אדם דיין לעצמו | הרב אמנון יצחק
תאריך פרסום: 10.09.2019, שעה: 06:46
נציב יום שרה בת יוכבד תחזור למוטב מהרה בתשובה אמיתית שלמה לא תתקרב לגויים תמצא חן בעיני השם יתברך תשמור על קדושתה ותזכה להתחתן עם בן תורה ירא שמיים בעיתו ובזמנו אמן
שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך הגמרא ביבמות קט לעולם יראה דיין עצמו כאילו חרב מונחת בין ירכותיו וגהינום פתוחה לו מתחתיו
הגאון רבי ישראל סלנטר זכרונו לחיי העולם הבא אמר לאו דווקא דיין אלא כל אדם שעושה דין לעצמו עליו לשים לב ולאחוז באמצעים של דיין שיראה כאילו חרב מונחת בין ירכותיו וגיהינום פתוחה לו תחתיו איך אדם דיין? לא צריך הסמכה עצם זה שאתה כל רגע מחליט מה עושים אז אתה צריך לדעת מה אתה מחליט אם זה על פי תורה או לא ואם מה שאתה עושה זה כראוי או לא כראוי אז בחודש אלול צריך האדם להתעורר ביותר לעשות ולהרבות במעשים טובים כי זהו עיקר התשובה לעשות ולהרבות במעשים טובים ויש לו להיזהר שמעשיו לא יהיו מכוח הרגל כמצוות אנשים מלומדה אלא כל פעולותיו תהיינה מתוך חשבון נפש וכן מובא בפרקי דרבי אליעזר פרק מג
כתב מרן הגאון רבי ישראל סלנטר וזה לשונו מה תהיה סיבה ראשונה שיתעורר האדם לפקח על מעשיו ולהתבונן במוסר בחודש אלול רבותינו הקדמוניים נשמתם עדן חרדו על הדבר סמכו על פרקי דרבי אליעזר והתקינו לתקוע שופר באלול כמו שאנחנו תוקעים בסוף התפילה וזו הייתה הסיבה הראשונה לעורר את האדם משנתו ומהבלי טרדותיו לפקח על מעשיו כמאמר הכתוב אם יתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו זאת אומרת צריכה תקיעת השופר להחריד את הלבבות שאדם ידע שמכריזים ומודיעים לו שעוד מעט מגיע יום הדין ואם עכשיו לא נתעורר אז אנחנו בבעיה אמיתית זאת אומרת לא נעשה תשובה חלילה עד שנגיע ליום הדין לצאת ממנו על הצד הטוב ביותר
הרמב"ם כתב אף על פי שתקיעת שופר גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחיזרו בתשובה וזכרו בוראכם מפני עניין זה נהגו כל בית ישראל להרבות בצדקה ובמעשים טובים ולעסוק במצוות מראש השנה ועד יום הכיפורים יותר מכל השנה כמו שאומרים עכשיו אוספים אוספים מהר כל מה שרק אפשר כדי להרבות בזכויות לפני יום הדין אבל בעוונות הרבים חוש השמיעה נאבד ולא מתעוררים מקול השופר אז מוכרחים לתקנה של רבותינו ללמוד מוסר על ידי זה מתעוררים לצאת מן ההרגל
וכך תבע במסילת ישרים בהקדמתו הייתכן שיגע ויעמול שכלנו בחקירות אשר לא נתחייבנו בהם ומה שאנו חייבים לבורא בחובה רבה נעזוב את זה להרגל ונניחהו למצוות אנשים מלומדה והנה כל היום אדם עושה את עבודתו ברוח חיים במרץ רב אבל כשהוא מגיע למילי דשמיא מתקרר מאבד את חוש השמיעה ולא מתעורר מן השופר ולא תטמאו בהם ונתמטם בם מאכלות אסורות אמרו חכמים זכרונם לברכה אדם מטמא עצמו מעט מטמאין אותו הרבה והתקדשתם והייתם קדושים אדם מקדש עצמו מעט מקדשין אותו הרבה
לכן אנחנו מוכרחים להזדקק לכעין קולו של השופר וזהו לימוד המוסר כי תפקיד השופר לעורר אותנו ואם הוא לא מעורר שומעים ולא מתעוררים אז המוסר זה עוד העצה האחרונה שלנו להתעורר וצריך לקרוא מוסר בקול עצב ובשפתיים לוהטות כמו שאומר רבי ישראל וכך צריך לעסוק בלימוד מוסר כדי שעבודתנו עבודת הקודש תהיה מתוך התלהבות ולא הרגל מצוות אנשים מלומדה שעל זה יש חרון אף מן השמיים וכאילו אתה לוקח את עבודת השם ככה בחפיף אבל דברים שאתה עושה לעניינך אתה מדקדק בהם עושה אותם על הצד הטוב לא עושה אותם בחוסר תשומת לב כל דבר שאתה עושה בחיי היום יום שזה עניינך האישיים אתה לא מזלזל בהם אתה עושה אותם בתשומת לב
ולמה שמגיעים לעבודת השם עושים את זה בחטף בהרגל מצוות אנשים מלומדה אז אדם צריך להיות דיין לא רק מה שנאמר בדיין שלמד דיינות אלא כל אדם דיין צריך לראות שחרב מונחת בין ירכותיו ואם החרב נמצאת בין הירכיים אז בקל אתה יכול להידקר תזוזה אחת ימינה או שמאלה לא כהוגן לא כראוי ט'ח אתה נדקר וגם שגיהינום פתוחה תחת רגליך אם אתה לא דן דין אמת אתה מעוות את הדין טררר! ישר לגיהינום למה אתה פסקת ההפך התורה? לא עשית נכון! זה דיין בסתם אבל רבי ישראל אומר כל אחד דיין עובדה שאתה לא כל דבר מצלצל לדיין שואל אותו: "אני אעשה ככה או לא אעשה ככה?" אתה מחליט כל היום אתה מחליט כן לא מותר אסור טובל כלים, זכוכית, צריך ברכה לא צריך ברכה? ככה, תלוי כל אחד יש כאלה חושבים שזה רק ברזל או תכלת או אני יודע מה כל מיני דינים שהם ממציאים זוכר ככה שכח ככה אז אדם צריך לדעת שאתה דיין ודנים את הדיין כמו שאמרנו
אז לכן בתשומת לב ולהתעורר ואם השופר לא עשה את זה הבוקר אולי דברי המוסר האלה יעשו משהו לפחות ליום אחד מחר צריך עוד פעם מוסר מחדש וכל יום שעה לפחות מוסר מוסר מוסר מוסר הדבר היחידי שיכול לייסר את הבן אדם ולעורר אותו ולהאיר את עינו זה מה שהמוסר מפלח אותנו והוא מראה לנו בדיוק איפה הנקודות שיצר הרע עובד עלינו משכיח אותנו ונותן לנו לחיות באשליות שאנחנו בסדר אז זאת תהיה העצה להבוקר ונקווה שתשתמשו בה
רבי חנניה בן עקשיא אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר השם חפץ למען צידקו יגדיל תורה ויאדיר