עבירות שבן אדם לחבירו | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 13.09.2013, שעה: 07:27
אמר רבי עקיבא, אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים. מקווה ישראל ה', מה המקוה מטהר את הטמאים כך הקב"ה מטהר את ישראל. משנה ביומא. גדר המקוה הוא שיוצאים לגמרי מעולם השקר, הגדר של מקוה זה יציאה מעולם השקר. יוצאים מהעולם הזה לגמרי כשנכנסים למקוה, אפילו השערות צריכות להיות כולן תוך המים, והמים הם בחינת התורה כידוע, הוי כל צמא לכו למים. וכניסה למקוה - כניסה לגמרי אל התורה, וגם שנמצא כבר בתוך התורה צריך להיות בדבקות גמורה, שלא יהיה אפילו חציצה קלה בינו לבין התורה, כמו שאסור חציצה במקוה אסור חציצה בתורה כשאתה בתורה. והתורה שנכנס לתוכה צריכה להיות רוחנית לגמרי בלי שום מחשבת עולם הזה, הן מים שאובין פוסלים את המקווה, למה מים שאובים פוסלים את המקוה? כי כבר נכנסו המים אל כלי שענינו לתשמישי עולם הזה, על כן זה פוסל הכלי את המים. ואפילו אם הכוונה היתה למען המקווה ורק לטהר, גם כן מים שאובים פוסלים את המקוה. ופעמים שפוסלים גם את שאר המים שלא היו שאובים, וכן נפסל המקוה בזוחלין שהמים מתמעטים ואפילו אם עדיין הם כשיעור, מכל מקום בחינת התמעטות המים בהם גורמת לפסלותם. רק במי מעיין שתמיד מתחדשים ובאים לא שייך פסול של זוחלים. ויש גם פסול בדברים הראויים לקבל טומאה, כי השייכות אל אפשרות הטומאה מעכבת בפני הטהרה.
כאלה הם גדרי הטבילה, שזוהי בחינת דבקות גמורה בתורה. והיינו שהקב"ה מקווה טהרה לישראל, שישראל דבקים בו לגמרי, עד שבקרב לבבם יכירו שאין אחר זולתו כלל, ביום הכיפורים אין יצר הרע שולט, על כן אז הדבקות בה' יתברך שלמה יותר, וכאילו כביכול ישראל טובלים בקב,ה, והדברים נפלאים מאד. בדבקות הזו אדם נדבק בשורש ומעורר את התשובה העליונה, דהיינו שמוריד את הבחינה של "ואשובה אליכם", שהקב"ה משפיע על הלב של השב בתשובה את אור התשובה השלמה. כשאדם נדבק בשורש ומעורר את התשובה העליונה, הוא מוריד את הבחינה של "ואשובה אליכם" והקב"ה משפיע לליבו את אור התשובה.
אבל לא שייך ענין דבקות ללא בחינת אחדות, כמו שה' יתברך אחד כך צריך להיות הדבק בו גם כן באחדות בלי שום פירוד בתוכו. זה מה שכתוב בספרים הקדושים, שלא שייך "אנכי ה' אלהיך" בשלמות אלא אם כן באיחוד כל ישראל. כמו שכתוב "וייחן שם ישראל נגד ההר" שישים ריבוא בלב אחד.
הענין בעומקו הוא, כי מי שמבחין את עצמו שהוא בפירוד עם חברו הרי זה מבליט בתוכו את הרגשת עצמו, את האנוכיות שלו, כי הוא מופרד מחברו, וזה ממש ההיפך של ההתבטלות והענווה שהם הדבקות אליו יתברך. מה הדבק המדביק בינינו לבין ה'? הכנעה, התבטלות, ענווה, זה מאפשר דבקות, אבל אם יש פירוד - אין דביקות. ואמרו ז"ל דגאוה וכעס הם בבחינת עבודה זרה והם מענין הפירוד.
כתב הרמ"ק זללה"ה בסדר עבודת יום הכיפורים, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר, מה הטעם לזה? כי הנשמות מתראות לפניו ביום הזה בסוד שורש כל הנשמות, והנשמות הנכנעות בתשובה הן המתעוררות לתשובה העליונה, ועתה אם יימצא בינו לבין חבירו טינה הוא מפריד את השורש העליון, ואיך אפשר שיושפע עליו אור התשובה והוא מפריד בו חס ושלום? והענין בזה כי סוד הנשמות הן שישים ריבוא, וכדי להמשיך אור העליון צריך שישים ריבוא לב אחד, כדי שיתייחדו בשמא קידשא עילעא דלא שריא אלא באחדות השלם כענין שהוא אחד.
צריך עכשיו עיון למה לא כתב שעבירות שבין אדם לחברו לא יתכפרו עד שירצה את חברו? כי עדיין לא תיקן את חטאו, למה לא כתוב כך? למה כתוב עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר, למה לא כתוב עבירות שבין אדם לחבירו לא יתכפרו, העבירות האלה לא יתכפרו עד שירצה את חבירו, כי הוא עוד לא תיקן את חטאו. אלא משמע מדבריו שסובר שעד שירצה את חברו לא יכפר לו יום הכיפורים אפילו על שאר חטאיו, וזה מחמת ענין הפירוד שהוא בסתירה עם עצם ענין יום הכיפורים. אז הרמ"ק אומר משהו מבהיל, אדם שנמצא בפירוד עם חברו יום הכיפורים לא מכפר לו, גם על שאר עבירות שהיו לו בינו לבין קונו. לא יאומן כי יסופר, למה - כי זה סתירה ליום הכיפורים שהוא אחדות ודבקות בה' יתברך, והוא עושה פירוד, וצריכים שישים ריבוא נשמות שיהיו מאוחדות, כמו "וייחן שם העם". נו, ואיפה זה נעשה? ומי עושה זאת? באו לבקש ממך מחילה? לא, ביקשת מאנשים מחילה? גם לא. ואתם? גם לא. ואם כן אתם אומרים, אם חטאתי לך אז אני מבקש זה זה. אז ז"א זה לא פשוט רבותי, שיום הכיפורים יכפר אז צריך להיות מטוהרים.
ש. לא שומעים
הרב: הוא בנמצא? אתה יודע כתובת? אתה יודע כתובת? אתה יודע עיר? אתה יודע אחיו, אחותו, משפחה, קרובים? טלפון? אתה לא מאתר אותו, אתה יודע את שמו ושם משפחתו? בישיבה יש את הפרטים שלו מן הסתם מאז, לקחת את הפרטים מהישיבה מאז ולאתר אותו. ואם אתה לא מאתר בכלל ולא בנמצא, אתה לוקח עשרה אנשים ואומר, חטאתי לפלוני אלמוני ועשיתי כך וכך והריני מתחרט על מעשי ומבקש כך וכך וכך וכך בפני עשרה אנשים, זה בשעה שאתה לא יכול ואין שום סיכוי. זה מה שהטילו עלינו במקום שלא מוצאים את הבן אדם או שהוא נפטר, הבנת? זהו.
מכל מקום בזה כולם חלשים כי הגאוה שולטת, וממילא כולם נופלים בזה ולא מתכפר להם שום דבר לפי הרמ"ק. לא פשוט.
רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל...
שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!
בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.
'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).
מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).
כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!
שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).
כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.
שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.
הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).
© 2024 כל הזכויות שמורות