טוען...

חמץ ומצה שווה חתן וכלה | הרב אמנון יצחק שליט"א

 בית כנסת מקדש מעט קהילות פז, בני ברק
 תאריך פרסום: 18.03.2013, שעה: 08:10

הורדת MP4 הורדת MP3


http://live.shofar-tv.com/videos/2802
18-3-13
"חלות מצות בלולות בשמן ורקיקי מצות משוחים בשמן וסולת מורכבת חלות בלולות בשמן אם על תודה יקריבנו" אם על דבר הודאה על נס שנעשה לו, כגון יורדי הים והולכי מדבריות וחובשי בית האסורים וחולה שנתרפא, ארבעה שצריכים להודות, שכתוב בהם "יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם. אז התודה שמקריבים זה על דבר הודאה על נס שנעשה לארבעה אלה: יורדי הים, הולכי מדבריות, חובשי בית האסורים - מי שהיה בבית האסורים, וחוה וחולה שנתרפא, אלה צריכים להודות שכתוב בהם "יודו לה' חסדו ונפלאותיו לבני אדם".
חמץ ומצה הם שני דברים הפוכים ומנוגדים זה לזה, חמץ ומצה הם שני דברים הפוכים ומנוגדים זה לזה, חמץ מורה על דין מצה מורה על רחמים, להורות לנו כי כל עניני העולם ומאורעותיו, תלאותיו וכל הצרות הבאות לו לאדם הם בגדר חמץ ודין הם, אך באותו זמן גם רחמים. מצה וחמץ כרוכים יחדיו, הם ניגודים מאוחדים לעיני האדם הם ניגודים והפכים, אבל תאומים נוצרו מיד ה' להביא אור ורחמים עבור האדם.
נחזור, החמץ והמצה אמרנו שהם שני דברים הפוכים ומנוגדים זה לזה, למה? כי חמץ מורה על דין, והמצה מורה על רחמים, בא להגיד לנו שכל הענינים של העולם וכל התלאות והצרות שיש בו, הם באים תמיד בגדר זה של חמץ ודין הם, כל מה שעובר על אדם דברים לא טובים, אבל באותו זמן יש גם רחמים, אחרת אדם לא היה מחזיק מעמד. מצה וחמץ כרוכים יחדיו, ניגודים מאוחדים, ניגודים מאוחדים, הם גם ניגוד וגם מאוחדים, לעיני האדם הם ניגודים והפכים אבל תאומים נוצרו מיד ה', למה להביא אור ורחמים עבור אדם.
התודה היא מעורבת חמץ ומצה, כלומר, דין ורחמים, כשמקריבים קרבן תודה, כשמביאים תודה אז זה מורכב מחמץ ומצה, כלומר דין ורחמים, חלות מצות, גם חלות גם מצות, בלולות בשמן רקיקי מצות וכו', אז התודה מעורבת חמץ ומצה כלומר דין ורחמים, והיא באה על נס שנעשה לו לאדם אחר שהיה בצרה, או חבוש בבית האסורים או חולה ונפל למשכב או בדרכים מסוכנות כגון מדבר וים, אלה נסיונות וצרות, אבל אלה נסיונות וצרות שהביאו לו נס, אלה הביאו לרחמים ולגילוי שכינה שהוא יצא מכל הברוך, מכל הנסיונות הללו נולדה הכרה חדש, נולד אור חדש בחיים שהוא רואה שהקב"ה משגיח עליו ומצילו, ועל הניגודים הללו צריך האדם להודות לה', כי ע"י הדין נולדו ובאו הרחמים.
אם כן הדין והרחמים שלובים יחדיו, האחד עוזר ותומך את חברו. אלמלא היה צרה לא היה ישועה, ממילא לא היית מכיר בטובת הבורא עליך, בהשגחתו עליך, ז"א אם היית במצב של טוב כל הזמן, היית חושב שזה המצב הטבעי שלך, לא היית מכיר טובה לקב"ה ולא תודה ולא שום דבר, פשוט ככה חיים, טוב כל הזמן, אבל כשיש צרות, יש בעיות, יש מצוקות יש תלאות יש יסורים יש זה, בן אדם נושע מהם, מצפה לישועה והיא באה, אז זה מרומם אותו, זה מאיר לו.

ש. זה השגחה פרטית...?

הרב: בלי השגחה פרטית לא נושעים.

ש. לא, מי שהוא חי פה כאילו כל הזמן טוב פה ואין אנחה

הרב: הפוך, זה מאכילים אותו כבר את השכר של העולם הבא, אדם שכל הזמן טוב לו זה בעיה, זה כנראה אוכל שכרו של העולם הבא כבר בעולם הזה, בד"כ רשעים גדולים מקבלים הכל טוב בעולם הזה, משלמים להם את כל השכר פה.
כל המשמח חתן וכלה כאילו הקריב תודה, עכשיו למדנו מה זה קרבן תודה, והבנו שזה חמץ ומצה, ועכשיו אנחנו רואים מאמר חכמים בברכות ז', כל המשמח חתן וכלה כאילו הקריב תודה, שנאמר "מביאים תודה בית ה'". החתן והכלה, הזוג החדש כשהם מתקשרים לבנות את ביתם, נראה הכל מסודר וטוב, המראה נהדר, השולחנות ערוכים, עליהם כל טוב, דירתם מוכנה מקושטת כבר ברהיטים חדשים יפים מרהיבי עין, כל הבאים להשתתף בשמחה, אוכלים ושותים ושמחים בשמחת חתן וכלה, מענגים את גופם ואולי גם את רוחם, שומעים איזה דרשה, אך בכל זאת אצל החתן והכלה מתגנבים הרהורי פחד ודאגה לגבי העתיד, הם לקחו על עצמם עכשיו עול, עכשיו צריכים להסתדר לבד בלי ההורים, חובות זה לבד, בעיות זה לבד, הכל זה לבד, עכשיו צריכים להתחיל להסתדר, מה יהיה? צעירים, מקנן עכשיו בליבם חשש נעלם המעציב את רוחם, וגם אם הנישואין יעלו יפה, לך תדע. בתת ההכרה מכרסמת הדאגה על העתיד, מי יודע איך יסתדרו חיי המשפחה, איך יעלה זיווגם, האם ישתוו בדעותיהם, האם ישרה השלום ביניהם, האם יהנו משלווה, אולם שמא יבואו עליהם נסיונות בחיים קשים, מרים, מסובכים, האם יצליחו להגדיל את המשפחה או יישארו גלמודים, כל הפחדים הללו מתרוצצים וסוערים בקרבם ומעכירים במקצת את רוחם, מערבבים וטורדים את השמחה.
כל הבא לשמחה אז ומפר את המחשבות הללו, ע"י שמשמח אותם, מה זה משמח, זה לא אחד שעושה ככה אתה מבין עם המפה מול הפרצוף של החתן, זה לא אלה שהולכים וחוזרים הולכים וחוזרים, כל מי שמשמח אותם בדברי בטחון ואמונה בה' יתברך, על ידי שמסביר להם שדוקא ע"י ההתנגדות של איש ואישה, ע"י שאיש ואשה הם שני הפכים, דוקא מתוך הניגוד הזה כפי שברא אותם הקב"ה בכוונה תחילה מראש, הרי הם בונים את בנין ביתם, הם עוזרים זה לזה ע"י הניגוד וההפכיות שיש בחיי המשפחה, האיש עוזר לאישה והאישה עוזרת לאיש וכמו ברזל בברזל יחד שמחדדים זה לזה. איך מחדדים ברזל? ברזל בברזל יחד. ככה מחדדים ברזל בברזל. אותו דבר, מחדדים זה לזה, וטובים השניים מן האחד, כי הבינה היתרה של האישה מוסיפה חכמה ועזר לאיש בעל הבינה, אבל לא ראי זה כראי זה, כל אחד ממלא את חסרון חברו וממילא נבנה הבנין ונשלם באופן יפה ונהדר. והאיש הבא לשמח ולעודד את החתן והכלה, מטיף להם ומעורר את רוחם, הרי הוא מחיה אותם ומדריך אותם לגבי נסיונות החיים, ומחכים אותם בהבהירו להם כי הנסיונות והניגודים המה מביאים אושר בחיים, המה נותנים טעם ושלוה אושר וכבוד, אם המשמח משתמש בנימוקים אלה כשמשמח את החתן והכלה, אם כך הוא מעורר מעודד ומרומם את נפשם, רוח החתן והכלה מתרוממת והרי הוא כאילו מביא תודה. כי התודה ממה באה? מחמץ ומצה, דין ורחמים, היינו כמו שאמרנו, כלומר בעל הנס מכיר דוקא ע"י הדין שבאים הרחמים, אז הוא מכיר את ההשגחה האלוקית ואת הטובה שנתן לו, את הדבר הנוגד לו, כמו שדין זה נוגד את רצונו של האדם אבל זה מביאו לרחמים של אח"כ, וזה דוקא הנס, ואז הוא רואה את ההשגחה באור ברור, אז מתוך הצרות נוצר הנס, מתוך זה בא לאדם גילוי שכינה, זה נקרא שהקב"ה מחייך לו, מראה לו אתה רואה אני פה, חשבת שלא תצא מהבעיה- הנה יצאת, אבל תראה את זה, תכיר את הנס, אין טבע, זה השגחה, העיכוב היה מכוון וההצלה היתה מכוונת. אבל בלי שיראו לך שלא תלוי ביד שלך שום דבר אתה עלול לחשוב כוחי ועוצם ידי, אז ה' מראה לך איך הדברים מסתדרים ע"י ההשגחה.
ככה מביא ומשמח את החתן והכלה לידי שמחה והודאה לקב"ה, וע"י זה הם ישליכו את יהבם על הבורא יתברך, הרי אדם כזה הוא כמקריב תודה.
זה הרעיון הגלום בקרבן התודה, וזה מה שהוא עוזר לחתן ולכלה, לכן נאמר "כל המשמח חתן וכלה כאילו הקריב תודה", באיזה אופן? שאמרנו דין ורחמים. שתודה מורכבת חמץ ומצה. ממילא שנאמר "מביאים תודה בית ה'", ממש זהכ אילו מביא תודה לבית ה', דהיינו הוא אומר להם תשמעו, זה לא יהיה קל, יהיו נסיונות, יהיו בעיות, יהיו קשיים, אבל עוברים את זה, אנחנו גם עברנו את זה, עוברים את זה בעזרת ה', אדרבא, הדעות יגובשו, ההבנות, הפשרות. כשאדם בא בצורה כזאת, זה משמח את החתן והכלה, למה? גם מה שהם חוששים הוא אומר להם אין לחשוש כל כך, הכל בסוף מסתדר, הכל יהיה בסדר. זה השמחה האמיתית וזה כמי שמקריב קרבן תודה.
תודה לכם.

 

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 12.05 10:40

    שבוע טוב. לרב אמנון יצחק היקר תודה רבה על השיעורים שלך, בעיקר אני אוהבת ת'שאלות והתשובות שלך.

  • 11.05 21:46

    ב"ה תבורך🙏🏻תבורך🙏🏻הרב שבת שלום ומבורך 🌹🌹🌹🌹 ממש מרגש כמה אנשים יודעים להעריך את כל העזרה שאתה עושה לעם ישראל. השם יתברך 🙏🏻 יזכה אותך ואת כל הקרובים אליך לישועות וברכות מהשם יתברך🙏🏻 ויה"ר שכל משאלות לבכם יתגשמו לטובה אמן.

  • 11.05 21:46

    שלום לכבוד הרב! בהמשך לשיעורי כבוד הרב על השמחה (shofar.tv/lessons/17147), כשלוש שעות לפני כניסת השבת נתקענו ללא חלב לילדים ולנו הסתובבתי למעלה מחצי שעה לחפש חלב ברחבי איזורינו בבני ברק מסתבר מכמה סוחרים בחנויות שיש חוסר רציני בחלב בכשרות עדה חרדית של תנובה בלבד שרק זה מה שאנחנו שותים בקפ"ז. שרתי בדרכי עבדו עבדו.. לא התייאשתי ועשיתי סיבובים בשמחה! בסופו של דבר אכן מצאתי מינימרקט אחד שנשאר לו כמה שקיות אחרונות שהוא גם היה האחרון באיזורנו שאני מכיר לפני החזרה הביתה! ב"ה קניתי מספיק חלב לכמה ימים טובים "בשמחה ובטוב לבב" כפי שכבוד הרב לימד אותנו תודה רבה לרב על הלימוד הנפלא שבין דבר גדול, בין דבר קטן שאנחנו צריכים כמו חלב סך הכל, ניתן להשיג אם רק נהיה בשמחה גמורה ונשיר! שבת שלום ומבורך לכבוד הרב ומשפחתו דוד ביטון.

  • 11.05 21:45

    כבוד הרב, שיהיה שבת מבורכת (אמן) בעודי שומעת את השיעור של השמחה (shofar.tv/lessons/17147) לפתע היתה אזעקה בעירנו - התחלתי לרקוד משמחה! הילדים שהיו רגילים להיות חיוורים - החלו לצחוק ושמחו בממ"ד פעם ראשונה בחיים!

  • 11.05 21:44

    שלום עליכם רבנו, ב"ה היום מוקדם יותר ירד החום לתינוק והוא מרגיש טוב יותר, שרנו סביבו: "עבדו-עבדו-עבדו את השם בשמחה!" והנה ברכת הרב ויישום לימודי קודשו - פעלו ישועה. תודה רבה רבה שבת מבורכת ושמחה.

  • 10.05 16:14

    ישתבח שמו לעד מלכנו איזה כיף להיות יהודי 🙏🏼 תודה רבה כבוד הרב שאתה מלמד אותנו תורה ומסייע לנו להבין את הזכות שזכינו לה שאנחנו הילדים של הקדוש ברוך הוא ויש לנו אין סוף סיבות לשמוח 😃😁 יהי רצון שהשי"ת יברך אותכם בכל הברכות כולם בשמחה בבריאות בשפע ובטוב לבב אמן שבת שלום ✨

  • 10.05 16:12

    כבוד הרב הרב אמנון יצחק שליט"א שבת שלום שמחה ומבורכת (אמן) לפני שעה נפל החשמל ברחוב שלי (ל"ע) ב"ה מיד זכרתי את דברי רבנו על היצר הרע שרוצה לעצור אותי מהכנות שבת מיד קמתי ושרתי: "עבדו את ה' בשמחה!" ורקדתי לא עבר מספר דקות והחשמל חזר תודה להשי"ת על הזכות להיות שייכים לצדיק אמת תודה רבה כבוד הרב.

  • 10.05 15:29

    שלום כבוד הרב, יש סיסמא חדשה בביתנו בזכות כבוד הרב, הבת שלי התלוננה בפני שאחותה נותנת לה "גבסות", אמרתי לה יש לי רעיון, מהיום כשהיא נותנת לך גבסות, את אומרת "אי" וקופצת משמחה ושרה: "עבדו את ה' בשמחה". היא סיפרה לי הבוקר, שאחותה נתנה לה גבסה והיא רקדה ושרה "עבדו את ה' בשמחה", וזה עבד ועוד איך עבד, במקום שתתפתח מריבה וויכוח כמו תמיד, נהיה הפוך, ברוך הוא וברוך שמו, שזכינו בעצות ורעיונות מכבוד הרב, שיהיה שבת שלום ומבורך (אמן), תודה רבה רבה על הכל.

  • 10.05 15:29

    אין ספק שהדגש שהרב היקר מייחס חשיבות עליונה לנושא השמחה, זהו שובר שוויון שמסייע לכל אדם לצלוח את כל אתגרי החיים. במקרים רבים שמעתי את הרב היקר מעביר מסרים על חשיבות השמחה לציבור. בסדרה הנוכחית נושא זה הוא מרכזי. בנוסף, הרב היקר מעביר את המסר לתפיסתי בשליחות שמושפעת מגורמים שונים (אמת, שליחות ועוד). יישר כח עצום! בהזדמנות זו אני מאחל לרב היקר: המשך הצלחה וברכה גדולה בהמשך. 🌹שבת שלום ומבורך לרב היקר🌹 (אמן).

  • 10.05 15:28

    רבנו אתה עושה כל כך טוב על הנשמה אני פשוט "מת" עליך כן יותר נכון ב"ה חי בזכותך ומקשיב לך יום ולילה יה"ר שהשי"ת יתן לך שנים ארוכים שנוכל להנות מחוכמתך עוד שנים רבות 🙏❤️ (אמן)

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים