טוען...

חוכמת המעשים

 בית כנסת קהילות פז, בני ברק
 תאריך פרסום: 14.04.2013, שעה: 07:20

הורדת MP4 הורדת MP3


http://live.shofar-tv.com/videos/2855
14-4-13
"והתוודה עליו את כל עוונות בני ישראל ואת כל פשעיהם וכל חטאתם ונתן אותם על ראש השעיר ושילח ביד איש איתי המדבר". המדרש אומר, "מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל", "מגידי דבריו ליעקב חוקים ומשפטיו לישראל" - אלו המשפטים, לפי שאין מידותיו של הקב"ה כמידת בשר ודם, מידת בשר ודם מורה לאחרים לעשות והוא אינו עושה, והקב"ה אינו כן, אלא כל מה שהוא עושה אומר לישראל לעשות ולשמוע.
נחזור, "מגיד דבריו ליעקב חוקיו ומשפטיו לישראל" אלו המשפטים לפי שאין מידותיו של הקב"ה כמידת בשר ודם, שמידת בשר ודם מורה לאחרים לעשות והוא אינו עושה, והקב"ה אינו כן, אלא כל מה שהוא עושה אומר לישראל לשמור ולעשות לעשות ולשמור.
מעשה ברבן גמליאל ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא שהלכו לרומי ודרשו שם, אין דרכיו של הקב"ה כבשר ודם, בשר ודם גוזר גזירה והוא אומר לאחרים לעשות והוא אינו עושה כלום, והקב"ה אינו כן. זאת הדרשה. שמעתם איזה דרשה ארוכה? אז הם דרשו כך, אין דרכיו של הקב"ה כבשר ודם, בשר ודם גוזר גזירה ואומר לאחרים לעשות והוא אינו עושה כלום, והקב"ה אינו כן. לשם מה מספרים לנו חכמים ז"ל שהלכו לרומי ודרשו שם, לכאורה זה מיותר, מה מעניין אותנו לאיפה הם הלכו לדרוש? מעניין אותנו עצם הדרשה, אם זה היה בבת ים, אם זה היה בראשון לציון, אם זה היה ברומי, את מי זה מעניין? מעניין מה אמרו.
אבל משמע שהחכמים ז"ל כוונו בסיפור של המקום דווקא כוונה מיוחדת, למה סיפרו שהם הולכים לרומי? לספר לנו את אופן הדרשה והמקום שלה שהוא היה ברומי. מה היה ברומי? מקום שהחכמה והמעשה אצלם כשני דברים נפרדים, אין מעשיהם מתאימים לחכמתם. לכן באו לשם בחבורה שלמה לדרוש לפניהם את מה שחסר להם, לדרוש מהם את ההיפך, שהמעשים יהיו תואמים למאמרים שלהם ולחכמות שלהם.
יש בדורנו אפילו פוסקי הלכות שלא מקיימים את הפסקים שהם כותבים לציבור. אויויויו. נאה דורש נאה מקיים. הם באו וגילו את חכמת ישראל. חכמת ישראל היא חלק מנפשם, החכמה היא המהות שלהם של ישראל, הם והחכמה חד הוא, ומי שהחכמה נפרדת ממנו הרי הוא כחמור נושא ספרים. ככה מביא חובת הלבבות בשער עבודת האלקים פרק ד'. ואיך יוכל ללמד לאחרים חכמה כשהוא עצמו אינו נשלט ע"י החכמה? כמו שאמרו חכמים ז"ל, אם על עצמו אינו מזריח אורה כיצד יזריח על אחרים? כל מי שחכמתו ממנו וחוצה אינו שולט בחכמתו והוא נפרד מחכמתו ואינה עצם מעצמו, הרי זה מדרכי האמורי. כל מי שחכמתו ממנו וחוצה, הוא לא אחוד עם החכמה, הוא אינו שולט בחכמתו והוא נפרד מחכמתו והיא לא עצם מעצמו הרי זה מדרכי האמורי. פירש הספורנו, אמורי פירושו בעל אמירה, שאומר הרבה ואפילו מעט אינו עושה להיטיב. זה הגדר של רשע, אומר הרבה ועושה מעט. צדיקים אומרים מעט ועושים הרבה. ומי שאינו עושה כחכמתו תוכחתו נופל על הלבבות כאשר יפול הגשם על האבנים, מי שאינו עושה כחכמתו התוכחת שלו נופלת על הלבבות כאשר יפול הגשם על האבנים. אם אין יראה אין חכמה.
וביאר החסיד רבי יוסף יעבץ ז"ל, כי יש חכם גדול בחכמה ואינו חכם, ויש שאינו יודע אפילו אות אחת והוא חכם גדול. חכמת המעשים יש לו. יש חכם גדול בחכמה, לא במעשים, ואינו חכם כי הוא לא עושה מעשים, ויש שאינו יודע אפילו אות אחת, ז"א הוא לא חכם ולא החכים כל כך, אבל הוא חכם גדול, כי תכלית חכמה - תשובה ומעשים טובים, מורגלא בפומא דרבה. ז"א התכלית של התכלית של החכמה זה תשובה ומעשים טובים, שיצא מזה מעשים.
עץ, כי אדם עץ השדה, עץ שותלים אותו בשביל מה? שיביא פירות, אבל אם הוא לא מביא פירות בסוף מה התועלת בעץ? האדם עץ השדה, צריך שיהיה לו פירות, שיביא תנובה.
אומר הרמב"ם, שעיר המשתלח לפי שהוא כפרה על כל ישראל, כהן גדול מתוודה עליו על לשון כל ישראל. אז הכהן הגדול מתוודה על כל ישראל בלשון של כל ישראל, שנאמר "והתוודה עליו את כל עוונות בני ישראל", וכן על הפר היה מתוודה, על בני ביתו ועל הכהנים, דהוידוי יכול להיות על כל ישראל ע"י שליח, אז הרמב"ם אומר שיכול הכהן הגדול להתוודות בשם כל ישראל על כל ישראל ע"י שליח. והנה חזינן דיכול להתוודות ע"י שליח, ומשה רבינו ע"ה היה שליח של כל ישראל.
ובספר מנחת חינוך מקשה ואומר, אם כן יהיה מזה הרמב"ם קשה על המהרי"ט, שסובר שאינו יכול להקדיש האדם ע"י שליח, האדם לא יכול להקדיש ע"י שליח, דהוי מילי, ומילי לא מוסרים לשליח, מלים דברים אי אפשר למסור לשליח, ולפי הרמב"ם חזינא דיכול לעשות שליח למילי, כמו שראינו שהכהן הגדול מתוודה על כלל ישראל.
ואולי יש לחלק, דאינו דומה שליחות להקדיש לשליחות של וידוי, כי בשליחות להקדיש אין לשליח שום שייכות עם השליח והמשלח, אין לו שום קשר לענין, הוא עושה את פעולת השליח בלא קשר לעצמו, אין לו קשר לשליחות, השליח לא מקדיש דבר משלו ולא כלום אלא הוא רק כפקיד שמבצע את מעשה השליח. והמשלח אינו מוסר לו כלום אלא רק מילים, ואז אנחנו אומרים לפי המהרי"ט שאין מילים נמסרות לשליח, אבל בשליחות של וידוי, כגון כהן הגדול שהוא שלוחם של כל ישראל, הרי גם הכהן הגדול עצמו שייך לענין ומחוייב בו, הוא מחוייב בוידוי, הוא שליח אותו ענין עצמו שהוא עוסק בו ומחוייב בו, הוא עצמו עומד בתפילה, הוא נאנח בוידוי, בוכה, מתחרט, מתרגש, מתעורר בתשובה בפה ובלב, והרי עומד באמצע הוידוי וממשיך גם וידוי לאחרים, גם לכל ישראל, הוא עובר מענין לענין באותו ענין.
והאבן עזרא ז"ל אומר, בפר החטאת נאמר כפר בעדך ואח"כ תעשה קרבן העם וכפר בעדם. כי לא יוכל אדם לכפר על אחד עד היותו טהור מכל חטא, אם כן כיון שהוא מחויב בדבר ועומד באותו ענין עצמו יכול הוא להיות שליח כי הוא רק ממשיך את ענין הוידוי ומשלים אותו דבר שהוא עושה מטעם המשלח, והוא וידוי ארוך, השליח והמשלח חד הוא, כי גם השליח וגם המשלח, העם והכהן הגדול שוים באותו הרגע לוידוי, אין הפסק בין וידוי העם ווידוי הכהן הגדול, הוידוי של שניהם עולה בקנה אחד והם מתערבים ברגע אחד זה בזה ומתאחדים כאחד ועולים למעלה כוידוי אחד. שליח ציבור כזה המנהיג והשופט שמצוה לאחרים והוא נמנה עמהם בביצוע אותו דבר שהוא מצווה על האחרים, והוא מקיים על עצמו מה שחכמתו הורתה, הוא שופט צדק, הוא יכול להורות לאחרים, ועל אלו השופטים אנו מבקשים מה' יתברך, "השיבה שופטנו כבראשונה" כפי שמובטח לנו ע"י הנביא, מה אנחנו אומרים, איזה שופטים אנחנו רוצים, לא שופטים שאומרים והם לא מקיימים בעצמם, שליח ציבור צריך להיות המנהיג והשופט שהוא מצוה לאחרים, אבל הוא נמנה עמהם בביצוע אותו הדבר שהוא מצווה על האחרים, הוא מקיים על עצמו את מה שחכמתו הורתה, הוא שופט צדק ויכול להורות לאחרים. על אלו השופטים אנו מבקשים מה' יתברך, "השיבה שופטנו כבראשונה" כפי שמובטח לנו ע"י הנביא, והשיבה שופטנו כבראשונה ויועצייך כבתחילה, אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה.
אז אנחנו רואים מפה שאין דרכנו כדרכי רומי, שמה חכמי אתונה חכמים מפורסמים בעולם, באנציקלופדיות שלמות כתוב עליהם, אבל הם גורנישט מיט גורנישט, כי הם חכמתם ומעשיהם נפרדים, חכמה לחוד מעשים לחוד, איך אמר אריסטו הרשע, אמר כעת בשעת ביצוע העבירה אני לא אריסטו, יש הפסקה עכשיו שותים תה, עכשיו הוא יצא לחופשה הפסקה, עכשיו אני לא חכם. אצל חכמי ישראל אין דבר כזה, כל רגע ורגע מחייב והחכמה והמעשה מלווים ביחד. אז לכן מספרת לנו הגמרא שהם הלכו החבורה הקדושה הזאת של החכמים, רבן גמליאל, רבי יהושע, רבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא לרומי ודרשו שם. מה הם דרשו? אין דרכיו של הקב"ה כבשר ודם, בשר ודם גוזר גזירה ואומר לאחרים לעשות והוא לא עושה כלום, והקב"ה אינו כן. ז"א אנחנו צריכים להדבק בדרכיו של הקב"ה, "ברוך אומר ועושה, ברוך גוזר ומקיים" שכל דבריו האמת והצדק, זה נקרא, ככה צריך להיות בן אדם, אדם כזה ראוי להיות מנהיג על ישראל, שופט כזה ראוי לשפוט את עם ישראל, שהוא בעצמו דואג לקיים והוא הדוגמא.
יש מעשה ברבי ינאי שבא אליו פעם אחת ואמר לו שהעץ אצלו הנופים שלו נוטים לרשות הרבים, והאם הוא צריך לקצוץ אותו או לא לקצוץ אותו, את ה נופים שנוטים החוצה, אז הוא אמר לו תבוא מחר ואני אתן לך תשובה. מה עשה רבי ינאי? הלך, בבית שלו גם היה לו בדיוק אותו סיפור, עץ כזה שהנופים היו נוטים החוצה, הלך קצץ אותו, למחרת אמר לו, הדין הוא שאתה צריך לקצוץ אותו, אומר לו אז למה אצלך לא? אמר לו לך תעשה מה שאני עשיתי. נאה דורש נאה מקיים, קשוט עצמך ואח"כ קשט אחרים. ז"א זה תורת ישראל, אנחנו צריכים להדבק בדרכיו של הקב"ה. היה פה דרשן נפלא השבת שהוא דרש דברים שממש מדהימים, כמה ידע יש לו זה לא יאומן, והוא מדבר דברים, אמרתי לו בסוף הדרשה, כל מה שאמרת זה מדהים, נשאר לך רק לקיים הכל.
ז"א אדם צריך לדעת שצריכים לקיים את הדברים שלומדים, אדם קם מהלימוד ומיד עושה, ככה צריך, ככה זה יהודי. קיבלת אוצרות, מלמדים אותך חכמה אלוקית, הקב"ה מדבר איתנו, הרמב"ם מדבר איתנו, עכשיו דיבר איתנו רבי עקיבא ורבן גמליאל, כולם דיברו איתנו עכשיו, אמרו לנו איך צריכים להתנהג, אז מה אנחנו צריכים לעשות לקום ולהגיד שאנחנו יודעים מה הם אמרו? אנחנו צריכים לעשות מה שהם אמרו, כי הם עשו מה שהם אמרו וגם אנחנו צריכים לעשות.
מי שמעשיו מרובים מחכמתו חכמתו מתקיימת, מי שאין מעשיו מרובים מחכמתו אין חכמתו מתקיימת, ותזכרו את היעבץ הזה, היעבץ אומר, כי יש חכם גדול בחכמה ואינו חכם, ויש שאינו יודע אפילו אות אחת והוא חכם גדול. מה המודד? המעשים, והכל על פי רוב המעשה. פעם אחד בא, אחד מהאנשים שדיבר עימי, כשהוא היה אצל הרב הצדיק רבי שפירא זצ"ל, והוא דיבר איתו על איזה מישהו שמדברים עליו שככה וככה וככה, הוא אמר שאסור לדבר עליו כי הוא בעל מעשים, ובעל מעשים אסור לדבר עליו, למה? כי הכל הולך לפי רוב המעשה, איך נמדד אדם בעולם האמת? לא לפי חכמתו, לפי מעשיו, כי הכל הולך על פי רוב המעשה.
רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל....

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

  • 10.12 16:59

    אם אפשר גם לספר לרב, כמה אני חייב לו את חיי. כל מה שנעשה טובה לרב - אנו עושים פי אלף להציל את חיינו! ב"ה הרב כל כולו צדיק אמת, כל כך הרבה חסד לטובת הכלל שאי אפשר לתאר. הייתי בן למשפחה דתית רגילה, חיים אורח חיים דתי בלי יותר מדי שיעורי תורה והתקרבות לצדיקים... ואיך לא, עם הגיל מגיעות השאלות והאפיקורסיות וכו' "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תהלים כה, ז). ולפני צבא (צה"ל...) הלכתי למכינות תורניות לפני צבא ולישיבה ולא מצאתי את מקומי. וכנראה השי"ת ראה את כוונתי הטובה והשתדלותי וראה זה פלא, מכמה סרטונים ביוטיוב של כבוד הרב נעשתה בריאה חדשה! ולכן כתבתי: "הייתי". ממש כל הקושיות תורצו, כל הבורות נסתמו ונהייתי "מכור" לשאלות ותשובות של הרב שליט"א ומיד תפסתי עצמי בידיים וצעקתי להשי"ת: 'היכן אני בעולם?! אוי לי על ההבל וריק! חיי השקר, עולם השקר! כל ההצלחות המדומינות והתאוות הנמאסות...' והשי"ת מרחם עלי כ"כ והיו ימים אלו בדיוק תחילת הימים הנוראים! וסיבב השי"ת לטובה שאשב ואלמד כמו שמעולם לא למדתי בכזאת יראה והשתוקקות וצמאון לאמת. ומקשיב כל יום לשיעורים של הרב וב"ה גם בתוך עזה שומעים את הרב, ומאז אין יום בלי רצון וכיסופים טובים להתקרב להשי"ת, לאמת, לצדיקים, לתורה הקדושה. אז באמת בסך הכל רציתי לבקש מהרב ברכה והצלחה למסור לו את אהבתי הערכה והוקרה אין סופית וכמובן לקבל עלי משהו להיות עבד השם ויה"ר שהשי"ת ישמור בריא ושלם בגופי נפשי רוחי ונשמתי (אמן) באהבה ויראה ושמחה עצומה.

  • 02.12 13:32

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט''א מאחלת לכבוד הרב מזל טוב עד 120 שנה יה"ר שתזכה לבריאות איתנה, נחת, שמחה, שפע ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך, שהשם יתברך ימלא את כל משאלות ליבך לטובה, שתזכה לעוד שנים רבות וטובות ולכל הישועות. תודה רבה להשם יתברך על זה שהרב הציל אותי, ומאיר לי את הדרך הנכונה בהערכה גדולה מאוד א. א..

  • 02.12 11:32

    ב"ה אחרי ברכתו של הרב אתמול ליאורה שלחה הודעה 2 דקות מאז שהרב ברך ב"ה האבא נושם יותר טוב, היום הרופאים חיפשו אותנו, והמדדים של הדלקת ראות יורדת מאז שהוא נכנס היה דלקת ומאתמול ירידה בדלקת. וזה היה ממש באותו רגע שהרב בירך, הנשימות נרגעו והרופאים אומרים: 'יש שיפור בדלקת פעם ראשונה!' ברוך השם.

  • 02.12 11:30

    שלום כבוד הרב רציתי להגיד לכבוד הרב שב"ה הרבה פעמים ראיתי שכותבים לרב על שאנשים היו בבעיות וצרות ושרו: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ו... הופס ב"ה הלך להם טוב. התרגלתי שאצלי "אין" כאלה ניסים, אבל לאחרונה יצאנו פעמיים עם הרכב בצהריים עם הילדים ולמקומות בלתי אפשריים שיהיה שם חניה, והתחלתי לשיר "עבדו-עבדו" ובעלי מצטרף ואפילו שבלב היה לי קשה להאמין שלי זה יקרה וב"ה הופ תוך חמש שניות- חניה. וככה קרה גם בפעם השניה - "עבדו-עבדו" ובום - חניה. הנה גם לנו זה קרה- מדהים! תודה רבה כבוד הרב על כל מה שהרב מלמד אותנו ומרגיל אותנו בעבודת השי"ת!!!! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 02.12 11:28

    כבוד הרב הקדוש שלנו 'אשרי יולדתך'! אין זכיה כמו שזכינו בך! תודה לקדוש ברוך הוא ששולח לנו צדיק כזה בדור הזה. המון המון מזל טוב, שכל משאלות לבך יתגשמו לטובה, שתמשיך לעשות נחת רוח לה' יתברך ולהוריך הצדיקים (אמן) שכמובן גאים בך ב"ה תודה רבה לך שאתה כל יום מחזיר אותנו בתשובה גורם לנו לעשות חשבון נפש, אוהבים אותך מאוד.

  • 02.12 11:27

    רבנו הקדוש, מזל טוב ליום הולדתך, מאחלים לך נחת מהילדים, נכדים, נחת מהקהילה הקדושה, שתמשיך להתמלא בכוחות ולהוביל אותנו לגאולה, שתמשיך לתת את המילה הטובה שכל חסיד תמיד מחכה לזה, תמשיך להאיר אותנו באורה של תורה, לעטוף אותנו תחת כנפי שכינתך הקדושות ולארח אותנו בסוכת שלומך, על ידי קולך הערב והקדוש, שאפילו צחוקך נכנס לנו ללב, קול שהשם הכי אוהב, שכל פעם ששומעים אותך אנחנו מקבלים חיות ממש ולכן נולדת בא' כסלו, חודש הגאולה, יום שבו הרבי מילובביץ ע"ה התעורר מחוליו והתרפא אחרי חצי שנה (יום הגאולה) ורבי הרי"צ יצא מהכלא וגם בעל התניא זכותם תגן עלינו אמן, יט' כסליו חג האורות חג הגאולה, זהו החודש שרבנו הקדוש נולד ולא סתם בחג האורות, כי אתה מאיר את העולם בטוב לב, ובאמת שבך ובכך תוביל אותנו בעזרת השם עד הגאולה השלמה! שאתה עומד בראשה, אמן! יום הולדת שמח וראש חודש מבורך מלא אורות.💐💐🌹אוהבים; דוד שלמה, ויוסף חיים א.

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים