נציב יום: מרים בת מגיבייה, הקב"ה יציל אותה מכל מיני צרות, שתזכה לעשות רצון אביה שבשמים, יהיה לה בריאות הנפש והגוף, יראת שמים טהורה, פרנסה טובה וזיווג הגון מהרה, אמן ואמן.
קהל: אמן.
הרב: "האדם מורכב מעליונים ותחתונים כאחד, הנשמה - מקורה מן העליונים, והגוף - מקורו מן התחתונים. בכוחה של הנשמה להעלות את הגוף אל מדרגתה הנעלית". זאת אומרת כל אחד יכול לעלות את גופו למדרגת הנשמה.
"אמרו רבותינו זכרונם לברכה במדרש רבה פרשת בראשית יד' פסקה ג': "וַיִּיצֶר השם אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ב, ז) כתוב בשני י'ודין, וַיִּיצֶר, ו' י' י' צ' ר', לעומת בעלי חיים שכתוב ויצר בי' אחת. שתי יצירות; יצירה מן התחתונים ויצירה מן העליונים. ביאור הדבר: בעת שברא הבורא את הבריה כולה, ברא אותה מחולקת בשני חלקים; עליונים ותחתונים. הדומם והצומח והחי - מהתחתונים, המלאכים השרפים וחיות הקודש - בחלק העליונים. ואחר אשר ברא את העליונים בפני עצמם, ואת התחתונים בפני עצמם, אז ברא בריאה אחת שהיא מורכבת הן מן העליונים והן מן התחתונים.
והבריאה הזאת היא האדם. הנשמה שבקרבו - מקורה מן העליונים, והגוף שלו - הוא מן התחתונים, הנשמה מכונה בשם שמים, והגוף מכונה בשם ארץ. כמו שאמרו חכמים זכרונם לברכה בסנהדרין צא' על הפסוק בתהילים נ, ד: "יִקְרָא אֶל הַשָּׁמַיִם מֵעָל וְאֶל הָאָרֶץ לָדִין עַמּוֹ" יִקְרָא אֶל הַשָּׁמַיִם מֵעָל - זו הנשמה. וְאֶל הָאָרֶץ לָדִין עַמּוֹ - זה הגוף". זאת אומרת הקב"ה קורא לגוף ולנשמה לבוא לדון עמו, ואיך הוא קורא לו לאדם, שָּׁמַיִם וארץ, שהוא מן העליונים ומן התחתונים. "וזאת הכוונה וַיִּיצֶר בשני י'ודין - השם אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה.
יצירת הגוף שמצד התחתונים זה מצד התחתונים, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים - זה יצירת הנשמה מצד העליונים. אז וַיִּיצֶר השם אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה זה הגוף מן התחתונים, וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים זה יצירת הנשמה מצד העליונים.
התואר 'אדם' שייך דווקא למי שמורכב מהרוחניים וחומריים, מהעליונים והתחתונים, נשמה וגוף. וזה אינו נוהג אלא בבני ישראל! כי נשמתם חצובה משורש קדוש, שהוא ממש "חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמָּעַל" (איוב לא, ב), מה שאין כן אומות העולם, שנשמת חייהם חצובה משורש בלתי קדוש! ולכן הם ארציים וחומריים!! וכמעט, אין הבדל בינם ובין בעלי החיים, "אֲשֶׁר בְּשַׂר חֲמוֹרִים בְּשָׂרָם וְזִרְמַת סוּסִים זִרְמָתָם" (יחזקאל כג, כ). "שְׁבוּ לָכֶם פֹּה עִם הַחֲמוֹר" (בראשית כב, ה) - עם הדומה לחמור.
וכהא שאמרו 'אין להם נשמה לגויים, אלא אותה נפש חיה!' שיש גם לבעלי חיים, וזה פירוש מה שאמרו בבא מציעא קיד': "אתם קרויים אדם ואין עובדי כוכבים קרויים אדם!". אז היחידים בבריאה שהם בגדר אדם; שיש להם נשמה ממקור קדוש, חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמָּעַל זה רק ישראל. לכן הכוזרי בספרו אומר: 'שיש חמש דרגות בעולם, יש דומם, צומח, חי, מדבר, ויש ישראל, הדרגה החמישית הגבוהה!'.
"וההרכבה אשר היא מן הנשמה הרוחנית, ומן הגוף החומרי, זוהי הרכבה מצד היצירה. אבל מצד הבחירה, כיוון שהנשמה רוחני
(...6.40 – 06.58)
להעלות את הגוף אל מדרגתה, כמדרגת אליהו הנביא! ועל ידי זה גם הגוף עצמו יזדכך ויתעלה ויאיר ממש כמו אור הנשמה, והאדם המשיג מדרגה זו - הוא דומה למלאכי השרת! והבחירה בזה היא ביד האדם בעודו בעולם הזה, ואם יזכה האדם שבעבודתו את בוראו בעולם הזה, העלה וזיכך גופו עד כדי כך שיאיר באור הנשמה בעולם הבא, יהא דין גופו כדין נשמתו! והאדם הזה יחיה ולא ימות בעולם הבא!! וידמה למלאכי השרת שאינם מתים, וכמו שאמרו בסנהדרין צב': "צדיקים שעתיד הקב"ה להחיותם אינם חוזרים לעפרם!".
ולא זו בלבד אלא שבעולם הבא תגדל מעלת בני ישראל יותר ממעלת מלאכי השרת! שהרי עולם הבא הוא הדביקות בשכינה הקדושה, בבחינת 'צדיקים יושבים ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה!'. דביקות בשכינה הקדושה היא דביקות ברוחניות, ואי אפשר לאדם שיהיה דבוק באור רוחני, אלא אם הייתה הברירה בידו; אם לבחור בצד החומרי או לבחור בצד הרוחני. והוא מצידו בחר בצד הרוחני, על ידי זה הא דבוק באור הרוחני! ובפרט..." (כמו שלמדנו בשיעור הקודם) "אם מחמת טבעו נטה אחרי הצד החומרי ביותר, והוא דחה אותו ביד חזקה ומאס בו, ובחר בצד השני דהיינו הצד הרוחני, הרי בזה הוא נתדבק ביותר בצד הרוחני וכך הוא דבוק בשכינה הקדושה בתכלית הדבקות!
ומי שהוא דבוק בדבר נקרא על שם הדבר שהוא דבוק בו, והוא מה שאמרו בבבא בתרא עה': "עתידין צדיקים שנקראים על שמו של הקב"ה!", זאת אומרת היות והם נדבקים ממש בשכינה, אז הדבוק בדבר הוא נקרא על שם הדבר שהוא דבוק.
היום יש חתונה בעזרת השם, כתוב (בראשית ב, כד): "וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד", "וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם" (בראשית ה, ב) אז שניהם ביחד נקראים אָדָם, עד עכשיו הוא היה 'פלג' והיא הייתה פלג, ועכשיו הופכים להיות 'יצירה חדשה!' אָדָם.
אז נדבק מי שדבוק נקרא שם על שם מי שהוא דבוק בו, לכן 'עתידין ישראל הצדיקים שיקראו על שמו של הקב"ה ממש!' והמלאכים יפנו אליהם בשם השם!! "באותה מידה אשר התאווה החומרית בוערת בקרבו והוא כובש אותה! ומואס בה!! באותה מידה הוא מופרש ומובדל ממנה, ובאותה מידה הוא רוחני וניבדל, כוון שהוא מופרש ומובדל מן התאווה החומרית. ומה הוא הפירוש 'קדוש'? היינו מובדל ומופרש! "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" (ויקרא יט, ב) - פרושים תהיו', קדושה זה לשון פרישות, הבדלה.
בני ישראל הכובשים את יצרם בעולם הזה, יזכו להיות יותר רוחניים! ויותר קדושים ממלאכי השרת בעולם הבא!! וזה שאמרו: "עתידין צדיקים שאומרים לפניהם: "קדוש!", המלאכים, בעולם הבא יקראו ליהודי צדיק כזה: "קדוש!". "כדרך שאומרים לפני הקב"ה". וכך מפרש הרשב"א: "מלאכים יאמרו כדרך שאומרים לפני הקב"ה: "קדוש!".
אז תראו איזה פוטנציאל יש לכל יהודי באשר הוא, להגיע למדרגות כאלה, ואנחנו רק בפרק הראשון. המשך יבוא.
"רבי חנניא בן עקשיא אומר: רצה הקב"ה לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, שנאמר "ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר" (ישעיה מ"ב, כ"א).
לשמיעת שיעור זה ושיעורים נוספים:
02-3724787
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות