בני ברק - עונשו של מזיד וצדקת ישעיה הנביא
[כולל סיקור ותמונות]
תאריך פרסום: 05.09.2021
ראשי פרקים
- עונשו של מזיד וצדקת ישעיה הנביא (00:00:52)
- מכתב מאליהו: איך עוסקים בתורה ובמצוות - לשמה? (00:36:42)
בס"ד, אחרי ההצלחה בהרצאה בבני ברק 04-09-2021 (ראה סיקור) התקיימה הרצאה בבני ברק 05-09-2021.
[למרות המשך מעשיהם הנלוזים והשפלים של השסניקים בקריעת מודעות גם בהרצאה זו (ראה קליפ 'עוקרי התורה באופקים'), הם עדיין ממשיכים - רחמנא לצלן! וכבר ידוע מה שאחז"ל (סנהדרין פרק חלק) על הפסוק (משלי יא כו) 'מֹנֵעַ בָּר יִקְּבֻהוּ לְאוֹם, וּבְרָכָה לְרֹאשׁ מַשְׁבִּיר - אמר רב חנא בר ביזנא אמר רבי שמעון חסידא כל המונע הלכה מפי תלמיד אפילו עוברין שבמעי אמן מקללין אותו!' ובמדרש (משלי יא כד) מובא שמלאכים ינקבוהו ככברה!!! ('כל מי שהוא מונע ללמוד תורה בעולם הזה, עתידין מלאכי השרת לעתיד לבוא לנקוב אותו ככברה')]
ההרצאה התחילה עם דברי אלוקים חיים מפיו של כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, לאחר הקדשתה בברכות מיוחדות כבקשת התורמים: לתשובה שלימה לכל עם ישראל, והתורמים יזכו לזרע חי וקיים, לזכות הרבים מתוך שמחה, לארגן הרצאה בחו"ל, תיקון המידות, בריאות איתנה ופרנסה טובה, ושהבעל יזכה להיות ת"ח וירא"ש – אמן! תשובה ורפוא"ש וגם לחיים בן ברכה, ולע"נ הוריו מנ"ע.
שם ההרצאה: עונשו של מזיד וצדקת ישעיה הנביא
חלק א] משבחו של ישעיה הנביא:
מנשה מלך ישראל הרג לישעיה הנביא! אמר רבא: שמנשה דן את ישעיה והרגו, ולא הרגו סתם, אלא העמידו לדין שנראה כדין תורה והרגו, בכמה טענות;
טענה 1. משה רבך אמר: "כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי" (שמות לג כ) ואתה אמרת: "וָאֶרְאֶה אֶת ה' יֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא" (ישעיה ו א) איך זה מסתדר?
טענה 2. משה רבך אמר: "כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו כַּה' אֱלֹהֵינוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו" (דברים ד ז) ואתה אמרת: "דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב" (ישעיה נה ו) משמע שלא בכל עת ה' נמצא!
טענה 3. משה רבך אמר: "אֶת מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא" (שמות כג כו) משמע שלכל אדם מס' ימים מסוים, ואתה אמרת לחזקיה המלך: "הִנְנִי יוֹסִף עַל יָמֶיךָ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה" (ישעיה לח ה) – וכביכול ישעיה חולק על משה רבו והעמידו לדין וחייבו מיתה.
אמר ישעיה: אני יודע שמנשה לא יקבל מה שאומר לו, גם כשאסביר דברי, וכשאסביר לו אני יעשה אותו מזיד – כי לא יחזור בו! כיון שהוא מחפש להורגו. ולכן ישעיה אמר שם קודש ונבלע בתוך עץ ארז, והביאו לארז וניסרוהו כדי להורגו שם, כשהמסור הגיע לפיו של ישעיה – נפטר! ולמה אירע לו כך? כיון שאמר ישעיה: "וּבְתוֹךְ עַם טְמֵא שְׂפָתַיִם אָנֹכִי יוֹשֵׁב" (ישעיה ו ה) כיון שקטרג על ישראל בפיו – נענש בפיו ושם נפח נשמתו.
והגמרא מקשה: שאכן הפסוקים קשים! ואיך מבינים את הסתירות הללו? ומפרשים: שדברי ישעיה שראה כביכול את ה' הכונה לאספקלריה שאינה מאירה, כיון ששאר הנביאים לא היו בדרגת משה רע"ה, והכלי ראיה שלהם היה בהיר אבל לא ממש ולכן נדמה היה להם שהם רואים, אבל משה שהסתכל באספקלריה המאירה – בהירה ראה שאינם רואים כלל! לכן אמר משה שא"א לראות את ה' ולחיות!
ומהו ההבדל בין אספקלריה המאירה לשאינה מאירה? יש מהמפרשים שמבארים: כעין זכוכית שאם נקיה לגמרי מאבק אז רואים בעד הזכוכית מעבר בלי שום החזר וזה מבט נכון, אך כשיש אבק על הזכוכית יש גם אם השתקפותך עליה וככל שהיא פחות נקיה כך אתה משתקף בה ואינך רואה ברור! וההבדל בין שאר הנביאים למשה רע"ה? שעליו נאמר: "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (במדבר יב ג) בלי שום מידות שיעשו אבק או מחיצה וכמ"ש: "וְנַחְנוּ מָה" (שמות טז ז) שלא מחזיק מעצמו כלום! אך מהנביאים שלא תיקנו המידות לגמרי לגמרי לגמרי – ה"ז כעין אבק ויש השתקפות ומדמים דבר, לכן יש וה' שואל לנביא: "מָה אַתָּה רֹאֶה?" (ירמיה א יא) עונה: "מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה" וכדו'
ולבאר הפסוק דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ לעומת דברי משה, התשובה: ביחיד – יש זמנים שהתפילה מתקבלת, ועליו דיבר ישעיה, והציבור כשמתפללים – זה דין אחר לגמרי ועליו נאמר בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו ותפילתם מתקבלת אפי' שיש בהם חוטאים! ותפי' היחיד מתקבלת דווקא בעשי"ת שהם ימי רצון ובהם כל תפי' מתקבלת אפי' ביחיד וע"ז דיבר ישעיה הנביא ואי"ז חולק על משה!
...
כבוד הרב שליט"א מסיים את הנושא של ישעיה הנביא: "ולכן ישעיה הנביא מנע עצמו מלתרץ את דבריו ונראה כאילו ח"ו הודה למנשה, כדי שלא לגרום לו הפסד של מזיד כי נפשו חשקה רק בטובת מנשה! וכל תשוקתו רק לטובת חבירו!! מי יכול לעכל דבר כזה? איפה תמצאו באוה"ע מישהו שיהיה מוכן שמישהו יעליל עליו עלילה (כדוגמת מנשה לישעיה) להוציאו להורג והוא מלמד עליו זכות! שלא יכשל בעוד משהו כזה, ומוותר על החיים!!!
ומפה נבין מה המעלות של הנביאים הקדושים שהיו לנו! וכמה רצו בטובתנו, וכמה הסבירו וכמה השפיעו – ולא עזר! אף אחד לא הצליח להחזיר את ע"י בתשובה, כמאחז"ל: 48 נביאים ו-7 נביאות עמדו לישראל ולא החזירום בתשובה – רק טבעת אחשורוש עשתה בגזירת המן "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים" (אסתר ג יג) עם חיסולים (זריקות קוביד 19) אבל היום? גם לא מתעוררים!
המן עובד והחליף שם ל'בילי הדבילי' ושולח זריקות 'רפואיות' לחסל היהודים ועומדים בתור 'אני לא מת! ראית?' כדוגמת הקופץ ממגדל אייפל ומספר שכיף לו באויר...
ובשם מתנדב הצלה בב"ב המספר בכל יום על כ-5-10 מקרים שאנשים נופלים כמו זבובים אחרי החיסולים – והוא רק אחד! מתוך כל הצלה במרכז, ומה בכל הארץ? ומד"א והגופות הרקובות! שבוע ימים... ואין א' שצועק לה'?! הכל בסדר? לא יאומן כי יסופר! זה עונש של העלמה והסתר מן השמים!
...
חלק ב] 'מכתב מאליהו': "לעולם יעסוק אדם בתומ"צ אפ' שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה יבוא לשמה",
וכתב הגר"ח מולז'ין זצ"ל לימוד שלא לשמה הוא מפתח גדול שיבוא לידי לשמה ומבלעדי זאת א"א שירים אדם ידו נגד יצה"ע, וכתב עוד (פ"ג מ"א) שא"א לבוא למדרגת לשמה אם לא יבוא עם שלא לשמה, ובאמת זה משמע בלשון 'לעולם יעסוק' שכך זה הדרך וכך מגיעים בסוף ללשמה.
והמכתב מאליהו תמה הרבה: מה זאת עשה ה' לנו (לפני 100 שנה!) שבדור החלש כ"כ בלימוד התו' ועבודת ה' ביטל הקב"ה לגמרי את השלא לשמה, כי מי לא יודע שע"י עסק התו' לא קונים כסף וכבוד, וגם מסי"נ עצומה נדרשת ללימוד תו' וכי ה' חפץ להחריב עבודתו?
והמכתב מאליהו מבקש להעמיק את הגדרים של לא לשמה: שהכונה בתחי' עסקו בתורה שלא לשמה צריך שמחשבתו תהיה ללשמה 'מתוך' שלא לשמה יבוא ללשמה, ומתוכו פנימה יבוא, ולא כל שלא לשמה יגיע, אלא רק אם השאיפה טהורה ורק מסתייע להגיע ללשמה – ואז יגיע, וכן פירש: "בְּכָל לְבָבְךָ" (דברים ו ה) בשני יצריך יצ"ט ויצה"ע.
וצ"ל: למה רצון ה' שאדם יסתייע בשלא כדי להגיע ללשמה ולהכניס הטומאה לקדושה? הלא יכל לברוא האדם שיגיע בלעדיו! אלא, שעשה "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה" (בראשית כח יב) שבכל דרגה יעמול אדם נגד יצה"ע אבל לא יוכל לקפוץ ממטה למעלה בב"א אלא כל ימיו יעלה מדרגה לדרגה, וזהו שתחילת הלשמה צריכה סיוע של לא לשמה, ויעמול בזה עד שישיג דרגות נוספות ויגיע ללשמה גמור!
ומשל לאדון שציוה לעבדו שיעלה לעליה, אין סברא שיכעס למה במדרגות ולא בקפיצה אחת?! כי א"א בלי מדרגות, וכשלומד שלא לשמה צריך לחשוב שזה רק למדרגת הלשמה, כי כשרואה האדון את העבד שעוצר במדרגות והולך ימינה ושמאלה ואינו עולה – ודאי שיכעס עליו!
הבריא – עולה בכוחות עצמו גם כשיש הרבה מדרגות, וגם חלש וחולה – לוקח מקל ונעזר, ילד גם עולה ומשתמש בידיו וברגליו כמו התינוקות, אך הקטוע ברגליו – אינו עולה אלא נופל וקורא למרחמים שישאוהו למעלה – הרי שגם שהיה למטה – עכשיו הוא למעלה אך לא מכוחות עצמו אלא שהעלוהו! וכך ממש בעבודת ה'; הצדיקים בעצמם עולים ומנצחים ליצרם בכל מדרגה! ויש שעולים בכבדות, ויש שרק מתחילים בעבודת ה' והם בבחינת ילדים המסתייעים בשלא לשמה.
אבל הרשעים שהם בעלי מום שאינם יכולים להתגבר על יצרם בטומאה רבה! אפי' דרגה אחת קטנה אינם יכולים וגם לא כחוט השערה – ומה יעשו? הם קוראים לה' ומרחם עליהם בלי מדרגות מעלה – 'במעלית'! וכשנשבר לב הרשעים בקרבם ומתחרטים על התועבות באמת ומתפללים לה' גם הם ימצאו עצמם למעלה כנאמר: "וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ" (יחזקאל לו כו). ומה שהצדיק צריך לעמול הרבה כדי להגיע לדרגתו, נאמר בבעל תשובה "וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם". מכאן, שלא יאמר חוטא: איך אני אשוב? ואני רחוק כ"כ? מלא רצונות וליבי מטומטם! עליו לראות ולהסתכל באמת ולהתחרט ולבקש מהשי"ת – והקב"ה יעשה הכל ע"י!
....
הדרשה נמסרה במשך כשעה וחצי...!
– כאשר בחורי הישיבות והקהל הרב והמגוון שבא לבית מדרש 'קהילות פז' בבני ברק מרותק במקומו ומאזין ברוב קשב לדברי תורה נפלאים ביותר!
...
כבוד הרב שליט"א מסכם את החלק האחרון:
ארבע דרכים:
1. לימוד תורה – מבריח את היצה"ע!
2. לימוד מוסר – מקנה מבט לאמת!
3. להתרגל בשבירת הרצונות.
4. להרבות במעשי חסד ליחיד ורבים ולתקן חטאים בין אדם לחבירו, וחסד בלב, ונושא בעול עם חבירו, ותפילה על אחרים – יועיל לעשות קיצור דרך לעשות תשובה מהירה בבחינת "יש קונה עולמו בשעה אחת!" – אמן!
הקהל מוחא כפים.
להתראות! בהרצאה מחר בנתניה מלון כורש 13-09-2021.