טוען...

לאהוב את המוכיח | הרב אמנון יצחק

 יביע אומר, בני ברק
 תאריך פרסום: 21.09.2012, שעה: 07:20

הורדת MP4 הורדת MP3


"והשבות אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' אלהיך שמה ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלהיך שמה". בפסוקים האלו מוזכר ארבע פעמים הרעיון שבני ישראל ישובו בתשובה לה'. למה הצריכה התורה לומר זאת ארבע פעמים? לא מספיק פעם אחת לומר שישובו בתשובה וישיגו את השכר? והלא כבר נאמר שישובו בכל לבבם ונפשם, למה חזרה התורה ואמרה עוד כמה פעמים "ושבת" אחר שאמר "והשבות אל לבבך" והתורה גם כפלה ענין זה של השגת שכר, למה? נחזור על הפסוקים, "והשבות אל לבבך בכל הגויים אשר הדיחך ה' אלהיך שמה ושבת עד ה' אלהיך ושמעת בקולו ככל אשר אנכי מצוך היום אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך ושב ה' אלהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלהיך שמה" וכן הלאה. אפשר לומר כי בכל פעם שהתורה חוזרת ומזכירה את רעיון התשובה אין הכוונה בכל פעם לאותה דרגה של תשובה, לאותה רמה של מח ולב והשגה בענין התשובה, אלא בכל פעם יש תשובה מעולה מהראשונה, יותר מזוככת, יותר השגה ויותר מדרגה עמוקה וגדולה יותר, כל פעם היא תשובה נוספת ומדרגה מעולה ועליונה, מפעם לפעם התשובה משתפרת ומתקרבת אל ה' יתברך יותר ויותר, כל פעם מתרחב ההיקף ובא התיקון על מה שלא תוקן בתשובה הקודמת.

בעל העקידה מפרש על הפסוק "יעזוב רשע דרכו וישוב אל ה'" הוא מקשה, מה זה וישוב אל ה'? אלא שהתשובה הראשונה שנעשית בעזיבת דרכו היא נעשית בקושי ובחולשה, התשובה השניה "וישוב אל ה'" היא נעשית ביותר התחזקות והתקרבות אל ה' יתברך, וזה הענין עצמו שכתב משה רבינו בענין התשובה "ושבת עד ה' אלהיך" וסמוך לו גאולה, באמרו "ושב ה' אלהיך את שבותך", ואחרי גאולה התשובה, עוד פעם, כמו שכתוב "ואתה תשוב ושמעת בקול ה'" ואחרי התשובה השניה תוספת של טובה במה שאמר "והותירך ה' בכל מעשי ידיך", אח"כ תשובה יותר חזקה במה שאמר "כי תשוב אל ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך" כפי שאמרנו שהתשובה של ישראל תתעלה לאט לאט מדרגה לדרגה, מפעם לפעם למעלה יותר מובחרת. והמאוחר בפסוקים זוהי התשובה היותר חשובה והיותר מעולה. אז לכן ארבע פעמים מוזכר בפסוקים תשובה והבטחות תשובה והבטחות, כל תשובה מעולה יותר מהקודמת ומקיפה יותר.

ואפשר לפרש זאת באופן נוסף, התשובה הראשונה הינה רק הכנעה לפני הקב"ה בתיקון המעשים שבין אדם למקום, אבל עדיין זה לא תשובה שלמה, כי טרם נכנע וטרם כופף עצמו בפני עובדי ה', עדיין לא התקין את נפשו לשמוע ולעשות כדבר עבדי ה' הנביאים ותלמידי חכמים שבכל דור ודור. הוא לא ריכך את ליבו, ועדיין לא כרת אזנו לשמוע דברי התוכחה של אלו היושבים וממיתים עצמם באהלה של תורה חכמה ומוסר, שזהו אחד מתאני התשובה כמו שכתב בחובת הלבבות וזה לשונו:

וכאשר תמצא יד נביא דורו או מורה צדקה או קורא על הדרך הטובה, יכנע לו וישפל לפניו, וכן כשיפגע חכמים בדעת אלהים ובתורתו והחסידים הקרובים אל האלהים, כמו שכתוב "יהלמני צדיק חסד ויוכיחני" אז צריך לקבל את דברו, אומר רבינו בחיי שחובה על כל אחד ואחד שימצא נביא בדורו אם הוא לא בדור שיש נביאים - מורה צדק, או אם זה קורא על הדרך הטובה, דהיינו מחזיר אנשים בתשובה, צריך להכנע לו וישפל לפניו וכן כשיפגע חכמים בדעת אלהים ובתורתו אם הוא פוגש חכמים שיש להם דעת אלקים ותורתו, וחסידים שקרובים אל האלהים, אז הוא צריך לקבל את דעתם ולהשפל בפניהם, ולהכנע בפניהם, כמו שכתוב "יהלמני צדיק חסד ויוכיחני" מה שהצדיק הולם בי ואומר לי דברי תוכחת זה חסד, ויוכיחני, זה חסד, צריך לשמוע לו. לכן התשובה שבני ישראל יעשו באחרונה "כי תשמע בקול ה' אלהיך לשמור מצוותיו" תשובה זו היא גם על החלק של שמיעה בקול תלמיד חכם ומוכיחיו - אלה שיוכיחו אותו, והיא תשובה נוספת המשלימה את התשובה הראשונה, יש בעלי תשובה שלא מקבלים תוכחת מאף אחד, אני חזרתי לבד, עזוב אותי אני יודע מה לעשות ... לא מקבלים. אומר זה עדיין לא תשובה שלמה, תשובה שלמה זה עד שיגיע לידי כך שישמע את המוסר מפי אלה שמוכיחים אותו.

תשובה היא גם על החלק הזה של שמיעה בקול תלמיד חכם ומוכיחיו והיא תשובה נוספת המשלימה את הראשונה, ומצאתי יסוד זה בבעל הטורים פרשת נצבים ל' י'. כתוב, "כי תשמע בקול ה' אלהיך" בגימטריא זהו לקול של התלמיד חכם. מה זה כי תשמע בקול ה' אלהיך? אומר בעל הטורים, זהו לקול של התלמיד חכם. וכשם שהשונא תוכחת הוא מ-24 דברים המעכבים את התשובה, מי ששונא תוכחת לא יכול לחזור בתשובה, זה מעכב אותו מלחזור בתשובה, כן המבקש חכמה ואוהב תוכחות מקרב את התשובה, ומביא גאולה לעצמו ולכל העולם.

כמה קשה לאדם להמשך אחר האמת ולקבל את האמת ממישהו, והמתעקש לא לשמוע תוכחה זו מכה שאין לה רפואה. כל המכה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך, תשמעו פירוש מדהים. כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך, שאלו חכמים, וכי מאחר שלא שם המחלה, רפואה למה? אם הוא אומר כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, אין מחלה, למה הוא אומר כי אני ה' רופאך, למה צריך רפואה? אין מחלה לא צריך רפואה. תירצו - אם תשמע לא אשים, ואם לא תשמע אשים מחלה, אעפ"כ כי אני ה' רופאך. אמר על זה הגאון הרש"ז הסבא מקעלם זצ"ל, מחלת מצרים נקראת מכה, למה מכה יען אין ממנה תועלת, כי פרעה הכביד את לבו ונתוסף חטא על פשע, ונמצא היה מחלה בלי רפואה, אבל מכת ישראל תמיד מכה שמביאה רפואה, כמו בדורו של המן, יען שנהפך מן הצרה לתשובה, מצרה נהיה רצה, אז המכה הזאת הביאה רפואה, זה מה שכתוב, כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, שמה זה היה מכה בלי תרופה, כי היתה מכה ומחלה יותר אנושה, כי מי שלא שם ליבו להתחרט ולהכנע ולשוב מחטאו זו מכה שאין לה תרופה. אז לכן אומר ה', כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאך, כי לך אני נותן מכה על מנת שיהיה רפואה, לא מכה על מנת שתהיה מכה, אבל כל זה במי שמוכן לשמוע את התוכחות, אבל מי שלא שומע את התוכחות ה' ירחם.

אז למדנו שיש תשובה ואח"כ עוד תשובה ועוד תשובה ועוד תשובה, צריך להשלים להרחיב ולהוסיף בתשובה עוד חלקים וחלקים שעדיין לא טופלו, עד החלק של להיות שומע בקול המורים והמוכיחים ולהכנע בפניהם ולהשפל בפניהם כדי לקבל את דבריהם, כי השונא את התוכחות מעוכב מן התשובה, וזה כמו פרעה הרשע, מכה שאין לה תרופה. אז לכן חייב לשמוע בקול המוכיח. וערפכם אל תקשו עוד, זה לא תעשה, וצריך לשמוע בקול המוכיחים, ואומר הסמ"ק שצריך גם לאהוב אותם, ז"א מצות עשה לאהוב את המחזירים בתשובה. למה? כי הם הביאו אותך לחיי העולם הבא, והרי כתוב במפורש, שרבו ואביו מי קודם לפדייה אם יש לו כסף לפדות רק אחד? מי שמביאו לחיי עולם הבא, אביו מביאו לחיי עולם הזה, והוא מביאו לחיי עולם הבא.

אז לכן צריך לדעת גודל החשיבות להיות נכנע ושומע מפי המוכיחים. אז ללמוד הרבה מוסר, לפחות שעה ביום זה חובה, כבר עמדנו על זה מספר פעמים, וגם לשמוע ממי שיודעים, ומי שלא יודעים לא לשמוע, שלא יבלבלו להם את המח כי יש כאלה 'אובר חכם', הם מקילים. כמו שאתמול הזכרנו שהיה חזן שהיה מחלל שבת, והוא אמר שלבן שלו, שרב התיר לו, אמר זה שאתה חזן זה לחוד זה אתה עושה את העבודה, מה שאתה עושה אחרי זה - לא מעניין אותנו. אז יש גם כאלה שנקראים רבנים רח"ל. או כמו שהיה שו"ת באיזה אתר של כאילו דתיים, בענין בן אדם שחוטא באיזה דבר, אז אמרו לו טוב, תחטא פחות, תעשה את זה כל ששה שבועות, משהו כזה. כן, דברים איומים. בקיצור, לא כל אחד הוא בר הכי לדבר בנושאים כאלה ובודאי אלה שבעצמם לא עשו תשובה עדיין לא יכולים לדבר. אז מכל מקום תשובה ועוד תשובה לפי כל תשובה רואים גם שה' מיטיב יותר, עושים תשובה יותר, מרחיבים אותה - מטיב יותר, עושים תשובה יותר הוא מרחיב יותר.

אני ממליץ לשמוע את השיעור שאתמול נתנו במודיעין עילית לגבי שני ימים של ראש השנה, שיעור חזק שמסביר בדיוק מה ההבדל בין היום הראשון ליום השני ומה ההבדל בין מי שעובד את ה' לשמה ומי שלא, ומה דינם.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל...

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 30.04 10:59

    תודה רבה רק רבנו יודע לגרום לנו לצחוק ככה:)

  • 30.04 10:59

    רבנו הקדוש, כמה צחקתי בסוף השיעור, כשהזכרת את מירב מיכאלי "שהיא אומר" פשוט צחקתי והרועצת המשפטית:) שוב צחקתי. (shofar.tv/videos/17088)

  • 30.04 10:58

    שיעור משמח מאוד רבנו, תודה רבה! ומחזק אותי בפרט שלדעת שכמה לפעמים קשה פתאום לשמוע את השיעור הזה ולהבין שזכינו הנשים לעשות את רצון השם ויה"ר שרק נמשיך כך לעשות נחת רוח ליוצרנו אמן כן יהיה רצון.

  • 30.04 10:57

    תודה רבנו תודה על השיעור, יה"ר שנזכה להרבה בריתות בעם ישראל ובפרט בקהילה (קפז), בזכות רבנו הקדוש והיקר שלנו (אמן).

  • 30.04 10:57

    שיעור מעלף ותענוג לשמוע ואכן 'בשכר נשים צדקניות נגאלנו ובזכות נשים צדקניות נגאל' (מהרה אמן).

  • 30.04 10:57

    רבנו הקדוש לילה טוב. איזה שיעור מדהים על הילודה (shofar.tv/lessons/17088) כמה זה מחזק אותנו לדעת שכל ילד שאנחנו מביאים לעולם גם אם טיפה קשה או מתיש - עדין שווה כל רגע ורגע! כמו שאמרת: לראות אותם בשולחן ליל הסדר, כולם ביחד כמה שמחה זה עושה! ברוך השם, השי"ת זיכה אותי ב-3 בנים ובת וזה אושר אין סופי! למרות הקושי, אני פונה לכל אשה ואשה: להביא ילדים לעולם עם כל הקושי, כי השכר על כך הוא ענק לאין שיעור! מעבר לזה שהיא מקיימת את מצוות התורה היא עושה נחת להשם יתברך מי יתן והשם יזכה אותי לעוד ילדים (אמן) רק המחשבה הזו זה אושר עילאי.

  • 30.04 10:54

    כבוד הרב, חייבת לומר אתה מדהים אין כמוך!! השיעור של הבטחון (shofar.tv/lessons/17088) דיבר הרבה על ההולדה, שאישה יש לה ביטחון מכך שהיא הביאה ילדים לעולם. ועוד מה שנאמר - ב"ה רומם את ההרגשות שהיו לי משמים הוצאת לי בלב, כמו שמשוחחים עם נפשי בשיעור הזה ממש הבנת את מה שהרגשתי ונתת תשובה ברורה ומדויקת משמים!! עושה גיבוי לשיעור הזה הוא שמור בלב! ואמרת הכל בכזה דיוק בכזאת חכמה!!! תודה על הכל.

  • 30.04 10:50

    כבוד הרב מועדים לשמחה חגים וזמנים לששון 🎁🎁מתנות גדולות השיעורים שלך שיעורים יקרים אחד אחרי השני על בטחון והשמחה (shofar.tv/videos/17104) וגם על כבוד בני הזוג (shofar.tv/videos/17083) איפה עוד נשמע כאלה שיעורים? לא נראה לי שקיים כזה דבר! חוץ מהמידות הטובות שאתה נותן לעם ישראל תודה להשי"ת ששלח אותך לתקן את בני האדם בעולם שידעו כולם איך להתנהג 😇

  • 30.04 10:46

    כבוד הרב שלום עליכם איזה שיעור, ממש מציל חיים! (חובת הכבוד בין בני זוג shofar.tv/videos/17083) יה"ר שהשי"ת יברך אותך, ועל כל הטוב שאתה משפיע לכל בית ישראל שיהיה לך ולבני ביתך חג פסח כשר ושמח, ושנזכה לגאולה במהרה ברחמים אמן

  • 21.04 14:23

    תודה רבה לעמותת 'בצדקה תכונני' (shofar.tv/videos/17059) על הסל השופע מלא בכל טוב! בזכותכם אנחנו זוכים להדר את החג עם עופות משובחים ועוד הרבה דברים טובים שנמצאים בארגז הגדול. יה"ר שהשי"ת יברך אתכם שתמיד תזכו להיות מהנותנים ולשמח יהודים (אמן). תודה רבה!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים