שיעורי הצלה על ידי בטחון בה' בלבד חלק ט' | הרב אמנון יצחק שליט"א
(הדרשה ע"פ החוברת 'בטחוני בצורי הוא אוצרי' (עמודים 157-162) באדיבות הרב אליהו פלורנטין שליט"א - ישר כוחו! להורדת החוברת החדשה - לחץ כאן)
נציבי יום: חופית בת אסתר - תשוב מבית החולים לביתה מהרה לטובה והמחלה תעלם ותועתק ל: ערורי, ובנה יזכה להיות צדיק ותלמיד חכם וירא שמים אמן כן יהי רצון - אמן!
אנחנו ממשיכים: 'שיעורי הצלה ע"י ביטחון בה' בלבד' חלק ט'
כתוב בספר 'שיעורי דעת' ממרן הגאון רבי יוסף יהודה בלאך זצ”ל (חלק א' עמוד ל"א): 'שנים רבות שמעתי בשם הגאון זצ”ל: 'כי הגנב החותר במחתרת אם באותה שעה חדור במידת בטחון בה' - יצליח בגנבתו!'
לא יכולתי להשיג את רעיון דבריו, שהביטחון בהשי"ת יעזור לאדם לעבור עבירה ולהרשיע נגד השי"ת?!
אך הביאור הוא: הלא מידת הביטחון סגולה רוחנית היא שהוטבעה בטבע הבריאה, שאם יגיע האדם לידי מידה זו ויתקשר אתה - יפעל על ידה ויפיק רצונו.
לכן, אילו היה אפשר לאדם להגיע למידת ביטחון בה' המשמשת סגולה להצליח, ובאותה שעה ירצה להשתמש במידה זו לדבר עבירה - יוכל להצליח! כי הטבע לא ישונה ועושה את שלו, כמו בעניני הטבע הפשוטים הטבע עושה את שלו, ואם זה טבע הדבר, אז הוא לא משתנה כשעושים כך או עושים אחרת.
פעם אחת הרב הצדיק מבארדיטשוב זצ”ל זתע"א היה חולה מאוד, לא מצאו רפואה לחוליו - זקוק לנס!
וציוו: 'לא להפריע למנוחתו!'.
אנשי שלומו ישבו והתפללו לרפואתו. לפתע שמעו רעש! פתחו את הדלת ומצאו את הרב על הרצפה נפל מהמיטה. הרימוהו והשכיבוהו.
ולא ארכה השעה קרא להם: 'להביא לו מים ליטול ידיו! כי ברוך ה' הוטב לו!' ועד מהרה חזר לאתנו הראשון.
סיפר להם: 'כשהיה מוטל על משכבו, זכר את דברי המגיד הקדוש ממזריטש זתע"א - אמן! הפסוק: "וְהַבּוֹטֵחַ בַּה’ חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ" (תהלים לב, י) אין הכוונה שהישועה באה כתשלום שכר בעד מידת הביטחון שבו, זה שהאדם בוטח בה' ומחויב ש: חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ זה לא כתשלום שכר בגלל שהוא בטח בה', זה גם לא כסגולה. אלא כך ברא השי"ת את טבע העולם, שהגבר אשר שַׂם בה' מבטחו - יפעול הנצרך לו וימלא ה' חסרונו. זהו זה טבע הדברים.
'אז חשבתי: 'הרי בכוחי להתחזק ולבטוח בהשי"ת ובזה תבוא ישועתי בדרך הטבע, ולא צריך לסמוך על הנס!' וכך עשיתי, ומתוך בטחוני קמתי לרדת מהמיטה ונפלתי לארץ.
ושוב הרהרתי: 'הלא בלי ספק דברי המגיד אמיתיים אז למה לא נתקיים בי?! אלא זה סימן: שביטחוני עדין לא בשלמות ויש בי פגם! אתחזק עוד פעם בביטחון שלם ואקום ברפואה שלמה', וכך עשיתי, ועל ידי זה אני מודה להשי"ת שחזרתי לבריאותי הראשונה' עד כאן דבריו הקדושים.
אתם שומעים מה זה? שמעתם דבר כזה? בלי פרופסורים בלי דוקטורים בלי קופת חולים בלי תרופות, פישששש... ביטחון בה' "וְהַבּוֹטֵחַ בַּה’" – ממש – "חֶסֶד יְסוֹבְבֶנּוּ" זה טבע הדברים!!
הבטחון בה' הוא גם סיבה לניסים כגמול על הביטחון, אבל גם ההכרה ביכולת ה' הנובעת מראיית הניסים - מגבירה את שלימות הביטחון בה'.
זאת אומרת לא רק שאם אתה בוטח - מגיע לך שיהיה לך נסים, אלא גם כשאתה מכיר בנסים שהיו אתך, או שה' עושה, זה בעצמו מגביר אצלך את הביטחון, כי אתה רואה: הנה יש דברים חוץ לטבע!
וכך היא הנהגת השי"ת: על האדם לבטוח בישועת ה', ובשכר הביטחון - השי"ת מרחם ועושה ניסים. וכשהאדם נוכח: שהשי"ת הושיע אותו שלא כטבע בהשגחה פרטית - מתחזקת אצלו מעלת הביטחון! ובגמול לזה זוכה לעוד ניסים נפלאים.
ככל שיעלה חוזק בשלימות בטחונו בה' – כך זוכה בהארת ה' אליו. וכפי גדולת התקוה ואומץ הלב בתוחלת - תגדל גם מעלת הנפש, וככל שהאדם מקוה יותר לחסדי השי"ת וישועתו במיוחד במצבים הקשים, באותה מידה גדלה נפשו, והואיל והתעלה במדרגתו, מתחזקת תקוותו, מתרבים הזכויות והסיכויים לישועת ה'!'. (הרב חיים פרידלנדר. שפתי חיים, מידות ועבודת ה', חלק א' עמוד תקצ"ט).
מדרש רבה (בראשית פרשה צח') ברכת יעקב לבנו דן: "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה’" (בראשית מט, יח) – 'אמר רבי יצחק: 'הכל "בקיווי"'. זהו, הכל בקיווי אם אתה מקווה לה' הכל תלוי שם "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה’" מתי אתה זוכה לישועה? כשאתה מקווה אל ה'.
פירש העץ יוסף: 'כלומר: אפילו אם אין האדם כדאי ואינו ראוי, זוכה לכל המתנות בזכות הקיווי, בזכות האמונה והביטחון, וע"ז נאמר: "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה’" אפילו לא יהיו כדאים לגאולה וישועה, תבוא הישועה בזכות הקיווי והביטחון'.
וכך כתב בספר 'פלא יועץ' (ערך ציפוי): 'ולא על הגאולה בלבד צריך להיות יושב ומצפה, אלא על כל מין צרה שלא תבוא על האדם, צריך להיות מצפה לִתְשׁוּעַת ה' כְּהֶרֶף עַיִן!'
האור יחזקאל (דרכי העבודה, עמוד נד') כותב על מדרש זה: 'כל אשר אדם מבקש לזכות - אין שום אפשרות שיזכה רק אם תהיה תקוותו חזקה ואמיצה! בלי תקוה - לא יקבל ולא יזכה מאומה, וללא אמונה - לא תתכן תקוה, והביאור של התקוה: שאמונתו חייבת להיות חזקה וברורה עד שמקוה ומצפה שאמונתו תתממש ויזכה בה!' עד כאן דבריו של ר' יחזקאל.
ולהיפך, אם ח"ו אינו מקוה ומצפה לישועת ה' אלא מתייאש, והוא לא מבקש רחמים - הוא גורם לעצמו שלא יושיעו אותו משמים! אם זה בעניני רפואה או בשאר דברים.
כמו שאמר ר' ישראל מסלנט זצ"ל על הגמרא (ברכות י'): 'אֲפִלּוּ חֶרֶב חַדָּה מֻנַּחַת עַל צַוָּארוֹ אַל יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים' אז הוא אומר: דברי הגמרא קשים! היה ראוי לומר 'ירבה להתפלל' מה זה 'אַל יִמְנַע עַצְמוֹ' וכי אדם הזקוק לישועה ומצפה לעזרתו יתברך הוא נמנע מלקבל ישועה?! 'אַל יִמְנַע עַצְמוֹ' למה שימנע עצמו? מי לא רוצה לצאת ממצב בְּרוֹךְ?!
אלא תירץ שם: 'שאם אדם ח"ו לא מתייאש מלבקש רחמים ומפסיק מלצפות לישועת ה' ח"ו הוא גורם שימנע ממנו הישועה. ולכן כתוב בגמרא: 'אַל יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים' הוא-הוא המונע, כי אם הוא יקווה לה' באמת - הוא יוושע. מי המונע? הוא, אז אומרים לו: 'לא! אל תתייאש! אל תמנע!'
'כידוע, אדם כשיש לו מדרגת אמונה והוא חזק בה - אז צהלתו על פניו תמיד! ובכל הזמנים הוא שקט ושלו, ואז הוא הקובע איך מתנהגים אתו מן השמים' - בהתנהגות שלו בביטחון שלו הוא קובע איך יתנהגו עמו.
'לכן אדם הנצרך לנס מהבורא יתברך, יקבע במחשבתו: 'שזה לא נס! זה רק חפץ ה' והכל תלוי בבעל היכולת ורב העליליה ואצלו 'קטן וגדול' הכל שווים!' ואם יחזיק בבטחון באמונה בהשי"ת, כשיצטרך לאיזה דבר - מיד עושין לו ומסייעין אותו!' אתם שומעים? הכל תלוי בבטחון ובקיווי של האדם.
'כשהאדם נמצא בקושי, וחושש מן העתיד, והוא נלחץ ודואג. אם זוכה להתגבר על הקושי ע"י בטחון בה', שהקב"ה יודע את הצעד הבא, וה' מנהל את הכל לטובה! כמו שכתב 'חובות הלבבות': 'שהבורא יתברך מתקן ענינו יותר ממנו, ובוחר לו טוב יותר ממה שהוא בוחר לעצמו!' אם הוא מאמין בזה ובוטח - שכרו מרובה על בטחונו בזכות הבטחון!'.
מה אתה מתכנן תכנונים?! והכל... - תשליך על ה'...! הוא לא תכנן לך רק את הרגע הזה, הוא גם תכנן את הרגע הבא והבא אחרי הבא והכל מתוכנן לטובה! מה אתה דואג? מה אתה דואג?
הרד"ק ועוד מפרשים כתבו: 'יונה במעי הדגה ראה: שהוא חי שלושה (3) ימים ולא מת - היה בטוח: שה' יציל אותו מבפנים!'. למה השאיר אותו שלושה ימים? אם היה רוצה שימות - היה מת כבר, אבל שלושה ימים מטייל לו שמה בפנים וזה... 'היה בטוח: שיחזור לבית המקדש!'.
'הרבה פעמים במצבי פרנסה ובריאות, רואים איזה אור קטן, נקודה של סיעתא דשמיא והשגחה פרטית! אדם צריך לבטוח: שזה סימן מן השמים שהקב"ה לא זנח אותו רואה אותו ורוצה להביא לו ישועה שלמה!
עצם זה שמכרו את יוסף, אבל ל'אורחת ישמעאלים' שמה... שמוליכים בשַׂמים! ממתי מוליכים רק נפט? (כמו שהכניסו אתמול לעזה...) אז מה קרה פה? אז בתוך הדיכאון כמו שאומרים מכירה, ורוצים להרוג אותו! וזה... פתאום נקודה ככה של סיעתא דשמיא, אתם יודעים מה זה שעות! ע"ג שעות ואולי ימים!! עד שהוא יגיע למצרים ולהריח נפט כל הזמן - מקבלים סחרחורת! ו...
'דוד מלך ישראל אמר לשאול: "גַּם אֶת הָאֲרִי גַּם הַדּוֹב הִכָּה עַבְדֶּךָ" (שמואל-א יז, לו) בשביל מה הוא אמר לו את זה?
אומר לו: 'אני קיבלתי סימנים משמים שאני יכול לנצח את גולית! כל זה שאני ניצחתי - זה להראות לי שיש ביכולתי להתגבר גם על שבדך הטבע לא מתגברים עליהם! הוא הרג שלושה (3) דובים וארבע (4) אריות באותו יום! לא אחד ואחד...
אז לכן הוא אמר לשאול את זה בשביל שיהיה בטוח שהוא ינצח את גולית, ודוד לא היה ענק, הוא היה בינוני, והיו שמה לוחמים והכל... ועם מה הוא בא? עם אבני קלע, כמו שהפלסטינים עושים ככה דררן דררן...
'וכן אצל כל אחד זה, אם מראים לך איזה סימנון קטן של סיעתא דשמיא השגחה פרטית בתוך הבלאגן! בתוך הבלאגן. הרי הקב"ה רוצה: שתראה את נקודות האור שבתוך החושך ותבין מכך: שהוא רוצה ויכול להעמיד לך ישועה גדולה! בתנאי - שתבטח בו!
אבל יצר הרע עומד מנגד והוא לא רוצה שתאמין, ואם לא תאמין - אז לא יועילו הסימנים ולא תזכה לישועה. אדם מפסיד בעצמו.
הדרך להגיע לביטחון שלם - היא ארוכה! לכן לפני 'שער הביטחון' יש שלושה (3) שערים שהקדים רבינו בחיי, לביטחון צריך יסודות חזקים.
אבל יש גם דרך קצרה בביטחון, כמו שכתב הגר"א מוילנה זצ"ל זתע"א הוא מבאר: 'מִשְׁעָן וּמִבְטָח לַצַּדִּיקִים' אנחנו אומרים בתפילה: שהקב"ה 'מִשְׁעָן וּמִבְטָח לַצַּדִּיקִים' בזמן שהקב"ה רוצה שהצדיק יבטח - בו אז הוא נותן לו מִשְׁעָן, מה זה? כמו אצל דוד המלך: כשהוא הכה את הארי והדב - אז הוא בטח בהשי"ת! אז זה היה המשען שלו והמבטח שלו שהוא ינצח את גולית.
ביטחון כזה - קל גם לאנשים כמונו! אם נתבונן בעבר שלנו, איך נצלנו מכל צרה - ע"י ישועת ה' בלבד! אז כל העבר שלנו צריך להיות מִשְׁעָן! לעתיד שלנו ולבטוח בה' בכל לבבנו.
כמו שאני אומר בהרצאות לאנשים: 'נכון שהיה לכם בעיות... שנכון שהיה לכם צרות... נכון שהיה לכם חולאים... נכון-נכון נכון... נכון שהיה לכם קשה! נכון חשבתם: 'שאתם לא תעברו' – הנה! אתם יושבים פה בהרצאה! איך עברתם את זה? ככה גם תעברו אותה... - אז מה שעברנו זה המשען והמבטח!
אבל זה צריך התבוננות, שאדם מתבונן: שהיה לי כבר צרות! והיה לי בעיות והיה לי ניסיונות, והיה-והיה-והיה – ועברתי! זה ה: 'מִשְׁעָן וּמִבְטָח לַצַּדִּיקִים' ואם אדם בוטח מכח זה קדימה! אז אומר הגאון מווילנה: 'אתה יכול להיוושע!'.
בקיצור, אדם צריך לתרגל את הדברים, להחדיר אותם להגיד את השישה (6) פסוקים שלמדנו "א-ל" "הוו-יה" להגיד את המזמורים, וע"י זה שנשנן אותם ונבטח בתוכנם - אנחנו נזכה לישועות! לנסים גלויים, להצלחות ויתמלאו משאלות לבנו לטובה - אמן, אמן!
ועל זה כמובן נודה לקב"ה: 'הַכֹּל יוֹדוּךָ וְהַכֹּל יְשַׁבְּחוּךָ וְהַכֹּל יֹאמְרוּ אֵין קָדוֹשׁ כַּה'...' (הרב שליט"א שר עם מתפללי ולומדי בית המדרש קהילות פז)
'הריני מכוון לקיים מצוות חכמים: 'ר' חנניא בן עקשיא אומר...'