי ואסתר את התורה מאהבה דהיינו את התורה שבעל פה, ואז התחילה תקופה חדשה. מכל מקום, שמה כשהם ראו איך הקב"ה בכל פרטי הפרטים משגיח עליהם וכו' והציל אותם ממיתה גמורה, אז הם קיבלו על עצמם הכל, למה שמה הם חשבו שיש יותר מידי כאילו התורה שבעל פה מחייבת יותר מידי דברים, יותר מידי דברים, בגלל שנהנו מסעודתו של אחשוורוש, מה יש אסור לאכול, המלך הזמין אותך אז מה יש, אסור לאכול? אסור ליהנות קצת משהו? בשביל זה היתה הגזרה, מה זה לא מוגזם בשביל שכמה הלכו שמה, 18 אלף הלכו ליהנות שמה צריכים כזאת גזרה כל היהודים? אבל כשהם ראו את גודל ההצלה שהיה להם והכל, אז הם הבינו שהכל כדאי לסבול, הכל, מה שהקב"ה אומר. אייייי. 

אנחנו אומרים בהגדה של פסח, "והיא שעמדה והיא שעמדה לאבותינו ולנו", וכתוב שמגביהים את הכוס של היין, עד מתי מחזיקים אותה? עד שאומרים צא ולמד מה ביקש לבן הארמי, מה ביקש? לעקור את הכל, מורידים את הכוס כתוב, כשמגיעים לשם מורידים את הכוס. למה והיא שעמדה מרימים למה שמה מורידים, אלא הבן הרשע אומר, מה העבודה הזאת לכם, מה אתם מעמיסים על עצמכם כתוב, איפה זה כתוב, מה קרה לך, אתה יותר מידי מגזים די נמאס כבר, תן לנו, תן לעבוד בכיף, תן לנו מאהבה, מה אתה כל הזמן ביראה ביראה ביראה, כל הגזרות וכל הדברים האלה זה גורם לנו רק צרות וכל הגויים רודפים אותנו בגלל דקדוקים שאנחנו מתרחקים מהם וזה וזה ואומרים זה גוי וזה ככה וזה זה ולא לשתות את היין שלהם ולא ככה ולא ככה, ולא תשתה את יינם שלא תקח את בתם וכל מיני, מה מה מה מה מה מה, אז אנחנו אומרים לו כשלוקחים את היין דוקא, מה דיברת על יין נסך, הא? והיא שעמדה והיא שעמדה לנו ולאבותינו, דוקא כל מה שגזרו חכמים זה מה שהעמיד אותנו, מאיפה אתה יודע? הנה אני מוריד את הכוס, אין גזרות של חכמים, הורדתי את הכוס, נכון? אין יין נסך הורדתי, צא ולמד מה ביקש לבן הארמי? אז עוד לא היה תורה שבעל פה, לא היה גזרות של חכמים, לא היה תקנות, מה ביקש - לעקור את הכל, אז הגוי רוצה לעקור אותנו בלי גזרות חכמים ואל תתלה בזה, שטויות והבלים, אבל אם לא היינו מקיימים את הגזרות של חכמים והיינו מתקרבים אליהם היינו מתבוללים, אוי ואבוי מי היה מעמיד את העם הזה, לכן והיא שעמדה והיא שעמדה... ז"א אנחנו צריכים יראה, וצריכים לדעת שהקב"ה רוצה מאיתנו יראה, אם יש לנו יראה ונשמע בקולו ובקול החכמים חכמי הגמרא שנתנו לנו את הדרך ואת התורה שבעל פה, או, אם נלך לפי זה הקב"ה ישמר אותנו, ישמור אותנו, יציל אותנו ויגאל אותנו במהרה בימינו אמן.

רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך...

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 03.07 10:22

    לילה טוב לרב שלנו! לא הספקנו להודיע לרב על מאורע שלא קרה לי בעבר... (לפי מה שזכור לי 🤔) הבוקר הלכתי לחנות למוצרי סת"ם (ספרי תורה, תפילין ומזוזות) ראיתי שעדיין סגור. המתנתי בחוץ... חם... מסתכל על השעון... מתקשר לבן אדם... טוב, לא עונה! 😐 מחכה 3-4 דקות מתקשר שוב ולא עונה... 😐 התיישבתי בכסא הנדנדה והחלטתי: 'להתחיל' לזמר את המזמור המפורסם והידוע של דוד המלך עליו השלום זכותו תגן עלינו אמן - לפי הניגון של הרב שליט"א: "עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כשסיימתי את המזמור עם המילה האחרונה שמעתי צליל מנוע של רכב... וראה זה פלא הגיע האחראי בכבודו ובעצמו!! 😁 זה לא נס?! זו הבטחה של הרב: שמי שבוטח בהשי"ת מתוך עבודה בשמחה ובתמימות, ודאי השי"ת יתן לו משאלות ליבו! תודה לרב היקר שאנחנו מאוד אוהבים ומעריכים ומצפים לראות אותך בקרוב! (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 03.07 10:20

    שלום הרב. תודה רבה על השיעור (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה ממש מחזק! ביקשנו: 'סליחה!' מכל האנשים שחשבנו שפגועים ממנו ומחלנו לכל מי שפגע בנו כמה שידוע לנו. נשמח לקבל ברכה מהרב שבעזרת השי"ת החודש נזכה לזרע של קיימא ויהיו עוברים בריאים ושלמים והריון תקין ושלם (אמן). תודה רבה הרב!

  • 02.07 14:22

    ב"ה עכשיו זכיתי לראות את שיעור הבוקר המדהים! (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כה' 02.07.2024, shofar.tv/videos/17295) ואספר לכבוד הרב שליט"א, שכל מודעה שראיתי או שמעתי אמבולנס, או במדיה, או לוח מודעות [לרוב זה על אבלות ל"ע], אמרתי "שיר למעלות" וכו'... אין כמו לעשות חסד כפי שהרב שליט"א מלמד אותנו ברוך השם 🙏

  • 02.07 10:10

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! יה"ר שהשם יתברך יברך את הרב היקר בכל הטוב שבעולם! אתמול הדרשה היתה מהממת ומרגשת במיוחד, (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה הרב היקר משתבח כמו יין טוב, חשוב להדגיש: שנקודת הפתיחה (1985, צפת - הכר את יהדותך shofar.tv/lectures/1291) כבר היתה עם הצבת רף גבוהה מאוד, רואים את ההשתבחות של הרב היקר באופן שיטתי!!! יה"ר שהשם יתברך ימשיך וישפיע על הרב היקר רוח הקודש בבריאות איתנה ונחת! אמן ואמן!!!

  • 02.07 10:09

    כבוד הרב, גדול הדור, תודה רבה על 'דברי א-לקים חיים' (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ישתבח שמו לעד, קשה לחשוב שהדברים שנכנסו מאוזן אחת ויצאו ח"ו מהאוזן השניה... בוודאי שיש רושם גדול אצל השומעים! תודה להשי"ת יתברך שזכינו לבוא היה לנו קפיצת הדרך האב ובתו חזרו לבית הרפואה עם כוחות נפש! ממש אלפי תודות מקווה שיהיו בשורות טובות (אמן).

  • 02.07 01:04

    כבוד הרב!🌸 ב"ה הרצאה טובה מאד (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) מניסיון של החיים שלי מבחינתי גם שציערו אותי בעבר זהו! מחלתי כבר ממזמן. כי אז בזמנו לא ידעתי כמו היום את המשמעות של לדעת למחול על דבר קשה זה בעצם לא היה צער זה הכל מתנות מהשי"ת גם מה שצער שחושבים שזה צער ככה לומדים. מזמן כבר מניסיון החיים כיפיים וטוב להיות אני כל יום כל אדם שמקבל צער ופגיעה זה 'מידה כנגד מידה' כי זה בסך הכל לתקן את האדם אם אדם היה יודע - היה מאושר, צוחק! אנשים צריכים למחול גם על דברים שכאלו קשים כי החיים יפים מהממים וממשיכים הלאה כל יום זה מתנת חינם! ולא צריך לחשוב שמגיע לו משהו כמו שהרב שליט"א מלמד אותנו יום יום🌹🌹 מקווה שאם שההודעה תתפרסם שאנשים יקחו מוסר מכאן 😄 תודה להשי"ת ✨.

  • 02.07 01:02

    מורנו ורבנו! הערב, הבת שלי עשתה שיעורי בית. היא ראתה עמוד אחד בספר הלימוד והיתה בטוחה שכבר עשתה את העמוד הזה אבל לא מצאה את הדף בשום מקום במחברת או בדף נפרד. חיפשה וחיפשה בכל דף ודף אבל לא מצאה! היתה עצובה ואז התחלתי לשיר: "עבדו-עבדו..." ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ואפילו קמתי לרקוד! לא עברה חצי דקה וכבר צעקה בשמחה שב"ה מצאה בתוך המחברת!!! זה עובד כבוד הרב, זה פשוט עובד!! תודה רבה לקב"ה על שזיכה אותנו להיות בקהילה של צדיק הדור!! ותודה רבה לרבנו. (סגולת השמחה: shofar.tv/articles/15096).

  • 02.07 01:01

    תודה רבה, ב"ה היתה הרצאה מדהימה ונוגעת, אולי יותר נכון דוקרת בלב (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ובטוחני שהרבה מרגישים כמוני שהרב דבר ישירות אלי, ואני רוצה לבכות על כל אלו שפגעתי בהם ולרצות אותם, באותו הזמן רוצה: למחול לכל (למרות שלא קל) אלו שפגעו בי - שלא יסבלו חלילה בגללי, תודה כבוד הרב מאוד מחוברים אליכם וממש אוהבים אותכם. יה"ר שהשי"ת יברך אותכם בכל מכל כל (אמן).

  • 01.07 23:58

    לילה טוב לכבוד הרב הגאון שליט"א תודה לך כבודו על הרצאה כל כך מרתקת וכל כך חשובה בדורנו (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) אשרינו שזכינו בצדיק כמו הרב. מי יתן ותזכה לכל טובה וברכה, תחזור לשלום (אמן) הרב, אנחנו אוהבים אותך.

  • 01.07 23:57

    כבוד הרב שליט"א ב"ה הרצאה טובה ומיוחדת ממש! ברוך השם 🤲 (באר שבע - המדינה לפני פירוק 01.07.2024 shofar.tv/lectures/1609) ב"ה אני יום-יום מבקש מהשם יתברך: 'שימחלו לי כל אלה שציערתי אותם!' ולצערי לא חסר אנשים שציערתי בחיים... מקווה שיפעל משהו בשמים🙏 תודה רבה כבוד הרב שליט"א נסיעה טובה ובטוחה 🤲 (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים